Benzine kosten stijgen plus veel km's rijden!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 16:09

Ik weet dat het traject wat ik moet hebben, dik twee keer duurder is dan een normale dieselprijs als je met de auto wilt. Dat gaf voor mij de doorslag om uiteindelijk met de auto te gaan. Nouwja ook toen ik constant iemand moest bellen omdat de trein weer ergens gestrand was. :=

Anoniem

Re: Benzine kosten stijgen plus veel km's rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 16:16

Ik werk relatief dicht bij de Duitse grens, maar ik weet eigenlijk helemaal niet hoe het zit met toegang tot Duitsland in relatie tot corona/vaccineren?

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 16:19

herr_balou schreef:
Ten eerste begrijp ik niet dat mensen zover van huis werken, ik heb dat altijd geweigerd. Voor enkele beroepen kan het echt niet anders, maar over het algemeen zijn die enorme afstanden onzin. Maar da's een andere discussie.

Waarom zou je een afstand kleiner dan 25-30km per se met de auto willen doen? Neem een elektrische fiets! En er is tegenwoordig echt heel goede regenkleding.
Ik vind het vooral een probleem dat de prijzen gekoppeld zijn want gas (en olie) duur betekent dat elektriciteit ook duur is zelfs als dat enkel wind-, zonne- en water-energie is.

Tsja, als je graag bij een willekeurige supermarkt boodschappen scant of bij een willekeurig bedrijf de telefoon opneemt, dan hoef je niet te reizen inderdaad. Als je wat kieskeuriger bent soms wel.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 16:24

Ik vind het gek maar te verwachten dat iedereen kan verhuizen ook. Het is niet echt een goede markt op dit moment. Plus dat de plekken waar veel banen zijn, de huizen ook niet te betalen zijn in de wijde omtrek. Dus keuze heb je lang niet altijd, naar mijn mening.

Ceffyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 16:43

8nnemiek schreef:
Is het OV zo duur geworden de afgelopen jaren ja?
Ik weet nog dat we vaak in de spoordeelwinkel een voordeelkaart haalden, dan kon je voor 20 euro een dag lang reizen binnen Nederland, vanaf 9 uur 's ochtends dacht ik, en dat was nog niet eens zó lang geleden. Al is dat natuurlijk geen optie voor woon-werk verkeer als je op tijd op je werk moet zijn..

Ja, momenteel zijn er ook nauwelijks acties en aanbiedingen. Misschien dat dat ook wel met covid te maken heeft en dat straks weer wat meer komt. Maar momenteel lopen er weinig acties. Jammer, dacht ik goedkoper met de trein te kunnen, valt dat toch even tegen.

Voor werk ging ik vaak naar projecten met mijn eigen auto en declareerde dan reiskosten. Maar met deze benzineprijzen haal je met je kilometervergoeding je kosten er niet uit. Gelukkig hebben we een poolauto, maar waar vroeger maar 1 iemand die zo nu en dan gebruikte is er nu een ware run op dat ding op werk :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 16:57

zonnebloem18 schreef:
Wij proberen zo veel mogelijk onnodige kilometers te schrappen. Meer met de fiets boodschappen doen bijvoorbeeld. Scheelt wel dat het weer wat beter is nu.

Dat doen wij hier nu ook.
Ik pakte voor alles de auto, nu voor korte stukjes van 5 a 10 minuten maar gewoon de (elektrische) fiets.

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 17:08

8nnemiek schreef:
Paardenfan25 schreef:
Ik ga ook maar eens rekensommetje maken of het voordelig is om elektrisch te rijden, te overnachten of in België tanken

Als je een excel bestandje wil hebben voor het uitrekenen van de werkelijke kosten van een benzine auto vs elektrische auto; die kan ik je doorsturen. Daar heeft mijn vriend laatste een tabel voor gemaakt.

Wil je die naar mij sturen? Fijn
Laatst bijgewerkt door Paardenfan25 op 04-03-22 17:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 17:08

Eilinora schreef:
Hier ook echt niet leuk meer,wij moeten euro 100+ tanken.
Gisteren stond die op 2.33 en vandaag op 2.37.
Tank staat in het rood maar vriendlief moet maar naar Duitsland rijden want ik tank hier niet meer.
Ben nu 106 euro kwijt voor een volle tank.

