Gezin opvangen in eigen huis

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Symke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 12:05

Sizzle schreef:
Ja, ik vind het heel lastig.
Ook ivm met onze dochter. Zij gaat heel slecht om met geluiden en drukte. Een paar dagen opa en oma op bezoek zorgt al voor zware overprikkeling.
Ik moet wel zeggen dat het me te denken gezet heeft hoe we dadelijk de kelder opnieuw inrichten als in de zomer de olietank eruit gebroken wordt. Misschien kunnen we dan de ruimte zo herorganiseren dat er over het algemeen flexibeler mee omgegaan kan worden. Met een slaap en zit gelegenheid ben je dan al ineens op een heel ander niveau dan met enkel een „slaaphok“.

Net als bij EHBO, of luchtdruk die wegvalt in een vliegtuig geldt; zorg eerst dat het veilig voor jezelf is, help eerst jezelf want anders kan je iemand anders ook niet meer helpen.

Sizzle, het klinkt alsof het v jullie gewoon echt geen goed idee is.
Daar hoef je je niet schuldig over te voelen of je in alle bochten te wringen!
Misschien komen er bij jullie in de buurt wel vluchtelingen en kun je daar helpen, of ergens anders bijspringen en helpen.
Er zal echt genoeg hulp in alle vormen nodig zijn, dit is niet de enige manier.

Mungbean

Re: Gezin opvangen in eigen huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 12:20

Misschien komt dat omdat ik zelf ruim genoeg ervaring heb met het wonen in suboptimale ruimtes en/of slechte buurten, dan blijf je toch steeds denken dat er meer haalbaar moet zijn met een „echt“ huis.
Ik heb deze week eens gekeken voor vrijwilligers functies maar ze wilden eigenlijk enkel mensen die russisch of vergelijkbaar spreken. Daar is hier ook niet bepaald een tekort aan (veel vluchtelingen uit Servie destijds). Verder veel mentale hulpverleners.

Op dit moment is er ook nog niet heel veel drukte, we zien het nog wel weer als het verder toespitst.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 19:10

Met maar 1 slaapkamer over zou ik het al een grotere stap vinden, maar wij hebben er 2 over en met 2 weken een gloednieuwe badkamer :D

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 22:42

Ik kom hier ook meelezen, via facebook ken ik iemand die in Oekraïne woont, een kunstenares..

Nu woont zij daar waar veel gevochten wordt, Mykolajiv , en ik heb haar gezegd dat als ze kan vluchten dat ze samen met haar dochtertje bij ons mag komen wonen, wij hebben een hele boven verdieping vrij, met 3 ruime kamers die we alleen maar om rotzooi op te slaan gebruiken, en ik denk dat we daar wel een klein "huisje" van kunnen maken..

Maar goed ,dat vluchten is heel moeilijk omdat ze eigenlijk alle vluchtroutes afgesloten hebben, dus bruggen ed hebben de Oekraïners verwoest zodat de Russen moeilijker de stad kunnen bereiken, dus ze moet per auto vluchten, daar ze zelf geen auto heeft, moet ze dat dus geregeld doen, en dat kost dus geld..

Afijn, ik ga eens kijken of ik dat een beetje bij elkaar kan sprokkelen hier en daar, zodat ze in ieder geval naar de Poolse grens gereden kan worden, dan kan ze per trein door hierheen, en ik ga eens kijken hoe dat hier in Duitsland zit met als je vluchtelingen in huis neemt wat daar voor geregeld is..

Best spannend, ik hoop zo dat het gaat lukken, de verhalen zijn zo vreselijk die ze verteld, het is werkelijk ongelooflijk hoe hun wereld op zijn kop staat...

Symke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 23:02

Heerlijk een nieuwe badkamer Earth!

