Conspiracy theorieën en hun aanhangers.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 11:13

dromertje dat klopt er is een verschil. En ook ieder heeft zijn eigen waarheid. Zolang je er niemand mee schaad is dat toch geen probleem.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 11:13

Dinopino schreef:
Het is echter niet een geloof dat een ander hindert toch, dus waarom zou je daar bezwaar tegen kunnen hebben.

Bij onschuldige dingen, zoals flat earth oid moet iedereen het inderdaad zelf weten, dit heeft geen schadelijke gevolgen. Sommige dingen hinderen anderen echter wel of zijn soms ronduit gevaarlijk. Denk bijvoorbeeld aan niet vaccineren of zoals nu het in brand steken van zendmasten. Heftige beslissingen die genomen worden op basis van misinformatie of paniek- en angstzaaierij op het internet. Dat laatste vind ik wel degelijk hinderend en kwalijk.

Ygritte schreef:
*knip* Uitleg over onderzoekstraject, pagina 6 - [NM] Conspiracy theorieën en hun aanhangers.

Hele goede post (heb 'm geknipt voor de leesbaarheid). Ik vind het ook heel interessant om te lezen waarom mensen in deze theorieen geloven, en denk dat het heel erg klopt wat je verteld. Wat ik ervan heb begrepen is dat het inderdaad vaker mensen zijn die zoiezo al een groot wantrouwen hebben tegen grotere instituten (de Overheid, de Pers, de Big Pharma) waar er van alles gebeurt wat ze niet begrijpen en geen controle op hebben. Ook het idee een beetje speciaal te zijn (ik weet meer over dit Grote Geheim, samen met jullie!). E

Ik denk dat de media hier ook veel invloed op hebben. Er is zoveel informatie, hoe weet je wat misinformatie is en wat niet? Je kan voor iedere maffe theorie wel internetbewijs vinden. Daarbij halen meer en meer mensen hun nieuws van gelijkgestemde (social) media en minder van onafhankelijke, reguliere pers. Social media is dan ook een perfect medium om misinformatie te verspreiden, danwel over gezondheid of politiek. Ik ben er erg blij mee dat de media nu wat meer verantwoordelijkheid proberen te nemen in het factchecken van berichtgeving.

Wat ik ook merk en ben benieuwd of jullie dat ook hebben - er lijkt zoiezo heel veel onvrede te zijn. Populisten vieren hoogtij (ook vaak door het benoemen van een Vijand - danwel buitenlanders, danwel de elite / gevestigde orde / de EU of China) en geven ons de indruk dat het verschrikkelijk slecht gaan. Vanwege corona is nu geen ideaal ijkpunt maar statistisch gezien gaat het wereldwijd juist veel beter, ook in Nederland. We hebben toegang tot relatief goede gezondheidszorg, de werkloosheid was voor corona best laag, het gevoel van geluk lag gemiddeld hoog. Tuurlijk, er kunnen dingen betere en er is geen ideale wereld voor iedereen, maar waar komt toch al die onvrede vandaan?

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 11:14

Dinopino schreef:
dromertje dat klopt er is een verschil. En ook ieder heeft zijn eigen waarheid. Zolang je er niemand mee schaad is dat toch geen probleem.

Zoals gezegd, sommige complottheorien zijn wel degelijk schadelijk voor anderen.

Dinopino

Re: Conspiracy theorieën en hun aanhangers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 11:15

Ja maar die dat niet zijn waarom daar dan zo denigrerend op reageren zoals ik soms merk.

Rien ik heb toch op je bericht gereageerd. Jij geloofd in de maanlanding dat vind ik prima. Dat is toch een onschuldige gedachte of je het wel of niet geloofd.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 11:17

We zijn het toch gewoon met elkaar eens. Gedachtengangen die niet schadelijk zijn voor anderen hoeven toch niet afgebrand te worden.

