Kinderen fietsen/lopen steeds later zelfstandig.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kinderen later zelfstandig fietsen

Goede zaak
35 (26%)
Onnodig, ze kunnen het al veel jonger zelf
97 (73%)

Totaal aantal stemmen: 132

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 18:34

Lizy, volg je gevoel daarin.
Het is inmiddels 4 jaar geleden en ik ben er nog iedere dag blij om.
Een kennis van ons is wel tegen haar gevoel ingegaan en dat jochie kwam gewoon in de klas niet mee. Wel kwa schoolwerk maar geen goede aansluiting in de klas.
Ik heb dat zelf vroeger ook gehad als vroege leerling helaas.
Omgekeerd heb je ze uiteraard ook die juist vroeg rijp zijn.

pmarena

Re: Kinderen fietsen/lopen steeds later zelfstandig.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 12:02

Heerlijk toch dat je gewoon lekker een jaartje later kan beginnen als je er nog niet aan toe bent +:)+

Beter een jaartje later beginnen met kleuteren of een jaartje langer doorkleuteren, dan het gevoel kweken dat je niet goed genoeg bent en de anderen niet bij kan benen en in een latere groep het buitenbeentje wordt :(:)

Overigens onze jongen is 7 en kan geen veters strikken. Hebben we ook nooit gestimuleerd want het was wel duidelijk dat hij daar het geduld niet voor zou hebben. Met klittenband gaf hij al snel op, héél irritant want wij zijn zelf wel van mening dat je wel een béétje moet doorzetten om iets onder de knie te krijgen maar meneer laat zich graag pamperen := En dat zie ik bij veel andere jongens in de klas ook wel :=

Maar hee, zelf hou ik ook niet van veters strikken en heb altijd schoenen waar ik zó in kan stappen, met elastieken zijkanten of de veters vervangen door elastiek. En hij heeft zelf ook nog nooit schoenen met veters gehad. Dat ga ik mezelf toch niet aandoen joh, om een baby-peuter-kleuter die geen 3 tellen stil kan zitten, schoenen met veters aan te moeten trekken :=

Ik vind het overigens wel best aso om kinderen die geen veters kunnen strikken, wèl naar school te sturen met schoenen met veters! Dan maak je er lekker andermans probleem van, kan de juf tig keer schoenen staan strikken en ze hebben het al zo druk -O-

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 12:21

Mijn kleuter interesseert zich ook totaal niet voor veterstrikken := ook niet voor knutselwerkjes die hij op school moet doen.

Hij houdt wel veel van boekjes lezen en weet alle letters al en leest woordjes.

Kan ik niks aan doen, maar ik ga hem echt niet vervelen met leren veter strikken. Ik stimuleer hem dan liever vast met lezen te gaan starten als hij dat leuk vindt. Heeft ie mi ook veel meer aan dan aan veterstrikken.

En idd, hier geen veterschoenen :+

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 12:29

Ja joh, ik denk maar zo: voordat hij 18 is, zal hij vast wel een keertje een moment hebben waarop het zijn eer te na is dat hij geen veters kan strikken, of misschien wordt hij ineens fussy over zijn schoenen en wil bepaalde veterschoenen...en dan leert hij het alsnog wel.

Nu net 7 geworden en ik heb voor de grap weer eens een paar veterschoenen gekocht :=
Veters er uit gehaald en vervangen door elastische veters met zo'n stoppertje dat je indrukt en dan de veters strak trekt weet je wel. Dat was een jaar of 2 geleden nog veels te veel moeite voor meneer, maar nu deed hij het wel. Zowaar :=

Dus we zijn weer een stapje verder op weg naar het echte leren veters strikken :')

Of het komt doordat hij wat ouder is. Of door wat speelafspraakjes bij de reflex integratie therapeute, of doordat het ook wel erg heerlijk wol gevoerde schoenen betreft...? Wie zal het zeggen :P

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 12:34

Veters zaten voor mij rond ongeveer 5 jaar wel in de voor mij ‚verplichte‘ vaardigheden net als tafel dekken, zelf je spullen voor school bij elkaar zoeken, een boterham smeren en je zwempak uitspoelen na de zwemles en je haren wassen. Dat hebben we dus actief verplicht aangeleerd en expres mooie roze veterschoenen uitgezocht.
Maar uiteraard staat ieder daar anders in. De wereld vergaat niet als je geen strik kunt maken.
Ik schijn verkeerd om te strikken trouwens. Nooit geweten. We hebben het aanleren dus maar aan mijn man overgelaten anders geef ik mijn foute techniek door aan de volgende generatie _O-

