Dit jaar een landelijk vuurwerkverbod; wat vinden jullie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 11:31

corine1981 schreef:
Tsja, de mensen die zich voorgaande jaren niet aan de regels hielden gaan dat nu ook echt niet doen...
Vooral jammer voor de mensen die er wel fatsoenlijk mee bezig zijn.

Ik ben echt panisch voor vuurwerk (itt mijn huisdieren :+ ) maar ik vind dit verbod echt nergens op slaan, handhaven lukt ze toch niet (hier knallen ze alweer wat af).

Ik ben voor een verbod, maar mijn ervaring is dat de handhaving nergens op slaat en dat zal nu niet anders zijn. Hier begint het elk jaar in oktober al en zelfs als je belt, weet wie het gedaan hebben ( tegen mijn gevel aangegooid met schade) dan komen ze 2 uur later pas langs of helemaal niet. Het is nu ook alweer raak, maar dit dorp heeft geen prioriteit tot oudjaarsdag. Dan loopt er s nachts een hoop politie vanwege overlast al jaren. Maar daarvoor en overdag? Nope.

Edit. Degene die normaal legaal vuurwerk afsteken gaan echt niet ineens allemaal illegaal vuurwerk halen. Er is altijd illegaal vuurwerk, maar nu is het makkelijker, want niks mag. Ja, degene die normaal al illegaal vuurwerk halen zullen dat weer doen en misschien een paar meer, maar echt niet het hele land wat normaal legaal koopt

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 11:35

MyWishMax schreef:
corine1981 schreef:
Tsja, de mensen die zich voorgaande jaren niet aan de regels hielden gaan dat nu ook echt niet doen...
Vooral jammer voor de mensen die er wel fatsoenlijk mee bezig zijn.

Ik ben echt panisch voor vuurwerk (itt mijn huisdieren :+ ) maar ik vind dit verbod echt nergens op slaan, handhaven lukt ze toch niet (hier knallen ze alweer wat af).

Ik ben voor een verbod, maar mijn ervaring is dat de handhaving nergens op slaat en dat zal nu niet anders zijn. Hier begint het elk jaar in oktober al en zelfs als je belt, weet wie het gedaan hebben ( tegen mijn gevel aangegooid met schade) dan komen ze 2 uur later pas langs of helemaal niet. Het is nu ook alweer raak, maar dit dorp heeft geen prioriteit tot oudjaarsdag. Dan loopt er s nachts een hoop politie vanwege overlast al jaren. Maar daarvoor en overdag? Nope.

De narigheid is nu ook dat handhaven heel lastig is. Je kan bijna niemand op heterdaad betrappen bij vuurwerk en je kunt niet verwachten dat politiemensen ook pyrotechnici worden :+
Als álles illegaal is kan je veel makkelijker opslagen oprollen enzo

Anoniem

Re: Dit jaar een landelijk vuurwerkverbod; wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 12:05

Vind het aan de ene kant niet leuk dit verbod maar los van de grote medische belasting wat afsteken van vuurwerk geeft ben ik heel blij.
Als ik nu al hoor en zie wat er vernield is.
Alleen handhaven |(

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 12:11

Magrathea schreef:
Rytir schreef:
Naast het feit dat er weer een hele groep ondernemers aan corona maatregelen bezwijkt (want zelfs met compensatie is het een kunst om de eindjes aan elkaar te knopen) denk ik dat met deze maatregel de zorg juist extra wordt belast. Zat mensen die alsnog aan illegaal (gevaarlijk) vuurwerk kunnen komen. Mensen die er van houden gaan dat dan kopen ipv de brave pijlen en potjes bij het vuurwerkdepot van de plaatselijke fietsenboer...

Wat mij betreft worden er overigens vuurwerk 'shows' gedaan per gemeente/buurt maar dat is mogelijk weer niet corona proof.

Het lijkt me zeer sterk dat echt iedereen die normaal gesproken wat "gewoon" vuurwerk afsteekt dan maar naar België rijdt voor illegaal vuurwerk

Het gevaar zit m denk ik niet in de mensen die zelf kopen over de grens en het zelf af gaan steken. Zullen misschien iets meer mensen zijn dan normaal maar niet schrikbarend. Meer de handel die gaat ontstaan omdat er toch vraag blijft in Nederland zelf.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 12:47

Ik denk dat ze dit jaar als een soort proef gebruiken om te zien of de seh/hap echt ontlast worden. En hoeveel dit scheelt aan schade en overlast om met die cijfers evt een algeheel verbod voorgoed te kunnen onderbouwen

limilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 13:01

Ik vind het verbod dikke prima. Hier (arnhem) zijn ze al dik 3 maanden dagelijks aan het afsteken.. om gek van te worden. Er zou in arnhem sowieso al een verbod komen.

