xPabloBokt schreef:Ik zou er heel graag wat aan willen doen, maar ik voel mij daar wel machteloos in. Ik doe zelf wat ik nu in mijn macht kan doen, maar of het zin heeft? Dat denk ik niet. Zolang de grote vervuilers gewoon hun gang kunnen gaan maakt het denk ik geen ene moer uit of ik een biologisch afbreekbaar zakje in mijn groentebakje stop of niet.
Ik probeer er niet te veel over na te denken, want dat frustreert me behoorlijk. Ik ben er ook van overtuigd dat wij het PoNT allang bereikt hebben en dat we langzaam maar bezig moeten gaan met het accepteren van de eindigheid van de wereld zoals we hem kennen.. zo lang kapitalisme de overhand neemt in de wereld en de lui met dollartekens in hun ogen het voor het zeggen hebben verandert er toch niets.
Dat gezegd hebbende wil ik dus ook geen kinderen. Als de wereld er anders uit had gezien misschien wel, maar ik wil ze gewoon niet neerzetten in een maatschappij die zich ontwikkelt zoals deze. Naast dat ik zelf al geen prettige jeugd heb gehad door mijn autisme en pesterijen zie ik gewoon een toenemende polarisatie in de wereld, naast alle andere maatschappelijke problemen die er spelen zoals woningnood, studieschulden en dan dus het grote klimaatvraagstuk. Ik ben nu zelf 24 en ondervind er al de gevolgen van. Ik zou het egoïstisch vinden om een kind op de wereld te zetten en die dat weer op zijn/haar beurt aan te doen.
En daarnaast kan ik me ook behoorlijk opwinden over de EV hype (elektrische auto's), omdat het helemaal niet goed is voor het milieu - in tegendeel. Wat gebeurt er met de batterijen als ze op zijn - hoe ga je die verwerken in afval? Om nog niet eens te beginnen over de delving van kobalt voor de accukernen en de slechte omstandigheden van de mensen in Afrika die dit moeten doen. En om een voorbeeld te noemen - hoe Elon Musk zijn personeel behandelt en zelf te pas en te onpas raketten de lucht in knalt voor niks. Ik geloof echt niet dat autoproducenten die EV's produceren bezig zijn met het milieu, maar meer inspelen op een trend die zeker hier in NL wordt gevoed door de overheid.
Waterstof en blauwe diesel (volledig biologisch afbreekbaar en elke diesel vanaf 1930 kan erop rijden) hoor je dan weer niemand over. Want daar zit geen geld in.
Ik vind het triest en boosmakend dat ik hier als 24 jarige zo mee bezig ben terwijl de grote kerels bij Shell en dergelijke lekker op gigantische bonussen zitten en gewoon hun ding kunnen doen terwijl ze de wereld voor de rest van de mensheid en de natuur aan het verzieken zijn.
Later als we een koophuis hebben wil ik vrijstaand gaan wonen en ook dingen zelf gaan verbouwen op kleine schaal en zo veel mogelijk bij de kleine ondernemer / boeren vandaan gaan halen. Daar heb ik alleen nu helaas als student nog niet de portemonnee voor.
Ik vind jouw post wel een hele goede en waardevolle bijdrage.
En ik ben blij dat je jong bent, want mensen als jij hebben we juist nodig.