Oekraïne

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pien_2010

Berichten: 44034
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 22:27


nikkel
Berichten: 2563
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Re: Ukraine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 22:33

Voordeel voor Poetin is dat er nu Russiche troepen in kunnen ter bescherming van de door Rusland erkende staten. De Oekraine is nog verder verdeeld in stukjes. Inderdaad landje pik.

pien_2010

Berichten: 44034
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Ukraine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 22:39

Precies nikkel.

Sizzle

Berichten: 35759
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Ukraine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-22 23:39

Oef, het wordt er niet beter op

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110972
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Ukraine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 23:51

Ik vind het echt zorgwekkend allemaal :\

Marigold

Berichten: 12621
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: Ukraine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 00:33

De olympisch vlam is uit en prompt komt Rusland onze grens over.
Ik heb de toespraak bekeken op cnn. Poetin werd alsmaar bozer, ik denk dat hij begonnen is aan zijn final goal..
Geen goed nieuws. De vrouwen daar verstoppen hun mannen, de mannen moeten allemaal melden voor het leger..

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37456
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 01:22

Citaat:
Interfax: militaire colonnes betreden Volksrepubliek Donetsk
Het Russische persbureau Interfax meldt op basis van ooggetuigen dat twee colonnes met gepantserde voertuigen de zelfverklaarde Volksrepubliek Donetsk zijn binnengetrokken. Ook op Telegram circuleren beelden van militaire voertuigen die onderweg zouden zijn naar de regio. Deze beelden zijn niet te verifiëren.

The Guardian meldt op basis van Oekraïense overheidsfunctionarissen dat de Russische troepen gezien zijn in Makejevka, een voorstad van Donetsk.


Nos

Rusland stond al klaar om militaire "vredesoefeningen" te houden in het vers onafhankelijk verklaarde landje. %) Niet goed

Zo n beetje hetzelfde als de ieren zeggen schotland vinden wij nu een eigen land, hup we brengen er even militairen heen. Of de fransen die baskenland erkennen als land en daar wat tankjes heenbrengen meteen.

Even doodleuk van een ander land provincies afpakken (al is israel daar ook al jaren mee bezig im de gazastrook -O- ) volgens mij is Poetin vergeten dat het geen sovjet unie meer is maar alleen rusland.

tamary

Berichten: 29325
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Ukraine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 01:28

Maakt wel een einde aan oekraine in de navo wens. Teveel hete aardappelen zo om er bij te mogen horen.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37456
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Ukraine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 01:31

Enige wat ik nog steeds niet snap.wat maakt ukraine nu zo gewild voor de russen? Of is poetin net als hitler destijds of julius ceasar, of napoleon gewoon een machtsgeile griezel die zoveel mogelijk landen wil hebben?

tamary

Berichten: 29325
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Ukraine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 01:54

Bufferstaat, neutraal terrein tussen navo en rusland. Dat waren ze, is zelfs organisatie van, hebben ze lidmaatschap van opgezegd. Waren nl eigenlijk net zo iets als Zwitserland op dat punt. EU/navo heeft daar veel teveel lopen rondroeren uit eigen belang (graanschuur europa, goedkopearbeidskrachten, etc.).

Hannanas
Berichten: 13058
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 02:04


nikkel
Berichten: 2563
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Re: Ukraine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 08:54

Nu heeft Poetin een extra pressiemiddel.

Nico12
Berichten: 819
Geregistreerd: 15-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 09:49

karuna schreef:
Enige wat ik nog steeds niet snap.wat maakt ukraine nu zo gewild voor de russen? Of is poetin net als hitler destijds of julius ceasar, of napoleon gewoon een machtsgeile griezel die zoveel mogelijk landen wil hebben?


Poetin is enorm populair in oosten/ zuidoosten ukraine. Immers de voertaal is daar russisch terwijl ukraine wil dat de eigen taal wordt gesproken. Taal problemen zorgen er o.a. voor dat mensen uit die regio zich onderdrukt/ afgezonderd voelen door hun eigen regering. Poetin zegt die russistalige mensen te willen helpen al zal er wel meer redenen zijn.
Noord België dus bij Nederland en de rest naar Frankrijk.
Laatst bijgewerkt door Nico12 op 22-02-22 10:00, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne
Berichten: 38690
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Ukraine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 09:51

Poetin helpt alleen zichzelf.

