Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
callippo schreef:En dan te bedenken dat er ook nog duizenden jongeren in Nederland wel willen werken, hier opgeleid zijn, maar niet mogen...
https://www.ad.nl/werk/waarom-jongeren- ... ~ac95a90e/
elnienjo schreef:callippo schreef:En dan te bedenken dat er ook nog duizenden jongeren in Nederland wel willen werken, hier opgeleid zijn, maar niet mogen...
https://www.ad.nl/werk/waarom-jongeren- ... ~ac95a90e/
Het blijft raar dat mensen hier wel uitkering kunnen krijgen maar niet mogen werken. Zet bijv al die jonge mannelijke asielzoekers in de kassen om voor hun kost en inwoning te werken.
Sizzle schreef:Waarom specifiek in de kassen?
Liever iets waarin ze goed zijn. Ik geloof niet dat je het gekezen hebt. Dit zijn jongeren, die krijgen geen uitkering.
elnienjo schreef:Sizzle schreef:Waarom specifiek in de kassen?
Liever iets waarin ze goed zijn. Ik geloof niet dat je het gekezen hebt. Dit zijn jongeren, die krijgen geen uitkering.
Kassen is werk waar ze nu Polen voor importeren en waarbij ze alleen jong en fit hoeven zijn. Gewoon met bussen er naartoe van en naar de azc's zodat ze geen overlast meer kunnen geven. Bij geen inzet ook geen kans op permanente status. Zo scheidt je het kaf van t koren.
elnienjo schreef:Kassen is werk waar ze nu Polen voor importeren en waarbij ze alleen jong en fit hoeven zijn. Gewoon met bussen er naartoe van en naar de azc's zodat ze geen overlast meer kunnen geven. Bij geen inzet ook geen kans op permanente status. Zo scheidt je het kaf van t koren.
Dees schreef:Interessant topic dit.
Ik werk zelf maar heel.minimaal, ben arbeidsongeschikt geraakt door een ongeluk.
Even iets rechtzetten over "een tweede baan levert niets op" en nog wat misstanden over loonbelasting.
Het is waar dat je voor een tweede baan geen arbeidskorting ed kunt krijgen (kan wel, beter van niet). Maarrrrr... aan het einde van het jaar wordt fiscaal al je bruto inkomen op 1 grote bult geteld, en daar gaan alle heffingskortingen in 1x weer vanaf. Dat je bij een 2e baan geen heffingskortingen verrekent, is ter voorkoming dat je teveel korting verrekent, ter voorkoming dat je het aan het einde van het jaar weer terug moet betalen.
Deze totaal-berekeningen zijn ook de reden waarom jet LIJKT alsof je over vakantiegeld ed meer belasting betaald. Maar effectief is dat niet zo. Bij de inkomstenbelasting aan het einde van het jaar wordt alles keurig rechtgetrokken tot de 3-4 reguliere belastingschijven.
Valt mee hé? Gewoon doen die 2e baan als je dat wilt!
Gut ik mis mijn werk.
Ga nu weer terug in meeleesmodus
IHN schreef:Verder ben ik het volledig eens met het kappen 24 uurs maatschappij. Hoewel we daar al aardig naartoe gaan door het personeelsgebrek..kom al aardig wat briefjes tegen hier in DL: door personeelsgebrek op maandag gesloten. Maar ik heb nooit geweten waarom je nu echt perse op zondag boodschappen moet doen, of om 22 uur s avonds. Niemand werkt zoveel dat er nergens een gaatje is om dat gewoon doordeweeks of op zaterdag te doen. En sterker nog: ik denk dat door dat aan te passen zelfs het aantal burn outs vermindert...ik vermoed dat een groot deel nieteens puur door werkdruk wordt veroorzaakt, maar door het voortdurend binnenkrijgen van prikkels. Op de telefoon, op de pc, in de winkel. Ik weet nog het gevoel wat er op zondag vroeger over me kwam een heerlijk gevoel van rust, van niets moeten, van weten dat er geen instanties zijn die iets van me moesten, en me niet hoeven af te vragen of ik nog iets nodig heb, gewoon omdat alles toch dicht is. Gelukkig is dat in DL nog veel meer, en toch voelt de zondag gejaagder.
MarlindeRooz schreef:elnienjo schreef:[quote="Sizzle
Kassen is werk waar ze nu Polen voor importeren en waarbij ze alleen jong en fit hoeven zijn. Gewoon met bussen er naartoe van en naar de azc's zodat ze geen overlast meer kunnen geven. Bij geen inzet ook geen kans op permanente status. Zo scheidt je het kaf van t koren.
Sizzle schreef:Nogal onzinnig om een jongere met een Nederlandse ICT opleiding in een kas te zetten lijkt mij.
Je hebt gewoon het stuk duidelijk niet gekezen maar predikt gewoon even je vreemdelingen probleem.
MarlindeRooz schreef:Waarom kunnen ze niet direct passend werk krijgen dan? Dat is veel beter voor die mensen en voor onze maatschappij. Hoe meer salaris ze krijgen des te meer er naar de belasting gaat.
Goof schreef:MarlindeRooz schreef:Waarom kunnen ze niet direct passend werk krijgen dan? Dat is veel beter voor die mensen en voor onze maatschappij. Hoe meer salaris ze krijgen des te meer er naar de belasting gaat.
Omdat daar behaalde diploma's en certificaten niet voldoen aan de Europese normen. Hoe bizar ook, iemand die daar als arts werkte komt hier gewoon niet aan die functie met zijn diploma.
