George Floyd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 21:43

Citaat:
Iedereen wordt weleens gedicrimineerd (rood haar, zwart, wit, cultuur, verzin t maar) wat er daar gebeurd is hier niet aan de gang.
Maar blijkbaar denken veel blanken dat ze het hier in NL moeten opnemen voor de donkere mensen die zelf geen probleem hebben. En er een probleem van maken. Tenminste van mij vrienden en familie heeft niemand meegemaakt dat ie anders wordt behandeld door de politie.

Misschien word ik wel eens gediscrimineerd, ik ben tenslotte een vrouw.
Maar ook hoog opgeleid, abn sprekend en nog zo het een en ander. Dus ik krijg 100x perdag het voordeel van de twijfel.

'Dat donkere mensen in Nederland geen probleem hebben' als het om racisme gaat, is een stelling die ik niet voor mijn rekening neem.

En woorden doen er toe: het woord 'blank' is dan wel compleet ingeburgerd, maar is wel geïntroduceerd om de hoogstaande cultuur van de Europeanen tov 'alles buiten Europa' te benadrukken.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 21:49

Quebelle schreef:
Onali ik denk dat je beter toch eens de linkjes bekijkt :=

SophieO schreef:
:') :') :') :') :')
Je wil het gewoon niet snappen en inderdaad.. je kan beter de linkjes kijken in plaats van doorgaan met deze onzin.

Resistance schreef:
Mijn god. Educate yourself.

Jennifuur schreef:
Schat, een onwaarheid verkondigen als je mening kan niet. Adem in en uit, lees een boek en doe wat aan je voorkennis want hier schiet je niks mee op.

Destination schreef:
Het helpt ook niet als de ander 0,0 basiskennis of inlevingsvermogen heeft.

En wat snappen jullie niet aan:

Onali schreef:
Ik vind

Alles wat daarna komt is een mening, niet een feit.

En over welke basiskennis hebben we het?
Ik heb op school niet veel meegekregen over de geschiedenis van Amerika, wel Nederland.
Dus als je daar over valt zal je bij het onderwijs van 25-30 jaar geleden moeten zijn.

Ik ben opgegroeid met de serie (heb de boeken ook) North & South, de Negerhut van Oom Tom heb ik ook meerdere malen gelezen en blijft een grote favoriet van mij.

Verder heb ik het over de huidige generatie, dus van 0 tm 40/45 ongeveer.
Die hebben dus NIET de slavernij en de apartheid (van voor de jaren 60) meegemaakt.
Of jullie kunnen niet optellen.

Hiraeth

Re: George Floyd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 21:53

De wereld staat niet stil en onderwijs houdt niet op na je diploma's. Je blijft telkens jezelf ontwikkelen en doorleren gedurende je leven. De mentaliteit dat je het nou eenmaal nooit geleerd hebt om niet racistisch te zijn vind ik een beetje een kromme gedachtegang.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 21:54

Grappig dat je mij quote Onali, kennelijk voel je je aangesproken terwijl ik je niet genoemd heb.

Basiskennis is overigens niet iets wat je per se alleen op school leert, het gaat veel verder dan dat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 21:55

Het gaat over de basiskennis van wat er nu speelt. Het beeld wat veel mensen NOG STEEDS van zwarte mensen hebben, en het enorme racisme wat er nog steeds is. Slavernij en apartheid heeft daaraan bijgedragen, maar zijn nu niet het punt. Een basiskennis die je kan verkrijgen door het nieuws te lezen, zelf onderzoek te doen, boeken te lezen. Dat is je eigen verantwoordelijkheid, niet die van een ander en al helemaal niet die van zwarte personen.

Het probleem is dat een zwart persoon, om zijn of haar huidskleur, veel normale, dagelijkse activiteiten niet veilig kan doen omdat er een dreiging is om gearresteerd/in elkaar geslagen/vermoord te worden. Activiteiten waar een wit persoon geen twee keer bij na hoeft te denken.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 01-06-20 21:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 21:56

Janneke2 schreef:
En woorden doen er toe: het woord 'blank' is dan wel compleet ingeburgerd, maar is wel geïntroduceerd om de hoogstaande cultuur van de Europeanen tov 'alles buiten Europa' te benadrukken.

