Nederland is vol

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 11:01

Ga je lekker?!

Ja we zijn één Europa, laten we dat ook eens gebruiken.
Ik heb al vaker geschreven
Alle landen zouden in een pot geld moeten stoppen. ALLE Europese landen. Geen uitzondering.
Uit die pot word alles betaald betreft vluchtelingen. Alles. Geen 1 land hoeft meer iets zelf daarnaast te betalen.
Er word dan door Europa gekeken waar is plek om die opvang te bieden.
Waar is plek om huizen te bouwen voor een redelijke prijs?
Waar is de grondprijs niet rete hoog als voorbeeld. waar is de ruimte, waar zijn de arbeiders die het kunnen maken enz enz.

En dat wil niet zeggen in Nederland niks en Portugal alles.
Maar ook niet hier 10 miljoen huizen nodig hebben en elders geen woningnood.
Dat kan gewoon niet.

Dus nee niks laten stikken van mensen en liever een koe gedood zien worden, echt hoe bizar kun je dingen verdraaien.... maar wel zorgen dat niet een land ontwricht word door een zogenaamd goede intentie...
Want wat is er goed mensen hier op te vangen terwijl het vol is...geen plek, vol.
Lekker humaan.

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 11:05

elnienjo schreef:
Citaat:
Dat pakistan de westerse wereld de schuld geeft van hun extreme overstromingen voelde zo terecht.

Nee, dat voelt alsof ze exact weten dat er bij de westerse wereld wellicht wat te halen valt. Als het al aan vervuiling ligt, dan zitten ze vlakbij China en India die veel meer vervuilen dan de westerse wereld. Maar daar kloppen ze niet aan. Ze weten dat ze door die landen vierkant uit gelachen worden als ze geld eisen. Maar de westerse wereld zit in een soort psychotische boetedoening en trekken de knip vaak, dus dat is kansrijker. Hopelijk trapt men daar niet in!

China en India zijn niet meer vervuilend dan de meeste Westerse landen.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 11:08

Het is niet zo dat vluchtelingen zomaar gedumpt worden, of dat er niet naar gekeken wordt.
Er wordt per land aangegeven hoeveel vluchtelingen er kunnen komen. Als een vluchteling of een groep dan bijvoorbeeld aankomt in Italië, omdat ze daarheen zijn gelopen of gevaren of whatever, komen ze veelal voor de keuze te staan om een land te kiezen. Veel van hun hebben wel een bepaald land in gedachten, maar die is niet altijd te kiezen. Ze kunnen soms kiezen uit 1 tot 3 landen en hebben daar maar mee in te stemmen. Nadat de keuze gemaakt is moeten ze natuurlijk nog wel alle aanvraag doen, dus niets is zeker. Maar de landen waar uit te kiezen valt hebben wel bij voorbaat aantallen aangegeven. Soms heb je inderdaad onvoorziene stromen vluchtelingen, zoals je met Oekraïne ziet.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 11:15

DuoPenotti schreef:
Ga je lekker?!

Nee. Ik vind het vreselijk om te zien hoe extreemrechts de maatschappij verkloot en hoe normaal het gevonden wordt om mensen te behandelen als vuil dat je ergens moet dumpen, hoe normaal het gevonden wordt om meningen te vormen op niet meer dan een slechtdoordacht verhaal zonder enige interesse in de werkelijkheid. De vorige keren dat dat gebeurde liep het niet goed af, en het gaat nu weer niet goed aflopen. Verschrikkelijk.

Citaat:
Ja we zijn één Europa, laten we dat ook eens gebruiken.

Dan heb je wellicht niet helemaal begrepen hoe de EU werkt.

Citaat:
Alle landen zouden in een pot geld moeten stoppen. ALLE Europese landen. Geen uitzondering.
Uit die pot word alles betaald betreft vluchtelingen. Alles. Geen 1 land hoeft meer iets zelf daarnaast te betalen.

Wist je dat wij als Nederland bijna altijd degenen zijn die meer ontvangen van de EU dan we erin stoppen, EN dat wij vaak degene zijn die verdere samenwerking bewust saboteren (omdat het zou betekenen dat wij ons redelijke aandeel aan bijvoorbeeld Portugal zouden moeten betalen?)

Het is schaamtevol gedrag van Nederland in het algemeen, maar nog veel erger is dat zoveel mensen denken dat wij als Nederland tekort gedaan worden tov andere EU-landen in plaats van andersom.

