Wat merk jij in je [***] van de personeelstekorten?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dees

Berichten: 18975
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 13:38

Interessant topic dit.
Ik werk zelf maar heel.minimaal, ben arbeidsongeschikt geraakt door een ongeluk.

Even iets rechtzetten over "een tweede baan levert niets op" en nog wat misstanden over loonbelasting.
Het is waar dat je voor een tweede baan geen arbeidskorting ed kunt krijgen (kan wel, beter van niet). Maarrrrr... aan het einde van het jaar wordt fiscaal al je bruto inkomen op 1 grote bult geteld, en daar gaan alle heffingskortingen in 1x weer vanaf. Dat je bij een 2e baan geen heffingskortingen verrekent, is ter voorkoming dat je teveel korting verrekent, ter voorkoming dat je het aan het einde van het jaar weer terug moet betalen.
Deze totaal-berekeningen zijn ook de reden waarom jet LIJKT alsof je over vakantiegeld ed meer belasting betaald. Maar effectief is dat niet zo. Bij de inkomstenbelasting aan het einde van het jaar wordt alles keurig rechtgetrokken tot de 3-4 reguliere belastingschijven.
Valt mee hé? Gewoon doen die 2e baan als je dat wilt!

Gut ik mis mijn werk.
Ga nu weer terug in meeleesmodus

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 14:01

callippo schreef:
En dan te bedenken dat er ook nog duizenden jongeren in Nederland wel willen werken, hier opgeleid zijn, maar niet mogen...
https://www.ad.nl/werk/waarom-jongeren- ... ~ac95a90e/

Het blijft raar dat mensen hier wel uitkering kunnen krijgen maar niet mogen werken. Zet bijv al die jonge mannelijke asielzoekers in de kassen om voor hun kost en inwoning te werken.

Sizzle

Berichten: 35759
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 14:08

Waarom specifiek in de kassen?
Liever iets waarin ze goed zijn. Ik geloof niet dat je het gekezen hebt. Dit zijn jongeren, die krijgen geen uitkering.

Ineke2

Berichten: 33179
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 14:16

elnienjo schreef:
callippo schreef:
En dan te bedenken dat er ook nog duizenden jongeren in Nederland wel willen werken, hier opgeleid zijn, maar niet mogen...
https://www.ad.nl/werk/waarom-jongeren- ... ~ac95a90e/

Het blijft raar dat mensen hier wel uitkering kunnen krijgen maar niet mogen werken. Zet bijv al die jonge mannelijke asielzoekers in de kassen om voor hun kost en inwoning te werken.

In het artikel gaat het over documentloze jongeren, die krijgen niets. Ook geen uitkering.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 14:23

Sizzle schreef:
Waarom specifiek in de kassen?
Liever iets waarin ze goed zijn. Ik geloof niet dat je het gekezen hebt. Dit zijn jongeren, die krijgen geen uitkering.

Kassen is werk waar ze nu Polen voor importeren en waarbij ze alleen jong en fit hoeven zijn. Gewoon met bussen er naartoe van en naar de azc's zodat ze geen overlast meer kunnen geven. Bij geen inzet ook geen kans op permanente status. Zo scheidt je het kaf van t koren.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33926
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 14:24

elnienjo schreef:
Sizzle schreef:
Waarom specifiek in de kassen?
Liever iets waarin ze goed zijn. Ik geloof niet dat je het gekezen hebt. Dit zijn jongeren, die krijgen geen uitkering.

Kassen is werk waar ze nu Polen voor importeren en waarbij ze alleen jong en fit hoeven zijn. Gewoon met bussen er naartoe van en naar de azc's zodat ze geen overlast meer kunnen geven. Bij geen inzet ook geen kans op permanente status. Zo scheidt je het kaf van t koren.

Dus de Syriërs die arts zijn in hun eigen land maar in kassen laten werken? Of de verpleegkundigen maar aardbeien laten plukken?

Heb je wel eens vluchtelingen ontmoet? En ECHT gesproken?

Sizzle

Berichten: 35759
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 14:25

Nogal onzinnig om een jongere met een Nederlandse ICT opleiding in een kas te zetten lijkt mij.

