Vegan

Moderators: Mjetterd, xingridx, Ladybird, ynskek, Essie73, Polly, Firelight, Muiz, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 11:05

Melk komt uit een pak.
Ei uit een doos.
Friet uit de vriezer.

Sowieso mogen heel wat kinderen ( en ook ouders) wel iets meer leren op dat gebied.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 11:06

Onali schreef:
Oke? Waarom reageer je dan en pak je van alle berichten uit dit topic deze gebruiker?

Omdat er zoveel tegens en voors worden gebruikt. Ik vind het zo extreem allemaal. Waarom niet gewoon de keuze respecteren? Als iemand wel of niet naar de dierentuin wil, nou, prima toch. Wel of geen hond houden, paardrijden, leren broekriem. Wat maakt dat er zo fel gediscussieerd wordt.

Nuance mag er toch ook zijn? Maar kan zijn, dat dat niet gewenst is in dit topic. Dan verdwijn ik weer.

Cilli96

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 11:10

rien10 schreef:
Onali schreef:
Oke? Waarom reageer je dan en pak je van alle berichten uit dit topic deze gebruiker?

Omdat er zoveel tegens en voors worden gebruikt. Ik vind het zo extreem allemaal. Waarom niet gewoon de keuze respecteren? Als iemand wel of niet naar de dierentuin wil, nou, prima toch. Wel of geen hond houden, paardrijden, leren broekriem. Wat maakt dat er zo fel gediscussieerd wordt.

Nuance mag er toch ook zijn? Maar kan zijn, dat dat niet gewenst is in dit topic. Dan verdwijn ik weer.

Volgens mij is mijn bericht juist van alles accepteren en niets opdringen/leggen. Nuance mag er zeker zijn en ben ik ook voor. Ik probeer de felle discussie te begrijpen maar ik zeg ook dat het niet nodig is.

Jis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 11:13

kiki1976 schreef:
Daan13 schreef:

Maar als veganisten zo trouw aan hun -hoe je het ook wilt noemen - willen blijven, zullen hun kinderen dus niet naar de dierentuin mogen.

Ook zullen ze geen kinderboerderij of melkveehouder oid bezoeken.

Ergens zal dan ook een heel stuk kennis, liefde voor dieren en ervaring verdwijnen ...

Maar hoeveel kinderen van ouders die gewoon vlees eten, weten waar de melk vandaan komt?
Als ik soms al hoor als je het vraagt en ze geven als antwoord, de supermarkt.
Net als groente, vlees etc

Inderdaad, denk dat ouders die bezig zijn met dierenwelzijn dat ook mee geven aan hun kinderen. En er is meer dan dierentuinen en kinderboerderijen.
Bossen, duinen enz bezoeken, niet alleen omdat je niks anders kan door een pandemie je kinderen daar los laten. Maar met respect voor de natuur observeren en leren. Daarnaast zijn er prachtige leerzame natuurfilms te vinden waar je echt wel veel meer van leert dan een dierentuin bezoekje

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 11:34

Natuurfilms etc,ja misschien ben ik dan teveel aan het doemdenken maar welk kind of puber zal uit z'n eigen vrije wil natuurfilms willen kijken?

The Lion King valt daar dan niet onder :+

Ts is geen vegan althans niet een hele echte . Het idee is wel leuk en aardig maar niet voldoende om echt zichzelf echt vegan te noemen,puur als het die persoon uitkomt.

Mensen die dat wel voor zo goed mogelijk of helemaal willen zijn,mogen er van mij best zijn maar laat een ander mens ook in z'n waarde.

Ga niet tegen mij zeggen dat ik slecht voor mijn dieren ben want ik knikker je van mijn erf af :o

Ik zie ook geen toekomst voor de wereld met alleen maar veganisten, hoeveel medicatie moet dan niet gestopt worden met produceren?

Rondleidingen op melkveebedrijven,struisvogel farmen etc etc zou meer aangemoedigd moeten worden. Vooral op de lagere en middelbare scholen.

