Op wie ga jij stemmen 15 maart en waarom?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 11:45

Texas02 schreef:
[

Tsja, ik snap ook niet dat er nog mensen zijn die in de toneelstukken van Rutte, Kaag & co trappen, maar blijkbaar zijn die er ook nog steeds..

Ken je dat filmpje van KiesPijn over de VVD? De elite in dit land vaart wel bij de VVD. En da’s een grote groep met vaste VVD stemmers, daarom blijft de VVD stevig in het zadel al die jaren.

Overigens doet de BBB mij erg denken aan de VVD. Achter de BBB zitten ook megabedrijven die vooral gaan voor economische groei en ‘het grote geld’. Niks MKB en de kleine boer op het platteland.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 11:47

Texas02 schreef:
lies schreef:
Kan ook niet begrijpen dat iemand na de afgelopen 2 jaar nog op fvd stemt (maar daarvoor ook al niet trouwens). Totaal geradicaliseerd.
Je moet wel diep in de rabbithole zijn gekropen om daar nog op te willen stemmen..

Tsja, ik snap ook niet dat er nog mensen zijn die in de toneelstukken van Rutte, Kaag & co trappen, maar blijkbaar zijn die er ook nog steeds..

Nou, dat is vrij makkelijk te verklaren. Een groot deel van Nederland heeft het prima. Koophuis, goede banen, 3 keer per jaar op vakantie en heeft het idee dat Nederland een goede koers vaart. Die kennen geen gedupeerden van de toeslagenaffaire, geen inwoners van aardbevingsgebied en begeven zich in een kring van gelijkgestemde mensen. Dan stem je gewoon VVD, want het gaat toch allemaal prima? Ik stem overigens geen VVD, ook nooit gedaan.

FVD daarentegen heeft de laatste jaren alleen idiote moties opgeworpen en ze duiken steeds verder de complottheorieen in. Toch stemmen mensen er op (niet veel meer gelukkig). Ik vraag me dus oprecht af waarom. Denk je werkelijk dat ze iets voor je gaan bereiken? Want niemand stemt voor hun moties. Je zou je toch moeten gaan afvragen waarom niet (hint; omdat ze onzinnig zijn)

Overigens eens met Dees. Ook de BBB zal wrs imploderen onder het plotselinge succes. Op zich niet raar, het is zeer moeilijk om geschikte kandidaten te vinden. Heb een aantal kandidaten bekeken, de meeste lijken me totaal ongeschikt.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 11:50

chubby, wie is er dan voor de kleine boer op het platteland ?
De meeste partijen zijn voor de wolf, en daarmee komt hier de biologische boer die zijn koeien wil laten grazen in de knel.
Koeien zijn al 7 keer uit de draden geklapt, kalfjes gebroken poot etc.

Ik ben juist voor kleinschalige landbouw, en biologisch, diervriendelijk en in harmonie met de natuur. Maarde partijen die daar voor zijn, zijn ook voor de wolf. En dat werkt dus niet…

Chubby

Re: Op wie ga jij stemmen 15 maart en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 11:52

Dat is precies mijn probleem met de PvdD en GL, sterregoud.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 11:53

Niemand heeft toverstaf en kan ineens het wanbeleid van minstens 10 jaar veranderen.
Ook BBB niet. Maar wil het wel een kans geven.
Maar mij verbaasd dan ook dat leugen na leugen VVD nog stemmen krijgt.
Maar goed blijkbaar varen er mensen nog goed bij.

Mijn 2 stemmen zijn net de bak in gegaan en dan zien we wel wat er van komt

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 11:53

Ik stem BBB voor de PS. En voor de waterschappen ook (zwager staat op de kieslijst).

Ik heb er vertrouwen in dat BBB haar zaken goed op orde heeft en dat ze de juiste mensen op de juiste plek kunnen gaan inzetten. De sollicitatie/selektieprocedures zijn heel uitgebreid geweest. Niet alleen maar boeren, maar wel veel mensen uit de praktijk. Daar hou ik van. Niet dat de zaken bepaald gaan worden door een paar beleidsmakers in de stad, maar mensen die echt begrijpen waar het om gaat.
BBB is wat mij betreft een goede middenpartij met oog voor de samenleving. Caroline van der Plas heeft haar zaken goed op orde en kan in debat goed meekomen met de gevestigde orde.

