Leefgeld

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 17:18

Achterom schreef:
_San87_ schreef:
Maar dan nog, je moet als man ook maar met een korte kop door het leven willen gaan. Dat wil ook niet iedereen en terecht :).

Als er sprake is van schulden is er gewoon even niet zoveel te willen. Een duur kapsel is geen 1e levensbehoefte...

Niet alle kapsels zijn duur. Haren laten knippen kan voor een man voor 12 euro of zo. En voor een vrouw is een tondeuse al geen optie. Die zal in veel gevallen wel naar de kapper moeten.

Daarnaast staat een korte kop niet iedereen, en je wil wel dat je normaal overkomt, me dunkt.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-20 17:23

Gypsy schreef:
Mijn vent houd wel van kort dus daar gaat ook de tondeuse over.

Ik kan me wel voorstellen dat je op een gegeven moment ook moe raakt van naast je werk en huishouden altijd maar creatief zijn. 1x een cake is leuk, maar na een paar jaar is het toch verschrikkelijk. Altijd maar maniertjes verzinnen en nooit een keer dat terrasje pakken of die koffie to go of of of..

Jàren zo geleefd, met als gevolg dat ik vorig jaar naar Sri Lanka kon <3 .

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 17:24

Wij hebben de afspraak: ik knip de haren van mijn vriend in een wat langer kapsel, en als het echt mislukt is dan mag de tondeuse erover :)) Ik hou zelf wel van wat langere kapsels bij mannen :)) Tondeuse achteraf erover is gelukkig nooit nodig geweest :+

Creatieve cadeau's geef ik eigenlijk al minstens 15 jaar. Is maar een enkele keer dat ik iets koop. Zo geef ik vaak zelfgemaakte wijn, dat wordt altijd erg gewaardeerd, maar ook cake's en andere baksels maak ik juist graag. In het voorjaar krijgen mensen met een tuin vaak wat moestuinplantjes of een vijgenboompje, die heb ik toch staan. In het najaar krijgen ze een paar poempoenen/courgettes uit de moestuin erbij.. Laatst nog een vogelhuisje gemaakt van afvalhout. Voerplankjes doen het ook altijd goed.
We hebben aloë vera plantjes die zich vermeerderen als konijnen.. gat boren in een boomstam, en je hebt een super schattig bloempotje met aloë vera :D

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 17:26

Maar als het nou gewoon de realiteit is? als je niet ergens voor spaart maar gewoon domweg zo weinig hebt? Ik kan me best voorstellen dat je dan af en toe je beheersing verliest en iets "doms" doet.

8nnemiek

Re: Leefgeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 17:34

Ik ben in die tijd, toen ik écht niks had, juist enorm gaan leren om zuinig te leven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 17:46

Ik moet het ook regelmatig doen met een paar tientjes per week. Bij mij scheelt het dat ik ook periodes heb waarin ik wel hogere inkomsten heb en dat ik daardoor kan sparen voor als ik echt krap zit, en ik zorg dat als ik meer inkomsten heb ik dingen inkoop die ik weer kan gebruiken als ik krap zit. Dus ik ga dan naar de kapper, koop een grote doos wasmiddel/wasverzachter, tank mijn auto een keer goed vol etc. Dan kan ik daarna van 3 tientjes wel boodschappen doen voor een week, als ik echt heel erg hard mijn best doe.

Maar het grote verschil is dat het voor mij tijdelijk is en dat ik weet dat ik een paar weken schrapen altijd weer afwissel met een paar weken leven als een godin omdat ik weer een grote opdracht heb gehad. Dus totaal niet te vergelijken.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 17:47

Ik ben zelf iemand met erg weinig geld en vooral erg weinig tijd om te werken naast mijn studie, dus in het belang van die studie is het wel belangrijk dat ik zuinig ben ja.