Ik heb het dus NIET over vaccinaties en corona!!

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 11:18

Nou, ik sta echt niet snel met een bek vol tanden. Nu wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 11:19

rien10 schreef:
Nou, ik sta echt niet snel met een bek vol tanden. Nu wel.

Nou inderdaad. :') Jammer dat een topic meteen zo onaantrekkelijk wordt om aan te klikken. Zullen we allemaal gezamenlijk op de foeiknop drukken?

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 11:20

Dinopino schreef:

Nee, niet iedereen heeft zijn eigen waarheid.
Ieder geloofd wat ze wil en daarnaast heb je de waarheid.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 11:20

Oke rien10 wat bedoel je ermee. Wat heb ik niet begrepen. Je schrijft dat je in de maanlanding gelooft en ik zeg daar toch niets negatief over, enkel dat ik een andere mening heb. Dat is toch voor niemand schadelijk!!!!!

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 11:21

nps schreef:
Wat ik ook merk en ben benieuwd of jullie dat ook hebben - er lijkt zoiezo heel veel onvrede te zijn. Populisten vieren hoogtij (ook vaak door het benoemen van een Vijand - danwel buitenlanders, danwel de elite / gevestigde orde / de EU of China) en geven ons de indruk dat het verschrikkelijk slecht gaan. Vanwege corona is nu geen ideaal ijkpunt maar statistisch gezien gaat het wereldwijd juist veel beter, ook in Nederland. We hebben toegang tot relatief goede gezondheidszorg, de werkloosheid was voor corona best laag, het gevoel van geluk lag gemiddeld hoog. Tuurlijk, er kunnen dingen betere en er is geen ideale wereld voor iedereen, maar waar komt toch al die onvrede vandaan?

Daar was laatst ook al een discussie over, en inderdaad die onvrede merk ik ook, alles is negatief. Ik las ergens dat dat kwam omdat we geen echt doel meer hebben in ons leven. In veel gevallen hebben we het te gemakkelijk, veel word voor ons geregeld en we komen niet om van de honger. Na de 2e wereldoorlog hadden we een doel, de wereld moest weer opgebouwd worden. Dat is er niet meer, we moeten juist minderen. Bovendien is 95 % van het nieuws negatief.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 11:21

Dinopino schreef:
Wat bedoel je? Qimm. ? Ik heb het over onschadelijke gedachtengangen van mensen. Door datgene te geloven je er niemand mee schaad. Ik heb het NIET over Covid of vaccinaties.

Qimm ik heb het echt over onschadelijke gedachten en herhaal nog maar een keer dus niet over vaccinatie en corona. !!!! en ik houd me hier aan de regels. Maar dit onderwerp bedoel ik niet. Ik bedoel expliciet gedachtes waarmee je onmogelijk iemand kan benadelen.

Ik zeg letterlijk, ik herhaal LETERLIJK dat het niets uitmaakt wat mensen geloven als het maar niet schadelijk is voor anderen. Gewoon Letterlijk

Qimm schreef:
Ja, dat. (hiermee reageer ik op Resistance die het volgende zei
Citaat:
Die vrijheid mag er zijn totdat je er anderen mee in gevaar brengt.
Er is niets aan de hand wanneer je al dan niet gelooft dat de maanlanding echt was, er is niets aan de hand wanneer je een bepaalde vorm van onze planeet hanteert.

Dat is dus wat jij ook zegt. Yay, we zijn het eens!

Vervolgens leg ik met een voorbeeld uit wat ik bijvoorbeeld wel een probleem vind
Citaat:
Maar niet vaccineren of covid een hoax vinden (en je dus niets aantrekt van de maatregelen) heeft toch echt wel vervelende gevolgen voor anderen
[/quote]

Dat JIJ het daar niet over hebt kan ik ook niet helpen, maar mag ik het dan niet benoemen? Ik was niet eens rechtstreeks met jou in gesprek hierover maar je valt mij wel aan dat ik het benoem? Ik weet niet wat je van me wil
Laatst bijgewerkt door Qimm op 01-06-20 11:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 11:22

Resistance wat stoort je dan? Dat er mensen zijn met andere meningen?