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 12:39

pmarena, maar zo denk je als volwassene nu. Blijven zitten of een jaar langer ergens over doen, wordt wel gezien als "je bent dom" en vaak ook zo opgevat door het kind en de kinderen er omheen. Vast niet altijd en overal door iedereen, maar je merkt toch vaak dat men nog zo denkt. Zelfde als je naar een niveau lager gaat op de Middelbare bijvoorbeeld. En dan ook echt door leerlingen EN ouders.

Maar we leven ook in zo een cultuur. Kinderen moeten binnen de lijntjes kleuren, bepaalde dingen kunnen op bepaalde leeftijd, op puzzels, spellen en boeken staan leeftijden en niveau's.

Zoals ik eerder schreef; er wordt niet gekeken naar waar een kind wel goed in is om dat te stimuleren en verder te ontwikkelen.

Ergens is het heel vreemd dat we allemaal hetzelfde moeten leren op ongeveer hetzelfde tempo, terwijl we daarna allemaal wat anders gaan doen.
En ja, schrijven en lezen is belangrijk, maar niet tot elk niveau voor iedereen.

Overigens ben ik volwassen, heb veterschoenen, maar strik ze ook niet. Knoop na laatste gat en in en uitstappen. Ik kan het natuurlijk wel, maar heb weer mn eigen redenen.
En ondanks dat ik de basis dingen wel leerde en zelf kon, is thuis altijd alles voor me gedaan. Ben er echt niet onhandig van geworden.
Aan andere vaardigheden wordt dan weer juist erg weinig aandacht besteed, waar die voor iedereen in het leven belangrijk zijn. Dat moet dan deels vanuit huis komen en tijdens de schooltijd ontwikkelen, maar dat gaat dus niet altijd.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 12:46

superpony schreef:
pmarena, maar zo denk je als volwassene nu. Blijven zitten of een jaar langer ergens over doen, wordt wel gezien als "je bent dom" en vaak ook zo opgevat door het kind en de kinderen er omheen. Vast niet altijd en overal door iedereen, maar je merkt toch vaak dat men nog zo denkt. Zelfde als je naar een niveau lager gaat op de Middelbare bijvoorbeeld. En dan ook echt door leerlingen EN ouders.

Ja en daarom zeg ik ook dat ik het als ouder de betere optie zou vinden als je dat extra jaar pakt vóór de kleuterklas, of nog een jaartje doorkleuteren. Dan valt het veel minder op, ook voor het kind zelf, dat dan gewoon zelf mee kan beslissen om nog liever een extra jaartje bij de kleuterjuf te blijven :)

Beter daar, dan in groep 3 of later :(:)

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 12:51

Mijn middelste heeft ook een extra jaar gekleuterd. Hij wordt deze zomer 8 jaar en gaat naar groep 4 na de zomervakantie.
Mijn jongste zit nu in groep 2 en blijft ook een jaar extra in groep 2 volgend schooljaar. Hij speelt nog veel te graag en is lastig te motiveren om werkjes te doen. Dus dat wordt 1 grote frustratie als hij naar groep 3 zou gaan.
Liever een jaar extra kleuteren dan.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 12:52

Maar daar worden ze wel op aangesproken en ik heb de ervaring dat het zelfs later mee blijft spelen. Met name in de eerste als de meesten 12 zijn en iemand zegt dat hij/zij 13 is bijvoorbeeld.

Maar heel eerlijk heb ik het op VWO bijv vaker gehoord dat bij mensen op het VMBO. Die lijken daar toch minder om te geven en elkaar wat dat betreft goed te accepteren.
Bij VWO is de prestatie drang soms erg hoog.

Maar ook oma's en opa's uit andere generaties kunnen heel teleurgesteld reageren.

En eigenlijk kan je het niemand echt kwalijk nemen als we in zo een cultuur leven, waar presteren heerst.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 13:04

superpony schreef:
Maar daar worden ze wel op aangesproken en ik heb de ervaring dat het zelfs later mee blijft spelen. Met name in de eerste als de meesten 12 zijn en iemand zegt dat hij/zij 13 is bijvoorbeeld.

