Kap met paardensport - Arjen Lubach

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 08:58

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 09:01

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 09:02

xYaartje schreef:
Marigold schreef:
Lastige is wel dat bij stoppen met de sport het gebruiksdoel vervalt en daarmee het fokdoel.
Van ponies die in de mijnen werkten zijn het luxe rijdieren geworden met allerlei rasfokkerij en verschillende doeltypes. Vaak gebaseerd op het gebruiksdoel.
Ik denk wel dat velen in de hogere sport maar ook de kinderen op de maneges, ver afstaan van het eigenlijke wezen van het dier waarmee ze werken, een vlucht en kuddedier.

In de echte top top ervoer ik de paarden trouwens heel anders dan de pony’s die ik gewend was. Luxe stallen, grote paarden onder dekens met voerschema en trainingschema, allemaal erg meegaand en hoe gek het ook klinkt, serieus, die paarden. Zat nooit 1 bij die klierde of wat dan ook.
Die stal ging er voor mijn gevoel wel goed mee om. Was een internationale spring en handelstal hoge segment. En een ontspannen sfeer.
De merries met veulens gingen wel op de wei. De rest niet. Taalden daar ook niet naar leek het. Waren ook niet anders gewend.

Nadeel van de sport is ook dat er veel fok overschot is. Te bloederige paarden voor de hobbyist.
En dat je die onderlaag houdt van mensen die de pony koste wat kost voor sport willen inzetten. Met alle gesleep en getrek van dien.
Plus dat er meer pony’s zijn dan er ruimte is waardoor ze op stallen en kleine padocks worden gehouden.

Zou leuk zijn als er wat ontspanning in de sport kwam, lol met je knol, dieren houden naar hun natuurlijke aard. En niet meer zoveel slepen, in het vliegtuig maar ook op de trailers. Een paard op een trailer is als je erbij nadenkt toch gek, een kudde en vluchtdier op een plank over de snelweg meenemen.

Dit vind ik dus het verdrietige aan het hele verhaal. Merries met veulens mogen naar buiten, maar de dure sportpaarden niet? Waarom? Omdat ze hoog in de sport lopen en men bang is van blessures?
Dat ze er niet naar taalden betekend nog niet dat het okay is. Verre van. Het is helemaal niet okay dat ze de rest naar buiten zien gaan, maar zij wel binnen moeten blijven. Alleen maar omdat wij als mens vinden dat het sportpaarden zijn en ze daardoor ineens anders behandeld moeten worden.
Ook SPORTPAARDEN horen naar buiten te moeten. Lekker te kunnen grazen en te kroelen met vriendjes. Te rollen en te spelen ipv hele dagen op stal te staan.

Wedden dat die dieren daar ook gewoon geen stem meer hebben en om die reden niets meer doen als in klieren? Maar braaf moeten luisteren naar wat de baas zegt? Hier zijn ze ook opgevoed, ze weten precies wanneer ze iets wel of niet mogen doen, maar mogen gerust klieren. Is gezond.
Nee. Als dit topsport is dan mag de topsport afgeschaft worden. Een sportpaard is net zo goed een paard met dezelfde behoefte als ieder ander paard.
Ik kan mij daar zo boos/druk/verdrietig om maken dat een sportpaard de echte behoeften zoals vriendjes, naar buiten gaan, grazen op de wei etc. vaak al niet krijgt omdat het een sportpaard is. Dan mag de stal nog zo luxe zijn, maar die luxe is er meestal voor de mens en NIET voor het paard.
Een paard geeft niets om dure, luxe stallen, etc. Die geeft om grazen, naar buiten gaan met vriendjes en spelen.

Klieren is niet de goede benaming denk ik, uitproberen eerder omdat ze kansen krijgen die ze bij betere ruiters niet krijgen omdat die veel handiger zijn.

Voor de rest ben ik het ermee eens, dat een paard in eerste instantie vooral paard moet kunnen zijn. Dus vrije beweging en weidegang met soortgenoten en daarna pas de rest.

