Ik ga niet stemmen. Nog meer mensen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 18:39

DuoPenotti schreef:
LWDaisy schreef:
Hier in BE heb je die keuze niet, wij hebben stemplicht wat betreft een aantal verkiezingen.

Ik weet niet wat ik zou doen als die plicht een recht zou zijn.
Ik ben ab-so-luut niet geïnteresseerd in de politiek, ik ken er niets van en ik volg het ook niet. Ik denk dat dat voornamelijk te maken heeft met de loze beloften die gedaan worden van de politiekers uit - dan heeft het imo geen enkele zin me daar in te verdiepen.

Ik stem niet blanco. Want dan gaat mijn stem naar de winnende partij, en dat is niet de partij waar ik achter sta. Dus dan stem ik maar op de partij die volgens mij het meeste bij mijn visie aansluit.

Maar ik vind het tijdverspilling. Veel blabla, en er wordt helemaal niets gedaan van wat men beloofd.

Zowel in Nederland als in België niet
https://www.meerdemocratie.be/blanco-st ... eerderheid

Ooooh oké! Zo zie je maar, ik ken er helemaal niets van haha!

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 19:31

Brainless schreef:
CharleyT schreef:
Grappig hoor dat: niet stemmen= geen recht op klagen. Klinkt heel stoer maar is verder een loze opmerking. Het recht op vrijheid van mening blijft gewoon overeind.

Jawel, maar als ik met jou wil gaan eten en jij wilt niet meestemmen op een restaurant, heb je echt niet te gaan klagen dat wij naar iets zijn gegaan wat jij niet lust.
Zo simpel is dat.

Dan ga jij maar lekker klagen tegen de muur, maar niet tegen mij.

:D ;) }> :+ *\o/*
Wat een komische reactie joh en ook nog niet ter zake.

djinnie

Re: Ik ga niet stemmen. Nog meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 19:44

Ik stem altijd. Doe een paar kieswijzers, lees aan de hand daarvan de websites van de partijen en baseer daar mijn keuze op.
Ik zit altijd in de linkerhoek. Zal nooit FvD of PVV stemmen, dus die kan ik links laten liggen. Daarnaast stem ik ook niet op partijen met een gelovige grondslag, omdat ik vind dat staat en kerk (of moskee of andersoortig geloofshuis) gescheiden moeten zijn.

Deze keer kwam cu er bij mij op nr 1 uit. Die valt af. Daarna GL en SP. GL vind ik bij deze verkiezingen op sommige punten te 'extreem', dus valt mijn keuze op SP.

Bij waterschappen kwam ik op natuurlijk water (meen ik) en PvdA. De keuze tussen die twee vind ik wel lastig nog.

Ik ga om 7.30 uur stemmen, want de rest van de dag wordt krap qua tijd.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 19:47

Djinnie waar vind jij GL te extreem in? Dit vraag ik omdat ik het idee heb dat SP extremer is. Dus puur belangstelling om te leren.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 19:48

djinnie schreef:
Ik zit altijd in de linkerhoek. Zal nooit FvD of PVV stemmen, dus die kan ik links laten liggen.

Links laten liggen zal moeilijk worden :)) :+

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 19:55

djinnie schreef:
Daarnaast stem ik ook niet op partijen met een gelovige grondslag, omdat ik vind dat staat en kerk (of moskee of andersoortig geloofshuis) gescheiden moeten zijn.

Als je dat niet wil, moet je het niet doen.

Maar scheiding tussen kerk en staat is iets heel anders:
de overheid benoemt geen dominee's, bisschoppen of imams. Dat doen de kerken zelf op de ene of andere manier.

En andersom heeft een bisschop, dominee etc etc als privé persoon precies 1 stem net zoals ieder ander en verder helemaal niets.

(Vergelijk het Britse Hogerhuis: daar zitten per definitie 26 Anglicaanse bisschoppen in.)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 20:37

tinker_sally schreef:
Hier ook nog nooit gestemd.
Volg het niet en vind het zulke grote onzin.
Rond de verkiezingen beloven ze allemaal wat we willen horen, de mooiste dingen roepen ze uit. Maar als ze eenmaal gekozen zijn komt er niets van terecht en doen ze hun eigen ding.
Stempas belandt altijd gelijk in de papiercontainer.

