(Seksueel) geweld naar vrouwen normaal?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ailill

Re: (Seksueel) geweld naar vrouwen normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 14:48

Ik had die laatste uitspraak niet moeten maken, past niet binnen dit topic.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 14:53

Ik denk te begrijpen wat Ailill bedoelt. En ik vind dat juist in een topic als het deze daar wel ruimte voor moet zijn. :)
Ik denk dat er een groep mannen is die kwetsbaar zijn juist omdat ze dusdanig rekening houden met de kwetsbaarheid van vrouwen, dat ze zelf misbruikt worden. Hetzij verbaal, hetzij fysiek. Een vrouw die een man slaat is even erg als een man die een vrouw slaat en heel veel mannen zouden een vrouw niet terug slaan.
Het is "taboe" om je als man te laten doen door een vrouw maar óók om je te verweren want vrouw = zwakkere geslacht.

Tel daar bij op dat zeker niet elke man het wint van elke vrouw. Ik ken een hoop vrouwen waar een groot percentage mannen het fysiek echt tegen af legt. Voor de mannen die respect hebben voor vrouwen is de vrouw veel sterker in het psychische aspect zeg maar. Zelfs als ze hem niet juist behandeld.
Mijn man weegt 100kg, ik weeg er 45. Ik ben 100% zeker dat hij zich niet zou verweren tegen mij uit angst om me pijn te doen. :)
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 15-03-21 14:54, in het totaal 1 keer bewerkt

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 14:53

Het is toch ook allemaal rete complex man/vrouw relaties. Tuurlijk zodra er geweld, dwang bij komt kijken is het allemaal zo fout als maar kan. Beide kanten op.

Maar het is wel van oudsher zo dat mannen geacht worden de verleiders te zijn, de jagers. Nog steeds vinden heel veel vrouwen dat de man de vrouw ten huwelijk moet vragen en niet andersom. Heel veel meiden vinden dat de jongen als eerste het meisje mee uit moet vragen en als eerste moet laten blijken dat hij verliefd is, anders durven ze het zelf niet te uiten. Het is gewoon heel diep ingeworteld in de man/vrouw relatie, ongeacht cultuur, dat mannen vrouwen het hof maken, moeite moeten doen en minder andersom. Niet alleen bij de mens, ook in het dierenrijk slooft het mannetje zich uit voor het vrouwtje, probeert haar te imponeren en haar aandacht te trekken. Dat heeft niets met seksuele intimidatie te maken, maar kan er wel mee verward worden.

Als ik gewoon puur naar mijzelf kijk. Als ik een leuk rokje, decolleté en hakken aantrek, doe ik dat niet omdat het zo comfi zit, maar omdat ik me daar leuk, zelfverzekerd en ja ook sexy in voel (Nu met de corona kilo's erbij haal ik het niet in mijn hoofd, omdat ik me dan een rollade voel :+ ). Als een man dan een opmerking maakt dat je er leuk of aantrekkelijk uitziet, dan ligt dat geheel aan het uiterlijk/uitstraling van de man in kwestie, of ik dat als aangenaam of als onaangenaam/ongepast ervaar. Er hoeft totaal geen verschil in achterliggende intentie te zitten, maar er zit een enorm verschil in hoe ik het ervaar. Maar eerlijk, ik zou het ook jammer vinden als de mannen waarvan ik het wel weet te waarderen het niet meer zouden durven om een compliment te maken en dat maakt het zo dubbel. Ik snap best wel dat mannen niet meer precies weten hoe zich te gedragen. Bij de ene man vind ik het prettig als ie dicht bij je komt staan en aandacht geeft, bij de ander man voel ik me daar hoogst ongemakkelijk bij. Ik kreeg bv een keer een kaartje van een mannelijk collega toen ik in het ziekenhuis lag. Ik voelde me daar ongemakkelijk bij, dacht wat moet ie van mij, terwijl daar dus geen enkele andere bedoeling bij zat als gewoon attent een kaartje sturen omdat hij zijn medeleven wou tonen maar dit heerschap was niet mijn type. Van een andere man, die ik wel interessant vind, kan ik bij wijze van spreken lachen om de meest schunnige en niet voor meerdere interpretaties vatbare opmerkingen, zonder dat ik mij daar ook maar een moment door bedreigt of ongemakkelijk voel. Dan geeft met dat juist een zelfverzekerd gevoel.