Gelukkig zijn er ooksportstallen waar ze wel gewoon naar buiten gaan, misschien niet bij elkaar maar wel naast elkaar. Ik zie juist veel bij handel, training, manege en pensionstallen dat de paarden niet tot te weinig naar buiten gaan. Dit is gewoon nog steeds een te groot probleem in de hele sector vind ik.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 09:39

Popstra schreef:
Vergeet niet personeel in de sport in de accomedaties, de pensionstallen, maneges waar we ze stallen.. op de grote events of nog verder, de fourage handel, alle beroepen er omheen als in hoefsmeden
artsen ...alles maar ook alles wat bij het houden van paarden komt kijken en alles daaromheen. Maar ik verzin dit niet he, het is gewoon een feit.

Kijk alleen al wat je zelf kwijt bent per maand aan kosten voor jou paard of paarden.

Ja dat bedoel ik, paarden mensen.
Ik ontken niet dat er veel geld in om gaat. Voor ons.

Niet de postbode die als hobby fietsen heeft en in zijn vrijetijd voetbal gaat kijken, daar een extra sport abonnement op tv voor heeft, extra biertjes in slaat, of zelfs uitgedost naar de kroeg gaat.

Dat het economische om enorme bedragen gaat begrijp ik, maar wie heeft daar profijt van buiten de paarden mensen om?
Het is geen volkssport zoals voetbal is.

Als dat weg valt is dat k.. met peren voor de paarden mensen, maar er zal geen kroeg door om vallen.
Bavaria niet minder door verkopen, de mora ook niet minder bitterballen enz enz.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 09:40

MyWishMax schreef:
Ik vind dit nogal een aparte conclusie? Die daling is ook een heel groot deel de kosten. Zowel van de startkaart, als startgeld maar ook benzine en noem maar op.
Een band hebben met je paard is niet alleen voor mensen die geen wedstrijden rijden? Iemand die geen band met zijn of haar paard heeft krijgt die niet ineens als er geen wedstrijden gereden worden.
Juist degene die niet fijn met paarden omgaan blijven dat doen, met of zonder wedstrijden.

Dat stel ik niet, ik bedoel dat er veel mensen zijn voor wie alleen de band met hun paard voldoende is. Die niet willen rijden, laat staan wedstrijden rijden. Gewoon samen zijn en het verzorgen an sich.

Het kosten argument qua wedstrijden durf ik te betwijfelen. Maar dat is ook vooral door wat ik om mij heen hoor en zie.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 10:06

Elisa2 schreef:
Nou nee hoor niet iedereen, kijk eens naar de wilde paarden documentaires op Netflix als deze er nog op staan. Die paarden in het wild hebben het echt niet beter, ze verhongeren in de meeste gevallen, worden afgeschoten of gaan dood door het ontbreken van medische zorg. Paarden in het wild wordt vreselijk geromantiseerd. Daarnaast is er helemaal geen ruimte meer voor paarden in het wild, dus ze worden gewoon allemaal afgemaakt en opgegeten. Heel paardvriendelijk.

Natuur is mooi maar ook dood en verderf!

Aan de andere kant laat het feit dat paardenpopulaties in het wild het qua aantallen, ondanks alle omstandigheden, goed doen zien dat de soort paarden mensen niet nodig heeft om te overleven.

Vrijwel alle paarden in het wildzijn verwilderde nazaten van gedomesticeerde paarden.

germie

Re: Kap met paardensport - Arjen Lubach

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 11:29

Als ik puur naar mijn paard kijk, dan weet ik zeker dat ze springen leuk vindt. Als twenter sprong ze wel eens uit zichzelf wat als ik haar losliet in de bak, en onder het zadel trekt ze gewoon naar de sprong en wil het echt goed doen.
Dressuur is niet haar ding, oh ja, ze wil echt de oefeningen wel doen hoor, en we beheersten ook gewoon appuyementen en dat soort dingen. Maar als ik haar zo rond vraag als wat men in de sport wil zien, dan wordt ze traag en probeert het niet te doen. Laat ik haar zelf bepalen waar ze haar hoofd houdt, dan zitten nog steeds de appuyementen er in, maar ja, het plaatje is het niet voor de sport. Voor mij een reden om over te stappen op western waar de hoofdhouding er niet toe doet.
Buitenrijden vindt ze ook wel leuk.