Je moet als partij zijnde voor je plannen een meerderheid kunnen behalen met stemmingen. Dus stel ik wil geen belasting meer voor mensen met een uitkering dan moet ik 76 stemmen behalen voor een kamermeerderheid.
Het lijkt misschien alsof ze allemaal dingen roepen maar zonder kamermeerderheid ben je nergens.
Partijen stemmen ook vaak mee wanneer ze in de coalitie zitten en dat tegen bepaalde dingen in... dat vind ik zelf ook apart.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 20:53

Ik trok zaterdag de enveloppe open met de partijen waarop men in mijn gemeente mag stemmen, ik schrok mij rot wat er op #1 stond.
Ik ga as woensdag heel bewust een tegenstem brengen.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 20:57

Janneke2 schreef:
djinnie schreef:
Daarnaast stem ik ook niet op partijen met een gelovige grondslag, omdat ik vind dat staat en kerk (of moskee of andersoortig geloofshuis) gescheiden moeten zijn.

Als je dat niet wil, moet je het niet doen.

Maar scheiding tussen kerk en staat is iets heel anders:
de overheid benoemt geen dominee's, bisschoppen of imams. Dat doen de kerken zelf op de ene of andere manier.

En andersom heeft een bisschop, dominee etc etc als privé persoon precies 1 stem net zoals ieder ander en verder helemaal niets.

(Vergelijk het Britse Hogerhuis: daar zitten per definitie 26 Anglicaanse bisschoppen in.)

Klopt, dat weet ik. En dat is gelukkig goed gescheiden. Maar ik zie liever geen gelovige standpunten terug in de partijen. Nu is dat bij de meeste partijen erg gematigd, maar ik zie het liever niet. Puur persoonlijk. Ze mogen er prima zijn verder, voor mensen die dat juist wel graag zien.

Bedankt voor de verduidelijking.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 21:05

Ibbel schreef:
djinnie schreef:
Ik zit altijd in de linkerhoek. Zal nooit FvD of PVV stemmen, dus die kan ik links laten liggen.

:') Ja die zal je rechts moeten laten liggen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 21:08

@ Djinnie: Graag gedaan. :)

Eerder in dit topic las ik iets waar ik als gelovige van door de grond ga...
"Verder nog de nodige religieus ingegeven punten (verbieden van abortus, verbieden van drugs, verbieden van prostitutie, financieel ondersteunen van gezinnen met eenverdieners), en veel geld uitgeven én belastingen verlagen."

Huuuu. Ik kan zeer genuanceerd spreken over abortus (noodmaatregel, dilemma's) maar ik erger mij groen en geel aan luitjes die menen te weten dat de Eeuwige tegen is.
Prostitutie...? Het zwaarste beroep van de wereld, ik vind dat wij deze vrouwen hoog moeten achten. (Staat ook nergens in de bijbel dat het niet mag.)
Drugs verbieden is DE manier om de maffia groot en machtig te maken /houden. Dus wat mij betreft alles, inclusief alcohol onder een stevige wet "ja, tenzij..."
En dat een vrouw thuis hoort en ""slechts"" voor kinderen zorgt en het huishouden doet: ook gewoon sexisme of conservatisme, niets religieus aan...

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 21:11

Ik ga zeker stemmen en ik stem bijna altijd op een vrouw. Bij mij kwamen er uit de diverse stemwijzers wel wat verrassingen, maar omdat het vooral ook gaat om de Eerste Kamer stem ik toch weer landelijk.
Bij het waterschap kwam toevallig ‘mijn’ partij ook uit de stemwijzer.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 21:12

Suzanne F. schreef:
Ibbel schreef:

:') Ja die zal je rechts moeten laten liggen.

Ik vond het wel leuk om ze een keer in de linkse hoek te laten liggen... Is een keer anders, niet waar?

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 22:36

Nielojram schreef:
Ik trok zaterdag de enveloppe open met de partijen waarop men in mijn gemeente mag stemmen, ik schrok mij rot wat er op #1 stond.
Ik ga as woensdag heel bewust een tegenstem brengen.

