Bosbranden in Australië

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tieneke

Re: Bosbranden in Australië

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 21:14

Ik geef net veel liever aan kleine goede doelen dan grote organisaties waarbij meestal +-70% gaat naar "werkingskosten".

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 21:47

Janneke2 schreef:
Tuurlijk ligt het wel aan klimaatverandering, laat me niet grimlachen.
De branden worden elk jaar erger

Hmmm, blijkbaar heb je mijn bericht over de bijna 100 miljoen hectare die in 74-75 afgebrand is niet gelezen. Maar de branden worden elk jaar erger.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 21:53

daffie1986 schreef:
Janneke2 schreef:
De branden worden elk jaar erger

Hmmm, blijkbaar heb je mijn bericht over de bijna 100 miljoen hectare die in 74-75 afgebrand is niet gelezen. Maar de branden worden elk jaar erger.

Beetje kip-ei discussie. De vraag is of de natuurrampen erger worden door veranderende weerpatronen of door combi meer mensen (en dus meer mogelijke slachtoffers/mensen die er door geraakt worden) en het veranderen van inrichting leefgebied dat er mee samen gaat. Net als de stormbuffers als mangrovebossen die op grote schaal gekapt zijn zeker een factor zijn in meer schade aan nederzettingen/dorpen. Ik vermoed een samenloop van omstandigheden waar wij zeker zelf een aandeel in hebben.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 21:58

BMHP schreef:
In Nederland gebeurd de bestrijding wel grotendeels met water, gewoon omdat het bijna altijd beschikbaar kan worden gemaakt. In het buitenland is dat logistiek gezien vaak onmogelijk. De werktuigen zijn zaag en schep.

Nee.
In Nederland blussen we natuurbranden met preventie.
Brandgangen, dus.
Inclusief leeghalen met de bulldozer.
Gecombineerd met op de momenten dat het mis is water en scheppen om uit te slaan - en als het nodig is zagen plus wegslepen.

En veiligheid 'uitspelen tegen' milieubeleid lijkt mij kolder.
("I've seen it been done", daar niet van, het komt helaas voor.)

PS: ik las wel dat het in '74 -' 75 ook heel erg was.
Ik ben gewend aan - op zijn Hollands - het zinnetje 'dat de zomer van 1948 nog steeds niet overtroffen is'.
Dit feit klopt als een bus.
("En een statisticus verdrinkt in een sloot van gemiddeld 30 centimeter diep".)
Dus dat het bijna 50 jaar geleden ook heel erg was zegt mij verder niets over de trend.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 22:13

Janneke2 schreef:
PS: ik las wel dat het in '74 -' 75 ook heel erg was.
Ik ben gewend aan - op zijn Hollands - het zinnetje 'dat de zomer van 1948 nog steeds niet overtroffen is'.
Dit feit klopt als een bus.
("En een statisticus verdrinkt in een sloot van gemiddeld 30 centimeter diep".)
Dus dat het bijna 50 jaar geleden ook heel erg was zegt mij verder niets over de trend.

Ik denk dat de seizoenen verschuiven en het klimaat steeds verandert en dat dit niet allemaal te maken heeft door toe doen van de mens.
Onlangs is er onder een gletsjer een oud Romijns dorpje gevonden wat aangeeft dat er vroeger dus geen ijs lag en nu wel. Nu s dit weer zichtbaar geworden door de dooi.

Tevens zeggen ze het wordt steeds droger, maar dit jaar staat in de top 10 van natste periode's
En ook dat herhaald zich om de zoveel jaar.

Barramundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 22:14

Cayenne schreef:
Wij hebben ook gedoneerd voor de koala's maar zijn er ook betrouwbare doelen voor de overige dieren?
Er zijn daar ook veel walibi's, vogels en andere dieren die hulp nodig hebben en nu misschien vergeten worden?

In NSW heb je de organisatie WIRES, die zich bezighoudt met rescue & care van alle native animals. In QLD zit Wildcare voor wie ik vrijwilligerswerk doe. In VIC en SA weet ik het eigenlijk niet.
Laatst bijgewerkt door Barramundi op 06-01-20 22:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 22:37

Citaat:
Ik denk dat de seizoenen verschuiven en het klimaat steeds verandert en dat dit niet allemaal te maken heeft door toe doen van de mens.
Onlangs is er onder een gletsjer een oud Romijns dorpje gevonden wat aangeeft dat er vroeger dus geen ijs lag en nu wel. Nu s dit weer zichtbaar geworden door de dooi.