Als sportpaard stond mijn paard al vaak dag en nacht buiten in de zomer. In de winter niet en nog steeds niet. Zonder deken heb ik geprobeerd, maar het ging niet, mijn paard werd koud op de dagen dat het flink regende. Zo ook zonder stal, ze wil er graag in 's avonds, maar de volgende dag er ook weer graag uit. Dus zelf inlopen en bepalen waar je bent is het fijnste. Maar dat kan niet overal. Een goede middenweg lukt vaak wel.
Hele dagen op stal zie ik hier in de buurt niet zo veel meer gelukkig.
Heeft mijn paard ook wel eens geen zin? Vast. Maar ik kan niet zeggen dat ze de trailer naar een les of wedstrijd niet leuk vindt. Is het nodig? Nee, dat natuurlijk ook niet.
Mag je niet reageren op het been of wat verkeerd doen niet meer corrigeren? In mijn ogen moet je corrigeren en consequent zijn. Dan krijg je een fijn paard. Dan is daarna zwaar geschut ook niet nodig. Maar paarden zoeken net als kinderen vaak wel de gaatjes waarin jij niet oplet op. Het zijn net kleine kinderen die je wel moet corrigeren zo nu en dan. Is dat dan meteen zielig?

Over de OS en de moderne vijfkamp. Ik praat het slaan absoluut niet goed, maar hoe zou je zelf gereageerd hebben? Een trainer die zegt slaan, je wilt graag want je staat er goed voor, een paard wat door de VOORGAANDE ruiter al het vertrouwen kwijtgeraakt is, en je krijgt niet de tijd om het dier te kalmeren? Ja, het hoort niet, maar stel er was gezegd je mag de ring 1 keer rondrijden en moet dan aan het parcours beginnen, en dat zonder tijdsdruk? Dan was dat beter geweest voor ruiter en paard. Je kunt dus heel eenvoudig wat aan welzijn doen. En daarmee ook aan wat het publiek te zien krijgt. Wordt de ruiter dan voorgetrokken t.o.v. een paard wat direct de ring rondloopt? Nee, ik denk het niet. Maar alles oogt wel vriendelijker.

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 11:40

Jaren geleden was er een bokker die een satirische post had geplaats over haar (of zijn, hou me ten goede) kat. Die in een kratje woonde en er dan 1 keer per dag uit mocht om een rondje te redden aan een riempje. Die kreeg een theedoek om voor als ze het koud had.
Daar reageerden sommige bokkers echt met woede op. Dat kan je zo'n diertje toch niet aan doen? Je hoort een kat niet in een krat te houden.

Het punt dat werd gemaakt is de dubbele moraal die we er op nahouden wanneer welzijn in botsing komt met willen (en dan vooral ons eigen willen) en gebruiksgemak. Dan wordt er opeens een hoop goed gepraat.

Tel daar dan bij op het aantal dieren dat sterft door de sport. De ongelukken daargelaten, het aantal paarden dat niet eens zo ver komt omdat ze vroegtijdig door blessures langzaam naar de achtergrond verdwijnen (en daarna de worst in).
Gebruiken is slijten per slot van rekening....

Het punt van Lubach mag dan ook wel vaker hard gemaakt worden. Een paard is GEEN gebruiksvoorwerp.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 11:42

Elisa2 schreef:
Nou nee hoor niet iedereen, kijk eens naar de wilde paarden documentaires op Netflix als deze er nog op staan. Die paarden in het wild hebben het echt niet beter, ze verhongeren in de meeste gevallen, worden afgeschoten of gaan dood door het ontbreken van medische zorg. Paarden in het wild wordt vreselijk geromantiseerd. Daarnaast is er helemaal geen ruimte meer voor paarden in het wild, dus ze worden gewoon allemaal afgemaakt en opgegeten. Heel paardvriendelijk.

Maar je kan je wel afvragen wat erger is?

Als we er even vanuit gaan dat een paard nog steeds wel zijn natuurlijke behoefte heeft. Is opgesloten staan dan fijn? Alleen staan? Te weinig, teveel of verkeerd eten?
Denkt een paard; tof ik ben bijna 3, straks krijg ik een zadel op, bit in en word ik ingereden...........

