Witwaswet, burgers onder de loep

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-22 10:06

Ik kan me voorstellen dat als de ene bank je rekening opheft, dat je niet zomaar bij een andere bank een rekening kan openen als de banken samenwerken ..

Maar ik kan niet heel goed vinden wat ze precies bedacht hebben .. maar om vantevoren ervanuit te gaan “dat het vast wel goed komt” vind ik zelf wat naïef :)

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-22 10:13

tamary schreef:
Het vertrouwen in de goede intenties van de overheid kwijt zijn wordt hier ook steeds begrijpelijker. Hier de beerput die bijstand heet : https://www.fnv.nl/getmedia/d737925f-ce ... angers.pdf Van menselijkheid is nergens sprake, net zo min als van fatsoen, gezond verstand of practisch inzicht...
En dan zijn alle optimistische verhalen ten spijt de zorgen over de gevolgen helaas waarschijnlijk terecht.

Onvoorstelbaar onmenselijk dit verhaal. Heb ruim 100 pagina’s gelezen het afgelopen uur en kan alleen maar denken, hoe valt dit op te lossen?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-22 10:34

Cer schreef:
Ik kan me voorstellen dat als de ene bank je rekening opheft, dat je niet zomaar bij een andere bank een rekening kan openen als de banken samenwerken ..

Maar ik kan niet heel goed vinden wat ze precies bedacht hebben .. maar om vantevoren ervanuit te gaan “dat het vast wel goed komt” vind ik zelf wat naïef :)

Fly_high gaf al aan dat je als particulier sowieso een bankrekening moet kunnen hebben.
Die banken kunnen juist niks aan elkaar doorgeven vanwege privacy.

Citaat:
Fly_high:
Het kan zijn dat je als klant wordt afgewezen of dat jouw bestaande rekening wordt opgeheven. Maar een particulier heeft ALTIJD recht op een bankrekening, dus ook al geloven alle banken dat je een witwasser bent mag je een convenantrekening openen https://www.basisbankrekening.nl/wat-is ... convenant/

Maar in de praktijk is het een maatregel die alleen wordt genomen bij daadwerkelijk (bewezen) fraudeleuze activiteiten, niet bij mensen die ff teveel pinnen.

Politie en andere toezichthoudende instanties gaan in ieder geval niets doen met een onterechte melding van je bank tenzij ze andere aanleiding hebben om vervolging op te starten.

Cer

Re: Witwaswet, burgers onder de loep

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-22 11:00

De wetswijziging houdt toch in dat banken gaan samenwerken ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-22 11:14

Om even een zijweg aan te geven. Banken zijn ook niet altijd snugger hoor. Dat hele Welkom Energie verhaal, de storno's en de MOI's. Ik hoop dat dit soort grappen niet meer voorkomen. Dit was gewoon misbruik maken van een aantal voorzieningen die een bank levert bij echt onterechte incasso's.
En dan bedoel ik een opdracht door een instantie waar geen overeenkomst mee is dus niet als je je geld even terug wil voordat je achteraan mag aansluiten als debiteur.
Het moet niet zo zijn dat iemand met de grootste bek alles voor elkaar kan krijgen en mensen die zich aan de regels houden het nakijken hebben.
https://gathering.tweakers.net/forum/li ... 096598/358

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-22 11:29

Een gezamenlijke database, ja. Maar voorlopig is het er nog helemaal niet doorheen, toch? Het is een wetsvoorstel en is nogal wat commentaar op ook. En ik dacht dat er sowieso al banken samenwerkten qua toezicht?
https://www.nvb.nl/nieuws/met-wetswijzi ... voorkomen/

En je blijft alsnog recht houden op een rekening, dus ik ben wel benieuwd hoe dat dan gaat werken als je dat kruisje achter naam hebt. Want dat kruisje xal wel ergens op gebaseerd moeten zijn en niet alleen vermoedens? Maar ook of het wel zo terecht is dat we bang zijn als normale burgers. Ja, de overheid maakt fouten maar dan is het toch beter dat de banken dit doen ;) Nee, grapje, maar wat er concreet verandert.
Maar banken mogen nu ook al diensten weigeren aan mensen. Zoals dat rood staan wat hier voorbij kwam.
Net als dat banken nu ook al monitoren, alleen dan allemaal apart, je kan nu ook al eruit springen.

