Vermiste onderzeeër

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 01:10

Tieneke schreef:
prompter schreef:
Ik denk dat er bij imploderen niet veel meer van over is eigenlijk :

Goh, ben wel benieuwd eigenlijk. Want in principe is imploderen eerder een samendrukking, in tegenstelling tot wat er denk ik in de ruimte zou gebeuren, denk dat een lichaam daar eerder uit elkaar "spat".
Ik zou niet meteen weten waarom zo diep het lichaam uit elkaar zou gerukt worden. Iemand met kennis van zaken die hier een antwoord op weet?

Misschien een ongepaste vergelijking. Ik bedoel het ook totaal niet respectloos, ik vind het erg wat er gaande is en gun dit niemand.

Maar bij imploderen moet je aan de blobvis denken. De blobvis ziet er op de diepte waar hij normaal leeft uit als een heel normale vis. Maar als mensen hem opvissen en dus met snelheid naar boven halen, implodeert de blobvis ook en ziet hij er uit zoals we hem vaak kennen (Google maar eens op blobvis). Dit komt doordat het lichaam gebouwd is om op een bepaalde diepte te kunnen functioneren in een bepaalde druk. Die druk verandert naar mate hij naar boven wordt gehaald. Door die druk implodeert zijn lijf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 01:27

Ingrid_92 schreef:
Tieneke schreef:
Goh, ben wel benieuwd eigenlijk. Want in principe is imploderen eerder een samendrukking, in tegenstelling tot wat er denk ik in de ruimte zou gebeuren, denk dat een lichaam daar eerder uit elkaar "spat".
Ik zou niet meteen weten waarom zo diep het lichaam uit elkaar zou gerukt worden. Iemand met kennis van zaken die hier een antwoord op weet?

Misschien een ongepaste vergelijking. Ik bedoel het ook totaal niet respectloos, ik vind het erg wat er gaande is en gun dit niemand.

Maar bij imploderen moet je aan de blobvis denken. De blobvis ziet er op de diepte waar hij normaal leeft uit als een heel normale vis. Maar als mensen hem opvissen en dus met snelheid naar boven halen, implodeert de blobvis ook en ziet hij er uit zoals we hem vaak kennen (Google maar eens op blobvis). Dit komt doordat het lichaam gebouwd is om op een bepaalde diepte te kunnen functioneren in een bepaalde druk. Die druk verandert naar mate hij naar boven wordt gehaald. Door die druk implodeert zijn lijf.
Een blobvis zit alleen heel anders in elkaar dan een mens en implodeert ook niet. Dat zou raar zijn, want de druk richting de oppervlakte wordt minder, niet meer. Het tegenovergestelde gebeurt juist: de schade aan het dier komt door decompressie.

8nnemiek

Re: Vermiste onderzeeër

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 07:05

Dat filmpje van Mythbusters is wel ietsje anders omdat er zo’n helm vol lucht is gebruikt. Lucht comprimeert makkelijk, dus wordt alles daar met hoge druk naar binnen geperst. Ik zou verwachten dat het heel wat minder heftig uit ziet als de druk over het hele varken gelijk zou zijn.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 07:06

De blobvis explodeert ipv implodeert. Als je het al zo kan vergelijken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 08:01

Ik heb niet alles gelezen en dit zijdelings meegekregen, maar ik vind het echt heel erg voor de mensen die er in zaten dat ze zo aan hun einde zijn gekomen.

Uiteraard zaten er risico's aan, maar die zitten er ook aan een ballonvlucht/vliegtuigvlucht etc. en men gaat er vanuit dat het toch relatief veilig is.