Dus ik heb mijn stemmen net uitgebracht en hoop op een goede uitslag.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 11:54

sterregoud schreef:
De meeste partijen zijn voor de wolf, en daarmee komt hier de biologische boer die zijn koeien wil laten grazen in de knel.

Ik ben juist voor kleinschalige landbouw, en biologisch, diervriendelijk en in harmonie met de natuur. Maarde partijen die daar voor zijn, zijn ook voor de wolf. En dat werkt dus niet…

Maar de wolf is beschermd in Europa, dus je kan wel stemmen op een partij die alle wolven wil uitroeien maar dat gaat toch niet gebeuren dus dat is een weggegooide stem.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 11:55

Ik heb op BBB gestemd, zowel voor de waterschappen als de Provinciale Staten.

Heb gestemd op iemand uit mijn gemeente, wil het graag dichtbij houden.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 11:55

maar Annemiek, wij zijn ook europa. We kunnen ons in Europa veel sterker maken. Het is in sommige landen gewoon toegestaan om probleemdieren te verwijderen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 11:57

8nnemiek schreef:
sterregoud schreef:

Maar de wolf is beschermd in Europa, dus je kan wel stemmen op een partij die alle wolven wil uitroeien maar dat gaat toch niet gebeuren dus dat is een weggegooide stem.

Klopt alle wolven uitroeien gaat niet, dat is roeptoeren van een partij die dat wil.

Maar die wolf is helemaal niet zo streng beschermd in Europa als sommige ons willen doen laten geloven.
Dat is weer typisch Nederland die een Europese wet strenger maakt dan hij is.
Europees gezien mag een overlastgevende wolf geschoten worden.
Overlast gevend is oa een wolf die meerdere malen vee heeft gedood.

Dus een partij die hier de Europese regels gaat naleven, gaat voor heel veel ellende minder zorgen want in Nederland zal het grootdte gedeelte van die wolven daar onder vallen.

En geen PvdD of GL die dat kan veranderen dan.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 11:59

Annemiek, ik ben niet voor uitroeien. Wel voor beheer, en met name wolven die aantoonbaar telkens vee pakken mogen nu al geschoten worden. Dit gebeurt ook al in Europa. Als wolven schuw zouden zijn en blijven is het probleem grotendeels al opgelost.

Rivjenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 12:00

_Reneee schreef:
Nietsmar schreef:
Ik wil er geen discussie topic van maken, maar hoop wel dat een ieder die PvdD stemt beseft dat je dan voor de OVP stemt, voor de wolf en tegen (delen van) paardensport.

En ik lees dingen als dat er minder vlees gegeten moet worden. Zo lang er vraag is, zal er aanbod zijn. Als je hier boeren weg gaat kopen, verschijnen er in China of verweggistan weer één meer. Google maar even op China en varkensflats. Het dierenwelzijn is hier zoveel beter dan waar dan ook. Uitkopen van boeren hier betekent alleen maar dat dieren verplaatst gaan worden naar een land waar het welzijn slechter is.

Natuurlijk weet ik dat. Daarom stem ik ook PvdD.

Dus jij wil geen paarden meer?
Of dieren in het algemeen?
Want dat is wat ze willen.
Geen dieren meer.
Dus niet zozeer alleen de paardensport.
Maar helemaal geen paarden meer, en sws er op zitten en rijden ook niet.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 12:02

sterregoud schreef:
Annemiek, ik ben niet voor uitroeien. Wel voor beheer, en met name wolven die aantoonbaar telkens vee pakken mogen nu al geschoten worden. Dit gebeurt ook al in Europa. Als wolven schuw zouden zijn en blijven is het probleem grotendeels al opgelost.

Dat dus.

Bovendien staat in die beruchte EU-wet dat 'de wolf beschermd moet worden in zijn natuurlijke leefomgeving' (ik citeer vast niet letterlijk, maar die natuurlijke leefomgeving staat er wel in).

