Racisme, spreek jij je uit?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-20 20:53

WesternWay schreef:
Ik weet niet of deze al geplaatst is. Maar hoe toepasselijk!
https://www.thebestsocial.media/nl/fami ... ial-media/

Aaah, hier staan een paar goeien bij zeg!

Gezien de discussie niet meer gaat over het al dan niet aanspreken op racisme, maar meer over het gegeneraliseerde gedrag van diverse etniciteiten, vind ik dit een zeer welkome afwisseling :D

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 20:54

Ik ben voor een multiculti samenleving , gezellig , leuk maar dan wel een samenleving waar respect voor andermans leven en spullen is.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 21:03

bigone schreef:
Ik ben voor een multiculti samenleving , gezellig , leuk maar dan wel een samenleving waar respect voor andermans leven en spullen is.

Ik ook :)

Wat er overal ontkent lijkt te worden is dat er in veel steden wel degelijk overlast is van Marokkaanse hangjongeren.
Ons huis in ons vredige dorp is gekocht door mensen uit Overvecht die het gedoe daarmee compleet zat zijn. Woonden er jaren met veel plezier op een hele mooie plek. Maar constant die grote bekken en bedreigingen als je ergens wat van zegt.
In Kanaleneiland is het constant bal met rellen en schietpartijen.
Opsporing verzocht staat vol met noord-Afrikaans uiterlijk gezochte criminelen. Dat kan je toch niet ontkennen.
Daar moet echt wat aan gebeuren. En ja, er zijn ook blanke criminelen, dat weet iedereen echt wel.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 21:06

Op facebook doe ik er niks mee. Ik maak wel een notitie in mijn hoofd dat het me duidelijk is wat voor type ik blijkbaar om me heen heb.

In real life 1x echt racisme tegen gekomen en achteraf spijt dat ik niet opgestaan ben. Dit was in de bus, een dame sprak de buschauffeur aan terwijl hij reed. En hoewel dat verboden was gaf hij zo’n ontiegelijke racistische sneer dat ik verschoot. Toen het grietje er op reageerde kreeg zij op haar kop van de beveiliger.
Ik heb wel bij het uitstappen iets bemoedigends tegen het meisje gezegd, maar achteraf had ik haar bij kunnen staan op het moment zelf.

Sjong

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 21:19

verootjoo schreef:
Gini schreef:
Klopt dat we niet meer in het verleden leven, maar de stelling 'als mensen naar hier komen, moeten ze zich aanpassen aan onze tradities', komt heel erg hypocriet over op het moment dat de hele blanke geschiedenis van ontdekkingsreizen erin bestond de al aanwezige cultuur zo snel mogelijk zoveel mogelijk de kop in te drukken.

Er zijn andere en betere stellingen om een beter migratiebeleid te beargumenteren.

Het verleden leert ons juist dat we moeten zorgen dat wij niet eindigen als de Maori/Aboriginals/Indianen. We moeten dus voor onze westerse cultuur waken en andere partijen niet teveel ruimte geven.

Dit vind ik dan weer best grappig vanwege de ironie := Aangezien het ook de blanken zijn die die bevolkingsgroepen zo hebben laten eindigen.
Volgens mij waren het de blanken die de hele wereld overvoeren en elk land wat ze ‘ontdekten’ hebben gekoloniseerd. En uiteindelijk toen er niks meer te halen viel (slaven mochten niet meer) weer teruggegeven.

Ik wist overigens ook niet wie die man in dat plaatje was. Nu ik het weet vind ik het best passend.[/quote]

Het waren de blanken. Dat is echt iets anders. Ik identificeer me niet met mensen die 300 geleden leefden. Overigens waren het ook allemaal mannen die op hun schepen de wereld veroverden. Waarom zou ik me als blanke vrouw dan verantwoordelijker moeten voelen dan een zwarte man?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 21:49

De blanken mogen dan het grootse deel van de wereld te pakken hebben gehad maar reken ook de stammen/volkeren hierbij die maar al te graag meededen . Aan bvb slaven aanleveren . En daarmee praat ik niets goed want geschiedenis verander je niet , de toekomst wel maar dat moet niet komen van de extremistische groepen zoals BLM en KOPZ , White Supremacy en nog wat anderen . Dat moet komen van de gewone mens , door begrip, door goed onderwijs , door ouders die hun kinderen respect bijbrengen voor elk levend wezen. En proberen de geschiedenis uit te wissen door schilderijen , gouden koets noem maar op te verwijderen draagt echt niet bij aan een minder racistische of discriminerende samenleving .