Duitsland stond net waar ik was op 1,96 voor E10 , 2,01 voor Euro95 en 2,08 voor Euro98

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 17:10

MalaQ schreef:
Nou, het is vreselijk hè?

Maar lees ik nou echt dat zoveel van jullie niet vergoed worden voor de gereden kilometers?

Hier enkele reis 79km. Ik rij diesel. Al mijn kilometers worden met 0,19cent vergoed. Helaas haal ik het er nu ook bijna niet meer uit, maar maak er nog geen verlies op..

Ik krijg ook 19 cent inderdaad of kosten ov volledig. Ik wist inderdaad ook niet dat zoveel mensen minder kregen! Ik tank 1 a 2 keer per maand, dus als dat 15 euro duurder wordt dan lig ik er gelukkig niet wakker van. Maar ik realiseer me dat dat een luxe is.

Overigens denk ik wel, net als iemand anders hier, dat het goed is dat we ons bewuster worden van het gebruik van brandstof/gas. Ook wat stoken is huis betreft. Dus eigenlijk hoop ik dat de prijzen weer omlaag kunnen, maar we bewust bezig blijven!

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 17:30

Ik rij ongeveer 400km per week en op de dagen dat mijn vriend geen afspraken buiten de deur heeft neem ik zijn auto mee. Zijn auto rijdt volledig elektrisch dus dat is heel fijn.

Ik heb wel voor ov gekeken, maar de reistijden zijn zo ontzettend lang dat ik dat toen even aan de kant heb gezet en qua geld kwam het redelijk overeen met wat ik toen per maand kwijt zou zijn aan benzine. Misschien toch nog maar eens heroverwegen :\

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 17:38

herr_balou schreef:
Ten eerste begrijp ik niet dat mensen zover van huis werken, ik heb dat altijd geweigerd. Voor enkele beroepen kan het echt niet anders, maar over het algemeen zijn die enorme afstanden onzin. Maar da's een andere discussie.

Waarom zou je een afstand kleiner dan 25-30km per se met de auto willen doen? Neem een elektrische fiets! En er is tegenwoordig echt heel goede regenkleding.
Ik vind het vooral een probleem dat de prijzen gekoppeld zijn want gas (en olie) duur betekent dat elektriciteit ook duur is zelfs als dat enkel wind-, zonne- en water-energie is.

Ik woon op welgeteld 3km van het werk en ik ga met de auto. Die auto vervoert namelijk al het materiaal dat ik nodig heb voor de visites (past niet op de fiets). Ik rijd dan ook niet gewoon van en naar het werk maar van de ene klant naar de andere.
Buiten dat is de infrastructuur hier ook niet ingericht op fietsers en ik ben m'n leven niet beu.
Openbaar vervoer is hier zeer miniem.
Dus auto is nodig wil ik letterlijk uit m'n tuin komen.

Inkopen zou eventueel met de fiets kunnen als je het puntje 'fietsvriendelijke infrastructuur' buiten beschouwing laat.

Paard staat op 25km.

En zo tikken de km's vlot aan.

Wel is de kilometervergoeding hier gewoon goed (0,46€/km) voor m'n werkkilometers, die betreffen ongeveer de helft van al m'n kilometers.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 17:51

Oh! 46 cent! Ik krijg 9 cent :))

Gelukkig werk ik voornamelijk thuis... dit is niet meer grappig.

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 18:37

Ik woon in Zweden van de week getankt voor omgerekend € 2,31 nu staat hij al op € 2,50 en ik moet dadelijk weer tanken 8)7. Ik rij per week ongeveer een kleine 1000 km.. Niet leuk meer.. ik krijg geen km vergoeding :n

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 18:44

herr_balou schreef:

Het heeft niet altijd met afstand te maken.
Mijn werk is op ongeveer op zo'n 10 km afstand, heel af en toe ga ik met de elektrische fiets en goede regenkleding heb ik ook wel.
Maar meestal toch met de auto.
Reden: onregelmatige werktijden, landelijk gebied.
Niet veilig genoeg (voelen) om daar alleen te fietsen in het donker.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 18:58

Hier gelukkig pas van baan gewisseld. Eerst 4 a 5x per week 75 km per dag en per maand maar 99 euro aan reiskostenvergoeding, nu 65 per dag en 9.85 vergoeding per dag.
Met een auto die bijna 1 op 13 rijdt scheelt dat behoorlijk in wat ik zelf moet bijbetalen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 19:07

flitzz schreef:
Ik woon in Zweden van de week getankt voor omgerekend € 2,31 nu staat hij al op € 2,50 en ik moet dadelijk weer tanken 8)7. Ik rij per week ongeveer een kleine 1000 km.. Niet leuk meer.. ik krijg geen km vergoeding :n

Mijn hemel -O-

Hopen dat het geen verbruik van 8 l. of meer per 100 km is!