Daar valt ook nog wel enige nuance in te brengen.

https://historiek.net/geschiedenis-en-h ... nk/133033/

SoofO

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 21:57

Tsja als je het vertikt om linkjes te bekijken en dan zelf een onderwerp verzint waar het volgens jou over gaat, dan leer je ook niet veel nee.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 22:03

SophieO schreef:
Tsja als je het vertikt om linkjes te bekijken en dan zelf een onderwerp verzint waar het volgens jou over gaat, dan leer je ook niet veel nee.

Ik heb die linkjes bekeken en daar staat het al bekende in. Met een aantal dingen ben ik het ook wel eens. Met een aantal dingen ook niet. Het is niet allemaal zo zwart wit en er bestaat geen absolute waarheid.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 22:07

Welnee, het woord komt al sinds de middeleeuwen in onze taal voor. Uit de tijd dat hier nog een voor een groot deel heidenen woonden, die nog nooit van Europa, laat staan landen buiten Europa gehoord hadden. Het grappig is dat als de term wit ipv blank zou zijn gebruikt, dan zou je dezelfde kritiek krijgen. Want wit is de kleur van de reinheid, de kleur van het goede en we hebben geen eens een witte huid, die is blank en de kleur van het bloed schijnt erdoor, dus in dat geval hadden we nu waarschijnlijk te horen gekregen dat we dus het woord blank moesten gebruiken omdat wit te discriminerend is.

Het zal mij persoonlijk een zorg wezen welk woord mensen willen gebruiken. Maar op het moment dat je denkt dat het gebruik van het woord wit ipv van blank belangrijk is en dat het belangrijk is om dat veranderd te krijgen, dan moet je echt eens over je prioriteiten gaan nadenken. Er is zoveel problematisch racisme en discriminatie in deze wereld, waar we iets mee moeten doen en wat we moeten veranderen. En dan staat het veranderen van een woordje, omdat je je dan beter voelt, echt op de laatste, maar dan ook echt allerlaatste plaats.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 22:14

Ik vind het woord blank of wit ook minder belangrijk. Sterker nog, ik ben tegenwoordig regelmatig bang iemand te kwetsen door een woord te bezigen waarvan ik niet weet dat het als denigrerend kan worden ervaren. Bovendien vind ik bijvoorbeeld native American of oorspronkelijke bewoners van Amerika, nogal een mond vol. Ook al die lhbt++ kan ik niet goed onthouden.

En inderdaad is wit synoniem voor rein, dus dat schiet ook al niet op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 22:17

mysa schreef:
Ik vind het woord blank of wit ook minder belangrijk. Sterker nog, ik ben tegenwoordig regelmatig bang iemand te kwetsen door een woord te bezigen waarvan ik niet weet dat het als denigrerend kan worden ervaren. Bovendien vind ik bijvoorbeeld native American of oorspronkelijke bewoners van Amerika, nogal een mond vol. Ook al die lhbt++ kan ik niet goed onthouden.

En inderdaad is wit synoniem voor rein, dus dat schiet ook al niet op.

Ik begrijp dit gevoel goed. Zo heb ik ook een hele tijd vanbinnen gezeten: hoe doe ik het wél goed? En dat is dus het moment om erover te gaan lezen, erover te spreken en om jezelf erin te onderwijzen. Het is soms ongemakkelijk, maar die ongemakkelijkheid mag er niet voor zorgen dat het probleem blijft bestaan of dat we het probleem negeren.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 22:37

Resistance schreef:
Het gaat over de basiskennis van wat er nu speelt. Het beeld wat veel mensen NOG STEEDS van zwarte mensen hebben, en het enorme racisme wat er nog steeds is. Slavernij en apartheid heeft daaraan bijgedragen, maar zijn nu niet het punt. Een basiskennis die je kan verkrijgen door het nieuws te lezen, zelf onderzoek te doen, boeken te lezen. Dat is je eigen verantwoordelijkheid, niet die van een ander en al helemaal niet die van zwarte personen.