Maar heel eerlijk heb ik het op VWO bijv vaker gehoord dat bij mensen op het VMBO. Die lijken daar toch minder om te geven en elkaar wat dat betreft goed te accepteren.

Misschien wel. Maar ik heb mijn hele schooltijd last gehad dat ik de jongste en de kleinste was van de klas. Mij hadden ze vroeger ook beter een jaar extra kunnen laten kleuteren.
Mijn jongens zijn alle 2 in de zomer jarig, dus sowieso redelijk jonge leerlingen.
Mijn dochter is van januari, dus die heeft sowieso al een half jaar extra gekleuterd als kinderen die in de zomer jarig zijn.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 14:42

Ik ben van Juli en heb er eigenlijk nooit last van gehad. Maar er is ook veel verkeerd ingeschat. Ik kon goed leren, dus de verwachtingen waren hoog. Ik was alleen nog heel speels en dat is niet echt gezien. Of in ieder geval niet goed besproken en ik was ook wel echt klaar met de lagere school.

Dat is ook zoiets; De overgang van lagere school naar de middelbare. Onze zoon is van April en was er ook klaar voor. In groep 8 spelen ze misschien niet meer, maar jongens voetballen vaak nog in de pauze en kunnen goed ravotten.
Voor hem was de grootste overgang wel dat de pauzes saai waren. Hij miste dat even ontladen en een balletje trappen. Hij zat op Havo/Vwo waar veel mensen ook meer met andere dingen bezig waren. Zijn vriendengroep was bijv meer bezig met computers waar hij meer sportief is.

De overgang wordt bijna niet begeleid. Ja, op de middelbare school krijg je een mentor klas, maar verder is het toch vaak een grote overgang en verandering die echt wordt onderschat voor veel kinderen.
Zeker als je ook niet met alle vrienden naar dezelfde school gaat, naar een andere plaats moet reizen of sws langer moet reizen.

Wij werden vroeger "bang" gemaakt dat brugpiepers gepest werden, maar zelf nooit iets van gemerkt. Toch denk ik dat kinderen er soms wel last van hebben.

Maar zo komen we ook weer op het probleem; Iedereen is anders en we moeten eigenlijk op school allemaal hetzelfde doen.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 15:28

superpony schreef:

Maar ook oma's en opa's uit andere generaties kunnen heel teleurgesteld reageren.

En eigenlijk kan je het niemand echt kwalijk nemen als we in zo een cultuur leven, waar presteren heerst.

Oh werkelijk? Heb nog nooit meegemaakt dat een kind of jongere een oordeel had over iemands leeftijd in de klas. Niet met maar 1 jaar verschil in leeftijd in ieder geval. Er zit sowieso al een enorm gat tussen vroege en late leerlingen waardoor ik niet het idee heb dat het kinderen opvalt.

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 15:31

En déze oma zou het helemaal niks uitmaken

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 15:35

Nou in groep 3 zou eentje van 8 bij het begin van het schooljaar wel opvallen. Maar dat geeft toch niks :)
Ieder zijn eigen tempo :)

Er zijn er die het groep 3 schooljaar met 7 beginnen en er zijn er die pas aan het eind van het schooljaar, in de zomervakantie 7 worden of zelfs nog later. En alles er tussenin.

Hier op school een stukje verderop, wilden ze nichtje van 4, die eind december jarig is en toen voor het eerst naar de kleuterklas ging, een paar weken later al een groep 3 advies geven omdat ze prima mee zou komen met leren lezen en schrijven en de kleuterklas een beetje te saai zou kunnen zijn.

En toen was ze nog amper op school geweest vanwege de Corona-sluiting...en echt nog zo'n klein speel meisje :(:) Dat vond ik wel slecht hoor, dat voorstel moeten ze niet doen vind ik want emotioneel was ze daar echt niet aan toe. Zeg dan groep 2, dat is al wat anders dan na een paar weken groep 1, direct naar groep 3 willen doen....

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 16:09

Kimbers schreef:
Oh werkelijk? Heb nog nooit meegemaakt dat een kind of jongere een oordeel had over iemands leeftijd in de klas. Niet met maar 1 jaar verschil in leeftijd in ieder geval. Er zit sowieso al een enorm gat tussen vroege en late leerlingen waardoor ik niet het idee heb dat het kinderen opvalt.

Heel eerlijk?