Citaat:
Er word dan door Europa gekeken waar is plek om die opvang te bieden.
Waar is plek om huizen te bouwen voor een redelijke prijs?
Waar is de grondprijs niet rete hoog als voorbeeld. waar is de ruimte, waar zijn de arbeiders die het kunnen maken enz enz.

Gek. Deze redenatie schijn je hoe dan ook niet te willen accepteren als het gaat om veeteelt of landbouw. Dat moet en zal hier, wat het ons ook aan schade oplevert.

Citaat:
maar wel zorgen dat niet een land ontwricht word door een zogenaamd goede intentie...

Ons land wordt niet ontwricht door goede intenties. Er zijn helemaal geen goede intenties betrokken bij het beleid. Niets, nergens.

Citaat:
Want wat is er goed mensen hier op te vangen terwijl het vol is...geen plek, vol.
Lekker humaan.

We hebben best plek hoor. We kunnen gewoon keuzes maken waardoor het past, ook op manieren die vrijwel geen nadelige gevolgen hebben. We kunnen het ook betalen want we zijn een heel rijk land. Wat er voor nodig is, is de wil om het ook echt te doen, en zorgvuldig. Bedenk dat rechts, rechtspopulisme en rechtsextremisme al jaren en jaren willen dat het een puinhoop is, willen dat het niet werkt. Ook willen dat ze bv statushouders de schuld kunnen geven. Ik heb heel wat VVD-wethouders gezien die toestemming geven voor flinke grondspeculatie, het slopen of verkopen van sociale huur, en dan staalhard zeggen: 'het komt door de statushouders.' Dat soort leugens, die verwoesten ons land. Maar veel te veel mensen trappen erin. Nee, de woningproblemen komen niet door de statushouders, ze komen door een woonbeleid dat gericht is op het creeren van een 'markt' waar speculatie loont, waar rijke beleggers veel geld aan verdienen, en waar veel mensen geen fatsoenlijke of stabiele woning hebben.

Mafflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 11:15

Eleeke schreef:
DuoPenotti schreef:
Iedereen moet sociaal zijn.
Maar de boer die voedsel ook voor andere met honger maakt moet maar minderen.
Want beton in dat land is belangrijker.

Echt de weg kwijt hier

Ons probleem is vlees en zuivel .
Landbouw is geen probleem.

Het is een heel simpel feit dat als we zouden stoppen met vleeseten ( ok drastisch verminderen ) , dat we de honger de wereld uit hebben. ( vervelende regimes die graag hun mensen "uithongeren" daargelaten )

Een ontzettend eenvoudig rekensommetje is het zelfs.

Maar ook dat valt weer onder . We willen meer meer meer meer meer.

Dus niet : beetje kleiner wonen, of met een leefgemeenschap. Niet met het Ov/ fiets/ electrisch iets in plaats van de auto.
Niet minder kleding ( die dan duurder is )
En al zeker niet je stukje vlees laten staan.
En sowieso minder eten want we zijn allemaal ( gemiddeld dus ) te dik.

Dat pakistan de westerse wereld de schuld geeft van hun extreme overstromingen voelde zo terecht.

De ellende dat we te vol zitten wordt niet veroorzaakt door landen waar ze alleen rijst met groenten eten en op zaterdag 1 biertje en of 1 stukje vlees/vis.

Minder mensen krijg je vooral voor elkaar door armoede de wereld uit te helpen.
Hoe rijker het land , hoe minder kinderen er geboren worden.

Ooit een er bij stilgestaan dat er groot deel in nederland is waar geen Landbouw uitgevoerd kan worden omdat de grond er simpelweg niet geschikt voor is?

Daarbij komt: Zonder vee, geen landbouw, die twee gaan hand in hand.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 11:17

Als ik al lees dat Utrecht al 505 woningen heeft toegewezen aan asielzoekers dan vraag ik me wel af waar sit heengaat.
Dan hebben we het alleen over Utrecht.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 11:18

IHN schreef:
Ik ben echt nog geen enkele plek in Nederland tegengekomen, waar niet binnen 1 km afstand toch een bushalte is.

Bushalte in mijn dorp is foetsie. OV9292 advies is volgende dorp wat volgens hen 44min lopen is.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 11:18

Gitana schreef:
Het is niet zo dat vluchtelingen zomaar gedumpt worden, of dat er niet naar gekeken wordt.
Er wordt per land aangegeven hoeveel vluchtelingen er kunnen komen.

