Oproep tot gebed moskee versus het luiden van kerkklokken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 11:23

Niveautje hier hoor... :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 11:30

Ik woon hier ook op steenworp afstand (letterlijk) van een moskee met luidsprekers en ik kan me echt niet ergeren aan het geluid. Alleen op feestdagen gaan ze soms wat lang door. Meestal roep ik, met mijn beste arabische accent, vrolijk "Allaaaaaaaaaaaaaaaaaah Akbarrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr" terug met een rollende "r" die ik zo lang mogelijk probeer te rekken (mits er niemand in de directe omgeving is).

Overigens neem ik aan dat Nederland zeer precieze en strenge regels heeft mbt hoeveel decibel je mag rondpompen in de buurt en wat er wel en niet uit die luidsprekers mag komen. Zo lang ze zich daar aan houden moet het maar mogen. Of we passen de wet aan, maar dan gelden natuurlijk dezelfde regels voor de kerkklokken, de draaiorgels, en weet ik veel wat nog meer lawaai maakt.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 12:41

Electra63 schreef:
Maar wij leven niet in Iran of Pakistan.
Ik snap die vergelijkingen ook niet. In China eten ze hond, wij niet. In Spanje heb je stierenvechten, hier niet enz. In SA mogen vrouwen niet autorijden (sinds kort wel, geloof ik), hier wel.
Dit is Nederland. Hier hebben wij andere regels en wetten en de grondwet. :D

Dat ging over iemand die stelde dat er in islamitische landen ook ‘gewoon’ kerken staan. Die staan daar dus niet ‘gewoon’, je wordt vervolgd als je daar iets anders dan islam aanhangt.

Hier niet, hier is vrijheid van godsdienst.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 12:48

Janneke2 schreef:
Citaat:
Ik heb alleen de beginpost gelezen, maar ik zou zeggen een dikke vette NEE.
Dit is NL, geen marokko of ander moslimland..ik vind dat ze zich aan moeten passen aan onze cultuur, niet andersom.

Voor boven de grote rivieren geldt: een dikke vette JA.

Verdiep je eens in de cultuur, identiteit en geschiedenis van de Republiek der zeven Verenigde Nederlanden.
(Als Drent gesproken: het waren er 8. Wij deden mee voor spek en bonen.)

Heb je mijn post gelezen? Katholieken zijn in het Noorden lange tijd hooguit getolereerd (als in: ze mochten bestaan), maar het zichtbaar uitdragen van hun geloof (met kerken die niet driehoog-achter verstopt werden) werd echt niet overal geaccepteerd of gewaardeerd. Die zogenaamde vrijheid van godsdienst heeft vooral in de grotere steden (Amsterdam) wat meer effect gehad, en dan nog alleen maar omdat er door de kooplui-dominees werd ingezien dat er aan andersgelovenden ook gewoon geld verdiend kon worden.

Hugenoten waren vooral welkom omdat ze ook kennis van de lakenindustrie en drukkerij hadden. Joden uit Portugal en Spanje werden deels verwelkomd omdat ze kennis hadden van de buitenlandse handel, expedities en geldstromen van 'de vijand', en bovendien nodig waren voor de handel hier. Dat Joden het in Nederland (Amsterdam vooral) minder slecht hadden dan in landen met een inquisitie, wil niet zeggen dat ze van harte omarmd werden. Ze hadden ook in Nederland op veel plaatsen niet de beste posities (schillenboeren en straathandelaren bijvoorbeeld - let ook op de herkomst van woorden als sjofel en sjacheraar), werden vaak als buitenstaander beschouwd en veelvuldig gediscrimineerd. Dat dat tijdens de bezetting door de Duitsers nog vele malen erger werd gedaan, maakt van de Nederlanders niet ineens een stelletje heiligen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 12:56

Citaat:
Dat ging over iemand die stelde dat er in islamitische landen ook ‘gewoon’ kerken staan. Die staan daar dus niet ‘gewoon’, je wordt vervolgd als je daar iets anders dan islam aanhangt.

