Iet dalend leesplezier, ik verbaas me over de verbazing.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 15:55

Wyb_ster schreef:
Ik deel die aversie, daarom stap ik soms niet dat boeken als Concept M van Aafke Romeijn niet op de lijst staan, maar Zomerhuis met Zwembad van Herman Koch wel... (al wordt dat boek vaak als een van de leukere gezien)

Leuk dat je Concept M noemt. Ik heb de afgelopen weken haar nieuwste boek 7B gelezen. Ook een aanrader. Gisteren was ik bij haar uitgestelde albumreleaseshow (ze maakt tenslotte ook muziek) en Concept M riep heel hard naar mij vanaf de merchtafel :+ maar ik 'moet' eerst nog een hele stapel andere boeken lezen voordat ik weer wat nieuws mag kopen. Overigens heeft Aafke een aantal jaren als docent Nederlands gewerkt. Dicht op de doelgroep zeg maar. ;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 16:02

Concept M is erg tof! :j zou een goede zijn voor de leeslijsten

Nog eentje, minder zwaar maar ook erg tof is Leegland van Marjan Brouwers.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 16:14

Ibbel schreef:
Nee, de conclusie is wel een beetje dat de verplichte literatuurlijst verstokte lezers van het lezen afhelpt, en niet-lezers nóg meer aversie tegen lezen geeft.

Dat ze daar na 50 jaar (of meer) nu nóg niet achter zijn :=

Nou, dit inderdaad. Ik verslond boeken totdat ik er 85 moest lezen, vreselijk. 40 voor Nederlands met idd de beruchte Mariken van Nimwegen en Van de vos Reinaerde …
Oorlogswinter was in mijn tijd een kinderboek :+
En dan ook nog voor Engels, Duits en Frans 15 boeken per taal uit verschillende tijden 8)7

Echt, ik ben volledig genezen van literatuur. Een thriller wil nog wel, maar ook alleen in de vakantie.
Laatst bijgewerkt door Fitzroy op 08-10-21 16:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Iet dalend leesplezier, ik verbaas me over de verbazing.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 16:17

Wat een aantallen ook.. ik geloof dat wij er 1 per kwartaal moesten lezen voor Nederlands en bij Frans, Engels en Duits 1 per jaar :+ op VWO

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 16:18

Was het maar waar dat ik oorlogswinter mocht lezen voor een boekbespreking. Mag dat tegenwoordig echt?

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 16:18

Leuke discussie hier en veel herkenbare posts :j.

Ik begrijp tot op de dag van vandaag niet waarom we al die zwartgallige deprimerende boeken moesten lezen. Wij kregen destijds een lijst met toegestane boeken en schrijvers. Maarten 't Hart bijvoorbeeld werd niet toegestaan, want te simpel.
Ik snap dat het helend kan werken om je psychische problemen op papier te zetten. Prima, maar plaag mij er niet mee. Zo'n 30 jaar na dato laat ik daarom nog steeds alle boek liggen die als "literatuur" staan ingedeeld. Ik ben er zo op tegen gemaakt.

En nee, dat komt niet door de digitalisering, want toen ik op het VWO zat was er nog geen internet en ik <3 mijn e-reader.

Engels was trouwens wel veel beter. Ik was gek op de boeken van de Brönte-zusters en de docent Engels was ook wat realistischer daarin dan de docenten NL. Ik heb me dus niet aan Sheakespeare hoeven wagen. En ik heb dus geen NL literatuur in de kast, maar wel Engelse.
En ik lees graag Fantasy, en ook het liefst in het Engels.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 16:23

Gianti schreef:
secricible schreef:
Zoooo eens. Ik was een lezer, ik verslond boeken. In mijn tussenuren ging ik naar de schoolbieb en daar zitten lezen.
Tot ik de literatuurlijst moest doorploeteren. Daarna was mijn plezier echt vergald en is nooit meer geworden als toen.

Idem voor Engelse boeken trouwens.

Zelfde hier :(

En +1 het boek de aanslag van harry mulisch , was letterlijk een aanslag op mijn leesplezier. Verschrikkelijk boek vond ik dat, en het was een van de verplichte boeken om te lezen pfff...

Lees nu wel eens een boek op de e-reader maar zo fanatiek en met zoveel plezier als vroeger is het echt niet meer.

Dido2316

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 16:27

Ineke2 schreef:
Was het maar waar dat ik oorlogswinter mocht lezen voor een boekbespreking. Mag dat tegenwoordig echt?

In klas 1 en 2 ja, in de bovenbouw echt niet

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 16:28

Citaat:
Wij kregen destijds een lijst met toegestane boeken en schrijvers.

Dit en zoals hier word gesuggereerd, er vanaf wijken was gewoon niet toegestaan.