Nee, maar dat is dus wel hoe DuoPenotti het voorstelde. Dump maar in Portugal, want dan zijn ze tenminste niet hier. Hoe het werkelijk zit is daarvoor volstrekt irrelevant lijkt het.

chanicha schreef:
Als ik al lees dat Utrecht al 505 woningen heeft toegewezen aan asielzoekers dan vraag ik me wel af waar sit heengaat.

Ja, Utrecht is goed bezig. Het is zelfs zo goed gelukt dat de huurwoningen nu alweer beschikbaar zijn voor iedereen. (En jawel, woningtekort blijft, maar Utrecht is echt wel redelijk voortvarend, en bouwt ook veel.)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 11:21

Er is vast nog wel ergens ruimte voor een klein dorpje.. hoeveel asielzoekers moeten er geplaatst worden?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 11:22

Shadow; jou manier van reageren ga ik niet meer op in.
dat is geen discussie maar verdraaien van woorden, betichten van van alles naar mij. Maar zelf ook nergens voor open staan.
Je gaat voor mij nu op foei, dat ter kennisgeving.

IHN

Re: Nederland is vol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 11:24

btw of de duvel ermee speelt . Gemeente was hier net. Zijn door al hun woningen heen en of hier een moeder met 2 kinderen mag komen. Woensdag komen ze.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 11:25

Cer schreef:
Er is vast nog wel ergens ruimte voor een klein dorpje.. hoeveel asielzoekers moeten er geplaatst worden?

Citaat:

In 2021 kwamen er in totaal 34.860 asielzoekers en nareizigers.

flink dorp.... per jaar

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 11:25

hoe bedoel je dat IHN?

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 11:26

Syriërs in wanhoop over gezinshereniging: ‘Mijn moeder vraagt iedere keer wanneer ze mag komen’

https://www.ad.nl/binnenland/syriers-in ... ~ae650066/

De Koerdische Syriër Ferhad, opgeleid als tandarts, vlucht in 2018 uit Aleppo, ooit de grootste stad van Syrië. Hij dreigde opgeroepen te worden voor militaire dienst in het leger van dictator Assad, dat al meer dan 10 jaar een bloederige burgeroorlog uitvecht tegen talloze milities. ,,Ik wil niet in een leger. Ik wil niet schieten en mensen vermoorden. Nooit.” Hij vertrekt samen met zijn jongere broer naar Turkije. Ze blijven er ruim twee jaar, maar omdat Syriërs er vaak geen verblijfspapieren krijgen, kunnen ze geen toekomst opbouwen.

De twee broers willen naar Europa. Ferhads vader, die in Aleppo werkte als taxichauffeur, voegt zich bij hen. Ferhads vrouw, zijn twee jongere zussen (16 en 22 jaar) en zijn moeder blijven alleen achter in Aleppo. Vier vrouwen samen in een deels verwoest appartementencomplex in een geruïneerde stad waar geweld nog aan de orde van de dag is. Gevaarlijk, ja. Maar de vlucht uit Syrië en de reis door naar Europa, begeleid door smokkelaars en vaak te voet, is óók gevaarlijk, weet Ferhad.

Vanuit Turkije lopen de drie mannen de grens over naar Griekenland en via Oost-Europa komen ze op 1 december vorig jaar in Nederland aan. Een bewuste keuze. ,,Vrienden die al in Nederland waren, vertelden ons dat het een land is waar iedereen gelijk is.” Maar, nog belangrijker: ,,We hoorden dat de asielregels overal in Europa hetzelfde zijn maar dat Nederland het snelst is met gezinshereniging.”

Dat is een verhaal dat vaak rondgaat in vluchtelingenkringen en waardoor sommige asielzoekers zeer bewust naar Nederland reizen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 11:27

Shadow0 schreef:
Gitana schreef:
Er wordt per land aangegeven hoeveel vluchtelingen er kunnen komen.

Nee, maar dat is dus wel hoe DuoPenotti het voorstelde. Dump maar in Portugal, want dan zijn ze tenminste niet hier. Hoe het werkelijk zit is daarvoor volstrekt irrelevant lijkt het.

chanicha schreef:

Ja, Utrecht is goed bezig. Het is zelfs zo goed gelukt dat de huurwoningen nu alweer beschikbaar zijn voor iedereen. (En jawel, woningtekort blijft, maar Utrecht is echt wel redelijk voortvarend, en bouwt ook veel.)