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 21:58

Sjong schreef:
Het waren de blanken. Dat is echt iets anders. Ik identificeer me niet met mensen die 300 geleden leefden. Overigens waren het ook allemaal mannen die op hun schepen de wereld veroverden. Waarom zou ik me als blanke vrouw dan verantwoordelijker moeten voelen dan een zwarte man?

Ik zeg toch niet dat jij je verantwoordelijk moet voelen as blanke vrouw?
Ik voel me ook niet verantwoordelijk.

Maar het is wel ironisch om bang te zijn te eindigen zoals Maori of indianen, terwijl dat natuurlijk nooit kan aangezien de hele geschiedenis al andersom is.

Sjong

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 22:03

verootjoo schreef:
Sjong schreef:

Ik zeg toch niet dat jij je verantwoordelijk moet voelen as blanke vrouw?
Ik voel me ook niet verantwoordelijk.

Maar het is wel ironisch om bang te zijn te eindigen zoals Maori of indianen, terwijl dat natuurlijk nooit kan aangezien de hele geschiedenis al andersom is.

Nee dat ondanks dat ik je quote was dat een meer algemene opmerking. Ik voel me niet schuldig over de slavernij. Net als dat ik me geen slachtoffer voel omdat de Romeinen Germanen slaven maakten.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 23:25

verootjoo schreef:

Kijk naar Zuid-Afrika, daar is het inmiddels bonton om blanken uit te moorden. Dus zeg nooit nooit.
Je kunt beter het zekere voor het onzekere nemen.
Het is jammer dat onze verre voorouders het hele continent Afrika niet links hebben laten liggen. Okee, dan hadden we wellicht problemen gehad met een ander volk, maar het is duidelijk dat we een stuk beschaafder kunnen samen leven met Aziaten dan met Afrikanen.

Mand

Re: Racisme, spreek jij je uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 23:35

Volgensmij missen wat mensen geschiedenis lessen hier _O- Man man man

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-20 23:54

elnienjo schreef:
verootjoo schreef:

Kijk naar Zuid-Afrika, daar is het inmiddels bonton om blanken uit te moorden. Dus zeg nooit nooit.
Het is jammer dat onze verre voorouders het hele continent Afrika niet links hebben laten liggen. Okee, dan hadden we wellicht problemen gehad met een ander volk, maar het is duidelijk dat we een stuk beschaafder kunnen samen leven met Aziaten dan met Afrikanen.

:wow: :wow:
Dit kan echt niet.

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 00:06

Ik ben een racist.

Tenminste, als ik de ontelbare keren moet geloven dat het tegen mij gezegd is puur en alleen omdat ik mijn werk uitvoerde. Zelfs collega's met dezelfde achtergrond of huidskleur zijn racisten als die niet doen wat *deze groep zegt of wilt.

Dan ben ik overigens ook een k.prutsmuts en nog wat dingen die niet te verstaan zijn voor mij.

Met alle respect, ik werk bij een zeer multicultureel bedrijf en heb geen probleem met andermans geloof, kleur, voorkeur, geslacht en ga zo maar door. Feit is wel dat een bepaalde groep jongeren, die overigens gewoon hier geboren zijn, flink aan het huishouden zijn in Nederland. Deze jongeren verpesten het voor een hele groep en naar eigen zeggen zijn ze geen Nederlanders, ook al zijn ze gewoon in Lutjebroek geboren.

Ik keur het ten zeerste af om mensen te veroordelen of te beoordelen op hun huidskleur of afkomst, maar ik ben het ook spuugzat dat men blijkbaar niks meer mag of kan zeggen. Alles is racistisch en word op een weegschaal gelegd, maar ondertussen moeten "wij" wel alles slikken en over ons heen laten komen.

Waar ik overigens smakelijk om moest lachen was de opmerking dat de rellen in Utrecht een gevolg waren van etnisch profileren. :')
Overal is breed uitgemeten dat het pure verveling en na-aperij uit Den Haag is, ik zie graag de artikelen tegemoet waarin staat dat het een demonstratie tegen politiegeweld ed was.

Als een onder invloed zijnde crimineel in Amerika overlijdt, wat ik uiteraard ook zeer schokkend vond en vind, staat de Dam vol en als onze steden gesloopt worden gebeurd er niks. Schiet mij maar lek.