Anna79

Berichten: 3396
Geregistreerd: 30-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 10:20

https://youtu.be/s7RSgcBfAnQ

Ik volg deze man, hij heeft een heleboel verstand van oorlogen en onderlinge verhoudingen, hij heeft een hoge functie bekleed in het Israëlische leger. Ook heeft hij heel veel verstand van de bijbel en volgens hem (en een heleboel anderen) heeft dit te maken met een oude profetie die op het punt staat om uit te komen. Ik vind het mateloos interessant!

pien_2010

Berichten: 44034
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Ukraine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 10:25

Kun je die oude profetie kort beschrijven Anna. Ik ben erg druk vandaag en geen tijd om filmpjes te bekijken en wil toch graag het topic volgen.

boeflover

Berichten: 6053
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 10:29

Ms ben ik iemand met een rare hersenkronkel of volg ik te weinig het nieuws om een goede mening te kunnen vormen. Maar Donetsk wil toch zelfstandig zijn/zich aansluiten bij Rusland ipv Oekraïne? Waarom zegt het Westen dan dat ze dat niet mogen? Laat ze dat zelf beslissen en ervan profiteren zoals ze dat zelf zullen zien.
Ze zijn tenslotte al steeds mensen aan het evacueren vanuit daar naar RUSLAND, dus blijkbaar zien ze hen niet als vijand maar juist als veilige haven.
Waarom moet Oekraïne (en de VS) perse de grenzen hetzelfde houden als regio er niet bij wil horen?

Sowieso grenzen; dat is toch maar een verzinsel van de mens en niet zichtbaar.. waarom zouden we voor een afbeelding in een boek en op Google mensenlevens op het spel willen zetten?

996981
Berichten: 9941
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 10:37

boeflover schreef:
Ms ben ik iemand met een rare hersenkronkel of volg ik te weinig het nieuws om een goede mening te kunnen vormen. Maar Donetsk wil toch zelfstandig zijn/zich aansluiten bij Rusland ipv Oekraïne? Waarom zegt het Westen dan dat ze dat niet mogen? Laat ze dat zelf beslissen en ervan profiteren zoals ze dat zelf zullen zien.
Ze zijn tenslotte al steeds mensen aan het evacueren vanuit daar naar RUSLAND, dus blijkbaar zien ze hen niet als vijand maar juist als veilige haven.
Waarom moet Oekraïne (en de VS) perse de grenzen hetzelfde houden als regio er niet bij wil horen?

Sowieso grenzen; dat is toch maar een verzinsel van de mens en niet zichtbaar.. waarom zouden we voor een afbeelding in een boek en op Google mensenlevens op het spel willen zetten?

Grenzen hebben natuurlijk wel aanvullende functies. Zoals je zelf al zegt; bij wie je als volk wel/niet hoort. Dat werkt door in cultuur, maatschappij, economie etc.

Ik probeer me een wereld zonder landsgrenzen voor me te zien, maar vind dit bijna onmogelijk.

Wat betreft Rusland en Oekraïne vind ik het een heel lastige kwestie… vooral omdat ik het gevoel hebben nooit volledig (juist) geïnformeerd te worden. Het westen heeft andere belangen dan Rusland. Rusland heeft weer een andere manier van communiceren (propaganderen) dan het westen… in mijn ogen speelt USA de vermoorde onschuld, terwijl ze bij iedere conflict aanwezig zijn om te “helpen”.

Ik heb vrienden in Rusland, die krijgen ander nieuws te horen dan wij hier. De waarheid zal ergens in het midden liggen….

Laten we vooral hopen dat het niet escaleert (al is dat in zekere zin al gebeurd)

sterregoud
Berichten: 1906
Geregistreerd: 09-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 11:01

robert45 schreef:
pien_2010 schreef:
Dan is dit een leuk artikel https://nos.nl/artikel/2416251-wat-je-m ... e-conflict , want daar wordt gesteld zolang dit nog niet open is zal dit eerder als troefkaart tegen de Russen gebruikt kan worden.

Ik weet dat ik niet belangrijk ben in dit hele gebeuren, maar zoals Rusland nu bezig is met al die troepenopbouw en zeker als ze de Oekraïne binnen vallen, mag van mij dat hele project naar de prullenbak en zoeken ze het maar uit. Ikzelf voel juist minder en minder om zaken te doen met zo'n land. Want dan hang je voor de rest in de toekomst "aan de teuer" van de Russen . Lijkt me niet verstandig.
Dan heb ik het nog liever koud en dat meen ik serieus.


Die pijpleiding is sinds de oplevering al dicht, telkens verzinnen ze weer een excuus. De Amerikanen hebben hier een dikke vinger in de pap.

De pijpleiding was geen enkel probleem om aan te leggen. Maar ineens komen er allemaal smoezen waarom het niet open zou kunnen.

Nu zijn de Russen redelijk pissig en hebben in Oekraïne een mooie aanleiding om dwars te gaan liggen.

Uiteindelijk is de bevolking daar de klos want die krijgen het conflict om de oren.

Wij kunnen niet zonder het gas. Daarvoor is onze industrie en bevolking teveel afhankelijk van fossiele brandstoffen.