Volgens mij bouwt Utrecht (provincie) vooral dure koopwoningen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 11:29

DuoPenotti schreef:
Cer schreef:

Citaat:

In 2021 kwamen er in totaal 34.860 asielzoekers en nareizigers.

flink dorp.... per jaar

T is een beetje de maat van Bodegraven denk? Als je t als een puzzelstukje ziet, past t vast nog ergens tussen op de kaart :+

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 11:30

Shadow0 schreef:
Citaat:

Wist je dat wij als Nederland bijna altijd degenen zijn die meer ontvangen van de EU dan we erin stoppen, EN dat wij vaak degene zijn die verdere samenwerking bewust saboteren (omdat het zou betekenen dat wij ons redelijke aandeel aan bijvoorbeeld Portugal zouden moeten betalen?)

Het is schaamtevol gedrag van Nederland in het algemeen, maar nog veel erger is dat zoveel mensen denken dat wij als Nederland tekort gedaan worden tov andere EU-landen in plaats van andersom.

Eh, nee.

https://www.cbs.nl/en-gb/news/2016/50/n ... is-century

En

Afbeelding

Met zaken als handel en dergelijke verdienen we er waarschijnlijk wel op (maar dat geldt ook voor andere landen natuurlijk), maar puur naar EU-cijfers gezien is Nederland een nettobetaler.

chanicha

Ja en de vrijgekomen sociale huurwoningen gaan naar asielzoekers -O-

chevax

Ik ga even een vuurtje opstoken. Zoals al te verwachten was, verschuift de focus nu naar de vluchtelingen. Maar... kunnen we ook eens de hand in eigen boezem steken? Want we willen allemaal wel oplossingen, maar liever geen waar we zelf aan bijdragen (en natuurlijk geldt ook hier weer dat er altijd uitzonderingen zijn die de regel bevestigen).
Als ik naar mezelf kijk:
- ik doe de verwarming aan zodra ik het koud heb
- hou van een lange douche
- er staan hier twee auto's voor de duur en een motor in de garage
- ik woon in een regio waar nauwelijks OV is en er sowieso geen trein of tram is. En heel eerlijk: als het er was, maakte ik er wrs nog weinig gebruik van (maar dat is wrs ook zo omdat ik nu eenmaal niet anders gewend ben)
- en ga zo maar door
Er is dus hier al een boel te halen. Maar net zoals de meeste mensen, doe ik het niet. Gemakzucht? Gewenning? Verwend? Allemaal ja.

Het woningtekort is een groot probleem. En daar heb ik ook geen oplossing voor. Wat ik wel zie, is dat de wensenlijst van (jonge) mensen steeds groter wordt mbt wonen. Ja, er zullen uitzonderingen zijn. Maar waar veel jonge mensen vroeger blij waren met een kleine huurflat, "moeten" er nu zoveel kamers zijn, want "de kinderen" of moet de woning in een bepaalde buurt liggen. Vroeger sliepen kinderen met elkaar op een slaapkamer. En dat ging allemaal prima.

Mensen scheiden. Nu neemt het aantal scheidingen wel al, maar toch, bij zo'n 25.000 scheidingen bij jaar komt ook een groot deel gewenste woningen kijken. En ja, er zullen tal van valide redenen zijn om te scheiden, maar ook vaak gevalletjes "gras is groener" (en blijkt vervolgens net zoveel water nodig te hebben als de vorige grasmat, maar dat terzijde). We social media-en ons suf, maken overal profielen aan en de grens voor vreemdgaan wordt steeds lager.

We vinden op vakantie gaan tegenwoordig een verworven recht. En dan niet met de caravan naar Drenthe (hmmm, CO2), maar we vliegen. Zo goedkoop mogelijk. En in de winter? Dan gaan we gezellig massaal op wintersport.

De maatschappij heeft een bijzondere verwende generatie gecreeerd en draagt daar nu de vruchten van.

Zijn vluchtelingen een probleem. Ja. Maar maar een klein deel van een veel groter probleem wat we zelf hebben veroorzaakt: een generatie die vindt heeft geleerd dat alles maakbaar is, er meer regels moeten zijn (alleen niet voor onszelf).

Ik heb ook genoten van de F1 in Zandvoort en zit dit weekend ook weer voor de tv. Maar eigenlijk is het toch van de pot gerukt? Heb je we eens gezien wat voor vervuiling het hele F1-circus veroorzaakt? "Ja, maar veel van de kennis die daar wordt opgedaan, zie je terug in de personenauto-ontwikkeling". My ass. Gewoon een excuus.

