Moderators: Mjetterd, xingridx, Ladybird, ynskek, Essie73, Polly, Firelight, Muiz, NadjaNadja
Onali schreef:Oke? Waarom reageer je dan en pak je van alle berichten uit dit topic deze gebruiker?
rien10 schreef:Onali schreef:Oke? Waarom reageer je dan en pak je van alle berichten uit dit topic deze gebruiker?
Omdat er zoveel tegens en voors worden gebruikt. Ik vind het zo extreem allemaal. Waarom niet gewoon de keuze respecteren? Als iemand wel of niet naar de dierentuin wil, nou, prima toch. Wel of geen hond houden, paardrijden, leren broekriem. Wat maakt dat er zo fel gediscussieerd wordt.
Nuance mag er toch ook zijn? Maar kan zijn, dat dat niet gewenst is in dit topic. Dan verdwijn ik weer.
kiki1976 schreef:Daan13 schreef:
Maar als veganisten zo trouw aan hun -hoe je het ook wilt noemen - willen blijven, zullen hun kinderen dus niet naar de dierentuin mogen.
Ook zullen ze geen kinderboerderij of melkveehouder oid bezoeken.
Ergens zal dan ook een heel stuk kennis, liefde voor dieren en ervaring verdwijnen ...
Maar hoeveel kinderen van ouders die gewoon vlees eten, weten waar de melk vandaan komt?
Als ik soms al hoor als je het vraagt en ze geven als antwoord, de supermarkt.
Net als groente, vlees etc
lizy29 schreef:Na het hele topic gelezen te hebben wil ik als vleesvee fokker toch ook reageren. Ongetwijfeld zijn wij in de ogen van vele veganisten (nee niet alle, maar vast velen) de duivels op aarde. Wij fokken lammeren met als doel slacht. Ons doel is daarbij om al onze dieren een zo'n fijn mogelijk leven te geven waar het ze aan niets ontbreekt en ze zonder stress kunnen leven. Alles met het grootste respect voor natuur en dier. Wij houden daarbij ook onze eigen melkgeiten voor zowel eigen gebruik als voor de eventuele fleslammeren. Wij fokken onze eigen kippen voor hun eieren en het vlees en proberen dus zo zelfvoorzienend mogelijk te leven zodat we weten waar ons eten vandaan komt en wat voor leven het gehad heeft.
Mijn persoonlijke levensvisie op het gebied van gebruik van dierlijke producten is dan ook niet zo zeer gericht op het volledig afschaffen daarvan maar wel het met mate en respect te gebruiken en vooral ook lokaal aan te schaffen waarbij de consument kan zien waar zijn product vandaan komt.
Poekkie schreef:En wat precies is in jouw ogen dan leed?
Ook met betrekking tot huisdieren?
Senas schreef:Bedankt voor je openheid en de zo goed mogelijke zorg voor de dieren!
Uit interesse ben ik benieuwd, hoe lang leven de lammeren en legkippen bij jullie voordat ze geslacht worden?
Zelf zie ik ook geen toekomst voor mij waarin er helemaal geen dieren meer gehouden worden voor slacht/bijproducten, maar hopelijk vermindert de hoeveelheid veehouderij wel sterk in de toekomst. Ik hoop daarbij ook dat boeren een overgang kunnen maken naar een andere sector.
friezenfan2 schreef:Dat filmpje over honing was echt verontrustend, en een vegan alternatief is ahornsiroop? Dan moet ik nadat mijn huidige potje honing misschien daar eentje van halen.
Nou ben ik geen vegan maar meer een flexitariër maar is het dat niet met vegan zijn dat het een heel spectrum is. Dat je dus niet omdat je vegan ben meteen een hele lijst met dingen niet meer doet maar dat iedereen daar zelf een keuze in maakt.
Amber_anne schreef:friezenfan2 schreef:Dat filmpje over honing was echt verontrustend, en een vegan alternatief is ahornsiroop? Dan moet ik nadat mijn huidige potje honing misschien daar eentje van halen.
Nou ben ik geen vegan maar meer een flexitariër maar is het dat niet met vegan zijn dat het een heel spectrum is. Dat je dus niet omdat je vegan ben meteen een hele lijst met dingen niet meer doet maar dat iedereen daar zelf een keuze in maakt.
Er zijn meer honing vervangers. https://www.veganisme.org/informatie/is ... en/honing/
Ik vind zelf rijststroop en agave siroop het lekkerste
BaileyMix schreef:Ik moet er trouwens stiekem wel om lachen dat ik hier zo wordt weggezet als extremist: dat ben ik namelijk beslist niet, ik bevind me zelfs aan de randen van het veganisme.
Alles wat ik hier deed was vertellen waar het veganisme als filosofie voor staat. Niet plantaardig dus, veganist. Omdat er om gevraagd werd en er verwarring was. Bijzonder dat daar toch zo heftig op gereageerd wordt.
Zelf heb ik niks tegen eieren eten van eigen hobbykipjes en ik kan me ook nog wel manieren indenken om diervriendelijk aan melk te komen, zonder complete scheiding van moeder en kind. Dus extreem, mwah.
Het zegt denk ik meer over het eigen geweten - daar is overigens al een hoop over geschreven, heel interessant! - dat sommigen zo door het lint gaan.
Juut schreef:Wat honing heb ik wel eens zitten denken...correct me if i'm wrong...maar is het niet juist goed dat we honing gebruiken? Juist zodat het houden van bijen naast de bestuiving nog een direct nut hebben? Juist omdat het zo slecht gaat met de bij, denk ik dat iedere reden om meer bijen te willen houden juist een goede is...
Juut schreef:Wat honing heb ik wel eens zitten denken...correct me if i'm wrong...maar is het niet juist goed dat we honing gebruiken? Juist zodat het houden van bijen naast de bestuiving nog een direct nut hebben? Juist omdat het zo slecht gaat met de bij, denk ik dat iedere reden om meer bijen te willen houden juist een goede is...
Avalanche schreef:Toen ik mezelf vegan noemde (en dat volgens de meer hardcore vegans niet was, want ik geef de hond rauw vlees, en de kat trouwens ook, ik heb daar ook echt bizarre reacties op gekregen, notabene van iemand waarvan de kat wegkwijnde omdat katten niet vegan kunnen leven) gingen mensen gewoon vlak voor me grote stukken vlees zitten eten, luid smakkend en hard verkondigen hoe lekker het wel niet was.