Situatie Afghanistan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 14:44

pien_2010 schreef:
Mindim schreef:
Maar wat is jouw idee er over dan, wat moet er gebeuren en wie moeten het doen.
Jôh.......weet jij het? Dan hoor ik het graag.

Diegene die hier het antwoord op heeft, die krijgt de nobelprijs voor de vrede. Dit is zo vreselijk complex dat jouw vraag in mijn ogen eigenlijk te simpel is.

Ik vraag niet naar de oplossing Pien, ik vraag naar haar idee erover. Als je andermans visie erop afkeurt, dan zou ik ook graag diens eigen idee horen.

Dus misschien lees je het te simpel. Je stelt mij trouwens in principe de zelfde vraag ;)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 14:48

Dan heb ik het verkeerd gelezen en express stelde ik je deze vraag daar hij, zoals ik je las, een onmogelijke vraag is. Ik dacht, "daar komt ze dan gelijk achter, dat het een enorm wespennest is" ( en dat is heel erg zacht uitgerust) en een onmogelijkevraag die niet te beantwoorden is.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 14:51

ruitje schreef:
Pareltjes schreef:
Er is nu een momentum voor vrouwen in Afghanistan, hopelijk hebben ze de moed het te pakken.

Ik vind dit op een gekke manier overkomen als een soort ' victim blaming' , net alsof wanneer je niet het risico neemt om je kop er af te laten schieten( vrij reële kans denk :+ ) en nu op te staan als vrouw, het soort van je eigen schuld is als je rechten verdwijnen? Mogelijk bedoel je dat niet zo hoor :) .

Voor alle duidelijkheid dat is JOUW interpretatie! Jij maakt er iets van wat ik er niet van gemaakt heb!!
En dus laat ik me deze opmerking ook niet in de schoenen schuiven!

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 15:27

Als ik alles op internet zo lees dan denk ik. Deze week hebben we 17 miljoen generaals.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 15:29

Loretta schreef:
Als ik alles op internet zo lees dan denk ik. Deze week hebben we 17 miljoen generaals.

:')
Naast die miljoenen virologen en immunologen mogen de generaals niet ontbreken :Y)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 15:30

Pandora2 schreef:
Loretta schreef:

:')
Naast die miljoenen virologen en immunologen mogen de generaals niet ontbreken :Y)

https://nieuwspaal.nl/voormalig-amateur ... eskundige/
Of ze doen het gewoon allebei.

Wat een interessante informatie komt hier voorbij, echt een leerzaam topic. Dank jullie wel allemaal.
Geeft wel aan hoe complex de situatie is zeg ..

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 15:34

Loretta schreef:

HOe kom je aan deze opmerking? Welke post of posts heeft je dit doen maken. Ik zie nl in dit topic bij de meeste mensen een enorme worsteling met het debacle dat Afghanistan heet. Dus jouw opmerking Loretta kan ik eerlijk gezegd niet plaatsen.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 15:46

CharleyT schreef:
Pareltjes schreef:
Er is nu een momentum voor vrouwen in Afghanistan, hopelijk hebben ze de moed het te pakken.

Verdrietig hoe je de vrouwen en meisjes waar het omgaat op voorhand slappelingen vind als ze de 'moed' niet vinden.
Je hebt prima verhaal voor de buhne, maar oh oh, wat is het ver van de realiteit op dit moment in Afghanistan.

Beter lezen in de context van mijn andere antwoorden! Ik beticht niemand van een slappeling te zijn!

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 16:00

pien_2010 schreef:
Loretta schreef:

HOe kom je aan deze opmerking? Welke post of posts heeft je dit doen maken. Ik zie nl in dit topic bij de meeste mensen een enorme worsteling met het debacle dat Afghanistan heet. Dus jouw opmerking Loretta kan ik eerlijk gezegd niet plaatsen.

Ik bedoel niet zozeer dit topic, maar vooral op andere kanalen.

Zelf vind ik het ook heel moeilijk om iets zinnigs over een land te zeggen dat ik enkel maar van het journaal kan.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-21 16:02

Citaat:
Voor alle duidelijkheid dat is JOUW interpretatie! Jij maakt er iets van wat ik er niet van gemaakt heb!!
En dus laat ik me deze opmerking ook niet in de schoenen schuiven!

Dat klopt, dat gaat zo met discussies. Dan zeg ik: ' Ik vind het overkomen dat' en sluit af met: ' maar misschien bedoel je dat niet zo' . Ik probeer te zoeken naar wat je nou precies bedoeld.

Overigens lees ik de vorige pagina's dat meer mensen iets van die strekking uit je post halen. Dus imo gaat het hier niet om dat ik jou iets in de schoenen wil schuiven maar graag verduidelijking wil in hoe je iets bedoeld :) ?

