Klimaatverandering

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 15:25

xPabloBokt schreef:
Ik zou er heel graag wat aan willen doen, maar ik voel mij daar wel machteloos in. Ik doe zelf wat ik nu in mijn macht kan doen, maar of het zin heeft? Dat denk ik niet. Zolang de grote vervuilers gewoon hun gang kunnen gaan maakt het denk ik geen ene moer uit of ik een biologisch afbreekbaar zakje in mijn groentebakje stop of niet.

Ik probeer er niet te veel over na te denken, want dat frustreert me behoorlijk. Ik ben er ook van overtuigd dat wij het PoNT allang bereikt hebben en dat we langzaam maar bezig moeten gaan met het accepteren van de eindigheid van de wereld zoals we hem kennen.. zo lang kapitalisme de overhand neemt in de wereld en de lui met dollartekens in hun ogen het voor het zeggen hebben verandert er toch niets.

Dat gezegd hebbende wil ik dus ook geen kinderen. Als de wereld er anders uit had gezien misschien wel, maar ik wil ze gewoon niet neerzetten in een maatschappij die zich ontwikkelt zoals deze. Naast dat ik zelf al geen prettige jeugd heb gehad door mijn autisme en pesterijen zie ik gewoon een toenemende polarisatie in de wereld, naast alle andere maatschappelijke problemen die er spelen zoals woningnood, studieschulden en dan dus het grote klimaatvraagstuk. Ik ben nu zelf 24 en ondervind er al de gevolgen van. Ik zou het egoïstisch vinden om een kind op de wereld te zetten en die dat weer op zijn/haar beurt aan te doen.

En daarnaast kan ik me ook behoorlijk opwinden over de EV hype (elektrische auto's), omdat het helemaal niet goed is voor het milieu - in tegendeel. Wat gebeurt er met de batterijen als ze op zijn - hoe ga je die verwerken in afval? Om nog niet eens te beginnen over de delving van kobalt voor de accukernen en de slechte omstandigheden van de mensen in Afrika die dit moeten doen. En om een voorbeeld te noemen - hoe Elon Musk zijn personeel behandelt en zelf te pas en te onpas raketten de lucht in knalt voor niks. Ik geloof echt niet dat autoproducenten die EV's produceren bezig zijn met het milieu, maar meer inspelen op een trend die zeker hier in NL wordt gevoed door de overheid.

Waterstof en blauwe diesel (volledig biologisch afbreekbaar en elke diesel vanaf 1930 kan erop rijden) hoor je dan weer niemand over. Want daar zit geen geld in.

Ik vind het triest en boosmakend dat ik hier als 24 jarige zo mee bezig ben terwijl de grote kerels bij Shell en dergelijke lekker op gigantische bonussen zitten en gewoon hun ding kunnen doen terwijl ze de wereld voor de rest van de mensheid en de natuur aan het verzieken zijn.

Later als we een koophuis hebben wil ik vrijstaand gaan wonen en ook dingen zelf gaan verbouwen op kleine schaal en zo veel mogelijk bij de kleine ondernemer / boeren vandaan gaan halen. Daar heb ik alleen nu helaas als student nog niet de portemonnee voor.

Ik vind jouw post wel een hele goede en waardevolle bijdrage.
En ik ben blij dat je jong bent, want mensen als jij hebben we juist nodig. Y;(

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 15:27

DuoPenotti schreef:
Ook eens.
Heel veel mensen zijn het daar niet mee eens wat onze kortzichtige regering allemaal verzint, maar worden inderdaad in een rechts hoekje geknuppeld.

En Jan modaal moet het maar zien te betalen.

Onze kortzichtige regering is toch rechts?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 15:32

xPabloBokt schreef:
Een tijd geleden had mijn vriend het ook over kernsplitsing. Ik weet er het fijne niet van maar dat is blijkbaar interessant. Weet iemand hier daar meer over?