Leer mensen waar het wegkomt,hoe het proces gaat,wat ervoor nodig is en kies je dan voor een leven zonder of met minder vlees,ei whatever . Prima maar dan zie je hopelijk ook de goede kanten van de boeren en andere mensen.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 11:38

Na het hele topic gelezen te hebben wil ik als vleesvee fokker toch ook reageren. Ongetwijfeld zijn wij in de ogen van vele veganisten (nee niet alle, maar vast velen) de duivels op aarde. Wij fokken lammeren met als doel slacht. Ons doel is daarbij om al onze dieren een zo'n fijn mogelijk leven te geven waar het ze aan niets ontbreekt en ze zonder stress kunnen leven. Alles met het grootste respect voor natuur en dier. Wij houden daarbij ook onze eigen melkgeiten voor zowel eigen gebruik als voor de eventuele fleslammeren. Wij fokken onze eigen kippen voor hun eieren en het vlees en proberen dus zo zelfvoorzienend mogelijk te leven zodat we weten waar ons eten vandaan komt en wat voor leven het gehad heeft.
Mijn persoonlijke levensvisie op het gebied van gebruik van dierlijke producten is dan ook niet zo zeer gericht op het volledig afschaffen daarvan maar wel het met mate en respect te gebruiken en vooral ook lokaal aan te schaffen waarbij de consument kan zien waar zijn product vandaan komt.

Senas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 11:55

lizy29 schreef:
Na het hele topic gelezen te hebben wil ik als vleesvee fokker toch ook reageren. Ongetwijfeld zijn wij in de ogen van vele veganisten (nee niet alle, maar vast velen) de duivels op aarde. Wij fokken lammeren met als doel slacht. Ons doel is daarbij om al onze dieren een zo'n fijn mogelijk leven te geven waar het ze aan niets ontbreekt en ze zonder stress kunnen leven. Alles met het grootste respect voor natuur en dier. Wij houden daarbij ook onze eigen melkgeiten voor zowel eigen gebruik als voor de eventuele fleslammeren. Wij fokken onze eigen kippen voor hun eieren en het vlees en proberen dus zo zelfvoorzienend mogelijk te leven zodat we weten waar ons eten vandaan komt en wat voor leven het gehad heeft.
Mijn persoonlijke levensvisie op het gebied van gebruik van dierlijke producten is dan ook niet zo zeer gericht op het volledig afschaffen daarvan maar wel het met mate en respect te gebruiken en vooral ook lokaal aan te schaffen waarbij de consument kan zien waar zijn product vandaan komt.

Bedankt voor je openheid en de zo goed mogelijke zorg voor de dieren!

Uit interesse ben ik benieuwd, hoe lang leven de lammeren en legkippen bij jullie voordat ze geslacht worden?

Zelf zie ik ook geen toekomst voor mij waarin er helemaal geen dieren meer gehouden worden voor slacht/bijproducten, maar hopelijk vermindert de hoeveelheid veehouderij wel sterk in de toekomst. Ik hoop daarbij ook dat boeren een overgang kunnen maken naar een andere sector.

Lalahorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-22 12:06

Poekkie schreef:
En wat precies is in jouw ogen dan leed?

Ook met betrekking tot huisdieren?

In mijn ogen is dit leed
Vlees eten . Dieren worden gefokt om vervolgens geslacht te worden . En ik vind slachen onrechtvaardig
Een dier kan zich niet verweren hier in . Omdat ze masaal door lopen en dan in een krappe stal staan dan de pen er door heem . Vervolgdns de keel door gesneden . En dan verder verwerkt worden voor vlees

Melk koeien
Die staan in de stal op beton . Liggen in een dun laagje zaagsel
Worden tegen hun wil in kunstmatig dractig gemaakt
Kalf word bij hun weg gehaalt zodra het geboren is . Een kalf hoort bij zen moeder tot dat ie oud genoeg is om er bij weg te kunnen
Koeien worden gemolken en worden alleen als melk machine gezien

