Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Electra63 schreef:Maar wij leven niet in Iran of Pakistan.
Ik snap die vergelijkingen ook niet. In China eten ze hond, wij niet. In Spanje heb je stierenvechten, hier niet enz. In SA mogen vrouwen niet autorijden (sinds kort wel, geloof ik), hier wel.
Dit is Nederland. Hier hebben wij andere regels en wetten en de grondwet.
Janneke2 schreef:Citaat:Ik heb alleen de beginpost gelezen, maar ik zou zeggen een dikke vette NEE.
Dit is NL, geen marokko of ander moslimland..ik vind dat ze zich aan moeten passen aan onze cultuur, niet andersom.
Voor boven de grote rivieren geldt: een dikke vette JA.
Verdiep je eens in de cultuur, identiteit en geschiedenis van de Republiek der zeven Verenigde Nederlanden.
(Als Drent gesproken: het waren er 8. Wij deden mee voor spek en bonen.)
Citaat:Dat ging over iemand die stelde dat er in islamitische landen ook ‘gewoon’ kerken staan. Die staan daar dus niet ‘gewoon’, je wordt vervolgd als je daar iets anders dan islam aanhangt.
Hier niet, hier is vrijheid van godsdienst.
Janneke2 schreef:Citaat:Dat ging over iemand die stelde dat er in islamitische landen ook ‘gewoon’ kerken staan. Die staan daar dus niet ‘gewoon’, je wordt vervolgd als je daar iets anders dan islam aanhangt.
Die kerken staan er wel degelijk gewoon.
Elementaire kennis van de islam: Joden en Christenen gelden als 'volkeren van het boek'.
Hun godsdiensten worden gewoon toegestaan.
(Dat is iets anders dan de westerse vrijheid van godsdienst; al weten de meeste Nederlanders niets over hoe 'de scheiding tussen kerk en staat' in elkaar zit.)(Dat is dat de kerk geen ministers benoemt en de staat geen dominees.)
Zij het dat de christelijke zending niet wordt gewaardeerd. En dat sommige landen for some reason or the other erg fel zijn op mensen die overgaan van islam naar een andere levensovertuiging.
verootjoo schreef:Gewoon toegestaan? Vertel dat maar aan de mensen die als christen uit Irak/Iran/Afghanistan zijn gevlucht Je wordt vervolgd, de doodstraf staat op het volgen van een andere godsdienst dan de Islam.
Als je op reis gaat naar bv Iran kan je prima christen zijn. Als je een Iraans paspoort hebt mag je echt niet zomaar christen zijn helaas.
Janneke2 schreef:Citaat:Dat ging over iemand die stelde dat er in islamitische landen ook ‘gewoon’ kerken staan. Die staan daar dus niet ‘gewoon’, je wordt vervolgd als je daar iets anders dan islam aanhangt.
Die kerken staan er wel degelijk gewoon.
Elementaire kennis van de islam: Joden en Christenen gelden als 'volkeren van het boek'.
Hun godsdiensten worden gewoon toegestaan.
(Dat is iets anders dan de westerse vrijheid van godsdienst; al weten de meeste Nederlanders niets over hoe 'de scheiding tussen kerk en staat' in elkaar zit.)(Dat is dat de kerk geen ministers benoemt en de staat geen dominees.)
Zij het dat de christelijke zending niet wordt gewaardeerd. En dat sommige landen for some reason or the other erg fel zijn op mensen die overgaan van islam naar een andere levensovertuiging.
Citaat:Volgens Islam worden alle mensen als moslim geboren, al weet niet iedereen dat
Citaat:(...) de landen waar Islam het bestuur is, worden strenge islam beschermende en bevoordeelde interpretaties aangehouden. Als niet moslim inwoner zal de overheid je minder tot niet beschermen tegen zichzelf of andere inwoners, of je nu als niet moslim opgegroeid bent of er uit gestapt, maakt maar weinig verschil qua juridische bescherming.
Nabster schreef:Gejengel, gejank, gebrul. Wat een terminologie.
Van mij zou die oproep prima mogen, maar enkel op vrijdag. En mits het een goede moskee is.
Electra63 schreef:jesito schreef:Het is heel simpel.
We zijn hier in Nederland en dat de kerkklokken luiden is een traditie van ons land van vroeger.
Een moskee is iets van de moslimlanden.
Dat deze mensen een ruimte hebben waar zij hun ding kunnen doen voor hun geloof, prima.
Maar luidsprekers om op te roepen tot gebed vind ik echt niet kunnen.
Je bent in NL, pas je aan en dan mag je geloven wat je wil maar laat andere mensen met rust.
Probeer maar eens in een ander land een ritueel van hier erdoor te krijgen.