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 19:19

Tja, ik tankte twee weken geleden in België ook ineens voor bijna een tientje meer, en dan was de prijs in Nederland voor diezelfde hoeveelheid ook nog een tientje meer _-:(

Gelukkig zijn alle lessen op de universiteit ook online gestreamd en opgenomen, heb ik geen practica dit jaar, dus ook minder noodzaak om naar de uni te gaan. Ik heb nog nooit een les gemist, maar eerlijk, het is eigenlijk niet meer te betalen om daar dagelijks heen te gaan. Van nog geen €100 per maand naar ergens rond de €180 (en misschien nog wel meer) per maand nu. En alles zonder vergoeding met een minimaal inkomen heb ik dus een keus moeten maken.

En wat betreft ov, dat was in België nog duurder dan tanken, los van het feit dat ik over een afstand van 37 km pakweg 2.5 uur doe, en dan nog geen garantie heb dat ik om 8.30 uur op de uni ben -O-
Over de terugreis praat ik dan maar niet, want langs de grens is duidelijk buitengebied en tussen 9-15 uur rijdt er soms minder dan 1 bus per uur, en dan kan een terugreis zomaar 4 uur duren.
Die tijd spendeer ik dan liever aan m'n studie :j

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-22 20:51

Ik moest net toch wel even lachen op de autobaan, ik reed daar 100 na 19u ik ben door precies 5 auto's ingehaald op een traject van 15 km. Echt te hilarisch! :')

Mensen rijden dus allemaal wel degelijk zuiniger want normaal word er echt wel hard gereden zeker na 19u!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 20:58

Oh die ervaring had ik helemaal niet haha! Racen je nog aan alle kanten voorbij

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 21:05

Hier in de Randstad ook hoor! Ik rijd meestal 110-120 voor 19u en daar ben ik echt niet de enige in.

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 21:10

Petrichor schreef:
Ik moest net toch wel even lachen op de autobaan, ik reed daar 100 na 19u ik ben door precies 5 auto's ingehaald op een traject van 15 km. Echt te hilarisch! :')

Mensen rijden dus allemaal wel degelijk zuiniger want normaal word er echt wel hard gereden zeker na 19u!

Dit viel mij ook al op!! Ik reed 120 en haalde gewoon iedereen in alsof ik 140 zou rijden :j
Ik doe op dit moment ook alles op de fiets wat kan, tanken is echt niet leuk meer

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 21:13

Ik heb een dure auto en ben nu aan kijken voor een (heel) kleintje erbij.
Ik heb nu een lichte 106 op het oog (wb=17E per maand + 16 verzekering) en dan heb ik de kosten eruit met ca 170km per maand daarmee te rijden ipv mijn auto :+

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 21:19

Die is echt zuinig Brainless!
Mijn dochter heeft die ook voor erbij, eer dat er daar een kwart uit is moet je met een andere auto alweer tanken.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 21:23

chanicha schreef:
Die is echt zuinig Brainless!
Mijn dochter heeft die ook voor erbij, eer dat er daar een kwart uit is moet je met een andere auto alweer tanken.

Super! De mijne loopt op korte stukken (koude motor) 1 op 7 en de supermarkt is op 12 km, dus voor een boodschap tussendoor en kinderen ophalen bij het station (ook 12 km) rijdt een 106 heel veel goedkoper per km.
Mijn eigen auto (150E WB en WA+) wilde ik eerst schorsen, maar ben dan bang dat ik met spoed naar de kliniek moet en dan hebben wij geen trekauto meer ter beschikking.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 21:23

Brainless schreef:
Ik heb een dure auto en ben nu aan kijken voor een (heel) kleintje erbij.
Ik heb nu een lichte 106 op het oog (wb=17E per maand + 16 verzekering) en dan heb ik de kosten eruit met ca 170km per maand daarmee te rijden ipv mijn auto :+

En die hoeft geen dure onderhoudsbeurten en APK en af en toe nieuwe banden? :=