Cultuurlandschap is níet de natuurlijke habitat van een wolf.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 12:04

Chubby schreef:
Texas02 schreef:
[

Ken je dat filmpje van KiesPijn over de VVD? De elite in dit land vaart wel bij de VVD. En da’s een grote groep met vaste VVD stemmers, daarom blijft de VVD stevig in het zadel al die jaren.

Overigens doet de BBB mij erg denken aan de VVD. Achter de BBB zitten ook megabedrijven die vooral gaan voor economische groei en ‘het grote geld’. Niks MKB en de kleine boer op het platteland.

Wij hebben een kleinschalig melkveebedrijf maar zijn net zo goed de dupe van alle ideeën die nu doorgedramd moeten worden dan de grote bedrijven. Zou oprecht niet weten welke andere partij het goed voor heeft met “ons”.

Zien de mensen die over biologisch spreken trouwens koetjes in de wei met een regenboog erboven? Wat betreft dierenwelzijn zegt de stempel biologisch namelijk echt helemaal niks. Maar goed dat is misschien een andere discussie.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 12:09

Bij koeien wellicht minder Jildau, maar qua dierenwelzijn voor bv kippen en varkens is biologisch wel van meerwaarde

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 12:09

Citaat:

Citaat:
Wij hebben een kleinschalig melkveebedrijf maar zijn net zo goed de dupe van alle ideeën die nu doorgedramd moeten worden dan de grote bedrijven. Zou oprecht niet weten welke andere partij het goed voor heeft met “ons”.

Ja precies.
Er zijn wel politieke partijen die bijvoorbeeld vinden dat een gezinsbedrijf ondanks de kartelwaakhond een vuist moet kunnen maken tegen de supermarkten.

Maar de VVD heeft het niet zo op midden- en kleinbedrijf.

De gezinsbedrijven afknijpen is "gewoon" een politieke keuze. (Rechtse hobby.)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 12:29

sterregoud schreef:

Beheer is prima, maar de meeste anti-wolf mensen roepen dus dat '99% van de wolven in Nederland probleemwolven zijn', dus dat komt neer op uitroeien als het aan de partij/kiezers ligt..

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 12:38

Melisje_92 schreef:
Pff ik vind het altijd zo lastig, verdiep me er te weinig in…maar wil wel een stem uitbrengen.

Bij de “stemchecker” van de Volkskrant kom ik uit op ja21, maar via kieskompas zit ik daar ver uit de buurt :')

Zat eens te kijken naar de stemchecker, want die kende ik niet, maar die heeft alleen maar landelijke stellingen en niet eens onderscheid naar provincie.
Sowieso gaat het veel te veel om de landelijke politiek en is er veel te weinig aandacht voor het lokale aspect. Dat vind ik echt een gemis in al die campagnes. Het lijken wel 2e kamer verkiezingen ipv provinciale.... Uiteindelijk komt er ook gewoon heel veel beleid terecht bij de provincies, dus dat vind ik ook echt wel belangrijk punt.
Laatst bijgewerkt door manzano op 15-03-23 12:40, in het totaal 1 keer bewerkt

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 12:39

juval schreef:
Ik stem BBB voor de PS. En voor de waterschappen ook (zwager staat op de kieslijst).

Ik heb er vertrouwen in dat BBB haar zaken goed op orde heeft en dat ze de juiste mensen op de juiste plek kunnen gaan inzetten. De sollicitatie/selektieprocedures zijn heel uitgebreid geweest. Niet alleen maar boeren, maar wel veel mensen uit de praktijk. Daar hou ik van. Niet dat de zaken bepaald gaan worden door een paar beleidsmakers in de stad, maar mensen die echt begrijpen waar het om gaat.
BBB is wat mij betreft een goede middenpartij met oog voor de samenleving. Caroline van der Plas heeft haar zaken goed op orde en kan in debat goed meekomen met de gevestigde orde.

Dus ik heb mijn stemmen net uitgebracht en hoop op een goede uitslag.

Precies zo denk ik er ook over. Plus er zit veel ervaring hoor, veel CDA en VVD overlopers die zich niet meer kunnen vinden in het huidige CDA en VVD.

