'Reanimeer mij niet' ketting op je 30e. Meningen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 10:47

Het is begrijpelijk dat je vanuit adrenaline doorgaat, maar ethisch gezien is het niet juist door te gaan op het moment dat je zo’n niet-reanimeren penning ziet.
Iemand in zij ligging leggen en controleren is dan een betere oplossing, omdat je de wens van degene wiens leven het betreft respecteert.
Laatst bijgewerkt door sterregoud op 28-06-23 10:48, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 10:48

Femke: En dan doe je ook gewoon hartstikke je best, met de beste intenties +:)+

Maar je beseft ook wel, zowel nu je dit schrijft, als achteraf als de adrenaline en alles weer wat minder is, dat je EIGENLIJK had moeten stoppen zodra je oog op het niet reanimeren medaillon viel. Je hele manier van schrijven geeft ook aan dat je dat wéét.

Zoals ik al tig keer eerder zei: het is súper begrijpelijk dat je in bepaalde situaties doorgaat :j

Maar het lijkt me absoluut zinvol om te blijven beseffen dat je vanuit het recht op zelfbeschikking van je slachtoffer, eigenlijk zou moeten stoppen zodra je ziet dat diegene je geen toestemming geeft voor die handeling.

Ik snap dat het lastig is voor mensen en veel emoties oproept.

Maar domweg roepen dat je het niet fout kan doen en het altijd wel prima is om toch door te gaan, daarmee doe je de slachtoffers geen recht vind ik :n

Het besef dat je eigenlijk zou moeten stoppen, moet je wel blijven hebben :(:)

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 10:54

Nee. Dat lees je verkeerd.

Ik vind niet dat ik in die eerste situatie móest stoppen.

Ik vind daar beide opties, zowel stoppen als wachten op de ambulance en hun laten beslissen prima.
Zeker omdat iemand al wat terug lijkt te komen.
Op zo'n moment stoppen vind ik ook niet per se goed...

Laat de professionals op dat moment maar kiezen.
Wellicht gaan die door, omdat het slachtoffer al terug aan het komen is.
Misschien stoppen ze toch, omdat ze het medaillon zien.

Die keus is dan aan hun en aan hun protocollen.
En wat zij dan ook beslissen, vind ik beide oprecht prima.

Dus nee.
Ik vind niet dat ik in situatie 1 had moeten stoppen.
Sterker nog, juist op zo'n moment dat iemand terug lijkt te komen, en de reanimatie dus al héél snel (met waarschijnlijk weinig of geen restschade) effectief lijkt te zijn,

Dan vind ik er eigenlijk meer voor te zeggen om als leek, als niet proffesional, als je weet dat de ambu er écht bijna is,
die laatste paar minuten door te gaan en de definitieve beslissing bij getrainde mensen neer te leggen.

pmarena

Re: 'Reanimeer mij niet' ketting op je 30e. Meningen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 10:58

Ik snap die visie :j

Ben wel benieuwd wat de profs zouden doen als ze het op zo'n moment overnemen.
Zal dat ook eens voorleggen hier want vind dat wel een interessante stelling (familie die in dergelijke situaties werkt).

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 11:04

Maar hoe zouden jullie je voelen (aangezien het allemaal hypothetisch is) dat maanden na de reanimatie je de persoon tegenkomt, inmiddels meervoudig ernstig lichamelijk en verstandelijk beperkt.

Geef je jezelf dan een schouderklop: goed gedaan. Of denk je sh!t had ik nu maar geluisterd want dit is nu juist wat die persoon NIET wilde.

*\o/* het leeft, maar hoe -O-

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 11:05

pmarena schreef:

Zal dat ook eens voorleggen hier want vind dat wel een interessante stelling (familie die in dergelijke situaties werkt).

Ik ben benieuwd naar hun antwoord eigenlijk.

Lijkt me voor hun ook niet de simpelste casus.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 11:06

Onali schreef:
Maar hoe zouden jullie je voelen (aangezien het allemaal hypothetisch is) dat maanden na de reanimatie je de persoon tegenkomt, inmiddels meervoudig ernstig lichamelijk en verstandelijk beperkt.

