Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Shaggy09 schreef:Dat je zogenaamd aan de drugs gaat als sekswerker slaat inderdaad echt kant noch wal. Ik zag laatst een aflevering van Kees vd Spek over sekswerkers in Thailand. Daar zitten de meeste aan de crystal meth ja, hier niet. Is ook weer zo'n totaal nutteloze invulling.
Lusitana schreef:Veel mensen met welk om het even beroep gebruiken wel eens alcohol en (party) drugs.
Waarom zouden sexwerkers een uitzondering zijn en waarom zou je daar belang aan hechten ?
goldenarrow schreef:Ik had dit getypt toen je nog geen aanvulling had gedaan. Ik heb het over het eerste artikel dat je linkt waarbij ze het over een bron uit 2001 hebben.
Lusitana schreef:Veel mensen met welk om het even beroep gebruiken wel eens alcohol en (party) drugs.
Waarom zouden sexwerkers een uitzondering zijn en waarom zou je daar belang aan hechten ?
DezeNaam schreef:Omdat de reden van het druggebruik anders is? Voor mij zit er wel verschil tussen als je drugs gebruikt op een feestje om plezier te hebben, dan dat je het doet om je problemen te vergeten tijdens het werk.
DezeNaam schreef:Shaggy09 schreef:Dat je zogenaamd aan de drugs gaat als sekswerker slaat inderdaad echt kant noch wal. Ik zag laatst een aflevering van Kees vd Spek over sekswerkers in Thailand. Daar zitten de meeste aan de crystal meth ja, hier niet. Is ook weer zo'n totaal nutteloze invulling.
Graag even ophouden met je constante 'nutteloze invulling'. Een deel van de prostituees gaat/is aan de drugs. Misschien niet allemaal nee, klopt zeker. Maar omdat niet alle prostituees aan de drugs gaan (wat ik ook niet zeg, mijn voorbeeld verhaal stond niet voor alle prostituees, dat is jouw invulling ervan) wilt niet zeggen dat het een 'nutteloze invulling' is. Misschien zou je zelf ook wat nuttig mee kunnen delen door bijvoorbeeld cijfers te geven van hoeveel sekswerkers er geen drugs gebruiken. Ze moeten daarom niet eens aan de dramatische meth gaan, alcohol is ook gewoon een drugs. Het gaat niet om af en toe een glaasje drinken maar om drugsmisbruik.
"Bij prostituees is drugsgebruik vaak een van de redenen geweest om dit werk te gaan doen, maar de omgekeerde situatie komt ook voor (dat geldt overigens ook voor andere factoren die met drugsgebruik in verband worden gebracht). Afhankelijk van het feit of het prostitueren vóór of na de drugsverslaving is begonnen, blijken er variaties in de patronen van het drugsgebruik te bestaan. Uit een Italiaans kwalitatief onderzoek onder straatprostituees bleek dat degenen die als gevolg van problemen bij het werken als prostituee met drugs waren begonnen, over het algemeen alcohol, kalmerende middelen of andere psychoactieve medicijnen gebruikten; degenen die aangaven dat de drugsverslaving de belangrijkste oorzaak was geweest om in de prostitutie te gaan, gebruikten meestal heroïne als primaire drug (Calderone et al., 2001)." http://ar2003.emcdda.europa.eu/nl/page074-nl.html
En dit is een verslag van de Europese Unie, geen invulling van mij dus. En ja, het onderzoek ging over straatprostituees, klopt inderdaad dat dit niet hetzelfde is als prostituees in bordelen. Als jij daar wel meer onderbouwde informatie over vindt, voel je vrij om het mee te delen.
Artikel over drugs en geweld: https://www.nrc.nl/nieuws/2018/07/04/in ... j-a1608956
Onderzoek waar het artikel op gebaseerd is.
"Kwalitatieve data-analyse suggereert dat
sekswerkers in dit onderzoek regelmatig
middelen gebruiken. Een geïnterviewde
sekswerker denkt dat sekswerkers alcohol, en
vooral drugs, gebruiken om hun zelfvertrouwen
te vergroten, en lang(er) door te kunnen werken"
"Iets minder dan helft van de sekswerkers (46%)
gebruikte in het afgelopen jaar weleens alcohol
bij het werk. Een kwart (27%) gebruikte
weleens softdrugs en ongeveer evenveel
respondenten (26%) gebruikten weleens
harddrugs tijdens het werk in het afgelopen jaar.
Kalmeringstabletten en andere
(voorgeschreven) medicijnen werden door 13%
van de respondenten een keer of vaker gebruikt
tijdens het werk in het afgelopen jaar.
Kwantitatieve data-analyse laat zien dat
sekswerkers die in de afgelopen twaalf
maanden zelf alcohol gebruikten significant
meer odds hebben op beide vormen van fysiek
geweld, twee vormen van seksueel geweld,
financieel economische uitsluiting en twee
vormen van emotioneel geweld. "
En ook hoe het zit met alle anderstalige prostituees die hier vrijwillig werken en 'bescherming' krijgen van de politie? Erg moeilijk als je de taal niet kan spreken.