Als ik even kijk naar de mega excel sheet die ik bijhoud van al mijn uitgaven zie ik dat ik in de afgelopen maanden (deze gaat sinds juli 2019) op gemiddeld 120 euro voor eten kom per maand (en daar zitten meestal ook de verzorgingsproducten bij maar die koop ik amper omdat ik heel zuinig gebruik). Ik heb de afgelopen maanden niet héél zuinig geleefd, heb bijvoorbeeld geregeld wat lekkers gekocht zoals een pakje vegan kaas en ik heb een keer de Impossible burger gehaald. Ik ben veganist, geen vlees/kaas dus, wat vaak wel de dure producten zijn. Groenten koop ik op de markt en/of in de aanbieding. Oja en ik werk ook in de horeca bij een bedrijf met een grote afkeer van voedselverspilling dus we mogen geregeld restjes meenemen, daar kan je dan weer een keer van lunchen. Had in december ook ineens 3 flespompoenen gekregen die overtollig waren := lekker hoor. Maar als ik zo terugkijk zie ik geen significant verschil in maandbedragen sinds ik daar werk, ik denk eerder dat ik luxer ben gaan inkopen dan minder ben gaan uitgeven toen ik minder eten hoefde te kopen.

Katten kostten me 62 euro per maand, dat is eten en dierenarts, ligt wat hoger dan normaal omdat een van de twee onder het mes moest à 200 euro en hun jaarlijkse controle/inentingen zit daar ook in. Ze krijgen Applaws en KVV.

Naar de kapper gaan doe ik nauwelijks, ik ga eens per jaar ofzo naar de Kappersakademie in Rotterdam, daar ben je voor 12 euro geholpen en ze doen het echt uitstekend, er staat altijd een docent in de zaak en de studenten gaan daar ook gewoon heen als ze er even niet uit komen (ipv maar wat raak te knippen). Kan het iedereen aanraden. De rest van het jaar knip ik het zelf. (En ik heb geen kort haar nee, maar een beetje bijknippen of pony knippen is lang niet zo moeilijk als je denkt.)(En het groeit toch wel weer aan :D )

iets waar ik momenteel wel echt van baal is dat ik eigenlijk wel een aantal nieuwe kledingstukken nodig heb maar daar ben ik nog niet echt aan toe gekomen. Komt deels ook doordat ik afgelopen maand een mooie kast heb gescoord in de kringloop waardoor mijn huis weer een beetje netter is geworden, dus nou ja :+ Niet het eind van de wereld.

Een veel grotere kostenpost (na huur en zorg) is wel mijn collegegeld, maar goed dat zou ook niet daarvan gaan denk ik, dat is 173E per maand :=

En qua kadootjes, ik geef tegenwoordig meestal zelfgemaakte bierpakketjes (bij de slijter kosten individuele speciaalbiertjes niet zoveel en als je elk biertje speciaal uitkiest voor de jarige vindt men dat altijd wel echt heel leuk), of planten, 3-5 euro bij het tuincentrum.

Kijk het is natuurlijk zo dat niet iedereen tijd heeft om bijvoorbeeld een heel eind te gaan fietsen voor goedkope boodschappen, maar praktisch gezien zijn de mensen die vaak schulden hebben / in de bijstand zitten dus ook werkloos. Dan heb je daar nu eenmaal meer tijd voor. Dan kun je ook meer dingen zelf maken, wat je dan weer geld bespaart.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-20 18:07

Gypsy schreef:
Maar als het nou gewoon de realiteit is? als je niet ergens voor spaart maar gewoon domweg zo weinig hebt? Ik kan me best voorstellen dat je dan af en toe je beheersing verliest en iets "doms" doet.

Wij hadden domweg zo weinig + schulden....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 18:12

Heb elke week 40 voor de boodschappen-benzine - en persoonlijke verzorging . Vlees van het werk en eet bij mijn ouders , ja een auto en 3 katten en 2 konijnen in bezit. Heb gewoon niet meer geld na alle vaste lasten , heb ook een bewindvoerder die de touwtjes begint aan te trekken omdat mijn spaargeld aardig hard wegloopt .