Kernfusie, niet kernsplitsing. Kernsplitsing is gevaarlijk. Dat gebeurt in kerncentrales met het risico op zo’n meltdown. Bij kernfusie kan dat niet gebeuren. Ik heb er laatst een stuk over gelezen. Wordt pas 2035 voordat de eerste testcentrale in gebruik is dacht ik.

Edit: https://nl.wikipedia.org/wiki/Kernfusie
Laatst bijgewerkt door Suzanne F. op 02-08-21 15:33, in het totaal 1 keer bewerkt

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 15:33

Nikass schreef:
xPabloBokt schreef:
Ik zou er heel graag wat aan willen doen, maar ik voel mij daar wel machteloos in. Ik doe zelf wat ik nu in mijn macht kan doen, maar of het zin heeft? Dat denk ik niet. Zolang de grote vervuilers gewoon hun gang kunnen gaan maakt het denk ik geen ene moer uit of ik een biologisch afbreekbaar zakje in mijn groentebakje stop of niet.

Ik probeer er niet te veel over na te denken, want dat frustreert me behoorlijk. Ik ben er ook van overtuigd dat wij het PoNT allang bereikt hebben en dat we langzaam maar bezig moeten gaan met het accepteren van de eindigheid van de wereld zoals we hem kennen.. zo lang kapitalisme de overhand neemt in de wereld en de lui met dollartekens in hun ogen het voor het zeggen hebben verandert er toch niets.

Dat gezegd hebbende wil ik dus ook geen kinderen. Als de wereld er anders uit had gezien misschien wel, maar ik wil ze gewoon niet neerzetten in een maatschappij die zich ontwikkelt zoals deze. Naast dat ik zelf al geen prettige jeugd heb gehad door mijn autisme en pesterijen zie ik gewoon een toenemende polarisatie in de wereld, naast alle andere maatschappelijke problemen die er spelen zoals woningnood, studieschulden en dan dus het grote klimaatvraagstuk. Ik ben nu zelf 24 en ondervind er al de gevolgen van. Ik zou het egoïstisch vinden om een kind op de wereld te zetten en die dat weer op zijn/haar beurt aan te doen.

En daarnaast kan ik me ook behoorlijk opwinden over de EV hype (elektrische auto's), omdat het helemaal niet goed is voor het milieu - in tegendeel. Wat gebeurt er met de batterijen als ze op zijn - hoe ga je die verwerken in afval? Om nog niet eens te beginnen over de delving van kobalt voor de accukernen en de slechte omstandigheden van de mensen in Afrika die dit moeten doen. En om een voorbeeld te noemen - hoe Elon Musk zijn personeel behandelt en zelf te pas en te onpas raketten de lucht in knalt voor niks. Ik geloof echt niet dat autoproducenten die EV's produceren bezig zijn met het milieu, maar meer inspelen op een trend die zeker hier in NL wordt gevoed door de overheid.

Waterstof en blauwe diesel (volledig biologisch afbreekbaar en elke diesel vanaf 1930 kan erop rijden) hoor je dan weer niemand over. Want daar zit geen geld in.

Ik vind het triest en boosmakend dat ik hier als 24 jarige zo mee bezig ben terwijl de grote kerels bij Shell en dergelijke lekker op gigantische bonussen zitten en gewoon hun ding kunnen doen terwijl ze de wereld voor de rest van de mensheid en de natuur aan het verzieken zijn.

Later als we een koophuis hebben wil ik vrijstaand gaan wonen en ook dingen zelf gaan verbouwen op kleine schaal en zo veel mogelijk bij de kleine ondernemer / boeren vandaan gaan halen. Daar heb ik alleen nu helaas als student nog niet de portemonnee voor.

Ik vind jouw post wel een hele goede en waardevolle bijdrage.
En ik ben blij dat je jong bent, want mensen als jij hebben we juist nodig. Y;(

Wat lief, dankjewel. :(:)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 15:33

xPabloBokt schreef:
Een tijd geleden had mijn vriend het ook over kernsplitsing. Ik weet er het fijne niet van maar dat is blijkbaar interessant. Weet iemand hier daar meer over?