Als we paarden verkeerd houden, zie je vaak problemen die keihard genegeerd worden. Je kan er zelfs allerlei spullen voor kopen om de problemen te onderdrukken.

Als de sport stopt of zelfs maneges niet meer mogen, moeten paarden afgemaakt worden. Dat is nooit leuk, maar of het nou echt erger is dan een rot leven???? Uiteindelijk worden ze allemaal ingeslapen en maakt het voor het paard geen donder uit if dat vandaag of morgen is.

Het gaat er dan om hangen wat nog wel mag. Wel paarden houden bij voldoende ruimte en wel recreatief rijden? Of mag niks meer?
Dan zou je ze alleen nog in de dierentuin zien en daar word ik ook niet vrolijk van. Zoveel ruimte is daar ook meestal niet.

Maar zo een vaart zal het echt niet lopen. Politie werkt nog met paarden en honden. Binnen de hondensport gebeuren ook dingen en niemand gaat accepteren dat sport 1 met dieren gestopt wordt en sport 2 mag doorgaan.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 11:51

germie schreef:
. Laat ik haar zelf bepalen waar ze haar hoofd houdt, dan zitten nog steeds de appuyementen er in, maar ja, het plaatje is het niet voor de sport. Voor mij een reden om over te stappen op western waar de hoofdhouding er niet toe doet.

Hoofdhouding doet er wel degelijk toe in western rijden. Het is alleen niet hetzelfde plaatje.

germie schreef:
Over de OS en de moderne vijfkamp. Ik praat het slaan absoluut niet goed, maar hoe zou je zelf gereageerd hebben?

Je had moeten stoppen bij goed. Zodra je "maar" toevoegt aan: "ik praat het absoluut niet goed" ben je het aan het goedpraten.
Hoe ik gereageerd zou hebben? Paard afzadelen, erbij blijven tot hij rustig was en kalm, en naar stal of de paddock, maar niet met een overstuur paard door.

germie schreef:
Een trainer die zegt slaan, je wilt graag want je staat er goed voor, een paard wat door de VOORGAANDE ruiter al het vertrouwen kwijtgeraakt is, en je krijgt niet de tijd om het dier te kalmeren?

Slaan is over het algemeen niet de beste manier om vertrouwen te krijgen......

germie schreef:
Ja, het hoort niet, maar stel er was gezegd je mag de ring 1 keer rondrijden en moet dan aan het parcours beginnen, en dat zonder tijdsdruk? Dan was dat beter geweest voor ruiter en paard. Je kunt dus heel eenvoudig wat aan welzijn doen. En daarmee ook aan wat het publiek te zien krijgt. Wordt de ruiter dan voorgetrokken t.o.v. een paard wat direct de ring rondloopt? Nee, ik denk het niet. Maar alles oogt wel vriendelijker.

Een stuk vriendelijker. Nóg vriendelijker is om die mensen, die duidelijk niet kunnen rijden en ook niet snappen hoe een paard werkt, gewoon niet op een paard te zetten.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 11:58

Dat krijg je natuurlijk wel; Mensen die teugels losgooien en zitten mee te hobbelen op een paard en dan zeggen; kijk eens hoe leuk en fijn dit eruit ziet. En veel mensen die dat dan als goed of beter zullen beoordelen.

Lubach heeft het over wat openbaar mis gaat en dat is maar een deel van het echte, grote probleem.

Maar hij heeft denk ik geen huiswerk gedaan hoe een paardenlijf in elkaar zit en wat nodig is als je het met rijden wilt belasten.
Of wat de basis behoeften zijn als je paarden wilt gaan houden.

Als mensen denken; we gooien paarden los zoals op de ovp en dan is dat natuur, slaan de plank volledig mis. Dat gebied is niet geschikt voor dergelijke dieren.
En ja, ze zullen ook omkomen als je ze op de veluwe loslaat, maar ovp is geen voorbeeld van paarden in de natuur.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 12:05

Avalanche schreef:
germie schreef:
. Laat ik haar zelf bepalen waar ze haar hoofd houdt, dan zitten nog steeds de appuyementen er in, maar ja, het plaatje is het niet voor de sport. Voor mij een reden om over te stappen op western waar de hoofdhouding er niet toe doet.