Wat betreft het plaatje in de OP, ik sluit mij aan bij wat er al eerder gezegd is. Dat slaat op de persoon die op het plaatje staat en heeft mijn inziens echt niks met racisme te maken. :n

*met deze groep bedoel ik puur mensen die het woord racist gebruiken als stopwoord omdat ze vinden dat de wet/regels niet voor hun van toepassing is.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 00:27

Ik ben volgens mij (Wat ik mij kan herinneren , iig niet door iemand in mijn gezicht) nog nooit voor racist uitgemaakt, ja door de witte Nederlanders omdat ik niet op witte mensen val. Maar dat neem ik sowieso al niet serieus. Mijn sociale kring is heel breed, ben sociaal vaardig met alle culturen ook al zal het echt wel met een enkeling botsen. Dat ligt aan de persoon en niet de cultuur. Ik ben daarbij ook niet op mijn mondje gevallen en ben vrij eerlijk en direct en als iets mij niet zint dan zeg ik dat.

Ik moet voor mijn werk vaak mensen aanspreken (beveiliging) en op mijn werkplek werken ontzettend veel mensen met een herkomst buiten Nederland, gok dat 55% van andere herkomst is. En eerlijk, meestal zijn het die botte puur Hollandse mannen (40+) waar ik de meeste conflicten mee krijg op werk omdat ze vervelend en uit de hoogte gedrag tonen en niet willen mee werken en alles beter weten. Heel enkele keer iemand met de herkomst ergens anders vandaan maar zeker 80% van de vervelende mensen zijn witte Nederlanders. Niet de Marokkanen, Turken, Surinaamse, Afrikaanse of ergens anders afkomstige medewerkers (Grootste gedeelte is Marokkaans en Turks). Het licht ook aan de toon hoe je met elkaar praat.

Maar, ik geloof zeker wel dat er mensen zijn die te snel het woord racisme in de mond nemen en hier achter verschuilen. Maar als je niet een racist bent hoef je je ook niet aangesproken te voelen als iemand jou wel zo noemt omdat het even niet gaat zoals die persoon wilt.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 04:19

@rennie89 Dat ben ik niet met je eens. Ik vind het uitermate kwetsend om voor racist uitgemaakt te worden. Juist omdat ik me er vaak tegen heb uitgesproken. Het gemak waarmee deze kaart getrokken wordt. Men heeft geen idee hoe kwetsend dat is. Het is net zoiets als iemand voor luie neger uitmaken. Als je niet lui bent hoef je je niet aangesproken te voelen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 07:40

Jennyj01 schreef:
@rennie89 Dat ben ik niet met je eens. Ik vind het uitermate kwetsend om voor racist uitgemaakt te worden. Juist omdat ik me er vaak tegen heb uitgesproken. Het gemak waarmee deze kaart getrokken wordt. Men heeft geen idee hoe kwetsend dat is. Het is net zoiets als iemand voor luie neger uitmaken. Als je niet lui bent hoef je je niet aangesproken te voelen.

En de expliciet beledigende verwijzing naar de huidskleur is ook niet interessant verder? :=

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 07:51

elnienjo schreef:
verootjoo schreef:

Je weet dat de oudste menselijk resten in Afrika zijn gevonden?
Diep van binnen ben jij dus ook een beetje Afrikaans en in ieder geval onbeschoft.

Maar Afrika links laten liggen had het milieu en vele diersoorten zeker goed gedaan. Geen olievelden, een afgeschoten olifanten etc,

Steffi4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 08:00

Ik snap niet waarom mensen de George Floyd situatie blijven gebruiken en vergelijken en dan vooral in berichten die beginnen met "ik ben geen rascist maar..." het is zo opvallend...en nee ik heb het nu niet enkel over een enkel bericht hier maar ook over tientallen berichten op fb.

George F.: vermoord door de mens(en) die je net hier tegen moeten beschermen, die een bepaalde functie hebben en veiligheid moeten garanderen.

Elke andere waarmee de situatie nu vergeleken wordt: vermoord of lastig gevallen door criminelen. Wat er gebeurd is erg en niet goed te praten. Al die criminelen krijgen hun straf wel, afhankelijk van de ernst van de feiten.

Zien jullie écht het verschil niet? en HOE problematisch die eerste is?!

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 08:05

fransje23 schreef:
Je weet dat de oudste menselijk resten in Afrika zijn gevonden?
Diep van binnen ben jij dus ook een beetje Afrikaans en in ieder geval onbeschoft.

