'Maar het is zo lekker goedkoop!'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 17:56

sevke schreef:
De rommel die je in de Action vindt is rechtstreeks hierheen gekomen in containers van China Shipping. Niet veel verschil dus met bestellen bij Ome Ali.

He??! Wat is dit nou voor onzinredenering :')
Vrijwel alles komt met shipping containers uit China, ongeacht correct geproduceerd en netjes getest volgens EU normen. Alleen al omdat alle andere vormen van transport totaal niet rendabel zijn.

Janneke2

Re: 'Maar het is zo lekker goedkoop!'

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 18:00

Dat "vrijwel alles" valt erg mee.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 18:02

Is geen onzinredenering. Ik koop niks in de Action. Hetgeen ze daar verkopen is goedkope Chinese rommel of tweedekeus en gericht op de wegwerpmaatschappij. Na twee keer gebruiken is het stuk en gooi je het weg, of het zit verpakt in veel plastic.

Sommige dingen uit de Action zijn ronduit gevaarlijk. Ze hebben er eens vlooienspul verkocht voor honden, waar verschillende kleine honden aan doodgingen.
Nee, deze milieubewuste mens koopt er niks...

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 18:09

Ik koop vooral m'n Panasonic AA batterijen bij de Action. Kost een fractie van Duracel en zoveel verschil zit er nu ook weer niet in de gebruiksduur.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 18:09

germie schreef:
sevke schreef:
Deze is een leuke link : test de duurzaamheid van je aankoop. Mij valt vooral op dat de zgn 'premium merken' het beduidend slechter doen dan de grote ketens. Zeker iets om over na te denken als je nog eens met een kleedje van 250€ in je handen staat... Voor mij was het in elk geval een eye opener.
https://rankabrand.nl/premium-merken

De merken waar ik wel van koop zijn of niet beoordeeld, of men weet het niet zoals Wolky, panama jack en camel active bij schoenen.

Hier ook, een paar duurzame merken ingevuld en die staan er niet tussen. Dus ik vraag me af of de premium duurzame merken er wel op staan. Dan bedoel ik niet Nike of Tommy hilfiger oid, maar de kleine ondernemers.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 18:11

Die staan op fairwearfoundation.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 18:38

Hou er wel rekening mee dat Action dan weliswaar goederen verkoopt waarvan een aantal denken dat het precies hetzelfde is als van Ali. Dat zou kunnen.

Echter, Action moet voldoen aan EU regelgeving bij verkoop. Dus je mag er vanuit gaan dat wat je bij Action koopt, wél een echt CE heeft.

Ze kunnen het zich simpelweg niet veroorloven hier mee te gaan lopen stunten. 1 melding NVWA en ze zijn zuur als het niet voldoet.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 19:13

Ik snap die footprint redenatie niet echt. Onderdeel wat wij besteld hadden was als wij het niet besteld hadden maar in een winkel hadden gekocht ook per schip of vliegtuig hierheen gekomen. Dus waarom zou het voor de ecologische footprint beter zijn om lokaal te kopen? Enige verschil is dat het nu via PostNL tot aan mijn voordeur is gebracht, waar ik anders zelf naar een winkel had moeten gaan.

Meeste winst op dat gebied kun je halen door je eten zo lokaal mogelijk te kopen. Geen rundvlees wat uit Argentinie komt bijvoorbeeld, geen avocado's en geen sperziebonen uit Kenia om maar wat voorbeelden te noemen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 19:29

Lokaal kopen is denk ik vooral duurzaam als het ook lokaal geproduceerd wordt, en dan kom je al snel op voedingsmiddelen uit

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 19:37

elnienjo schreef:
Het enige dat ik per ongeluk via iets als Ali heb besteld was een drijvend solarfonteintje. Ik vond die dingen nu nergens via een acceptabele website, alleen dus via die dropshippers. Hopelijk worden ze verkrijgbaar via gecontroleerde leveranciers want de kwaliteit is ruk.

Als je die vindt, laat het me weten. Ik heb dus ook zo'n solar fonteintje van Ali.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 19:53

Dancyy schreef:
beatje schreef:
Hoe kan ik zien of een bedrijf een dropshipper is?

Op de site kijken bij de levering.