Je hebt gewoon het stuk duidelijk niet gekezen maar predikt gewoon even je vreemdelingen probleem.
Laatst bijgewerkt door Sizzle op 10-08-22 14:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Berichten: 43584
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 14:26

elnienjo schreef:
Kassen is werk waar ze nu Polen voor importeren en waarbij ze alleen jong en fit hoeven zijn. Gewoon met bussen er naartoe van en naar de azc's zodat ze geen overlast meer kunnen geven. Bij geen inzet ook geen kans op permanente status. Zo scheidt je het kaf van t koren.

Een beetje een soort nieuwe slavernij, wel werk doen en vooral nergens recht op hebben?
Ik heb het idee dat ons idee van beschaving een beetje slijtage vertoont.

Ga vooral zelf in de kas werken voor niks als je het zo belangrijk vindt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 14:30

Dees schreef:
Interessant topic dit.
Ik werk zelf maar heel.minimaal, ben arbeidsongeschikt geraakt door een ongeluk.

Even iets rechtzetten over "een tweede baan levert niets op" en nog wat misstanden over loonbelasting.
Het is waar dat je voor een tweede baan geen arbeidskorting ed kunt krijgen (kan wel, beter van niet). Maarrrrr... aan het einde van het jaar wordt fiscaal al je bruto inkomen op 1 grote bult geteld, en daar gaan alle heffingskortingen in 1x weer vanaf. Dat je bij een 2e baan geen heffingskortingen verrekent, is ter voorkoming dat je teveel korting verrekent, ter voorkoming dat je het aan het einde van het jaar weer terug moet betalen.
Deze totaal-berekeningen zijn ook de reden waarom jet LIJKT alsof je over vakantiegeld ed meer belasting betaald. Maar effectief is dat niet zo. Bij de inkomstenbelasting aan het einde van het jaar wordt alles keurig rechtgetrokken tot de 3-4 reguliere belastingschijven.
Valt mee hé? Gewoon doen die 2e baan als je dat wilt!

Gut ik mis mijn werk.
Ga nu weer terug in meeleesmodus


Dit klopt helemaal!

Maaaaaar dat is voor veel mensen een dikke “maar”. Uiteindelijk werken de meeste mensen toch om maandelijks rond te komen, structureel leuke dingen te doen, een groter huis te kunnen kopen en niet om over een jaar pas een som geld te krijgen. Ik ben daar nooit mee bezig iig en schrik vooral van wat er iedere maand overblijft van mijn minimumloontje op mijn tweede baan :D .

ikkedus
Berichten: 3324
Geregistreerd: 24-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 14:34

IHN schreef:
Verder ben ik het volledig eens met het kappen 24 uurs maatschappij. Hoewel we daar al aardig naartoe gaan door het personeelsgebrek..kom al aardig wat briefjes tegen hier in DL: door personeelsgebrek op maandag gesloten. Maar ik heb nooit geweten waarom je nu echt perse op zondag boodschappen moet doen, of om 22 uur s avonds. Niemand werkt zoveel dat er nergens een gaatje is om dat gewoon doordeweeks of op zaterdag te doen. En sterker nog: ik denk dat door dat aan te passen zelfs het aantal burn outs vermindert...ik vermoed dat een groot deel nieteens puur door werkdruk wordt veroorzaakt, maar door het voortdurend binnenkrijgen van prikkels. Op de telefoon, op de pc, in de winkel. Ik weet nog het gevoel wat er op zondag vroeger over me kwam een heerlijk gevoel van rust, van niets moeten, van weten dat er geen instanties zijn die iets van me moesten, en me niet hoeven af te vragen of ik nog iets nodig heb, gewoon omdat alles toch dicht is. Gelukkig is dat in DL nog veel meer, en toch voelt de zondag gejaagder.


