Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
superpony schreef:pmarena, maar zo denk je als volwassene nu. Blijven zitten of een jaar langer ergens over doen, wordt wel gezien als "je bent dom" en vaak ook zo opgevat door het kind en de kinderen er omheen. Vast niet altijd en overal door iedereen, maar je merkt toch vaak dat men nog zo denkt. Zelfde als je naar een niveau lager gaat op de Middelbare bijvoorbeeld. En dan ook echt door leerlingen EN ouders.
superpony schreef:Maar daar worden ze wel op aangesproken en ik heb de ervaring dat het zelfs later mee blijft spelen. Met name in de eerste als de meesten 12 zijn en iemand zegt dat hij/zij 13 is bijvoorbeeld.
Maar heel eerlijk heb ik het op VWO bijv vaker gehoord dat bij mensen op het VMBO. Die lijken daar toch minder om te geven en elkaar wat dat betreft goed te accepteren.
Bij VWO is de prestatie drang soms erg hoog.
superpony schreef:Maar daar worden ze wel op aangesproken en ik heb de ervaring dat het zelfs later mee blijft spelen. Met name in de eerste als de meesten 12 zijn en iemand zegt dat hij/zij 13 is bijvoorbeeld.
Maar heel eerlijk heb ik het op VWO bijv vaker gehoord dat bij mensen op het VMBO. Die lijken daar toch minder om te geven en elkaar wat dat betreft goed te accepteren.
Bij VWO is de prestatie drang soms erg hoog.
Maar ook oma's en opa's uit andere generaties kunnen heel teleurgesteld reageren.
En eigenlijk kan je het niemand echt kwalijk nemen als we in zo een cultuur leven, waar presteren heerst.
Kimbers schreef:Oh werkelijk? Heb nog nooit meegemaakt dat een kind of jongere een oordeel had over iemands leeftijd in de klas. Niet met maar 1 jaar verschil in leeftijd in ieder geval. Er zit sowieso al een enorm gat tussen vroege en late leerlingen waardoor ik niet het idee heb dat het kinderen opvalt.
superpony schreef:Kimbers schreef:Oh werkelijk? Heb nog nooit meegemaakt dat een kind of jongere een oordeel had over iemands leeftijd in de klas. Niet met maar 1 jaar verschil in leeftijd in ieder geval. Er zit sowieso al een enorm gat tussen vroege en late leerlingen waardoor ik niet het idee heb dat het kinderen opvalt.
Heel eerlijk?
Als ik het er met mensen over heb die LTS/VMBO hebben gedaan ervaren ze dat niet zo.
Maar zowel ik zelf vroeger als tijdens dat onze zoon naar het Lyceum gingen, speelde het heel erg. Toen ik naar een andere school ging, verloor ik zelfs "vrienden" en de ouders van mn zogenaamd beste vriendin, hadden altijd al omlaag halend commentaar op het beroep van mijn moeder en het licht Amsterdamse accent.
Toen onze zoon van VWO naar Havo ging, hadden de VWO vrienden wel commentaar en zogenaamde grapjes, die niet grappig zijn. Het is zelfs zo erg dat ze HBO een stuk "lager" vonden dan de uni. En dat is dan even niet alleen specifiek voor die groep jongens, want ook van klanten regelmatig gehoord als een kind van niveau veranderde.
Waar we ooit op stal stonden ging de dochter naar het VWO, zelfde jaar als onze zoon. Zowel moeder als dochter stonden met andere mensen nare grapjes te maken over het HAVO volk........
Ik weet een vader die echt vindt dat elk kind het hoogste niveau moet bereiken, dus Gymnasium en als ze dat niet halen, maar meer moeten lezen, minder spelen en sws was veel speelgoed onzin.
Maar juist door de diverse ervaringen en het aanhoren van mensen uit diverse omgevingen, heb ik er wel van geleerd. Wij hebben onze zoon echt op zijn hart gedrukt te doen wat hij vooral leuk vindt. Maar ondanks dat vond hij het lastig dat hij na HBO een MBO opleiding wilde proberen in een geheel andere richting, maar meer combi met praktijk leren.
