democratie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 17:42

bigone schreef:
verootjoo schreef:
Waarom ben ik een dom schaap? :')
Omdat ik geen aluhoedje op heb?
Of omdat ik vertrouwen heb in wetenschappers?
Of omdat ik best wat vertrouwen heb in de mensen die zo goed mogelijk beleid proberen te maken om NL door deze crisis te loodsen?

Kennis heb ik best, zit momenteel midden met m’n neus in de covid voor m’n werk.

Toch niet letterlijk met je neus in de Covid??

Nee, meer in de literatuur over covid aangezien die mensen ook moeten revalideren en dat nu net mijn werk is {:}

katybug

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 17:43

verootjoo schreef:
Waarom ben ik een dom schaap? :')
Omdat ik geen aluhoedje op heb?
Of omdat ik vertrouwen heb in wetenschappers?
Of omdat ik best wat vertrouwen heb in de mensen die zo goed mogelijk beleid proberen te maken om NL door deze crisis te loodsen?

Kennis heb ik best, zit momenteel midden met m’n neus in de covid voor m’n werk.
Maar er zijn ook mensen met veel meer kennis, en ja, ook meer kennis dan jij hebt. Die bestaan echt. En ik heb best wat vertrouwen in ze. En als ik iets niet begrijp, (want kritisch ben ik ook) dan vraag ik het ze.

Ach, beter een dom schaap dan een achterlijke struisvogel toch? :+

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 18:02

wilmatj schreef:
Laten we anders een kritisch kijken naar de rivm en de regering waar jullie zoveel vertrouwen in hebben.

Weten jullie het CO2 verhaaltje nog? De schuld van de boeren niet waar? Volgens rivm en de regering in ieder geval.. Maar nu er minder verkeer is, minder luchtverkeer... Woooww.. wat gek.. alle waardes laag, zo laag zijn ze lang niet geweest.. En wat zijn de boeren nu aan het doen?? Ja mest rijden.. Het moment waar zij juist zo onwijs veel uitstoten.

Maar rivm.. ja jongens, heel betrouwbaar.. Die regering.. Ook.. Goedzoo.

Jullie zijn gewoon naïef en durven niet zelf een mening te vormen, zelf onderzoek te doen.
Maar geloof de regering, niet klagen achteraf dan als het toch niet klopt..

Laatste wat ik zeg, jullie zijn niet meer te redden :')

Hmmmm
Als je je echt had ingelezen weet je dat het om de NO2 (stikstof) gaat en niet om de CO2.
Maar ja blijkbaar geloof je alles wat je leest en wat tegen de regering RIVM is.

Karl66

Re: democratie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 18:47

Als we als meerderheid hier in het topic vinden dat iemand vooral heel trots haar onwetendheid ten toon aan het spreiden is, dan is het misschien verstandiger om het te negeren. Volgens mij moeten wij als de rest hier in staat zijn om een zinnigere discussie te voeren.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 18:53

Karl66 schreef:
Als we als meerderheid hier in het topic vinden dat iemand vooral heel trots haar onwetendheid ten toon aan het spreiden is, dan is het misschien verstandiger om het te negeren. Volgens mij moeten wij als de rest hier in staat zijn om een zinnigere discussie te voeren.

_/-\o_

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 19:10

Karl66 schreef:

Ja. J hebt gelijk.

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 20:31

Brainless schreef:
wilmatj schreef:
Laten we anders een kritisch kijken naar de rivm en de regering waar jullie zoveel vertrouwen in hebben.

Weten jullie het CO2 verhaaltje nog? De schuld van de boeren niet waar? Volgens rivm en de regering in ieder geval.. Maar nu er minder verkeer is, minder luchtverkeer... Woooww.. wat gek.. alle waardes laag, zo laag zijn ze lang niet geweest.. En wat zijn de boeren nu aan het doen?? Ja mest rijden.. Het moment waar zij juist zo onwijs veel uitstoten.

Maar rivm.. ja jongens, heel betrouwbaar.. Die regering.. Ook.. Goedzoo.

Jullie zijn gewoon naïef en durven niet zelf een mening te vormen, zelf onderzoek te doen.
Maar geloof de regering, niet klagen achteraf dan als het toch niet klopt..

