Wanneer ben je rijk?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Wanneer ben je rijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 10:25

Iemand die de hele dag aan 't straten is werkt vele malen harder dan iemand die lekker achter z'n laptop kan hangen natuurlijk, alleen krijgt die stratenmaker er veel minder voor betaald.

Sunnda

Berichten: 7845
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 10:29

Thirzasarah10: hard en slim werken en daar enorm rijk van worden is meestal gewoon over lijken gaan..zou ik niet willen stimuleren.

Een enkele uitzondering daar gelaten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 10:29

tirzasarah10 schreef:
mysa schreef:
@Tirzasarah: Maar in de wetenschap dat de rijkste 1% meer dan de helft van al het vermogen op aarde bezit?

En in Nederland is dat niet heel veel lager, daar bezit 1% ongeveer 45% van al het vermogen..


Dus? Als daar hard of slim voor gewerkt is?
Mensen met dat vermogen zorgen ook weer voor werk gelegenheid.

Dat is vrijwel allemaal oud-geld dat door investeringen en beleggingen bij elkaar is gesprokkeld en daar hoef je dus echt niet hard of slim voor te werken.

100 huizen per jaar kopen en daarop gigantische winsten maken is niet slim of inspannend. En ik heb het niet over mensen die voor hun pensioen een beleggingspandje bij elkaar hebben gesprokkeld (al zit daar nu wel heel weinig belasting op). Maar over de echt groot-vastgoed bezitters. Dat heeft echt meer met priveleges te maken dan intelligentie en inspanning.

Zo betaal je nu volgens mij helemaal geen belasting over huurinkomsten en dat is natuurlijk waanzin als je 50% belasting over je loon betaalt waar je wél daadwerkelijk hard voor werkt.

Sansevieria
Berichten: 4235
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 10:36

Shadow0 schreef:
Sansevieria schreef:
Neuh, zie ik ook niet in, waarom? Als het voor mij niet loont te werken, kan ik er net zo goed mee stoppen.
Werk ik hard genoeg voor, jarenlang zelfs 7 dagen in de week gewerkt, in loondienst en als ZZP-er.


Dan blijf je het idee in stand houden dat mensen met lagere inkomens niet hard werken. De meeste doen dat wel. Mensen komen wel 'van de bank af', zelfs terwijl er situaties zijn waarin het niet loont.
Ik vind het echt naar dat men dat blijft volhouden dat hoog inkomen en hard werken bij elkaar horen, en lui zijn en laag inkomen, terwijl het gewoon echt niet waar is.

Kun jij inschatten wat iemand die een goed salaris heeft daarvoor over heeft, en wellicht allemaal moet laten? Nee, dat weet je niet.
Word net zo gemakkelijk over geoordeeld zonder de mens erachter te kennen.

Als ik dat lees dat iemand met een modaal inkomen maar even wat af zou moeten geven, terwijl dat nu juist de groep is die geen aanspraak maakt op ook maar enige toeslag is dat ook wel wat simpel gedacht.

En ja, helaas ken ik mensen genoeg in mijn directe omgeving die zeggen voor die paar tientjes meer niet van de bank af te willen. Kleurt mijn beleving in deze wellicht ook wat...
Of iemand die zo lang ik me kan herinneren in de bijstand zat, maar wel dusdanig zwart bij klust dat ie meer inkomen heeft als modaal.

Die stratenmaker die jij noemt elnienjo, had ook voor een ander beroep kunnen kiezen.
Of als zelfstandige een bedrijf hierin beginnen, maar dan stopt je werkdag wel niet na 17u.
Dan werkt die stratenmaker minstens 60 uur in de week.
Een goeie stratenmaker verdient trouwens niet slecht bij mijn weten.

Wat is rijk trouwens in mijn ogen, mensen die boven de belastingvrije voet aan spaargeld uitkomen, dan heb je echt wel een aardig bedrag op je spaarrekening staan.
Als je je dat in deze tijd kunt permitteren zonder extra af te lossen op je eigen huis bijvoorbeeld, dan zul je vermoed ik een navenant inkomen hebben van een paar keer modaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 10:42

elnienjo schreef:
Iemand die de hele dag aan 't straten is werkt vele malen harder dan iemand die lekker achter z'n laptop kan hangen natuurlijk, alleen krijgt die stratenmaker er veel minder voor betaald.