Ik denk dat wij als vrouwen onze eigen mixed signals ook niet moeten onderschatten en ons af en toe af moeten vragen, is het wel terecht dat ik me hierbij ongemakkelijk voel, of zit hier geen ongepaste bedoeling bij en is dit gewoon mijn eigen onzekerheid. Maar goed, geweld, dwang en ongewenste aanraking is natuurlijk altijd uit den boze, ongeacht hoe of je gekleed gaat of hoe je hebt meegeflirt. Maar je kan het een man ook niet altijd kwalijk nemen als je (mee)flirt, dat hij een keer probeert het initiatief te nemen. Als hij dan gewoon luistert naar jouw nee, is er in mijn ogen niets aan de hand, hoe ongewenst en ongemakkelijk het misschien ook was. Als hij dan geen nee wil horen, is er wel degelijk iets aan de hand.

Overigens heeft veilig over straat in mijn ogen helemaal niets te maken met of jij je sexy kleed. Ik woon in het centrum van een grote stad en kom vrijwel elke avond 's avonds over straat, al is het maar omdat ik vrijwel nooit een parkeerplaats bij mij in de straat heb als ik bij mijn paard vandaan kom. Loop ik in mijn paardrijkleding, ach eigenlijk nooit iets aan de hand. Loop ik omdat ik een feestje heb gehad, in leuke kleding, ach dan krijg je wel eens een complimenteuze opmerking, maar nooit dat ik me daar ongemakkelijk of bedreigd door gevoeld heb. Maar de periode dat ik vanwege een rugoperatie alleen maar rond kon lopen in plompe joggingbroeken, op badslippers en enorme truien omdat het stalen corset eronder moest, toen werd ik echt onpasselijk van alle opmerkingen en voelde ik mij regelmatig dusdanig bedreigd dat ik in het donker (en was hartje winter dus na 5-en al niet meer) nog naar buiten durfde. En dat was niet omdat ik mij onzekerder voelde dat alles harder binnen kwam, maar het was vooral omdat ik mij onzeker voelde dat ik als een soort van aangeschoten wild werd behandeld en echt per keer dat ik over straat ging meerdere malen heel intimideren werd lastig gevallen. Ik denk dus dat het lastig vallen veel minder met hoe je je kleed, maar veel meer met wat straal je uit, te maken heeft. Onzekerheid wordt denk ik als een kans gezien ofzo en dat is op zich behoorlijk walgelijk.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 15:04

Maar het topic gaat over: is (seksueel) geweld naar vrouwen normaal? En dan gaat het voor mij ook om microagressies.

Geweld naar mannen, misbruik van mannen is ook vreselijk! Maar ik zou dan eerder in een apart topic een discussie voeren over het taboe dat daar op ligt. Want ik denk dat daar ook vreselijk veel leed is.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 15:06

Maar ga je dan niet gewoon dezelfde discussie voeren maar in een ander topic? :o
Uiteindelijk is het "probleem" hetzelfde. De geslachten zijn enkel omgekeerd. Beide problemen zijn enorm onderschat en miskent. In beide gevallen krijgen de slachtoffers veel oordelen en weinig tot geen hulp...
Nu maakt het mij niet uit of het in dit topic of een apart topic besproken wordt. Maar ik snap ook weer dat er mannen zijn die van dit topic ook een beetje denken van "ja maar ho eens even...." :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 15:10

Benzz schreef:
Mkango schreef:
[Maar dat doen "wij" toch net zo goed? Korte rok of jurk, hoge hakken, diep decolleté etc. zijn hier ook redenen om door sommigen weggezet te worden als prutsmuts, slet of weet-ik-het-wat. En dat is het in andere culturen ook: sommigen vinden je onzedig als je je haar laat zien, maar veel mensen vinden daar ook helemaal niks van.

En wij vrouwen vinden het toch ook leuk om dat korte rokje aan te doen? Dat doen we toch ook om te verleiden?

Oh, ik niet. Ik draag mijn jurken omdat ik ze mooi vind, niet om een lustobject te zijn.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 15:12

Het is niet normaal nee dat sexuele intimideren en geweld tegen vrouwen.
Denk dat je het ook in religies moet zoeken waar het normaal is dat de vrouw maar 1 recht heeft en dat is het aanrecht. Want ja, zo is het voor het grote deel van de wereld bevolking nog steeds.

