Gijzeling gaande Leidseplein

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 10:27

Suzanne F. schreef:
Zou de bestuurder van de politieauto zich wel bewust zijn geweest van het feit dat hij opgeblazen kon worden?

Ze weten dat het werk zo risicovol is dat je inderdaad tijdens een actie kunt overlijden. Ook dat je kunt overlijden (jezelf bijna opofferen) om de rest te redden. De podcasts van Scherpschutters geeft een inkijkje in deze wereld.

Maar of dat op dat specifieke moment ook door het hoofd ging. Dat betwijfel ik.

Kaus

Re: Gijzeling gaande Leidseplein

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 10:42

Ik vraag me wel af waarom die gijzelnemer niet heeft geschoten op de gijzelaar wanneer deze weg rende? Er achteraan rennen is toch wel het laatste wat je doet zou je denken >;) Of zou dat echt in een opwelling zijn geweest.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 10:49

Kaus schreef:
Ik vraag me wel af waarom die gijzelnemer niet heeft geschoten op de gijzelaar wanneer deze weg rende? Er achteraan rennen is toch wel het laatste wat je doet zou je denken >;) Of zou dat echt in een opwelling zijn geweest.

Zonder gijzelaar of met een dode gijzelaar heeft hij ook geen troef meer en wordt hij natuurlijk direct opgepakt of doodgeschoten. Dus kan me ook wel voorstellen dat hij terughoudend was in neerschieten.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 10:49

Ik begrijp die actie met die auto eigenlijk niet. Misschien was het een opwelling van iemand. Een opwelling die achteraf gelukkig "goed" uitpakte en dan hoor je er natuurlijk niemand meer over. Maar wel een gevalletje meer geluk dan wijsheid. Denk ik :)

Er stonden scherpschutters klaar die uiterst gedetailleerd iemand kunnen uitschakelen. Heel snel en doeltreffend. Om dan te kiezen om met een log object als een auto op snelheid op mensen in paniek (dus onberekenbaar in hun bewegingen) in te gaan inrijden, dat kan ik niet volgen. Door de consternatie die er ontstaat, worden die scherpschutters waarschijnlijk ook gehinderd en on hold gezet, omdat de situatie te onoverzichtelijker wordt voor hen. Laat staan voor een auto. Maar gelukkig kwam de gegijzelde niet in aanraking met de auto. Eind goed als goed.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 10:50

Ik neem aan dat dit soort mensen precies weten wat wijsheid is. Ze zijn zo goed opgeleid die handelen echt niet zomaar. Vond hem aanrijden een van de veiligere opties. Gok ook dat deze situaties al wel doorgesproken zijn als zijnde mogelijk situaties.

Tip hiervoor: boek De Kooi van Marcel van der Ven over de speciale teams.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 10:52

Boras schreef:
Ik begrijp die actie met die auto eigenlijk niet. Misschien was het een opwelling van iemand. Een opwelling die achteraf gelukkig "goed" uitpakte en dan hoor je er natuurlijk niemand meer over. Maar wel een gevalletje meer geluk dan wijsheid. Denk ik :)

Er stonden scherpschutters klaar die uiterst gedetailleerd iemand kunnen uitschakelen. Heel snel en doeltreffend. Om dan te kiezen om met een log object als een auto op snelheid op mensen in paniek (dus onberekenbaar in hun bewegingen) in te gaan inrijden, dat kan ik niet volgen. Door de consternatie die er ontstaat, worden die scherpschutters waarschijnlijk ook gehinderd en on hold gezet, omdat de situatie te onoverzichtelijker wordt voor hen. Laat staan voor een auto. Maar gelukkig kwam de gegijzelde niet in aanraking met de auto. Eind goed als goed.

Wat ik ergens gelezen had, is de actie met de auto één van de standaard interventies waar op getraind wordt.

Edit: Zoals MarlindeRooz ook zegt, deze scenario's zullen waarschijnlijk al meerdere keren bij trainingen voorbij zijn gekomen.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 10:53

Het ging blijkbaar om een flesje water die de gijzelnemer wou hebben. Een robot had het flesje water bij de deur neergezet en de gijzelaar moest die pakken. Maar dat lukte niet omdat zijn handen vastgebonden zaten. Dus de gijzelaar bukt om het op te pakken en op dat moment zie je de gijzelaar naar de man kijken en opstaan en heel hard wegrennen naar buiten richting de politie waarbij de gijzelnemer er achter aan rende waarschijnlijk om hem weer te pakken.

Politie had er ook niet op gerekend dat de gijzelaar zo zou ontsnappen. Dappere zet met veel risico. Anders had het nog heel lang kunnen duren.