Wyb_ster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 16:38

@Karin en Hanafubuki, die klinken allebei ook heel goed, die komen zeker op mijn read list !

Om ook nog even voor de leeslijst te pleiten, het is natuurlijk een duwtje in de rug om eens wat anders te proberen. Zo heb ik mijn enthousiasme voor historische romans leren kennen, al denk ik ook wel eens dat de historische romans relatief makkelijker lezen omdat niet alles over seks gaat.

Wat aanvullingen betreft zou mijns inziens de Tussenzus van Vincent Kortmann ook een plekje op de lijst verdienen. Een roman die absoluut in de huidige tijdgeest past en "prikkelend" genoeg is om de wereld op een andere manier te bekijken.

@Thats_me wat lees je graag? Misschien hebben we hier nog tips om je enthousiasme terug te krijgen

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 16:50

Wyb_ster schreef:
Wat aanvullingen betreft zou mijns inziens de Tussenzus van Vincent Kortmann ook een plekje op de lijst verdienen. Een roman die absoluut in de huidige tijdgeest past en "prikkelend" genoeg is om de wereld op een andere manier te bekijken.

Het is een psychologische roman over een ongezonde relatie, dus die zou er toch moeiteloos op komen zou je zeggen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 18:24

Nu ik dat zo vaak langs zie komen, ik lees idd al jaren liever in het Engels :=

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 18:38

Ik heb dit persoonlijk ervaren. Las als kind graag, maar dat was door school compleet eruit gestampt door de stomme boeken die we moesten lezen. Las dikke pillen als het om Engels ging, super leuke boeken van Anne Rice! En dat mocht niet. Moest ik verplicht een stom dun boekje lezen wat mij voor geen seconde wist te entertainen.

Nu lukt het me dus niet meer om te lezen. Vind het lastig om te beginnen omdat de angst dat het saai is en ik gefrustreerd raak te groot is. Ondertussen er echt wel leuke boeken in de kast staan.. maar mijzelf zover krijgen?? Nope...

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 18:45

Ja, de wereld kan nog veel leren ts... Ik lees ook graag, maar wel specefieke genres, geen tiener boeken, en laten we die nou net alleen hebben gehad op de basis school\middel bare. Zat ik .. voor onder je kussen te lezen(Weet de naam niet eens meer) terwijl ik dol graag over pyschiologie lees, moorden, etc.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 19:03

Weinig problemen gehad met de boeken zelf die op de lijst stonden. Ik herken mij dan ook absoluut niet in het gezeur dat nu zelfs de literatuurlijsten woke, divers en inclusief moeten.
Daarbij stonden er ook vroeger al vrouwelijke schrijvers op de lijsten, en homoseksuele (Reve), en met buitenlandse roots (Haasse, Van Dis), en met genderissues ('t Hart), etc.

Wat mij het meeste tegenstond aan het lezen voor de boekenlijst, was het verplicht kapotanalyseren van boeken, waarbij ineens allerlei abstractheden als thema's, motieven, symboliek, (door docenten veronderstelde) bijbedoelingen van schrijvers, etc. achter een op zichzelf mooi, indrukwekkend of zelfs vermakelijk boek gezocht moesten worden.
Voor mij als bèta niet te doen, en het heeft het leesplezier lange tijd grondig verpest, terwijl ik daarvoor alles las wat los en vast zat.
Nu moet ik zeggen dat de voorkeur voor non-fictie er al was, maar die is door het literatuuronderwijs wel behoorlijk versterkt.

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 19:08

Mijn nu puberzoon van 13 heeft tot de middelbare echt boeken verslonden. Nu meer interesse in gamen en klieren met z'n vriendjes. Toen hij kleiner was echt heel veel elkaar voorgelezen. Is denk ook wel een stukje opvoeding. Zie veel bij vriendinnen dat ze niet of weinig lezen met hun kinderen. Merk echt dat hij er profijt van heeft op school

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 19:09

Voorlezen hebben wij ook zoveel gedaan. Zoo belangrijk!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 19:13

MyWishMax schreef:

Hangt volgens mij niet samen met de taal, maar vooral met het idee dat boeken alleen echt gaan als ze naar genoeg zijn? Mijn Engelse literatuur raadde bv Lord of the Flies en I'm the King of the Castle aan. Echt naar.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 19:15

Mijn vader was geweldig, die vertelde verhalen die hij zelf bedacht.
Ze begonnen altijd zo: "Op een dag, liep kabouter Jonathan door het bos. Wat zag hij daar nu tussen de bomen?"

En natuurlijk weet ik er verder totaal niets meer van.