Spannend kimmie, fijn dat ze bij een soort van bekende terecht kan. Hopelijk lukt het vluchten maar het valt niet mee

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 17:13

Kimmie261 laat haar wel oppassen. Er zijn daar oplichter bezig, die beloven mensen te helpen vluchten en er met het geld vandoor gaan.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 17:28

Ja, echt vreselijk... maar we moeten eerst het geld bij elkaar te gaan zien krijgen, dus het zal niet op een heel erg korte termijn gaan...

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 17:37

Ja, maar over hoeveel geld heb je het dan? Kan toch nooit heel veel zijn, of ben daar wat naief?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 17:39

En hoe kan zij aan het geld komen? Kan ze nog ergens pinnen oid

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 17:51

de rit kost 350 euro per persoon... dus voor 2 mensen 700 euro, dan wordt ze naar de Poolse grens gebracht.

"I can't find the message where you asked for the cost of the trip to get out of Nikolaev and drive around Ukraine. The first jerk 2000 UAH. and further 8000 UAH. It's about $350 all together."

En ik heb haar vorige week geld gestuurd en dat ging alleen maar met western Union, dat krijgt ze direct op haar bankrekening, ze hoeft daar dan niet de straat voor over, en gelukkig heeft ze daar nog wat boodschappen mee kunnen kopen... Ik denk dat ze dan zo ook de vervoerders moet betalen? Geen idee hoe dat gaat, kan het eens navragen hoor, maar ik moet een beetje oppassen haar niet heel veel hoop te geven dat het op zeer korte termijn gaat.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 18:07

Ik vind het te gek voor woorden, de vluchtelingen krijgen tot maximaal 135 euro per week. En de mensen die ze opvangen krijgen niks. Terwijl zij de onkosten hebben. De zorgpremie word al door de gemeentes betaald. Wat moeten die vluchtelingen met zoveel geld?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 18:09

Het idee is dat die mensen een deel van dat geld gebruiken om hun opvang te bekostigen begreep ik.
Verder is het natuurlijk wel handig als ze met het OV kunnen en iets van kleding hebben.

Kimmie, wat een ellende voor je kennis. Ik hoop dat ze goed weg komt!

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 18:10

Ik las dat ze daarmee kunnen bijdragen in de kosten in het huishouden waar ze zijn opgevangen, vluchtelingen in een opvang krijgen 60 euro per week..

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 18:21

Hier in BE krijgen de Oekraïeners meteen een leefloon. Daarmee kunnen ze in hun eerste onderhoud voorzien.
Gemeenten krijgen éénmalig 1000 euro per opvangplek en particulieren 500 euro voor de privé opvang.
Ik zag ook een interview met een man die pas 6 dagen hier was met zijn gezin en die had al werk. Zijn werkschoenen stonden al klaar. Was die gast erg blij mee 8-)
Veel kindjes gaan ook al naar school en naar de jeugdbeweging.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 18:31

kimmie261 schreef:
Ik las dat ze daarmee kunnen bijdragen in de kosten in het huishouden waar ze zijn opgevangen, vluchtelingen in een opvang krijgen 60 euro per week..

Dat kan, maar is niet verplicht natuurlijk. Ze mogen er mee doen wat ze willen :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 19:55

Ik gok dat die mensen zo dankbaar zijn dat ze echt wel willen bijdragen aan de kosten voor hun opvang bij iemand thuis. Althans ik zou in zo'n situatie alles willen betalen wat mogelijk is. Die mensen zijn echt geen profiteurs hoor, ze zitten niet voor hun lol in een wildvreemd huis bij iemand die ze niet verstaan.

En €135 per week.. maandelijks heb je het over €540. Erg veel is dat nu ook weer niet. Lijkt me zeer schappelijk, zeker gezien de normale €60.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 20:16

idinn schreef:
Ik gok dat die mensen zo dankbaar zijn dat ze echt wel willen bijdragen aan de kosten voor hun opvang bij iemand thuis. Althans ik zou in zo'n situatie alles willen betalen wat mogelijk is. Die mensen zijn echt geen profiteurs hoor, ze zitten niet voor hun lol in een wildvreemd huis bij iemand die ze niet verstaan.