Als ik het er met mensen over heb die LTS/VMBO hebben gedaan ervaren ze dat niet zo.

Maar zowel ik zelf vroeger als tijdens dat onze zoon naar het Lyceum gingen, speelde het heel erg. Toen ik naar een andere school ging, verloor ik zelfs "vrienden" en de ouders van mn zogenaamd beste vriendin, hadden altijd al omlaag halend commentaar op het beroep van mijn moeder en het licht Amsterdamse accent.

Toen onze zoon van VWO naar Havo ging, hadden de VWO vrienden wel commentaar en zogenaamde grapjes, die niet grappig zijn. Het is zelfs zo erg dat ze HBO een stuk "lager" vonden dan de uni. En dat is dan even niet alleen specifiek voor die groep jongens, want ook van klanten regelmatig gehoord als een kind van niveau veranderde.

Waar we ooit op stal stonden ging de dochter naar het VWO, zelfde jaar als onze zoon. Zowel moeder als dochter stonden met andere mensen nare grapjes te maken over het HAVO volk........

Ik weet een vader die echt vindt dat elk kind het hoogste niveau moet bereiken, dus Gymnasium en als ze dat niet halen, maar meer moeten lezen, minder spelen en sws was veel speelgoed onzin.

Maar juist door de diverse ervaringen en het aanhoren van mensen uit diverse omgevingen, heb ik er wel van geleerd. Wij hebben onze zoon echt op zijn hart gedrukt te doen wat hij vooral leuk vindt. Maar ondanks dat vond hij het lastig dat hij na HBO een MBO opleiding wilde proberen in een geheel andere richting, maar meer combi met praktijk leren.

Dat ondanks onze opvoeding, die nare opmerkingen om hem heen toch ergens zijn blijven hangen en hij iets van schaamte of falen voelde.......

Ik herken dat met praktijk gerichte opleidingen, LTS, LBO, nu VMBO echt veel minder.

En ook spreek je ouders die veel trotser zijn of lijken op hun kind als ze een VMBO diploma en later MBO diploma halen als daarvoor leren moeilijk bleek te zijn.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 16:13

ja, die mensen heb je. Ik ken ze ook helaas.
Ik vraag ze altijd hoe ze dan hun badkamer verbouwen of hoe het komt dat hun huis zo strak in de lak zit en hoe hun auto steeds weer goedgekeurd of gerepareerd is zodat ze ermee kunnen rijden.

Kan je wel intelligent zijn, maar zo'n kortzichtige blik op de wereld is echt armoe.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 16:19

Zowel mijn broer als ik, als onze vrienden, hebben dat echt niet zo meegemaakt superpony. Mijn broer was een jaar jonger als klasgenoten, deed vwo/gymnasium en heeft daar nooit last van gehad, nooit een opmerking oid. Ik ben van VWO naar havo gegaan en 0 opmerkingen. We kregen nieuwe jongeren in de klas die bleven zitten of 1 die een klas overgeslagen had en echt nooit is dat een reden geweest voor opmerkingen.
Echt bij niemand die ik ken.

Misschien geluk dat wij een gezondere omgeving hadden of dat mijn ouders helemaal geen hoge opleidingen hadden, maar wel goede banen. Ik ben havo gaan doen omdat ik te lui was voor het VWO en ja, dat was zonde maar heb ik nooit commentaar op gehad.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 16:33

superpony schreef:
Kimbers schreef:

Heel eerlijk?

Als ik het er met mensen over heb die LTS/VMBO hebben gedaan ervaren ze dat niet zo.

Maar zowel ik zelf vroeger als tijdens dat onze zoon naar het Lyceum gingen, speelde het heel erg. Toen ik naar een andere school ging, verloor ik zelfs "vrienden" en de ouders van mn zogenaamd beste vriendin, hadden altijd al omlaag halend commentaar op het beroep van mijn moeder en het licht Amsterdamse accent.

Toen onze zoon van VWO naar Havo ging, hadden de VWO vrienden wel commentaar en zogenaamde grapjes, die niet grappig zijn. Het is zelfs zo erg dat ze HBO een stuk "lager" vonden dan de uni. En dat is dan even niet alleen specifiek voor die groep jongens, want ook van klanten regelmatig gehoord als een kind van niveau veranderde.

