Mentale gezondheid tieners

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 14:27

superpony schreef:
Maar dat is niet leeftijd afhankelijk.

Kan van alle leeftijden wel mensen die van alles willen en moeten. Steeds weer verhuizen om groter of luxer en toch weer vrijstaand te wonen. Er moet een verre reis komen naar X

Kan nou niet zeggen dat jongeren zo veeleisend zijn en ouderen niet. Juist de 30-70 jarigen hoor ik veel klagen, wensen en eisen.

Jongeren zijn vaak bezig met het nu, willen wel leuke dingen doen en dingen hebben, maar de grote dingen zien ze vaak nog wel als toekomst.
Een enkeling die om ver reizen geeft, maar dat komt vaak ook mee in opvoeding.

Niet geheel mee eens.
Als ik zie wat tegenwoordig standaard blijkt te zijn.
En kun je daar niet aan voldoen dan maar jatten
https://www.pzc.nl/bevelanden/jongeren- ... &auth_rd=1

Ik begrijp wel dat dit de meeste jongeren niet gaan doen, maar er zit dus wel een mentale stress aan het wel of niet hebben van deze overdreven luxe.

En een keer een uitje of eens lunchen, leuk. Kappers kosten van 300 per keer, dure nagels enz enz,
Maar het is vaak niet meer eens een keer verwennen, maar normaal.
Lees hier op bokt van jonge bokkers die nog geen 18 zijn wat ze zich al op de hals halen voor zogenaamde vakantie uitjes voor een verjaardag. Complete weekends weg.... dat was voor ons gewone vakantie als fulltime werkende.

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 14:31

Sizzle schreef:
Van antikraak of in een gedeeld afbraakpantje wonen op je 20e krijg je echter ook geen burn-out of eetstoornis en al zeker niet op je 14e.

Ook het moeten rondkomen zonder spaargeld is van alle tijden, dus dat kan ook nooit de kern zijn.

Hoe mee ik lees hoe meer ik zie over aan verwachtingen moeten voldoen of in het systeem mee moeten. Hoe zien de jongeren hier een optie om je daar van los te maken?
Dus niet harder studeren dan dringend noodzakelijk voor je eigen persoonlijke doel, gewoon niet iets kopen omdat het de norm is en wat je niet perse nodig hebt?
Wat is er voor nodig om kinderen meer macht over hun eigen leven te geven?

Dat zeg je wel, maar zoals ik het zie iz het rondkomen alsnog 10 keer moeilijker tegenwoordig.

De huizen vroeger waren misschien een derde van de prijs gemiddeld dan nu. Misschien nog wel minder. En de inflatie is niet te doen. De minimumlonen zijn vergeleken met de inflatie van alles niet hard omhoog gegaan. En in Nederland valt het dan nog wel mee. Maar zelfs hier moeten we er hard aan geloven. De prijzen stijgen als een malle maar de minimumlonen groeien niet zozeer mee. Hoe kun je dan verwachten dat jongeren nu precies hetzelfde issues hebben als toen. Jazeker was her vroeger net zo goed sparen. Maar nu is dat gewoon veel en veel moeilijker

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 14:32

@DP, maar dat zie je echt op alle leeftijden.

Dat enkele jongeren ontsporen of verkeerde keuzes maken is ernstig, maar het zijn echt ook de 30-70 jarigen die veel willen reizen, dure auto's willen, grotere huizen etc

Nagels doen, doen meiden ook samen of bij elkaar. En er zijn er genoeg die weinig naar de kapper gaan.

En je ziet ook dat bijv merkkleding steeds vaker 2e hands gekocht wordt.

Onvrede en al die wensen komen deels door tv en sm, maar ook echt vanuit huis mee. Natuurlijk is iemand van 18 al heel groot en wijs, maar veel jonger dan we denken en de invloed op die leeftijd is echt nog groot. Ik ga 18 jarigen niet de schuld geven van de keuzes die zij maken door invloed van anderen en volwassenen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 14:37

Ik denk dat het al met al toch "gewoon" in de kern neerkomt op het gevoel hebben dat je mee "moet" met de rest omdat je anders buiten de groep komt te staan.