En €135 per week.. maandelijks heb je het over €540. Erg veel is dat nu ook weer niet. Lijkt me zeer schappelijk, zeker gezien de normale €60.

Hun zorgpremie word betaald door gemeente, ze hebben kost en inwoning bij de mensen die hen opvangt. Dan vind ik 540 euro veel geld. Want onkosten hebben zij verder niet. Mischien op wat kleren na, maar aangezien dat er genoeg word ingezameld
Te bedenken dat de mensen die hen opvangt niks krijgt. Terwijl zij de onkosten hebben. Niet erg logisch.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 20:23

hoe weet jij dat de mensen die ze opvangen niks krijgen OleJon? Bij iedereen langs geweest om te controleren of het leefgeld aan de opvangers wordt gegeven?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 20:31

De mensen die ervoor open staan om andere mensen te helpen, doen dat meestal niet voor het geld...maar uit hun hart...en ik denk dat je daarbij dan een evt klein financieel verlies incalculeert.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 20:31

OleJon schreef:
Ik vind het te gek voor woorden, de vluchtelingen krijgen tot maximaal 135 euro per week. En de mensen die ze opvangen krijgen niks. Terwijl zij de onkosten hebben. De zorgpremie word al door de gemeentes betaald. Wat moeten die vluchtelingen met zoveel geld?

Jeetje, verdiep je eerst eens in iets voordat je iets roept.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 20:34

OleJon schreef:
Zou niet bij mij opkomen, het zijn toch wildvreemden die je in huis haalt. Ben op mijn privacy gesteld. Het idee alleen al als ik aan werk zou zijn en wildvreemden zijn in mijn huis. En wat als het niet klikt? Of ze hebben gewoontes wat je niet aanstaat? Je kunt ze moeilijk zo op straat zetten. Aanhalen is makkelijk, afkomen moeilijker

Ik begrijp niet helemaal waarom je in dit topic blijft hangen als je er geen enkele interesse voor toont.
Er zijn gelukkig ook nog mensen die wel openstaan om anderen te helpen. Ook al kost dat tijd, geld en energie.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 20:36

Nee, dat leefgeld is bedoeld voor voeding, kleedgeld, reiskosten en dergelijke. Hier zouden ze zelf moeten koken en hun boodschappen moeten doen. Eigenlijk gewoon zelfstandig leven op hun opvangplek. Zo begrijp ik het tenminste.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 20:37

kimmie261 schreef:
De mensen die ervoor open staan om andere mensen te helpen, doen dat meestal niet voor het geld...maar uit hun hart...en ik denk dat je daarbij dan een evt klein financieel verlies incalculeert.

Het gaat niet om een klein financieel verlies, het gaat om grote bedragen. Zeker als degene die je opvangt besluit om niet bij te dragen.
Ik kan helaas het risico niet nemen, kan het geld echt niet missen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 20:38

Of eventueel zelf wat te eten kunnen kopen, of voor hun dieren, vervoer kunnen betalen als ze hier ergens heen moeten en een klein beetje minder afhankelijk zijn van de mensen waar ze opgevangen worden? Of een telefoonrekening? Kleding? Want die inzamelingsacties die ik gezien heb gingen juist het land uit

Ik vind het enorm mooi dat er mensen zijn die hun huis willen en kunnen openen. :j

Opvang is niet verplicht dus mensen kunnen zelf wel bepalen of ze het financieel kunnen dragen of niet. :)

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 20:42

Het bedrag is deels bedoeld om bij te dragen aan de onkosten. Dat staat overal vermeld. Lijkt mij dat je dat in overleg met elkaar doet. Misschien heeft het opvanggezin zoiets van "steek het geld maar in je toekomst".

Wij wachten op bericht van de stichting, ik ben erg benieuwd nog steeds naar een aantal dingen. Bijv inderdaad wat de kosten zullen zijn. Moeten wij bijv verzekeringen betalen? De kosten zijn bij ons wel een factor van maken of breken.