"Opvallend is dat taal een beschermend effect
heeft voor aanranding en verkrachting. Dit
betekent dat sekswerkers die de Nederlandse
taal onvoldoende beheersen, 1.6* minder odds
op aanranding en verkrachting hebben in
vergelijking tot sekswerkers die de taal wel
voldoende beheersen. Het zou kunnen dat
sekswerkers die de Nederlandse taal niet
voldoende begrijpen aanranding of verkrachting
anders interpreteren."
https://www.soaaids.nl/sites/default/fi ... geweld.pdf
DezeNaam schreef:Shaggy09 schreef:Dat je zogenaamd aan de drugs gaat als sekswerker slaat inderdaad echt kant noch wal. Ik zag laatst een aflevering van Kees vd Spek over sekswerkers in Thailand. Daar zitten de meeste aan de crystal meth ja, hier niet. Is ook weer zo'n totaal nutteloze invulling.
Graag even ophouden met je constante 'nutteloze invulling'. Een deel van de prostituees gaat/is aan de drugs. Misschien niet allemaal nee, klopt zeker. Maar omdat niet alle prostituees aan de drugs gaan (wat ik ook niet zeg, mijn voorbeeld verhaal stond niet voor alle prostituees, dat is jouw invulling ervan) wilt niet zeggen dat het een 'nutteloze invulling' is. Misschien zou je zelf ook wat nuttig mee kunnen delen door bijvoorbeeld cijfers te geven van hoeveel sekswerkers er geen drugs gebruiken. Ze moeten daarom niet eens aan de dramatische meth gaan, alcohol is ook gewoon een drugs. Het gaat niet om af en toe een glaasje drinken maar om drugsmisbruik.
"Bij prostituees is drugsgebruik vaak een van de redenen geweest om dit werk te gaan doen, maar de omgekeerde situatie komt ook voor (dat geldt overigens ook voor andere factoren die met drugsgebruik in verband worden gebracht). Afhankelijk van het feit of het prostitueren vóór of na de drugsverslaving is begonnen, blijken er variaties in de patronen van het drugsgebruik te bestaan. Uit een Italiaans kwalitatief onderzoek onder straatprostituees bleek dat degenen die als gevolg van problemen bij het werken als prostituee met drugs waren begonnen, over het algemeen alcohol, kalmerende middelen of andere psychoactieve medicijnen gebruikten; degenen die aangaven dat de drugsverslaving de belangrijkste oorzaak was geweest om in de prostitutie te gaan, gebruikten meestal heroïne als primaire drug (Calderone et al., 2001)." http://ar2003.emcdda.europa.eu/nl/page074-nl.html
En dit is een verslag van de Europese Unie, geen invulling van mij dus. En ja, het onderzoek ging over straatprostituees, klopt inderdaad dat dit niet hetzelfde is als prostituees in bordelen. Als jij daar wel meer onderbouwde informatie over vindt, voel je vrij om het mee te delen.
Artikel over drugs en geweld: https://www.nrc.nl/nieuws/2018/07/04/in ... j-a1608956
Onderzoek waar het artikel op gebaseerd is.
"Kwalitatieve data-analyse suggereert dat
sekswerkers in dit onderzoek regelmatig
middelen gebruiken. Een geïnterviewde
sekswerker denkt dat sekswerkers alcohol, en
vooral drugs, gebruiken om hun zelfvertrouwen
te vergroten, en lang(er) door te kunnen werken"
"Iets minder dan helft van de sekswerkers (46%)
gebruikte in het afgelopen jaar weleens alcohol
bij het werk. Een kwart (27%) gebruikte
weleens softdrugs en ongeveer evenveel
respondenten (26%) gebruikten weleens
harddrugs tijdens het werk in het afgelopen jaar.
Kalmeringstabletten en andere
(voorgeschreven) medicijnen werden door 13%
van de respondenten een keer of vaker gebruikt
tijdens het werk in het afgelopen jaar.
Kwantitatieve data-analyse laat zien dat
sekswerkers die in de afgelopen twaalf
maanden zelf alcohol gebruikten significant
meer odds hebben op beide vormen van fysiek
geweld, twee vormen van seksueel geweld,
financieel economische uitsluiting en twee
vormen van emotioneel geweld. "
En ook hoe het zit met alle anderstalige prostituees die hier vrijwillig werken en 'bescherming' krijgen van de politie? Erg moeilijk als je de taal niet kan spreken.
"Opvallend is dat taal een beschermend effect
heeft voor aanranding en verkrachting. Dit
betekent dat sekswerkers die de Nederlandse
taal onvoldoende beheersen, 1.6* minder odds
op aanranding en verkrachting hebben in
vergelijking tot sekswerkers die de taal wel
voldoende beheersen. Het zou kunnen dat
sekswerkers die de Nederlandse taal niet
voldoende begrijpen aanranding of verkrachting
anders interpreteren."
https://www.soaaids.nl/sites/default/fi ... geweld.pdf
anjali schreef:Omdat ik vind dat sex bij liefde hoort. En sex zonder liefde,waar dan ook nog voor betaald moet worden,dan wordt het gedegradeerd tot handelswaar. En iedereen verdient toch beter. Ja, ook en vooral die gehandicapten waar pien het over had, die dan maar een prostituee moeten inhuren! Die hebben toch ook recht op ware liefde. Er is een jaar of wat geleden ook een datingprogramma op de tv geweest waarin men trachtte relaties te zoeken voor gehandicapten.Dat is toch heel wat beter .