Zorgen dat je goed scoort, zowel op school als op SM.
Mee doen met allerlei dingen die anderen ook doen, want anders val je buiten de boot.

Eigenlijk zie je dat al op de basisschool, vind ik. Daar worden er al relaties gevormd en ontstaan er setjes en groepjes van kinderen die vaak met elkaar spelen buiten school. Of die samen op de voetbal zitten of wat dan ook. En die dan iets opbouwen samen waar je buiten valt als je daar niet aan mee doet.

Dan kan je je kind wel leren dat het verstandiger is om je energie te stoppen in dingen die je daadwerkelijk zèlf leuk vindt om te doen.... maar als de hele trein dan aan je voorbij gaat en zonder jou verder rijdt, de gevolgen daarvan zijn op zich toch ook niet prettig.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 14:38

@SP
Maar geeft het op alle leeftijden ook die stress mee?
Het mee willen doen is op jongere leeftijd vaak wel een factor die ook echt impact maakt.
Waar je als oudere eerder overheen stapt.

Jaja er zijn er die het bij elkaar doen en weinig naar de kapper gaan, maar er zijn er ook die een godsvermogen uitgeven.
Dat geeft toch druk

Over schuld geven heb ik het niet.
Ik heb het over een maatschappij die knettergek is. En ja als de volwassenen menen dat te moeten maar eigenlijk niet kunnen betalen net zo goed

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 14:38

Maar mentale problemen zijn er altijd al geweest ik denk ook wel in hoge mate. Maar vraag je ouders maar eens hoe dat ging in die tijd , werd meer gezien als niet zo aanstellen , schouders eronder en weer door gaat het vanzelf weer over. Ruimte om erover te praten was er maar weinig.

Zelfs de mentale gezondheidszorg heeft zich nog niet eens zo heel lang geleden ontwikkeld. In de jaren 70 / 80 werden mensen met psychische problemen ook nog gewoon samen gezet met mensen met een ernstige beperking. Ze werden meer gezien als spoort niet dus opsluiten. De laatste jaren zijn de ontwikkelen pas echt goed aan de gang.

Als je bedenkt dat pas de afgelopen 25 jaar de zorg op elk vlak pas echt grote stappen heeft gemaakt zegt dat ook wel waarom de generaties van nu sneller mentale problemen hebben puur ook omdat er meer herkenning voor is en de symptomen beter bekend zijn.

Maar veel mensen geven zichzelf ook een stempeltje zonder ooit hulp of een diagnose te hebben gekregen. Maar ze vertellen het wel aan iedereen daarin zit ook nog een groot verschil.

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 14:52

Zebrastreep schreef:
Maar mentale problemen zijn er altijd al geweest ik denk ook wel in hoge mate. Maar vraag je ouders maar eens hoe dat ging in die tijd , werd meer gezien als niet zo aanstellen , schouders eronder en weer door gaat het vanzelf weer over. Ruimte om erover te praten was er maar weinig.

Zelfs de mentale gezondheidszorg heeft zich nog niet eens zo heel lang geleden ontwikkeld. In de jaren 70 / 80 werden mensen met psychische problemen ook nog gewoon samen gezet met mensen met een ernstige beperking. Ze werden meer gezien als spoort niet dus opsluiten. De laatste jaren zijn de ontwikkelen pas echt goed aan de gang.

Als je bedenkt dat pas de afgelopen 25 jaar de zorg op elk vlak pas echt grote stappen heeft gemaakt zegt dat ook wel waarom de generaties van nu sneller mentale problemen hebben puur ook omdat er meer herkenning voor is en de symptomen beter bekend zijn.

Maar veel mensen geven zichzelf ook een stempeltje zonder ooit hulp of een diagnose te hebben gekregen. Maar ze vertellen het wel aan iedereen daarin zit ook nog een groot verschil.