Geef je jezelf dan een schouderklop: goed gedaan. Of denk je sh!t had ik nu maar geluisterd want dit is nu juist wat die persoon NIET wilde.

Volgens mij heeft die persoon geen enkel besef meer van hoe hij of zij in het verleden is geweest?
En als je een persoon moet reanimeren omdat je toevallig in de buurt bent geweest wanneer hij of zij een hartinfarct heeft gehad dan ga je niet eerst op zoek naar een ketting oid. Dan schiet je vol in de hulpverleningsstand

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 11:07

Nee maar diens familie wel.
Die zitten nu opgescheept met een zoon/ dochter/ vader/ moeder.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 11:08

Onali schreef:

Ik denk dat ik vrede met mijzelf zou kunnen hebben.

Omdat ik binnen mijn mentale en fysieke mogelijkheden binnen de stress en de heat van het moment, steeds dat heb gedaan wat mij het beste leek.
Ik kan, als ik oprecht mijn best heb gedaan om zo goed mogelijk te handelen, mijzelf weinig verwijten.

Wèl zou ik de uitkomst heel sneu vinden, en het heel naar vinden dat die niet anders is.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 11:22

complimenten voor jou Femke, hoe je blijft uitleggen. Ik merk dat het mij daar teveel voor raakt. Ik hoop dat dit soort mensen nooit in de situatie komen dat ze iemand hoeven te reanimeren en hoeven te beslissen over leven en dood. Roeptoeteren vanaf de kant en dan ook nog oordelen is makkelijk.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 11:32

Het ambulance personeel zal een betreffend persoon zo snel mogelijk inladen om daar veilig te kunnen stoppen met reanimeren.

Stoppen met reanimeren kan zoveel woede van een menigte oproepen dat het echt de meest veilige keuze is om door te gaan. Dat het niet 'ethisch' is om toch te blijven reanimeren is echt van minder belang dan je eigen veiligheid op zo'n moment.

Zodra een patiënt uit het zicht is van omstanders wordt er echt wel gehandeld naar de wens van de patiënt.

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 11:37

pmarena schreef:

Een dergelijke situatie heb ik meegemaakt tijdens mijn werk als lifeguard op het strand. Vol in de reanimatie stand vanwege ene kitesurfer die een ruime 4-5 meter vanuit de lucht naar beneden viel.
Wetsuit aan en reanimeren maar. Aed was er bij gehaald, wetsuit open geknipt en stuiten op een dergelijke penning. Trauma heli was ondertussen al gearriveerd en stonden klaar om het over te nemen.

Zij zagen de penning ook, gaven dit door aan de meldkamer ter bevestiging om in het dossier te kijken. En toen werd het besluit genomen om te stoppen. Dit alles om het besluit te nemen heeft 1 a 2 minuten geduurd.

En dan stop je met de reanimatie. Je koppelt de AED af en het is eigenlijk afwachten. De trauma artsen hebben deze patiënt ingeladen en zijn naar het ziekenhuis gevlogen. Deze casus heeft het niet overleefd.

Het doet zeker wat met je. Het is heftig. Maar het ethisch fout om op het moment dat je de penning signaleert door te gaan. Dat gaven de trauma artsen ook aan.
In deze casus hebben de trauma artsen de keuze gemaakt en deze ook medegedeeld aan de omstanders. Er was zeker woede en onbegrip. Maar op dat moment moet je ook iemands wens respecteren.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 11:42

Femke_Tweety schreef:
pmarena schreef:

Ik ben benieuwd naar hun antwoord eigenlijk.

Lijkt me voor hun ook niet de simpelste casus.