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 10:58

Het was een gepantserde auto las ik ergens, neem aan dat dat iets meer bescherming zal bieden tegen een bom dan een normale auto en dat het een ingecalculeerd risico was.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 11:01

Suzanne F. schreef:
Zou de bestuurder van de politieauto zich wel bewust zijn geweest van het feit dat hij opgeblazen kon worden?

Na de aanrijding zette hij wel vrij snel de auto in zijn achteruit.

Ik heb regelmatig gesproken met een neuropsycholoog die samenwerkte en onderzoek/training deed met de politie van het interventieteam.
Hartslag metingen enz. Hoe snel gaat de hartslag omhoog, stabiliseert dat. Hoe kunnen mensen helder blijven denken, hoe reageren ze dan op dingen enz.
Echt zo enorm boeiend om te horen wat hij daarover vertelde.

1 ding is zeker, dat interventie team blijft heel koel in het hoofd :D
Die weten in een split second wat te doen. Maar ook dat ze risico's nemen. Dat hoort toch bij het vak.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 11:05

Boras schreef:
Ik begrijp die actie met die auto eigenlijk niet.
….
Er stonden scherpschutters klaar die uiterst gedetailleerd iemand kunnen uitschakelen. Heel snel en doeltreffend. Om dan te kiezen om met een log object als een auto op snelheid op mensen in paniek (dus onberekenbaar in hun bewegingen) in te gaan inrijden, dat kan ik niet volgen

In dat “logge” object (snelle auto) zitten mensen die dat heel goed kunnen inschatten. Erop getraind zijn. Schieten op een figuur die op volle snelheid rent heeft ook risico’s. Ik vind het een heel knap uitgevoerde actie. Suïcide by cop. Tenminste, dat is het nog niet. Maar zou mij niet berouwen als hij het niet overleeft. Scheelt de samenleving weer een hoop kosten. Eerste wat die kerel straks krijgt is een pro deo advocaat, operaties, revalidatie, de hele rataplan. Hopeloos.
Mag ik dat vinden? Ja, dat mag ik vinden. Misschien hard maar in deze situatie is dat mijn mening.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 11:07

Ik had het niet over het risico dat de chauffeur liep, maar over het risico dat de gegijzelde liep.

Die had kunnen (neer)vallen, in paniek de baan van de auto in kunnen lopen. En een auto met snelheid is dan ontzettend log en gevaarlijk. Kortom, de situatie was allerminst te voorspellen. De auto kwam ook heel dichtbij de gegijzelde in de buurt, hij rent er net voorlangs. Gelukkig bleef de man overeind en de goede kant uitgaan.

Eind "goed", al "goed" hoor, maar ik neem dingen die zomaar aan, maar stel mezelf vragen bij wat ik zie.
Dit is en blijft mensenwerk onder hoogspanning in een plotseling veranderende situatie. En als buitenstaanders weten we nu eenmaal vaak niet alles.
Laatst bijgewerkt door Boras op 23-02-22 11:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 11:10

Boras schreef:
Er stonden scherpschutters klaar die uiterst gedetailleerd iemand kunnen uitschakelen. Heel snel en doeltreffend. Om dan te kiezen om met een log object als een auto op snelheid op mensen in paniek (dus onberekenbaar in hun bewegingen) in te gaan inrijden, dat kan ik niet volgen.

Een rennende figuur in het donker trefzeker raken vanaf een aardige afstand is geen "sure fire" actie.
Met een auto konden ze hem sowieso de pas af snijden en de gegijzelde meer kans geven zich in veiligheid te brengen.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 11:14

Je moet maar de juiste persoon aanrijden.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 11:16

Zonnetje81 schreef:

gelukkig had hij daarvoor wel een opvallend pakje aangedaan :')
In die zin bijna niet te missen.

Of hij moet gedacht hebben dat er in de stad zoveel struikjes en bomen waren en zijn pakje goed van pas kwam :D

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 11:18

DuoPenotti schreef:
Zonnetje81 schreef:

gelukkig had hij daarvoor wel een opvallend pakje aangedaan :')
In die zin bijna niet te missen.

Of hij moet gedacht hebben dat er in de stad zoveel struikjes en bomen waren en zijn pakje goed van pas kwam :D

:') :') :')

ik heb er ook weinig van gevolgd dus dat zal het zijn!

Je zal dr maar als klant bij betrokken raken. wtf.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 11:19

Zonnetje81 schreef:

Zeg dat. Het had gewoon ook anders af kunnen lopen, daar is niet zoveel fantasie voor nodig.

Verder ben ik niet deskundig op het gebied van sluipschutters om daarover te willen of kunnen oordelen. Ik denk wel dat ook die heel goed getraind zijn en over precisiewapens beschikken. En ik denk dat een auto juist geen precisiewapen is.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 11:23

Boras schreef:
Zonnetje81 schreef:

Zeg dat. Het had gewoon ook anders af kunnen lopen, daar is niet zoveel fantasie voor nodig.