Positieve vind ik wel er ook veel vrouwen weerbaarder zijn tegenwoordig en zich niet zomaar meer laten ,,naaien,, om het zo maar even te noemen.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 15:13

Ayasha schreef:
Tel daar bij op dat zeker niet elke man het wint van elke vrouw. Ik ken een hoop vrouwen waar een groot percentage mannen het fysiek echt tegen af legt. Voor de mannen die respect hebben voor vrouwen is de vrouw veel sterker in het psychische aspect zeg maar. Zelfs als ze hem niet juist behandeld.

Jammer genoeg vinden dat soort zaken ook vaak plaats op jeugdige leeftijd. Dan zijn de meisjes en jonge vrouwen nog niet zover, mentaal en fysiek. Wellicht worden ze door dat gedrag zelfs nog kwetsbaarder. Ik ben nu veel weerbaarder dan toen ik was als kind en tiener. Alleen toch zou ik dat liever niet hoeven zijn, als de andere sekse gewoon niet dat ongewenste gedrag zou vertonen.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 15:17

Ayasha schreef:
Maar ga je dan niet gewoon dezelfde discussie voeren maar in een ander topic? :o
Uiteindelijk is het "probleem" hetzelfde. De geslachten zijn enkel omgekeerd. Beide problemen zijn enorm onderschat en miskent. In beide gevallen krijgen de slachtoffers veel oordelen en weinig tot geen hulp...
Nu maakt het mij niet uit of het in dit topic of een apart topic besproken wordt. Maar ik snap ook weer dat er mannen zijn die van dit topic ook een beetje denken van "ja maar ho eens even...." :)

Dat weet ik niet.

Ik denk dat vrouwen enorm gewend zijn aan hoe de wereld tegen hen is vormgegeven (minder goede diagnoses dokter, meer kans op overlijden auto ongeluk, pay gaps, rollenverdeling, etc) en dat daar best een hele discussie over te voeren is. Dat zie je maar al te goed aan de reacties hier, het zit er bij de vrouwen zo diep in geramd dat het normaal is.

Geweld naar mannen is ook erg, en mannen hebben ook last van hoe de wereld in elkaar steekt (verwachtingen, uiten van emoties, rollen verdeling) maar hebben denk ik meer mee dan tegen.

Ok, even uitgeschreven en ik denk wel dat het in 1 topic past :+ Maar ben bang dat het dan al snel verzand in: ja maar mannen hebben het ook zwaar hoor.

Friesfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 15:18

_San87_ schreef:
Benzz schreef:

En wij vrouwen vinden het toch ook leuk om dat korte rokje aan te doen? Dat doen we toch ook om te verleiden?

Oh, ik niet. Ik draag mijn jurken omdat ik ze mooi vind, niet om een lustobject te zijn.

Ook al zou je het wél dragen om lustobject zijn uit te stralen, dan nog geldt: Zonder wederzijds instemmen is het aanraken van een ander verkrachting/aanranden. Het maakt geen bal uit wat je uitstraalt, een ander heeft jou niet aan te raken als je dat niet wilt.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 15:26

Ik las ergens de opmerking over sleutels in de hand. Het schijnt dat je wanneer je de sleutels als een boksring vasthoudt je het eigenlijk niet als 'wapen' kan gebruiken. Je kan namelijk als iemand jou van achter vastpakt de ander niet via die weg verwonden en de sleutels worden door de kracht weggedrukt in jouw eigen palm. Wat een betere methode schijnt te zijn is de grootste/stevigste sleutel in de vuist te houden waardoor je met het uiteinde eventueel jezelf kan verdedigen.

Over kleding: Ik draag waarin IK mij goed voel. En niet om Pietje, Klaasje, Tommie en Rachidje te vermaken.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 15:28

Ceffyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 15:31

Friesfanaat schreef:
_San87_ schreef:

Ook al zou je het wél dragen om lustobject zijn uit te stralen, dan nog geldt: Zonder wederzijds instemmen is het aanraken van een ander verkrachting/aanranden. Het maakt geen bal uit wat je uitstraalt, een ander heeft jou niet aan te raken als je dat niet wilt.