Fysiek gezien zeker waar, maar die persoon achter de laptop staat met wat pech strak van de stress en neemt dat mentaal mee het weekend in.

Phonix
Berichten: 1148
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Wanneer ben je rijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 10:49

Precies Indinn.

Ik denk dat mensen vaak onderschatte hoe veel verantwoordelijkheid de mensen die meer verdienen hebt. Niemand gaat dood van een stratenmaker, maar van een dokter die fouten doen wel.

Rijk of arm, je kunt niet zeggen dat mensen niet hard werken. Maar de mentale aspect is iets heel anders bij iemand die leiding geeft aan 100 mensen dan aan iemand die de prullenbak leeg haalt.

Shadow0

Berichten: 43584
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 10:50

Sansevieria schreef:
Kun jij inschatten wat iemand die een goed salaris heeft daarvoor over heeft, en wellicht allemaal moet laten? Nee, dat weet je niet.


Het gaat erom dat er zo makkelijk gedaan wordt alsof mensen met hoge inkomens dat allemaal verdienen door uitzonderlijk hard werken en veel opgeven terwijl mensen met lage inkomens dat niet zouden doen, of niet vaak.
Dat is onzin, er is geen enkel bewijs voor. In alle lagen van de bevolking heb je mensen die hard werken en die minder hard werken... maar mensen met lage inkomens hebben het over het algemeen zwaarder, niet makkelijker, dan mensen met een bovenmodaal inkomen.

Ik wil niet over iedereen persoonlijk oordelen, en ik misgun niemand een goeie baan of een mooi huis... geniet ervan en tel je zegeningen. Maar doe niet alsof het iets is dat in verhouding staat tot de inspanning want dat is gewoon echt niet waar.

Citaat:
Als ik dat lees dat iemand met een modaal inkomen maar even wat af zou moeten geven, terwijl dat nu juist de groep is die geen aanspraak maakt op ook maar enige toeslag is dat ook wel wat simpel gedacht.

Voor de goede orde: dat ben ik dus niet. Zie mijn reacties in dit topic. Ik vind dat we het echt een aantal treden hoger moeten zoeken.

Maar mensen die boven modaal zitten zouden best een beetje bescheidener mogen zijn. Wat mij betreft hoeven ze niet per se iets in te leveren... maar ga niet doen alsof dat de groep is die het zwaar heeft, en alsof dat de groep is die meer dan wie ook hard werkt, want dat is onzin.

Shadow0

Berichten: 43584
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 10:54

Phonix schreef:
Ik denk dat mensen vaak onderschatte hoe veel verantwoordelijkheid de mensen die meer verdienen hebt. Niemand gaat dood van een stratenmaker, maar van een dokter die fouten doen wel.


Er zijn een paar uitzonderingen, maar eigenlijk bestaat er nauwelijks echt goedgeregelde verantwoordelijkheid. Een deel daarvan wordt afgedekt door verzekeringen (terecht), voor een deel wordt er gewoon niets mee gedaan. Je kunt op allerlei niveau's langdurig niet functioneren en daarmee heel veel levens verwoesten zonder dat je daar gevolgen voor draagt.

Gelukkig voelen veel mensen wel vaak verantwoordelijkheid, vanuit eergevoel en loyaliteit en hun eigen interne waarden. Maar nogmaals, dat heeft geen connectie met de hoogte van het inkomen.

Sunnda

Berichten: 7845
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 10:56

Phonix schreef:
Precies Indinn.

Ik denk dat mensen vaak onderschatte hoe veel verantwoordelijkheid de mensen die meer verdienen hebt. Niemand gaat dood van een stratenmaker, maar van een dokter die fouten doen wel.

Rijk of arm, je kunt niet zeggen dat mensen niet hard werken. Maar de mentale aspect is iets heel anders bij iemand die leiding geeft aan 100 mensen dan aan iemand die de prullenbak leeg haalt.


