Kraanwater vs fleswater in een restaurant

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 17:12

In de praktijk gebeurd het ook gewoon niet dat iemand tussen piektijden alleen even een glaasje water wil.
Als iemand enkel even dorst wil lessen (pauze tijdens een fietstochtje bijvoorbeeld) met 1 onspectaculair drankje parkeer je deze aan de bar: probleem opgelost.

Wegsturen en boos kijken is in iedergeval niet de juiste reclame.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 17:14

@santie sizzle heeft het toch over een klein hapje niet alleen over een gratis glaasje water?

Ik ga al weinig uiteten vanwege de kosten en als ik dan een keer ga dan kan ik ook echt niet all out gaan. Betekend niet dat ik niet geniet van het eten maar het komt soms bijna over in dit topic of ik dan beter helemaal niet uit eten kan gaan :P ik heb soms aan een hoofdgerecht en een frisdrank ook echt genoeg qua hoeveelheid. :o
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 16-04-23 17:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 17:17

Sizzle schreef:
De beter lopende zaken vragen eigenlijk ook altijd al bij het binnenkomem wat je plannen zijn en dat bepaald dan waar je ingedeeld wordt..

Nou, bij de beter lopende zaken moet je echt reserveren en kun je niet zomaar binnen komen vallen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 17:22

Brainless schreef:
Sizzle schreef:
De beter lopende zaken vragen eigenlijk ook altijd al bij het binnenkomem wat je plannen zijn en dat bepaald dan waar je ingedeeld wordt..

Nou, bij de beter lopende zaken moet je echt reserveren en kun je niet zomaar binnen komen vallen.

Of dat…

Maar op dinsdag om 17:00 valt het ook bij drukke te tentjes vaak wel even mee.

Zolang je niet vol zit is iedere gast reclame. Die huur heb je al betaald en je persooneel is er ook al.
Een leeg terras trekt geen mensen, die 4 „waterdrinkers“ in je lege toko zet je als uithangbord in de buurt van je raam en met wat geluk trekt het twijfelaars over de drempel.

Ik help ook wel eens klanten bij het het bedrijf waar ik werk die mijn salaris heus niet opbrengen. Financieel totaal oninterressant maar dan kun je ook aanbieden dat je dan in de zomerrecessie wel een dagje tijd hebt. Zij blij, wij een blije klant. Wellicht komen ze over 2 jaar terug met meer geld.

Schuur_

Re: Kraanwater vs fleswater in een restaurant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 19:22

Precies Sizzle, dat is wat ik eerder ook al schreef.

@santie: er is werkelijk NIEMAND hier in het hele topic die van mening is dat ze op een terras kunnen neerploffen en gratis kraanwater met bediening moeten krijgen. Het gaat echt standaard over water bij koffie, wijn of eten. Ga je als ondernemer er echt over vallen als op een tafel van 4 er iemand een glas water drinkt en niet 3,5 euro betaalt voor een cola?

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 09:28

Ik ben het met je eens TS. Water uit een fles daar waar kraanwater goed is te drinken is zonde. Kraanwater gratis aanbieden hoeft niet (is het immers voor de horeca ook niet), maar tegen een realistisch tarief lijkt me prima. Het verdienmodel als tegenargument geven vind ik niet terecht. Want heel eerlijk, als je het als horecazaak moet hebben van de fles water, dan biedt je te weinig kwaliteit (op andere vlakken) waar de gast voor wil betalen.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 11:27

Tegenwoordig bestel ik één drankje, meestal fris, want alcohol drink ik zelden. En verder heb ik een eigen waterfles bij me, of ik drink even wat uit de kraan in het toilet. Heb een klein budget, dus 2-3 drankjes ala €3 per stuk kan ik gewoon niet betalen, zeker niet als ik voor max €10 wat wil eten. Meestal een broodje als lunch.