Thorium? en die over 50 jaar is het er belofte die al 50 jaar verteld wordt?

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 15:40

tamary schreef:
xPabloBokt schreef:

Thorium? en die over 50 jaar is het er belofte die al 50 jaar verteld wordt?

Sorry, ik ben gaan zoeken en ik geloof dat ik kernfusie bedoel :)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 15:43

Nikass schreef:
DuoPenotti schreef:
Ook eens.
Heel veel mensen zijn het daar niet mee eens wat onze kortzichtige regering allemaal verzint, maar worden inderdaad in een rechts hoekje geknuppeld.

En Jan modaal moet het maar zien te betalen.

Vind jij, ik vind dat op heel veel vlakken al heel lang niet meer.
Overigens wil ik ook geen rechtse regering. Maar als je niet staat te huppelen bij de meest idiote klimaat regels ben je wel direct een rechtse.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 15:45

Kernfusie inderdaad, en met Thorium wordt ook al veel getest. Thorium is overal ter wereld te vinden en het kernafval blijft maar 100 jaar (?) radioactief in plaats van de tienduizenden jaren zoals het huidige kernafval.
En dan zijn ze ook nog aan het experimenteren met liquid salt centrales, ook dat schijnt een kerncentrale weer veel veiliger te maken.
Lang geleden is er al getest met Thorium, maar omdat ze er geen wapens van konden maken zijn ze gestopt met deze testen.
Volgens mij zijn ze in China inmiddels weer bezig met het daadwerkelijk bouwen van een Thorium centrale, dat zou destijds 10 jaar duren voordat die klaar zou zijn.
Maar omdat er in de rest van de wereld nogal wat strengere regels aan verbonden zijn gaat dat hier veel langer duren en kost het vooral ook enorm veel geld, waardoor het (nog) niet dé oplossing is.

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 15:49

Onze regering is zo rechts als wat. En als het aan de rechtse regering ligt, moet Jan modaal en erger; Jan onder modaal het allemaal betalen. Zodat de mensen die al lekker in de slappe was zitten, hun zakken nog meer kunnen vullen.

Maargoed, terug naar de discussie. Ik heb ook bewust gekozen om kindervrij te blijven. Juist met het oog op de toekomst....welke toekomst?

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 15:52

De burger moet het maar betalen is ook een argument wat niet helemaal eerlijk is.

De kosten van klimaat schade zijn vele male hoger dan de kosten om te innoveren. De vraag is alleen: wil jij preventief voor iets betalen of wil je reactief meer gaan betalen?
En vergeet ook niet dat er een bepaald ROI is voor de investering in innovatie en duurzame startups: het brengt ook best wat geld op.

Mensen zien een rekening can een windmolenpark en roepen maar wat, zonder het fijne van de financiële constructies te weten :o

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 15:55

Wat dat windmolenpark kost zal me aan mijn bips oxideren.
Wat het kost om mijn huis van het gas te krijgen wel.

Gaan we overigens ook niet doen.... tegen die tijd moet ik nog maar zien dat ik leef en zo ja wonen we niet meer in dit huis.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 16:00

DuoPenotti schreef:
Wat dat windmolenpark kost zal me aan mijn bips oxideren.
Wat het kost om mijn huis van het gas te krijgen wel.

Gaan we overigens ook niet doen.... tegen die tijd moet ik nog maar zien dat ik leef en zo ja wonen we niet meer in dit huis.

Oke, dus je bedenkt 1 voorbeeld en generaliseert het naar de stelling dat de burger het moet betalen? Of heb je meer voorbeelden?

Windmolenpark is in ieder geval 1 van de vele voorbeelden die ik heb ::)

DuoPenotti

Re: Klimaatverandering

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 16:06

Asbest had ik eerder al aangegeven.

Van het gas af is nogal erg actueel bij huiseigenaren, dus mag je niet ff afdoen als...ooh wat zeur je nou.