Willekeurige voorbeeldjes:
https://www.gymmonkey.nl/pages/levering-en-retour
https://www.prettycorner.nl/pages/beste ... leveringen
https://galaxify.nl/pages/bestelling-levering
https://www.dealxxl.nl/apps/help-center ... bestelling

Vaak moet je even zoeken naar de levertijden op de site. Ze verklappen natuurlijk niet te makkelijk dat je lang op je bestelling moet wachten ;)

Meestal hebben ze een banketstaaf verhaaltje dat het ongeveer 14 dagen duurt voor je het product ontvangt omdat ze het direct vanuit de leverancier (Aliexpress dus) sturen om zo kosten te besparen. Meestal duurt het echter nog veel langer voor je het product thuis kan verwachten, zeker met dat coronavirus nu. Maar dan reageert de dropshipper natuurlijk niet meer.. Ze staan vaak niet ingeschreven in de kamer van koophandel en verdwijnen snel weer om vervolgens een nieuwe webshop te openen. Ze reageren niet op vragen en retourneren is praktisch onmogelijk. Een dropshipper heeft nooit voorraad maar besteld namens jou op Ali. Maakt dus verder ook geen kosten, hoeft geen opslag en bedrijfspand te huren, geen verzendkosten te betalen en 9 van de 10 keer betalen ze ook geen belasting. Maar hij verdient wel heel makkelijk geld.

Edit; veel mensen weten dit dus niet en dat maakt het ook gewoon gevaarlijk. Stel jij koopt een leuke bijtring voor je baby, je denkt dat het veilig is en een keurmerk heeft maar ondertussen zitten er allemaal giftige stoffen in en kunnen er stukjes afbreken waardoor je kind stikt..

Vrees dat ik ook bij een dropshipper heb besteld :(
Er stond rechtstreeks vd fabriek.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 20:19

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 20:29

Tinkerloos schreef:
Ik heb nog een voorbeeld gevonden.
Een magnetische sleutelring houder.
Ik zag deze,in Nl ,voor €15,95.
En dan nog €3,95 verzendkosten erbij.
Op voorraad,volgende dag in huis.
Maar,dezelfde vond ik een paar dagen later op Ali,voor 2 euro, inclusief verzending.
Ik heb ze allebei gekocht.
Ze zijn identiek.
Webshop:
https://www.ditverzinjeniet.nl/qualy-na ... 1AQAvD_BwE

Ali:
https://a.aliexpress.com/_U1NFH

Volgens mij is die bovenste ook typisch een voorbeeld van zo’n dropshipper die tallie bedoelt...
heeft alle kenmerken. Behalve snelle levertijd.
Misschien halen ze ze zelf van Ali en hebben ze wel kleine voorraad.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 20:32

Matheno schreef:
elnienjo schreef:
Het enige dat ik per ongeluk via iets als Ali heb besteld was een drijvend solarfonteintje. Ik vond die dingen nu nergens via een acceptabele website, alleen dus via die dropshippers. Hopelijk worden ze verkrijgbaar via gecontroleerde leveranciers want de kwaliteit is ruk.

Als je die vindt, laat het me weten. Ik heb dus ook zo'n solar fonteintje van Ali.

De mijne had ik via Grandado, maar dat lijkt me dus bij nader inzien zo'n dropshipper.
Bij normale bedrijven vind ik 'm niet.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 20:35

Verootje, Dat dacht ik eerst ook maar als je zoekt vind je wel de volledige contactgegevens en kvk nummer.

Het is ook niet zwart wit. China produceerd net zo goed zeer hoogwaardige producten die overal in de wereld geaccepteerd zijn. Er komt echter ook onveilige zooi vandaan.
Het is aan de koper om niet met een blinde vlek en een bord voor de kop zich alleen maar gek te staren op prijzen.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 21:16

Tjaoom hier word wel geshopt via wish maar zit nog te twijfelen over de rambo lookalike deken of die van Kramer.. het lijkt te mooi maar bedrag is mij te hoog om te proberen.. Toch maar mooie peesbeschermers gekocht die wel heel sprekend op catago lijken :):) := nu mog afwachten hoe goed ze zijn als ze binnen zijn set a 4 stuks 22 euro incl verzenden.. :D

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 21:41

Citaat:
Onderdeel wat wij besteld hadden was als wij het niet besteld hadden maar in een winkel hadden gekocht ook per schip of vliegtuig hierheen gekomen.

Dat kan, maar is niet noodzakelijk.
Citaat:
Dus waarom zou het voor de ecologische footprint beter zijn om lokaal te kopen? Enige verschil is dat het nu via PostNL tot aan mijn voordeur is gebracht, waar ik anders zelf naar een winkel had moeten gaan.

