Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
daffie1986 schreef:Janneke2 schreef:Tuurlijk ligt het wel aan klimaatverandering, laat me niet grimlachen.
De branden worden elk jaar erger
Hmmm, blijkbaar heb je mijn bericht over de bijna 100 miljoen hectare die in 74-75 afgebrand is niet gelezen. Maar de branden worden elk jaar erger.
BMHP schreef:In Nederland gebeurd de bestrijding wel grotendeels met water, gewoon omdat het bijna altijd beschikbaar kan worden gemaakt. In het buitenland is dat logistiek gezien vaak onmogelijk. De werktuigen zijn zaag en schep.
Janneke2 schreef:PS: ik las wel dat het in '74 -' 75 ook heel erg was.
Ik ben gewend aan - op zijn Hollands - het zinnetje 'dat de zomer van 1948 nog steeds niet overtroffen is'.
Dit feit klopt als een bus.
("En een statisticus verdrinkt in een sloot van gemiddeld 30 centimeter diep".)
Dus dat het bijna 50 jaar geleden ook heel erg was zegt mij verder niets over de trend.
Cayenne schreef:Wij hebben ook gedoneerd voor de koala's maar zijn er ook betrouwbare doelen voor de overige dieren?
Er zijn daar ook veel walibi's, vogels en andere dieren die hulp nodig hebben en nu misschien vergeten worden?
Citaat:Ik denk dat de seizoenen verschuiven en het klimaat steeds verandert en dat dit niet allemaal te maken heeft door toe doen van de mens.
Onlangs is er onder een gletsjer een oud Romijns dorpje gevonden wat aangeeft dat er vroeger dus geen ijs lag en nu wel. Nu s dit weer zichtbaar geworden door de dooi.
Tevens zeggen ze het wordt steeds droger, maar dit jaar staat in de top 10 van natste periode's
En ook dat herhaald zich om de zoveel jaar.
Supervixen schreef:Het is afschuwelijk wat daar gebeurt!
Maar aan de andere kant, Australië is een van de rijkste landen van de wereld, er was op het nieuws vanavond bij rtl4 dat ze echt zat geld hebben om zelf dingen op te lossen. Ook kleding, voedsel en dergelijke was niet nodig werd daar gezegd.
Het is logisch dat je wat wilt doen om te helpen, maar als je dan al wat wilt geven, zou ik het aan het rode kruis doen. En niet aan al die kleinere hulpacties.
Janneke2 schreef:Maar aangezien we in een vrij land leven, waar iedereen mag geloven wat zij wil, heb je de vrijheid om de wetenschappelijke feiten ter zijde te schuiven.
Janneke2 schreef:Tuurlijk ligt het wel aan klimaatverandering, laat me niet grimlachen.
daffie1986 schreef:Hmmm, blijkbaar heb je mijn bericht over de bijna 100 miljoen hectare die in 74-75 afgebrand is niet gelezen. Maar de branden worden elk jaar erger.
Janneke2 schreef:Dus dat het bijna 50 jaar geleden ook heel erg was zegt mij verder niets over de trend.
MarliesV schreef:Ik hoorde gisteren op het nieuws, of een vandaag, dat er meer dan een miljoen dieren zijn omgekomen inmiddels en dat dit aantal natuurlijk stijgt.
NESCAFE schreef:MarliesV schreef:Ik hoorde gisteren op het nieuws, of een vandaag, dat er meer dan een miljoen dieren zijn omgekomen inmiddels en dat dit aantal natuurlijk stijgt.
Helaas veel meer dan een miljoen, eerder 500 miljoen.![]()
Fact check nu.nl
wortel115 schreef:Ik wil me er verder niet mee bemoeien maar trend of klimaat of wat dan ook het is niet alleen 1974-75.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Black_T ... _bushfires
Verder houd ik me er buiten en help ik waar ik kan.
Pantykous schreef:de branden mss niet maar de extreme hitte, droogte en wind wel.wortel115 schreef:Ik wil me er verder niet mee bemoeien maar trend of klimaat of wat dan ook het is niet alleen 1974-75.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Black_T ... _bushfires
Verder houd ik me er buiten en help ik waar ik kan.
Ze hebben daar vaker branden, uiteraard. Al kan ik een brand uit 1851 niet echt meer meerekenen denk ik, toen hadden ze natuurlijk ook veel minder bestrijdingsmethoden en kracht.
*edit*
Speciaal voor Enzino, maar ook voor anderen die dit interessant vinden: https://www.cbsnews.com/news/australia- ... bushfires/
Artikel dat uitlegt hoe klimaatverandering de intensiteit van de bushfires (die inderdaad regelmatig voorkomen) vergroot. Ook links naar artikelen en studies.
Dus nee, de branden worden niet veroorzaakt door de klimaatverandering, maar die draagt zeker bij aan de intensiteit er van.