Ik denk namelijk dat als ik daar zou zijn als vrouw, dit helemaal niet als momentum zou voelen :o

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 16:06

Waarom zeggen ze de waarheid niet op tv. Wie financiert deze oorlog... Wie financiert boko haram... en onze landen verkopen de wapens waar ze mee lopen te pronken. Indiep triest dat het altijd het arme volk is dat het moet bekopen.
De arabische koningen en onze wapenhandelaars varen er goed bij. Die zitten terwijl hier een beetje voetbal te kijken en paarden op te kopen. Kotsmisselijk word ik van die beelden. Hoe in hemelsnaam hoe kunnen die vette schijtluizen hier zo een warm ontvangst ontvangen in onze mooiste hotels met een horde buigelingen achter hun kont. Onverdedigbaar en toch overal de rode loper uitgevouwd krijgen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 16:08

betadine schreef:
Waarom zeggen ze de waarheid niet op tv. Wie financiert deze oorlog... Wie financiert boko haram... en onze landen verkopen de wapens waar ze mee lopen te pronken. Indiep triest dat het altijd het arme volk is dat het moet bekopen.
De arabische koningen en onze wapenhandelaars varen er goed bij. Die zitten terwijl hier een beetje voetbal te kijken en paarden op te kopen. Kotsmisselijk word ik van die beelden. Hoe in hemelsnaam hoe kunnen die vette schijtluizen hier zo een warm ontvangst ontvangen in onze mooiste hotels met een horde buigelingen achter hun kont. Onverdedigbaar en toch overal de rode loper uitgevouwd krijgen.

:= Daar is geen woord Frans bij, zoals wij hier dan zeggen......

tita

Re: Situatie Afghanistan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 16:13

Betadine jouw post slaat nergens op.

Je kunt niet de schuldige met vingertje wijzen er is niet een iemand schuldig

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 16:55

Afbeelding

Zag een soortgelijke ook een paar keer langskomen. Misschien ook wel waar...

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 17:01

8nnemiek schreef:
Een tweet van Trump een paar maanden geleden:
Citaat:
“I started the process, all the troops are coming home, they (Biden) couldn’t stop the process. 21 years is enough. They (Biden) couldn’t stop the process, they (Biden) wanted to but couldn’t stop the process.”

- Trump, 1 month ago

Trump heeft dit in gang gezet.
Biden heeft zijn best gedaan om het afghaanse leger de middelen te geven om terug te kunnen blijven vechten, en dat hebben ze onderschat. Stomme fout, maar niet iets waar je Biden volledig verantwoordelijk voor kan houden.

Ik wilde deze even omhoog sleuren, want sterker nog: het staat op film dat hij dit heeft gezegd:
https://youtu.be/-2fHW1iK-yM

En hij heeft het aan het einde van zijn termijn in gang gezet:

Ik doe m'n best om politiek geneuzel te vermijden omdat ik het allemaal jokkebrokken en backstabbers vindt, maar in dit geval klinkt het uitkotsen van Biden niet helemaal correct. Welke keuzes heeft Biden nu gemaakt om dit te verslechteren? Het is een oprechte vraag, ik weet hier te weinig van om het te snappen maar ik las dat Trump wil dat Biden aftreedt en ik weet niet hoe terecht dat is.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 17:03

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 17:14

Shae schreef:
Welke keuzes heeft Biden nu gemaakt om dit te verslechteren? Het is een oprechte vraag, ik weet hier te weinig van om het te snappen maar ik las dat Trump wil dat Biden aftreedt en ik weet niet hoe terecht dat is.

Zie mijn eerdere post. Niemand trekt in twijfel dat Trump de terugtrekking in gang heeft gezet, de meeste mensen staan daar achter. Het probleem is HOE dat is gegaan. Dat is de verantwoordelijkheid van Biden die sinds 7 maanden geleden president is. Hij is verantwoordelijk voor hoe de evacuatie plaats heeft gevonden. Dus hij is verantwoordelijk voor alle fouten die daar de afgelopen weken gemaakt zijn.

Afghanistan was al verloren voor Trump. En zelfs al voor Obama.

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 18:02

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 18:48

AmyJamess schreef:
In jalalabad zijn mensen de straat op gegaan om te demonstreren. Ze willen dat de nationale vlag behouden blijft.
Hierbij zijn 2 doden gevallen en 12 gewonden door dat de taliban op de mensen begon in te schieten.

https://www.facebook.com/7382473689/posts/10160222147433690/

Klopt. Het was ook op het nieuws.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 19:18

FiveSports schreef:
[ [url=m/B28hVS.jpg]Afbeelding[/url] ]

Het bijzondere is dat al die moslims vluchten voor een regime omdat ze onderdrukt worden en geen rechten hebben en in Europa een nieuw huis vinden. Na verloop van tijd willen ze dezelfde beperkingen voor vrouwen, burkas en hoofddoeken. Willen ze islamitische scholen, nodigen ze imams uit die haatprediken.

Ik kan die mensen nooit zo volgen.

hwn

Re: Situatie Afghanistan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 19:42

Ik vind sowieso dat we ons erbuiten moeten houden. Trouwens, we willen dat alle landen onze democratische systemen volgt, maar klagen zelf steen en been over onze politiek.

Het gaat er vooral om wat het Afghaanse volk wil. Aangezien ze bijna zonder slag of stoot aan de macht gekomen zijn, vindt het volk hen mss wel beter dan de VS-marionetten.