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 19:16

Als docent Nederlands in de onderbouw heb ik dit topic vanochtend even gestipt en nu heb ik tijd om te reageren. Bij ons beginnen we (ik in ieder geval) elke les verplicht met 10 minuten lezen. Wat voor boek maakt niet zo veel uit, als het maar Nederlandstalig is en een beetje voor je eigen niveau (nadat er vorig jaar een leerling met een prentenboek van Woezel en Pip aankwam, was toch niet geheel de bedoeling). In de eerste week, twee weken is dit met veel gekreun en gesteun, getsie lezen. Nu sloeg ik laatst het lezen over (omdat ik anders niet uitkwam) en begon de hele klas te klagen dat ze wilden lezen, want ze wilden zo graag weten hoe het boek verder ging. Ik denk dat (ook in de onderbouw) veel leerlingen niet weten dat lezen best leuk kan zijn.

Zelf doe ik onderbouw, omdat ik de literatuurlijst (en veel literatuurwerken) echt vre-se-lijk vind. Ik lees op zich graag, maar het liefst YA, want ik moet al genoeg nadenken. Ik heb ook op mijn opleiding van alles moeten lezen, sommige dingen met groter succes dan anderen. Zo vond ik Alles wat er was (Hanna Bervoets) echt een geweldig boek, maar mijn studiegenoten vonden het vreselijk. Ik vond daarentegen Joe Speedboot echt zware kost, kwam er eigenlijk niet doorheen, dat vonden ze een makkelijk te lezen boek. Zo zijn boeken denk ik voor zo veel mensen zo anders. Voor mijn eigen literatuurlijst op de middelbare school bedacht ik 2 dagen voor mijn mondeling dat ik "De ontdekking van de hemel" nog moest lezen, was niet mijn meest handige zet. Sommige boeken hiervan vond ik dan weer wel heel leuk. Ik denk dat leesplezier dan ook niet per se om zeep wordt geholpen in de bovenbouw, maar nu eigenlijk nooit opgebouwd wordt. Nu helpt het verplichte karakter (en de soms rotboeken) ook niet mee om dit te behouden, absoluut niet, maar ik denk niet dat de volledige schuld bij de leeslijst te leggen is.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 19:18

Ibbel schreef:
Ze begonnen altijd zo: "Op een dag, liep kabouter Jonathan door het bos. Wat zag hij daar nu tussen de bomen?"

Mijn moeder moest van ons altijd 'voorlezen' uit het 'Klein Kabouterboekje'. Dat stond vol met zulke verhalen en was met stip het leukste voorleesboek in huis.
Het was alleen in werkelijkheid een medisch zakwoordenboek, zonder kabouters.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 19:25

Shadow0 schreef:
MyWishMax schreef:

Hangt volgens mij niet samen met de taal, maar vooral met het idee dat boeken alleen echt gaan als ze naar genoeg zijn? Mijn Engelse literatuur raadde bv Lord of the Flies en I'm the King of the Castle aan. Echt naar.

? Ik snap echt niet wat je bedoeld. Ik zeg alleen dat ik tegenwoordig veel liever in het Engels lees. Niks naars oid, gewoon alle soorten boeken liever in het Engels.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 19:27

oomens schreef:
Ibbel schreef:

Mijn moeder moest van ons altijd 'voorlezen' uit het 'Klein Kabouterboekje'. Dat stond vol met zulke verhalen en was met stip het leukste voorleesboek in huis.
Het was alleen in werkelijkheid een medisch zakwoordenboek, zonder kabouters.

Verzon ze alles zelf??? Zoja....geweldige moeder!!! Klein rood boekje zal het wellicht zijn (medicine zakwoorden boek := ).

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 19:34

Als kind las ik alleen uit de Bijbel, iedere dag, hardop, want ik moest oefenen van de logopediste. Ik kon bepaalde letters niet zeggen. Voorlezen deden mijn ouders niet aan.

Op de middelbare school (bijna 50 jaar geleden) heb ik NIETS geleden van de lijst, geen enkele taal, want mijn nichtje zat op het Lyceum 2 klassen hoger en zij had..... uittreksels!

Toen ik groot werd, werd ik lerares Nederlands en moest ik de boeken die ik mondeling moest examineren wel lezen. Ik had erg slimme leerlingen, er was er eentje die had duidelijk niets gelezen en verzon een boek van Wolkers van a tot z bij elkaar op zijn examen, het had zo door Wolkers geschreven kunnen zijn :')
Ik had wel medelijden met die kids, ik voelde met ze mee, zeg maar, al die onbegrijpelijke oubollige boeken die ze moesten lezen. (ook al zo'n 35 jaar geleden).

Nu ik met pensioen ben worstel ik me af en toe door een boek dat ik van een vriendin krijg, maar ik vind lezen nog steeds niet echt leuk.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-21 19:39

pien_2010 schreef:
Verzon ze alles zelf??? Zoja....geweldige moeder!!! Klein rood boekje zal het wellicht zijn (medicine zakwoorden boek := ).

Klein rood boekje inderdaad, en allemaal zelfverzonnen.