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 13:03

Heerlijk lijkt mij dat, ook al kan ik van siervuurwerk echt genieten en is onze golden vuurwerk proof.

Geen geklier met geknal
En reken maar dat mensen gaan rellen omdat er zero feesten en activiteiten zijn.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 13:06

Ik ben geen vuurwerkfan, en heb ook nooit vuurwerk, maar vind dit te ver gaan. Gelukkig kun je met vrij verkrijgbare middelen siervuurwerk maken. Dus ik hoop dat mensen dit gaan doen. Is niet eens echt vuurwerk, eerder sterretjes zoals voor kinderen.
Carbid is vrij verkrijgbaar, dus geknald wordt er ook wel, dat valt overigens niet onder vuurwerk. Er wordt overigens het hele jaar door wel knalvuurwerk afgestoken in het dorp. Ik hou sowieso niet van knalvuurwerk. Maar afgelopen zomer op 14 juli heb ik meerdere vuurwerkshows gezien in Frankrijk en daar was het gewoon druk. Ook ben ik in Torgau op het feest van de eenwording geweest, ook geen afstand, gewoon een feest. Dus hier zou een feestje ook wel weer welkom zijn, al ga ik normaal ook niet echt naar feestjes. Ik vind echter oud en nieuw sowieso niets, verplicht opblijven zeg maar, dus nu kan het best zijn dat ik gewoon om 10 uur op bed ga. Ben een ochtendmens, dus 1 januari weer vroeg onder water. Oudjaarsavond vaak ook nog een duik.
Verbod op knalvuurwerk had ik geen moeite mee, maar carbid schieten 's middags hoort er toch wel bij.
Laatst bijgewerkt door germie op 10-11-20 13:15, in het totaal 2 keer bewerkt

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 13:11

germie schreef:
Ik ben geen vuurwerkfan, en heb ook nooit vuurwerk, maar vind dit te ver gaan. Gelukkig kun je met vrij verkrijgbare middelen siervuurwerk maken. Dus ik hoop dat mensen dit gaan doen.
Carbid is vrij verkrijgbaar, dus geknald wordt er ook wel, dat valt overigens niet onder vuurwerk. Er wordt overigens het hele jaar door wel knalvuurwerk afgestoken in het dorp. Ik hou sowieso niet van knalvuurwerk. Maar afgelopen zomer op 14 juli heb ik meerdere vuurwerkshows gezien in Frankrijk en daar was het gewoon druk. Ook ben ik in Torgau op het feest van de eenwording geweest, ook geen afstand, gewoon een feest. Dus hier zou een feestje ook wel weer welkom zijn, al ga ik normaal ook niet echt naar feestjes.

Maar snap je nou niet waarom het verbod er voor een jaartje is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 13:15

O ja ik vergat carbid. Dat is geen probleem, leuk al die voetballen de lucht in ipv de deksels :+

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 13:17

Morganlefay schreef:
O ja ik vergat carbid. Dat is geen probleem, leuk al die voetballen de lucht in ipv de deksels :+

Ooit deden ze het in de wei naast mijn paarden. Mijn paarden vonden het geweldig. Omdat het moment van de knal heel voorspelbaar is gingen ze gewoon kijken, eerst zag je een rilling bij het moment van de knallen, dat verdween ook vrij snel. Ik was verbaasd dat ze dat niet eng vonden. Want jagers is wel een reden om even goed op de loop te gaan.
Laatst bijgewerkt door germie op 10-11-20 13:18, in het totaal 1 keer bewerkt

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 13:17

Ik ben absoluut voor een vuurwerkverbod. Dit omdat er al jaren regels zijn omtrent vuurwerk, welke keer op keer overtreden worden. Dagenlang al knallen en schieten. Overal schade en bange dieren. Nee hoor, schaf maar af die ellende..

Maaaaaaaar..

Ik vind het voor dit jaar veel te kort dag. Dit verdient imho geen schoonheidsprijs. Veel bedrijven hebben al ingekocht en kunnen nu kijken wat ze doen. Had het dan uitgesteld naar komend jaar.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 13:28

Carbid is georganiseerde competitie hier. Is ook herrie, maar voorspelbaar en opgeruimd na afloop.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 13:32

nine1987 schreef:
Ik ben absoluut voor een vuurwerkverbod. Dit omdat er al jaren regels zijn omtrent vuurwerk, welke keer op keer overtreden worden. Dagenlang al knallen en schieten. Overal schade en bange dieren. Nee hoor, schaf maar af die ellende..

Maaaaaaaar..