Mijn dieseltje dat erg duur belast word. Terwijl hij nog goed is, maar de regering die liever wegwerpt zodat ze er in Afrika mee verder kunnen rijden (ook al eerder aangehaald)
Sowieso over een poosje ook al benzine.

Zonnepanelen dat je die dadelijk niet meer kunt salderen, stel je voor de burger die er wat voordeel heeft ipv de energiemaatschappijen

Dus wat nu 1 voorbeeld?!
Misschien verder kijken dan je neusje lang is en het topic echt volgen?

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 16:28

DuoPenotti schreef:
Asbest had ik eerder al aangegeven.

Van het gas af is nogal erg actueel bij huiseigenaren, dus mag je niet ff afdoen als...ooh wat zeur je nou.

Mijn dieseltje dat erg duur belast word. Terwijl hij nog goed is, maar de regering die liever wegwerpt zodat ze er in Afrika mee verder kunnen rijden (ook al eerder aangehaald)
Sowieso over een poosje ook al benzine.

Zonnepanelen dat je die dadelijk niet meer kunt salderen, stel je voor de burger die er wat voordeel heeft ipv de energiemaatschappijen

Dus wat nu 1 voorbeeld?!
Misschien verder kijken dan je neusje lang is en het topic echt volgen?

Als je al zo denigrerend spreekt heb ik al geen zin meer terug te reageren. Dank voor de voorbeelden vooralsnog maar ik heb geen zin in een dergelijke internet discussie. Ik volg inderdaad niet alles, maar voel je vrij me naar een quote me naar een quote te verwijzen. Ik neem jou ook niet kwalijk als je niet alles leest.

DuoPenotti

Re: Klimaatverandering

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 16:32

sorry is niet denigrerend bedoeld, maar gewoon zoals ik al zeg, meerdere punten zijn al aangehaald en dan ga jij ff zeggen je komt met 1 voorbeeld. Nee, dat klopt niet. En dan geef ik nog netjes aan waarom, maar is het nog niet goed. Zucht...
Oke, ook nog een fijne dag dan :D

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 17:12

DuoPenotti schreef:
Nikass schreef:

Vind jij, ik vind dat op heel veel vlakken al heel lang niet meer.
Overigens wil ik ook geen rechtse regering. Maar als je niet staat te huppelen bij de meest idiote klimaat regels ben je wel direct een rechtse.

Ik weet het niet, volgens mij stelde ik alleen een vraag?
En over welke idiote klimaatregels heb je het precies? Vind niet dat er veel wordt gevraagd van Nederlandse burgers, of zie ik dat verkeerd?

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 17:13

DuoPenotti schreef:
Dat is waarom ik juist nog met mijn oude auto rijd.
Nieuw kunnen en willen we niet kopen.
Maar ik vind de tweedehands automarkt een "enge" markt.
Je weet nooit wat je echt koopt ze zijn allemaal goed onderhouden en van een oud vrouwtje geweest :P :+
En vervolgens sta je met stukken die natuurlijk niet bij de garantie horen.
Als je dan een betrouwbare auto hebt doe ik die niet graag weg.
In principe kom je met de juiste garantie een heel end. Zit niet helemaal in de autowereld, maar volgens mij zijn garages met BOVAG-garantie wel betrouwbaar. Sowieso kan je bij aankoop wel afspraken op papier laten zetten, en ben je (zeker bij een handelaar) wel beter beschermd omdat je wel mag verwachten dat niet iets de dag na aankoop ineens kapot blijkt. Particulier is wel meer gokken inderdaad.

Bij elektrisch weet ik nog minder waar op te letten. Wanneer zijn die accu's bijvoorbeeld aan vervanging toe?
Mooiste zou zijn thuis opladen omdat we zonnepanelen hebben, maar kan dat zo maar?
Accu's gaan langer mee dan een verbrandingsmotor. Met een gemiddelde van 15.000 kilometer per jaar kun je zo'n 30 jaar met die accu rijden: 450.000km. Onderzoek onder Tesla-rijders heeft uitgewezen dat vrijwel alle accu’s na 250.000 kilometer nog meer dan 90% van hun originele capaciteit hebben. Dat gezegd hebbende, ik zou me niet wagen aan de allereerste generaties van EV's (bijv. Nissan Leaf), daar waren de accu's nog niet zo ver. Maar de auto's die nu in de lease zitten en straks als occasion verkocht gaan worden wel. Een accu vervangen kost (volgens mij) zo'n €7000, maar ook dat wordt met het jaar weer goedkoper.

