Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Astorga schreef:De wereld kan wel vergaan door één keer xtc. Iig de wereld van een familie en vriendengroep toen hun zoon/neefje/vriend overleed door één zo'n snoepje.
Ik vind juist dat er veel te makkelijk over gedacht wordt.
Ben op werk ook jongere tegengekomen met hartspierschade door dergelijk snoepgoed. Lekker dan als je de rest van je leven met dat hart moet doen.
Voor de patiëntengroep waar ik voor zorg is de afgelopen decennia de levensverwachting juist enorm gegroeid door de ontdekking van bepaalde medicatie. Dat betekent wel dat zij op latere leeftijd vaak chronische problemen hebben, maar alternatief was dat zij die latere leeftijd niet zouden kunnen bereiken.
Maar goed. Mijn mening is vast niet hip en populair onder de huidige drugsgebruikers.
Astorga schreef:Ik drink hooguit een keer of vier per jaar alcohol.
Dat alcohol ook gevaarlijk kan zijn doet niet af aan de mogelijke effecten van drugs. Daarnaast heb ik nog nooit gehoord van iemand die stierf aan zijn of haar allereerste glas bier.
Memories schreef:Ja de persoon bepaalt nog altijd zelf of ie drugs neemt of niet met alle risico’s van dien. Tegenwoordig is er zo ontzettend veel bekend over harm reduction, er zijn testservices etc. Het is een risico wat men zelf neemt en om dan ‘boos’ te worden op de drugs vind ik nogal naïef.
Ailill schreef:Ik vraag me wel af wie er allemaal z'n/haar drugs laat testen
Citaat:In 2009 bracht de RIVM het rapport Ranking van drugs uit. Hierin beoordeelde een panel van experts drugs op een aantal aspecten: acute en chronische toxiciteit, verslavingspotentie, en individuele en maatschappelijke sociale schade. De RIVM kwam tot de volgende totaalscore van meest schadelijke drugs:
Crack (basecoke)
Heroïne
Tabak
Alcohol
Cocaïne
Metamfetamine
Amfetamine
GHB
Benzodiazepinen (slaap- en kalmeringsmiddelen)
Cannabis
Ketamine
Xtc
Khat
LSD
Paddo’s
Dioxide schreef:Vergeet het fenomeen groepdruk niet. Als je nog nooit drugs gebruikt hebt en je vrienden duwen er meteen een hele pil (of twee) in, dan ben je snel geneigd het zelfde te doen.
Toch vond ik programma's als Spuiten en Slikken altijd een goede voorlichting voor de jeugd. Experimenteren is leuk, maar gebruik wel je verstand.
SindyKaya schreef:Whale schreef:Drugstesten op feesten en festivals is verboden toch? (Wat mij ieder geval bijstaat?) Zouden ze gewoon moeten toestaan, zou een hoop ellende schelen.
Of het verboden is durf vraag ik me dus af omdat er op sommige festivals wel testpunten zijn.
Dioxide schreef:Lau schreef:Dan heb je echt de verkeerde vrienden die zelf niet weten waar ze mee bezig zijn.
Mee eens Lau, maar hoeveel 16+ers realiseren zich dit bij de eerste keer gebruiken?
Dioxide schreef:Lau schreef:Dan heb je echt de verkeerde vrienden die zelf niet weten waar ze mee bezig zijn.
Mee eens Lau, maar hoeveel 16+ers realiseren zich dit bij de eerste keer gebruiken?
Astorga schreef:Ik ben of ken geen maffia. Ken wel collega's die vanuit EMS de 'ging toch niet helemaal goed'-gevallen mogen opvangen bij feesten en festivals. En ik schop er tegenaan dat dit normaal gevonden moet worden.
Hoeveel gebruikers laten iedere pil testen? Kan nl goed voorkomende werkzame stof niet gelijk verdeeld is over een batch pillen.