Paarden in de stallen permanent houden
Helaas gebeurt dit nog steeds dat paarden nooit buiten staan ( ik ben in hrt verleden eens in amsterdam geweest waar de paarden opgehokt staan zonder enig weide gang )

Ook de ki van paarden is leed .
Waarom . Omdat fokkers het fokken zien als geld verdienen . Hoe.duurder het veulen hoe meer het opbrengt
Ook merries daar worden elk jaar drachtig gemaakt
Tegen hun wil in ( zelfs worden ze drachtig gemaakt als het veulen er nog bij loopt . Een merrie kringt elk jaar een veulen . Zonder eerst voledig te herstellen van de vorige dracht
Hoe meer veulens ze willen hoe meer merries op een onatruurlijke wijze gedekt worden puur om het geld

Ook de varkens die elke keer drachtig worden om vlees varkens te maken . Ze staan in te krappe hokken kunnen nergens bij zelfd niet bij hun jongen

Huisdieren die in te krappe hokken leven is ook leed

Konijnen die in een hok zitten waar ze niet kunnen op staan .
Hamsters in kooien van 30 bij 40 zelfs kleiner is ook niet goed
Honden die dus in krappe hokken worden gestopt

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 12:07

Ik ben ooit vegan geweest, en nu niet meer.

Maar ik was nooit zo hardcore moet ik eerlijk zeggen. Ik werd vegan omdat ik toen geen mogelijkheid zag om aan diervriendelijk vlees te komen. Het argument van een vegan is dan: maar vermoord worden is niet humaan, en daar hebben ze een punt, maar het vervelende voor mij is dat ik veel vleesvervangers slecht verdraag. Ik heb colitis ulcerosa, en kan er dus echt heel ziek van worden.

Vlees verdraag ik wel.
En nog steeds heb ik heel veel moeite met varkenshouderijen. Ik denk dat het beter kan, eerlijker kan naar de varkens toe. Fijner, mooier, netter.

Met vleeskoeien (ik koop vlees via "koop een koe") en dan heb je een redelijk goed idee over hoe "jouw" koe of kip geleeft heeft, plus geen verspilling. Ik heb moeite met verspilling. Je kunt geen filet uit een kip halen. Dan loopt de rest van de kip niet nog vrolijk rond.
Die transparantie vind ik belangrijk. En met de manier waarop de dieren hier geleefd hebben, kan ik leven. Ik heb nog steeds moeite met slachten, dat wel, maar de transparantie is heel prettig.

Een kipfiletje komt niet uit een fabriek, melk niet uit een pak, en eieren groeien niet in een doos.

Eieren eet ik zelden, en de eieren die ik eet, zijn van de buren, die een stuk of 10 kippen hebben, en ik heb achter mijn huis een bruine kip, en af en toe geeft ze me een ei. Maar ik heb geen kippenhok, en de kip niet gekortwiekt, dus ze kan gaan en staan waar ze wil. Volgens mij is ze een happy kip. Kip is ook al 7 jaar oud of zo, en ze doet het goed en ziet er gezond uit. Ze gaat weleens weg, maar komt altijd terug, en pas geleden was ze er met een haan. Haha.

Ik ben met de paarden begonnen omdat ik vond dat het trainen en africhten van paarden beter en fijner kon, eerlijker vooral.

Maar ik drink geen melk. Koeien die steeds hun kalf moeten afgeven, daar stress van hebben en inmiddels zo gefokt zijn dat ze veel meer produceren dan het kalf nodig heeft...... ik zou het mijn paard niet aan kunnen doen. In NL hebben we ook echt rassen die 0 spierweefsel meer hebben, en gewoon op zijn na 10 jaar, en koeien kunnen serieus oud worden.
Maar na een aantal keer op een melkboerderij te zijn geweest, en zeker gezien de nieuwe technieken die daar ontwikkeld worden, moet ik ook toegeven dat het echt, echt niet slecht is. De airconditioning is beter dan bij mij thuis, het is schoon en hygienisch, de koeien lopen in en uit wanneer ze willen, en het is beter voor elkaar dan de paardvriendelijkste stal. Dat is de andere kant, en die kan ik niet negeren.

