Nieuwe dierenwet veehouderij en huisdieren

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cer

Berichten: 30205
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 13:37

Het enige wat ik hier veel in de wei zie zitten zijn die kloterige bruine ganzen.. Kan daar geen import verbod op... :')

Hoe doen ze dat trouwens met die windturbines.. is niet geheel vogel vriendelijk begreep ik.. dan zit je dus in het leefgebied van vliegvogels te rommelen...
Zonnepaneelvelden, bieden die een goede habitat voor dieren?

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 13:37

Relaxed schreef:
Wat bedoel nu precies? Het afschaffen van de melkquota? Dat was langer bekend, maar de gevolgen daarvan toch niet?



Jawel, de gevolgen daarvan. Dat was toen ook al bron van discussie en (terecht gebleken) angst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 13:38

BaileyMix schreef:
Relaxed schreef:
Wat bedoel nu precies? Het afschaffen van de melkquota? Dat was langer bekend, maar de gevolgen daarvan toch niet?



Jawel, de gevolgen daarvan. Dat was toen ook al bron van discussie en (terecht gebleken) angst.


Maar blijkbaar voor de boeren zelf niet duidelijk? Zij konden hun veestapel gewoon uitbreiden en maakten hier massaal gebruik van. Tot hypotheken voor grote nieuwe stallen aan toe..

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 13:39

Cer schreef:
Het enige wat ik hier veel in de wei zie zitten zijn die kloterige bruine ganzen.. Kan daar geen import verbod op... :')

Hoe doen ze dat trouwens met die windturbines.. is niet geheel vogel vriendelijk begreep ik.. dan zit je dus in het leefgebied van vliegvogels te rommelen...
Zonnepaneelvelden, bieden die een goede habitat voor dieren?



Dat laatste daar lopen nog wat onderzoeken naar, hoe dat te combineren is. Ook met grazende schapen etc. Geen idee overigens wat daarvan de uitkomst was, wel interessant :P

Windturbines kunnen makkelijk 'vogelvriendelijk' gemaakt worden, maar dit is nog niet verplicht.

DuoPenotti

Berichten: 30333
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-21 13:40

Zonnevelden moeten ze per direct verbieden.
Zag pas een mooie oplossing.
Bij parkeerplaatsen als afdakjes.
Slim en zo heeft dat beton ook nut.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 13:41

DuoPenotti schreef:
Maar nu gaat het alleen over veeteelt.
Hoe zien ze het voor zich om voor 2023 alle paarden minimaal 4 uur buiten te hebben op een stuk waar ze ook kunnen rennen? Dus geen 10 x 10?

Ik heb al eerder in andere topics gezegd dit uit te smeren over jaren.
Maar 2023. Ben benieuwd.

Kan hier denk ik een hele dure pension stal op gaan zetten :D


Maar dat heeft ook met inrichting te maken.

Waarom moet iedereen maar een paard kunnen bezitten, ook al kunnen die dan slechts op een postzegel buiten lopen? of altijd alleen?

Kom op de gemiddelde stal en daar wordt geinvesteerd in een parkeerterrein, goede rijbak, luxe stallen, poetsplaats kantine etc.
Je kan zo een deel inleveren voor meer buiten ruimte. Ook waar klei of veen is, kan men wel een droge buitenbak aanleggen, maar kunnen paarden zogenaamd niet buiten...........kwestie van prioriteiten.

Gemeentes zouden dan ook moeten meedenken qua bestemmingen, want vaak zitten stallen ook gebonden aan regels qua bebouwen.

Er zijn ook vele stukken bos die achterstallig zijn. Betrek die bij stallen, dat geeft variatie, beschutting etc.
En met achterstallig bedoel ik niet dat de natuur niet zijn gang mag gaan, maar oude bomen omgaan, soorten veranderen, zaailingen geen kans krijgen die we wel willen zien juist etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 13:43

BaileyMix schreef:
Cer schreef:
Het enige wat ik hier veel in de wei zie zitten zijn die kloterige bruine ganzen.. Kan daar geen import verbod op... :')

Hoe doen ze dat trouwens met die windturbines.. is niet geheel vogel vriendelijk begreep ik.. dan zit je dus in het leefgebied van vliegvogels te rommelen...
Zonnepaneelvelden, bieden die een goede habitat voor dieren?



Dat laatste daar lopen nog wat onderzoeken naar, hoe dat te combineren is. Ook met grazende schapen etc. Geen idee overigens wat daarvan de uitkomst was, wel interessant :P

Windturbines kunnen makkelijk 'vogelvriendelijk' gemaakt worden, maar dit is nog niet verplicht.