Die kerken staan er wel degelijk gewoon.
Elementaire kennis van de islam: Joden en Christenen gelden als 'volkeren van het boek'.
Hun godsdiensten worden gewoon toegestaan.
(Dat is iets anders dan de westerse vrijheid van godsdienst; al weten de meeste Nederlanders niets over hoe 'de scheiding tussen kerk en staat' in elkaar zit.)(Dat is dat de kerk geen ministers benoemt en de staat geen dominees.)

Zij het dat de christelijke zending niet wordt gewaardeerd. En dat sommige landen for some reason or the other erg fel zijn op mensen die overgaan van islam naar een andere levensovertuiging.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 13:00

Janneke2 schreef:
Citaat:

Elementaire kennis van de islam: Joden en Christenen gelden als 'volkeren van het boek'.
(Dat is iets anders dan de westerse vrijheid van godsdienst; al weten de meeste Nederlanders niets over hoe 'de scheiding tussen kerk en staat' in elkaar zit.)(Dat is dat de kerk geen ministers benoemt en de staat geen dominees.)

Zij het dat de christelijke zending niet wordt gewaardeerd. En dat sommige landen for some reason or the other erg fel zijn op mensen die overgaan van islam naar een andere levensovertuiging.

Gewoon toegestaan? Vertel dat maar aan de mensen die als christen uit Irak/Iran/Afghanistan zijn gevlucht Je wordt vervolgd, de doodstraf staat op het volgen van een andere godsdienst dan de Islam.

Als je op reis gaat naar bv Iran kan je prima christen zijn. Als je een Iraans paspoort hebt mag je echt niet zomaar christen zijn helaas.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 13:25

verootjoo schreef:
Gewoon toegestaan? Vertel dat maar aan de mensen die als christen uit Irak/Iran/Afghanistan zijn gevlucht Je wordt vervolgd, de doodstraf staat op het volgen van een andere godsdienst dan de Islam.

Als je op reis gaat naar bv Iran kan je prima christen zijn. Als je een Iraans paspoort hebt mag je echt niet zomaar christen zijn helaas.

Kleine correctie: je mag daar best niet-moslim zíjn, je mag het alleen niet wórden, en je moet het liever ook niet al te openlijk uitdragen.
Afvalligheid wordt in een aantal stromingen, en in de landen die dat in hun wetgeving hebben verankerd, wel als een (dood)zonde gezien. Anders geloven op zich niet per se.
Tel daarbij op dat je daar als kind van (een) moslimouder(s) vaak als geboren moslim wordt beschouwd, en je begrijpt dat het dan ineens wel een probleem is om christen te zijn.

Electra63

Re: Oproep tot gebed moskee versus het luiden van kerkklokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 14:00

Maar wat maakt het uit of het ergens anders niet is toegestaan?
In Nederland wel ! Zoals wel meer dingen hier zijn toegestaan en in andere landen niet. ;)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 14:07

Janneke2 schreef:
Citaat:

Volgens Islam worden alle mensen als moslim geboren, al weet niet iedereen dat, sommigen zijn dwalende (volkeren van het boek bv), maar als je in een moslimgezin geboren bent, weet je dus dat je moslim bent en is er geen onwetendheid als enige acceptabele verdediging. Je bent dan afvallige en daar staat de doodstraf op. Nu is er discussie over zowel de zekere bescherming die volkeren van het boek zouden hebben als de doodstraf zelf afhankelijk van welke interpretatie je leest, maar de landen waar Islam het bestuur is, worden strenge islam beschermende en bevoordeelde interpretaties aangehouden. Als niet moslim inwoner zal de overheid je minder tot niet beschermen tegen zichzelf of andere inwoners, of je nu als niet moslim opgegroeid bent of er uit gestapt, maakt maar weinig verschil qua juridische bescherming.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 20:56

Citaat:
Volgens Islam worden alle mensen als moslim geboren, al weet niet iedereen dat

Klopt.

Bedenk wel dat moslim hier gelovige betekent.

(Paar jaar terug: mallotig misverstand: iemand (een schoolkind, of ik weet het niet zo precies meer) had gezegd dat Abraham een voorbeeldig moslim was - en de juf die van toeten noch blazen wist proeerde uit te leggen 'dat dat niet kon'.
Ouders naar de juf: 'tuurlijk was Vader Abraham een uitstekend moslim', juf vol onbegrip, etc etc.)