Ik snap jou echt hoor, Cer. Maar sommige dingen gebeuren al, alleen zal niet iedereen dat weten. Ik vind het een lastig onderwerp en zoals ik al zei, ik zal te afgestompt zijn hierin. Maar vind het daarom heel boeiend om te volgen. Jouw 'zorgen' bijvoorbeeld, maar ook de uitleg van oa Fly_high.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-22 11:49

Fly_high schreef:
Banken hebben er echter geen enkel belang bij om mensen "aan te pakken" (tussen aanhalingstekens gezet gezien banken geen bevoegdheden hebben als het om strafrechtelijke vervolging gaat of welke uitkering/belastingvoordelen inperken dan ook) voor niet bestaande fraude.

Lees vooral het wetsvoorstel en de memorie van toelichting.
1 probleem is bv dat als mensen ergens het verkeerde vinkje achter hun naam krijgen, ze nergens meer terecht kunnen. EN er is geen goede bescherming van je rechten. In het strafrecht ben je onschuldig tot het tegendeel bewezen is en heb je recht op juridische bijstand om te zorgen dat je een eerlijke beoordeling krijgt. (En zelfs dat is soms matig.)
Maar hier komt geen rechter of advocaat aan te pas. We hebben ook bij de toeslagenaffaire al gezien hoe machteloos je staat, ook al ben je volkomen onschuldig.

Wat hier veel meer gebeurt is dat we opschuiven van een rechtstaat met principes als 'onschuldig tot het tegendeel bewezen' en 'recht op priveleven' en 'alleen verdacht na duidelijke aanwijzingen bij een misdaad' dat iedereen alvast in de gaten gehouden wordt, iedereen waarbij iets ongewoons wordt aangetroffen, of het nou iets ongewoons is dat samenhangt met een daadwerkelijk misdrijf, alvast verdacht wordt, en als het gelinkt zou kunnen worden aan een mogelijk misdrijf, word je al gestraft voor je toelichting hebt kunnen geven.

Dat is fundamenteel in strijd met onze rechtstaat, en een integer parlement zou zoiets absoluut moeten verwerpen.

En er wordt niet eens moeite gedaan om duidelijk te maken dat er noodzaak is om het zo te doen. Het was altijd gebruikelijk om bij wetten te kijken naar de redelijkheid en rechtvaardigheid: benadelen we de belangen van onschuldige mensen niet teveel? Staan de maatregelen in verhouding tot de problemen?
Er wordt niet eens moeite gedaan om dat te onderbouwen. Er wordt niet eens een inschatting gemaakt van welke mensen hier onterecht de dupe van gaan worden.

'Proportionaliteit' wordt wel een aantal keer genoemd, maar belangrijk, vooral niet concreet uitgewerkt.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-22 11:56

Ik denk dat opmerkingen / kritiek juist vooraf moeten komen en niet als de boel al in gang gezet is en dan blijkt dat er dingen niet handig geregeld zijn.
Want terugdraaien is meestal een stuk ingewikkelder dan niet-aan-beginnen.. :)

Ik schrijf ook steeds dat ik niet weet hoe het gaat maar dat ik wel zorgen heb, en de uitleg “komt vast wel goed” is dan gewoon wat magertjes

Edit: en wat shadow0 schrijft ..