Hoe hoger in de boom hoe minder leiderschap is mijn ervaring, juist doordat niemand de verantwoordelijkheid wil nemen. Te bang om te leiden.
En leiding geven is als je goed personeel hebt en houdt zo moeilijk niet, maar de huidige managerscultuur maakt het moeilijk omdat ze geen benul hebben wat leiding geven is.

Een van de redenen dat ik voor mijzelf begonnen ben. Hele organisaties (zeker bij de overheid) liggen lam door die managersculturen die alleen maar in de baantjescarrousel zitten en de organisatie op stilstand zetten.

Ik denk nog steeds dat je de helft van leidinggevend NL er vandaan nog uit kunt schoppen en je nooit enig verschil zult merken op werkvloeren.
Ze houden zichzelf bezig, maar daadwerkelijk toevoegen aan personeel en bedrijf..dat schatten ze vaak veel te hoog in.

Sansevieria
Berichten: 4235
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 11:05

Shadow0 schreef:
Ik wil niet over iedereen persoonlijk oordelen, en ik misgun niemand een goeie baan of een mooi huis... geniet ervan en tel je zegeningen. Maar doe niet alsof het iets is dat in verhouding staat tot de inspanning want dat is gewoon echt niet waar.

Knap van jou dat je dat van achter je beeldscherm kunt beoordelen.
*Sarcasmemodus uit*

Mijn mening over dit thema is grotendeels gevormd door de mensen die ik IRL ken in mijn omgeving.
Niet vanaf een forum waar de doorsnee gebruiker waarschijnlijk niet gelijk staat aan de doorsnee inwoner in Nederland.

guppekop

Berichten: 1963
Geregistreerd: 12-02-07
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 11:12

Shadow0 schreef:
Sansevieria schreef:
Kun jij inschatten wat iemand die een goed salaris heeft daarvoor over heeft, en wellicht allemaal moet laten? Nee, dat weet je niet.


Het gaat erom dat er zo makkelijk gedaan wordt alsof mensen met hoge inkomens dat allemaal verdienen door uitzonderlijk hard werken en veel opgeven terwijl mensen met lage inkomens dat niet zouden doen, of niet vaak.
Dat is onzin, er is geen enkel bewijs voor. In alle lagen van de bevolking heb je mensen die hard werken en die minder hard werken... maar mensen met lage inkomens hebben het over het algemeen zwaarder, niet makkelijker, dan mensen met een bovenmodaal inkomen.

Ik wil niet over iedereen persoonlijk oordelen, en ik misgun niemand een goeie baan of een mooi huis... geniet ervan en tel je zegeningen. Maar doe niet alsof het iets is dat in verhouding staat tot de inspanning want dat is gewoon echt niet waar.

Citaat:
Als ik dat lees dat iemand met een modaal inkomen maar even wat af zou moeten geven, terwijl dat nu juist de groep is die geen aanspraak maakt op ook maar enige toeslag is dat ook wel wat simpel gedacht.

Voor de goede orde: dat ben ik dus niet. Zie mijn reacties in dit topic. Ik vind dat we het echt een aantal treden hoger moeten zoeken.

Maar mensen die boven modaal zitten zouden best een beetje bescheidener mogen zijn. Wat mij betreft hoeven ze niet per se iets in te leveren... maar ga niet doen alsof dat de groep is die het zwaar heeft, en alsof dat de groep is die meer dan wie ook hard werkt, want dat is onzin.


In mijn omgeving zie ik wel meer ondernemers die echt hard werken (7 dagen in de week volle dagen, geen tijd hebben voor vakantie, geen mogelijkheid om goed personeel te vinden) en dan ook wel meer verdienen dan mensen in loondienst die om 17.00 de deur dicht trekken, lekker de hele avond gaan bankhangen of met hun familie zijn, de weekenden gezinsuitjes doen etc.
En dan zie je vaak dat de mensen in loondienst negatief zijn over de ondernemers die met moeite hun hoofd boven water houden met het werk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 11:16

Sansevieria schreef:
Shadow0 schreef:
Kun jij inschatten wat iemand die een goed salaris heeft daarvoor over heeft, en wellicht allemaal moet laten? Nee, dat weet je niet.
Word net zo gemakkelijk over geoordeeld zonder de mens erachter te kennen.