Zo, ik ben weer een paar dingetjes kwijt. Ik ga nu nog even flink werken, daarna gezellig lunchen, met de auto om boodschappen en vanavond een weekendje weg boeken. Maar hé, we moeten wel iets veranderen...

chevax

Re: Nederland is vol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 11:32

Oh, nog een grappige toevoeging: ik heb geprobeerd op mijn manier iets bij te dragen aan het woningtekort door in een deel van mijn huis (ja, nogal een groot pand) een appartement te bouwen voor mijn dochter en haar vriend. Volgens een aantal hier op Bokt maakt dat me een huisjesmelker :-).

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 11:32

Onali schreef:
Syriërs in wanhoop over gezinshereniging: ‘Mijn moeder vraagt iedere keer wanneer ze mag komen’

https://www.ad.nl/binnenland/syriers-in ... ~ae650066/

De Koerdische Syriër Ferhad, opgeleid als tandarts, vlucht in 2018 uit Aleppo, ooit de grootste stad van Syrië. Hij dreigde opgeroepen te worden voor militaire dienst in het leger van dictator Assad, dat al meer dan 10 jaar een bloederige burgeroorlog uitvecht tegen talloze milities. ,,Ik wil niet in een leger. Ik wil niet schieten en mensen vermoorden. Nooit.” Hij vertrekt samen met zijn jongere broer naar Turkije. Ze blijven er ruim twee jaar, maar omdat Syriërs er vaak geen verblijfspapieren krijgen, kunnen ze geen toekomst opbouwen.

De twee broers willen naar Europa. Ferhads vader, die in Aleppo werkte als taxichauffeur, voegt zich bij hen. Ferhads vrouw, zijn twee jongere zussen (16 en 22 jaar) en zijn moeder blijven alleen achter in Aleppo. Vier vrouwen samen in een deels verwoest appartementencomplex in een geruïneerde stad waar geweld nog aan de orde van de dag is. Gevaarlijk, ja. Maar de vlucht uit Syrië en de reis door naar Europa, begeleid door smokkelaars en vaak te voet, is óók gevaarlijk, weet Ferhad.

Vanuit Turkije lopen de drie mannen de grens over naar Griekenland en via Oost-Europa komen ze op 1 december vorig jaar in Nederland aan. Een bewuste keuze. ,,Vrienden die al in Nederland waren, vertelden ons dat het een land is waar iedereen gelijk is.” Maar, nog belangrijker: ,,We hoorden dat de asielregels overal in Europa hetzelfde zijn maar dat Nederland het snelst is met gezinshereniging.”

Dat is een verhaal dat vaak rondgaat in vluchtelingenkringen en waardoor sommige asielzoekers zeer bewust naar Nederland reizen.

Goh.. wat dieptriest dat oa dit de selectiecriteria is. Dit kunnen wij ons niet eens voorstellen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 11:33

Cer schreef:
T is een beetje de maat van Bodegraven denk? Als je t als een puzzelstukje ziet, past t vast nog ergens tussen op de kaart :+

Haha
Ja het past inderdaad, ik bedoel er passen hier vast nog wel 17 miljoen mensen meer bij...
Maar de zorgstaat die als steeds meer afbrokkelt is dan definitief voorbij...
Veiligheid met zoveel mensen op elkaar, gezellig...
De luchtkwaliteit gaat dan vast ook omhoog of schijten alleen koeien?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 11:38

chanicha schreef:

Vorig jaar ging er (zo uit mijn hoofd) 7% van de woningen naar statushouders.. asielzoekers krijgen geen woning.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 11:42

Ipv van met broer vluchten, had hij ook zijn vrouw en zusjes mee kunnen nemen.

Nee die laten we achter in
Citaat:
een deels verwoest appartementencomplex in een geruïneerde stad waar geweld nog aan de orde van de dag is.

Dat stukje snap ik dan niet.
Jongens bekijk het maar, we gaan, we zien elkaar over enkele jaren wel in Europa onder het mom van gezinshereniging.

Toen Rusland Oekranië inviel zat ik ook te bedenken wat zou ik doen.
Ik woon als enige ongeveer 80 km weg van mijn ouders, broer en gezin.
Afhankelijk van hoe en waar de inval zou zijn geweest zou ik oprecht een poging gedaan hebben om naar hen toe te gaan en samen proberen te vluchten.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 11:46

Brainless schreef:
chanicha schreef:

Vorig jaar ging er (zo uit mijn hoofd) 7% van de woningen naar statushouders.. asielzoekers krijgen geen woning.

Er zijn nu al zes weken lang vrijgekomen sociale huurwoningen naar asielzoekers gegaan in Utrecht.