Heb mijn dieren, mijn vrijheid met mijn autotje en dat is mij ook heel wat waard

Ben aardig aan het afkicken van snacks , groente en fruit eet ik amper tot niet (bij ouders wel groente)

Is er iets met de veestapel of de auto dan staan mijn ouders klaar

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 18:25

Om even het beeld bij te stellen, ik heb ook gewoon lopend boodschappen moeten doen en dat was 3 kwartier van de berg af en een uur een een kwartier tegen de berg op me mijn boodschappen, toen ik hier pas woonde. Ik leefde op soep en brood. (En toen had ik geen paarden.)
Ik heb jaren geen koelkast gehad en 10 jaar geen wasmachine.
Ik heb twee jaar geleden voor het eerst sinds ik hier woon (1999) een aftandse bank kunnen kopen. Daarvoor zat ik op een rechte stoel of op het bed (dat ik gekregen heb).
Ik moet extreem zuinig doen met water omdat het uit een put komt die bijna leeg is. Dat is 1 x in de week douchen, 2 x in de maand wassen en zo weinig mogelijk per dag de wc doortrekken.
Als er een gasfles leeg is als ik er geen geld voor heb, is dat dus de gasfles onder het kooktoestel loskoppelen, onder de geiser zetten, douchen en weer terug zetten.... en afwassen met koud water, tot ik geld heb om een andere te kopen.
Ik heb nu drie truien en een bodywarmer aan binnen omdat ik me het niet kan veroorloven mijn huis overdag te verwarmen. Dat doe ik alleen als het echt niet meer te houden is ´savonds voor een uurtje of twee en dan ga ik maar naar bed.
En ik ben niet de enige. Electra is in verhouding gewoon veel te duur geworden hier en ook heel plots. En gewoon de kas spekken he, want op mijn rekening is het verbruik in de zomer bv 13 euro en de kosten 28.... In de winter veel meer.
Maar wat ik zeggen wil, men moet niet denken dat ik niet weet wat het is om in armoede te leven.
En toch klaagde ik nooit, want ik prijs me gelukkig met het feit dat ik een dak boven mijn hoofd had.
En ik blijf erbij dat het te maken heeft met keuzes maken, betreffende of je met je geld uit komt of niet.

Wat kadootjes betreft, waarom voelen jullie je zo verplicht om kadootjes te geven?

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 18:34

Maar Lusitana, ik kan me heel goed voorstellen dat er ook een heleboel mensen zijn
die absoluut niet happy daarvan worden en daardoor emotioneel en financieel nog
dieper in de put raken.

Cadeaus vind ik leuk om te geven.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 18:46

Shaggy09 schreef:
Maar Lusitana, ik kan me heel goed voorstellen dat er ook een heleboel mensen zijn
die absoluut niet happy daarvan worden en daardoor emotioneel en financieel nog
dieper in de put raken.

Cadeaus vind ik leuk om te geven.

Ja maar als je geen geld hebt om een kado te geven is het toch geen schande om het niet te doen?

En ja, ik kan me voorstellen dat je in de put kunt raken, maar dat heeft toch vooral met de instelling van die mens te maken. Of je roeit met de riemen die je hebt, of je gooit je riemen weg en klaagt dat je niet vooruit komt. Dat heeft ook veel te maken met vergelijken wat anderen (wel) hebben en wensen hebben die je niet kunt waarmaken.
En een pessimist ziet een probleem in elke mogelijkheid. Een optimist een mogelijkheid in elk probleem... enzo.
Maar ik weet ook best wel dat slechte voeding op zich voor depressie kan zorgen en depressie voor slecht eten en dat je zo in een negatieve spiraal raakt, hoor. Ik begrijp het wel.
Dat je financieel niet meer omhoog komt zonder hulp is het ergste. Van geld maak je geld, maar als je niet veel hebt wordt het steeds minder... Het is ontzettend moeilijk om uit zo´n dal te krabbelen.

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 18:50

LadyMadonna schreef:
Gypsy schreef:
Mijn vent houd wel van kort dus daar gaat ook de tondeuse over.

Ik kan me wel voorstellen dat je op een gegeven moment ook moe raakt van naast je werk en huishouden altijd maar creatief zijn. 1x een cake is leuk, maar na een paar jaar is het toch verschrikkelijk. Altijd maar maniertjes verzinnen en nooit een keer dat terrasje pakken of die koffie to go of of of..

Jàren zo geleefd, met als gevolg dat ik vorig jaar naar Sri Lanka kon <3 .

Uit keus zo leven is heel iets anders dan domweg niet anders kunnen denk ik.

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 18:51

Ceffyl schreef:
bigone schreef:
Er zijn mensen genoeg die elke week 200 euro aftikken in de supermarkt. Kratje bier en goed flesje wijn is al 30 euro . Biefstukjes, dure groente en fruit, luxe brood, veel vleeswaren, kilo dure kaas, zit je zo aan 100 euro .