Als ik dat lees dat iemand met een modaal inkomen maar even wat af zou moeten geven, terwijl dat nu juist de groep is die geen aanspraak maakt op ook maar enige toeslag is dat ook wel wat simpel gedacht.

En ja, helaas ken ik mensen genoeg in mijn directe omgeving die zeggen voor die paar tientjes meer niet van de bank af te willen. Kleurt mijn beleving in deze wellicht ook wat...
Of iemand die zo lang ik me kan herinneren in de bijstand zat, maar wel dusdanig zwart bij klust dat ie meer inkomen heeft als modaal.

Die stratenmaker die jij noemt elnienjo, had ook voor een ander beroep kunnen kiezen.
Of als zelfstandige een bedrijf hierin beginnen, maar dan stopt je werkdag wel niet na 17u.
Dan werkt die stratenmaker minstens 60 uur in de week.
Een goeie stratenmaker verdient trouwens niet slecht bij mijn weten.

Wat is rijk trouwens in mijn ogen, mensen die boven de belastingvrije voet aan spaargeld uitkomen, dan heb je echt wel een aardig bedrag op je spaarrekening staan.
Als je je dat in deze tijd kunt permitteren zonder extra af te lossen op je eigen huis bijvoorbeeld, dan zul je vermoed ik een navenant inkomen hebben van een paar keer modaal.


Nou, ik denk dat de algemene consensus wel is dat mensen die 3K verdienen niet extra hoeven afstaan of rijk zijn en dat die opmerking van deugnietje voor wat verwarring zorgt. Want als alleenverdiener met 3K heb je het hopelijk een beetje relaxt, maar in een particuliere huurwoning en met je benzineslurpertje is het verre van luxe en weelde in deze tijd.

Maargoed, niet iedereen heeft de keuze om iets anders te worden dan stratenmaker of een ondernemersrisico te lopen. En de bouw is nu één van de meest florissante sectoren, maar dat kan echt zo omslaan (met allerlei gevolgen voor de mensen die nu een rendabel beroep dachten te kiezen). In de geschiedenis is het ook niet per definitie altijd zo geweest, zeg ik als dochter van een metselaar :) .

Roulette_
Berichten: 1065
Geregistreerd: 15-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 11:17

Shadow0 schreef:
Het gaat erom dat er zo makkelijk gedaan wordt alsof mensen met hoge inkomens dat allemaal verdienen door uitzonderlijk hard werken en veel opgeven terwijl mensen met lage inkomens dat niet zouden doen, of niet vaak.
Dat is onzin, er is geen enkel bewijs voor. In alle lagen van de bevolking heb je mensen die hard werken en die minder hard werken... maar mensen met lage inkomens hebben het over het algemeen zwaarder, niet makkelijker, dan mensen met een bovenmodaal inkomen.

Ik wil niet over iedereen persoonlijk oordelen, en ik misgun niemand een goeie baan of een mooi huis... geniet ervan en tel je zegeningen. Maar doe niet alsof het iets is dat in verhouding staat tot de inspanning want dat is gewoon echt niet waar.


Wauw, dus met een hoog inkomen mag je geen oordeel geven dat jij harder werkt, maar met een laag inkomen mag dat wel? Want dit is wat jij nu net zo goed aan het doen bent, oordelen over hoe hard een ander werkt en hoe zwaar diegene het heeft.
In iedere laag en in iedere soort baan zijn er mensen die de kantjes ervan af lopen en mensen die keihard werken. Wat zwaar is voor de een kan heel licht zijn voor de ander en andersom.