Het probleem is dat een zwart persoon, om zijn of haar huidskleur, veel normale, dagelijkse activiteiten niet veilig kan doen omdat er een dreiging is om gearresteerd/in elkaar geslagen/vermoord te worden. Activiteiten waar een wit persoon geen twee keer bij na hoeft te denken.

In europa? Ik ben benieuwd naar voorbeelden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 22:39

Hoezo maakt het uit waar het gebeurt?

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 22:40

Sunnda schreef:
Resistance schreef:

In europa? Ik ben benieuwd naar voorbeelden?

Ben je serieus? Ben je echt serieus? Leef jij onder een steen ergens...??

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-20 23:00

Hiraeth schreef:
Ik snap niet dat hier zoveel gemuggenzift wordt over kleine dingen. Het zou toch voorop moeten staan en vanzelfsprekend moeten zijn om anti-racisme te zijn? Waarom nou telkens die "ja maar" of on gefundeerde meningen waar niemand wat aan heeft? Waarom nou telkens de focus leggen op alle randproblematiek, terwijl de kern is dat de samenleving nog steeds heel veel racisme kent?

Omdat al die kleine dingen nu precies de reden zijn waarom racisme is ontstaan denk ik.

Hetzelfde zie ik hier in de kleine dorpen. Niemand wil meer asielzoekers omdat een klein deel ervan een grote puinhoop er van maakt in de dorpen, zoals jatten en rotzooi schoppen. Maar nu denken veel mensen zodra ze een asielzoeker zien lopen (en die worden dus snel herkend omdat hier amper andere achtergronden wonen dan eigenlijk witte mensen) dat al die asielzoekers die hier lopen slecht zijn. Maar ik vraag me dus af, waarom wanneer een wit persoon iets fout doet, niemand denkt: alle witte zijn stom. Dat is denk ik gewoon een probleem.

Castilja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 23:02

Sureido, wat je hierboven beschrijft is letterlijk white privilege. Spijker op de kop wat de kern van de situatie is.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 23:34

Jennifuur schreef:
Onali schreef:
Ik vind dat de huidige generatie African Americans te veel in een slachtofferrol zitten. De meeste van hen hebben helemaal niks bijzonders meegemaakt als in slavernij en apartheid.

Daar mag je het niet mee eens zijn, geen probleem. Is mijn mening.

Ja er is overduidelijk een probleem in Amerika, van 'beide' kanten.
Ben even kwijt wie het hier in het topic zei maar beide kanten hebben een verwachtingspatroon bij een eventuele aanhouding.

Schat, een onwaarheid verkondigen als je mening kan niet. Adem in en uit, lees een boek en doe wat aan je voorkennis want hier schiet je niks mee op.

De stem van slachtofferrol houding moet eens ophouden komt ook vanuit die gemeenschap zelf en wordt dan net zo hard (of nog harder) verkettert. Niet alles is geheel de schuld van een ander, maar dat vingertje wijzen is wel erg makkelijk en menselijk. Ik ben het in elk geval meer dan zat dat die vinger altijd 100% naar een blanke wijst. Beide partijen schieten daar niks mee op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 23:39

Het gaat nu niet om de vinger wijzen of slachtofferrollen. Het gaat om het feit dat er onschuldige, zwarte mensen op een oneerlijke manier worden behandeld, in situaties waar een wit persoon wel normaal zou worden behandeld. Dat is een feit. En dat is waar we met zijn allen solidair tegen moeten zijn. Dat is waar het nu om gaat.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 01-06-20 23:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 23:45

tamary schreef:
De stem van slachtofferrol houding moet eens ophouden komt ook vanuit die gemeenschap zelf en wordt dan net zo hard (of nog harder) verkettert. Niet alles is geheel de schuld van een ander, maar dat vingertje wijzen is wel erg makkelijk en menselijk. Ik ben het in elk geval meer dan zat dat die vinger altijd 100% naar een blanke wijst. Beide partijen schieten daar niks mee op.