Dat ondanks onze opvoeding, die nare opmerkingen om hem heen toch ergens zijn blijven hangen en hij iets van schaamte of falen voelde.......
Ik herken dat met praktijk gerichte opleidingen, LTS, LBO, nu VMBO echt veel minder.
En ook spreek je ouders die veel trotser zijn of lijken op hun kind als ze een VMBO diploma en later MBO diploma halen als daarvoor leren moeilijk bleek te zijn.
verootjoo schreef:ja, die mensen heb je. Ik ken ze ook helaas.
Ik vraag ze altijd hoe ze dan hun badkamer verbouwen of hoe het komt dat hun huis zo strak in de lak zit en hoe hun auto steeds weer goedgekeurd of gerepareerd is zodat ze ermee kunnen rijden.
Kan je wel intelligent zijn, maar zo'n kortzichtige blik op de wereld is echt armoe.
MyWishMax schreef:Zowel mijn broer als ik, als onze vrienden, hebben dat echt niet zo meegemaakt superpony. Mijn broer was een jaar jonger als klasgenoten, deed vwo/gymnasium en heeft daar nooit last van gehad, nooit een opmerking oid. Ik ben van VWO naar havo gegaan en 0 opmerkingen. We kregen nieuwe jongeren in de klas die bleven zitten of 1 die een klas overgeslagen had en echt nooit is dat een reden geweest voor opmerkingen.
Echt bij niemand die ik ken.
Misschien geluk dat wij een gezondere omgeving hadden of dat mijn ouders helemaal geen hoge opleidingen hadden, maar wel goede banen. Ik ben havo gaan doen omdat ik te lui was voor het VWO en ja, dat was zonde maar heb ik nooit commentaar op gehad.
Kimbers schreef:Ligt het wellicht ook aan de omgeving/school. Zelf ook op het vwo gezeten maar herken het gelukkig niet.
Verschrikkelijk als mensen een dergelijke mentaliteit hebben.
pmarena schreef:Nou in groep 3 zou eentje van 8 bij het begin van het schooljaar wel opvallen. Maar dat geeft toch niks![]()
Ieder zijn eigen tempo
Er zijn er die het groep 3 schooljaar met 7 beginnen en er zijn er die pas aan het eind van het schooljaar, in de zomervakantie 7 worden of zelfs nog later. En alles er tussenin.
Hier op school een stukje verderop, wilden ze nichtje van 4, die eind december jarig is en toen voor het eerst naar de kleuterklas ging, een paar weken later al een groep 3 advies geven omdat ze prima mee zou komen met leren lezen en schrijven en de kleuterklas een beetje te saai zou kunnen zijn.
En toen was ze nog amper op school geweest vanwege de Corona-sluiting...en echt nog zo'n klein speel meisjeDat vond ik wel slecht hoor, dat voorstel moeten ze niet doen vind ik want emotioneel was ze daar echt niet aan toe. Zeg dan groep 2, dat is al wat anders dan na een paar weken groep 1, direct naar groep 3 willen doen....
Urbanus schreef:Ik kom uit een wit hoogopgeleid gezin, zat in Bergen op school maar ik herken het ook niet.
Maar is deze discussie niet een beetje verdwaald?
verootjoo schreef:Mijn kleuter interesseert zich ook totaal niet voor veterstrikkenook niet voor knutselwerkjes die hij op school moet doen.
Hij houdt wel veel van boekjes lezen en weet alle letters al en leest woordjes.
Kan ik niks aan doen, maar ik ga hem echt niet vervelen met leren veter strikken. Ik stimuleer hem dan liever vast met lezen te gaan starten als hij dat leuk vindt. Heeft ie mi ook veel meer aan dan aan veterstrikken.
En idd, hier geen veterschoenen