Ik vind het bar ingewikkeld allemaal.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 12:07

gelukkig wordt er op veel scholen ook wel aandacht geschonken aan waar het voedsel vandaan komt. Mijn dochter (groep 4) is toevallig gisteren nog op excursie naar een boerderij geweest. Ik heb zelf op onze melkveehouderij ook wel eens schoolklassen rondgeleid. Heel nuttig en dankbaar werk om kinderen te leren hoe het er aan toe gaat op een boerderij.

Ik vind dat iedereen vrij mag zijn in wat hij/zij wil eten. Veganistische levensstijl heb ik niets op tegen, en zelfs best bewondering en respect voor de moeite die gedaan moet worden om je aan zo'n streng dieet te houden.
Waar ik wel (veel) moeite mee heb is als ik als melkveehoudster wordt uitgemaakt als moordenaar, kampbeul, dierenmishandelaar of verkrachter.... dat vind ik echt veel en veel te ver gaan. Onze koeien en kalfjes hebben een goed leven en worden 24/7/365 met heel veel zorg omringd.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 12:14

Senas schreef:
Bedankt voor je openheid en de zo goed mogelijke zorg voor de dieren!

Uit interesse ben ik benieuwd, hoe lang leven de lammeren en legkippen bij jullie voordat ze geslacht worden?

Zelf zie ik ook geen toekomst voor mij waarin er helemaal geen dieren meer gehouden worden voor slacht/bijproducten, maar hopelijk vermindert de hoeveelheid veehouderij wel sterk in de toekomst. Ik hoop daarbij ook dat boeren een overgang kunnen maken naar een andere sector.

Onze lammeren gaan naar de slacht als ze minimaal 40kg wegen. Het kan dus zijn dat ze al met 4 maanden geslacht worden maar er zijn er ook bij die pas met 10 maanden naar de slacht gaan. Die 10 maanden is voor ons wel het maximale omdat ze anders onverkoopbaar worden. Als ze dan echt nog te licht zijn laten we ze wel slachten maar halen vervolgens het vlees op voor in onze eigen vriezer. De groei van de lammeren word hierin overigens met name bepaald door de genetiek. Bedrijfsmatig is 10 maanden aanhouden uiteraard niet erg interessant maar voor nu is het wat het is. Langzaamaan proberen we een kudde te creëeren met lammeren die tussen de 4 en 6 maanden klaar zijn op een gezonde manier.

Onze kippen en dan met name de hanen slachten we zelf tussen de 6 en 12 maanden. Van de hennen blijft een gedeelte aan als verjonging van de groep leggers en een gedeelte word rond het jaar geslacht. De oude leghennen gaan er meestal uit tussen 2 en 3 jaar en de 'opperhaan' draait 2 jaar mee en word dan of geslacht of geruild. Overigens moet ik heel eerlijk bekennen dat ik wegens tijdgebrek afgelopen jaar onze jonge kippen niet geslacht heb waardoor er nu dus nog 6 hanen van 1 jaar rondhuppelen. :')

Overigens neemt de hoeveelheid boeren al zeer sterk af hier. Velen gaan met pensioen en opvolging vinden is heel erg moeilijk. Boer worden doe je uit passie want rijk word je er niet van

Jessix

Re: Vegan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 12:26

Wat betreft educatie. Als ik kinderen zou hebben mogen die best met school naar de dierentuin. Ik zie dat meer als plezier, dan educatie, maar hoe dan ook prima. Verder heb ik van huis meegekregen veel natuurfilms en documentaires te kijken. Je leert tenslotte het meeste van een dier in zijn natuurlijke habitat.
Ook kun je dieren in hun natuurlijke omgeving opzoeken en er daar van leren doormidden van een gids oid. En dan denk ik bijvoorbeeld al aan een keertje het bos in met de boswachter.