Ik ken zo'n casus uit de praktijk. Melding van iemand waar het niet goed mee gaat, op het moment dat hulpverlening er bij is begint deze persoon weg te vallen en ontstaat eigenlijk een volgens het boekje "perfecte reanimatie setting": los van wat er medisch allemaal mis kan zijn met iemand, kon je direct beginnen met het toedienen van zuurstof en borstcompressies. Op het moment dat een van de hulpverleners start met de borstcompressies, wordt via de familie die er bij is bekend dat deze persoon niet gereanimeerd wil worden. Dit wordt vrijwel direct bevestigd vanuit de medische gegevens. Dus ja, dan sta je er naast terwijl iemand sterft, wetende dat het niet zo had hoeven zijn. Daar heeft een van die hulpverleners ook mentaal serieus last van gehad. Gelukkig was dit een situatie waarin de omstanders op de hoogte waren van de wens van deze persoon, en heb je dus niet te maken met een conflict hier mee. Je hebt alleen je eigen, interne conflict en dat moet je ook zeker niet onderschatten.

Ik ben "blij" dat ik zelf bij reanimaties heel taakgericht ben: het enige wat ik kan doen is borstcompressies en beademing toepassen, een AED aansluiten en zorgen dat er medische hulpverlening bij komt. Ik kan geen wonderen verrichten, ik kan niet alles wat mis kan zijn met een menselijk lichaam ineens oplossen. Ik ben er dus vrij emotieloos in. Ik doe mijn stinkende best om iemand te redden en iemands wensen te respecteren, maar ik kan echt alleen maar doen wat ik kan doen. Van alle reanimaties waar ik bij ben geweest gaat ongeveer 50% met output de ambulance in. Van sommigen hoor je nooit meer iets, van anderen hoor je dat ze dezelfde dag nog, of een paar dagen tot weken later, alsnog zijn overleden. Er is er maar 1 waarvan ik de terugkoppeling heb gekregen dat die weer volledig gezond en zonder klachten rondloopt, en dat was een kindje van 1,5 jaar. Dat wil niet zeggen dat dat de enige is die het fatsoenlijk navertelt, maar negen van de tien keer hoor je er gewoon niets meer van. En daar kan ik prima mee leven: wat ik kon doen, heb ik gedaan. Wat ik kon doen, heb ik goed gedaan. Of iemand het uiteindelijk overleefd is afhankelijk van zóveel factoren (medische geschiedenis, ziekte, hoe lang er al geen circulatie meer was, etc), ik vind het een onwenselijke gedachte om mijn rol daarin dan groter te maken dan hij is. Zolang ik mijn taak goed heb gedaan, ligt het verder niet aan mij. Ik hoop dat ik het zo een beetje goed heb omschreven. Het is echt niet zo dat ik achteloos een reanimatie uitvoer, maar ik ben me wel heel bewust van dat ik echt niet meer kan doen dan reanimeren.

Van mijn allereerste reanimatie heb ik later, via een van de nabestaanden, te horen gekregen dat hij nog wekenlang in coma in het ziekenhuis heeft gelegen en uiteindelijk is overleden. Die man viel neer naast een burgerhulpverlener en de AED hing vijf meter verder aan de muur. Die is dus ook vanaf seconde 1 perfect geholpen. We hebben er met zijn allen voor gezorgd dat hij in een situatie was waarin de medische professionals er alles aan konden doen om hem te redden. Maar ondanks die "perfecte setting" heeft hij het toch niet mogen redden. Ook een arts kan geen wonderen verrichten.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 14:51

MarliesV schreef:
Ik lees hier dingen als: als ik een kasplantje ben, dan hoop ik dat iemand er voor zorgt dat ik niet verder leef als ik dat zelf niet meer kan aangeven.
Dat moet je regelen he, bij wet, via de notaris, iemand machtigen om dat soort beslissingen te nemen.
Anders; jammer dat je er zo over denkt maar euthanasie van iemand die wilsonbekwaam is zal niet gebeuren, zonder vooraf dit geregeld te hebben.

Reanimatie is hetzelfde, mooi dat je het niet wilt, maar regel het! Net als de dame in de OP. Ik snap heel goed dat mensen dit wel of niet willen, maar alleen zeggen is nooit genoeg. Je kan en moet het zelf regelen als je er stellig over bent. Wil je dat niet, prima, maar dan wordt er dus wel gereanimeerd, wordt je wel verzorgt als kastplantje enz enz.