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 08:12

Ik vind het vooral erg dat er een vliegtuig was die een WIT object in het water had gespot, vervolgens een melding deed, en ze deze niet hebben onderzocht omdat ze de bonkende geluiden interessanter vonden.
Het ding dat vermist is, is WIT!
Lijkt me niet dat je in zo een grote blauwe vlakte zo vaak witte dingen ziet drijven.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 08:14

Met de achterkant er af kon hij niet meer drijven BillyJ, dus dat is waarschijnlijk iets heel anders geweest.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 08:31

Er drijft behoorlijk wat witte troep in de oceaan. Zelfs een paar miljoen vierkante kilometer aan plastic. Maar inderdaad raar dat ze dat niet onderzocht zouden hebben. Dat kan ik me bijna niet voorstellen.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 08:38

Victory-Boy schreef:
Hopelijk zijn ze snel gestorven, ik ga er even vanuit dat ze allemaal dood zijn.

Toen mijn partner en ik in Amerika in een (tijdelijk) Titanic museum waren konden we ook meedoen met een loterij om in zo'n klein duikbootje naar de Titanic te gaan. Dat was al jaren geleden, dus denk niet dat het deze was. Ik heb even getwijfeld om mee te gaan als we zouden winnen (die kans is natuurlijk al heel klein) want het is een eens-in-een-leven kans, maar "besloot" toen om het toch niet te doen. Ik zou 7 kleuren stront schijten.

Zelfs de winnaar heeft het niet gedaan. Ergens gelezen in het nieuws.

Of dat was een andere winactie met zelfde reis

Annet73

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 09:11

Iemand enig idee of zo’n implosie ‘ineens’ gebeurd, of gaat daar een en ander aan vooraf? Bijvoorbeeld dat de capsule gaat kraken, schudden, temperatuurverschil of iets dergelijks?

MieLo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 09:20

volgens mij gaat dat zo snel, dat ze niets/weinig hebben meegekregen. Althans, dat is wat deskundigen zeggen

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 09:23

BillyJ schreef:
Ik vind het vooral erg dat er een vliegtuig was die een WIT object in het water had gespot, vervolgens een melding deed, en ze deze niet hebben onderzocht omdat ze de bonkende geluiden interessanter vonden.
Het ding dat vermist is, is WIT!
Lijkt me niet dat je in zo een grote blauwe vlakte zo vaak witte dingen ziet drijven.

De Titan is vermoedelijk al geimplodeerd (op 3000 meter diepte oid) toen het contact verloren ging. Dus op zondag. De marine (die continu 'luistert' naar van alles onderwater, net zoals seismografen continu naar aardbevingen luisteren) heeft daar geluid van opgevangen. Alles wat daarna kwam (inclusief die bonkgeluiden) kan - denkt men nu - niet de Titan zijn geweest.

jasmijn16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 09:24

Ik ben een stille meelezer en vroeg me net zoals zo veel af hoe dat imploderen gaat. Ik kwam net dit filmpje van een begrafenisondernemer uit amerika tegen, ze legt uit hoe dat gaat.

https://www.tiktok.com/t/ZGJCxCQrk/

Ik denk dat als je moet kiezen tussen wachten tot je geen zuurstof meer hebt en dat hele proces doorgaan of dit, dit de 'beste' dood is.
Laatst bijgewerkt door jasmijn16 op 23-06-23 09:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 09:32

Op school laten wij dit tijdens de natuurkunde lessen aan leerlingen zien met een blikje.
Je verwarmt een blikje en houdt het dan in koud water.
Het materiaal schrikt en INEENS implodeert het.
Dus ik verwacht dat het in een fractie van een seconde gebeurd.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 09:37

Ik ken inderdaad de schaalmodel proefjes wel. Dat gaat echt in één klap.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 09:50

Hoe gruwelijk de gedachte ook; ik had ook gekozen voor imploderen ( als er een keuze was geweest ofc), dan dagen je lot in het donker en kou af moeten wachten in een klein koekblik.
De paniek, de wanhoop en dat in een ruimte waar je onmogelijk uit kan; men is om minder helemaal doorgedraaid in complete paniek.

nee, dan liever implosie; supersnel en pijnloos ( omdat het zo supersnel en plotseling gaat). Ze hebben waarschijnlijk niet eens wat meegekregen. Misschien een kraakje, waarop door de CEO waarschijnlijk gezegd is dat dat kraken normaal is vanwege de hoge druk...en poef; alles weg.

Ook is het vrij waarschijnlijk dat het vlak na verliezen van contact gebeurt is, omdat men vlak erna een akoestische afwijking heeft waargenomen. In de dagen erna is er geen enkel geluid of afwijking waargenomen die zou kunnen duiden op een implosie.
Dus godzijdank heeft niemand geleden.

Ik zag 2 dagen terug nog een interview met iemand met 40 jaar ervaring met duikboten ect die toen zei dat die geluiden waarschijnlijk van de Titanic zijn gekomen; die schijnt veel geluiden te produceren en dat is wat ze waarschijnlijk gehoord hebben.
Nu achteraf, met deze uitkomst, heeeft die man waarschijnlijk gelijk gehad; de geluiden kwamen van het metaal van Titanic en niet van Titan.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 09:53

xxCYNNxx schreef:
Nu achteraf, met deze uitkomst, heeeft die man waarschijnlijk gelijk gehad; de geluiden kwamen van het metaal van Titanic en niet van Titan.

Mogelijk maakte het wrak van de Titanic extra geluid, veroorzaakt door de schokgolf van de implosie van de Titan.

manumol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 10:01

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 10:04

Ibbel schreef:
xxCYNNxx schreef:

Mogelijk maakte het wrak van de Titanic extra geluid, veroorzaakt door de schokgolf van de implosie van de Titan.

Dat zou idd goed kunnen ja. Ongetwijfeld heeft dat idd invloed gehad op de geluiden die Titanic zelf produceert.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 10:27

Ik vind de interviews met James Cameron van de laatste dag(en) wel erg interessant over deze zaak moet ik zeggen... zoals deze: https://www.youtube.com/watch?v=5XIyin68vEE Dat een beetje ingewijden maandag eigenlijk al wisten dat het ding weg was.

Op 7 minuten praat hij ook over het materiaal, dat dat niet zo'n beste keuze was omdat het een materiaal is dat onder deze omstandigheden bij elke duik een beetje slechter wordt.....

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 10:40

Wat een bizar idee eigenlijk dat Titanic geluiden maakt...... nooit geweten dat dat kon.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 10:46

Voor de mensen die geïnteresseerd zijn in wat zo’n implosie voor effect kan hebben voor iemand die er aan blootgesteld wordt is het Byford Dolphin accident denk ik wel een goede vergelijking om eens over te lezen. Dit is niet helemaal hetzelfde omdat het hier om een explosie/snelle decompressie gaat dus precies andersom dan wat er met de Titan lijkt te zijn gebeurd. Maar het geeft wel een idee van de krachten die er bij zo’n incident vrijkomen. Er blijft weinig van een mensenlichaam over maar het gaat wel gigantisch snel.
Waarschuwing dat als je hier diep op in gaat zoeken dat je dan onprettige beschrijvingen en afbeeldingen tegen kan komen! *Klik* voor een link naar het Wikipedia artikel. Geen nare afbeeldingen maar wel een duidelijke beschrijving van wat er met een mensenlichaam gebeurt op zo’n moment.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 10:50

Het lijkt mij wel logisch dat een scheepswrak op de bodem van de oceaan geluiden maakt. Er zal af en toe wel iets instorten / omvallen neem ik aan.

blokfluit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 11:08

Wat mij verbaasd is dat iedereen zich zo druk maakt om 5 mensen die op zee zijn omgekomen en dat er retedure reddingsacties worden ondernomen, terwijl er dagelijks mensen verdrinken in de Middellandse Zee.
Daar wordt niet zo’n grootscheepse reddingsactie voor opgezet, eerder nog duwt men die liever terug in zee.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-23 11:09

Daar maak ik me ook druk om, maar niet in dit topic dat specifiek over deze onderzeeër gaat.