Verbod op consumentenvuurwerk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 10:57

Graag een verbod :) Als elke burger van onze gemeente 1 Euro extra belasting zou betalen zouden ze een gigantisch vuurwerk gecontroleerd kunnen afsteken om 12 uur.
Alleen troep op de plaats waar het afgestoken is.

Maar hier wordt al jaren over gesproken, ik denk dat we er nog lang niet zijn.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 10:59

Nederlanderse kinderen hebben inderdaad ook een naam dat ze bijvoorbeeld op vakantie als projectielen rondracen in vliegvelden (moeten immers kind kunnen zijn).
Het is me pas echt duidelijk geworden toen ik na jaren eens bewust rondkeek in een NL supermarkt. Dat soort rondren gedrag zie ik hier echt niet.

Ik maak me hier totaal geen zorgen om vuurwerk, hooguit in specifieke wijken in steden, maar zeker niet in de binnenstad dan staat er gelijk politie voor je neus.

Caaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 11:00

hier in belgisch noord-limburg geldt er een verbod in een deel gemeentes. dit werd beantwoord met de grootste hoeveelheid vuurwerk die hier ooit is afgestoken en een groep volwassen mannen (30plussers) die op het rondpunt vuurwerk naar de auto's, hulpverleners,... aan het afsteken waren. het verbod hier zorgde alleen maar voor meer stress.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 11:08

verootjoo schreef:
Magrathea schreef:
Nou dat is dus exact wat er wel gebeurt verootjoo :+ Kijk maar naar Sizzles voorbeeld van Zwitserland.

Ja, precies. En daarom ben ik me dus aan het afvragen hoe dat kan :+ Ik vind gelijk een verbod zo drastisch.

Een mentaliteit. Een cultuur. Geen idee. In ieder geval niets wat je voor de komende jaarwisseling gaat regelen.

Als je een kind dertig keer waarschuwt moet je op een gegeven moment het speelgoed maar afpakken als ie er niet verantwoordelijk mee kan omgaan.

Overigens zag ik een erg goede vergelijking deze week. Iemand zei: het is net als met vuurwapens. Er zijn veel mensen die verantwoordelijk om kunnen gaan met vuurwapens en nooit opzettelijk iemand zouden doden maar bijv alleen voor de sport/hobby schieten op targets ofzo. Voor die mensen is het heel vervelend dat wapenbezit zo streng gereguleerd is. In een perfecte wereld is dat ook niet nodig want dan gaat iedereen er fatsoenlijk mee om. Helaas zijn de risico's te groot om dan maar te vertrouwen op de eigen verantwoordelijkheid van mensen.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 11:49

verootjoo schreef:
Maar blijkbaar leidt het alleen in NL tot ellende hoor ik hier in het topic. Terwijl het in het buitenland ook gewoon vrij verkrijgbaar is.
Waarom kan het daar wel?
Dat lijkt me meer de moeite waard om te onderzoeken ipv gelijk alles af te schaffen en het ook voor de mensen te verpesten die het wel leuk vinden maar alleen echt met oud&nieuw.

Omdat het in veel gevalen helemaal niet het vuurwerk is dat de problemen veroorzaakt, maar dat het hooguit wordt ingezet als middel om rotzooi te trappen. Rotzooi die in 'probleemplaatsen' minstens even sterk verbonden is met Oud en Nieuw als vuurwerk, en die begrijpelijkerwijs ook niet met een vuurwerkverbod zal verdwijnen.

Kijk bijvoorbeeld eens naar de traditie van het auto's verbranden in Veen. De auto's worden al jarenlang door de eigen gemeenschap aangeleverd (anders dan bijvoorbeeld in Culemborg of Utrecht, waar auto's van niet-betrokken particulieren het altijd moeten ontgelden), en de branden worden steevast door 'de autoriteiten' (van buitenaf) bestreden.