We leven in Nederland en hier nemen artsen het principe niet-schaden serieus.
Medische besluiten over wel/niet doorbehandelen en starten van nieuwe behandelingen worden door het medisch team genomen. Uiteraard proberen we dat in samenspraak met de wettelijk vertegenwoordigers (vaak de partner of familie) te doen en in de geest van wat iemand zelf wil, maar uiteindelijk ligt de verantwoording bij de behandelend arts. De wens van mensen zelf komt vooral naar voren op momenten dat we iemand er misschien nog wel doorheen zouden kunnen slepen, maar ten koste van heel veel lijden en een lange revalidatie en met een kleine kans op een zelfstandig leven. Dan is het voor de besluitvorming fijn als je weet dat mensen dat niet zouden hebben gewild en wordt de behandeling gericht op herstel misschien iets eerder gestopt dan bij iemand die ongeacht de uitkomst koste wat kost alles uit de kast zou willen halen.
Maar bij een betrouwbare slechte prognose ('het kasplantje') zal geen dokter hier verder behandelen in de acute fase, dat hoef je echt niet vast te leggen bij de notaris. Natuurlijk kan het eens een keer voorkomen dat iemand na staken van de mechanische beademing zelfstandig ademt, dan wordt vaak besloten om geen complicaties (zoals longontsteking) meer te behandelen.

Wil jij dat er iemand anders gesprekspartner is voor de artsen dan de voor de hand liggende personen (bijv. je buurman ipv je kinderen) dan is het wel verstandig om dit vast te leggen.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 17:56

Als iemand niet gereanimeerd wil worden en dat officieel vastgelegd staat ben je strafbaar als je iemand wel gaat reanimeren. Op mijn werk mogen we ook niks doen als het gebeurd wat mij heel gek lijkt om er zo bij te gaan staan en geen actie te ondernemen. Dit gaat wel om een groep die al vaak ernstig meervoudig beperkt zijn en waarbij verbetering er eigenlijk niet zal zijn.

Maar ik denk dat je adrenaline gevoel wel anders zegt en juist wil gaan handelen en iets wil gaan doen.

Maar als iemand echt lang zonder zuurstof heeft gezeten , zoals het geval wat ik ken is heel heftig en ik zou het zelf persoonlijk niet willen. Maar onderschat het besef van die mensen absoluut niet! Bij deze persoon is het ook totaal onduidelijk wat de persoon nu nog wel en niet zou weten. Er zijn wel duidelijk dingen van het karakter blijven hangen dat veranderd niet. Wij denken zelfs dat deze persoon meer begrijpt en meekrijgt dan wij denken.

Dus zeggen dat er totaal geen herkenning of herinnering meer inzit ben ik het niet helemaal mee eens. Het is alleen heel lastig als iemand niet meer kan praten maar dit misschien nog wel wil. Het is puur invullen allemaal wat het ook dubbel zo lastig maakt als je bedenkt dat de persoon dat vroeger wel allemaal gewoon gekund heeft.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 18:01

Zebrastreep schreef:
Als iemand niet gereanimeerd wil worden en dat officieel vastgelegd staat ben je strafbaar als je iemand wel gaat reanimeren. Op mijn werk mogen we ook niks doen als het gebeurd wat mij heel gek lijkt om er zo bij te gaan staan en geen actie te ondernemen. Dit gaat wel om een groep die al vaak ernstig meervoudig beperkt zijn en waarbij verbetering er eigenlijk niet zal zijn.

Als professioneel vastgelegd hulpverlener onder de wet BIG: ja.
Als burgerhulpverlener: nee, niet.

Als niet-professioneel hulpverlener mag je je eigen keuze maken.
Als professioneel hulpverlener ben je verplicht te stoppen apsje op de hoogte bent van de wens, tenzij er een geldige reden is om door te gaan (onidentificeerbaar of als niet duidelijk is of een penning bij iemand hoort)

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 18:09

Het is bij mij op werk in ieder geval strafbaar dus daar waag ik mij niet aan :=

Maar als iemand wil gaan , dan laat ik ze gaan ook al vindt het buiten mijn werk om plaats. Ik respect die wens van mensen enorm erg. Ik neem aan dat iemand daar flink over nagedacht heeft en niet zomaar even random de keuze maakt.