Wij wonen in dezelfde provincie, denk ik. Het motiveert wel om te gaan stemmen, in elk geval :))

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 22:44

Ik stem zeker! Ik volg de politiek vrij intensief. Kijk vaak debatten.
Mijn stem gaat naar BBB. Ik volg BBB al een tijd en eerlijk is eerlijk...in het begin had ik mijn twijfels of "boerin" Caroline wel geschikt was voor de politiek. Maar jeemie, wat een powervrouw. Ze spreekt duidelijke taal, weet waar ze over praat, is empathisch en staat echt tussen het volk ipv er boven. Zelf heb ik niet eerder zo'n "down to earth" politicus mee gemaakt.
Ik hoop dat zij Rutte EIN-DE-LIJK van zijn troon gaat stoten...

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 22:50

manubres schreef:
Mijn stem gaat naar BBB. Ik volg BBB al een tijd en eerlijk is eerlijk...in het begin had ik mijn twijfels of "boerin" Caroline wel geschikt was voor de politiek. Maar jeemie, wat een powervrouw. Ze spreekt duidelijke taal, weet waar ze over praat, is empathisch en staat echt tussen het volk ipv er boven. Zelf heb ik niet eerder zo'n "down to earth" politicus mee gemaakt.

Voor mijn gevoel valt er niets van de troon te stoten. Het zijn immers geen 2e kamer verkiezingen.
Mocht het kabinet vallen vanwege de tegenvallende resultaten of om een andere reden dan zal VVD nog steeds de grootste zijn samen met D66

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 23:13

Ik vind het niet te verklaren dat bij stemmingen, de een na grootste partij al per definitie niet wordt toegelaten in de coalitie.
Hoe kan dat mogen?
Gewoon de drie grootste partijen aan de knoppen. Democratie is democratie.
Zolang partijen elkaar kunnen uitsluiten van coalitie voelt stemmen absoluut zinloos -O-

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 23:48

Ik stem wel, omdat:
- ik geen populistische partijen aan de macht wil
- ik in democratie geloof (of nou ja, het alternatief me zeker niet bevalt)
- vrouwen hebben moeten strijden voor stemrecht en ik hun strijd erg waardeer

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 23:50

Hutcherson schreef:
Ik vind het niet te verklaren dat bij stemmingen, de een na grootste partij al per definitie niet wordt toegelaten in de coalitie.
Hoe kan dat mogen?
Gewoon de drie grootste partijen aan de knoppen. Democratie is democratie.
Zolang partijen elkaar kunnen uitsluiten van coalitie voelt stemmen absoluut zinloos -O-

Nu ja om een coalitie te vormen moet je het eens kunnen worden over het beleid dat je gaat voeren. Als standpunten te ver uit elkaar liggen, is dat vrijwel onmogelijk. Ik zie de BBB en de partij voor de dieren bijv nog niet zo snel op 1 lijn zitten over zowat elk standpunt waar ze voor staan. De PVV en FvD zijn vrij extreem in hun standpunten. En ook weinig bereid hun standpunt te matigen om aansluiting te vinden bij de rest. In dat opzicht diskwalificeren zij zichzelf hierdoor eigenlijk. Je wilt toch een stabiele en geloofwaardige coalitie. Dus je zult op 1 lijn moeten komen. Nu vind ik dat ook oppositiepartijen ook een functie en een stem hebben. Het is ook weer niet zo dat ze er voor spek en bonen bij zitten. Dus je stem gaat niet verloren, ook niet als je partij niet in de coalitie komt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 23:55

manubres schreef:

Twee jaar geleden had bbb bijna mijn stem gehad, tot ik het programma las. Een partij die in wil grijpen in het onderwijs is voor mij direct af . En nu heel blij dat ik niet op hun gestemd heb. Ze zijn er voor lto niet voor burgers en buitenlui.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-23 23:57

Hoe kun je dan de nummer twee uit de democratisch gekozen partijen per definitie buiten spel zetten? Hoe is dat democratie. Volgens mij is het gewoon een kwestie van zorgen dat je zoveel mogelijk zetels krijgt zodat bij stemmingen in tweede kamer je de meeste stemmen voor jouw standpunt krijgt.