Hier is een zonnewei waar ook schapen in lopen, ideaal hoor, want die zoeken met dit weer graag de schaduw en houden alles lekker kort :j

Windmolens las ik laatst dat het al werkt als ze de punten zwart verven dat ze daardoor beter zichtbaar zijn, lijkt me een vrij eenvoudige aanpassing..

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 13:43

Relaxed schreef:
Maar blijkbaar voor de boeren zelf niet duidelijk? Zij konden hun veestapel gewoon uitbreiden en maakten hier massaal gebruik van. Tot hypotheken voor grote nieuwe stallen aan toe..



Tja, dat ligt er dan natuurlijk aan naar wie een boer luistert. Zegt CDA, VVD en mensen als van LTO "jawel joh gaat wel goed" en (toen) linksere partijen "hoho dat gaat niet goed", naar wie wordt er dan geluisterd? Het was toen echt wel bekend, maar het is natuurlijk makkelijk om te luisteren naar degene die zegt wat je het liefst wil horen.

En veel boeren hadden er al op gerekend door de jaren heen. Dan wíl je wel luisteren naar degenen die zeggen dat het wel kan, want het alternatief is op korte termijn slechter.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 13:44

DuoPenotti schreef:
Zonnevelden moeten ze per direct verbieden.
Zag pas een mooie oplossing.
Bij parkeerplaatsen als afdakjes.
Slim en zo heeft dat beton ook nut.


Hier komen ze massaal. Er liggen al 3 grote zonneparken en voor ons neus komt een mega park. Op 1.90m hoog en als het goed is komt er groen tussen, maar het is grote onzin.

Het staat vol aardappels; bieten, hennep, uien, mais, gras. Waar moet je dat nu vandaan gaan halen? Hooi is nu al op voor alle dieren die er zijn.

Er zijn zoveel andere opties................Waardeloos.

Overigens de windmolens ook.
Laatst bijgewerkt door superpony op 02-06-21 13:46, in het totaal 1 keer bewerkt

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 13:44

DuoPenotti schreef:
Zonnevelden moeten ze per direct verbieden.
Zag pas een mooie oplossing.
Bij parkeerplaatsen als afdakjes.
Slim en zo heeft dat beton ook nut.



Dat klinkt inderdaad als een topoplossing!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 13:45

BaileyMix schreef:
Relaxed schreef:
Maar blijkbaar voor de boeren zelf niet duidelijk? Zij konden hun veestapel gewoon uitbreiden en maakten hier massaal gebruik van. Tot hypotheken voor grote nieuwe stallen aan toe..



Tja, dat ligt er dan natuurlijk aan naar wie een boer luistert. Zegt CDA, VVD en mensen als van LTO "jawel joh gaat wel goed" en (toen) linksere partijen "hoho dat gaat niet goed", naar wie wordt er dan geluisterd? Het was toen echt wel bekend, maar het is natuurlijk makkelijk om te luisteren naar degene die zegt wat je het liefst wil horen.

En veel boeren hadden er al op gerekend door de jaren heen. Dan wíl je wel luisteren naar degenen die zeggen dat het wel kan, want het alternatief is op korte termijn slechter.


Ja het was idd misschien wel naïef, maar ik snap ook dat ze de kans hebben gepakt om uit te breiden als dit kon..

DuoPenotti

Berichten: 30333
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-21 13:45

Superpony eens hoor.
Maar waar ik over val is het 2023.

Ik vind 4 uur buiten nog te weinig. Maar goed 2 dagdelen is makkelijker op bedrijven. Een ochtend en een middag groep heb je maar de helft aan ruimte nodig.

Maar al breek je parkeerplaats en rijbakken af, met het huidige aantal paarden redden veel stallen het dan nog niet.

Maak een regel en zeg tot het in orde is mag voor elk paard dat weg gaat niets terug.
Maar dat gaat niet in 2 jaar.

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 13:46

Relaxed schreef:
Ja het was idd misschien wel naïef, maar ik snap ook dat ze de kans hebben gepakt om uit te breiden als dit kon..


Ik ook hoor, vind de boeren daar ook niet per se helemaal schuldig aan. Ik reken het wél die partijen aan, want dat zijn dezelfde partijen als die nu weer constant pretenderen aan de kant van de boeren te staan. En ze op lange termijn alleen maar de afgrond in helpen.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 13:49

DuoPenotti schreef:
Superpony eens hoor.
Maar waar ik over val is het 2023.