Dat is natuurlijk weer het andere uiterste. Kan ik me overigens ook niks bij voorstellen hoor. Een keer, oké. Maar hoe erg geniet je nog van hapjes als je je elke dag volpropt? Ik ben nu na de feestdagen het gevreet al beu. Laat staan als dit je gemiddelde uitgavenpatroon zou zijn.

Als je luxe boodschappen doet prop je je niet per definitie vol.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 18:55

Nabster schreef:

Het maakt geen hol uit in hoe je het in de praktijk beleefd op dat moment, de helf eten op je bord is de helft eten op je bord. Het enige verschil is dat je uitzicht hebt op uiteindelijk een keer een heel bord eten elke dag, dat maakt het mentaal draaglijker.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 18:56

8nnemiek schreef:
Dat is zeker goed te doen, wij eten zelf met twee personen van gemiddeld 30 euro per week, dus 15 per persoon. Tel daar nog wat verzorgingsproducten bij op.. Dan kom je makkelijk uit.
Ik denk dat de meeste mensen echt gewoon nooit hebben geleerd hoe je zuinig moet leven, wat het verschil is tussen een A-merk product en een huismerk product, wat seizoensgroentes zijn, en hoe je kan koken met onbewerkte producten. Vooral dat laatste; mensen kopen veel liever kant-en-klaar producten en pakjes en zakjes.

Ik eet in me eentje voor 50 in de week en dan eet ik 9/10x warm bij me ouders.

Je moet van dat leefgeld ook tanken, kleding kopen, leuke dingen doen hr. Dat is dus niks

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 18:56

_Nadia_ schreef:
Toen wij nog in Nederland woonden hadden we met 4 kinderen en 2 volwassenen een variabel inkomen maar gaven nooit meer dan 50 euro per week uit aan boodschappen en daar was alles bij inbegrepen, wasmiddel maakte ik zelf, groenten en fruit kwam tegen sluitingstijd van de markt, alles wat niet verkocht was kreeg ik mee voor tussen de 7-15 euro, afhankelijk van wat er over was. Brood zelf bakken, vlees alleen in de aanbieding en niet te veel. 500 gram gehakt ging in 5 maaltijden. Veel invriezen, wecken, inmaken enzo. Kleding e.d. was allemaal tweedehands (nog steeds trouwens ,ik zie geen nut in nieuwe kleding kopen). Veel kortingsbonnen gebruiken, acties met geld terug enz enz.

Nu wonen we in Engeland, met 8 kinderen en 2 volwassenen en ik geef ongeveer 75 pond uit per week. Supermarkten reduceren hier alles met de datum van vandaag met 75-90% dus 3 keer per week gaan we naar de supermarkt en kopen whatever we kunnen krijgen. Variert van lamsbout tot gehakt, van kip tot Kalkoen, groenten, fruit en brood. Ik bak inmiddels geen brood meer zelf, voor 9 pence heb ik een volkoren brood dus dat is de moeite niet meer waard.
Beneden ons zit een Pakistaans winkeltje en we hebben de overeenkomst dat wij al zn overgebleven groenten en fruit krijgen als we 1 keer per week een uurtje op zijn dochtertje passen als hij naar de dokter moet.
Kleding komt van rommelmarkten of kledingbeurzen en wordt doorgegeven van kind op kind tot niet meer gaat, dan worden het poetslappen.

Okay het is geen leefgeld en in geval van nood kunnen we ons spaargeld aanspreken maar we hebben onszelf gewoon een budget gezet en houden ons daar aan. Het leven is al duur genoeg.

Dus per maaltijd 100 gram gehakt en dat nog delen door 6?

Ik zou verdrietig worden van zulk gesappel.

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 19:10

Met genoeg groenten heb je echt niet meer vlees nodig hoor, gehakt gebruik ik alleen in pasta saus en die zit al zo vol met allerlei groenten dat je echt niet meer nodig hebt.

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 19:10

Lusitana schreef:
Nabster schreef:

Het maakt geen hol uit in hoe je het in de praktijk beleefd op dat moment, de helf eten op je bord is de helft eten op je bord. Het enige verschil is dat je uitzicht hebt op uiteindelijk een keer een heel bord eten elke dag, dat maakt het mentaal draaglijker.