Citaat:
(...) de landen waar Islam het bestuur is, worden strenge islam beschermende en bevoordeelde interpretaties aangehouden. Als niet moslim inwoner zal de overheid je minder tot niet beschermen tegen zichzelf of andere inwoners, of je nu als niet moslim opgegroeid bent of er uit gestapt, maakt maar weinig verschil qua juridische bescherming.

Tja, de akelige interpretaties kunnen een probleem zijn.
Saoudi Arabië heeft een fikse vinger in de pap.

Blijft staan dat kerken gewoon kerk kunnen zijn als ze uitkijken met zending - schuilkerken zijn niet aan de orde.

Ja, mensen die als christen uit Afghanistan, Irak of Iran zijn gevlucht zeggen hetzelfde.
Als bekeerling ben je je leven niet zeker, en als het Wahabisme oprukt wordt een goede, oude moslemtraditie die teruggaat op de Koran zelf de nek omgedraaid.

Voeg hier aan toe: vandaag op teevee: vluchtelingen uit Koerdistan.
Voor de zoveelste keer heeft Amerika een volk in de steek gelaten.
(Of dictators zoals in Irak Saddam Hoessein en in Iran/ Perzië de toenmalige Shah nadrukkelijk in het zadel gezeg en daarna de hand boven het hoofd gehouden.)
"Dat doet de naam van het christendom ook geen goed."

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 00:03

Nabster schreef:
Gejengel, gejank, gebrul. Wat een terminologie.
Van mij zou die oproep prima mogen, maar enkel op vrijdag. En mits het een goede moskee is.

Kan me bijna niet voorstellen dat mensen dit mooi vinden.en dan klinkt het lekker door een speaker. Lekker schel. :')

Zonder gekheid, ik vind dat we gewoon hierover moeten kunnen discussiëren.
Het is niet wit of zwart.
Ik ben heel tolerant ook al klinkt dat blijkbaar niet uit mijn posts. Ik vind het gewoon echt onzin dat gebedsoproep uit een speaker over straat moet klinken. Geldt ook voor de kerk.en ja misschien is het alleen op vrijdag maar toch wat is dan de volgende stap 1x per dag? En dan 2,3,4,5?
Het begint klein en wordt groter. Ik hoef dat gewoon niet geen speaker over straat, klaar. Daar is toch niets intolerants aan??

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 09:03

Electra63 schreef:
jesito schreef:
Het is heel simpel.
We zijn hier in Nederland en dat de kerkklokken luiden is een traditie van ons land van vroeger.
Een moskee is iets van de moslimlanden.
Dat deze mensen een ruimte hebben waar zij hun ding kunnen doen voor hun geloof, prima.
Maar luidsprekers om op te roepen tot gebed vind ik echt niet kunnen.
Je bent in NL, pas je aan en dan mag je geloven wat je wil maar laat andere mensen met rust.

Probeer maar eens in een ander land een ritueel van hier erdoor te krijgen.

Er zijn ook Nederlanders moslim :)*

En al zou het in een ander land niet mogen of kunnen, dit is Nederland, een democratie waarin vrijheid van godsdienst in de grondwet staat!

Die vrijheid hebben ze toch ook.
Maar er hoeft niet door speakers opgeroepen te worden voor een of ander gebed.
Dat vind ik net zo vervelend en opdringerig als Jehova's aan de deur.
Laatst bijgewerkt door jesito op 12-10-19 09:09, in het totaal 1 keer bewerkt

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 09:03

elnienjo schreef:
Electra63 schreef:
En al zou het in een ander land niet mogen of kunnen, dit is Nederland, een democratie waarin vrijheid van godsdienst in de grondwet staat!

Vrijheid van godsdienst houdt naar mijn idee in dat je niet vervolgd kunt worden om het soort geloof wat je aanhangt. Dus dat sommigen op zondag naar een kerk gaan en anderen naar een moskee of synagoge om hun goden aan te hangen, helemaal prima. Maar godsdienst zou verbannen mogen worden van straat en ook qua kleding hoort men er niet mee te koop te lopen. Zeker niet in functies als arts, rechter of politie.