Niet iedereen wil geholpen worden , hoe lastig het soms ook is.

Ik heb ook een ander ernstig geval meegemaakt waarbij het niet moest maar niet vastgelegd stond. En dan moet je iemand reanimeren ook al is diegene al 6 uur gelden overleden ( ik mag in mijn functie niemand dood verklaren) . Behoorlijk trauma aan overgehouden. Nu ik wat cliënten onder mij heb zorg ik dat alles omtrent reanimeren en overlijden stipt in orde is. Het vastleggen ervan is daarom oh zo belangrijk want er kan zoveel ellende door ontstaan.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 18:27

Zebrastreep schreef:
Ik heb ook een ander ernstig geval meegemaakt waarbij het niet moest maar niet vastgelegd stond. En dan moet je iemand reanimeren ook al is diegene al 6 uur gelden overleden ( ik mag in mijn functie niemand dood verklaren) . Behoorlijk trauma aan overgehouden. Nu ik wat cliënten onder mij heb zorg ik dat alles omtrent reanimeren en overlijden stipt in orde is. Het vastleggen ervan is daarom oh zo belangrijk want er kan zoveel ellende door ontstaan.

Dat is niet helemaal waar.
Ook een hulpverlener is mens en men mag weigeren.

Ik heb laatst weer geleerd dat wij als zorgprofessional wel iemand mogen dood verklaren, maar of dat alleen inherent aan mijn werk is weet ik niet.
Ik ben VIG-er die werkt in de palliatieve thuiszorg. Mijn cliënten gaan dus sowieso dood.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 18:37

Femke_Tweety schreef:
Sterker nog, juist op zo'n moment dat iemand terug lijkt te komen, en de reanimatie dus al héél snel (met waarschijnlijk weinig of geen restschade) effectief lijkt te zijn,

Ik denk dat je dit toch onderschat. Zeker als een jong iemand zo'n penning draagt, speelt er vermoedelijk wel iets meer.

De restschade kan bijvoorbeeld heel veel heroplevend trauma zijn. Het kan gaan om iemand die helemaal niet de mogelijkheid heeft om welke restschade dan ook op te vangen, hoe weinig dat ook zal zijn. Dat weet je niet - maar degene die de penning omdeed heeft daar *wel* over nagedacht.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 18:45

Onali schreef:
Zebrastreep schreef:

Dat is niet helemaal waar.
Ook een hulpverlener is mens en men mag weigeren.

Ik heb laatst weer geleerd dat wij als zorgprofessional wel iemand mogen dood verklaren, maar of dat alleen inherent aan mijn werk is weet ik niet.
Ik ben VIG-er die werkt in de palliatieve thuiszorg. Mijn cliënten gaan dus sowieso dood.

Ik heb toen geweigerd en daarvoor te horen gekregen dat ik geen verantwoordelijkheid kon dragen en het hele team praatte over mij zonder mijn verhaal te horen.

Heb uiteindelijk ontslag genomen wou dat soort vervelende situaties niet weer. Ben er daardoor ook best mee bezig on het goed op papier te krijgen ik gun geen andere collega die ik nu heb om hetzelfde mee te moeten maken.

Ik heb nog altijd het idee gehad dat je daarom nooit mag weigeren en dat alles mijn fout was terwijl ik zelfs een klacht in had mogen dienen tegen de zorginstelling voor nalatigheid. Maar goed ik heb er ook veel van geleerd ( vooral hoe het niet moet)

Nynkex01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 19:34

gomir schreef:
MarliesV schreef:
Ik lees hier dingen als: als ik een kasplantje ben, dan hoop ik dat iemand er voor zorgt dat ik niet verder leef als ik dat zelf niet meer kan aangeven.
Dat moet je regelen he, bij wet, via de notaris, iemand machtigen om dat soort beslissingen te nemen.
Anders; jammer dat je er zo over denkt maar euthanasie van iemand die wilsonbekwaam is zal niet gebeuren, zonder vooraf dit geregeld te hebben.