Hoofdhouding doet er wel degelijk toe in western rijden. Het is alleen niet hetzelfde plaatje.

Een stuk vriendelijker. Nóg vriendelijker is om die mensen, die duidelijk niet kunnen rijden en ook niet snappen hoe een paard werkt, gewoon niet op een paard te zetten.

Ok, laten we het dan zo zeggen, wij zijn totaal niet met een hoofdhouding bezig en daarom met western begonnen. En dat bevalt eigenlijk best goed.

En als mensen die niet kunnen rijden niet meer op een paard mogen, hoe wil je het dan leren? Zonder paard leer je niet rijden. Er zijn simulators, maar daarmee leer je het nog steeds niet. Een echt paard voelt ook weer anders aan.

Maar dan kom je nog op een andere vraag, wat is dan goed paardrijden of goed een paard houden? Met de 1000-en ruiters hier op bokt zal je al 1000-en meningen vinden. Je hebt daarnaast nog mensen met paarden en paardenmensen. Mag een mens met paard niet rijden en een paardenmens wel? Hoe word je dan paardenmens?

Ik ben niet tegen de paardensport. Maar denk wel dat er nog wel wat te verbeteren valt. Idd ook bitloos toestaan, maar ook strenger zijn op kale plekken of bloed. Maar ik denk ook dat de mensen die een paard houden of hebben meer aan de leek moeten uitleggen waarom iets gedaan wordt. Daarmee kun je ook de publieke opinie veranderen, meer uitleg is meer begrip.
Het filmpje van Anky over kinderen die ook moeten luisteren is al een oud fragment, maar zoiets moet je tegenwoordig niet meer zomaar zeggen. Maar de vraag is dan wel hoe je 700kg paard, of gewoon een hond in bedwang denkt te houden met alleen maar een lief 'wil je dat niet weer doen? Dat mag niet'. HOe krijg je samenwerking wat voor beiden leuk is?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 12:14

germie schreef:
En als mensen die niet kunnen rijden niet meer op een paard mogen, hoe wil je het dan leren? Zonder paard leer je niet rijden. Er zijn simulators, maar daarmee leer je het nog steeds niet. Een echt paard voelt ook weer anders aan.

Enige nuance zat hier wel in natuurlijk, die je nu volledig negeert ;) het ging mij om de context van Annika Scheu en Saint Boy op de vijfkamp, waar enorme druk op zit, en paard al overstuur was.

En met simulators kunnen mensen prima leren zitten, zonder op een echt paard te zitten. Overigens heb ik echt een aantal simulators geprobeerd, en kan je zeggen dat ze wel degelijk aanvoelen als een echt paard, en ik heb genoeg paarden gereden om dat te kunnen zeggen.

Dus dat is gewoon nonsens. En ik zou er echt voorstander van zijn om mensen eerst behoorlijk te leren zitten op een simulator voor ze een echt paard gaan pesten, want die simulator krijgt geen zere rug van het gebonk, een zere mond of een zere kont.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 12:22

Lees hier veel reacties over dat sportpaarden niet buiten komen. Zou beter zijn jullie eens niet alles over 1 kam scheren. Zat sportpaarden die wel gewoon buiten lopen namelijk!

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 12:23

Ja en ook veel te veel die dat niet doen. En dat is een probleem.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 12:25

En ook teveel niet sportpaarden die dat niet doen.

Daar zouden om te beginnen een wetsregels in moeten komen. Want de sector zelf lukt het niet dat te regelen. Dom..heel dom, maar zo is het wel.
Minimaal aantal uur buiten in minimaal x m2 aan grote.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 12:52

Ja, of mensen gooien ze even los, half uurtje, uurtje en zeggen dan dat ze er wel uit zijn geweest.........

Net als al die belachelijk vroeg geboren veulens die hun leven starten in stal, af en toe een uurtje eruit komen met de merrie en na eindelijk op de wei staan, al met 4/5 maanden afgespeend moeten.

En er zijn altijd mensen die het wel goed doen, maar het gaat om de mensen die dat niet doen. Die vergallen het voor iedereen.