Thuis opladen kan zeker! Afhankelijk van hoe je huis is ingericht heb je voor 500-2000 euro een lader voor de deur. Sommige autoleveranciers 'geven' de lader er ook bij, als je een nieuwe auto koopt. Heb je geen eigen huis maar een appartement, kan je een (nieuwe) laadplaats aanvragen indien deze er niet in de buurt is, waar jouw auto mag staan.

Goed niet genoeg in verdiept dus omdat ik eigenlijk niet echt achter accu sta.
Nog niet althans.
Er word als een gek gas verstookt in de elektriciteitscentrales om genoeg stroom te hebben terwijl we als huishoudens van het gas moeten.
Stroomnetwerk dat te vol zit.
En dan de accu's die ze nog niet fatsoenlijk kunnen recyclen. Maar ook daar zijn grondstoffen voor nodig. Die niet door mensen word gewonnen die er zo'n veilige manier werken met fijn loon.
Ik heb nog echt wel steeds de vraag is elektrisch momenteel wel zoveel beter?
Momenteel is het al een beetje beter, maar dat verschil wordt alleen maar groter. Maar om dat grotere verschil te krijgen moeten er dus wel 'pioneers' zijn die nu al een EV kopen en (op)rijden, zodat er incentive en geld is om verder te ontwikkelen. En zijn auto-accu's niet meer goed genoeg voor in auto's? Dan kunnen ze in huizen worden geinstalleerd om energie van bijv. zonnepanelen op te slaan. En daarna was er nog een optie, maar die weet ik zo 1 2 3 niet meer te benoemen. Ze gaan in ieder geval een lang leven tegemoed, en terwijl dat leven voortduurt komen er steeds nieuwere en betere manieren om oude accus te recyclen of om betere recyclebare accu's te maken.

xPabloBokt schreef:

Waterstof en blauwe diesel (volledig biologisch afbreekbaar en elke diesel vanaf 1930 kan erop rijden) hoor je dan weer niemand over. Want daar zit geen geld in..

Het is wél beter voor het milieu dan de benzine/dieselauto's dat zijn. Zie het filmpje wat (volgens mij) electra of ibbel deelde, daarin worden je vragen goed beantwoord :D.

Waterstof is eigenlijk gewoon een elektrische auto maar dan eentje die je kan 'tanken', maar ook daar zitten behoorlijk wat risico's aan. Waterstof is namelijk licht ontvlambaar en moet dus op een speciale manier worden opgeslagen. Ook moet er ruimte zijn voor die waterstoftank, waardoor je al snel grote (zware) auto's krijgt. Bovendien krijg je weer hetzelfde probleem als met tanken: je moet de vloeistof gaan vervoeren. Ik denk dat er best toekomst zit in waterstof, maar dan om energie op te wekken búiten de auto ipv erin. Bovendien is het wat dat betreft eigenlijk al 'te laat'. Autofabrikanten hebben massaal ingezet op EV's ipv waterstof (wat ook zo zijn redenen zal hebben, bijv. onderhoud is duurder bij waterstof), dus dan zou waterstof nog een behoorlijke inhaalslag moeten plegen wil het de norm worden.