Nou ik draag (of eerder droeg) soms wél jurkjes om sexy te zijn, niet om aangerand of verkracht te worden. En ook niet omdat ik zo graag een lustobject wilde zijn. Maar gewoon omdat ik een avond met mijn man uitga en voor hem sexy wil zijn. Maar ik moet wel naar die date toereizen. Meestal gaan we samen, maar soms ontmoeten we elkaar pas daar. Dan zit ik niet onderweg op gore blikken, gesis en handtastelijkheden te wachten hoor.
Er is niks mis met sexy zijn of met flirten. Dat moet kunnen en is géén uitnodiging dat iedereen dan maar mag doen waar hij zin in heeft met je.

Friesfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 15:35

Ceffyl schreef:
Friesfanaat schreef:

Nou ik draag (of eerder droeg) soms wél jurkjes om sexy te zijn, niet om aangerand of verkracht te worden. En ook niet omdat ik zo graag een lustobject wilde zijn. Maar gewoon omdat ik een avond met mijn man uitga en voor hem sexy wil zijn. Maar ik moet wel naar die date toereizen. Meestal gaan we samen, maar soms ontmoeten we elkaar pas daar. Dan zit ik niet onderweg op gore blikken, gesis en handtastelijkheden te wachten hoor.
Er is niks mis met sexy zijn of met flirten. Dat moet kunnen en is géén uitnodiging dat iedereen dan maar mag doen waar hij zin in heeft met je.

We bedoelen hetzelfde. Ik verwoord het misschien wat onhandig. Mijn excuus.

VuurVleugels

Winged schreef:
Ik las ergens de opmerking over sleutels in de hand. Het schijnt dat je wanneer je de sleutels als een boksring vasthoudt je het eigenlijk niet als 'wapen' kan gebruiken. Je kan namelijk als iemand jou van achter vastpakt de ander niet via die weg verwonden en de sleutels worden door de kracht weggedrukt in jouw eigen palm. Wat een betere methode schijnt te zijn is de grootste/stevigste sleutel in de vuist te houden waardoor je met het uiteinde eventueel jezelf kan verdedigen.

Goede tip, wist ik niet! En wat betreft de ernst van de situatie... Wanneer vrouwen de behoefte voelen om elkaar tips te gaan geven over hoe je alledaagse dingen kan gebruiken om jezelf veilig te houden, tsja, I rest my case zullen we maar zeggen!

Mand

Popstra schreef:
Het is niet normaal nee dat sexuele intimideren en geweld tegen vrouwen.
Denk dat je het ook in religies moet zoeken waar het normaal is dat de vrouw maar 1 recht heeft en dat is het aanrecht. Want ja, zo is het voor het grote deel van de wereld bevolking nog steeds.

Positieve vind ik wel er ook veel vrouwen weerbaarder zijn tegenwoordig en zich niet zomaar meer laten ,,naaien,, om het zo maar even te noemen.

Ook als ik me door jan en alleman zou willen laten naaien omdat ik dat leuk vind of ik me er goed bij voel hoor je nog steeds je poten thuis te houden als ik geen consent heb gegeven. Wat zijn sommige mensen hier bekrompen zeg. Gelukkig de zelfde mensen die over het algemeen vaak racistisch zijn op Bokt. Weer een bewijs dat racisme, facisme en seksisme samen gaan

Tytonidae

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 15:36

Ik leefde echt enorm mee met de zaak van Sarah Everard. Ik hoopte zó dat ze levend gevonden worden, maar m'n hart brak echt in kleine stukjes toen ik hoorde dat haar lichaam was gevonden.

Ik vind dat er véél hogere straffen mogen komen voor aanranding/misbruik/verkrachting. Zo heeft de dader in het Anne Faber misdrijf zeer recent 4 maanden vermindering op zijn celstraf gekregen omdat hij bij zijn arrestatie te hard zou aangepakt door de politie. Dan denk ik: 'Really?' _-:(

(Toch ben ik wel dankbaar dat ik een vrouw ben in NL en niet in bijv. India, waar verkrachting veel vaker voorkomt en de daders er nóg vaker mee weg komen.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 15:38

Pantykous schreef:
Ayasha schreef:

Dat weet ik niet.

Ik denk dat vrouwen enorm gewend zijn aan hoe de wereld tegen hen is vormgegeven (minder goede diagnoses dokter, meer kans op overlijden auto ongeluk, pay gaps, rollenverdeling, etc) en dat daar best een hele discussie over te voeren is. Dat zie je maar al te goed aan de reacties hier, het zit er bij de vrouwen zo diep in geramd dat het normaal is.