KNHS interesseert het geen ene malle moer of paarden buiten komen, dus van daaruit hoef je niks te verwachten.

Zitles zou gewoon de start moeten zijn. Natuurlijk is het op een paard leren vervelend voor een paard, maar heel veel mensen missen de basis van een goede zit. Als dat overgeslagen wordt of er wordt te weinig aandacht aan besteed, blijft het rondhobbelen.

Ik zie zoveel mensen slecht zitten, ook mensen die zelfs scoren op wedstrijden, paarden inrijden en trainen. Er is nog steeds te weinig aandacht voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 12:57

En ook inzien wat de problemen nou zijn. De KNHS plaatste op social media bij hun reactie op lubach vervolgens een foto van een ruiter breedlachend op zijn paard maar met een enorm dichtgensnoerde neus en veel te strakke neusriem (kwam ook veel commentaar op) tevens proberen ze een soort campagne te voeren waarbij de ruiters moeten laten zien hoe leuk paardrijden is en wat paardrijden doet met de ruiter.

Waarom staat het paard niet centraal als je welzijn uit wil stralen...

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 13:16

superpony schreef:
KNHS interesseert het geen ene malle moer of paarden buiten komen, dus van daaruit hoef je niks te verwachten.

Wat verwachten we dan eigenlijk van de knhs op het gebied van welzijn?
Ze organiseren de sport. En hebben daar regels aan gesteld. Daar ligt hun directe verantwoordelijkheid.

Daarnaast adviseren ze over welzijn:
https://www.knhs.nl/welzijn/knhs-en-paardenwelzijn/

En ook daar zie ik geen schokkende/foute/onwillige zaken. Als alle paarden van NL in een ruime stal staan en minimaal 4h per dag vrije beweging krijgen en "Het houden van één paard is onwenselijk, tenzij dagelijks contact met één of meer soortgenoten mogelijk is. " (uit de gis goede praktijken die we daar vinden)

Zouden we in ieder geval een solide basis hebben voor welzijn. Dat ik vind dat het beter kan maakt niet dat ik vind dat een paard dan een slecht leven zou hebben. Dan scoort het iig een voldoende.
Ik zou er dan persoonlijk graag in zien dat ze een een streven opnemen waar ze heen willen in de komende jaren. Bijvoorbeeld in 10 jaar naar xh buiten etc.

Hoeveel meer kunnen/mogen ze doen? Mogen ze zaken gaan voorschrijven voor individuele paardenhouders? Dat je alleen nog op wedstrijd mag als je paard 10h per dag buiten komt? EN hoe haalbaar is dat denk je?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 13:39

germie schreef:
Als ik puur naar mijn paard kijk, dan weet ik zeker dat ze springen leuk vindt. Als twenter sprong ze wel eens uit zichzelf wat als ik haar losliet in de bak, en onder het zadel trekt ze gewoon naar de sprong en wil het echt goed doen.
Dressuur is niet haar ding, oh ja, ze wil echt de oefeningen wel doen hoor, en we beheersten ook gewoon appuyementen en dat soort dingen. Maar als ik haar zo rond vraag als wat men in de sport wil zien, dan wordt ze traag en probeert het niet te doen. Laat ik haar zelf bepalen waar ze haar hoofd houdt, dan zitten nog steeds de appuyementen er in, maar ja, het plaatje is het niet voor de sport. Voor mij een reden om over te stappen op western waar de hoofdhouding er niet toe doet.
Buitenrijden vindt ze ook wel leuk.

Dit ligt niet aan "dressuur" dit ligt aan het afdwingen van een houding aan de voorkant, als je een paard achter activeert dan zakt het vanzelf. Voor hoef je helemaal niets te vragen, het is natuurlijk niet raar dat geen enkel paard het leuk vind om in een houding gedwongen te worden met de hand. Verschil tussen goed en slecht dressuur rijden. (sorry)