Producenten zullen vast inspelen op trends, maar om nu te zeggen dat ze niks om het milieu geven vind ik niet terecht. Ja, Elon Musk doet veel met ruimtevaart, maar nieuwe inzichten uit de ruimtevaart kunnen juist heel goed toepasbaar zijn in praktische zaken, dat is in het verleden ook genoeg gebleken. Bovendien is dat wel in lijn met zijn mentaliteit: grenzen verzetten. Of dat nu is om auto's zo groen mogelijk te krijgen (maar wél praktisch blijvend) of de ruimte verder te verkennen. Ik weet dat Tesla wbt. Kobalt al aan het experimenteren is om zo min mogelijk Kobalt in hun batterijen te gebruiken, in de hoop het straks helemaal weg te strepen. Hoe meer mensen er bijv. Tesla's gaan rijden, hoe meer geld er voor hun is om die batterijen weer te verbeteren.. Het blijft een beetje kip-ei.

Suzanne F. schreef:
Ik denk dat een groot deel van de Nederlanders geen elektrische auto kan betalen. Ik in ieder geval niet.
Dus ik weet niet hoe ze dit willen gaan doen in de toekomst. Zelfde als huizen van het gas af. Dat is niet te betalen voor Jan modaal. Dus mensen houden hun cv ketel, logisch. Als de overheid vindt dat deze doelstellingen echt behaald moeten worden dan mag het wel flink goedkoper worden.

Eens, maar je ziet met EV's ook dat ze duur beginnen en langzamerhand steeds goedkoper worden. Er zijn al prima EV's te koop voor de prijs van een reguliere auto. Die zullen nog niet qua range helemaal perfect zijn, maar voor stadsautootjes/woon-werk verkeer van de gemiddelde Nederlander voldoen ze prima. Naarmate er meer nieuwe EV's verkocht worden, komen er ook meer tweedehands EV's op de markt. Geef het wat jaren en het wordt steeds normaler om een (tweedehands) EV te kopen.

Qua regering: tja.. het is jongleren tussen wat de bevolking wil, kan en wat eigenlijk zou 'moeten' in kader van milieu. En dan heb je ook maar een beperkt potje aan geld wat je maar 1x uit moet geven met een hele waslijst aan problemen die eigenlijk opgelost zouden moeten worden. Zou er niet in willen zitten in ieder geval, brr.

Las laatst iets over een Carbon Tax, vond ik wel een goede. Bedrijven moeten 'belasting' betalen over de Carbon die ze uitstoten. Die kosten worden natuurlijk doorberekend aan de consument, maar de winst van die belasting wordt dan wel weer uitbetaald aan de consument zelf (zodat ze onder aan de streep niet (veel) meer hoeven betalen). Zullen vast genoeg haken en ogen aan zitten, maar in principe vond ik 'm wel interessant.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 17:21

Nikass schreef:
robert45 schreef:
Bosbranden en overstromingen zijn van alle tijden. Heel naar als het je raakt maar niets is zo onvoorspelbaar als het weer/natuur. Dat gebeurde 1000 jaar geleden ook al.

Meestal gebeurd dit op plaatsen waar we er niet zoveel van zien en horen maar nu raakt het ons dichtbij.

Wateroverlast hebben we al vaker gehad en daar hebben we onze dijken en rivieren op aangepast. We hebben nu wel wat overlast gehad maar gelukkig niet zoals in Duitsland en België. Wellicht omdat hier al grote maatregelen zijn genomen in het verleden is het hier heel beperkt gebleven.

https://www.groene.nl/artikel/we-leven- ... d-70726717

Misschien dit eens lezen :)*

Interessant artikel !!

Maar ik denk, dat de sceptici het niet lezen of niet geloven.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 17:22

Dank je wel Imandra :j

Nikass, sorry, heb inderdaad over je vraagteken heen gelezen.
Ja ik persoonlijk vind dat er teveel van de burger gevraagd word.
Zie post hierboven :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 17:24

