Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Mkango schreef:Soepblik schreef:En dat gaat nu wel veranderen als er (weer) meer kleine partijen bij komen? Elke partij wil genoeg, maar het is nogal tijd de kamermeerderheid die het er doorheen moet krijgen, dus het ligt niet per se aan de partijen zelf dat er "niets" verandert, maar aan ons politiek bestel. En hoe meer partijen, hoe kleiner de kans dat er daadwerkelijk dingen gaan veranderen, want het is mensen er veel minder aan gelegen om concessies te doen.Zeker. Maar wat is er veranderd in de afgelopen 10 jaar dat de zittende partijen er zaten? Vrij weinig wat Eloya belangrijk vindt. Nog sterker, dat is allemaal slechter geworden. Waarom hetzelfde blijven stemmen als er niets veranderd is? Een kleine partij stemmen is inderdaad tricky. Maar als we altijd maar vast blijven houden aan wat er nu zit uit de hoop dat er de volgende keer misschien dan wel eindelijk iets verandert, werkt duidelijk ook niet.
Soepblik schreef:Maar dan is jouw situatie toch heel anders dan die van Eloya: jij voelt je niet meer thuis bij GL, dus stem je wat anders. Haar grootste bezwaar bij de SP en D66, als ik uitga van haar post, is dat ze niet genoeg gedaan hebben gekregen, en zolang de partijpunten nog wel aansluiten bij haar ideeën, zou ik dat juist een reden vinden om er wel op te blijven stemmen.Zo zou je het inderdaad kunnen zien. Maar wat ik hoop is dat we Volt, die zeer aansluit bij mijn eigen gedachtengang, nu de kamer in weten te stemmen (al is het maar één zetel), zodat zij meer aandacht weten te pakken en de volgende verkiezingen wellicht wel meer stemmen krijgen. Ik kan veilig op GroenLinks blijven stemmen omdat je daar een grotere kans hebt dat Links dan overwint, maar dat is imo een verkeerde houding. Ik wil graag stemmen op iets waar ik in geloof. Dat was ooit GroenLinks, maar dat is niet meer het geval. Er is teveel wat zij ononderbouwd de wereld in helpen en ze hebben erg idealistische ideeën die helaas niet realistisch zijn in de tijd die zij schetsen. Liever iets kleins wat ik top vindt dan een zittende partij stemmen.
Plus, er bestaat best een kans dat groenlinks groeit. Mochten zij een coalitie vormen en Volt ook in de kamer zitten, dan bestaat er een kans dat Volt ook in de coalitie komt.
Elisa2 schreef:elnienjo schreef:VVD/CDA breekt onze verzorgingsstaat nog verder af, daarbij geholpen door partijen die de deur voor immigranten nog verder open willen zetten. Groener is niet menselijker, want het leven wordt onbetaalbaar. En al die groene partijtjes vinden het prima dat er nog een paar miljoen mensen extra naar Nederland komen. Dat is natuurlijk het tegenovergestelde van groen, want meer beton, asfalt en energie nodig, om nog maar te zwijgen van wat dat spel verder allemaal nog kost.
Mee eens
Lau07 schreef:Ik heb nu een stuk of 7 stemwijzers ingevuld, maar ik kom nergens boven de 60% uit qua standpunten. Zijn er mensen die echt hoog scoren met het invullen van stemwijzers?
mysa schreef:Die pensioenleeftijd is zo'n alles-of-niets verhaal. Waarom niet iedereen, behalve de zware beroepen, tot, ik noem maar wat, 70 laten werken in deeltijd? 40%—50%—60%, geen idee, dat zou verder uitgewerkt moeten worden.
Brainless schreef:Als bedrijven (veel) meer moeten gaan betalen gaan de prijzen van hun producten veel stijgen en betalen wij als consument indirect de prijsverhoging.
Daarnaast betalen zij over het eerste gedeelte net zoveel belasting als de gewone consument, behalve boven een aantal kwh/m3 betalen ze evenredig minder belasting.
elnienjo schreef:VVD/CDA breekt onze verzorgingsstaat nog verder af, daarbij geholpen door partijen die de deur voor immigranten nog verder open willen zetten. Groener is niet menselijker, want het leven wordt onbetaalbaar. En al die groene partijtjes vinden het prima dat er nog een paar miljoen mensen extra naar Nederland komen. Dat is natuurlijk het tegenovergestelde van groen, want meer beton, asfalt en energie nodig, om nog maar te zwijgen van wat dat spel verder allemaal nog kost.