Ik vind het voor dit jaar veel te kort dag. Dit verdient imho geen schoonheidsprijs. Veel bedrijven hebben al ingekocht en kunnen nu kijken wat ze doen. Had het dan uitgesteld naar komend jaar.

We zitten nu natuurlijk niet in een normale positie he...

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 13:39

Machie schreef:
Ik vind het wat dubbel. Van mij persoonlijk mag vuurwerk gisteren verboden worden. Echt ik haat die troep. Maar de beweegredenen nu vind ik fout. Er is onder Mark Rutte jaren en jaren enorm bezuinigd op de zorg. Er zijn bijna 10.000 bedden minder en er is veel en veel minder geld beschikbaar. De werkdruk is bijzonder hoog en het loon matig. Tsja, dat is toch echt de fout van het kabinet, niet van de vuurwerkafstekers....

Euhm... Heb je de cijfers die naar de zorg gaan wel eens bekeken? Er gaat juist al jaren en jaren veel meer geld naar de zorg.
Echter wordt de zorg alleen al jaren en jaren ook steeds duurder, doordat mensen steeds ouder worden en er steeds meer behandelmogelijkheden zijn.
Het wordt amper te betalen.
Daarnaast kun je moeilijk 10.000bedden leeg hebben staan om alleen met een pandemie te gebruiken, dat kost echt nutteloos veel geld.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 13:46

purny schreef:
nine1987 schreef:

Maaaaaaaar..

We zitten nu natuurlijk niet in een normale positie he...

Ach, kom op....

Corona is al vanaf maart een probleem in Nederland en iedereen wist tegen juni al dat corona op 31 december echt niet weg was.

De uitgestelde zorg was in april al zo, dat het al zeker was dat er in december nog wachtlijsten van Heb Ik Jou Daar zouden zijn.

Als ze een vuurwerk verbod hadden willen invoeren, hadden ze dat juni/ juli moeten doen!

Niet nu ineens nog geen 6 weken van tevoren!

Daarnaast is het afsteken van vuurwerk iets wat prima corona veilig (als je het over besmettingen hebt) kan. Véél mensen hebben zich er op verheugd, juist dit jaar! Juist omdat de eindejaarsfeesten niet door kunnen gaan.

Om dan met als "excuus" de zorg te komen, 6 weken voor D-Day op het moment dat de vuurwerk bunkers al tot de nok gevuld zijn.....

Edit:

Als ze het verbod daadwerkelijk doorzetten, ben ik heel bang voor een gigantische vlam in de pan!

Dan misschien meer rust voor "de zorg" wat betreft vuurwerk gewonden, maar ik verwacht véél en véél meer grote vreugdevuren, al dan niet extreem rellen en uitgebrande auto's enz.

De jeugd kan nu nérgens meer naar toe, heeft géén één enkele uitlaatklep meer.... dat kan gewoon niet goed gaan.

(Want ze zullen echt niet braaf bij papa en mama op de bank blijven zitten de gehele avond!)
Laatst bijgewerkt door mvdende op 10-11-20 13:50, in het totaal 1 keer bewerkt

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 13:47

Ik kan jou ook steeds minder serieus nemen

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 13:50

nine1987 schreef:

Maaaaaaaar..

Ja doei, dat verbod hing al jaren in de lucht, in elk geval bij heel veel (grote) gemeentes. Alsof je nu nog een oliewinningsbedrijf gaat starten en over een paar jaar gaat klagen dat je omzet keldert door de energietransitie. :+

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 14:03

Stel we geven er aan toe omdat anders het gaat escaleren, dan is het einde toch zoek? Een bepaalde doelgroep gaat toch niet bepalen wat wel en wat niet? Het staat al jaren ter discussie, al die tijd hadden de mensen die zo voor het vuurwerk zijn er alles aan kunnen doen dat het beter gaat verlopen, ouders die hun kinderen er aan houden het vuurwerk af te steken binnen de geldende tijden en voor volwassenen ook net zo we kunnen allemaal klok kijken toch, verantwoording nemen bij vernielingen en niet er voor weg lopen, om zo maar een paar voorbeelden te noemen, maar dat gebeurt ook niet, het gekste is niet meer gek genoeg, vorig jaar werd er zelfs vuurwerk gegooid naar een rouwstoet, hoe haal je het in je zotte kop. Doordat veel geen verantwoording nemen krijg je dit op een gegeven moment.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 14:11

meggiemeg schreef:
Stel we geven er aan toe omdat anders het gaat escaleren, dan is het einde toch zoek? Een bepaalde doelgroep gaat toch niet bepalen wat wel en wat niet? Het staat al jaren ter discussie, al die tijd hadden de mensen die zo voor het vuurwerk zijn er alles aan kunnen doen dat het beter gaat verlopen, ouders die hun kinderen er aan houden het vuurwerk af te steken binnen de geldende tijden en voor volwassenen ook net zo we kunnen allemaal klok kijken toch, verantwoording nemen bij vernielingen en niet er voor weg lopen, om zo maar een paar voorbeelden te noemen, maar dat gebeurt ook niet, het gekste is niet meer gek genoeg, vorig jaar werd er zelfs vuurwerk gegooid naar een rouwstoet, hoe haal je het in je zotte kop. Doordat veel geen verantwoording nemen krijg je dit op een gegeven moment.