Verder ben ik niet deskundig op het gebied van sluipschutters om daarover te willen of kunnen oordelen. Ik denk wel dat ook die heel goed getraind zijn en over precisiewapens beschikken. En ik denk dat een auto juist geen precisiewapen is.

Allerlei scenario's worden veelvuldig getraind.
Deze agenten hebben tevens een speciale rij-opleiding en een deel van de auto's zijn gepanseerd.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 11:25

Maar jongens, wat een wereld leven we in na zoveel jaren van relatieve rust en welzijn voor velen....

Sta je 's morgens op, je gedachten gaan nog eens over die ellendige covid pandemie, gelukkig dat die op z'n eind lijkt te lopen. Maar het volgende grote probleem heeft zich alweer aangediend; een mogelijke omvangrijke oorlog waar ook Nederland bij betrokken kan raken. Om dan 's middags als je lekker ontspannen je boodschapje doet (je kunt er immers toch niets aan veranderen) te worden gegijzeld.... Zo surrealistisch allemaal.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 11:26

Electra63 schreef:
Boras schreef:
[

Allerlei scenario's worden veelvuldig getraind.
Deze agenten hebben tevens een speciale rij-opleiding en een deel van de auto's zijn gepanseerd.

En dat nog is niet alles voorspelbaar en maakbaar :)

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 11:31

Boras schreef:
Maar jongens, wat een wereld leven we in na zoveel jaren van relatieve rust en welzijn voor velen....

Sta je 's morgens op, je gedachten gaan nog eens over die ellendige covid pandemie, gelukkig dat die op z'n eind lijkt te lopen. Maar het volgende grote probleem heeft zich alweer aangediend; een mogelijke omvangrijke oorlog waar ook Nederland bij betrokken kan raken. Om dan 's middags als je lekker ontspannen je boodschapje doet (je kunt er immers toch niets aan veranderen) te worden gegijzeld.... Zo surrealistisch allemaal.

Helemaal mee eens.
En dan ook de liquidaties, de moord op Peter R. de Vries, meer jongeren die messen trekken.
Het zijn geen fijne berichten meer.
De wereld was al gek, maar Nederland gaat vrolijk mee doen.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 11:53

Kookaburra schreef:
Ter verduidelijking. Over de actie van de DSI, dat de gijzelnemer wordt aangereden, hoor je mij niet. DSI'ers zijn echt op en top getraind. Die hebben een inschatting gemaakt van de situatie met de kennis en ervaring die ze hebben. Medelijden met de gijzelnemer heb ik daarom ook niet.

Wat ik lastig vind is dat van de actie videos worden verspreid. Dat ik daarbij het gevoel krijg dat sommige kijkers zich niet realiseren dat er daadwerkelijk een levend persoon als een lappenpop door de lucht vliegt. Of dit nu een gijzelnemer is of een onschuldig persoon. Ook hoef ik de reden van de gijzelig niet te weten. Maar wat is gefilmd is geen GTA. Het is echt.

Naja, dus dat ;)
Edit: in mijn hoofd koppel ik dus de 'daadwerkelijke actie' en 'mensen bekijken een video van de aanrijdig' van elkaar los.

Ben het zo met je eens . Ik vind het niet "erg" , dat het zo is afgelopen met de gijzelnemer.

Maar reacties als " vet filmpje " etc ...ik heb ook geen behoefte dit te gaan kijken.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 11:57

Lijkt me niet al te snugger om te denken dat je op die manier 200 miljoen kunt vangen en vervolgens fluitend de stad uit te lopen. Zal die het nu zelf gelooft hebben vraag ik me af.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 12:05

Zo bijzonder dat de manier waarop gijzelnemer is aangehouden onder de loep wordt genomen en dat sommige mensen zonder enige kennis van zaken denken het beter te weten :+
Ik vind het echt bewonderenswaardig hoe kundig het DSI dit heeft aangepakt, petje af +:)+

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 12:08

Heel veel respect voor de dsi idd. Met kogels heb je altijd een risico dat ze afketsen en onschuldige mensen raken. Dus ik snap wel dat ze het op deze manier hebben gedaan.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 12:10

Monchou schreef:
Zo bijzonder dat de manier waarop gijzelnemer is aangehouden onder de loep wordt genomen en dat sommige mensen zonder enige kennis van zaken denken het beter te weten :+
Ik vind het echt bewonderenswaardig hoe kundig het DSI dit heeft aangepakt, petje af +:)+

die lui van de DSI zijn super goed getraind. en ik denk dat de agent achter het stuur ook liever de mogelijkheid had gehad om de gijzelnemer gewoon in de boeien te slagen. Maar goed, soms kan het niet anders. Die lui moeten in een split seccond beslissen.