Dit dus. Mee eens.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 09:07

Rakkie123 schreef:
jesito schreef:
Het is heel simpel.
We zijn hier in Nederland en dat de kerkklokken luiden is een traditie van ons land van vroeger.
Een moskee is iets van de moslimlanden.
Dat deze mensen een ruimte hebben waar zij hun ding kunnen doen voor hun geloof, prima.
Maar luidsprekers om op te roepen tot gebed vind ik echt niet kunnen.
Je bent in NL, pas je aan en dan mag je geloven wat je wil maar laat andere mensen met rust.

Probeer maar eens in een ander land een ritueel van hier erdoor te krijgen.

???
Van welke planeet kom jij?
Deze cultuur van ons is eeuwen lang als een razende de wereld over gegaan om mensen hun geloof op te dringen en hun ideeen op te dringen.
( Daarnaast tegelijkertijd om landen uit te buiten ( op zijn zachtst gezegd ) )

Geloof opdringen is nooit goed, hoe je het ook draait. Vroeger niet en nu ook niet.
Maar net zoals jij een mening mag hebben, mag ik dat ook.

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 09:08

elnienjo en jesito
Alle kruizen verwijderen, goed idee!
Trouwens ook alle kappeletjes van straat halen, al die onzin!

:+

"jesito
Nou, laten we dan ook onze eigen huidige christelijke, westelijke, cultuur bekeerders een goed onder de loep nemen.
Ze zijn er nog steeds.

Overigens, er is nog nooit een moslim geweest die mij zijn geloof op heeft willen dringen.
Wel belaagd door christelijke engerds, op straat, aan de deur..

Wat het te maken heeft met oproep tot gebed op vrijdag middag, wat je nu schrijft....????

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 09:21

Rakkie, ik hou er niet van op iets opgedrongen te krijgen, geeneen geloof.
Moslims drammen op andere manieren. Ik heb moslim collega's en zij passen zich goed aan.
1 meid draagt zelfs een hoofddoekje, hoor je mij echt niet over.
Iedereen mag van mij geloven wat die wil.
Maar oproepen tot een gebed van 1 specifiek geloof vind ik niet kunnen.
Daar komt ellende van en het verstoord de rust op straat. Op veel plekken is het al zo rumoerig en onrustig.

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 09:35

elnienjo schreef:
Electra63 schreef:
Klinkt erg tolerant, ik ben blij dat ik in de stad woon en niet in zo'n bekrompen dorp :+

Tolerantie is overrated.

Zeker als het tolerantie naar intolerantie betreft .
Verder zal het mij aan mijn reet roesten wat ze in Amsterdam willen. Ze doen maar.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 12:06

Rakkie123 schreef:
elnienjo en jesito
Alle kruizen verwijderen, goed idee!
Trouwens ook alle kappeletjes van straat halen, al die onzin!

:+

"jesito
Nou, laten we dan ook onze eigen huidige christelijke, westelijke, cultuur bekeerders een goed onder de loep nemen.
Ze zijn er nog steeds.

Overigens, er is nog nooit een moslim geweest die mij zijn geloof op heeft willen dringen.
Wel belaagd door christelijke engerds, op straat, aan de deur..

Wat het te maken heeft met oproep tot gebed op vrijdag middag, wat je nu schrijft....????

wat een nare post is dit, zeg...heb even de 2 andere posts gelezen, en daar wordt gewoon inhoudelijk gereageerd...hun mening is anders dan die van jou, prima...maar waarom gelijk dat belachelijk maken?? Alsof jouw mening de enige juiste is...bah.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-19 12:27

Ik heb ook van alles aan de deur gehad. Jehova. Christelijke gemeenschappen enz maar me nog nooit ,,belaagd,, gevoeld.
Altijd netjes gezegd dat ik niet geïnteresseerd was en een vriendelijk goedendag. Niks geen last van

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 12:39

Citaat:
Kan me bijna niet voorstellen dat mensen dit mooi vinden.en dan klinkt het lekker door een speaker. Lekker schel. :')

Zonder gekheid, ik vind dat we gewoon hierover moeten kunnen discussiëren.
Het is niet wit of zwart.
Ik ben heel tolerant ook al klinkt dat blijkbaar niet uit mijn posts. Ik vind het gewoon echt onzin dat gebedsoproep uit een speaker over straat moet klinken. Geldt ook voor de kerk.en ja misschien is het alleen op vrijdag maar toch wat is dan de volgende stap 1x per dag? En dan 2,3,4,5?
Het begint klein en wordt groter. Ik hoef dat gewoon niet geen speaker over straat, klaar. Daar is toch niets intolerants aan??