Ook de keuze wel of geen vlees eten zou aan mijn kinderen zelf zijn. Ik zou ze opvoeden vanuit mijn standpunt maar als ze daar andere ideeën over krijgen is dat hun goed recht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 12:27

Weet je ts, het is prima dat jij vegan bent en dat je daar helemaal voor bent. Maar ik vind in je manier van typen dat je heel graag wil bereiken dat iedereen hier gaat zeggen ach ja je hebt helemaal gelijk zo heb ik het nooit bekeken ik word ook vegan.
Misschien zie ik het verkeerd maar wees vooral trots op jezelf dat je vegan bent als jij daar blij mee bent, en respecteer daarnaast dat heel veel mensen dat niet zijn, niet willen zijn of wat voor reden dan ook. Persoonlijk zou ik het echt niet kunnen, en daarnaast vind ik een groot deel van de vegan community ook niet echt leuk, niet omdat ik dat weet maar omdat een partner van een vriendin van me een vegan zaak runt en ik heb genoeg bizarre verhalen gehoord over hoe vegans kunnen zijn/reageren..

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 12:43

Eten en gegeten worden...het is puur natuur. Mijn stalkat vangt muizen en jonge vogels, zeer zeker niet alleen om van te eten. Ook niet altijd op de meest aardige manier...we hebben eens een muis gevonden waarvan alleen de pootjes en staart waren opgegeten. Geen idee waarom, onze hoofdverdachte is de kat. Vossen kunnen er ook wat van....compleet uitgemoorde koppel kippen in de wei gevonden. Sindsdien gaat alles voor de nacht in dicht hok. De wolf valt ook niet onder de lievertjes, schapen die levend leeg gegeten worden.

Ik heb niets tegen slacht, ik heb wel wat tegen bio-industrie. En slachten moet gewoon netjes gebeuren, geen half dode dieren verder het traject door.

Lizy29, ik kan me helemaal vinden in jullie manier van dieren houden en slachten!

Wat ik bij een aantal veganisten zie gebeuren: alles wordt over de kam van bio-industrie geschoren. Dat is zo zwart wit gedacht, en klopt simpelweg niet. Heb hier best wat discussies over gehad met hardcore veganistische collega. Hardcore genoeg om te gaan demonstreren bij stallen, raar vinden dat mensen worden gearresteerd, en totaal geen begrip dat je stomweg inbreekt in iemands huis, de dieren juist in gevaar brengt.
Man, wat was ik boos toen ik een video zag van een veganistische groep, die in een varkensstal hadden ingebroken en deze bezet hielden. De boer kon niet bij zijn dieren. Dit weglachen in een talkshow, en trots vertellen hoe ze een ziek big hebben geprobeerd te redden...door water te voeren. Hoe stom kan je wezen, een dier dat nog geheel afhankelijk is van melk water te geven, en dan jezelf als held presenteren met de boer als boosdoener. %) (nee, betreffende collega was niet betrokken bij deze actie.)
Waar ik ook moeite mee heb: de collega dringt deze levenswijze ook op aan de clienten die afhankelijk zijn van hun begeleider...terwijl het zeer zeker niet hun keuze is.

Nee, mijn mening: als iemand veganistisch wilt leven, helemaal prima. Tuurlijk houd ik bij uit eten gaan er wel rekening mee of er ook veganistische gerechten op de menu-kaart staat. Maar ga het anderen niet opdringen. Wel ben ik er mee eens dat bio-industrie echt niet kan: we hebben een verantwoordelijkheid de dieren kwaliteit van leven te bieden. Of het nu om een slacht-lam gaat, of om je eigen paard. Ik ben daarin wel degelijk bewust welk vlees ik koop.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 12:47

Ik moet er trouwens stiekem wel om lachen dat ik hier zo wordt weggezet als extremist: dat ben ik namelijk beslist niet, ik bevind me zelfs aan de randen van het veganisme.