Laatste wat ik zeg, jullie zijn niet meer te redden :')

Hmmmm
Als je je echt had ingelezen weet je dat het om de NO2 (stikstof) gaat en niet om de CO2.
Maar ja blijkbaar geloof je alles wat je leest en wat tegen de regering RIVM is.

Jep. Dat schijnen veel mensen te vergeten.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 20:36

De boeren hebben de stikstofcijfers van het RIVM door een ander bureau laten narekenen en uiteindelijk moesten ze gewoon toegeven dat de cijfers van het RIVM kloppen. Er is dan ook helemaal niks tegen om kritisch naar de regering of het RIVM te kijken. Alleen moet je net zo kritisch naar andere partijen, zoals in dit geval de boeren kijken.

https://www.nu.nl/binnenland/6042246/zu ... -rivm.html

Maar goed dat is redelijk oftopic.

Joliieeenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 21:06

Ik heb niet het hele topic gelezen want het gaat meer over studentenhuizen etc dan daadwerkelijk de vraag die ts zich afvraagt. En dat is er een waar ik ook over nadenk.

Ik vind overigens dat dit ook totaal geen democratie is en maak me zorgen over de toekomst. We worden letterlijk opgesloten in ons huis (woon in belgie dus nog strenger dan NL), ik mag niet de grens over Om naar familie te gaan, ik mag niet paardrijden (en dan weer wel en dan weer niet en dan weer wel), ik mag niet naar het bos en zo nog heel veel andere dingen. Ik vraag me af of het echt allemaal met het virus te maken heeft of dat het hogerop allemaal wel goed uitkomt.. De mensen zullen omwille van angst natuurlijk niet spreken.

Er is ons ons als bevolking geloof ik niet gevraagd of wij een boete willen ontvangen als we naar familie gaan? Of om 2 maanden alleen in je huis te zitten? Ik overdrijf nu misschien een beetje maar ik probeer mijn gedachte gang een beetje duidelijk te maken.. Ik vind overigens al lang dat wij helemaal niet in een democratie leven. Er word niet naar het volk geluisterd en i.m.o heeft stemmen op een regering weinig zin. Ze doen toch allemaal lekker wat ze zelf willen :+

Ik vind toch dat we hier wat over moeten nadenken. We worden geleefd en volg je niet krijg je flinke boetes. Dat is geen democratie meer vind ik .. Ik woon alleen, in een ander land en zit al 2 maanden alleen in huis. Dat is mentaal erg zwaar! Hoe lang de regeringen dit nog willen blijven volhouden.. geen idee? Maar dit is niet te houden voor velen van ons jammer genoeg.. Ik weet niet goed wat ik van alles moet vinden maar ik vind wel dat we niet zomaar alles klakkeloos moeten geloven en aannemen wat ons wordt vertelt. Ik vind dus dat TS zich terecht zorgen maakt hierover

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 21:10

Joliieeenn schreef:
Ik heb niet het hele topic gelezen want het gaat meer over studentenhuizen etc dan daadwerkelijk de vraag die ts zich afvraagt. En dat is er een waar ik ook over nadenk.

Ik vind overigens dat dit ook totaal geen democratie is en maak me zorgen over de toekomst. We worden letterlijk opgesloten in ons huis (woon in belgie dus nog strenger dan NL), ik mag niet de grens over Om naar familie te gaan, ik mag niet paardrijden (en dan weer wel en dan weer niet en dan weer wel), ik mag niet naar het bos en zo nog heel veel andere dingen. Ik vraag me af of het echt allemaal met het virus te maken heeft of dat het hogerop allemaal wel goed uitkomt.. De mensen zullen omwille van angst natuurlijk niet spreken.