Dit vind ik wel een goede interpretatie. Dat speelt bij mij in ieder geval 100% een rol met daarnaast een hele grote rol voor de digitalisering van het onderwijs. Dat leidt er bijv toe dat ik twee scholen tegelijkertijd heb moeten/ kunnen bedienen toen mijn collega uitviel. De ene school met de kinderen voor mijn neus en de andere school op alle andere momenten die ik tussendoor maar kon vinden. Dat hou je echt niet lang vol natuurlijk.

ikkedus
Berichten: 3324
Geregistreerd: 24-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 14:39

MarlindeRooz schreef:
elnienjo schreef:
[quote="Sizzle

Kassen is werk waar ze nu Polen voor importeren en waarbij ze alleen jong en fit hoeven zijn. Gewoon met bussen er naartoe van en naar de azc's zodat ze geen overlast meer kunnen geven. Bij geen inzet ook geen kans op permanente status. Zo scheidt je het kaf van t koren.

Dus de Syriërs die arts zijn in hun eigen land maar in kassen laten werken? Of de verpleegkundigen maar aardbeien laten plukken?

Heb je wel eens vluchtelingen ontmoet? En ECHT gesproken?[/quote]

Wat is daar op tegen voor in het begin dan? Ik denk dat mensen liever bezig zijn, dan rondhangen in de AZC’s.
Uiteraard terwijl ze aan de slag gaan met verblijfsvergunning, integratie en Nederlandse taal. En als dat op gang is, kijken naar een meer passende plaatsing.
Maar goed. Die discussie hoort niet in dit topic thuis.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33926
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Wat merk jij in je werk van de personeelstekorten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 14:42

Waarom kunnen ze niet direct passend werk krijgen dan? Dat is veel beter voor die mensen en voor onze maatschappij. Hoe meer salaris ze krijgen des te meer er naar de belasting gaat. ;)

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 14:43

Sizzle schreef:
Nogal onzinnig om een jongere met een Nederlandse ICT opleiding in een kas te zetten lijkt mij.

Je hebt gewoon het stuk duidelijk niet gekezen maar predikt gewoon even je vreemdelingen probleem.

Ja ik had het stuk wel gelezen en sowieso raar dat deze jongen hier illegaal is vanaf zijn geboorte uit ouders die hier illegaal verblijven. Jongen kan daar idd niks aan doen en vreemd dat hij niet mag werken. Hij is opgeleid en spreekt Nederlands tenslotte.

Maar daar komt de overlap met de asielzoekers die hier wel jaren gratis kost en inwoning krijgen maar ook niet mogen werken. Waarom dan voor die groep (die de taal niet spreekt en vooral overlast geeft in de plaatsen waar hun azc's zitten) geen dagbesteding in de vorm van arbeid waar nu nog Polen voor geïmporteerd worden? Dan zijn ze van straat en het type dat hier alleen is gekomen voor het gratis geld gaat met een beetje mazzel uit zichzelf weer naar z'n thuisland terug.

Goof

Berichten: 29115
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 14:47

MarlindeRooz schreef:
Waarom kunnen ze niet direct passend werk krijgen dan? Dat is veel beter voor die mensen en voor onze maatschappij. Hoe meer salaris ze krijgen des te meer er naar de belasting gaat. ;)


Omdat daar behaalde diploma's en certificaten niet voldoen aan de Europese normen. Hoe bizar ook, iemand die daar als arts werkte komt hier gewoon niet aan die functie met zijn diploma.
Daarnaast spreken ze ook de taal nog niet. Je kan dus simpelweg niet iedereen in zijn oude functie wegzetten, want dat werkt gewoon niet. Hoe spijtig ook.

Ik heb een tijdjr als vrijwilliger gewerkt voor vluchtelingenwerk en begeleidde o.a. een jongeman die in Syrië als engineer in een medicijnfabriek werkte. Hij sprak al bijzonder snel goed Nederlands maar zijn daar behaalde universiteitsdiploma stond hier nog niet eens gelijk aan een HBO diploma. Hij solliciteerde zich rot, maar kwam nergens aan de bak. Daar sta je dan met je diploma, je werkervaring en je talenknobbel met je uitkering en vrijwilligerswerk in een kattenasiel....