Ik vind 4 uur buiten nog te weinig. Maar goed 2 dagdelen is makkelijker op bedrijven. Een ochtend en een middag groep heb je maar de helft aan ruimte nodig.

Maar al breek je parkeerplaats en rijbakken af, met het huidige aantal paarden redden veel stallen het dan nog niet.

Maak een regel en zeg tot het in orde is mag voor elk paard dat weg gaat niets terug.
Maar dat gaat niet in 2 jaar.


Ja, precies. Het is heel kort. Als alle stallen nu moeten verbouwen om meer buiten en samen mogelijk te maken, wordt de druk wel erg hoog.

Aan de andere kant zie ik stallen EN particulieren nog steeds veel investeren in het traditionele houden, dus als je nu nog niet weet dat het qua welzijn anders moet, is dat wel een beetje eigen schuld als het op korte termijn anders moet.

Het andere probleem is het handhaven. Ik weet echt zoveel paarden die in kleine, lage, donkere hokjes staan. Hele winters op stal, zomers alleen buiten en ijsberen. Zolang ze eten en drinken hebben en niet in de drek staan, doet niemand wat..........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 13:51

superpony schreef:
DuoPenotti schreef:
Superpony eens hoor.
Maar waar ik over val is het 2023.

Ik vind 4 uur buiten nog te weinig. Maar goed 2 dagdelen is makkelijker op bedrijven. Een ochtend en een middag groep heb je maar de helft aan ruimte nodig.

Maar al breek je parkeerplaats en rijbakken af, met het huidige aantal paarden redden veel stallen het dan nog niet.

Maak een regel en zeg tot het in orde is mag voor elk paard dat weg gaat niets terug.
Maar dat gaat niet in 2 jaar.


Ja, precies. Het is heel kort. Als alle stallen nu moeten verbouwen om meer buiten en samen mogelijk te maken, wordt de druk wel erg hoog.

Aan de andere kant zie ik stallen EN particulieren nog steeds veel investeren in het traditionele houden, dus als je nu nog niet weet dat het qua welzijn anders moet, is dat wel een beetje eigen schuld als het op korte termijn anders moet.

Het andere probleem is het handhaven. Ik weet echt zoveel paarden die in kleine, lage, donkere hokjes staan. Hele winters op stal, zomers alleen buiten en ijsberen. Zolang ze eten en drinken hebben en niet in de drek staan, doet niemand wat..........


Ik denk dat deze stallen die investeringen niet gaan doen in dus sluiten, die kunnen dat niet ineens ophoesten denk ik..

Achterom
Berichten: 23095
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 13:51

BaileyMix schreef:
Kinke schreef:
tuurlijk pmarena, die ex-nertsenhouder kan bestaan van een caravanstalling....
Amber_anne, waar denk je dat die kooien zijn gebleven? In het oostblok, waar die eieren geproduceerd worden die we hier en over de hele wereld allemaal vreten via koekjes etc.etc.etc.
Nico12, kistkalveren bestaan al sinds 2004 niet meer in Nederland, geen onzin verkondigen aub.



Gut, en wie is er tégen al die handelsverdragen? Volgens mij toch ook de PvdD. Dus als dat je zo aan het hart gaat, zou je dit alleen maar driedubbel moeten toejuichen. Of zit er misschien toch iets anders achter je houding?

De PVDD is gewoon zo onbetrouwbaar als de pest. Die moet je gewoon niet geloven, die liegen rechtstreeks in het gezicht. En alles voor een stukje publiciteit.
Mooi voorbeeld is dit artikel
https://www.tubantia.nl/achterhoek/pvdd ... ~a412ba7b/

Ga die boom maar eens zoeken, je gaat hem namelijk niet vinden. Hij was de volgende dag al weg.
Bovendien is dat stuk land al jaren natuurland, dus wat nou vrijgekocht? Alles om de boeren in een slecht daglicht te stellen.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58081
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 13:55

BaileyMix schreef:
Ik denk dat als je dit al een probleem vindt, je morele kompas echt compleet kapot is. Het is hier echt heel erg basisbehoefte en basisrechten van levende wezens dat wordt verdedigd. Als je daar zó over gaat steigeren en koste wat kost wanpraktijken blijft verdedigen, ben jij dus wat er mis is in de wereld.