Tevens zeggen ze het wordt steeds droger, maar dit jaar staat in de top 10 van natste periode's
En ook dat herhaald zich om de zoveel jaar.

We leven in een vrij land.
Iedereen kan weten dat klimaatverandering voor Nederland betekent meer regen (zolang we de golfstroom hebben/ westenwind plus opwarming van de zeeën is droogte hoogst merkwaardig).

Maar aangezien we in een vrij land leven, waar iedereen mag geloven wat zij wil, heb je de vrijheid om de wetenschappelijke feiten ter zijde te schuiven.

'Het zijn verschuivende seizoenen' - ik vind dat een wat rare opmerking: dan zou je de vorst in de lente verwachten. (Of de zomer of de herfst.) Begin 20ste eeuw is er een elfstedentocht geschaatst op zoiets als 8 maart, in zowel 1985 als 1986 was het eind februari - maar dieper in de lente, nee.) Het ijs blijft ""gewoon"" weg.
En toen oma nog jong was was er elk jaar sneeuw ipv dat 'oktober 4 maanden duurt' (= abnormaal).
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 06-01-20 22:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 22:40

Ik heb net een donatie gedaan aan het WWF en ik hoop dat ik daar goed aan gedaan heb. Wat vreselijk wat daar aan de hand is ;(

Nietsmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 22:50

Zijn er ook organisaties die zich inzetten voor de gewonde huisdieren / paarden / landbouwhuisdieren?

Ik zou graag wat geld over willen maken naar zo'n soort organisatie :)
Niks ten nadele van de lieve koalas en ander wild, maar ik heb het idee (net zoals hierboven al eens genoemd) dat de andere dieren wat 'vergeten' worden.

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 23:29

Een vriendin van mij is bezig met een trip door Australië voor een jaar. Ze is nu even terug in ned dankzij haar ouders omdat ze haar niet wilden missen tijdens de feestdagen. Ze gaat over 2 weken dacht ik weer terug en wil zich dan inzetten om de dieren daar te gaan helpen. Ze had gevraagd of we 1,25 (is daar iets van 2 dollar waard) wilden doneren zodat ze daar geld heeft om mensen rechtstreeks te helpen. Bij 200 euro zou ze zelf verdubbelen tot 400 euro. Dat laatste is niet nodig aangezien ze al 700 euro opgehaald heeft :P

Elitedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 23:35

Echt vreselijk de branden. 2 maanden geleden terug gekomen samen met m'n vriend van 7 geweldige maanden Australië. Een groot deel van het gebied van onze rondreis is afgebrand.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 23:59

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 08:51

Supervixen schreef:
Het is afschuwelijk wat daar gebeurt!
Maar aan de andere kant, Australië is een van de rijkste landen van de wereld, er was op het nieuws vanavond bij rtl4 dat ze echt zat geld hebben om zelf dingen op te lossen. Ook kleding, voedsel en dergelijke was niet nodig werd daar gezegd.
Het is logisch dat je wat wilt doen om te helpen, maar als je dan al wat wilt geven, zou ik het aan het rode kruis doen. En niet aan al die kleinere hulpacties.

Dat kan wel zo zijn, echter draaien die kleine hulporganisaties die met man en macht proberen om elk dier te redden, vaak op donaties.

hypos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 08:55

Wat dacht je van de boerderijen, ze lijken groot en veel te hebben, maar is vaak net als hier gewoon van de bank.
Dat ze hun vee los moeten laten in de hoop dat er over een paar weken nog wat van over is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 12:01

Janneke2 schreef:
Maar aangezien we in een vrij land leven, waar iedereen mag geloven wat zij wil, heb je de vrijheid om de wetenschappelijke feiten ter zijde te schuiven.

Voor iemand die zo zwaar aan wetenschappelijke feiten hangt is het wel opmerkelijk dat je heel snel, totaal onwetenschappelijk, al tot de volgende conclusies komt:

Janneke2 schreef:

Vervolgens komt er iemand met een "inconvenient truth":

daffie1986 schreef:

Maar dat wuif je weg op de meest onwetenschappelijke manier:

Janneke2 schreef:

Welke trend zie jij dan wel? En wil je deze trend, gestoeld op wetenschappelijk onderzoek natuurlijk, hier ook delen?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 12:05

Ik hoorde gisteren op het nieuws, of een vandaag, dat er meer dan een miljoen dieren zijn omgekomen inmiddels en dat dit aantal natuurlijk stijgt.