Als sportpaard stond mijn paard al vaak dag en nacht buiten in de zomer. In de winter niet en nog steeds niet. Zonder deken heb ik geprobeerd, maar het ging niet, mijn paard werd koud op de dagen dat het flink regende. Zo ook zonder stal, ze wil er graag in 's avonds, maar de volgende dag er ook weer graag uit. Dus zelf inlopen en bepalen waar je bent is het fijnste. Maar dat kan niet overal. Een goede middenweg lukt vaak wel.
Hele dagen op stal zie ik hier in de buurt niet zo veel meer gelukkig.
Heeft mijn paard ook wel eens geen zin? Vast. Maar ik kan niet zeggen dat ze de trailer naar een les of wedstrijd niet leuk vindt. Is het nodig? Nee, dat natuurlijk ook niet.
Mag je niet reageren op het been of wat verkeerd doen niet meer corrigeren? In mijn ogen moet je corrigeren en consequent zijn. Dan krijg je een fijn paard. Dan is daarna zwaar geschut ook niet nodig. Maar paarden zoeken net als kinderen vaak wel de gaatjes waarin jij niet oplet op. Het zijn net kleine kinderen die je wel moet corrigeren zo nu en dan. Is dat dan meteen zielig?

Mee eens, gewoon opvoeden ook.

Over de OS en de moderne vijfkamp. Ik praat het slaan absoluut niet goed, maar hoe zou je zelf gereageerd hebben? Een trainer die zegt slaan, je wilt graag want je staat er goed voor, een paard wat door de VOORGAANDE ruiter al het vertrouwen kwijtgeraakt is, en je krijgt niet de tijd om het dier te kalmeren? Ja, het hoort niet, maar stel er was gezegd je mag de ring 1 keer rondrijden en moet dan aan het parcours beginnen, en dat zonder tijdsdruk? Dan was dat beter geweest voor ruiter en paard. Je kunt dus heel eenvoudig wat aan welzijn doen. En daarmee ook aan wat het publiek te zien krijgt. Wordt de ruiter dan voorgetrokken t.o.v. een paard wat direct de ring rondloopt? Nee, ik denk het niet. Maar alles oogt wel vriendelijker.

Mee eens, de sport moet hier in veranderen zodat paardenwelzijn belangrijker wordt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 13:43

superpony schreef:
Elisa2 schreef:

Maar je kan je wel afvragen wat erger is?

Als we er even vanuit gaan dat een paard nog steeds wel zijn natuurlijke behoefte heeft. Is opgesloten staan dan fijn? Alleen staan? Te weinig, teveel of verkeerd eten?
Denkt een paard; tof ik ben bijna 3, straks krijg ik een zadel op, bit in en word ik ingereden...........

Als we paarden verkeerd houden, zie je vaak problemen die keihard genegeerd worden. Je kan er zelfs allerlei spullen voor kopen om de problemen te onderdrukken.

Als de sport stopt of zelfs maneges niet meer mogen, moeten paarden afgemaakt worden. Dat is nooit leuk, maar of het nou echt erger is dan een rot leven???? Uiteindelijk worden ze allemaal ingeslapen en maakt het voor het paard geen donder uit if dat vandaag of morgen is.

Het gaat er dan om hangen wat nog wel mag. Wel paarden houden bij voldoende ruimte en wel recreatief rijden? Of mag niks meer?
Dan zou je ze alleen nog in de dierentuin zien en daar word ik ook niet vrolijk van. Zoveel ruimte is daar ook meestal niet.

Maar zo een vaart zal het echt niet lopen. Politie werkt nog met paarden en honden. Binnen de hondensport gebeuren ook dingen en niemand gaat accepteren dat sport 1 met dieren gestopt wordt en sport 2 mag doorgaan.

Nee, ik vind als je een paard houdt dat je moet kunnen voldoen aan zijn natuurlijke behoeften. Anders moet je geen paarden houden. Maar dan nog denk ik niet dat paarden zoiets hebben van: joh laten we allemaal maar afgemaakt worden, het maakt toch niet uit. Er zitten zoveel gradaties in een "rotleven".

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 13:46

pol013 schreef:
superpony schreef:

Wat verwachten we dan eigenlijk van de knhs op het gebied van welzijn?
Ze organiseren de sport. En hebben daar regels aan gesteld. Daar ligt hun directe verantwoordelijkheid.