Je gaat me echt niet kunnen uitleggen dat het logisch is dat men dezelfde standpunten moet hebben om te regeren. Dan wordt de groep kiezers die op de een na grootste hebben gestemd dus eigenlijk buiten spel gezet. Dat kan niet.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 00:07

Hutcherson schreef:
Hoe kun je dan de nummer twee uit de democratisch gekozen partijen per definitie buiten spel zetten? Hoe is dat democratie. Volgens mij is het gewoon een kwestie van zorgen dat je zoveel mogelijk zetels krijgt zodat bij stemmingen in tweede kamer je de meeste stemmen voor jouw standpunt krijgt.

Je gaat me echt niet kunnen uitleggen dat het logisch is dat men dezelfde standpunten moet hebben om te regeren. Dan wordt de groep kiezers die op de een na grootste hebben gestemd dus eigenlijk buiten spel gezet. Dat kan niet.

Om een regering samen te stellen moeten alle partijen compromissen sluiten, en om compromissen te kunnen sluiten moeten partijen qua programma aansluiting bij elkaar kunnen vinden en bereid zijn om wat te geven en wat te nemen. Daarnaast is er ook vertrouwen in elkaar nodig, je wil niet dat een regering bij het eerste het beste meningsverschil valt. Als dat er niet is, heeft het geen zin om een regering samen te stellen.

De grootste drie partijen gedwongen in een regering zetten gaat nooit werken, dan zal er nooit een regeerakkoord en samenwerking komen. Beter in dat geval is dat de grootste partij alle ministers levert en ieder voor zich in de kamer zit, steunt wat ze willen steunen en blokkeert wat ze willen blokkeren. In beide gevallen zullen er nooit op een fatsoenlijke manier besluiten genomen kunnen worden.

Wat betreft het uitsluiten van de PVV en FvD door andere partijen, dat is net zo democratisch als onderhandelen over een regering, zolang maar van tevoren duidelijk is dat partij A niet met partij B wil regeren. Als burger weet je het dan van tevoren en kun je er als je dat wil rekening mee houden. Los daarvan wordt er niemand buitenspel gezet, de partij houdt nog steeds evenveel zetels en kan vanuit de oppositie ook genoeg voor elkaar krijgen of tegenhouden. Sterker nog, in de oppositie ben je niet gebonden aan een regeerakkoord en dus vrijer om je partijlijn te voeren.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 00:12

Thanks voor de uitleg. Ik snap het. Politiek is echt niet mijn ding en ik kan dit soort dingen dus moeilijk plaatsen waarom een partij zo hoog scoort en dan eigenlijk per direct al door VVD buiten spel wordt gezet zonder gevolgen. Maar goed, je zit natuurlijk inderdaad met val van kabinet indien er geen overeenstemming wordt gevonden, zit je daar weer mee.

Die verkiezingsperiode vind ik vooral veel praatjes en uiteindelijk veranderd er niets. En als je denkt 'nu is een' andere' partij groot, nu gaat er iets veranderen' dan worden ze tweede en buiten de coalitie gehouden. Dus uiteindelijk veranderd er weinig.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 00:17

In de oppositie zitten en roepen wat er allemaal niet deugt, is veel gemakkelijker dan een land besturen. Veel van de nieuwe, populistische partijen hebben daar werkelijk weinig idee van. Onvrede kan een goede kracht zijn, maar dan moet je deze wel constructief inzetten.
Ik hoop dat er van de nieuwe partijen wat goeds overblijft en niet ten onder gaan aan onderling gekonkel (zoals meestal).

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-23 00:28

We stemmen niet voor de regering maar voor de volksvertegenwoordiging. En die partijen zitten gewoon in de kamer hun kiezers te vertegenwoordigen. Maar om te regeren is het niet voldoende dat je de stemmers van de tweede partij van Nederland achter je hebt staan. Om te regeren heb je partijen nodig, die met elkaar tot overeenstemming komen over wat ze de komende vier jaar willen gaan doen én die tegelijkertijd meer dan de helft van de stemmen van de Nederlanders achter zich hebben.

En dat maakt het democratisch, jij wordt gewoon vertegenwoordigd door jouw volksvertegenwoordiger die in het parlement zit en die namens jou de regering controleert. En de regering regeert namens een meerderheid van de Nederlandse bevolking.