De Notre-Dame staat in brand

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 21:24

Palmera"
[quote="Benzz schreef:
Renske_W schreef:
Wat ik net van CNN begreep is dat ze alleen van buitenaf blussen.
Doordat het een stenen gebouw is, is het van binnen een oven.
Dus ik vrees dat ze ook geen kunstschatten kunnen redden op dit moment.

Net op CNN, alles is gered qua kunst.

Dat is iets _/-\o_
Neemt niet weg dat het zeer pijnlijk is.[/quote]

De franse tv geeft aan dat er geen uitspraken nog over gedaan kunnen worden .... dus nog niet te vroeg juichen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 21:25

Kan me niet voorstellen dat ze het orgel ook gered hebben?

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 21:26

Gimme_Joy schreef:
Een monument. Juist in deze tijd. De tijd dat we allemaal lijken te zoeken naar onze identiteit en de wereld sinds de val van de muur weer overkookt. Mensen grijpen dan terug naar wat ze kennen en wat er al eeuwen is. Een rots in de branding. Dat is nu weg. Onze cultuur en identiteit stoelt deels op dit soort gebouwen en de schatten die ze bevatten.

Dus grapjes maken vind ik echt niet op z'n plaats. Dit is een aderlating voor de westerse cultuur. Ik zal best lekker slapen vannacht, maar het verlies is inmens. |(

Mee eens!

Shaggy09

Re: De Notre-Dame staat in brand

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 21:28

Het is heel verdrietig maar niet alles is weg hé. Ik snap de emotie rondom dit monument volkomen, het is verschrikkelijk, maar we hebben ook nog hele mooie andere historische monumenten die onze cultuur koestert.

Urbiezira

Een aderlating is het juiste woord...

Wij hebben het nieuws uitgezet. Merk dat het me toch echt wel veel doet.

Anoniem

Ik las op een facebook dat een blushelikopter/vliegtuig een risico is omdat het een stedelijk gebied is. Je weet niet welke gevolgen het storten van water heeft, zoals stoomvorming of instorting etc.
Geen idee wat van bovenstaande waar is.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 21:32

Bubblewrap schreef:
Ik las op een facebook dat een blushelikopter/vliegtuig een risico is omdat het een stedelijk gebied is. Je weet niet welke gevolgen het storten van water heeft, zoals stoomvorming of instorting etc.
Geen idee wat van bovenstaande waar is.

De muren hebben ook veel te verduren en zijn ook oud. Zo'n bak water lozen boven een bosbrand is effectief maar bij gebouwen loop je ook een risico dat je juist veel schade aanbrengt doordat de muren door de waterdruk instorten.

pjotrg

Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 21:33

Het orgel zal zeker verloren zijn. Dat kan bijna niet anders. De pijpen zijn van hout of een mengsel van lood en tin, hetgeen een laag smeltpunt heeft. De orgelkas is van hout, dus dat brandt ook als een fakkel.

Het orgens stond vlak voor het grote ronde raam tussen de torens
Laatst bijgewerkt door pjotrg op 15-04-19 21:42, in het totaal 1 keer bewerkt

ArankaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 21:35

Vreselijk dit Y;(

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 21:37

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 21:39

Ja, het is eeuwig zonde van de historie van dit gebouw en de werken die vernietigd zijn. Geluk bij een ongeluk dat er door de UNESCO zal geholpen worden met herbouwen. Dat geeft de verloren werken niet terug maar wel het iconische gebouw.

Ik ben eerder blij dat er geen gewonden lijken te zijn gevallen en dat dit niet meteen door een aantal kampen weer afgeschoven wordt onder "het is vast terrorisme geweest.".

Maar wat een "omg ons leven gaat nooit meer hetzelfde zijn?"-hysterie zeg.. Tijdens de reis in de 4e ben ik ook bij de Notre Dame geweest (ik ga geen gebedshuizen in, heb ik niets te zoeken), imposant gebouw - maar life changing als "random toerist"? Nee. Gaan we ook allemaal huilen als er een grote moskee in de fik zou staan? Vast niet.

Als je er regelmatig kwam om je geloof uit te oefenen, rust te zoeken of waar jij je in de Notre Dame prettig bij voelde dan snap ik wél heel goed dat dit zeker impact heeft op je.

Supervixen schreef:
Echt vreselijk, maar er is al iemand aangehouden..

[ [url=m/Qhm7mP.jpg]Afbeelding[/url] ]

Haters gonna hate, maar... :') _O-

Supervixen schreef:
Ach kom op jongens niet zo aanstellen, er zijn al meer prachtige gebouwen vernietigd. En ja ik vind het ook vreselijk, ben er ook geweest. Maar kan de creativiteit van mensen die dit maken wel waarderen.
Het is niet alsof jullie hier nu niet van kunnen slapen.