Ik vind de rol van Amerika ook wel discutabel. Zij willen perse niet dat Europa de nordstream 2 in gebruik neemt. Ze bemoeien zich wel veel met andere landen, en daar neemt Poetin aanstoot aan.

Ik vind het een heel enge ontwikkeling.

En ik ben trouwens ook benieuwd naar die profetie, Anna. Kan je daar iets meer over zeggen ?

julius_juut

Berichten: 3123
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 11:09

boeflover schreef:
Ms ben ik iemand met een rare hersenkronkel of volg ik te weinig het nieuws om een goede mening te kunnen vormen. Maar Donetsk wil toch zelfstandig zijn/zich aansluiten bij Rusland ipv Oekraïne? Waarom zegt het Westen dan dat ze dat niet mogen? Laat ze dat zelf beslissen en ervan profiteren zoals ze dat zelf zullen zien.
Ze zijn tenslotte al steeds mensen aan het evacueren vanuit daar naar RUSLAND, dus blijkbaar zien ze hen niet als vijand maar juist als veilige haven.
Waarom moet Oekraïne (en de VS) perse de grenzen hetzelfde houden als regio er niet bij wil horen?

Sowieso grenzen; dat is toch maar een verzinsel van de mens en niet zichtbaar.. waarom zouden we voor een afbeelding in een boek en op Google mensenlevens op het spel willen zetten?



Dat (een deel van) de bevolking van een gebied zich af wil splitsen van het land waar het toe behoort wil niet zeggen dat dat dan ook meteen geaccepteerd wordt.
Voor Oekraïne is het een stuk grondgebied waar ze belastingen heffen, waar haar burgers wonen, waar arbeid en grondstoffen worden geleverd en gewonnen. Natuurlijk zegt die niet 'Prima joh, ga lekker zelf vrij spelen, veel plezier!' Net zoals Engeland niet heel blij was met de IRA, en Spanje niet heel gelukkig wordt van de wens om onafhankelijkheid van Catalonië.

Hier heb je dan ook nog het probleem dat de Russisch sprekende bevolking relatief kort geleden daar is komen wonen, en niet op uitnodiging van de originele bevolking.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37456
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 11:12

Dat zou hetzelfde zijn als de friezen zich onafhankelijk verklaren en bij Denemarken willen gaan horen. En Denemarken zegt kom maar hier, wij willen jullie wel he(bb)lpen. Ik denk dat Nederland dan ook niet zegt joh succes ermee :evaw:

Alleen waarom heet vreemd misschien moet de rest van de wereld er zich mee bemoeien? Israel doet hetzelfde bij de gaza strook en als dit in afrika gebeurd bemoeien we er ons ook niet mee. -O- Misschien niet aardig gedacht en erg l ullig voor ukraine dat wel. Die redden het nooit tegen rusland :(:)

boeflover

Berichten: 6053
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 11:17

Dat de Russisch sprekende bevolking daar relatief nieuw is wist ik dus niet.
En ik sluit me idd aan dat het lastig is een mening te vormen met zoveel verschillende visies en verhalen. Voor het westen is Poetin sowieso de bad guy, en andersom is dat net zo. Met roepen “ik weet zeker dat Rusland deze week binnen valt” duw je in mijn ogen ook maar net iemand in een hoekje en push je hem bijna dit echt te doen. Knappe vent die opeens een hele omzwaai maakt om het tegendeel te bewijzen (maar iets zegt me dat daarvoor de ego’s te groot zijn en dat voor hen als gezichtsverlies wordt gezien)

Maar met de andere voorbeelden voor mij net zo prima, als Friesland of mijn eigen provincie een eigen land wil stichten prima. Ik geloof niet zo in grenzen, die zijn er enkel om het mensen moeilijk te maken.
Je hebt geen keuze waar je geboren wordt dus als je later liever ergens anders wilt wonen zie ik niet in waarom je dat niet zou mogen en de ene persoon daar meer “recht” op heeft als de andere.
Laatst bijgewerkt door boeflover op 22-02-22 11:20, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37456
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Ukraine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 11:18

Is het voor jou hetzelfde als een klein handje vol "friezen" (import vanuit het westen) zo hard gaat roepen dat daardoor friesland wordt afgescheiden. Is het dan net zo ok?

Anna79

Berichten: 3396
Geregistreerd: 30-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 11:22

pien_2010 schreef:
Kun je die oude profetie kort beschrijven Anna. Ik ben erg druk vandaag en geen tijd om filmpjes te bekijken en wil toch graag het topic volgen.


Ik moet zo weg, ik zal kijken of het me vanavond lukt!

Jacimatho

Berichten: 9608
Geregistreerd: 20-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 11:31