Er is ons ons als bevolking geloof ik niet gevraagd of wij een boete willen ontvangen als we naar familie gaan? Of om 2 maanden alleen in je huis te zitten? Ik overdrijf nu misschien een beetje maar ik probeer mijn gedachte gang een beetje duidelijk te maken.. Ik vind overigens al lang dat wij helemaal niet in een democratie leven. Er word niet naar het volk geluisterd en i.m.o heeft stemmen op een regering weinig zin. Ze doen toch allemaal lekker wat ze zelf willen :+

Ik vind toch dat we hier wat over moeten nadenken. We worden geleefd en volg je niet krijg je flinke boetes. Dat is geen democratie meer vind ik .. Ik woon alleen, in een ander land en zit al 2 maanden alleen in huis. Dat is mentaal erg zwaar! Hoe lang de regeringen dit nog willen blijven volhouden.. geen idee? Maar dit is niet te houden voor velen van ons jammer genoeg.. Ik weet niet goed wat ik van alles moet vinden maar ik vind wel dat we niet zomaar alles klakkeloos moeten geloven en aannemen wat ons wordt vertelt. Ik vind dus dat TS zich terecht zorgen maakt hierover

Wat jij beschrijft is ook niet hoe een democratie werkt. Democratie is niet elke keuze door het volk laten maken. Dat zou ook niet handig zijn, referenda hebben niet altijd de beste uitkomst.

Wij hebben als volk democratisch een regering gekozen en die besturen namens ons dit land.

Joliieeenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 21:18

verootjoo schreef:
Joliieeenn schreef:

Wat jij beschrijft is ook niet hoe een democratie werkt. Democratie is niet elke keuze door het volk laten maken. Dat zou ook niet handig zijn, referenda hebben niet altijd de beste uitkomst.

Wij hebben als volk democratisch een regering gekozen en die besturen namens ons dit land.

Maar zelfs dat verloopt niet democratisch.. Ze kunnen onderling gewoon hun eigen regering maken en het volk doet er niet veel tegen. We denken er natuurlijk allemaal anders over en ik vind regering en democratie enzo een hele lastige situatie altijd..

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 21:21

...de oude Romeinen kozen in crisissituaties een 'tiran'.
Die had tijdelijk vrij veel macht en moest na maximaal een half jaar aftreden.
Gewoon omdat overleg, polderen en democratie tijd kosten en dat er in noodsituaties niet altijd is.

De betere tirannen traden binnen veel kortere tijd af: 'crisis afhandelen en klaar; terug naar de ploeg'.
('Tiran' betekende destijds gewoon 'alleenheerser tijdens noodsituaties', niet een sadistische machtswellusteling.)

De Nederlandse regering gedraagt zich momenteel als een correcte crisismanager: over alerlei ditjes en datjes een referendum gaan houden heeft nu geen zin.
Ik vind het zo stom nog niet, zonder ingrijpen hadden we waarschijnlijk dodencijfers gehad zoals in 1919. (De precieze cijfers zijn onzeker, tussen de 20 en 50 miljoen doden. Brrrr....)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 21:22

Hoezo eigen regering maken?

Wij stemmen de verdeling van die 150 zetels in de tweede kamer?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 21:23

Nederland en België zijn dan ook geen democratie in de zuivere vorm van het woord. Dat is onmogelijk, helemaal in een crisissituatie :).

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 21:29

Heeft België al weer een regering dan? }>

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 21:31

Maar onze bestuursvorm staat nu helemaal niet onder druk eigenlijk? Er zijn wel problemen, dan denk ik bv aan die zwartgelakte dossiers van de misstanden bij de belastingdienst, en hoe de Kamer daarin regelmatig is voorgelogen. Ongetwijfeld komen er ook dingen over deze crisis naar buiten.

Maar er is geen noodtoestand, de Tweede Kamer kan het Kabinet gewoon bevragen en moties indienen (en dat die vervolgens allemaal langs de coalitielijnen vallen is jammer, maar niet uitzonderlijk.) Er zijn geen noodwetten die zeggen dat Rutte voor het gemak maar even alle macht krijgt zoals Orban in Hongarije bv.
Lokaal is het soms wat moeilijker, maar tegelijkertijd is er nu zoveel aan manieren om te communiceren (stel je voor dat je dit allemaal met gestencilde flyers had moeten uitwisselen!) dat er echt nog heel veel democratische controle juist wel functioneert.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 21:32

_San87_ schreef:
Nederland en België zijn dan ook geen democratie in de zuivere vorm van het woord. Dat is onmogelijk, helemaal in een crisissituatie :).