De ene mens of de ene baan is niet beter dan de ander, maar het is wel zo dat de ene baan beter betaald dan de ander en hier doorgaans redenen voor zijn.
Die redenen kan je wat van vinden, maar hang daar nou niet direct een waardeoordeel aan vast over hoe hard diegene werkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 11:23

Sansevieria schreef:
Shadow0 schreef:
Ik wil niet over iedereen persoonlijk oordelen, en ik misgun niemand een goeie baan of een mooi huis... geniet ervan en tel je zegeningen. Maar doe niet alsof het iets is dat in verhouding staat tot de inspanning want dat is gewoon echt niet waar.

Knap van jou dat je dat van achter je beeldscherm kunt beoordelen.
*Sarcasmemodus uit*

Mijn mening over dit thema is grotendeels gevormd door de mensen die ik IRL ken in mijn omgeving.
Niet vanaf een forum waar de doorsnee gebruiker waarschijnlijk niet gelijk staat aan de doorsnee inwoner in Nederland.


Ja maar jouw omgeving ook niet hè. We leven allemaal in bubbels met voornamelijk gelijkgestemde mensen.

Heb zelf als “hoogopgeleide” Yup wel eens een uitstapje geprobeerd naar een volkswijk. Drie jaar gewoond, Hoewel ik die mensen helemaal respecteer, werden wij daar niet met open armen ontvangen.

Conclusie; waarschijnlijk ga je om met wat je bent, en word je waar je mee omgaat. Dus als iets niet representatief is, is het je eigen sociale kring/bubbel.
Sterker nog, ik denk oprecht dat daar de meeste misverstanden op gestoeld zijn :j

996981
Berichten: 9943
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 11:28

Menino schreef:
Ja maar jouw omgeving ook niet hè. We leven allemaal in bubbels met voornamelijk gelijkgestemde mensen.

Heb zelf als “hoogopgeleide” Yup wel eens een uitstapje geprobeerd naar een volkswijk. Drie jaar gewoond, Hoewel ik die mensen helemaal respecteer, werden wij daar niet met open armen ontvangen.

Conclusie; waarschijnlijk ga je om met wat je bent, en word je waar je mee omgaat. Dus als iets niet representatief is, is het je eigen sociale kring/bubbel.
Sterker nog, ik denk oprecht dat daar de meeste misverstanden op gestoeld zijn :j

Daarom is het ook bizar dat een klein groepje met dezelfde (demografische) kenmerken (lees: de 7 vinkjes) meent voor de rest van de bevolking te kunnen bepalen wat ze nodig hebben. In de Nederlandse politiek stroomt het over van de witte, hoogopgeleide hetero man uit de randstad

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 11:33

Roulette_ schreef:
Shadow0 schreef:
Het gaat erom dat er zo makkelijk gedaan wordt alsof mensen met hoge inkomens dat allemaal verdienen door uitzonderlijk hard werken en veel opgeven terwijl mensen met lage inkomens dat niet zouden doen, of niet vaak.
Dat is onzin, er is geen enkel bewijs voor. In alle lagen van de bevolking heb je mensen die hard werken en die minder hard werken... maar mensen met lage inkomens hebben het over het algemeen zwaarder, niet makkelijker, dan mensen met een bovenmodaal inkomen.

Ik wil niet over iedereen persoonlijk oordelen, en ik misgun niemand een goeie baan of een mooi huis... geniet ervan en tel je zegeningen. Maar doe niet alsof het iets is dat in verhouding staat tot de inspanning want dat is gewoon echt niet waar.


Wauw, dus met een hoog inkomen mag je geen oordeel geven dat jij harder werkt, maar met een laag inkomen mag dat wel? Want dit is wat jij nu net zo goed aan het doen bent, oordelen over hoe hard een ander werkt en hoe zwaar diegene het heeft.
In iedere laag en in iedere soort baan zijn er mensen die de kantjes ervan af lopen en mensen die keihard werken. Wat zwaar is voor de een kan heel licht zijn voor de ander en andersom.

De ene mens of de ene baan is niet beter dan de ander, maar het is wel zo dat de ene baan beter betaald dan de ander en hier doorgaans redenen voor zijn.
Die redenen kan je wat van vinden, maar hang daar nou niet direct een waardeoordeel aan vast over hoe hard diegene werkt.