Reanimatie is hetzelfde, mooi dat je het niet wilt, maar regel het! Net als de dame in de OP. Ik snap heel goed dat mensen dit wel of niet willen, maar alleen zeggen is nooit genoeg. Je kan en moet het zelf regelen als je er stellig over bent. Wil je dat niet, prima, maar dan wordt er dus wel gereanimeerd, wordt je wel verzorgt als kastplantje enz enz.

We leven in Nederland en hier nemen artsen het principe niet-schaden serieus.
Medische besluiten over wel/niet doorbehandelen en starten van nieuwe behandelingen worden door het medisch team genomen. Uiteraard proberen we dat in samenspraak met de wettelijk vertegenwoordigers (vaak de partner of familie) te doen en in de geest van wat iemand zelf wil, maar uiteindelijk ligt de verantwoording bij de behandelend arts. De wens van mensen zelf komt vooral naar voren op momenten dat we iemand er misschien nog wel doorheen zouden kunnen slepen, maar ten koste van heel veel lijden en een lange revalidatie en met een kleine kans op een zelfstandig leven. Dan is het voor de besluitvorming fijn als je weet dat mensen dat niet zouden hebben gewild en wordt de behandeling gericht op herstel misschien iets eerder gestopt dan bij iemand die ongeacht de uitkomst koste wat kost alles uit de kast zou willen halen.
Maar bij een betrouwbare slechte prognose ('het kasplantje') zal geen dokter hier verder behandelen in de acute fase, dat hoef je echt niet vast te leggen bij de notaris. Natuurlijk kan het eens een keer voorkomen dat iemand na staken van de mechanische beademing zelfstandig ademt, dan wordt vaak besloten om geen complicaties (zoals longontsteking) meer te behandelen.

Wil jij dat er iemand anders gesprekspartner is voor de artsen dan de voor de hand liggende personen (bijv. je buurman ipv je kinderen) dan is het wel verstandig om dit vast te leggen.

Maar die professional weet niet altijd van tevoren hoe je er uit gaat komen. Dus blijk je er toch slecht uit te komen terwijl de prognose wel goed was, is het handig om iets vast gelegd te hebben.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 21:08

Dat is binnen de Nederlandse protocollen echt een uitzondering Nynke.
En dan nog zal er bij een hulpafhankelijke uitkomst altijd met verstand nagedacht worden wat er wel en niet nog zinvolle zorg is. Ook als er geen zaken op papier staan.

De verklaringen die mensen opstellen zijn vaak ook zo weinig specifiek dat ze vaak niet met zekerheid op de betreffende situatie van toepassing zijn en dan kunnen we daar als artsen ook niet zoveel mee.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 23:07

secricible schreef:
Mondy schreef:
En raar vinden dat mensen elkaar niet meer willen helpen.. als er al kreten voorbij komen qua vergelijking met verkrachting/aanranding.
Hoe t in de mond gehaald wordt...bah bah.

De meeste mensen met bhv of gewoon omstanders hebben miss ooit eens een cursus gehad op een pop met elk half jaar een herhaling. Het daadwerkelijk dan ook mee maken is een heel ander verhaal. Je hebt daar geen cleane ruimte met mede cursisten, iets verkeerd doen heeft geen consequenties.. geen hevige emoties van omstanders en geen camera op je neus.

Op straat heb je vanalles om je heen, paniek, nieuwsgierigen, mensen die willen helpen/"helpen" en ja ook filmers.
Je zit zelf vol adrenaline en handeld. Dat er dan bij het zien van een ketting of tattoo niet ineens die knop om gaat om wel te stoppen is behoorlijk logisch.
Kun je t wel, of een manier bedenken om het veilig te houden met andere opties (waardes blijven controleren) heel goed van je. Maar doorgaan in het moment zelf.. net zo goed. Je handeld in instinct, niet om diegene dwars te willen zitten of expres verkeerd te handelen.

Benieuwd hoeveel er daadwerkelijk gereanimeerd hebben. Zoveel mensen die anders of helemaal niet reageren ondanks training.