Dat laatste heb je gelijk in. En in sommige gevallen is dat begrijpelijk. Niet iedereen kan een diagnose krijgen. Ik neem mezelf even als voorbeeld. Ik heb het over 2 dingen hier. Ik heb waarschijnlijk een genetische afwijking in mijn vcp gen en ik heb waarschijnlijk ook autisme. Ik kan momenteel geen autisme diagnose krijgen omdat ze perse willen (wat ik ook begrijp) dat ik weet of ik die afwijking wel of niet heb. Die afwijking is enorm zeldzaam. Ik zou ervoor naar Nijmegen moeten. Das niet bepaald om de hoek voor mij. De standaard zorgverzekering zou dit ook niet kunnen vergoeden. Dus dat zouden me veel centen kosten die ik niet heb. Dus ik kan er geen onderzoek naar doen. Mijn moeder heeft de afwijking. Gezien het genetisch is, is de kans groter dat ik het wel heb dan niet. En ik heb ook wat van de symptomen die zij ook heeft. Autisme hoort er hoogswaarschijnlijk ook bij. Autisme zit ook in mijn familie. En het is voor de mensen om me heen, die me goed kennen, vrij duidelijk dat ik het waarschijnlijk ook heb. Maar ik heb momenteel de mogelijkheid niet om een diagnose te krijgen voor een van de twee. Maar ik heb wel extra ondersteuning nodig op sommige gebieden die andere niet nodig hebben. En ja, dan zeg ik voor de makkelijkheid dat ik autisme heb.

Dus je kunt niet iedereen daarvan verwijten. Maar er zitten er zeker wel tussen die er juist ook verkeerd gebruik van maken. Dat zijn rotte appels naar mijn mening.

Ik hoor inderdaad ook heel vaak "ja maar tegenwoordig heeft iedereen wel een labeltje. Vroeger was dat niet zo"

Nouja, jawel. Alleen er was weinig over bekend waardoor er veel onder de radar door gingen. Het werd nooit opgemerkt omdat het toendertijd gewoon niet bekend was. Dat zal zeker een rol spelen in de groei van de mentale issues. Die groei zal vast en zeker minder heftig zijn dan wat lijkt, omdat we er gewoon heel lang niets over wisten en nu wel.

BigOne

Re: Mentale gezondheid tieners

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 14:57

Loveglove, je bent van Belgie? Daar stijgen de lonen toch mee met de inflatie? Alle lonen. Wettelijke regel.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-22 15:08

LoveGlove, zelfs als je later in armoede blijkt te vallen kan dat niet dé oorzaak zijn voor eetstoornissen vanaf 12 jaar. Dan moet dat eerder veroorzaakt worden door veel te vroege onrealistische druk van buitenaf dat als je het niet „maakt“ je dus in de goot beland.

Nee, rondkomen valt niet mee en ik gun die struggle niemand, maar overdrijven is ook een kunst.
Ook ik moest 700 gulden voor 12m2 meter van 1200 gulden bruto loon betalen, kocht pas midden 30 mijn eerste goedkope auto. Mijn beste vriendin woont met 44 nog steeds in een gedeeld huishouden om uit de kosten te blijven.
Er zijn altijd mensen die het slecht, slechter, slechst hebben maar uitgerekend mentale problemen zijn niet perse gekoppeld aan armoede, tenzij je ook in armoede opgroeit.
Als je langdurige geldzorgen hebt werkt dat natuurlijk negatief uit op lange termijn, maar dat is pas als je volwassen bent niet vanaf 12 jaar en zeker niet op de basisschool waar deze problemen ook steeds meer spelen.

Alleen vermeerderde diagnostiek kan het ook niet zijn want dan kreeg je niet te maken met toegenomen crisisopvang wat nu het geval is. Crisisopvang staat juist los van vroege diagnose.

Edit: kleine nuancering

Wellicht is het ook zo dat er teveel ouders zijn die hun 8 jarige al continue vertellen dat als je op school een onvoldoende haalt en je niet de beste bent met zwemmen je later kansloos verloren bent?
Daar kan ik niet over oordelen, maar dat zou daadwerkelijk erg schadelijk zijn kan ik me voorstellen. Je zorgen maken over „later“ hoort niet op de basisschool.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 19-12-22 15:29, in het totaal 1 keer bewerkt

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 15:28

Nou, ik zie (ook hier op bokt) moeders die al complete Instagram accounts hebben voor dochters onder de 10, dat lijkt me ook een flinke druk op zo'n kind leggen. Een eetstoornis is dan niet ver weg vrees ik.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 15:42