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33926
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 14:50

Goof schreef:
MarlindeRooz schreef:
Waarom kunnen ze niet direct passend werk krijgen dan? Dat is veel beter voor die mensen en voor onze maatschappij. Hoe meer salaris ze krijgen des te meer er naar de belasting gaat. ;)


Omdat daar behaalde diploma's en certificaten niet voldoen aan de Europese normen. Hoe bizar ook, iemand die daar als arts werkte komt hier gewoon niet aan die functie met zijn diploma.
Daarnaast spreken ze ook de taal nog niet. Je kan dus simpelweg niet iedereen in zijn oude functie wegzetten, want dat werkt gewoon niet. Hoe spijtig ook.

Ik heb een tijdjr als vrijwilliger gewerkt voor vluchtelingenwerk en begeleidde o.a. een jongeman die in Syrië als engineer in een medicijnfabriek werkte. Hij sprak al bijzonder snel goed Nederlands maar zijn daar behaalde universiteitsdiploma stond hier nog niet eens gelijk aan een HBO diploma. Hij solliciteerde zich rot, maar kwam nergens aan de bak. Daar sta je dan met je diploma, je werkervaring en je talenknobbel met je uitkering en vrijwilligerswerk in een kattenasiel....

Ja dat snap ik, maar er zijn ook mensen die hier al 8 jaar oid wonen en nog niet werken (mogen). Daar kan echt wel beter op ingespeeld worden door die mensen een MBO opleiding te laten volgen. Ik snap dat je dan geen arts kan worden maar MBO3 zorg moet toch haalbaar zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 14:53

Sunnda schreef:
Ik wil best bijvoorbeeld een dag per week in de horeca staan. Heb nog wel wat ervaring van lang geleden.

Maar dan begint het geneuzel over tweede baan, belasting, niets overhouden

Als ik de overheid was gaf ik iedereen de mogelijkheid belastingvrij tot laten we zeggen 8 uur per week te werken.

Zat mensen die dat wel zouden zien zitten, maar nu de rompslomp zwaarder vinden wegen dan het doel.

En laten we eerlijk zijn: werken loont niet in NL..een modaal salaris krijg je ook vrij eenvoudig via toeslagen en je hand ophouden.

Nee niet zo op je rekening misschien. Maar wonen voor 350 euro, max zorgtoeslag terug enz en voor je het weet lig je al een ruime 1000 euro voor op iemand die alleenstaand is en mag huren en 2300 per maand verdiend. Daar ken ik zat voorbeelden van.


Ik vraag me echt af welke loophole mensen kennen die ik niet ken := . Bijstand is behoorlijk onder modaal,
Snap echt niet hoe mensen daarvan leven, tenzij je voor altijd in een studentenhuis blijft wonen.

En dan moet je maar hopen dat je geen partner ontmoet want dan moet je er ineens twee monden mee voeden.

Nee, ben altijd wel te porren voor een beetje gratis geld icm overheid bashen. Maar vrees dat ik toch gewoon aan het werk moet wil ik een comfortabel leven leiden.

Schoot me ook nog te binnen dat een bepaalde groep mensen door de stijgende huizenprijzen ook gewoon lekker aan het rentenieren is? En daardoor weggevallen? Als je meerdere huizen hebt, hoef he namelijk al bij a niet meer te werken qua inkomen. Als jij een studentenhuisje van je paps of mama hebt gehad (kwam vrij veel voor toen ik studeerde. Hier; kun je gaan wonen en de rest aan vriendinnetjes verhuren) en je hebt het een beetje slim aangepakt en van de overwaarde iets erbij gekocht. Tja, dan gaat het nu kneiterhard met de overwaarde die je eruit kan halen naast de huur inkomsten := . Da’s echt meer gratis geld dan een uitkering…

onpaardJarig

Berichten: 2982
Geregistreerd: 28-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 14:54

Voor de vakantie te horen gekregen dat ik niet meer uren kan werken en ook een loonsverhoging zit er niet in. Terwijl er was gezegd dat extra uren wel konden. Bellen ze me doodleuk op in de vakantie of ik wil komen werken, want er zijn zieken. Nou :wave: :=

ingvdh

Berichten: 6383
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 14:56

Goof schreef:
MarlindeRooz schreef:
Waarom kunnen ze niet direct passend werk krijgen dan? Dat is veel beter voor die mensen en voor onze maatschappij. Hoe meer salaris ze krijgen des te meer er naar de belasting gaat. ;)


Omdat daar behaalde diploma's en certificaten niet voldoen aan de Europese normen. Hoe bizar ook, iemand die daar als arts werkte komt hier gewoon niet aan die functie met zijn diploma.
Daarnaast spreken ze ook de taal nog niet. Je kan dus simpelweg niet iedereen in zijn oude functie wegzetten, want dat werkt gewoon niet. Hoe spijtig ook.