Hier blijf ik het volledig mee eens. Het is een mooie tool voor in je toolbox, het idee dat je kan doen alsof iemand stabiel is. Goed om mensen mee te geven dat die optie bestaat bij een BHV-cursus. Maar dan nog heb je de situatie en vooral je eigen cognitieve toestand en of je daadwerkelijk zo rationeel kan zijn om bij het zien van een ketting te besluiten "hey, ik stop" en dan moet je ook nog geloofwaardig een toneelstuk op kunnen voeren.

en jawel pmarena, je oordeelt ontzettend hard vanaf de zijlijn. Daar veranderen knuffelsmiley's helemaal niks aan. Heb je enige ervaring hoe het is, om ineens het leven van de ander in je handen te krijgen? . Het is rauw en pijnlijk. Zelfs als je goede gesprekken met elkaar gehad hebt in rust over "hey, reanimeer mij maar niet" en iemand zakt ineens van "lichamelijk gezond" op de grond in elkaar is dat al een onmenselijk keuze om te maken. Laat staan als je er tijdens het handelen ineens achter komt dat wat je doet niet is wat diegene wil. Dat is cognitief bijna niet meer binnen te laten komen.

Op dat moment zitten al je emoties in rode functies en dan is er totaal geen ruimte voor ratio en logica. Zeggen dat iemand dan ook nog "fout gehandeld" heeft is gewoon misselijk.

Ik sluit me bij beide berichten volledig aan.
En ik vind het prettig om te horen hoe reëel jullie er in staan.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-23 23:52

gomir schreef:
Dat is binnen de Nederlandse protocollen echt een uitzondering Nynke.
En dan nog zal er bij een hulpafhankelijke uitkomst altijd met verstand nagedacht worden wat er wel en niet nog zinvolle zorg is. Ook als er geen zaken op papier staan.

De verklaringen die mensen opstellen zijn vaak ook zo weinig specifiek dat ze vaak niet met zekerheid op de betreffende situatie van toepassing zijn en dan kunnen we daar als artsen ook niet zoveel mee.

Ik heb dat dus meegemaakt, dat de artsen besloten de patiënt van de beademing te halen omdat er geen behandeling meer mogelijk was. Patiënt was in coma en de verwachting was dat hij zou overlijden.
Dit gebeurde echter niet.
Er was toen wel de mogelijkheid tot passieve euthanasie als de ouders dit zouden willen. Maar zij hebben besloten dit niet te doen.

Ik vind eigenlijk dat de beslissing wel/niet stoppen altijd bij professionals zou moeten liggen.
Ik vind dat je dit niet van een niet-professional kunt verlangen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-23 05:50

Nikass schreef:
Ik vind eigenlijk dat de beslissing wel/niet stoppen altijd bij professionals zou moeten liggen.
Ik vind dat je dit niet van een niet-professional kunt verlangen.

Ik vind dat de beslissing van wel of niet stoppen (of überhaupt beginnen) met reanimeren, bij degene met de hartstilstand moet liggen.

Om de eenvoudige redenen dat het ZIJN (haar) lichaam is waar je mee bezig bent.
En dat je iets doet waar je geen toestemming voor blijkt te hebben als je dat DNR bericht ziet.

En HIJ (zij) moet verder met de onbekende kwaliteit van leven die overblijft na een "geslaagde" reanimatie.
En heeft er zeer bewust voor gekozen om na een hartstilstand dood te willen en niet teruggehaald te willen worden :)*

Lijkt me niet meer dan logisch dat je de keuze van het slachtoffer zelf respecteert, maargoed, dat schijnt volgens sommigen een heel extreme mening te zijn -O- Het gemak waarmee het zelfbeschikkingsrecht van een bewusteloos iemand aan de kant geveegd wordt vind ik best wel stuitend eerlijk gezegd.

En ja nogmaals ik kan me heel goed voorstellen dat er allerlei omstandigheden zijn voor de hulpverlener die 1 en ander flink nuanceren :j
Maar degene die daar op de grond ligt is verdorie niet onbetekenend, onbekwaam of ondergeschikt!