_/-\o_
Laatst bijgewerkt door Dioxide op 15-04-19 21:42, in het totaal 1 keer bewerkt

dieseltje09

Ja het orgel is verloren inderdaad, dat is wel met zekerheid te zeggen.

Blusvliegtuigen is in stedelijk gebied geen optie, ze kunnen best precies zijn maar als je met zoveel geweld zoveel water loost verwoest je meer dan je red. Paar meter er naast en het dak van de woonhuizen ernaast zakt naar de grond. Of de muren van de klokkentorens verwoest je omdat ze de druk van de enorme hoeveelheid water niet aan kunnen

Getup

Dit doet mij toch wel wat....dit prachtige gebouw....

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 21:40

Pffff Y;(

Een schrale troost dat de "mobiele" kunst gered is. Maar inderdaad alle mozaïeken, fresco's en beeldhouwwerk... poeh -O-

En dat ook zo vlak voor het belangrijkste Katholieke feest van het jaar...

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 21:41

Ik hoop toch niet dat de gele hesjes hier iets mee te maken hebben.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 21:42

Sorry Dioxide ik ben het absoluut met je oneens. Dat is voor iedereen anders toch?

En dan probeer je rekening te houden met het verdriet van mensen, is mij geleerd.
Laatst bijgewerkt door Gimme_Joy op 15-04-19 21:42, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Hopelijk is er iets van de reikwieen gered.

Maar vreselijk nieuws. En gatverdamme onsmakelijke grappen nu al :r niet leuk, niet grappig en erg ongepast.

Dit gebouw en zijn historie zijn belangrijk voor mensen, gelovigen, geschiedkundigen, parijzenaren, fransen. Y;(
Laatst bijgewerkt door karuna op 15-04-19 21:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Shaggy09

Britta31 schreef:
Ik hoop toch niet dat de gele hesjes hier iets mee te maken hebben.

Ach hou toch op

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 21:43

"Veel kunstwerken in de Notre-Dame zijn veilig. De schatkamer van de kathedraal is intact. Dat meldt het Franse tijdschrift Paris Match, op gezag van een priester van de Notre-Dame.

In de schatkamer liggen enkele relikwieën van Christus: de doornenkroon, een stuk uit het kruis en van de spijkers die zouden zijn gebruikt bij de kruisiging."
Liveblog nu.nl

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 21:44

Pal aan het begin van de Stille Week idd ... Ai, daar had ik nog niet eens bij stilgestaan. Wat een hel moet dit ook zijn voor alle priesters/medewerkers zeg -O-

@Britta, er moet nog onderzocht worden, maar het lijkt nu al vrij duidelijk dat de restauratiewerkzaamheden op het dak de oorzaak zijn. Speculeren over gele hesjes is dus nergens voor nodig :x

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 21:46

Kan iedereen elkaar in elkaars waarde laten ? Het is verschrikkelijk dat ze in brand staat. Maar laten we blij wezen dat er geen gewonden zijn gevallen en even in de gaten houden dat het in theorie een gebouw is wat in brand staat.
Niet oneerbiedig bedoeld en het is eeuwig sonde maar dat wil niet zeggen dat er niet anders over gedacht mag worden of er geen humor bij mag komen kijken.
Respectloos is elkaar zo afzaniken en niet in elkaars waarde laten ookal is het niet het jouwe ;)

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 21:47

Pff ik heb gewoon het gevoel dat er iemand is overleden, zo vreemd. Hopelijk blijft er nog een deel van over en is de brand snel geblust.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 21:47

Gimme_Joy schreef:
Sorry Dioxide ik ben het absoluut met je oneens. Dat is voor iedereen anders toch?

En dan probeer je rekening te houden met het verdriet van mensen, is mij geleerd.

Mij dus ook.

Ongeacht hoe je zelf denkt, je kunt ook gewoon het respect opbrengen om een ander het wél erg te laten vinden.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 21:48

Jeetje vind dit toch heftiger dan ik dacht.. Zie nu net een stukje op rtl4.
Zo zonde! Ik hoop dat ze zoveel mogelijk nog kunnen redden.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-19 21:49

Vreselijk maar ik ga nou niet staan huilen. Misschien ben ik er te nuchter in. Vind het jammer dat er een historisch gebouw in vlammen op is gegaan. Maar gelukkig is de kunst gered.

En Trump wil ook maar misschien gewoon helpen?

En de opmerking dat het paasvuur vroeg is zoals ik die voorbij zag komen vind ik ook ongepast.