Ik mag graag Wim Kan citeren:
"Nederland is een democratie, er gebeurt wat het volk wil, nou: elke dag lees ik stomverbaasd in de krant wat ik nou weer wil..." :')

Of Claudia de Breij:"Democratie is dat de meerderheid regeert met respect voor de cultuur en de gevoelens van de minderheid."
+:)+

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 21:39

wilmatj schreef:

Weet jij ook het verschil tussen CO2 en stikstof? Want nu ben je me toch echt kwijt, als je dat al niet weet.

Verootjoo een dom schaap :') Nou ja, heb je die naam ook een keer gehad in je leven ;)

Wilmatj. Moet je horen. Mijn zwager en verschillende vrienden van me werken op IC's hier in Brabant, als arts of verpleegkundige. Die zien dagelijks met eigen ogen wat dit virus doet. Ik hoef maar een grapje te maken over iets dat tegen de regels in gaat en ze smeken me werkelijk om thuis te blijven. Je kunt toch niet zeggen dat zij er geen verstand van hebben, dat zij niet weten wat dit rotbeest doet met een mens. Het. Is. Geen. Griepje. Echt niet.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 23:37

Joliieeenn schreef:

En wat is het doel dat de overheid wil bereiken door alle burgers op te sluiten? Zonder reden zou het namelijk nogal dom zijn om je bevolking tegen je in het harnas te jagen en ik kan geen reden verzinnen die niks met het virus te maken heeft.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 09:43

Moderatoropmerking:
We zagen meerdere felle berichten, dat is niet fijn voor het topicverloop. Ook al ben je het hartgrondig met elkaar oneens, houd je reacties op de bal en niet op de man. Andere gebruikers beledigen of aanvallen is niet nodig om je punt te maken.

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 12:00

Afbeelding
De overheid kan niet winnen met dit soort mensen. Als er geen maatregelen zouden zijn en er nog meer mensen zouden overlijden zouden er theorieën komen dat de overheid ons express wil uitmoorden. (ookal zijn die er nu ook al met 5G. Waarom denken zo veel mensen dat de overheid ons wil uitmoorden?)

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 13:13

Gemiaal Maava.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 13:22

Karl66 schreef:
De boeren hebben de stikstofcijfers van het RIVM door een ander bureau laten narekenen en uiteindelijk moesten ze gewoon toegeven dat de cijfers van het RIVM kloppen. Er is dan ook helemaal niks tegen om kritisch naar de regering of het RIVM te kijken. Alleen moet je net zo kritisch naar andere partijen, zoals in dit geval de boeren kijken.

https://www.nu.nl/binnenland/6042246/zu ... -rivm.html

Maar goed dat is redelijk oftopic.

Niet helemaal waar. Begin maart heeft het RIVM haar 'beruchte' 46% naar beneden geschroefd: 41% van de stikstofdepositie in stikstofgevoelige Natura2000 gebieden wordt volgens het RIVM door de landbouw veroorzaakt. Dat is nog steeds veel, zou je zeggen. Echter valt er over dat cijfer ook nog steeds te discussiëren (oa in het daarvoor bestemde topic). De UvA doet nu onderzoek waarbij ze meten of de gemodelleerde berekeningen (en het daarop gestoelde beleid) een acceptabele weergave van de werkelijkheid zijn.

Naar aanleiding van de stikstofcrisis kan ik mij heel goed voorstellen dat mensen een RIVM (en overheid) gaan wantrouwen. Het bijstellen naar 41% was imo behoorlijk amateuristisch en iets wat ik niet verwacht van een RIVM, waar toch echt wel een heleboel knappe koppen bij elkaar zitten. Dan ga je je toch afvragen, wat gaat er nog meer fout?

Echter zijn wat mij betreft de stikstofcrisis en de Coronacrisis zowel vanuit politiek als maatschappelijk oogpunt niet met elkaar te vergelijken. Daarom zijn dergelijke complottheorieën van oa TS mij echt een brug te ver.