Diep diep triest dat dit gebeurd, en dat er ook gewoon mensen de oorzaak zijn van een deel van die branden. Daar kan je toch niet met je hoofd bij.

23 mensenlevens en dus enorm veel dieren die het niet halen. Ben niet snel ergens verdrietig om, maar hier huilt echt mijn hart van.

NESCAFE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 12:24

MarliesV schreef:
Ik hoorde gisteren op het nieuws, of een vandaag, dat er meer dan een miljoen dieren zijn omgekomen inmiddels en dat dit aantal natuurlijk stijgt.

Helaas veel meer dan een miljoen, eerder 500 miljoen. ;(
Fact check nu.nl

wortel115

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 12:24

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 12:26

NESCAFE schreef:
MarliesV schreef:

Helaas veel meer dan een miljoen, eerder 500 miljoen. ;(
Fact check nu.nl

Je hebt gelijk, hij had het over een miljard, niet een miljoen (slechte dag hier, niet erg wakker).

Hoe dan ook, meer dan triest voor mens en dier. Ongeacht de oorzaak en de oplossing.

xmarritw

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 12:30

jobamara schreef:
Hier een organisatie die voer regelt.
https://www.mycause.com.au/page/219796/ ... 6Z9VxeRHao

Kan je ook gewoon naar deze organisatie doneren als je een nederlands bankaccount hebt? Of kost het dan extra geld? Ik zou graag wat doneren aan een organisatie die zich inzet voor de landbouw- en huisdieren.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 12:40

wortel115 schreef:
Ik wil me er verder niet mee bemoeien maar trend of klimaat of wat dan ook het is niet alleen 1974-75.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Black_T ... _bushfires

Verder houd ik me er buiten en help ik waar ik kan.

Ze hebben daar vaker branden, uiteraard. Al kan ik een brand uit 1851 niet echt meer meerekenen denk ik, toen hadden ze natuurlijk ook veel minder bestrijdingsmethoden en kracht.

*edit*
Speciaal voor Enzino, maar ook voor anderen die dit interessant vinden: https://www.cbsnews.com/news/australia- ... bushfires/

Artikel dat uitlegt hoe klimaatverandering de intensiteit van de bushfires (die inderdaad regelmatig voorkomen) vergroot. Ook links naar artikelen en studies.

Dus nee, de branden worden niet veroorzaakt door de klimaatverandering, maar die draagt zeker bij aan de intensiteit er van.

Barramundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 13:39

Mensen die vroegen naar goede doelen voor de agrarische sector (sorry, specifiek landbouw huisdieren kon ik niet vinden): er is een organisatie genaamd Buy a Bale die al jaren geld inzamelen voor mn hooi donaties aan boeren die door droogte getroffen zijn. Daar kun je vanuit NL geld aan overmaken want ik kocht hun kalenders al toen we nog in NL woonden.

Er zijn ook nog de Burrumbuttock Hay Runners die ongeveer hetzelfde doen en volgens mij zijn die al begonnen met hooi brengen naar de firezone (weet ik niet 100% zeker of het deze organisatie was die ik voorbij zag komen).

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 14:18

Pantykous schreef:
wortel115 schreef:
Ik wil me er verder niet mee bemoeien maar trend of klimaat of wat dan ook het is niet alleen 1974-75.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Black_T ... _bushfires

Verder houd ik me er buiten en help ik waar ik kan.

Ze hebben daar vaker branden, uiteraard. Al kan ik een brand uit 1851 niet echt meer meerekenen denk ik, toen hadden ze natuurlijk ook veel minder bestrijdingsmethoden en kracht.

*edit*
Speciaal voor Enzino, maar ook voor anderen die dit interessant vinden: https://www.cbsnews.com/news/australia- ... bushfires/

Artikel dat uitlegt hoe klimaatverandering de intensiteit van de bushfires (die inderdaad regelmatig voorkomen) vergroot. Ook links naar artikelen en studies.

Dus nee, de branden worden niet veroorzaakt door de klimaatverandering, maar die draagt zeker bij aan de intensiteit er van.
de branden mss niet maar de extreme hitte, droogte en wind wel.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 15:20

Dat is letterlijk wat er staat.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 15:28