Ik heb een tijdjr als vrijwilliger gewerkt voor vluchtelingenwerk en begeleidde o.a. een jongeman die in Syrië als engineer in een medicijnfabriek werkte. Hij sprak al bijzonder snel goed Nederlands maar zijn daar behaalde universiteitsdiploma stond hier nog niet eens gelijk aan een HBO diploma. Hij solliciteerde zich rot, maar kwam nergens aan de bak. Daar sta je dan met je diploma, je werkervaring en je talenknobbel met je uitkering en vrijwilligerswerk in een kattenasiel....



Een collega van mij heeft in dezelfde situatie gezeten, kwam uit het buitenland, haar diploma's waren hier niets waard en zij heeft overdag in de catering/schoonmaak gewerkt, 's avonds naar school om haar HBO diploma te behalen, inmiddels dus een HBO baan. Ik heb enorme bewondering voor het doorzettingsvermogen om 2x eenzelfde studie te doen om een baan op nivo te krijgen, naast haar gezin met destijds 2 kleine kinderen.

Het beste zou zijn als je diploma's op waarde zou kunnen schatten, kijken wat er dan mist en dat deze mensen alleen die dingen aanvullend zouden moeten studeren om weer een volwaardig diploma te hebben. Nu moeten ze gewoon alles opnieuw doen. Dat is zonde van de tijd en het geld.

detos240
Berichten: 444
Geregistreerd: 21-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 15:05

Kinke schreef:
maar is ook logisch detos, want het loon bij bv Abeos stelt ook niks voor


Dat klopt inderdaad.
Het meisje wat eerst bij ons was via Abeos kreeg vrij weinig en wij betaalde een giga bedrag.
Nu zit ze bij ons in de maatschap (speciale constructie) en nu verdient zij veel meer en betalen wij veel minder..........

Onali

Berichten: 18534
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 15:06

MarlindeRooz schreef:
Waarom kunnen ze niet direct passend werk krijgen dan? Dat is veel beter voor die mensen en voor onze maatschappij. Hoe meer salaris ze krijgen des te meer er naar de belasting gaat. ;)



Kan merken dat jij niet werkzaam bent in deze sector.

Ja we hebben een ernstig tekort aan mensen in de zorg, maar je kan niet zomaar iemand van een andere cultuur laten werken.

- Iets met andere normen en waarden, de taal (tis best een sociaal vak zeg maar, overleg met cliënten/ bewoners/ familie/ evt stagiaires/ collega's en / of artsen is een must)

- Het takenpakket.
Ik heb een half jaar in België stage gelopen tijdens mijn opleiding.
Zelfs daar zijn op de werkvloer al best aardig wat verschillen.

- Er is dus ook geen personeel wat deze mensen extra kan begeleiden.

- En vooral de communicatie met een bewoner/ cliënt is cruciaal.

ikkedus
Berichten: 3324
Geregistreerd: 24-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 15:31

MarlindeRooz schreef:
Waarom kunnen ze niet direct passend werk krijgen dan? Dat is veel beter voor die mensen en voor onze maatschappij. Hoe meer salaris ze krijgen des te meer er naar de belasting gaat. ;)


Taalproblemen en verschillen in werkwijze bijv. Dat speelt vooral in de zorg een grote rol.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 15:38

ingvdh schreef:
Een collega van mij heeft in dezelfde situatie gezeten, kwam uit het buitenland, haar diploma's waren hier niets waard en zij heeft overdag in de catering/schoonmaak gewerkt, 's avonds naar school om haar HBO diploma te behalen, inmiddels dus een HBO baan. Ik heb enorme bewondering voor het doorzettingsvermogen om 2x eenzelfde studie te doen om een baan op nivo te krijgen, naast haar gezin met destijds 2 kleine kinderen.