Dat meen je Prompter. Als iedereen nou direct eens kapt met dit soort onzin.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 15:45

Vreselijk zoiets :n
Laat die kinderen lekker kind zijn!
Onze jongste dochter wil pertinent niet dat er foto’s van de kinderen op sm geplaatst worden, ik vond dat weleens jammer maar ik begrijp het ook heel goed want ze pikken de foto’s en weet jij veel wat ze ermee doen en daarbij, laat ze lekker anoniem blijven.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 15:48

Soms al vanaf de geboorte een Instagram account :=

Kinderen worden nu geboren met een aantal dingen , telefoon , sociale media en een mooi bedrag als start :=

Ik vindt ook dat ze veel strenger moeten worden op de leeftijden. Ik heb ook wel mensen op Facebook die hun gehele inhoud delen waarvan ik denk dit is leuk voor de in de familie groepsapp , niet op Facebook. En het gaat hier ook om kwetsbare kinderen. Buiten dat wat als je kind later zegt , mam ik vindt het echt vreselijk dat je dat allemaal gedeeld hebt.

Maar ook het kind gaat het weer overnemen en het ook normaal vinden om straks eventuele eigen kinderen elke dag minstens 3x facebook een update te geven aan iedereen wat haar kinderen aan het doen zijn. Is gewoon niet nodig , ga lekker even tijd doorbrengen zonder telefoon. Kinderen valt het echt wel op als je als ouder zijn haast lijkt vastgegroeid aan je telefoon.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 15:48

Wat ik allemaal lees is van alle tijden. Onvoldoende betaalbare woningen, koop en huur. Hoge prijzen waren ook toen gewoon maar afhankelijk van wat je allemaal wilde kopen uiteraard. Studieschulden, kansen in het leven die je vergooit als je geen hoger diploma haalt... Mentale problemen bestonden toen ook, alleen al die labeltjes waren nog niet bedacht, werden nog niet uitgedeeld en waren nog geen regels voor. Zijn die er nu meer? Ik weet het niet. Eén van de eerste dingen die mij zijn bijgebleven tijdens mijn latere deeltijdstudie maatschappelijk werk: wanneer je een hulpaanbod of training maakt, creeer je die problemen... Waarmee niet gezegd wordt dat er al geen probleem was uiteraard. Maar iets een naam geven, creeert lijders daaraan. Ook dat heeft te maken met dat mensen "ergens" bij willen horen, zich herkennen in een beschrijving. We zijn sociale dieren, richten ons op elkaar. Dat verbindt. Het zou fijner zijn dat we ons verbinden in krachten, positieve beelden en actief samen het goede nastreven. Zoals eerder al werd gezegd, het is niet zozeer van belang waar het door komt, maar fijner om te kijken naar wat wel werkt.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 15:50

die Instagram accounts voor kinderen is puur bevrediging van ouders, kijk mijn kind eens geweldig zijn

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 15:54

Het wordt ook tijd dat daar regels voor komen. Er wordt geld verdiend met dat soort account, dat valt mi gewoon onder kinderarbeid.

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 15:55

BigOne schreef:
Loveglove, je bent van Belgie? Daar stijgen de lonen toch mee met de inflatie? Alle lonen. Wettelijke regel.

Nee ik ben van Nederland. Even om her perspectief in te zien:
Het minimumloon nu is ongeveer 5 keer zo hoog als het minimumloon van rond 1980
Een gemiddeld huis is ongeveer 20 keer zo duur nu als rond 1980
Dus gemiddeld gezien is het minimumloon niet mooi meegestegen met de inflatie. Vooral als het gaat om de huizenmarkt. De inflatie van andere dingen zoals boodschappen etc zit er ergens tussenin. Dus ook die is harder omhoog gegaan dan het minimumloon. En dat valt heel goed te merken. Dus ja, ze stijgen wel mee. Maar ze stijgen eigenlijk niet genoeg mee. En dir is dan in Nederland. Nederland heefr zo goed als de beste economie over de hele wereld. Dus kun je dan nagaan hoe dit moet zijn in andere landen. In Amerika is het minimumloon amper verdubbelt sinds die tijd geloof ik. Dus dasr is het veel erger.