Dus de goede lijden onder de slechte...

Alleen als je dit jaar vuurwerk helemaal gaat verbieden ga je krijgen dat de "slechte" ( die dus al jaren zich niet aan de regels houdt!) Toch wel vuurwerk gaat afsteken, ongeacht verbod.

Maar je gaat ook krijgen dat jongeren die zich tot nu toe altijd wél netjes aan de regels, óók nergens meer een uitlaatklep in kunnen vinden en waarschijnlijk óók gaan lopen rellen.

Vergeet niet dat alle feesten al zijn afgeschaft!

Jongeren die al besloten hadden dan maar in kleine groepjes vuurwerk af te gaan steken....Want dat kon nog wél....

Ik ben echt bang voor een hele grimmige oud en nieuw...

En ik heb er zelf ook verschrikkelijk de balen van dat ook wij geen vuurwerk meer kunnen afsteken! Want dat was wel al afgesproken met de familie. Één of 2 mooie sierpotten.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 14:15

Devic schreef:
Ik ben er blij mee. Sinds een paar jaar geleden mijn huis bijna afgebrand was nadat er een vuurpijl onder de pannen was geschoten, zie ik ieder jaar enorm op tegen de nieuwjaarsnacht. Wij waren niet thuis, de buren gelukkig wel, waardoor het met een beetje schade is gebleven en niet dat het hele huis weg was. Evengoed zit sindsdien de schrik er goed in.

Maar dat is mijn angst, ik snap dat er mensen zijn die hier flink van balen, ook ondernemers die al inkopen gedaan hebben. Ze spreken wel over een regeling maar dat zal nooit alle financiële schade dekken.

Ik had een collega die dus wel thuis was, toen een vuurpijl tussen de dakpannen kwam, huis in brand, en collega in haar nachtpon door het raam naar buiten vluchten... Stond ze daar zo op straat, waar gelukkig snel hulp was.

(Oh, dat is dus door "ongevaarlijk" siervuurwerk bedenk ik me net).
Laatst bijgewerkt door Zoolgangster op 10-11-20 14:16, in het totaal 1 keer bewerkt

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 14:15

Maar mvdende er zijn ook families die met elkaar hebben afgesproken om kerst en oud en nieuw te vieren. Er zijn opa's en oma's die hun aanstaande kleinkinderen wilden zien. Maar die dit niet kunnen. Omdat ze zijn overleden aan corona.
Er zijn bokkers die de reis van hun leven wilden maken, er een aantal maanden naar uit hebben gekeken om op vakantie te kunnen.
En dat kan nu allemaal niet. Door corona.

Nogmaals de afschaffing is er niet gekomen omdat ze jou en veel anderen willen zieken, het is uit overweging om de zorg te ontlasten. Maar schijnbaar komt dat bij sommige mensen niet aan

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 14:20

Dit jaar een geheel verbod om de zorg te ontlasten lijkt me prima, ook al is het wat kort dag aangegeven. Er was al een verbod op knalvuurwerk, dus qua overlast zou het in principe al minder worden dan normaal. Ik hoop wel dat het inderdaad maar voor één jaar is, ik hou wel van de traditie.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 14:21

... Zijn er echt mensen die een feestdag D-Day noemen?

Lau07
Moderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 14:23

Ik ben persoonlijk heel erg blij met het vuurwerkverbod :D
Ik woon in het zuiden van Zuid-Holland en hier zijn ze sinds oktober alweer bezig. Ik kan me werkelijk waar niets indenken dat zoveel overlast geeft als vuurwerk. Het is voor mensen en dieren erg vervelend en voor het milieu gewoon heel erg slecht. Er is met het gebruik van vuurwerk gewoon een klein groepje mensen dat het helaas verpest voor iedereen. Ondanks de goede voorlichting op scholen, waarschuwingscampagnes e.d. kunnen mensen zich gewoon niet gedragen. Hier worden standaard ieder jaar de bushokjes vernield, en in een paar steden verderop worden standaard de deuren uit het metrostation geblazen. Ik las dat vorig jaar het aantal vuurwerkslachtoffers niet had toegenomen, maar de ernst van het letsel wel. Van mij had dit verbod er al jaren eerder mogen komen. :o