Alles wat ik hier deed was vertellen waar het veganisme als filosofie voor staat. Niet plantaardig dus, veganist. Omdat er om gevraagd werd en er verwarring was. Bijzonder dat daar toch zo heftig op gereageerd wordt.

Zelf heb ik niks tegen eieren eten van eigen hobbykipjes en ik kan me ook nog wel manieren indenken om diervriendelijk aan melk te komen, zonder complete scheiding van moeder en kind. Dus extreem, mwah.

Het zegt denk ik meer over het eigen geweten - daar is overigens al een hoop over geschreven, heel interessant! - dat sommigen zo door het lint gaan.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 12:50

BaileyMix, nee, dat is idd poeslief :') (bedoel ik niet sarcastisch)

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 12:52

friezenfan2 schreef:
Dat filmpje over honing was echt verontrustend, en een vegan alternatief is ahornsiroop? Dan moet ik nadat mijn huidige potje honing misschien daar eentje van halen.

Nou ben ik geen vegan maar meer een flexitariër maar is het dat niet met vegan zijn dat het een heel spectrum is. Dat je dus niet omdat je vegan ben meteen een hele lijst met dingen niet meer doet maar dat iedereen daar zelf een keuze in maakt.

Er zijn meer honing vervangers. https://www.veganisme.org/informatie/is ... en/honing/

Ik vind zelf rijststroop en agave siroop het lekkerste

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 12:56

Amber_anne schreef:
friezenfan2 schreef:
Dat filmpje over honing was echt verontrustend, en een vegan alternatief is ahornsiroop? Dan moet ik nadat mijn huidige potje honing misschien daar eentje van halen.

Nou ben ik geen vegan maar meer een flexitariër maar is het dat niet met vegan zijn dat het een heel spectrum is. Dat je dus niet omdat je vegan ben meteen een hele lijst met dingen niet meer doet maar dat iedereen daar zelf een keuze in maakt.

Er zijn meer honing vervangers. https://www.veganisme.org/informatie/is ... en/honing/

Ik vind zelf rijststroop en agave siroop het lekkerste

Of ga naar een lokale (hobby)imker. De goeden zullen er geen enkele moeite mee hebben je te laten zien hoe ze werken en je een potje van hun eigen gemaakte honing te verkopen. Je zal ook merken dat de smaak heel anders is als die van de grote producenten.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 12:57

Wat honing heb ik wel eens zitten denken...correct me if i'm wrong...maar is het niet juist goed dat we honing gebruiken? Juist zodat het houden van bijen naast de bestuiving nog een direct nut hebben? Juist omdat het zo slecht gaat met de bij, denk ik dat iedere reden om meer bijen te willen houden juist een goede is...

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 13:03

Dat is voor iedereen een keus. De imker die ik ken haalt bijvoorbeeld alsnog de honing weg en vervangt dit voor suiker water.

Ze zullen er vast zijn die dat niet doen maar dat vereist vaak wat zoekwerk. In de tussentijd is het misschien wel fijn om een veganistische honing te hebben.

Tevens vindt niet iedereen de smaak van honing altijd even lekker. Ik verkies voor mijn ontbijt vaak de rijststroop over echte honing omdat het zachter smaakt

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 13:05

BaileyMix schreef:
Ik moet er trouwens stiekem wel om lachen dat ik hier zo wordt weggezet als extremist: dat ben ik namelijk beslist niet, ik bevind me zelfs aan de randen van het veganisme.

Alles wat ik hier deed was vertellen waar het veganisme als filosofie voor staat. Niet plantaardig dus, veganist. Omdat er om gevraagd werd en er verwarring was. Bijzonder dat daar toch zo heftig op gereageerd wordt.

Zelf heb ik niks tegen eieren eten van eigen hobbykipjes en ik kan me ook nog wel manieren indenken om diervriendelijk aan melk te komen, zonder complete scheiding van moeder en kind. Dus extreem, mwah.

Het zegt denk ik meer over het eigen geweten - daar is overigens al een hoop over geschreven, heel interessant! - dat sommigen zo door het lint gaan.