Afgelopen zondag in een "Griekse snackbar" gegeten met vrienden. Klein menu besteld, was een mooie prijs. Wat ik echter niet verwacht had, was dat de kleine portie zo veel was, dat ik moeite had het weg te krijgen! Dus héél blij dat ik voor de kleine portie had gekozen en met 1 drankje en 2 extra sausjes was ik €17 kwijt en heb prima gegeten.

Ik bestel regelmatig een glas water voor medicijnen in te nemen.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 12:55

Utixo schreef:
Suzanne F. schreef:
En wat vinden jullie dan van het volgende: Een groep van 6-7 personen gaat op een terrasje zitten en bestellen wat drinken. 1 persoon geeft aan niks te hoeven drinken. En de bediening geeft dan aan dat dit niet mag, dat als je hier wilt gaan zitten je verplicht iets te drinken moet nemen.

Je moet een lijn trekken. Als dat het beleid van het restaurant is, dan staan ze in hun recht. Want die persoon houd wel een plek bezet voor een potentiële andere klant. Je kunt ook een glaasje fris bestellen, in de groep is er vast wel iemand die een 2e glas op krijgt.

Dit ben ik echt niet met je eens. Ik heb niet altijd dorst en zeker als we met een flinke groep zijn, vind ik dat het moet kunnen dat ik er bij zit. Niet als we met twee of drie zijn, maar met zeven moet toch kunnen? Je houdt geen hele tafel extra bezet ofzo en de bediening loopt toch ook wel voor zes drankjes...

Brainless schreef:
Ik denk dat het ook komt door de gemiddelde mentaliteit van de Nederlanders... wat je gratis/goedkoper kan krijgen heeft voorrang op (duurder/meer) betalen.
Mijn ervaring is ook dat veel mensen dan voor de goedkopere optie gaan.. dus hele gezinnen die bv ranja bestellen voor 50 cent per glas wat eigenlijk voor kinderen is bedoeld.

Mensen begrijpen bv wel dat je geen eigen eten/drinken kan nutigen maar willen wel gratis drinken.
(met als kantpunt dat er toch ook nog steeds mensen zijn die wel drinken voor hun kinderen meenemen en een leeg glas vragen :+ ).

Ik bestel altijd ranja. Dat vind ik oprecht het lekkerste... jammer dan dat dat niet voor mij bedoeld is, dat moet je dan maar op de kaart er bij zetten. Ik houd niet van alles met koolzuur, vind spa blauw niet lekker (chaudfontaine en sourcy bijv wel) en drink meestal geen alcohol. Er blijft dan niet veel over.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 12:58

Het liefst heb ik ook kraanwater. Het meeste tot eigenlijk alles behalve water mag ik niet hebben. En soms zijn die waterflesjes maar 0,2 cc. Veel te weinig om mijn dorst te lessen. -O- over de grens krijg ik eigenlijk altijd wel een karaf water. In nederland doen ze soms moeilijk voor wat water voor medicatie. Of krijg je een slok terwij, ik moet oplossen in veel water. -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 20:54

karuna schreef:
Het liefst heb ik ook kraanwater. Het meeste tot eigenlijk alles behalve water mag ik niet hebben. En soms zijn die waterflesjes maar 0,2 cc. Veel te weinig om mijn dorst te lessen. -O- over de grens krijg ik eigenlijk altijd wel een karaf water. In nederland doen ze soms moeilijk voor wat water voor medicatie. Of krijg je een slok terwij, ik moet oplossen in veel water. -O-

Ik ben het met je eens, maar 0,2 cc is 0,2 mL. Dat is inderdaad wel heel weinig :+ :P

Zelf bestel ik heel af en toe kraanwater omdat ik het over het algemeen lekkerder vind dan fleswater (en fleswater is vaak ijskoud, dat vind ik niet fijn bij water). Misschien omdat ik nooit met kraanwater start en het altijd combineer met een maaltijd, maar er is tot nu toe nooit moeilijk over gedaan. Als ze dat willen vind ik het prima om er een bedrag voor te betalen, maar dat is tot nu toe niet gebeurd.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 21:34

Ja klopt iets met moe en zo. Maar 200 cc is drie slokken en op