Als inwoner van Leiden, 30 jaar terug: die luidspreker klonk mooi, niet schel.

Waarin zit m die tolerantie dan?
Uiteraard mag je godsdienst en zo nonsens vinden.

Maar "wat is de volgende stap" "het begint klein, maar" vind ik nogal angstig klinken.
Ook dat mag - al is er geen bliksem aan.
Het probleem met tolerantie is echter wel, dat (net als met democratie) er moed voor nodig is.

En dat "iets" voor jou niet hoeft, uitstekend.
Maar tolerantie is nou krek dat het wel gebeurt omdat het voor anderen van belang is....

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 13:18

Als je tolerant bent tegenover een intolerante cultuur/religie dan komt je eigen cultuur steeds meer in het verdomhoekje te zitten. Er zijn genoeg gebieden op de wereld waar de islam de heersende cultuur is, men kan daar z'n hart ophalen als ze jammerende moskeeen willen horen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 13:21

elnienjo schreef:
Als je tolerant bent tegenover een intolerante cultuur/religie dan komt je eigen cultuur steeds meer in het verdomhoekje te zitten.

Off topic.

Er zijn stromingen in de islam zoals het wahabisme waar ik niets van moet hebben.

Maar om de hele islam zo weg te zetten - nee.

Trouwens, zo zet je je eigen cultuur ook bij het grofvuil: tolerantie is veel actiever dan 'laat iemand gewoon zijn gang gaan'.
Tolerantie is totaal iets anders dan het zielepieterige 'dat je er niets van mag zeggen'.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 13:45

elnienjo schreef:
Als je tolerant bent tegenover een intolerante cultuur/religie dan komt je eigen cultuur steeds meer in het verdomhoekje te zitten. Er zijn genoeg gebieden op de wereld waar de islam de heersende cultuur is, men kan daar z'n hart ophalen als ze jammerende moskeeen willen horen.

Wat wil jij doen dan? Intolerant zijn tegen andere culturen? Succes, jij bepaald gelukkig niet hoe of wat er gebeurd in NL.

Mijn inziens hoor je hier ook eigenlijk niet te wonen als je zo bekrompen en racistisch kan denken. Nederland is een democratisch en vrij land. Als je zo'n hekel hebt aan alles wat niet in jou straatje past moet je maar gewoon weggaan vind ik. Heb sowieso een hekel aan al die 'klagers' Zie op Facebook ook continu van die domme kreten voorbij komen over hoe de Nederlandse cultuur is veranderd en dat het land niet meer van 'ons' is. (Wie is ons, is dan het eerste wat ik mij afvraag?)
Dan ga je toch lekker ergens anders heen als je het zo verschrikkelijk vind. :+ Nee, als het puntje bij paaltje komt vinden die mensen het hier vaak toch wel heel fijn.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 15:00

Shaggy09 schreef:
elnienjo schreef:

Wat wil jij doen dan? Intolerant zijn tegen andere culturen? Succes, jij bepaald gelukkig niet hoe of wat er gebeurd in NL.

Mijn inziens hoor je hier ook eigenlijk niet te wonen als je zo bekrompen en racistisch kan denken. Nederland is een democratisch en vrij land. Als je zo'n hekel hebt aan alles wat niet in jou straatje past moet je maar gewoon weggaan vind ik. Heb sowieso een hekel aan al die 'klagers' Zie op Facebook ook continu van die domme kreten voorbij komen over hoe de Nederlandse cultuur is veranderd en dat het land niet meer van 'ons' is. (Wie is ons, is dan het eerste wat ik mij afvraag?)
Dan ga je toch lekker ergens anders heen als je het zo verschrikkelijk vind. :+ Nee, als het puntje bij paaltje komt vinden die mensen het hier vaak toch wel heel fijn.

Gelukkig ben jij blijkbaar net zo min tolerant als ik :D

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-19 16:04

Tolerant...tolerant..hoe ver kan men eigenlijk gaan dat je überhaupt tolerant blijft?
Heel langzaam schuift er van alles in want we zijn zo lekker tolerant.....