Waar we ooit op stal stonden ging de dochter naar het VWO, zelfde jaar als onze zoon. Zowel moeder als dochter stonden met andere mensen nare grapjes te maken over het HAVO volk........

Ik weet een vader die echt vindt dat elk kind het hoogste niveau moet bereiken, dus Gymnasium en als ze dat niet halen, maar meer moeten lezen, minder spelen en sws was veel speelgoed onzin.

Maar juist door de diverse ervaringen en het aanhoren van mensen uit diverse omgevingen, heb ik er wel van geleerd. Wij hebben onze zoon echt op zijn hart gedrukt te doen wat hij vooral leuk vindt. Maar ondanks dat vond hij het lastig dat hij na HBO een MBO opleiding wilde proberen in een geheel andere richting, maar meer combi met praktijk leren.

Dat ondanks onze opvoeding, die nare opmerkingen om hem heen toch ergens zijn blijven hangen en hij iets van schaamte of falen voelde.......

Ik herken dat met praktijk gerichte opleidingen, LTS, LBO, nu VMBO echt veel minder.

En ook spreek je ouders die veel trotser zijn of lijken op hun kind als ze een VMBO diploma en later MBO diploma halen als daarvoor leren moeilijk bleek te zijn.

Ligt het wellicht ook aan de omgeving/school. Zelf ook op het vwo gezeten maar herken het gelukkig niet.
Verschrikkelijk als mensen een dergelijke mentaliteit hebben.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 16:41

verootjoo schreef:
ja, die mensen heb je. Ik ken ze ook helaas.
Ik vraag ze altijd hoe ze dan hun badkamer verbouwen of hoe het komt dat hun huis zo strak in de lak zit en hoe hun auto steeds weer goedgekeurd of gerepareerd is zodat ze ermee kunnen rijden.

Kan je wel intelligent zijn, maar zo'n kortzichtige blik op de wereld is echt armoe.

Ik maak dat juist vaak mee en vind persoonlijk dat mensen met hogere opleiding heel vaak laag denken over de bevolking die lagere opleidingen hebben genoten.

MyWishMax schreef:
Zowel mijn broer als ik, als onze vrienden, hebben dat echt niet zo meegemaakt superpony. Mijn broer was een jaar jonger als klasgenoten, deed vwo/gymnasium en heeft daar nooit last van gehad, nooit een opmerking oid. Ik ben van VWO naar havo gegaan en 0 opmerkingen. We kregen nieuwe jongeren in de klas die bleven zitten of 1 die een klas overgeslagen had en echt nooit is dat een reden geweest voor opmerkingen.
Echt bij niemand die ik ken.

Misschien geluk dat wij een gezondere omgeving hadden of dat mijn ouders helemaal geen hoge opleidingen hadden, maar wel goede banen. Ik ben havo gaan doen omdat ik te lui was voor het VWO en ja, dat was zonde maar heb ik nooit commentaar op gehad.

Hier dus anders. Ik ging naar een goede school in het Gooi en daar zo ervaren.
Familie zat weer op 2 andere scholen en hadden weer andere ervaringen, maar ik kan niet zeggen dat ze daar vriendelijk zijn en niet uit de hoogte doen naar lager geschoolde mensen.

Onze zoon heeft zowel in Drenthe als de Veluwe op de middelbare gezeten en heeft een hele grote, brede vriendengroep. Maar met de jongens van het VWO is amper tot geen contact meer. De jongens van de Havo, die ook samen voetbalden en nog, hebben nog veel contact.

De grapjes van de mensen van het VWO, en zoals geschreven ook op stal, waren echt naar. Buiten het niveau om, heb je het ook nog steeds over kinderen midden in hun ontwikkeling.

Mijn moeder werkte misschien 10x harder dan menig mens en toch was haar accent het probleem bij een vriendin thuis in t Gooi. Ondanks dat haar ouders super netjes, degelijk en hoog opgeleid waren, hadden ze niet geleerd mensen in hun waarde te laten.

Als ik naar mensen luister die trots zijn op hun kind, omdat ze VMBO hebben gehaald, een leuke MBO opleiding zijn gaan doen of daarvoor zijn geslaagd, vind ik dat echt super mooi.
Hoor echt veel vaker bij de ouders die zelf vwo/uni/hbo hebben dat de verwachtingen echt heel hoog liggen.