Wat probeer je nu te zeggen? Ben je het met me eens of niet?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-20 19:15

Nabster schreef:

Dat het een keuze was is jouw aanname, niet de mijne. Staat ook nergens....

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 19:15

Lusitana schreef:
Om even het beeld bij te stellen, ik heb ook gewoon lopend boodschappen moeten doen en dat was 3 kwartier van de berg af en een uur een een kwartier tegen de berg op me mijn boodschappen, toen ik hier pas woonde. Ik leefde op soep en brood. (En toen had ik geen paarden.)
Ik heb jaren geen koelkast gehad en 10 jaar geen wasmachine.
Ik heb twee jaar geleden voor het eerst sinds ik hier woon (1999) een aftandse bank kunnen kopen. Daarvoor zat ik op een rechte stoel of op het bed (dat ik gekregen heb).
Ik moet extreem zuinig doen met water omdat het uit een put komt die bijna leeg is. Dat is 1 x in de week douchen, 2 x in de maand wassen en zo weinig mogelijk per dag de wc doortrekken.
Als er een gasfles leeg is als ik er geen geld voor heb, is dat dus de gasfles onder het kooktoestel loskoppelen, onder de geiser zetten, douchen en weer terug zetten.... en afwassen met koud water, tot ik geld heb om een andere te kopen.
Ik heb nu drie truien en een bodywarmer aan binnen omdat ik me het niet kan veroorloven mijn huis overdag te verwarmen. Dat doe ik alleen als het echt niet meer te houden is ´savonds voor een uurtje of twee en dan ga ik maar naar bed.
En ik ben niet de enige. Electra is in verhouding gewoon veel te duur geworden hier en ook heel plots. En gewoon de kas spekken he, want op mijn rekening is het verbruik in de zomer bv 13 euro en de kosten 28.... In de winter veel meer.
Maar wat ik zeggen wil, men moet niet denken dat ik niet weet wat het is om in armoede te leven.
En toch klaagde ik nooit, want ik prijs me gelukkig met het feit dat ik een dak boven mijn hoofd had.
En ik blijf erbij dat het te maken heeft met keuzes maken, betreffende of je met je geld uit komt of niet.

Wat kadootjes betreft, waarom voelen jullie je zo verplicht om kadootjes te geven?

Wat jij beschrijft is pure armoede.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 19:19

Dat vind ik ook, en ik vind het erg als mensen zo moeten leven.

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 19:19

LadyMadonna schreef:
Nabster schreef:

Dat het een keuze was is jouw aanname, niet de mijne. Staat ook nergens....

Rare zin. Maar je schrijft dat je door zo zuinig te leven naar Sri Lanka kon toch? Of lees ik dat verkeerd?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 19:20

Jester_ schreef:
Je moet van dat leefgeld ook tanken, kleding kopen, leuke dingen doen hr. Dat is dus niks

Leuke dingen doen is luxe. Leefgeld is bedoeld voor je basisbehoeften. Als je benzine nodig hebt om op je werk te komen dan hoef je dat in de meeste gevallen niet van je leefgeld te betalen. En kleding heb je niet maandelijks nodig, en er is via de kringloop en rommelmarkten heel veel moois te vinden, meestal echt voor een prikkie.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-20 19:31

Nabster schreef:
LadyMadonna schreef:

Rare zin. Maar je schrijft dat je door zo zuinig te leven naar Sri Lanka kon toch? Of lees ik dat verkeerd?

Nee, wij moèsten zuinig leven. Aan het eind van mijn salaris hield ik nog een stukje maand over.
We vulden het ene gat met het andere en tot overmaat van ramp zaten we bij de DSB bank....
Door de rem erop te trekken, geen onzin uitgaves te doen, geen terrasje te pakken, niet uit eten te gaan, niet naar pretparken/dierentuinen te gaan, niet op vakantie te gaan, een zeer goedkope auto te rijden etc etc etc etc zijn we hieruit gekomen, dusdanig dat we al die jaren geen vakantie hebben compenseren (jàren later) met een reis naar Sri Lanka.

Ik zie dat nog steeds als een soort beloning :j