...op zich kan dat ook nog wel schelen, vooral omdat ik de boodschappen op de fiets doe.
Maar dat zijn kleinere stappen dan 'komt het spul uit Duitsland of uit China?'.
Citaat:
Meeste winst op dat gebied kun je halen door je eten zo lokaal mogelijk te kopen. Geen rundvlees wat uit Argentinie komt bijvoorbeeld, geen avocado's en geen sperziebonen uit Kenia om maar wat voorbeelden te noemen.
+:)+

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 21:46

SusanH schreef:
Ik snap die footprint redenatie niet echt. Onderdeel wat wij besteld hadden was als wij het niet besteld hadden maar in een winkel hadden gekocht ook per schip of vliegtuig hierheen gekomen. Dus waarom zou het voor de ecologische footprint beter zijn om lokaal te kopen? Enige verschil is dat het nu via PostNL tot aan mijn voordeur is gebracht, waar ik anders zelf naar een winkel had moeten gaan.

Beste voor je footprint is nog jezelf niet voort te planten. Dat scheelt heel erg veel overbodige spullen als je geen nieuw consumentje op de wereld zet.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 21:48

Interessant topic, ik ga eens lezen.

Zonder dus op andere reactie in te gaan: nee, ik koop dat niet. Ik koop sowieso zoveel mogelijk 'uit de buurt' en probeer bijvoorbeeld ook kleding te kopen die in Europa geproduceerd is. Daarnaast doe ik ook verder mijn best zo duurzaam mogelijk te kopen/leven.
Ik was laatst zelfs half in shock toen een vriendin me vertelde dat ze iets bij Wish had besteld, dat had ik gewoon niet verwacht van een volwassen en verstandig iemand met een boven modaal salaris :=

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 21:59

Ik bestel daar regelmatig dingen... En die gebruik ik ook allemaal. Echt niet alleen maar troep... Maar ik kan het dan gewoon niet vinden in Nederlandse winkels, voorbeelden:
- Schuifje voor webcam
- sportlegging die niet doorschijnt voor weinig geld ipv 70 euro ofzo
- moomin sokken (lang verhaal)
- Sport tops zonder push-up / dikke vulling
- mealprep bakken zoals ik ze wilde

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-20 22:17

Niet om het een of ander, maar zie het nu meerdere keren terugkomen in het topic. Lokale productie van iets betekent niet dat het duurzamer is. Transport is maar een deel van de uitstoot.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 00:00

Matheno schreef:
elnienjo schreef:

Kwam vd week deze shop tegen;

https://www.groenehoedduurzaam.nl/duurz ... ijverpomp/

Kmbrly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 02:44

Ik bestel regelmatig op ali.

Als ik iets zoek op een gewone site, gooi ik het ook op ali om te vergelijken. En als ik dan zie dat de productsprijs mij al 5 euro scheeld. En er nog verzending moet betaald worden...
Dan is mijn keuze snel gemaakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 03:17

verootjoo schreef:
Tinkerloos schreef:
Ik heb nog een voorbeeld gevonden.
Een magnetische sleutelring houder.
Ik zag deze,in Nl ,voor €15,95.
En dan nog €3,95 verzendkosten erbij.
Op voorraad,volgende dag in huis.
Maar,dezelfde vond ik een paar dagen later op Ali,voor 2 euro, inclusief verzending.
Ik heb ze allebei gekocht.
Ze zijn identiek.
Webshop:
https://www.ditverzinjeniet.nl/qualy-na ... 1AQAvD_BwE

Ali:
https://a.aliexpress.com/_U1NFH

Volgens mij is die bovenste ook typisch een voorbeeld van zo’n dropshipper die tallie bedoelt...
heeft alle kenmerken. Behalve snelle levertijd.
Misschien halen ze ze zelf van Ali en hebben ze wel kleine voorraad.

Dat Qualy ziet er op zichzelf al vrij dodgy uit: claimt “Deens design” te zijn, maar zit in Thailand, dus die Nederlandse toko lijkt me inderdaad gewoon een dropshipper. Wat me overigens ook echt 0 verbaast met een naam als ‘Dit verzin je niet,’ daar gaan bij mij meteen de alarmbellen van rinkelen. :+

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 08:15

Kmbrly schreef:
Ik bestel regelmatig op ali.

Als ik iets zoek op een gewone site, gooi ik het ook op ali om te vergelijken. En als ik dan zie dat de productsprijs mij al 5 euro scheeld. En er nog verzending moet betaald worden...
Dan is mijn keuze snel gemaakt.

Precies. En dat is anders shoppen dan de titel van dit topic suggereert.

De titel had moeten zijn: sommige produkten uit China zijn gevaarlijk.