Mazida schreef:
Laten we eerlijk zijn, het klimaatbeleid van de overheid is totaal idioot. Iedereen moet van het gas af, terwijl gas een relatief schone grondstof is met weinig uitstoot. We wisselen schone gascentrales in voor biomassacentrales, hier in de buurt staat ook zo'n gedrocht waarin duizenden bomen per dag worden opgestookt. Weilanden liggen hier vol met zonnepanelen, nou er steekt geen spriet gras meer onderuit. Daarnaast worden die zonnepanelen totaal niet op milieuvriendelijke wijze in China geproduceerd. Er is geen uitzicht op recycling van zonnepanelen, terwijl ook niet duidelijk wat ze aan uitspoeling van giftige stoffen op de grond doen. En dan windmolens, je wilt niet weten wat de bodem ingaat aan beton en kabels en hoeveel vogels/vleermuizen hun kop wordt afgehakt. Een windmolen gaat ook maar ongeveer 10 jaar mee, hier in de buurt zijn windmolens na 7 jaar alweer vervangen! Recyclen gaat niet, dus die bladen gaan de grond in 8)7 .

Ik maak me oprecht zorgen over de klimaatverandering, maar deze maatregelen gaan zeker niet helpen. En ik begrijp best dat ze de veestapel willen halveren, maar wat is daarvan het effect als de bevolking jaarlijks groeit met 100.000en mensen, stoten die niets uit? Even voor de duidelijkheid, ben zeker niet extreemrechts, maar vind wel dat er grenzen aan de groei van de bevolking zijn, juist voor het milieu en om Nederland niet compleet vol te bouwen. Dus wat mij betreft een immigratiestop waarbij kritisch wordt gekeken wie/wel niet binnen en worden grote gezinnen zeker niet gestimuleerd (dus geen kinderbijslag vanaf 2 of meer kinderen).

Zo mee eens _O_.

Shell heeft een contract met Tellurian afgesloten (Amerikaans gasbedrijf), het gas komt in Haynesville, Texas, uit de grond, geen Groningen praktijken. Dat is voor NL een hele goede optie om gas te kopen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 17:32

Citaat:
dus geen kinderbijslag vanaf 2 of meer kinderen).
tweelingen uitgezonderd dan. Sorry even ego post, zo trots op mijn alleengaande dochter die ipv 1 opeens 2 kinderen tegelijk kreeg dus ipv 2 opeens 3 kinderen heeft. Ze flikt het toch maar. Gelukkig krijgt ze ook voor 3 kinderbijslag anders viel ze met jouw regel om.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 17:36

Maar eigenlijk willen jullie geen oplossing, waar je voor moet betalen of iets anders voor moet inleveren?
De enige (andere) oplossing, die ik hier lees is: een kinderstop en immigratiestop?

Wie werken er dan straks, als wij het niet meer kunnen ?
Wat doen we met vluchtelingen? Lekker niet naar omkijken?

Juist als je als (modale) burger wil dat de kosten van het klimaat/milieu beleid niet te veel op ons wordt afgewenteld, zou je links moeten stemmen. :D

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 18:47

Electra63 schreef:
Maar eigenlijk willen jullie geen oplossing, waar je voor moet betalen of iets anders voor moet inleveren?
De enige (andere) oplossing, die ik hier lees is: een kinderstop en immigratiestop?

Juist als je als (modale) burger wil dat de kosten van het klimaat/milieu beleid niet te veel op ons wordt afgewenteld, zou je links moeten stemmen. :D

Ik wil best betalen voor een oplossing. Maar die moet wel realistisch qua aanpassing en qua financien zijn. Mijn huis van het gas en op een warmtepomp is dat gewoonweg niet.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 18:58

Electra63 schreef:

Dat zie ik hier al jaren. Ze stemmen allemaal op de groene partijen, maar het mag vooral hun eigen doen en laten niet beïnvloeden. En nog veel minder hun portemonnee. :x

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 19:11

_San87_ schreef:
Electra63 schreef:

Ik wil best betalen voor een oplossing. Maar die moet wel realistisch qua aanpassing en qua financien zijn. Mijn huis van het gas en op een warmtepomp is dat gewoonweg niet.

Daar ga je het parijsakkoord niet mee redden ook. De grootste impact op het klimaat is nog altijd ons dieet. Daarna komt pas mobiliteit. Eet maar geen dierlijke producten meer, red je meer mee