Zeker afgelopen 2 jaar met Corona zijn we ontzettend tegen de anders denkende, de vooroordelen, het in hokjes stoppen en bijbehorend niveau's noemen, gelopen.
Mijn moeder van bijna 80 zei letterlijk; ik laat me sowieso vaccineren, want op tv zeiden ze dat vooral mensen uit lagere milieu's zich niet laten vaccineren.

En ja, natuurlijk is dat haar keus om dat te volgen, maar het is wel steeds zo benoemd.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 16:42

Och dat gebeurt over alle verschillen op het werk is de verpleegkundige te goed om poep van de muren en deurkrukken af te poetsen.... terweil haar collega altijd meehelpt als er s'nachts een bewoner heeft gesmeert.... Pas als je eenvoudig jezelf kunt en durft blijven heb je klasse, mensen praten toch wel maar dan zijn er toch ook mensen die hun niet aanspreken dat zoiets niet kan!.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 16:43

Kimbers schreef:
Ligt het wellicht ook aan de omgeving/school. Zelf ook op het vwo gezeten maar herken het gelukkig niet.
Verschrikkelijk als mensen een dergelijke mentaliteit hebben.

Gaat toch wel om diverse regio's, plaatsen en verschillende scholen waar ik, onze zoon, familie, vrienden, maar ook klanten en kinderen van klanten op hebben gezeten.

Wel vaak ontwijkt men de discussie en merk je pas dat men open is als je er zelf over begint.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 16:45

Ik kom uit een wit hoogopgeleid gezin, zat in Bergen op school maar ik herken het ook niet.

Maar is deze discussie niet een beetje verdwaald?

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 20:25

pmarena schreef:
Nou in groep 3 zou eentje van 8 bij het begin van het schooljaar wel opvallen. Maar dat geeft toch niks :)
Ieder zijn eigen tempo :)

Er zijn er die het groep 3 schooljaar met 7 beginnen en er zijn er die pas aan het eind van het schooljaar, in de zomervakantie 7 worden of zelfs nog later. En alles er tussenin.

Hier op school een stukje verderop, wilden ze nichtje van 4, die eind december jarig is en toen voor het eerst naar de kleuterklas ging, een paar weken later al een groep 3 advies geven omdat ze prima mee zou komen met leren lezen en schrijven en de kleuterklas een beetje te saai zou kunnen zijn.

En toen was ze nog amper op school geweest vanwege de Corona-sluiting...en echt nog zo'n klein speel meisje :(:) Dat vond ik wel slecht hoor, dat voorstel moeten ze niet doen vind ik want emotioneel was ze daar echt niet aan toe. Zeg dan groep 2, dat is al wat anders dan na een paar weken groep 1, direct naar groep 3 willen doen....

Kan allemaal hoor, bij die van ons in de klas is de oudste binnenkort 10 (zittenblijver) en zij is net 8 geworden (hele vroege leerling en kan meer dan goed meekomen maar gold ook voor haar vader die daarna ook VWO heeft gedaan dus ze is gewoon erg pienter). Ik heb trouwens niet het gevoel dat ze het raar vind dat anderen echt ouder zijn hoor. Ze is alleen ook echt een kleintje, altijd al geweest, dat zie je dan wel in de verhouding maar dat is ook met leeftijdsgenootjes. Ze is gewoon klein. Ik denk dat het gewoon heel erg van je kind afhangt wat passend is.

Groep drie met 4 lijkt mij sociaal emotioneel echt niet wenselijk inderdaad. Volgens mij krijg je dan echt een kloof maar een ontwikkelingsvoorsprong is heel lastig voor scholen, daar valt wel winst te behalen. Kindje van vrienden is net 3 en gaat nu naar de basisschool, heeft de uitdaging nodig. Is ook lastig hoor qua keuze want je wil je kind wel uitdaging geven maar ook niet voorbij gaan aan andere ontwikkelingen lijkt mij.

En jongens zijn vaak "lui" als het gaat om dingen als veters strikken enzo, vaak ook iets later met bepaalde dingen en vroeger met andere. Knutselen is gewoon ook kindafhankelijk.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 02:24

Urbanus schreef:
Ik kom uit een wit hoogopgeleid gezin, zat in Bergen op school maar ik herken het ook niet.

Maar is deze discussie niet een beetje verdwaald?

Maar dat is dus vanuit eigen ervaringen en dat geldt voor iedereen denk ik.