Persoonlijk heb ik niets tegen de oude denkwijze van CDA en VVD, de economie moet draaien, dat is toch de basis.
Zoals het nu gaat wordt alles afgebroken en belemmerd.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 12:45

manzano schreef:
Melisje_92 schreef:
Pff ik vind het altijd zo lastig, verdiep me er te weinig in…maar wil wel een stem uitbrengen.

Bij de “stemchecker” van de Volkskrant kom ik uit op ja21, maar via kieskompas zit ik daar ver uit de buurt :')

Zat eens te kijken naar de stemchecker, want die kende ik niet, maar die heeft alleen maar landelijke stellingen en niet eens onderscheid naar provincie.
Sowieso gaat het veel te veel om de landelijke politiek en is er veel te weinig aandacht voor het lokale aspect. Dat vind ik echt een gemis in al die campagnes. Het lijken wel 2e kamer verkiezingen ipv provinciale.... Uiteindelijk komt er ook gewoon heel veel beleid terecht bij de provincies, dus dat vind ik ook echt wel belangrijk punt.

Dat is ook het grote nadeel aan het niet direct kiezen van de eerste kamer. We stemmen nu op regionale politici die vervolgens de senaat kiezen. Daardoor zit het landelijke aspect er automatisch aan. Als ze dat lostrekken kun je regionaal kiezen wat voor je provincie het beste vindt, en landelijk voor wat je landelijk het beste vindt.

Dat er bij stemchecker geen onderscheid is is ook logisch, omdat het daar om stemmingen in de eerste kamer (dus landelijk) gaat.

Hier uiteindelijk net gestemd, is toch PvdA geworden en AWP voor het waterschap.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 12:47

Net nog even naar die Volkskrant stemwijzer gekeken: https://www.volkskrant.nl/kijkverder/20 ... 3~v631422/

Maar vind hem inderdaad erg landelijk, en ene groot gemis dat er geen uitleg door de partijen zelf gegeven wordt WAAROM ze voor of tegen gestemd hebben. Want dat kan het plaatje echt totaal veranderen! Regelmatig blijkt daaruit bvb. dat ze niet "tegen" iets zijn, maar eigenlijk "voor" maar dat ze de motie niet goed uitgewerkt vinden / niet ver genoeg vinden gaan.

Je kan dan best een vertekend beeld krijgen....

Al met al zit ik steeds het meest tussen GroenLinks en de CU in en ik vind het flauw om de CU af te wijzen alleen maar om die "C" terwijl ik daar niks mee heb. Ben het net wat vaker met de standpunten van de CU eens dus toch op hen gestemd, op een lokaal iemand op de lijst. En Water Natuurlijk ook een lokaal iemand :)
Laatst bijgewerkt door pmarena op 15-03-23 12:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 12:48

Het was een hele zoektocht. Ik heb getwijfeld tussen BBB CDA, Denk en Groenlinks en kwam uiteindelijk op Christenunie uit.

Hoofredenen: ik ben tegen het verplicht uitkopen van boerenbedrijven/ woningen.

Ik ben niet voor een Wolf in NH

Ik ben tegen het afmaken van ganzen

Ik ben tegen de komst van nog een kerncentrale in NH

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 12:52

Evamarie schreef:
Het was een hele zoektocht. Ik heb getwijfeld tussen BBB CDA, Denk en Groenlinks en kwam uiteindelijk op Christenunie uit.

Hoofredenen: ik ben tegen het verplicht uitkopen van boerenbedrijven/ woningen.

Ik ben niet voor een Wolf in NH

Ik ben tegen het afmaken van ganzen

Ik ben tegen de komst van nog een kerncentrale in NH

dan begrijp ik je keuze voor CU eigenlijk niet.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 12:56

De CU is iets nadrukkelijker dan GL in het feit dat uitkopen een laatste noodmaatregel is, die met goed beleid zo veel mogelijk voorkomen kan worden.

(Om maar te zwijgen van het wegkijken van de mestproblematiek sinds 1987 door de politiek en de slechte organisatie van de agrarische sector.)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 12:57

Ik heb net voor mij en m’n vriend gestemd. Ik heb gestemd op D66 en waternatuurlijk. M’n vriend op wat anders trouwens haha. :)