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-22 12:24

wij hebben ook al een bizarre situatie meegemaakt met de bank. Is een jaar of 5 geleden, we wilden een bescheiden lening om onze oude stal te verbouwen. Onze boerderij is een bedrijf maar we halen onze inkomsten gewoon uit loondienst. Het heeft ons maanden gekost om dat geld te krijgen. Tientallen telefoontjes gepleegd wat de status was en iedere keer van kastje naar de muur, of niet eens naar de muur maar gestrand bij de eerste persoon die je aan de telefoon kreeg. Moesten iedere keer dezelfde vragen beantwoorden en op onze vragen/opmerkingen dat we dit verhaal al meerdere keren hadden gedaan en wat er dan met het vorige gesprek gebeurd was kregen we geen antwoord op. Uiteindelijk ging het zelf zo ver dat we moesten verklaren hoe mijn man de overname van het bedrijf (van z'n ouders en meer dan 20 jaar geleden) had gefinancierd (bij diezelfde bank dus) en als wij kalveren verkopen, wat leveren die dan op en aan wie verkopen we die etc.etc.etc. Alsof we zware criminelen en beroepswitwassers waren. 1 persoon maakte ons ook uit voor crimineel (over een bankrekening die destijds was geopend bij overname van het bedrijf. Dus gewoon door de bank gedaan met de destijds adviseur. Was niet het goede soort bankrekening dus wij waren oplichters. Zijn echt ongelooflijk boos geweest. Als het bij een andere bank anders was gegaan waren we overgestapt.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-22 13:12

Cer schreef:
Ik denk dat opmerkingen / kritiek juist vooraf moeten komen en niet als de boel al in gang gezet is en dan blijkt dat er dingen niet handig geregeld zijn.
Want terugdraaien is meestal een stuk ingewikkelder dan niet-aan-beginnen.. :)

Ik schrijf ook steeds dat ik niet weet hoe het gaat maar dat ik wel zorgen heb, en de uitleg “komt vast wel goed” is dan gewoon wat magertjes

Edit: en wat shadow0 schrijft ..

Dat ben ik helemaal met je eens hoor. Ik denk er te makkelijk over, maar dat is vooral voor mijn situatie. Die privacy heb ik toch al niet meer

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-22 13:24

Op zich is het niet eens zo raar. Alleen is het administratief niet te doen. (Nouja, het kan, maar ik heb echt geen zin erin ;'))

Ik heb met de bank al eens problemen gehad omdat ik in coronatijd iets ging halen (vliegenspray) bij een winkel (op afspraak mocht toen). Dus ik nam voor veel mensen wat mee. Ken de eigenaresse van de winkel goed, dus als ik er nog eens naar toe ging.... Het ging om tikkies van nog geen 20 euro per stuk en ik moest aantonen dat ik geen bedrijf was. Want ik regelde ook de zandkeur op stal toen, dus daarvoor kregen mensen ook gewoon een tikkie. Het ging echt niet om 100'en euro's.... Maar ik viel op door de hoeveelheid tikkies elke 3 maanden :')

Dit kon ik makkelijk verklaren, had een factuur en dat dit in deze tijden praktischer was, prima... Maar het feit dat zoiets al opvalt. Dus nu doe ik gewoon veel minder want geen zin in gezeik..

Als ik alles wat ik moet gaan doen, moet verantwoorden.. (Ga een keer uit eten en stuur daarna een tikkie, en zo zijn er nog wel meer dingen waarvan ik geen bonnetje heb, maar wel weet wat het is en het kan uitleggen, maar hoe ver kunnen ze gaan? Of als een vriendin en ik samen voer bestellen...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-22 13:29

En dat is toch raar, dat je je moet verantwoorden voor hele normale dingen in een verder ook heel veilig land? We zijn bijvoorbeeld helemaal geen land met veel terrorisme. En er zal ongetwijfeld wat tuig rondlopen, maar ik geloof niet dat transacties van een paar tientjes per keer, zelfs als het er veel zijn, daar iets aan bijdragen.

Kijk, als Liannetje een paar weken later aangetroffen was naast een bomkrater, of de betreffende vliegenspray is als molotovcocktail gebruikt, dan lijkt het me echt prima om hier wat opsporing op in te zetten. Maar zonder dat er uberhaupt een misdrijf is, alleen maar omdat het iets is wat misschien lijkt op iets wat mogelijke criminelen ook zouden kunnen doen, dat is toch geen basis voor dit soort dingen in een rechtstaat?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-22 14:02

Maar gaat dat niet juist eerder over wat je met een privé rekening mag en wanneer je over moet naar een zakelijke? Dus iets compleet anders? Sommige banken zijn makkelijker en andere willen je heel snel naar een zakelijke rekening hebben. En als het dus een aantal keer lijkt alsof iemand dingen inkoopt en doorverkocht kan je dus daarbij als zakelijk gezien worden. Omdat dat niet toegestaan is op jouw prive rekening. Dan willen ze weten of je idd niet zakelijk bezig bent met rekening.