Die reden is aanbod en schaarste. Niet hoe hard je werkt.

Een goede techneut zal meer verdienen omdat er te weinig goede techneuten zijn. Een dierentuinmedewerker zal vrijwel niets verdienen omdat hordes mensen zich aanbieden als dierentuinmedewerker.

Moet die dierentuinmedewerker dan maar techneut worden? Dat is niet voor iedereen weggelegd.
Denk ik dat het verstandig is om MBO dierverzorging te doen? Opzich niet, maarja. Moeilijk op terug te komen als je die keuze hebt gemaakt op je 15e of 16e , je hard gewerkt hebt voor een diploma, en een tweede opleiding niet vergoed wordt.

Dus nee, als je uitgaat van twee mensen die hetzelfde aantal uren werken, heeft het inkomensverschil behoorlijk vaak weinig te maken met “hoe hard je werkt”.
Misschien wel met hoe verstandig je keuzes zijn geweest. Maar ook heel erg met wat je capaciteiten zijn en welke begeleiding je hebt gehad bij die keuzes :) .

snuffie123
Berichten: 1291
Geregistreerd: 10-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 11:38

Ik heb samen met mijn vriend een inkomen van zo'n 100.000 euro bruto. Wij wonen nog thuis en kunnen nu dus doen en laten wat we willen. Dat noem ik alleen niet rijk, want wij hebben relatief weinig lasten die betaald moeten worden.

We hebben nu een mooie woning gekocht waar zo'n 200.000 eigen geld in gestoken wordt. Volgens sommige hier zijn wij rijk, maar zo voelt dat niet. Ik zou bijvoorbeeld graag ook een paard willen, maar dat gaat niet ivm geld. Dat zijn uiteraard keuzes die je maakt, maar pas als je dat soort financiele afwegingen niet meer hoeft te maken, vind ik iemand rijk.

Als je van gekkigheid niet meer weet wat te doen met je geld, dan vind ik je stinkend rijk.

Suzanne F.

Berichten: 49659
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 12:32

snuffie123 schreef:
Ik heb samen met mijn vriend een inkomen van zo'n 100.000 euro bruto. Wij wonen nog thuis en kunnen nu dus doen en laten wat we willen. Dat noem ik alleen niet rijk, want wij hebben relatief weinig lasten die betaald moeten worden.

We hebben nu een mooie woning gekocht waar zo'n 200.000 eigen geld in gestoken wordt. Volgens sommige hier zijn wij rijk, maar zo voelt dat niet. Ik zou bijvoorbeeld graag ook een paard willen, maar dat gaat niet ivm geld. Dat zijn uiteraard keuzes die je maakt, maar pas als je dat soort financiele afwegingen niet meer hoeft te maken, vind ik iemand rijk.

Als je van gekkigheid niet meer weet wat te doen met je geld, dan vind ik je stinkend rijk.


Als jullie 2 ton hebben kunnen sparen dan zullen jullie in de ogen van velen echt wel onder rijk vallen.
Er zijn mensen die nog geen 2000 euro aan spaargeld hebben.

Shadow0

Berichten: 43584
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 12:52

Sansevieria schreef:
Knap van jou dat je dat van achter je beeldscherm kunt beoordelen.
*Sarcasmemodus uit*


Dat is gewoon onderzocht hoor. Dat is niet alleen maar mijn oordeel.

Roulette_
Berichten: 1065
Geregistreerd: 15-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 13:09

Shadow0 schreef:
Sansevieria schreef:
Knap van jou dat je dat van achter je beeldscherm kunt beoordelen.
*Sarcasmemodus uit*


Dat is gewoon onderzocht hoor. Dat is niet alleen maar mijn oordeel.


Ah, het is onderzocht… precies zoals dat jij het neer hebt gezet? Zou je de bron/dat wetenschappelijk onderzoek met ons willen delen?