Het beste zou zijn als je diploma's op waarde zou kunnen schatten, kijken wat er dan mist en dat deze mensen alleen die dingen aanvullend zouden moeten studeren om weer een volwaardig diploma te hebben. Nu moeten ze gewoon alles opnieuw doen. Dat is zonde van de tijd en het geld.

Denk dat vooral bij medische beroepen de standaard echt aangepast moet worden aan het land waar je het beroep uitoefent. Je kunt dat niet zomaar inwisselen. Dat is zelfs tussen westerse landen een issue als je hier arts bent en je emigreert naar Canada bijv. Laat staan als je uit een totaal andere cultuur komt.
En bovendien moet je de taal goed machtig zijn in zulke beroepen, anders dan in bijv ICT waar je het met Engels prima af kan.
Overigens heeft een vriendin van mij in Tennesse haar rechtendiploma gehaald en bedrijfsjurist geweest, maar moest toen ze naar Florida verhuisde weer opnieuw bijstuderen omdat recht daar al enorm verschilt.

Shadow0

Berichten: 43584
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 15:47

ikkedus schreef:
Wat is daar op tegen voor in het begin dan? Ik denk dat mensen liever bezig zijn, dan rondhangen in de AZC’s.
Uiteraard terwijl ze aan de slag gaan met verblijfsvergunning, integratie en Nederlandse taal. En als dat op gang is, kijken naar een meer passende plaatsing.


Het is wat dat betreft goed om te bedenken dat het echt bewust beleid is dat asielzoekers niet mogen werken of aan de gang gaan. Dit omdat een deel van ons asielbeleid en immigratiebeleid eigenlijk puur pestbeleid is: hopen dat mensen zo miserabel worden dat ze uiteindelijk opgeven. En hoe meer ze in staat zijn een leven op te bouwen, geintegreerd te raken en contact met mensen op te bouwen, hoe minder makkelijk je ze kunt wegpesten.

En ook bij mensen die een verblijfsvergunning hebben speelt die onwil een belangrijke rol. Het kan wel beter, maar er is geen interesse om het te verbeteren omdat er een heleboel politieke belangen meespelen die niet gaan om wat het beste is voor onze samenleving.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 16:13

Shadow0 schreef:
ikkedus schreef:
Wat is daar op tegen voor in het begin dan? Ik denk dat mensen liever bezig zijn, dan rondhangen in de AZC’s.
Uiteraard terwijl ze aan de slag gaan met verblijfsvergunning, integratie en Nederlandse taal. En als dat op gang is, kijken naar een meer passende plaatsing.


Het is wat dat betreft goed om te bedenken dat het echt bewust beleid is dat asielzoekers niet mogen werken of aan de gang gaan. Dit omdat een deel van ons asielbeleid en immigratiebeleid eigenlijk puur pestbeleid is: hopen dat mensen zo miserabel worden dat ze uiteindelijk opgeven. En hoe meer ze in staat zijn een leven op te bouwen, geintegreerd te raken en contact met mensen op te bouwen, hoe minder makkelijk je ze kunt wegpesten.

En ook bij mensen die een verblijfsvergunning hebben speelt die onwil een belangrijke rol. Het kan wel beter, maar er is geen interesse om het te verbeteren omdat er een heleboel politieke belangen meespelen die niet gaan om wat het beste is voor onze samenleving.

Juist met verplicht aan t werk zetten kun je t kaf van t koren scheiden. Degenen die zich in willen zetten tegenover degenen die liever lui dan moe zijn. Gedwongen moeten werken voor kost en inwoning zal m.i. de aanzuigende werking flink omlaag halen en veilige landers vanzelf doen terugkeren.

Quebelle

Berichten: 7621
Geregistreerd: 08-03-09
Woonplaats: België

Re: Wat merk jij in je werk van de personeelstekorten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 16:31

Ik werk zelf in de creatieve sector (film) dus daar hebben we geen last, het is altijd als een niche sector geweest :+

Heb wel heel veel vrienden in de zorg en die leiden echt ontzettend qua tekort. Voornamelijkste reden is lage beloning en hele hoge werkdruk, toch in België.