Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
alice0cullen schreef:Vind het wel grappig dat iedereen alleen maar pleit voor strengere straffen terwijl wij als Europees land eigenlijk best streng zijn.
https://www.rechtspraak.nl/Organisatie- ... d%2DEuropa.
Even een quote van de link hierboven.
Je moet iedere dag om 7 uur op
Eten heb je niks over te bepalen.
Er is amper privacy
Je vrijheid is weg.
Zit veel op je cel met een willekeurige andere gevangene.
Je moet gewoon dagelijks werken.
Mag maar een uur bellen.
Maar een uur contact met familie als je bezoeks recht hebt en dan mag je geen fysiek contact hebben.
Nog los van de stress, onzekerheid en het feit dat je totaal overgeleverd bent aan bewakers en andere gedetineerden.
En medische en psychische zorg zijn ronduit slecht binnen de gevangenis.
_San87_ schreef:Dat het voor een kleine groep in de samenleving niet het gewenste effect heeft, betekent niet dat er geen preventieve werking zit aan straffen.
Heb jij bijvoorbeeld recent de belastingdienst opgelicht, of een fietser bewust van de sokken gereden?
Prrrr schreef:Zo - luxe hotelketen. Je vraagt je af of mensen weleens een gevangenis van binnen zien
Ik ga deze keer maar een keer niet reageren op ongenuanceerd geroeptoeter over het regime in gevangenissen in Nederland, maar alleen reageren op de stelling. Nee, geen doodstraf, omdat je heel zelden complete zekerheid hebt over het delict, en de dood van de dader de dood van de slachtoffers niet recht kan breien.
oomens schreef:_San87_ schreef:Ik vind dat anders omdat de huidige rechtspraak is gebaseerd op vergelding en preventie, maar ook op het krijgen van een 2e kans.
Maar waarom die tweede kans als basis? En een derde? Vierde? Etc.?
Na hoeveel kansen houdt het op en heb je je rechten om ooit weer mee te doen verspeeld?
mairead schreef:Nee.
Ik vind namelijk dat de doodstraf in landen waar deze nog wel geldt, ook niet goed geregeld is.
Maar 'levenslang' zou van mij wel écht levenslang mogen worden.
Sheran schreef:Absoluut tegen.
Door wat Pien zei op de eerste pagina, maar ook omdat je dan meer de familie van de misdadiger straft dan de misdadiger zelf. Heb ook geen idee of het beter werkt als preventie - ik weet niet hoe misdadigers denken. Bescherming van de maatschappij lijkt me bij levenslang + TBS ook prima.
sureido schreef:Het gaat nu veel over kindermoordenaars etc. Maar wat vinden jullie dan van zo’n Taghi? Die is verantwoordelijk voor de dood van tientallen zo niet honderd mensen…
En wat denken jullie als er een IS leider doodgeschoten wordt bij zijn vondst? Dat is in principe ook gewoon ‘doodstraf’ want je weet goed genoeg dat je zo iemand toch niet levend uit zo’n gebouwd haalt.
sureido schreef:Het gaat nu veel over kindermoordenaars etc. Maar wat vinden jullie dan van zo’n Taghi? Die is verantwoordelijk voor de dood van tientallen zo niet honderd mensen…
En wat denken jullie als er een IS leider doodgeschoten wordt bij zijn vondst? Dat is in principe ook gewoon ‘doodstraf’ want je weet goed genoeg dat je zo iemand toch niet levend uit zo’n gebouwd haalt.
Appeltje_1 schreef:Hipmeisje schreef:
Dan kun je je portemonnee wel trekken.
Ik trek liever mijn portemonnee leeg zodat ik veilig ben, dan dat ik mijn portemonnee leeg trek voor begrafenissen die iemand heeft veroorzaakt
kiki1976 schreef:Ik heb nee gestemd. Al moet ik eerlijk bekennen dat ik bij sommige daders ook wel eens zeg "afknallen die handel".
Maar door het uit te voeren ben je net zo erg eigenlijk.
Soms vind ik wel het rechtssysteem hier in NL echt halfbakken en faalt te vaak.
Maar ook vind ik in sommige gevallen de straffen die er gegeven worden te kort. Zeker bij personen die al eerder ervoor zijn veroordeeld.