Maar Afrika links laten liggen had het milieu en vele diersoorten zeker goed gedaan. Geen olievelden, een afgeschoten olifanten etc,

Dat hadden ze zelf wel gedaan dan. Onderling. Half Afrika leeft van de ene burgeroorlog naar de andere tenslotte. En hun unieke big 5 is vooral een toeristisch verdienmodel. Anders waren er nog wel meer allang afgemaakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 08:06

Steffi4 schreef:
Ik snap niet waarom mensen de George Floyd situatie blijven gebruiken en vergelijken en dan vooral in berichten die beginnen met "ik ben geen rascist maar..." het is zo opvallend...en nee ik heb het nu niet enkel over een enkel bericht hier maar ook over tientallen berichten op fb.

George F.: vermoord door de mens(en) die je net hier tegen moeten beschermen, die een bepaalde functie hebben en veiligheid moeten garanderen.

Elke andere waarmee de situatie nu vergeleken wordt: vermoord of lastig gevallen door criminelen. Wat er gebeurd is erg en niet goed te praten. Al die criminelen krijgen hun straf wel, afhankelijk van de ernst van de feiten.

We kunnen weinig aan racisme in Amerika doen, dus misschien de discussie over hem er buiten laten?

Steffi4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 08:12

Mindim schreef:
Steffi4 schreef:

We kunnen weinig aan racisme in Amerika doen, dus misschien de discussie over hem er buiten laten?

Tja ik reageer toch echt op een bericht wat ik hier net las. Dus dat zal ik zelf wel beslissen. Racisme is helaas ook internationaal en overal houdt het hetzelfde in dus...en dan wil ik nog zeggen dat die dingen ook hier gebeuren, gelukkig voorlopig niet ZO ernstig. Maar ik heb soms het gevoel dat het wel die kant uit gaat gaan uiteindelijk. Er moet er maar één net iets te veel haat met zich meedragen...

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 08:12

Wij hebben hier in Nederland precies een zelfde situatie gehad hier in Den Haag. Hernández als ik het goed zeg. Ook door extreem geweld van politie zijn kant, wat onnodig was, om het leven gekomen. Maar dit heeft in mijn ogen ook te maken met rotte appels die er bij de politie zitten en verkeerde trainingen of juist geen goede trainingen hebben gekregen.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 08:17

Rennie89 schreef:
Wij hebben hier in Nederland precies een zelfde situatie gehad hier in Den Haag. Hernández als ik het goed zeg. Ook door extreem geweld van politie zijn kant, wat onnodig was, om het leven gekomen. Maar dit heeft in mijn ogen ook te maken met rotte appels die er bij de politie zitten en verkeerde trainingen of juist geen goede trainingen hebben gekregen.

De familie zelf zegt zelfs dat het geen politiegeweld was wegens huidskleur.
Is ook erg moeilijk als er een Arubaan als agent bij betrokken is.

Daarnaast of deze aanhouding buiten proporties was of niet is steeds de discussie geweest. Ik vind van niet, net op momenten dat er veel aanslagen zijn geweest ga je herhaaldelijk zeggen dat je een wapen hebt. En als dan een nekklem verkeerd afloopt, ja risico van stoer doen.
het is niet zo dat ze hier minuten lang op zaten, dus vergelijk 0,00. Dus totaal niet precies de zelfde situatie.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 08:19

Rennie89 schreef:

Als een aangehouden persoon zich misdraagt dan kan het uit de hand lopen. Zou bij een blanke evengoed gebeuren. Waarschijnlijk is het ook al bij blanken gebeurd alleen kan er dan geen racismekaart getrokken worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 08:23

Steffi4 schreef:
Tja ik reageer toch echt op een bericht wat ik hier net las. Dus dat zal ik zelf wel beslissen. Racisme is helaas ook internationaal en overal houdt het hetzelfde in dus...en dan wil ik nog zeggen dat die dingen ook hier gebeuren, gelukkig voorlopig niet ZO ernstig. Maar ik heb soms het gevoel dat het wel die kant uit gaat gaan uiteindelijk. Er moet er maar één net iets te veel haat met zich meedragen...

Dan kan je het toch beter over Tomy Holten hebben?

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 08:31

Maar daar is een ambulance bij geweest, heeft verklaard dat het goed met hem ging en hij mee naar bureau kon waar het dan uiteindelijk weer mis is gegaan.
Die heeft dus wel medische bijstand gehad.

Daarnaast was hij al geruime tijd mensen aan het lastig vallen, is daardoor de winkel al uitgezet.
Wil mensen uit de auto trekken. Geeft verzet bij de aanhouding.

Ook dan weer, dat is toch geen aanhouding omdat hij een kleurtje heeft? dat is een aanhouding omdat iemand al een hele tijd enorm vervelend was.
Een blanke zou ook zijn aangehouden.