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 11:23

Qimm en ik leg je uit dat ik me aan de regels houd. Dus wat is nu het probleem Natuurlijk mag je het over corona hebben en vaccineren. Ik heb alleen mijn mening over sommige complottheorien gegeven.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 11:24

Dinopino schreef:
Qimm en ik leg je uit dat ik me aan de regels houd. Dus wat is nu het probleem Natuurlijk mag je het over corona hebben en vaccineren. Ik heb alleen mijn mening over sommige complottheorien gegeven.

Waarom leg je mij dat dan uit? :?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 11:26

Ik weet niet of het niet schadelijk is om niet in de maanlanding te geloven. Naar mijn idee sta je dan zover buiten de werkelijkheid en ik heb er een beeld bij dat je dan overal complotten ziet e.d. en ik vraag me dan werkelijk af hoe je naar de wereld kijkt en waar je gevaren in ziet etc.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 11:26

Dinopino schreef:
Ja maar die dat niet zijn waarom daar dan zo denigrerend op reageren zoals ik soms merk.

Omdat het aantoonbaar niet waar is. Dat jij erin gelooft is an sich prima maar als ik ergens ga lopen roepen dat je nooit ziek wordt als je iedere dag een stoeptegel eet met een paars hoedje op zullen mensen ook aangeven dat dat een beetje onzin is. Dat is niet denigrerend, dat is gewoon iets benoemen. Jij ervaart het vervolgens als denigrerend. Anders zou je ook nooit mogen zeggen dat je denkt dat iets misschien niet helemaal waar of ok is.

Nog leuk stuk over de gemiddelde argumenten van een complottheorie is het volgende:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Bielefeldcomplot

Iemand heeft ooit op internet gezet als een soort van grap dat de stad Bielefeld niet bestaat. "Ze" willen ons misleiden door de stad overal toe te voegen op kaarten.

Wikipedia schreef:
Om de theorie te ondersteunen, worden de volgende drie vragen gesteld:

1. Ken je iemand uit Bielefeld?
2. Ben je weleens in Bielefeld geweest?
3. Ken je iemand die in Bielefeld is geweest?

Voor de meeste internetbezoekers is het antwoord driemaal "nee", en iemand die "ja" antwoordt, kan eenvoudig worden weggezet als onderdeel van het complot.

De locatie waar Bielefeld zogenaamd ligt, wordt waarschijnlijk voor militaire doeleinden of ontmoetingen met buitenaardsen gebruikt. Om "ze" niets te laten merken, spreekt men van het B-woord, B*e*e*e*d of Bielefake.

Bielefeld heeft nu een prijs beschikbaar gesteld voor de degene die bewijst dat de stad niet bestaat:
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b9c3003e/

Best grappig natuurlijk maar ook heel kenmerkend voor hoe complottheorieen werken qua argumentatie - je kan het inhoudelijk nooit winnen. Als je niet meegaat ben je een blinde sheeple die de msm gelooft of onderdeel van het complot.
Laatst bijgewerkt door nps op 01-06-20 11:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 11:29

Haha wat geniaal :') Had ik nog nooit van gehoord en wel enorm vaak op borden zien staan :D

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 11:32

Ik heb ooit een hoofddocent genetica gekend die niet (meer) in DNA geloofde :')

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 11:33

Ik vind dit een interessant topic, bedankt voor de mensen met andere ideeen dat jullie ook willen reageren :j

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 11:58

Op het moment dat mensen anderen op een manipulatieve manier schade aandoen vind ik het heel frustrerend om te zien hoe iemand soms letterlijk de dood ingejaagd wordt door geniepig winstbejag.