@Maava, je slaat de spijker op zijn kop +:)+

Lau07
Moderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 14:16

Voor degenen die zich zo erg zorgen maken om de democratie, er zijn genoeg wettelijke grondslagen op basis waarvan de regering momenteel handelt. Ik ben het ermee eens dat het democratisch proces ietwat in het gedrang is gekomen hierdoor en deze zou ook zeker misbruikt kunnen worden.
Het is echter een bewuste keuze geweest van de Wetgever om dit te doen. We hebben het hier in principe over de klassieke scheiding van machten. De vraag is echter of deze ook tijdens een crisis/noodsituatie aangehouden moet worden. Het parlement is nu gefocust op crisisbeleid, en niet op haar 'dagelijkse' controlerende taak. Zelfs in Italië dat toch echt zwaar getroffen is, werd dit ter discussie gesteld. Casellati, de president van de Italiaanse Senaat heeft zelf het volgende gezegd: “De centrale rol van het parlement is cruciaal, vooral als de regering maatregelen neemt die burgervrijheden en essentiële economische activiteiten beperken”.

De vraag die zich hier voor burgers aandient is hoe erg we het vinden? Wil je een puur democratisch proces gedurende crisistijden? Of heeft men liever dat er door de regering adequaat gehandeld wordt tijdens een crisis? Het democratische proces vertraagt de regering namelijk wel. Maar goed, dat is een afweging die ieder voor zichzelf mag maken. Het is goed om scherp te blijven en ik ben blij dat er mensen zijn die hier alert op zijn, ondanks dat het misschien niet helemaal terecht is (maar dat is mijn mening).

Maar Lau, wat zijn dan die wettelijke grondslagen? Er zijn er bijzonder veel in zowel nationale als internationale wetgeving. Het mooiste en beste voorbeeld voor deze coronacrisis vind ik zelf het EVRM. Ik kies even voor de meest sprekende (die de meeste mensen nu ook direct iets aangaat)
Artikel 8 EVRM (lid 1 en 2): Recht op eerbiediging van privé-, familie- en gezinsleven
1. Een ieder heeft recht op respect voor zijn privé leven, zijn familie- en gezinsleven, zijn woning en zijn correspondentie.
2. Geen inmenging van enig openbaar gezag is toegestaan in de uitoefening van dit recht, dan voor zover bij de wet is voorzien en in een democratische samenleving noodzakelijk is in het belang van de nationale veiligheid, de openbare veiligheid of het economisch welzijn van het land, het voorkomen van wanordelijkheden en strafbare feiten, de bescherming van de gezondheid of de goede zeden of voor de bescherming van de rechten en vrijheden van anderen.

Oftewel, de overheid mag niet ingrijpen in het privéleven van mensen (wie je wel en niet mag bezoeken bijvoorbeeld), tenzij er een wettelijke grondslag is en er een reden is op basis van bijvoorbeeld de bescherming van de gezondheid. En laat dat tijdens deze coronacrisis nu net het geval zijn.

Indien je van mening bent dat je rechten hiermee geschonden worden, dan staat het je vrij om naar de rechter te stappen, zoals het in een goedwerkende democratie hoort.

FlameHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-20 09:33

Onderstaande stond vanochtend in de NOS, is wel een interessant discussiepunt binnen dit topic:

‘’ 'Noodverordening is illegaal'
De noodverordening waarmee de voorzitters van de 25 veiligheidsregio's verregaande bevoegdheden hebben gekregen, gaat in tegen de grondwet. Dat zeggen hoogleraren staatsrecht Jan Brouwer (Rijksuniversiteit Groningen) en Jon Schilder (Vrije Universiteit) tegen Trouw.

Volgens de hoogleraren moeten de voorzitters de gezondheid en het leven van de bevolking beschermen, maar zich ook houden aan de grondwet. "Wat in deze crisis gebeurt, is illegaal", zegt Schilder in de krant. "Met het binnentreden van woningen en bedrijfsgebouwen wordt het fundamentele recht op privacy en het huisrecht geschonden."

Sommige burgemeesters gebruiken de noodverordening daarnaast voor zaken die helemaal niets met de coronacrisis te maken hebben. Zo mag een Pegida-demonstratie in Zwolle komende zaterdag niet doorgaan, op grond van de verordening. Burgemeester Snijders zegt volgens Trouw dat de regel dat je niet met meer dan twee mensen mag samenkomen ook geldt voor demonstraties, maar dat is volgens Brouwer onjuist. "Zolang zij anderhalve meter afstand houden, mag er gewoon gedemonstreerd worden." “