Trouwens, vrouwen die in zo'n cultuur opgevoed zijn, hebben mss zelf ook liever een huis-tuin-keuken leventje. Ik heb een Syrische collega die zich verloofd heeft met een Syrisch meisje dat hij nog nooit irl gezien heeft. Ze bellen dagelijks, en blijkbaar verheugt ze zich op haar huwelijk. Ze draagt hoofddoek en zal die blijven dragen, wordt "uitgehuwelijkt" aan een wildvreemde, terwijl ze hier in België toch wel een keuze zou hebben (als ze ooit België binnenraakt, want mijn collega kan niet naar Syrië). De "vrouw aan de haard" was hier 60 jaar geleden ook nog dagelijkse kost, ik weet niet of die vrouwen zich zo onderdrukt voelden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 19:56

enzino schreef:
Afghanistan was al verloren voor Trump. En zelfs al voor Obama.

De US actie in Afghanistan was puur shockpolitiek. Mensenrechten schendende wetten voor eigen land aangenomen en onder het mom van antiterrorisme de oorlogseconomie van het militair complex in stand houden.

Ooit waren stabiliteit, mensenrechten en democratie brengen de argumenten.
Nu veegt Biden die ´eerlijk´ van tafel. Dat dit nooit de agenda was. Dat was inderdaad zo maar veel mensen, ook de soldaten die er het leven voor lieten, dachten dat wel.
Ok, nu blijft alleen de smoes van anti-terrorime over.
Ja, ´smoes´ want vóór de invasie was de ´terroristische´ Taliban een minderheidsgroep. Nu hebben ze de absolute macht. Vaster het zadel geholpen door de VS.
Ja, ´geholpen´; kijk maar hoeveel Hummers en ander op de US buitgemaakt materiaal ze inzetten.

Onder de streep heeft de Taliban de oorlog met de US gewonnen.
De rest van de wereld dient in het belang van de afghaanse bevolking met de machthebbers te praten.

Overigens ben ík van mening dat de US reparatiekosten zouden moeten betalen aan Afghanistan. Moesten de duitsers na WO1 en 2 ook.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 20:37

robert45 schreef:
FiveSports schreef:
[ [url=m/B28hVS.jpg]Afbeelding[/url] ]

Het bijzondere is dat al die moslims vluchten voor een regime omdat ze onderdrukt worden en geen rechten hebben en in Europa een nieuw huis vinden. Na verloop van tijd willen ze dezelfde beperkingen voor vrouwen, burkas en hoofddoeken. Willen ze islamitische scholen, nodigen ze imams uit die haatprediken.

Ik kan die mensen nooit zo volgen.

Misschien wat minder generaliseren?! Kan helpen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 20:39

Citaat:
Ik doe m'n best om politiek geneuzel te vermijden omdat ik het allemaal jokkebrokken en backstabbers vindt, maar in dit geval klinkt het uitkotsen van Biden niet helemaal correct. Welke keuzes heeft Biden nu gemaakt om dit te verslechteren? Het is een oprechte vraag, ik weet hier te weinig van om het te snappen maar ik las dat Trump wil dat Biden aftreedt en ik weet niet hoe terecht dat is.

Ik vind het doorgaans ingewikkeld als iemand zo'n ongenuanceerd beeld heeft, maar wellicht is het in de US of A wel waar.
(Een zwakke democratie, waar geld en 'gerrymandering' de boventoon voeren.)

En in dat licht: dat die malloot van een DJT wil dat Biden aftreedt, zal best waar zijn.

Terecht : tja...
Hij heeft het ego van DJT ernstig gekrenkt.

Verder zie ik nul redenen om af te treden.
Een oorlog beëindigen vind ik uitstekend.
Ook als je in wezen het kreng verloren hebt.

Biden doet nl iets, wat DJT wel beloofde, maar naar zoals we van hem gewend zijn, niet deed.
(Ook dat zal uiteraard heel pijnlijk zijn voor de narcist....)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-21 20:49

hwn schreef:
Trouwens, vrouwen die in zo'n cultuur opgevoed zijn, hebben mss zelf ook liever een huis-tuin-keuken leventje. Ik heb een Syrische collega die zich verloofd heeft met een Syrisch meisje dat hij nog nooit irl gezien heeft. Ze bellen dagelijks, en blijkbaar verheugt ze zich op haar huwelijk. Ze draagt hoofddoek en zal die blijven dragen, wordt "uitgehuwelijkt" aan een wildvreemde, terwijl ze hier in België toch wel een keuze zou hebben (als ze ooit België binnenraakt, want mijn collega kan niet naar Syrië). De "vrouw aan de haard" was hier 60 jaar geleden ook nog dagelijkse kost, ik weet niet of die vrouwen zich zo onderdrukt voelden.

Ja precies, misschien willen ze het zelf wel. Gestenigd worden als ze geleerd zijn of kritiek hebben op de taliban. Misschien vinden ze het wel fijn om uit hun huis te worden weggehaald, verkracht en misbruikt te worden. Wie weet vinden ze het wel lekker om seksslavin in Pakistan te worden.

Vooral niks doen. Misschien vinden ze het wel geil, weet jij veel.