Geweld naar mannen is ook erg, en mannen hebben ook last van hoe de wereld in elkaar steekt (verwachtingen, uiten van emoties, rollen verdeling) maar hebben denk ik meer mee dan tegen.

Ok, even uitgeschreven en ik denk wel dat het in 1 topic past :+ Maar ben bang dat het dan al snel verzand in: ja maar mannen hebben het ook zwaar hoor.
Tegelijkertijd denk ik dat het ook wel waardevol is als er ook ruimte is voor mannen om deel te nemen aan het debat. Niet om zichzelf als slachtoffer neer te zetten, maar wel vanuit het oogpunt van "samen sta je sterk" en nader tot elkaar komen. Wij als vrouwen stellen het op prijs als een man voor ons in de bres springt als wij lastiggevallen worden, maar andersom is het imo ook belangrijk dat wij als vrouwen ook bijdragen aan het afbreken van het idee dat je als man altijd stoer of sterk moet zijn, dat je een mietje bent als jou geweld wordt aangedaan door een vrouw etc. Daarvoor is bewustwording heel belangrijk, en dus ook de inbreng van mannen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 15:40

moonsparkle schreef:
Met me too is er toch wel veel aandacht voor gekomen. Neemt niet weg dat ik het vreselijk vind dat het zo vaak voor komt. Ik heb alleen niet het idee dat er niks mee wordt gedaan. Maar het lastige is vooral hoe stop je het? Kan zoiets wat vaak achter gesloten deuren plaats vindt worden gestopt door het onder de aandacht te brengen? Ik hoop het, of dat meer vrouwen er voor uit durven komen dat hun wat is overkomen.
Ik weet niet hoe de regels zijn in sommige landen maar ik weet wel dat er in sommige landen echt een groot machts verschil is ook tussen mannen en vrouwen, daar zou misschien wel wat aan gedaan kunnen worden.

Hoe je het stopt? Door al te beginnen met zwaardere straffen. Enkele weken terug zijn er nog 2 mannen vrijuit gegaan met enkel een voorwaardelijke straf voor het drogeren, verkrachten, filmen + posten op sociale media van een jonge vrouw. Ze gaan geen dag de bak in. Schandalig gewoon. Zelfs al worden ze gepakt kunnen ze bij wijze van fluitend de rechtbank uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 15:42

Moestuin schreef:
moonsparkle schreef:
Met me too is er toch wel veel aandacht voor gekomen. Neemt niet weg dat ik het vreselijk vind dat het zo vaak voor komt. Ik heb alleen niet het idee dat er niks mee wordt gedaan. Maar het lastige is vooral hoe stop je het? Kan zoiets wat vaak achter gesloten deuren plaats vindt worden gestopt door het onder de aandacht te brengen? Ik hoop het, of dat meer vrouwen er voor uit durven komen dat hun wat is overkomen.
Ik weet niet hoe de regels zijn in sommige landen maar ik weet wel dat er in sommige landen echt een groot machts verschil is ook tussen mannen en vrouwen, daar zou misschien wel wat aan gedaan kunnen worden.

Hoe je het stopt? Door al te beginnen met zwaardere straffen. Enkele weken terug zijn er nog 2 mannen vrijuit gegaan met enkel een voorwaardelijke straf voor het drogeren, verkrachten, filmen + posten op sociale media van een jonge vrouw. Ze gaan geen dag de bak in. Schandalig gewoon. Zelfs al worden ze gepakt kunnen ze bij wijze van fluitend de rechtbank uit.
Dat heeft niets te maken met zwaarder straffen, maar met überhaupt straffen. :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 15:46

Daar heb je gelijk in. Zo iets zegt gewoon al genoeg over hoeveel je als vrouw, als persoon, waard bent voor de overheid. Ze kunnen zich vergrijpen aan jou en je mag ‘blij’ zijn met een symbolische euro. Ik snap het gewoon niet. Als de overheid al geen signaal geeft van: Hé, stop, dit kan niet. Dit moet bestraft worden. Hoe gaan de personen met de verkeerde gedachten dan uberhaupt veranderen? Want voor zover zij nu weten en ervaren is het allemaal ‘best wel ok’.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 15:50

Heel eerlijk, de mentaliteit of normen en waarden xan zulke mensen moet veranderen. Niet de straffen, want dat zie je in heel veel zaken dat de straffen verhogen helemaal geen verschil maakt of men het doet of niet. Er worden moorden gepleegd, ook al staan er daar zware straffen op. Zelfs als de doodstraf een mogelijk gevolg is blijven mensen moorden.