Ik dacht al dat ik de enige was. Ik heb het artikel gelezen en misschien mis ik e.e.a. Dat kan, ik ben niet op de hoogte van NL politiek. Maar ik vind het vrij genuanceerd weer gegeven. Dat er ook nog gekeken zal worden naar hoe het in praktijk in gevuld zal worden. Ik kan echter echt niet kwaad worden dat de voorbeelden die aangehaald worden niet meer zouden mogen voorkomen (zoals de eendjes bv.)
Ja, dan worden een aantal (luxe) producten maar duurder. (en nee ik ben geen vegetariër.) Als dat het welzijn bevorderd dan ben ik helemaal voor.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 02-06-21 13:56, in het totaal 1 keer bewerkt

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 13:56

Achterom schreef:
De PVDD is gewoon zo onbetrouwbaar als de pest. Die moet je gewoon niet geloven, die liegen rechtstreeks in het gezicht. En alles voor een stukje publiciteit.
Mooi voorbeeld is dit artikel
https://www.tubantia.nl/achterhoek/pvdd ... ~a412ba7b/

Ga die boom maar eens zoeken, je gaat hem namelijk niet vinden. Hij was de volgende dag al weg.
Bovendien is dat stuk land al jaren natuurland, dus wat nou vrijgekocht? Alles om de boeren in een slecht daglicht te stellen.



Nee hoor, wat je hier zegt is gewoon echt niet waar. Dat eerste is natuurlijk gewoon jouw mening, maar soit.

Dat tweede: het staat toch duidelijk in het artikel dat het gebied al jarenlang voor natuur ontwikkeld wordt, en dat dit stukje daar aan de rand van grensde. Het zal dus ongetwijfeld een stuk betreffen dat nog landbouwbestemming had en nu omgezet is naar natuurontwikkeling. Zonde dat de boom weg is, maar ik denk niet dat Esther die na de foto's er uit heeft getrokken hoor :+

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 13:58

Relaxed schreef:
Ik denk dat deze stallen die investeringen niet gaan doen in dus sluiten, die kunnen dat niet ineens ophoesten denk ik..


Aan de ene kant, echt super rot. Je kan niet in 2023 al die paarden opeens kwijt, slachten, afmaken etc.

Maar aan de andere kant, zie ik nu nog steeds stallen verbouwen en investeren zonder te denken aan het nieuwe welzijn.
En ik snap ze. Ik heb het er met stallen over gehad. Die willen echt graag een pp, paarden 24/7 buiten etc. Zien ook de voordelen daarvan in. Meer dan je denkt.
maar ze zien het gewoon niet zitten dat hun klanten de paarden voor de lessen uit de kudde moeten halen bijvoorbeeld.
En dat is ook een kwestie van wennen en mensen leren dat dat normaal is. Uit een stal halen is ook niet veilig, maar zijn we gewend.

Vroeger was het zeker in de steden een elite sport. Mijn ouders uit Amsterdam reden al, dus ik reed jong en kreeg ook een eigen pony. Maar dat mocht ik niet aan klanten vertellen.

Nu hoeft het van mij niet alleen voor de rijken, want wij zijn ook niet rijk. Maar het is wel doorgeslagen naar; iedereen moet een eigen paard kunnen hebben. Dan vragen mensen het goedkoopste plekje, omdat ze eigenlijk geen paard kunnen onderhouden.
Is niet altijd het slechtste plekje, maar voor het filteren, wel nodig dat niet iedereen denkt dat het maar gewoon is om een paard te hebben.

Ik zou ook wel F1 willen rijden en dat kan ook niet...........Dat moeten mensen toch gaan leren. Wat niet kan, kan niet. Op een flat is het fijn wonen, maar ga je ook geen geiten, schapen en kippen houden bijv. Dat is een keuze. Niks mis mee verder.

Leo

Berichten: 50220
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 13:59

Ayasha schreef:
BaileyMix schreef:
Ik denk dat als je dit al een probleem vindt, je morele kompas echt compleet kapot is. Het is hier echt heel erg basisbehoefte en basisrechten van levende wezens dat wordt verdedigd. Als je daar zó over gaat steigeren en koste wat kost wanpraktijken blijft verdedigen, ben jij dus wat er mis is in de wereld.

Ik dacht al dat ik de enige was. Ik heb het artikel gelezen en misschien mis ik e.e.a. Dat kan, ik ben niet op de hoogte van NL politiek. Maar ik vind het vrij genuanceerd weer gegeven. Dat er ook nog gekeken zal worden naar hoe het in praktijk in gevuld zal worden. Ik kan echter echt niet kwaad worden dat de voorbeelden die aangehaald worden niet meer zouden mogen voorkomen (zoals de eendjes bv.)
Ja, dan worden een aantal (luxe) producten maar duurder. (en nee ik ben geen vegetariër.) Als dat het welzijn bevorderd dan ben ik helemaal voor.