700 gulden is pakweg 450 euro volgens mij. 1200 bruto zou 600 zijn. Ja dat is inderdaad krap.

Ik heb zelf met crisiopvang te maken gehad. Crisiopvang is er naar mijn weten voor kinderen waarbij de thuissituatie dreigend is en her kind onmiddelijk uit huis moet. Dus als die is toegenomen betekend het dat de dreigende thuissituaties ook toenemen. Dit betekend dus dat de mentale gezondheid bij volwassenen ook toeneemt want een dreigende thuissituatie is meestal een resultaat van ouders die zelf niet alles meer op een rijtje hebben. En dan ga je rare dingen doen.
Dat staat inderdaad helemaal los van diagnoses. En ook van armoede.

Mijn punt was ook niet dat mentale gezonheid issues puur door geld komen. Mijn punt was meer dat geld issues die er zijn wel toe kunnen voegen aan de druk die een tiener voelt. Ook een 12 jarige. Zoals ik al zei, er wordt bij je 13e al verwacht dat je de keuze maakt wat jij straks wilt worden. Das naar mijn mening totale onzin.
en ik weer 100% zeker dat de meeste ouders kids advizeren om te kijken naar wat beter verdient. Zelfs mijn ouders hebben me dat geadviseerd. Als je het niet weet, kijk een beetje naar hoe goed iets verdient. Dat heb je een richtlijn.
Ukteindelijk werk ik op een manege. Niet het hoogst verdiende werk :')
Maar goed ik werk daar wel met al mijn passie. Dat vind ik belangrijker.

12 jarigen met een eetstoornis hebben dit hoogswaarschijnlijk van 2 plekken: social media en hun ouders. Dat zijn op zo'n leeftijd de twee grootsre invloeden van die kids. Maar er moer voor die tijd al werk gedaan zijn vanuit de ouders en/of social media om ze zo ver te krijgen. En dan heb jk het over de 6 jarige kindjes. Die kijken vooral naar de ouders. Her begint daar al. Het begint zelfs nog veel eerder. Daar ben ik het levende bewijs van. Omdat ik op 3 jarige leeftijd geen fatsoenlijke hechte band had met ten minste èèn van mijn ouders heb ik nu een hechtingsstoornis en kan ik me simpelweg niet fatsoenlijk hechten aan mensen. Dat is de invloed die ouderd hebben op een 3 jarig kind. En ja, ik ben dan wel een wat extremer geval. Maar het is wel een voorbeeld

Biks2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 15:58

Tot je 30e een woning delen/studio/studentenkamer is best normaal als je alleenstaand bent..

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 16:01

Citaat:
Ik heb zelf met crisiopvang te maken gehad. Crisiopvang is er naar mijn weten voor kinderen waarbij de thuissituatie dreigend is en her kind onmiddelijk uit huis moet. Dus als die is toegenomen betekend het dat de dreigende thuissituaties ook toenemen. Dit betekend dus dat de mentale gezondheid bij volwassenen ook toeneemt want een dreigende thuissituatie is meestal een resultaat van ouders die zelf niet alles meer op een rijtje hebben. En dan ga je rare dingen doen.

@ LoveGlove

Deze pik ik er even tussenuit want naar mijn idee klopt dat niet.

Ik heb met gesprekken bij de klinisch neuropsycholoog na mijn diagnose van NAH ook gesproken over mijn jeugd.
Hij gaf aan, als je nu kind was was je al lang uit huis geplaatst. Zeer onveilige plek waar geen kind op mag groeien.

Hij zei, uiteraard niet gediagnostiseerd dat mijn moeder wel eens borderline kon hebben.
Gezien de dingen die ze uitspookte of juist liet.
Maar ook dat werd toen niet gezien. Voor mij gaf het wel een soort van bevestiging en ook wel wat begrip.

Zelf heb ik overigens als tiener het toenmalige Riagg gebeld om de huidige situatie met een alcoholverslavende, agressieve man, het huis uit te krijgen.
Ja dat is gelukt en tot daar de hulpverlening daarna, die stopte.

Dus vroeger waren die dingen er ook allemaal.
Maar werden niet (h)erkend.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-22 16:05

Helder LoveGlove :j
Ik denk dat ik het woord crisisopvang verkeerd gebruikt heb, excuus daarvoor. Ik bedoelde noodopname (in een ziekenhuis of psychiatrische instelling), dus niet uit huis plaatsing.

Ik ben trouwens vorige week wel geschrokken van de uitspraak van een willekeurige vader.
Onze kinderen zwommen af voor hun tussen-niveau (in 7 stapjes tot ongeveer vergelijkbaar C).
Ik had mijn dochter gevraagd of ze dacht dat het ging lukken (zelf geen flauw benul waar ze op letten namelijk) en ze zei dat ze het niet wist maar dat het haar ook niet uitmaakte als ze misschien nog een keer moest want de lessen zijn sowieso leuk. Ze heeft ooit eerder een niveautje 2x moeten doen door onvoldoende lichaamsspanning in de borstcrawl (lang dun kind, dat gaat doorgaans niet samen met kracht).
De vader merkte op dat als een kind ergens voor zakt dat dit toch wel een ernstig tekort was van de onderwijzer, dat zou niet mogen gebeuren. Ehhhhhhhh wablief :o?
Ik hoop niet dat dit een normale instelling is tegenwoordig :n

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 16:08

bedoeld hij niet gewoon dat het dan wellicht onverstandig was om het kind al op te laten gaan? Meestal laten ze een kind toch pas afzwemmen als deze ook daadwerkelijk de vaardigheden heeft en is het niet meer dan een formaliteit om af te zwemmen?

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 16:09

prompter schreef:
Nou, ik zie (ook hier op bokt) moeders die al complete Instagram accounts hebben voor dochters onder de 10, dat lijkt me ook een flinke druk op zo'n kind leggen. Een eetstoornis is dan niet ver weg vrees ik.

Ik denk dat het voor de kwaliteit van het topic wel goed is om dit soort losse oorzaak-gevolg uitspraken (die niet zo met elkaar in verbinding te brengen zijn) te vermijden.

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 16:21

DuoPenotti schreef:
Citaat:

@ LoveGlove

Deze pik ik er even tussenuit want naar mijn idee klopt dat niet.

Ik heb met gesprekken bij de klinisch neuropsycholoog na mijn diagnose van NAH ook gesproken over mijn jeugd.
Hij gaf aan, als je nu kind was was je al lang uit huis geplaatst. Zeer onveilige plek waar geen kind op mag groeien.

Hij zei, uiteraard niet gediagnostiseerd dat mijn moeder wel eens borderline kon hebben.
Gezien de dingen die ze uitspookte of juist liet.
Maar ook dat werd toen niet gezien. Voor mij gaf het wel een soort van bevestiging en ook wel wat begrip.

Zelf heb ik overigens als tiener het toenmalige Riagg gebeld om de huidige situatie met een alcoholverslavende, agressieve man, het huis uit te krijgen.
Ja dat is gelukt en tot daar de hulpverlening daarna, die stopte.

Dus vroeger waren die dingen er ook allemaal.
Maar werden niet (h)erkend.

Ja dat klopt ook wel. Maar ik denk dat er wel een beetje van beiden in zit. Er is meer in her licht gekomen omdat de dingen beter herkend worden maar ik denk ook wel dat er wat daadwerkelijke groei in zit.

Sizzle schreef:
Helder LoveGlove :j
Ik denk dat ik het woord crisisopvang verkeerd gebruikt heb, excuus daarvoor. Ik bedoelde noodopname (in een ziekenhuis of psychiatrische instelling), dus niet uit huis plaatsing.

Ik ben trouwens vorige week wel geschrokken van de uitspraak van een willekeurige vader.
Onze kinderen zwommen af voor hun tussen-niveau (in 7 stapjes tot ongeveer vergelijkbaar C).
Ik had mijn dochter gevraagd of ze dacht dat het ging lukken (zelf geen flauw benul waar ze op letten namelijk) en ze zei dat ze het niet wist maar dat het haar ook niet uitmaakte als ze misschien nog een keer moest want de lessen zijn sowieso leuk. Ze heeft ooit eerder een niveautje 2x moeten doen door onvoldoende lichaamsspanning in de borstcrawl (lang dun kind, dat gaat doorgaans niet samen met kracht).
De vader merkte op dat als een kind ergens voor zakt dat dit toch wel een ernstig tekort was van de onderwijzer, dat zou niet mogen gebeuren. Ehhhhhhhh wablief :o?
Ik hoop niet dat dit een normale instelling is tegenwoordig :n

Oh zoo. Ja das hetzelfde natuurlijk. Maar ook daar wordt lang niet eens iedereen in serieus genomen. Ik volg hier een topic van iemand onder een schaduwaccount waarbij ze een overduidelijke noodsituatie is en er gewoon niet naar haar geluisterd wordt. En ze is niet eens de enige.

Mijn beste vriendin heefr sie zelfmoordpogingen gedaan meer omdat ze gehoord wilt worden dan wat anders. We hebben her vaak genoeg tegen elkaar gezegd. Het was heel duidelijk dat ze serieus hulp nodig had. Alle instanties incl ouders negeerde dat. Pas toen ze een poging had gedaan kwam alles ineens in gang.

Dat is denk ik een reden waarom die noodopvang omhoog is gegaan. Mensen willen nog altijd niet luisteren als er iets is. Doet me denken aan her gezegde "als het kalf is verdronken dempt men de put"
Dit is precies dat.

Het enige wat niet helemaal te verklaren valt aan dat her vroeger niet herkend werd is her aantal zelfmoord pogingen dat flink is gestegen. Of ik moet het fout inzien. Dat kan aan mij liggen.

secricible schreef:
bedoeld hij niet gewoon dat het dan wellicht onverstandig was om het kind al op te laten gaan? Meestal laten ze een kind toch pas afzwemmen als deze ook daadwerkelijk de vaardigheden heeft en is het niet meer dan een formaliteit om af te zwemmen?

Ja dat kan besr. Maar zelfs wij zijn aan het raden wat hij ermee bedoeld. Dus denk je dat her kind dan begrijpt wat hij bedoeld? Dat is schadelijl want ze kan her heel persoonlijk opvatten.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-22 16:28

secricible schreef:

Nee, het afzwemmen is niet zo‘n grote happening als in NL maar gewoon deel van het lesprogramma dat vast zit aan X aantal lessen per kwartaal. Haal je het niet binnen die 9 lessen of zo dan krijg je een troost „abzeichen“ en je mag wat lekkers uitzoeken. Ze hebben dus 7 korte meetmomenten van iedere keer een aantal oefeningen totdat ze klaar zijn met de basis. Sommige scholen vertellen niet eens actief dat ze aan het afzwemmen zijn (ivm faalangst) maar dan loopt de hoofdjuf gewoon langs het bad met haar check-list. Ook zijn niet altijd alle ouders erbij (het is dat mijn dochter het geaag wilde maar ik stond daar ook niet lekker 45 minuten voor het raam bij -3 buitentemperatuur :')
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 19-12-22 16:32, in het totaal 1 keer bewerkt

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-22 16:31

Sizzle dat is helaas wel wat veel ouders menen, als een kind het niet haalt ia het de lesgever die faalt. En dan ga je als ouder met veel bombarie verhaal halen. Ik heb me op zwemles kapot geërgerd aan ouders die steeds terug kwamen bij de zwemonderwijzer omdat hun kind echt een badje verder moest. Dan denk ik, die badmeester heeft er toch voor geleerd? Ook op school, altijd dezelfde ouders die echt even de juf of meester moeten spreken. Dat hun kind meer aandacht moet/speciale aanpak nodig heeft etc.

Ik klop bijna nooit aan als ouder tenzij er echt wat speelt. Zoals pas op scouting, toen ze ineens aangaf dat ze niet wilde gaan. Door gaan vragen, en ze had mot met 1 van de meiden in haar groepje. Mail gestuurd en gesprekje met de leiding gehad en het is keurig opgepakt. Maar wel samen, met de intentie om het netjes op te lossen. En uitgaand van de expertise van de leiding. Niet omdat ik het als ouder zo goed weet en een ander de les wil lezen.