Dus nee, ik geloof er niks van dat het opgelost wordt met zwaardere straffen. Dan ben je al te laat want het is al gebeurd.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 15:51

Kunnen wel direct met de overheid gaan zwaaien. Maar volgens mij is het ook een heel stuk opvoeding en groepsdruk. Stoerdoenerij, niet leren dat 'nee' ook echt 'nee' is, vrouwen respecteren (dus niet alleen moeder en zussen, maar álle vrouwen). Mensen ruimte geven. Mensen niet tegen hun zin aanraken. Accepteren wat grenzen zijn.

Als iemand veroordeeld moet worden ben je al veel te ver in het hele proces. Dan is hetgeen dat NIET moest gebeuren al gebeurd: M/V heeft slachtoffer M/V gemaakt. Een straf moet geen motivatie zijn om iets niet te doen. Het zit al in de basiswaarden van een persoon.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 15:51

Zwaardere straffen zorgen ook voor langere juridische trajecten. Als iemand 2 jaar krijgt en dan bijvoorbeeld na 2/3e door mag naar de TBS zal hij minder snel in hoger beroep of cassatie gaan dan wanneer dat 15 jaar en TBS is.
Een juridisch traject van jaren maakt het slachtoffer volledig kapot.

Er is ook wetenschappelijk aangetoond dat verhoging van straffen zelfs voor hogere recidive kan zorgen.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 16:02

Ernstig getwijfeld of ik hier zou posten maar laat ik het toch eens doen.

Ten eerste: Ik heb nu een dikke tien jaar testosteron in m'n bloed. Een relatief hoge spiegel zelfs, daar voel ik me het beste op. En hoewel het inderdaad dingen veranderd in je emoties en behoeftes is er écht geen spontane behoefte om vrouwen opeens ongewenst te benaderen. Dat is een veel te makkelijk excuus om gebrekkige normen en opvoeding mee te verdoezelen.
Hormonen kunnen nog zo hard roepen dat je je genen door moet geven en je voort moet planten, je verstand hoort te zeggen dat je geen aap bent en dat, ook al staat iemand in de blote kont voor je te springen, er enige zelfbeheersing verwacht mag worden van iemand die vrij in de maatschappij rondloopt.

Uit nieuwsgierigheid: Hoe kan je als man zorgen dat je niet als bedreigend wordt ervaren? Iemand niet aanspreken of juist wel? Iemand niet aankijken of juist wel? Ik zit totaal niet in de sociale kringen waar dit soort ongein blijkbaar zo normaal/veelvoorkomend is, maar ook ik loop na donker nog wel eens met een hond op straat.

Ik denk trouwens niet dat dit probleem opgelost gaat worden voordat de normen en (waarde)verschillen tussen mannen en vrouwen minder worden. En dat gaat beide kanten op. Nog steeds gaan mensen bij het woord 'chirurg' uit van een man en bij 'huishoudelijke hulp' van een vrouw. Een man die kiest voor een zorgtaak is een kneusje, een vrouw die carrière wil maken is een bitch.
Die hele tweedeling op basis van wat je in je broek hebt zou er wat mij betreft helemaal uit mogen. Niet 'tikkertje meisjes tegen de jongens' of 'meisjesspeelgoed/jongensspeelgoed'. Een kind die met een plastic pistool wil spelen moet dat doen, een kind die een keukentje wil moet daar lekker mee spelen. Meisjes worden opgevoed met 'voorzichtig hoor, mannen zijn gevaarlijk!' maar tegelijk ook met 'Je moet mooi zijn!' Jongens worden opgevoed met 'Niet zo miepen'. Al vanaf de peuterspeelzaal leren we dat we verschillend moeten zijn en er verschillende normen gelden. En als er dan toch iets fout gaan is er ook zo jong al dat prachtige liedje 'Klikspaan boterspaan, je mag niet door mijn straatje gaan' Vooral niets zeggen als er iets niet in de haak is. Daar gaat het al mis als je het mij vraagt.

En voor de mensen die sleutels als wapen gebruiken/bij zich hebben: Waarom niet 'gewoon' een zakmes? Mag je gewoon op zak hebben in Nederland, en waarschijnlijk een stuk effectiever dan een huissleutel. Zowel als wapen als als teken dat 'nee' werkelijk 'nee' is.