MacavityL

Berichten: 3996
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 13:10

snuffie123 schreef:
We hebben nu een mooie woning gekocht waar zo'n 200.000 eigen geld in gestoken wordt. Volgens sommige hier zijn wij rijk, maar zo voelt dat niet. Ik zou bijvoorbeeld graag ook een paard willen, maar dat gaat niet ivm geld. Dat zijn uiteraard keuzes die je maakt, maar pas als je dat soort financiele afwegingen niet meer hoeft te maken, vind ik iemand rijk.


Met die beredenering is er bijna niemand rijk, zelf (multi-)miljonairs kunnen vast wel iets bedenken dat ze willen hebben maar niet kunnen betalen door keuzes die ze hebben gemaakt.

Popstra
Berichten: 13986
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Wanneer ben je rijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 13:26

Maar waarom zouden rijke mensen meer moeten af dragen? rijk word je niet van de wind. Daar moet je wel wat voor doen en het duurt jaren voor iemand echt zo rijk is dat deze niks meer hoeft. Plus rijke mensen vaak slim investeren en zo voor een eigen goed belegde boterham zorgen als ze met pensioen zijn.

Myfairytale
Berichten: 5425
Geregistreerd: 26-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-22 13:26

moonsparkle schreef:
Maar dat is soms ook het leuke van vragen, erachter komen wat anderen vinden :D beetje filosoferen, haha

Het woordenboek zegt trouwens veel geld en goed bezitten


Het dikgedrukte inderdaad.
Ik mag soms graag een beetje filosoferen (over vanalles) en zeker in deze huidige tijd vraag ik me af wat anderen rijk vinden. Zeker omdat eerder genoemde opmerkingen steeds voorbij komen.

We zijn er wel allemaal over eens dat als je kunt doen en laten wat je wilt of miljoenen op de bank hebt, dat je dan rijk bent. Exorbitant rijk zelfs. Maar toch verschilt het nog wat men onder rijk verstaat.
Leuk om te lezen.

En dat staat volledig los van hard werken of niet, hoog- of laagopgeleiden, etc., al begrijp ik de discussie zeker. :j

Het woordenboek geeft aan veel geld en goed te bezitten. Dat is dus ook weer zo relatief, want wat is veel? :D

joyce B

Berichten: 16380
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 13:28

Lijsken schreef:
In 2022 is het heffingsvrije vermogen zonder fiscale partner € 50.650,- en met fiscale partner € 101.300,-
Dat vind ik wel een mooie grens, als je meer vermogen hebt dan dat mag je best wat meer bijdragen.


Tja, ik vind dat dan weer niet zo veel als het gaat om een ZZP-er die zelf pensioen op moet bouwen en dat die €100.000 spaargeld is voir pensioen. Of iemand die nog een aflossingsvrije hypotheek heeft en zelf spaart voor aflossing.

Ik denk dat je moet kijken naar het netto vermogen. Dus hoeveel geld heeft iemand na aftrek van de hypotheek en andere schulden...

Als je dan een ton in de plus staat en je hebt los daarvan een goede pensioenopbouw, dan heb je het mooi voor
elkaar. Natuurlijk wel met een maandelijks inkomen/uitgavenpatroon waarbij dat vermogen kan blijven groeien ipv dat je moet interen

Echt rijk vind ik mensen die zonder blikken of blozen elke paar jaar een nieuwe auto van €60.000 a €70.000 kunnen kopen, die nieuwe dure merktasjes kopen van tienduizenden euro's. Of designer meubelen. Die een dure jacht hebben liggen, een 2e of 3e of zoveelste woning in eigendom hebben, mensen die kunnen leven van hun vermogen/verhuur...etc. mensen die personeel in kunnen huren om al hun klusjes voor hun te kunnen doen... (meerdere keren per week huishoudelijke hulp, privékok, privé-trainer, tuinman elke week, chauffeur, personal assistent etc.)

Dat zijn de mensen die wel wat kunnen inleveren... :D
Laatst bijgewerkt door joyce B op 28-08-22 13:34, in het totaal 1 keer bewerkt

moonsparkle
Berichten: 21864
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 13:31

@joyce die zorgen dan wel weer dat meerdere mensen werk hebben :D