Daarnaast spreken ze ook de taal nog niet. Je kan dus simpelweg niet iedereen in zijn oude functie wegzetten, want dat werkt gewoon niet. Hoe spijtig ook.
Ik heb een tijdjr als vrijwilliger gewerkt voor vluchtelingenwerk en begeleidde o.a. een jongeman die in Syrië als engineer in een medicijnfabriek werkte. Hij sprak al bijzonder snel goed Nederlands maar zijn daar behaalde universiteitsdiploma stond hier nog niet eens gelijk aan een HBO diploma. Hij solliciteerde zich rot, maar kwam nergens aan de bak. Daar sta je dan met je diploma, je werkervaring en je talenknobbel met je uitkering en vrijwilligerswerk in een kattenasiel....
Sunnda schreef:Ik wil best bijvoorbeeld een dag per week in de horeca staan. Heb nog wel wat ervaring van lang geleden.
Maar dan begint het geneuzel over tweede baan, belasting, niets overhouden
Als ik de overheid was gaf ik iedereen de mogelijkheid belastingvrij tot laten we zeggen 8 uur per week te werken.
Zat mensen die dat wel zouden zien zitten, maar nu de rompslomp zwaarder vinden wegen dan het doel.
En laten we eerlijk zijn: werken loont niet in NL..een modaal salaris krijg je ook vrij eenvoudig via toeslagen en je hand ophouden.
Nee niet zo op je rekening misschien. Maar wonen voor 350 euro, max zorgtoeslag terug enz en voor je het weet lig je al een ruime 1000 euro voor op iemand die alleenstaand is en mag huren en 2300 per maand verdiend. Daar ken ik zat voorbeelden van.
Goof schreef:MarlindeRooz schreef:Waarom kunnen ze niet direct passend werk krijgen dan? Dat is veel beter voor die mensen en voor onze maatschappij. Hoe meer salaris ze krijgen des te meer er naar de belasting gaat.
Omdat daar behaalde diploma's en certificaten niet voldoen aan de Europese normen. Hoe bizar ook, iemand die daar als arts werkte komt hier gewoon niet aan die functie met zijn diploma.
Daarnaast spreken ze ook de taal nog niet. Je kan dus simpelweg niet iedereen in zijn oude functie wegzetten, want dat werkt gewoon niet. Hoe spijtig ook.
Ik heb een tijdjr als vrijwilliger gewerkt voor vluchtelingenwerk en begeleidde o.a. een jongeman die in Syrië als engineer in een medicijnfabriek werkte. Hij sprak al bijzonder snel goed Nederlands maar zijn daar behaalde universiteitsdiploma stond hier nog niet eens gelijk aan een HBO diploma. Hij solliciteerde zich rot, maar kwam nergens aan de bak. Daar sta je dan met je diploma, je werkervaring en je talenknobbel met je uitkering en vrijwilligerswerk in een kattenasiel....
Kinke schreef:maar is ook logisch detos, want het loon bij bv Abeos stelt ook niks voor
MarlindeRooz schreef:Waarom kunnen ze niet direct passend werk krijgen dan? Dat is veel beter voor die mensen en voor onze maatschappij. Hoe meer salaris ze krijgen des te meer er naar de belasting gaat.
ingvdh schreef:Een collega van mij heeft in dezelfde situatie gezeten, kwam uit het buitenland, haar diploma's waren hier niets waard en zij heeft overdag in de catering/schoonmaak gewerkt, 's avonds naar school om haar HBO diploma te behalen, inmiddels dus een HBO baan. Ik heb enorme bewondering voor het doorzettingsvermogen om 2x eenzelfde studie te doen om een baan op nivo te krijgen, naast haar gezin met destijds 2 kleine kinderen.
Het beste zou zijn als je diploma's op waarde zou kunnen schatten, kijken wat er dan mist en dat deze mensen alleen die dingen aanvullend zouden moeten studeren om weer een volwaardig diploma te hebben. Nu moeten ze gewoon alles opnieuw doen. Dat is zonde van de tijd en het geld.
ikkedus schreef:Wat is daar op tegen voor in het begin dan? Ik denk dat mensen liever bezig zijn, dan rondhangen in de AZC’s.
Uiteraard terwijl ze aan de slag gaan met verblijfsvergunning, integratie en Nederlandse taal. En als dat op gang is, kijken naar een meer passende plaatsing.
Shadow0 schreef:ikkedus schreef:Wat is daar op tegen voor in het begin dan? Ik denk dat mensen liever bezig zijn, dan rondhangen in de AZC’s.
Uiteraard terwijl ze aan de slag gaan met verblijfsvergunning, integratie en Nederlandse taal. En als dat op gang is, kijken naar een meer passende plaatsing.
Het is wat dat betreft goed om te bedenken dat het echt bewust beleid is dat asielzoekers niet mogen werken of aan de gang gaan. Dit omdat een deel van ons asielbeleid en immigratiebeleid eigenlijk puur pestbeleid is: hopen dat mensen zo miserabel worden dat ze uiteindelijk opgeven. En hoe meer ze in staat zijn een leven op te bouwen, geintegreerd te raken en contact met mensen op te bouwen, hoe minder makkelijk je ze kunt wegpesten.
En ook bij mensen die een verblijfsvergunning hebben speelt die onwil een belangrijke rol. Het kan wel beter, maar er is geen interesse om het te verbeteren omdat er een heleboel politieke belangen meespelen die niet gaan om wat het beste is voor onze samenleving.