Andersom ook meegemaakt. Klant in Amsterdam met "doorsnee" gezin die klaagde dat haar kleinzoon ging studeren. Dan zal hij wel kapsones krijgen en ons niet meer goed genoeg vinden.

Het ging erom dat de ontwikkeling persoonlijk is, maar nu vooral gaat om de verwachtingen.

Bewust of onbewust hoor je (groot) ouders over wat hun (klein) kinderen allemaal al kunnen. Voor mensen waar kinderen iets langzamer zijn met het 1 of ander, soms niet leuk om aan te horen.

Ik was 3 en mijn broer werd geboren. Niemand wist nog dat hij gehandicapt was, maar mensen begonnen wel; kan hij dat al? Kan hij nog steeds niet zus of zo? En toen we het eenmaal wisten, zat hij tot zijn 3e in een buggy en dan was het commentaar al helemaal heftig vaak. Of men begon met zielig.

Mijn moeder is toen echt gestopt met werken, omdat het continue commentaar echt vreselijk was.

We hebben in Nederland een systeem waarbij we er vanuit gaan dat kinderen op bepaalde leeftijd dingen kunnen en doen. Dat geeft vaak druk, zelfs als je je kind ruimte wil geven om zelf te ontwikkelen.
Want zoals te lezen is; Vanaf welke leeftijd ga je dan wel pushen dat het kind veters moet kunnen strikken?

En wat als het ene kind zelf naar school mag fietsen en ouders commentaar hebben dat jouw kind nog gebracht wordt? Moet je dan doen wat zij willen, doen en vinden of volg je je eigen weg?

En wat ik aangaf is dat er onderling ook echt wel veel druk is, omdat kinderen er mee opgroeien en het deels ook normaal vinden.
En dan had ik het echt over diverse plaatsen, hoog aangeschreven scholen, verschillende type mensen etc.

En net als langer kleuteren. Dat is prima. Maar vraagt men zich weleens af; waarom is mijn kleuter nog zo speels? Wat laten zijn voorkeuren en kwaliteiten zien? Het is dan 1 jaar langer kleuterschool en daarna begint toch de gewone school. Veel zullen dan beter meekomen, maar andere kinderen missen misschien het spelen, kleuren, hadden creatief talent etc.

Zelfde als later met voortgezette opleidingen keuzes of beroeps keuzes. Hoe vaak willen kinderen niet iets met tekenen, of iets met dieren of toneel of zingen en wordt dat niet serieus genomen of zelfs sterk afgeraden, want daar kan je geen brood mee verdienen.
Realistisch? Misschien wel, maar heel veel kinderen doen het ook gewoon slecht op school, omdat ze niet mogen doen waar ze goed in zijn, waar hun interesses liggen en moeten het gedwongen programma afwerken waar ze soms of vaak moeite mee hebben en het vaak NOG minder leuk wordt.

Het zelfstandig worden, de ontwikkeling etc die hier besproken werd, berust op verwachtingen als je er leeftijden aan koppelt. En niet kijkt naar het individu. Een kind alleen laten fietsen, omdat alle kinderen dat doen, terwijl je kind er niet aan toe is, kan gewoon gevaarlijk zijn.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 08:39

verootjoo schreef:
Mijn kleuter interesseert zich ook totaal niet voor veterstrikken := ook niet voor knutselwerkjes die hij op school moet doen.

Hij houdt wel veel van boekjes lezen en weet alle letters al en leest woordjes.

Kan ik niks aan doen, maar ik ga hem echt niet vervelen met leren veter strikken. Ik stimuleer hem dan liever vast met lezen te gaan starten als hij dat leuk vindt. Heeft ie mi ook veel meer aan dan aan veterstrikken.

En idd, hier geen veterschoenen :+

Groot gelijk.
'Veters kunnen strikken' is een nuttige vaardigheid, maar strikt genomen geen doel.
... en in die landen waar het één van de criteria is voor schoolrijpheid: hopelijk kijkt men vooral naar het kind (er zijn drie trstjes, maar wat vind ik als tester zelf van dit kind..?)

En vanuit mijn verhaal over het primitieve reflex ATNR: er zijn meer testen dan 'kun je je veters strikken?'.
(In principe hoort een kind van drie nul primitieve reflexen te hebben. Dat 'heb ik niet verzonnen, maar Moeder Natuur'. Zonder die primitieve reflexen gaat van alles veel makkelijker.)