Dus compleet andere controle als terrorisme en witwassen, maar gewoon wat toegestaan is op een privé rekening.

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-22 14:35

MarlindeRooz schreef:
Oké wappie.

Wauw lekker kort door de bocht. Niet iedereen die sceptisch is, is gelijk een wappie.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-22 15:03

Shadow0 schreef:
En dat is toch raar, dat je je moet verantwoorden voor hele normale dingen in een verder ook heel veilig land? We zijn bijvoorbeeld helemaal geen land met veel terrorisme. En er zal ongetwijfeld wat tuig rondlopen, maar ik geloof niet dat transacties van een paar tientjes per keer, zelfs als het er veel zijn, daar iets aan bijdragen.

We zijn ook een best heel veilig land wat dé cocaïnehub van Europa is, wat een grote producent is van synthetische drugs, en waar de onderwereld zeker in bepaalde regio's behoorlijk verweven is in het (lokale) bestuur.
Ondermijning en witwassen, waarmee dat criminele geld zijn weg vindt naar de bovenwereld en de reguliere economie zijn hier echt geen hypothetische of kleine problemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-22 15:28

Shadow0 schreef:

Kijk, als Liannetje een paar weken later aangetroffen was naast een bomkrater, of de betreffende vliegenspray is als molotovcocktail gebruikt, dan lijkt het me echt prima om hier wat opsporing op in te zetten. Maar zonder dat er uberhaupt een misdrijf is, alleen maar omdat het iets is wat misschien lijkt op iets wat mogelijke criminelen ook zouden kunnen doen, dat is toch geen basis voor dit soort dingen in een rechtstaat?

Sinds de invoering van de door Jette Klijnsma bedachte Participatiewet is het een omgekeerde wereld geworden in in dit land, schuldig tenzij. De wet suggereert dat een ieder kan en moet participeren als het gaat om de samenleving in dit land.
Echter als zich aanmeld bij de Gemeente voor een Bijstandsuitkering is het standaard je eigen schuld dat je een uitkering nodig hebt en ze halen je ook nog ens door een enorme afgeschermde database en als ze maar denken dat het niet helemaal klopt gaan ze nog wat verder zoeken.
Je zit dan gevangen in een systeem van regeltjes die werkelijk alle eigen initiatieven om weer aan het werk te kunnen onmogelijk worden gemaakt.
De nieuwe witwaswet is daar een volgende stap van. Mede omdat ook hier wordt uitgegaan van schuldig tenzij.
Als je dit stuk leest snap je ook waarom een Verenigd Europa ook een nadeel is.
https://www.bnr.nl/nieuws/juridisch/104 ... swetgeving

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-22 17:06

oomens schreef:
Ondermijning en witwassen, waarmee dat criminele geld zijn weg vindt naar de bovenwereld en de reguliere economie zijn hier echt geen hypothetische of kleine problemen.

Des te vreemder dat de nadruk niet daarop ligt. Ook binnen de huidige regelgeving zou je al heel veel kunnen onderzoeken, opsporen en vervolgen - en uit niets blijkt dat dat ook echt gericht gebeurt.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-22 17:13

De grote spelers gaan niet met bedragen van 100€ rommelen .. die vind je daar echt niet mee.

Daarnaast, de war on drugs werkt niet ..maar dat is een ander verhaal

Fraude, en dus misgelopen belasting is wel iets waar ze zich druk om kunnen maken, maar dan zou je ook eens goed kunnen inzetten op (brievenbus)bedrijven , enzo…
De burgers die voor 50€ iets op marktplaats verkopen of mensen die tikkies verdelen, daar vind je verder weinig denk ..

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-22 17:48

Shadow0 schreef:
Dat is fundamenteel in strijd met onze rechtstaat, en een integer parlement zou zoiets absoluut moeten verwerpen.

:)* _/-\o_

en vóór het zover is, is het juiste moment om je er tegen te verzetten.

naranja1
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 21:58

Laat de overheid zichzelf eens controleren. :+ :')