Er zijn ook Nederlanders moslim![]()
En al zou het in een ander land niet mogen of kunnen, dit is Nederland, een democratie waarin vrijheid van godsdienst in de grondwet staat!
elnienjo schreef:Electra63 schreef:En al zou het in een ander land niet mogen of kunnen, dit is Nederland, een democratie waarin vrijheid van godsdienst in de grondwet staat!
Vrijheid van godsdienst houdt naar mijn idee in dat je niet vervolgd kunt worden om het soort geloof wat je aanhangt. Dus dat sommigen op zondag naar een kerk gaan en anderen naar een moskee of synagoge om hun goden aan te hangen, helemaal prima. Maar godsdienst zou verbannen mogen worden van straat en ook qua kleding hoort men er niet mee te koop te lopen. Zeker niet in functies als arts, rechter of politie.
Rakkie123 schreef:jesito schreef:Het is heel simpel.
We zijn hier in Nederland en dat de kerkklokken luiden is een traditie van ons land van vroeger.
Een moskee is iets van de moslimlanden.
Dat deze mensen een ruimte hebben waar zij hun ding kunnen doen voor hun geloof, prima.
Maar luidsprekers om op te roepen tot gebed vind ik echt niet kunnen.
Je bent in NL, pas je aan en dan mag je geloven wat je wil maar laat andere mensen met rust.
Probeer maar eens in een ander land een ritueel van hier erdoor te krijgen.
???
Van welke planeet kom jij?
Deze cultuur van ons is eeuwen lang als een razende de wereld over gegaan om mensen hun geloof op te dringen en hun ideeen op te dringen.
( Daarnaast tegelijkertijd om landen uit te buiten ( op zijn zachtst gezegd ) )
Rakkie123 schreef:elnienjo en jesito
Alle kruizen verwijderen, goed idee!
Trouwens ook alle kappeletjes van straat halen, al die onzin!
"jesito
Nou, laten we dan ook onze eigen huidige christelijke, westelijke, cultuur bekeerders een goed onder de loep nemen.
Ze zijn er nog steeds.
Overigens, er is nog nooit een moslim geweest die mij zijn geloof op heeft willen dringen.
Wel belaagd door christelijke engerds, op straat, aan de deur..
Wat het te maken heeft met oproep tot gebed op vrijdag middag, wat je nu schrijft....????
Citaat:Kan me bijna niet voorstellen dat mensen dit mooi vinden.en dan klinkt het lekker door een speaker. Lekker schel.
Zonder gekheid, ik vind dat we gewoon hierover moeten kunnen discussiëren.
Het is niet wit of zwart.
Ik ben heel tolerant ook al klinkt dat blijkbaar niet uit mijn posts. Ik vind het gewoon echt onzin dat gebedsoproep uit een speaker over straat moet klinken. Geldt ook voor de kerk.en ja misschien is het alleen op vrijdag maar toch wat is dan de volgende stap 1x per dag? En dan 2,3,4,5?
Het begint klein en wordt groter. Ik hoef dat gewoon niet geen speaker over straat, klaar. Daar is toch niets intolerants aan??
elnienjo schreef:Als je tolerant bent tegenover een intolerante cultuur/religie dan komt je eigen cultuur steeds meer in het verdomhoekje te zitten.
elnienjo schreef:Als je tolerant bent tegenover een intolerante cultuur/religie dan komt je eigen cultuur steeds meer in het verdomhoekje te zitten. Er zijn genoeg gebieden op de wereld waar de islam de heersende cultuur is, men kan daar z'n hart ophalen als ze jammerende moskeeen willen horen.
Shaggy09 schreef:elnienjo schreef:Als je tolerant bent tegenover een intolerante cultuur/religie dan komt je eigen cultuur steeds meer in het verdomhoekje te zitten. Er zijn genoeg gebieden op de wereld waar de islam de heersende cultuur is, men kan daar z'n hart ophalen als ze jammerende moskeeen willen horen.
Wat wil jij doen dan? Intolerant zijn tegen andere culturen? Succes, jij bepaald gelukkig niet hoe of wat er gebeurd in NL.
Mijn inziens hoor je hier ook eigenlijk niet te wonen als je zo bekrompen en racistisch kan denken. Nederland is een democratisch en vrij land. Als je zo'n hekel hebt aan alles wat niet in jou straatje past moet je maar gewoon weggaan vind ik. Heb sowieso een hekel aan al die 'klagers' Zie op Facebook ook continu van die domme kreten voorbij komen over hoe de Nederlandse cultuur is veranderd en dat het land niet meer van 'ons' is. (Wie is ons, is dan het eerste wat ik mij afvraag?)
Dan ga je toch lekker ergens anders heen als je het zo verschrikkelijk vind.Nee, als het puntje bij paaltje komt vinden die mensen het hier vaak toch wel heel fijn.