Iemand is dodelijk slachtoffer van politiegeweld (en niet voor het eerst) en jij begint over slachtofferrol?! Dit lijkt me niet helemaal het moment, zeg maar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 00:00

Vond een handige post die ik hier even deel. :) wellicht ook wat voor in de OP?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 00:00

Resistance schreef:
Het gaat nu niet om de vinger wijzen. Het gaat om het feit dat er onschuldige, zwarte mensen op een oneerlijke manier worden behandeld, in situaties waar een wit persoon wel normaal zou worden behandeld. Dat is een feit. En dat is waar we met zijn allen solidair tegen moeten zijn. Dat is waar het nu om gaat.

Hoe ben je er zo zeker van dat witte mensen wel normaal worden behandeld?

https://lawandcrime.com/crazy/cops-19-y ... -her-back/

https://en.wikipedia.org/wiki/Shooting_of_Daniel_Shaver

https://www.dallasnews.com/news/investi ... pa-s-life/

https://abc6onyourside.com/news/local/f ... estigators

^ I rest my case.

All lives matter. Politie geweld is hier voornamelijk het probleem, niet racisme.
Maar hey, wat zegt nou meer "we want justice" dan een gestolen flatscreen tv en lekker de 'rona verspreiden. :+ Chapeau!

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 00:02

Resistance schreef:
Het gaat nu niet om de vinger wijzen of slachtofferrollen. Het gaat om het feit dat er onschuldige, zwarte mensen op een oneerlijke manier worden behandeld, in situaties waar een wit persoon wel normaal zou worden behandeld. Dat is een feit. En dat is waar we met zijn allen solidair tegen moeten zijn. Dat is waar het nu om gaat.

Zeer zeker tragisch wat er met deze meneer gebeurd is. Dat moet uitgezocht worden en de schuldigen moeten berecht worden. Denk dat iedereen het daar wel over eens is.

Protesteren heb ik dan ook geen probleem mee mits op een normale manier. Echter wat er nu aan de hand is gaat zijn doel volledig voorbij. Wat heeft het in de brand steken van willekeurige gebouwen ermee te maken? Waarom moet je winkels met luxe artikelen plunderen? Waarom worden eigenaren van winkels die hun bezit beschermen in elkaar geslagen door een menigte... dat heeft niets met deze hele zaak te maken.

Is dat dan solidair zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 00:04

Anthea schreef:
Resistance schreef:
Het gaat nu niet om de vinger wijzen. Het gaat om het feit dat er onschuldige, zwarte mensen op een oneerlijke manier worden behandeld, in situaties waar een wit persoon wel normaal zou worden behandeld. Dat is een feit. En dat is waar we met zijn allen solidair tegen moeten zijn. Dat is waar het nu om gaat.

Hoe ben je er zo zeker van dat witte mensen wel normaal worden behandeld?

https://lawandcrime.com/crazy/cops-19-y ... -her-back/

https://en.wikipedia.org/wiki/Shooting_of_Daniel_Shaver

https://www.dallasnews.com/news/investi ... pa-s-life/

https://abc6onyourside.com/news/local/f ... estigators

^ I rest my case.

All lives matter. Politie geweld is hier voornamelijk het probleem, niet racisme.
Maar hey, wat zegt nou meer "we want justice" dan een gestolen flatscreen tv en lekker de 'rona verspreiden. :+ Chapeau!

Het gaat nu even niet om ons. En als je beweert dat racisme hier niet het probleem is raad ik je aan om je in te lezen over racisme. Dat KUN je namelijk niet ontkennen. Ook niet met argumenten over plasma TV's.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 00:07

Resistance schreef:
Het gaat nu even niet om ons.

Joh, je zegt dat witte mensen altijd normaal worden behandeld tov zwarte mensen, ik laat je zien dat dat niet zo is, and that's all you gotta say?

Oke!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-20 00:13

Nee, jij komt in een topic over een zwarte man die slachtoffer is geworden van institutioneel racisme aan met een bepaald soort verdediging dat het bij witte mensen ook weleens gebeurt. Je slaat totaal de plank mis. Er wordt niet ontkent dat witte mensen weleens slachtoffer van iets worden, het gaat nu gewoon niet daarover omdat dit topic over institutioneel racisme gaat en wij witte mensen dat nooit hebben hoeven te ervaren.

Helder?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-06-20 00:19, in het totaal 1 keer bewerkt