Dit. De extreme reacties erop, en het stereoptyperen is echt bizar. Toen ik mezelf vegan noemde (en dat volgens de meer hardcore vegans niet was, want ik geef de hond rauw vlees, en de kat trouwens ook, ik heb daar ook echt bizarre reacties op gekregen, notabene van iemand waarvan de kat wegkwijnde omdat katten niet vegan kunnen leven) gingen mensen gewoon vlak voor me grote stukken vlees zitten eten, luid smakkend en hard verkondigen hoe lekker het wel niet was.

Dat gedrag is echt om te kotsen, zelfs als je geen vegan bent.

Juut schreef:
Wat honing heb ik wel eens zitten denken...correct me if i'm wrong...maar is het niet juist goed dat we honing gebruiken? Juist zodat het houden van bijen naast de bestuiving nog een direct nut hebben? Juist omdat het zo slecht gaat met de bij, denk ik dat iedere reden om meer bijen te willen houden juist een goede is...

Als het op een diervriendelijke manier gebeurt, ja. Het probleem is dat honingbijen houden in het verleden heeft bijgedragen tot het uitsterven van de bij, omdat mensen zo lomp waren dat ze niet alleen de verkeerde voorraad honing pakten maar ook een aantal bijen eraan gingen op die manier.

De bijen konden wat over was vervolgens niet gebruiken en gingen dus dood.

Bijen houden kan heel goed de soort helpen, maar dan wel op de goede manier.

Maar de nuance is vaak het probleem, en dat is aan beide kanten...... je kan paarden heel paardvriendelijk houden, maar de manier waarop het nu vaak gaat is niet in het belang van het paard. Met bijen ook. Het kan eerlijk en vriendelijk, maar dat is zeker niet altijd gebeurd.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 13:07

Vergeet ook niet dat honing bijen momenteel veel minder problemen hebben dan de wilde bij. We kunnen beter inzetten op minder pesticiden dan allemaal massaal honing bijen te gaan houden

Cilli96

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 13:09

Juut schreef:

Even heel jip en janneke (er zit meer achter dus) maar in principe zorgen de honing bijen voor het uitsterven van wilde bijen die voor de echte/betere bestuivingen zorgen

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 13:10

Avalanche schreef:
Toen ik mezelf vegan noemde (en dat volgens de meer hardcore vegans niet was, want ik geef de hond rauw vlees, en de kat trouwens ook, ik heb daar ook echt bizarre reacties op gekregen, notabene van iemand waarvan de kat wegkwijnde omdat katten niet vegan kunnen leven) gingen mensen gewoon vlak voor me grote stukken vlees zitten eten, luid smakkend en hard verkondigen hoe lekker het wel niet was.

Ik lees een poosje mee, en dit viel me op (niet speciaal van jou Avalanche, maar er zijn meer mensen die dit aangeven).

Bij welke mensen zit je dan? Zijn dat vrienden of kennissen?
Want vrienden accepteren je zoals je bent denk ik? En vreemden weten, denk ik, niet dat je vegan bent.

Wordt er dan live commentaar geleverd door familie (bij een verjaardag ofzoiets?).

Ik weet niet eens wie van mijn vrienden vegan is.. als we met een aantal naar een restaurant gaan zal er wel een vegan/vegetarisch iemand bij zitten. Die besteld vegan, en de mensen die vlees/vis willen, bestellen dat. Ik heb er eigenlijk zelf nooit iets over gehoord.. Ja, je zit dan wel aan dezelfde tafel, dus als mensen er niet tegen kunnen dat er vlees gegeten wordt, dan kan er apart eens wat afgesproken worden, stel ik me zo voor.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 13:13

Ik denk eigenlijk dat veel gedrag dat als anti-vleeseter of anti-vegan wordt gezien gewoon algemeen hufterig gedrag is. Gewoon eikelige mensen die menen een excuus gevonden te hebben om al die eikeligheid naar buiten te laten :roll: