Excuses voor slavernijverleden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 11:02

mariettek schreef:
Alleen al de hoeveelheid keer dat er in dit topic "ze eisen geld" en "we moeten betalen" staat geeft mij een nare bijsmaak.

"Ze" zijn verantwoordelijk voor de rijkdom die "we" in Nederland hebben en betalen nog steeds dagelijks een racistische prijs.

Ik dacht dat ik nooit discriminerende. Hoe meer ik echter leer, hoe meer ik merkte dat ook ik onbewust verkeerde keuzes maakte. Gelukkig ben ik als mens in staat om te leren.

Ik weet als vrouw hoe vervelend het kan zijn om in een patriarchale samenleving te wonen. Daardoor kan ik mij een heel klein beetje indenken hoe het zou kunnen zijn om als zwarte in een witte samenleving te leven.

“Ik weet als vrouw”… Ik ben ook een vrouw en heb er werkelijk nog geen dag in m’n leven last van gehad. Hoe beïnvloedt dit jou? En dan jou persoonlijk, niet “vrouwen in Nederland “, maar jou als persoon.

cjb

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 11:04

Moeten wij als mannen dan ook excuses aanbieden aan alle vrouwen omdat die jaren ook als minder werden behandeld? En soms nog als het gaat om kansengelijkheid.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 11:13

Denk dat er beter/ook een long-term oplossing gevonden kan worden (in het tegengaan van racisme en ongelijke behandeling van minderheden) in het actief omstellen van de samenleving.
Mensen dient geleerd te worden dat iedereen hetzelfde is en hetzelfde 'waard' is, en dat is een veel grotere opgave dan doet vermoeden. Racisme en het minder waarde geven aan minderheden zit helaas verweven in alles wat we om ons heen zien en wat we leren vanaf baby af aan. Ook vanuit de menselijke aard is het helaas heel logisch en natuurlijk om iemand die op jou lijkt als gelijke te zien, en iemand die niet op jou lijkt als vijandig of 'buitenstaander' te zien. Iemand die 'anders' is, wordt helaas onbewust initieel al snel als 'onveilig' beschouwd. Desondanks denk ik dat het heel waardevol zou zijn om racisme (en dergelijken) veel actiever te bestrijden en ook te voorkomen.

Maar ik denk wel dat als een excuses voor het slavernijverleden (en 'een bak geld') kan zorgen voor een verbetering van het idee en een verbetering van de situatie/omstandigheden, dat dan dan prima gedaan kan worden.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 11:16

cjb schreef:
Moeten wij als mannen dan ook excuses aanbieden aan alle vrouwen omdat die jaren ook als minder werden behandeld? En soms nog als het gaat om kansengelijkheid.
Excuses aan vrouwen?!

Dat hebben ze toch geheel aan henzelf te danken. De meeste vrouwen zijn lui en gaan liever voor het snelle geld, willen niet werken en gaan dan klagen over kansengelijkheid.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 11:17

Toevallig heb ik zoiets net in het unpopular opinions-topic gezet vanwege een frustratie _O-

Fabled

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 11:18

Ailill schreef:
cjb schreef:
Excuses aan vrouwen?!

Dat hebben ze toch geheel aan henzelf te danken. De meeste vrouwen zijn lui en gaan liever voor het snelle geld, willen niet werken en gaan dan klagen over kansengelijkheid.

Je was me voor :')

Christus te paard wat een post op de vorige pagina. Ik dacht dat racisme niet mocht op Bokt.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 11:18

cjb schreef:

Excuses interesseren me niet, gelijke kansen wel.
Gitana schreef:
Denk dat er beter/ook een long-term oplossing gevonden kan worden (in het tegengaan van racisme en ongelijke behandeling van minderheden) in het actief omstellen van de samenleving.
Mensen dient geleerd te worden dat iedereen hetzelfde is en hetzelfde 'waard' is, en dat is een veel grotere opgave dan doet vermoeden. Racisme en het minder waarde geven aan minderheden zit helaas verweven in alles wat we om ons heen zien en wat we leren vanaf baby af aan. Ook vanuit de menselijke aard is het helaas heel logisch en natuurlijk om iemand die op jou lijkt als gelijke te zien, en iemand die niet op jou lijkt als vijandig of 'buitenstaander' te zien. Iemand die 'anders' is, wordt helaas onbewust initieel al snel als 'onveilig' beschouwd. Desondanks denk ik dat het heel waardevol zou zijn om racisme (en dergelijken) veel actiever te bestrijden en ook te voorkomen.

Maar ik denk wel dat als een excuses voor het slavernijverleden (en 'een bak geld') kan zorgen voor een verbetering van het idee en een verbetering van de situatie/omstandigheden, dat dan dan prima gedaan kan worden.

Dat denk ik ook. Het verleden kunnen we niets meer aan veranderen, het heden wel en de toekomst ook. En we kunnen wel ons best doen om te zorgen dat de kansongelijkheid die vroeger veroorzaakt is door onze voorouders tot het verleden behoort.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 11:21

Avalanche schreef:
Elisa2 schreef:
Ik ga niet discussieren met iemand die de geschiedenis niet kent en wilt kennen, zonde van mijn energie.

Wat een aanname. Je weet daar echt niets van. Mijn probleem is ook niet met de geschiedenis, maar jouw houding. Je negeert mijn argumenten volledig, maar blijft linkjes droppen.
Als ik met iemand discussieer, vind ik het fair om er net zoveel energie in te steken als jij doet.

Als je dan gewoon linkjes blijft droppen, ga ik niet al die moeite doen om die te lezen terwijl jij niet eens 2 zinnen leest.

Moest het je interesseren: ik heb er een halve boekenkast vol boeken over :)

Ik negeer jouw argumenten niet, ik reageer er op met linkjes die mijn mening (en de geschiedenis)onderbouwen met soms nog gequote tekst daar uit.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 11:23

Elisa2 schreef:
https://reportersonline.nl/slavernij-is ... we-denken/

"De afkeer van Europa tegen de slavernij in Afrika zou echter weinig effect hebben gehad als de kolonisatie van Afrika niet inmiddels was begonnen. Wat volgde was een merkwaardige paradox: de Westerse landen onderwierpen Afrika met geweld, maar schaften daarnaast veelal de slavernij af in de gebieden die door hen werden veroverd. "

De kolonisatie schafte juist de slavernij merendeel af! Wat nog steeds niet helemaal gelukt is heden ten dage.

Dit klopt wel, in ieder geval voor de kolonisatie van Afrika. De meeste Europese landen schaften slavernij af in de periode 1830 - 1870, slavenhandel was veelal daarvoor al verboden. De kolonisatie van Afrika begon pas echt rond 1880. Daarvoor waren er wel delen die gekoloniseerd waren (o.a. Zuid-Afrika, delen van Angola en Algerije en de Goudkust, waar in de eeuwen ervoor veel slaven verhandeld werden), maar dat was nog geen 10% van Afrika, niet de Frans-Britse kaart waar de meesten aan denken. Wat de nieuwe wereld betreft is het een ander verhaal, die kolonisatie begon al in de 16e eeuw.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 11:23

Ailill schreef:
cjb schreef:
Excuses aan vrouwen?!

Ehm heb je het over de tijd dat vrouwen verplicht werden te stoppen met werken als ze trouwden? Of toen ze nog niet mochten stemmen? (was 100 jaar geleden nog zo)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 11:25

Weet je wat ik mooi zou vinden? Gewoon geheel ontopic..als er geld ingezameld zou worden om de hedendaagse slavernij en mensenhandel te stoppen die er nog steeds is.

Als dat zou kunnen, waardoor slaverij de aandacht en bewustwording krijgt die het verdient en we mensen kunnen helpen die nu nog in zulke erbarmelijke omstandigheden leven dan ben ik de eerste om te doneren.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 11:25

Avalanche schreef:
Elisa2 schreef:
Hahahaha, lees dit eens zou ik zeggen:

Kom eens met argumenten in plaats van links te droppen. Lekker makkelijk dit.

Dit vind ik persoonlijk wel een zwaktebod. Je kunt op zijn minst lezen wat er geplaatst is. Het is uitgewerkt door Elisa, niet alleen een link gedropt.

Overigens zeg ik daarmee niet dat ik achter deze mening sta, voordat ik dat voor mijn voeten geworpen krijg. :o
Maar in een discussie moet je ook open staan voor andere meningen en dat wordt nog wel eens vergeten.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 11:26

Ailill schreef:
cjb schreef:
Excuses aan vrouwen?!

Ja, want stoppen met werken omdat je ging trouwen was echt wat de vrouw destijds wilde. _-:(
Het woord "geheel" getuigt van 0 nuance. Bah.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 11:27

Ik denk dat de reactie van Ailill als sarcastisch gelezen moet worden ;) Sinds de post van cjb walgelijk rascistisch is, over dat gekleurde mensen zich niet zouden opwerken en de verkeerde keuzes maken. :r
Laatst bijgewerkt door Suliko op 14-12-22 11:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Fabled

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 11:27

Ailill schreef:
cjb schreef:
Excuses aan vrouwen?!