Daarnaast adviseren ze over welzijn:
https://www.knhs.nl/welzijn/knhs-en-paardenwelzijn/

En ook daar zie ik geen schokkende/foute/onwillige zaken. Als alle paarden van NL in een ruime stal staan en minimaal 4h per dag vrije beweging krijgen en "Het houden van één paard is onwenselijk, tenzij dagelijks contact met één of meer soortgenoten mogelijk is. " (uit de gis goede praktijken die we daar vinden)

Zouden we in ieder geval een solide basis hebben voor welzijn. Dat ik vind dat het beter kan maakt niet dat ik vind dat een paard dan een slecht leven zou hebben. Dan scoort het iig een voldoende.
Ik zou er dan persoonlijk graag in zien dat ze een een streven opnemen waar ze heen willen in de komende jaren. Bijvoorbeeld in 10 jaar naar xh buiten etc.

Hoeveel meer kunnen/mogen ze doen? Mogen ze zaken gaan voorschrijven voor individuele paardenhouders? Dat je alleen nog op wedstrijd mag als je paard 10h per dag buiten komt? EN hoe haalbaar is dat denk je?

Hun taak ligt op het gebied van opleiding van instructeurs, juryleden en een mentaliteitsverandering in de basis sport denk ik.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 15:29

Ze adviseren, maar zorgen er bijv niet voor dat er goede wetten doorkomen op gebied van welzijn, zoals in andere landen wel kan.

Dus minimaal 8 uur buiten staan bijv, nooit alleen, beschutting, drinkwater etc.

Zeker met beschutting buiten, kunnen zij met hun macht echt wat betekenen in Nederland.

KNHS is er zogenaamd voor de recreant en sportruiter, maar heel veel mensen voelen zich totaal niet verbonden met het KNHS. Juist door breder te denken, op te komen voor echt welzijn, hun invloed te gebruiken, kan je ook weer een bredere groep mensen bereiken.

Zelfde als met de wedstrijd regels. Mensen hopen al jaren dat er een nieuwe organisatie opstaat die ook goede wedstrijden kan organiseren. KNHS heeft geen enkele keer zich echt ingezet om die mensen ook bij zich te houden of weer tot zich te binden.

En elke keer als ze met een reactie komen op wantoestanden, wordt de afstand tot de KNHS groter, omdat het vaak gewoon om je dood te schamen is.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 15:36

Ik weet niet hoe het in NL zit, maar in België zou de bond al kunnen mee werken aan het welzijn door, gedurende de wedstrijden dat het 36°C wordt of de proeven te verplaatsen, of de wedstrijd (gedeeltelijk) af te gelasten met geld terug/verplaatsing naar een volgende wedstrijd. IPV te zeggen "het is de ruiters hun verantwoordelijkheid" maar nul tegemoet te komen.

Jury's laten beoordelen op harmonie en niet op spektakel zou ook al een hele stap vooruit zijn. Eens goed gaan nadenken over de optoming die we gebruiken. (ja ja, vloeken in de kerk). Past die bij het het streven naar een harmonieuze samenwerking? Maak het op zijn minst kiesbaar ipv verplicht.

Dát zijn dingen die de bonden kunnen doen om het welzijn te vergroten.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 15:37

Ayasha schreef:
Ik weet niet hoe het in NL zit, maar in België zou de bond al kunnen mee werken aan het welzijn door, gedurende de wedstrijden dat het 36°C wordt of de proeven te verplaatsen, of de wedstrijd (gedeeltelijk) af te gelasten met geld terug/verplaatsing naar een volgende wedstrijd. IPV te zeggen "het is de ruiters hun verantwoordelijkheid" maar nul tegemoet te komen.

Jury's laten beoordelen op harmonie en niet op spektakel zou ook al een hele stap vooruit zijn. Eens goed gaan nadenken over de optoming die we gebruiken. (ja ja, vloeken in de kerk). Past die bij het het streven naar een harmonieuze samenwerking? Maak het op zijn minst kiesbaar ipv verplicht.

Dát zijn dingen die de bonden kunnen doen om het welzijn te vergroten.

Dat inderdaad, van wat ik weet is dat bij de KNHS net zo.
Oh en een zeer interessant kaderprogramma endurance als je kijkt naar welzijn :') .