Nou echt he. Ik kan werkelijk niets in het artikel ontdekken wat zo verwerpelijk zou zijn. Voor dierenliefhebbers, die je toch verwacht op Bokt.

Tuurlijk moeten de kaders nog komen, dat staat er ook. 2023 is snel, maar sommige praktijken kunnen niet snel genoeg verboden worden. De dieren zitten nú, op dit moment, in hun situatie. Die denken niet: over 1,5 jaar wordt mn situatie beter. Ik zing mn ellende nog even uit.

Achterom
Berichten: 23095
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 14:02

BaileyMix schreef:
Achterom schreef:
De PVDD is gewoon zo onbetrouwbaar als de pest. Die moet je gewoon niet geloven, die liegen rechtstreeks in het gezicht. En alles voor een stukje publiciteit.
Mooi voorbeeld is dit artikel
https://www.tubantia.nl/achterhoek/pvdd ... ~a412ba7b/

Ga die boom maar eens zoeken, je gaat hem namelijk niet vinden. Hij was de volgende dag al weg.
Bovendien is dat stuk land al jaren natuurland, dus wat nou vrijgekocht? Alles om de boeren in een slecht daglicht te stellen.



Nee hoor, wat je hier zegt is gewoon echt niet waar. Dat eerste is natuurlijk gewoon jouw mening, maar soit.

Dat tweede: het staat toch duidelijk in het artikel dat het gebied al jarenlang voor natuur ontwikkeld wordt, en dat dit stukje daar aan de rand van grensde. Het zal dus ongetwijfeld een stuk betreffen dat nog landbouwbestemming had en nu omgezet is naar natuurontwikkeling. Zonde dat de boom weg is, maar ik denk niet dat Esther die na de foto's er uit heeft getrokken hoor :+

Zijzelf niet, maar één van haar vriendjes wel.
Als je je hierin had verdiept dan wist je dat o.a. deze grond eigendom was van Staatsbosbeheer en ruim voor de verkoop al omgezet was naar natuurontwikkeling. Verschraling, dus geen bos :+
Het enige dat de PVDD heeft gedaan is de andere belangstellenden overbieden.

DuoPenotti

Berichten: 30333
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-21 14:04

Maar waar ik voornamelijk over val is het 2023, kan gewoon niet.
Daarnaast voor de dingen die ze opperen is veel grond nodig.
Eendjes laten zwemmen, ik ben voorstander hoor :j
Maar waar doen ze dat? Daar waar de huizen komen te staan of de velden met zonnepanelen.
En dan ook nog eens binnen 2 jaar?

Ik ken boeren die graag hun varkens in een grote open strostal willen, dus oke niet buiten in de modder, maar wel ruim.
Maar er is geen markt voor dat vlees. Want het is te duur.
En vervolgens word export en import echt niet gestopt, want daar word teveel aan verdient.

Ze kunnen van alles willen, maar realiteit uit het oog verliezen is niet wat een kabinet zou moeten doen.

Popstra
Berichten: 13897
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 14:04

DuoPenotti schreef:
En ik wil graag 24/7 buiten, maar mijn paard met pollen allergie weer niet.
Wat nu?

Ja of je paard word ziek van gras...bevangen en al die oliebol. Wat dan inderdaad??
Lekker laten kreperen dan maar want dat is de natuur??

Ayasha
Blogger

Berichten: 58081
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Nieuwe dierenwet veehouderij en huisdieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 14:07

Het mag het welzijn niet belemmeren. Een paard met pollen allergie of gevoeligheid voor gras zijn welzijn wordt belemmerd indien ie maar buiten gegooid wordt. Ergo: Die hoeft dus niet te creperen want dat is juist niet de bedoeling zoals ik het lees.

Loretta
Berichten: 8870
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 14:10

Ayasha schreef:
Het mag het welzijn niet belemmeren. Een paard met pollen allergie of gevoeligheid voor gras zijn welzijn wordt belemmerd indien ie maar buiten gegooid wordt. Ergo: Die hoeft dus niet te creperen want dat is juist niet de bedoeling zoals ik het lees.


Het wordt in de toekomst vooral interessant hoe de rechter het gaat lezen. Dat is het grootste probleem dat ik bij deze wet heb. Het ontbreken van kaders waardoor dit een goudmijn is voor organisaties die van procederen hun verdienmodel hebben gemaakt.