Elisa2 schreef:
Ehm heb je het over de tijd dat vrouwen verplicht werden te stoppen met werken als ze trouwden? Of toen ze nog niet mochten stemmen? (was 100 jaar geleden nog zo)

Hij lijkt te reageren op dit gedrocht van een mening:
cjb schreef:
Dat de donkere man altijd achter gesteld wordt heeft te maken met keuzes die gemaakte worden door die groep en kansen aangrijpen. Dat deze groep vaak de keuze maakt voor het snelle criminele geld maakt dat de politie hen wat vaker opzoekt. En ze ten onrechte een onveilig gevoel hebben.
Laat ze eens 1 generatie wel de juiste keuze niet maken, laat de politie dan maar langs komen. Als ze niets vinden stop het vanzelf.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 11:28

cjb schreef:

Ook dat gebeurt nog dagelijks. (Het minder behandelen, niet de excuses).

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 11:29

Elisa2 schreef:
Hahahaha, lees dit eens zou ik zeggen:

Fitzroy schreef:
Avalanche schreef:

Kom eens met argumenten in plaats van links te droppen. Lekker makkelijk dit.

Dit vind ik persoonlijk wel een zwaktebod. Je kunt op zijn minst lezen wat er geplaatst is. Het is uitgewerkt door Elisa, niet alleen een link gedropt.

Overigens zeg ik daarmee niet dat ik achter deze mening sta, voordat ik dat voor mijn voeten geworpen krijg. :o
Maar in een discussie moet je ook open staan voor andere meningen en dat wordt nog wel eens vergeten.

Het is later uitgewerkt, ver ná die reactie. Er stond eerst echt alleen maar een linkje. Wat ik gequote heb, was de hele post. Ik ben eerder zelf uitgebreid op alle argumenten ingegaan, en de reactie daarop: een link.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 11:31

Suliko schreef:
Ik denk dat de reactie van Ailill als sarcastisch gelezen moet worden ;) Sinds de post van cjb walgelijk rascistisch is, over dat gekleurde mensen zich niet zouden opwerken en de verkeerde keuzes maken. :r

Dat denk ik ook. De rest van de posts van Ailill kennende, is hij absoluut niet serieus nu.

rien10

Re: Excuses voor slavernijverleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 11:32

Gelukkig *\%/*

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 11:37

Elisa2 schreef:
Weet je wat ik mooi zou vinden? Gewoon geheel ontopic..als er geld ingezameld zou worden om de hedendaagse slavernij en mensenhandel te stoppen die er nog steeds is.

Als dat zou kunnen, waardoor slaverij de aandacht en bewustwording krijgt die het verdient en we mensen kunnen helpen die nu nog in zulke erbarmelijke omstandigheden leven dan ben ik de eerste om te doneren.

Dan bemoei je je met cultuur van anderen en leg je hem westerse maatstaven op. Ik heb ik dit topic geleerd dat dit zeer onwenselijk is.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 11:37

Elisa2 schreef:
Ailill schreef:
Excuses aan vrouwen?!

De tijd waarin ze verplicht waren te stoppen met werken en niet mochten stemmen?!

Kom nou toch, dat is hun eigen schuld, telkens weer maken ze verkeerde keuzes. Als er gewoon één generatie normaal had gedaan, viel er niets te klagen wat betreft kansengelijkheid.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 11:39

Ja het is niet gauw goed...;-)

Nu nog worden er dagelijks weet ik hoeveel meisjes uit Roemenie ontvoerd die als seksslaaf gehouden worden in voornamelijk Engeland. Daar hoor je nooit wat over...

De slavernij die er nu nog is in Afrika..daar hoor je nooit wat over...

Avalanche

Re: Excuses voor slavernijverleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 11:40

En ook dat heeft er niets mee te maken :)

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 11:42

Avalanche schreef:

Moderne slavernij heeft niks met slavernij in het verleden te maken, omdat?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 11:44

996981 schreef:
Avalanche schreef:

Moderne slavernij heeft niks met slavernij in het verleden te maken, omdat?

Omdat het excuses gaat over het kolonisatieverleden van Nederland. Het wordt nog heel vaak verheerlijkt. Het gaat niet over andere landen. Andere slavendrijvers of andere situaties. Het gaat om het Nederlandse slavernijverleden.

Ik vind het excuses ook een beetje flauw. Je kan beter constructiever je geld besteden. Maar wie ben ik als wit persoon in een welvarend milieu om dat te vinden.
Laatst bijgewerkt door MarlindeRooz op 14-12-22 11:45, in het totaal 1 keer bewerkt