Ik heb letterlijk meegemaakt in mijn omgeving dat iemand al het spaargeld uitgaf aan een regelrechte kwakzalver om van zijn regulier behandelbare kanker te genezen (hij is niet lang erna overleden). De desbetreffende „arts“ stond in NL op de zwarte lijst en praktiseerde dus in Duitsland waar dat wel mag.
Zijn argumenten voor zijn zelfontworpen therapie was heel slim onderbouwd met daadwerkelijk wetenschappelijke artikelen, zo zorgvuldig gekozen dat ze zijn werk haarfijn ondersteunde. Alle wat tegensprak was weggelaten. Zijn ban als arts in NL werd als een soort reclame gebruikt onder het mom: big-pharma is tegen alternatieve geneeskunde.
Omdat ik zelf toevallig in een overlappend veld werkte wist ik haarfijn dat veel van die artikelen slechts theorieen geweest waren in het verleden die al lang en breed ontkracht waren (de literatuur liep ook maar tot de jaren 90). Echter was dat dan enkel een bewijs dat ik ook geindoctrineerd was door „big pharma“.

Dat is gewoon echt misselijk makend en je kunt niets -O-

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 12:16

@nps, LOL! Hilarisch :')
Ja je kunt overal wel argumenten voor verzinnen, zo blijkt

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 12:21

nps schreef:
Dinopino schreef:

Omdat het aantoonbaar niet waar is. Dat jij erin gelooft is an sich prima maar als ik ergens ga lopen roepen dat je nooit ziek wordt als je iedere dag een stoeptegel eet met een paars hoedje op zullen mensen ook aangeven dat dat een beetje onzin is. Dat is niet denigrerend, dat is gewoon iets benoemen. Jij ervaart het vervolgens als denigrerend. Anders zou je ook nooit mogen zeggen dat je denkt dat iets misschien niet helemaal waar of ok is.

Nog leuk stuk over de gemiddelde argumenten van een complottheorie is het volgende:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Bielefeldcomplot

Iemand heeft ooit op internet gezet als een soort van grap dat de stad Bielefeld niet bestaat. "Ze" willen ons misleiden door de stad overal toe te voegen op kaarten.

Wikipedia schreef:
Om de theorie te ondersteunen, worden de volgende drie vragen gesteld:

1. Ken je iemand uit Bielefeld?
2. Ben je weleens in Bielefeld geweest?
3. Ken je iemand die in Bielefeld is geweest?

Voor de meeste internetbezoekers is het antwoord driemaal "nee", en iemand die "ja" antwoordt, kan eenvoudig worden weggezet als onderdeel van het complot.

De locatie waar Bielefeld zogenaamd ligt, wordt waarschijnlijk voor militaire doeleinden of ontmoetingen met buitenaardsen gebruikt. Om "ze" niets te laten merken, spreekt men van het B-woord, B*e*e*e*d of Bielefake.

Bielefeld heeft nu een prijs beschikbaar gesteld voor de degene die bewijst dat de stad niet bestaat:
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b9c3003e/

Best grappig natuurlijk maar ook heel kenmerkend voor hoe complottheorieen werken qua argumentatie - je kan het inhoudelijk nooit winnen. Als je niet meegaat ben je een blinde sheeple die de msm gelooft of onderdeel van het complot.

Ik heb Bielefelders _O- Dat is een kippenras dat daar ontstaan is. Maar als Bielefeld niet bestaat, wat heb ik dan!? :? :D

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 12:31

Nietbestaanders pff, dat je dat nou niet snapt zeg, valt me van je tegen. *\%/*

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 12:33

Ik zal het tegen ze zeggen :j

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-20 12:37

Hoeft, niet. Ze bestaan niet. Jij denkt dat je kippen hebt, maar in werkelijkheid heb je een leeg hok. Wat wel op miraculeuze wijze gevuld wordt met stinkende kippenstront. Dat dan weer wel.