Inzet van de strijd is daar, en ook in Scheveningen/Duindorp, of op andere plaatsen waar de boel vaak 'uit de hand loopt', de vraag wie de baas is in de eigen wijk/dorp/buurtschap: de lokale gemeenschap of de (van buiten-/bovenaf opgelegde) officiële instanties? Dat en de onderlinge rivaliteit/competitie tussen naburige gemeenschappen.

Die traditie/strijd/problemen pak je niet aan met een halfslachtig vuurwerkverbok. Een echte oplossing is er alleen als die vanuit de gemeenschap zelf komt en daar breed gedragen wordt, of als die van bovenaf komt en dan met keiharde hand en een lange adem wordt gehandhaafd, waarbij in eerste instantie eerst een escalatie t.o.v. de huidige situatie verwacht kan worden.

Magrathea

Re: Verbod op consumentenvuurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 12:51

Dat gedoe om het vreugdevuur is wel echt te idioot voor woorden aan het worden.
Ze weten niet precies hoe hoog de stapel was, maar wél dat ie niet TE hoog was. :+ Jaja.
En de organisator zegt letterlijk in het nieuws dat als de gemeente wil optreden tegen dat men de regels aan de laars lapt "ze wel de wijk weer in gaan, is dat wat ze willen?" Ja sorry hoor maar die houding zorgt er dus voor dat we nu staan waar we staan :\ Echt schokkend.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 13:54

Nog steeds actueel.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 16:20

Magrathea schreef:
Ze weten niet precies hoe hoog de stapel was, maar wél dat ie niet TE hoog was. :+ Jaja.
En de organisator zegt letterlijk in het nieuws dat als de gemeente wil optreden tegen dat men de regels aan de laars lapt "ze wel de wijk weer in gaan, is dat wat ze willen?" Ja sorry hoor maar die houding zorgt er dus voor dat we nu staan waar we staan : Echt schokkend.

Echt schandalig. Een grote bek en een beetje dreigen en je mag alles?? Moet toch omgekeerd worden. Als de politie nou eens de macht had om zoveel indruk te maken.................

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 17:13

Zolang mensen met hun dreigementen en grootspraak weg komen zal er niets veranderen. Politie zal in zulke gevallen toch echt hun macht moeten gaan gebruiken, of dat nu bij vuurwerk is of bij het vuur

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 17:36

Ik heb veel respect voor het beroep politie echter heb ik nu al 2x meegemaakt dat een kennis in de problemen zat omdat een (pension)klant niet betaalde en waarbij ze van de politie het advies kregen niets te doen omdat de niet betalende partij als zeer gevaarlijk bekend staat (en nee zij konden daar ook niets mee).
Dus de een kon naar zijn service kosten fluiten en de ander zat met een paard dat iedere maand geld kostte.
Dan heb toch wel mijn twijfels bij dat handhaven inderdaad.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 17:41

Politie moet ook meer macht krijgen. Als ze nu ook maar even te hard ingrijpen, huilt iedereen en is de politie de banketstaaf.

Van Den Haag vind ik het echt heel vreemd. Mijn ervaring is juist dat grotere steden veel beter weten hoe dit soort problemen aan te pakken.

Wij wonen nu al jaren in een dorp en daarvoor een ander dorp en hier is het veel meer bekende van elkaar, die familie ( naam ) mag alles, die is familie van of bevriend met...............etc etc. Hier handhaven ze echt veel minder dan wij in grotere plaatsen gewend waren ook.
Toen wij in Almere woonden, werden mensen die vuurwerk afstaken voor de 31e opgepakt en zaten met oud en nieuw in een cel of bij bureau halt.

Daar tegenover kwam bij ons in de zaak in Amsterdam de politie wel altijd even langs voor de feestdagen en zij adviseerden wel bij ee overval en dergelijke altijd het geld te geven bijv. Alle keren dat er ingebroken is en we overvallen zijn, wel aangifte gedaan, maar compleet nutteloos.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 17:43

Hier op de hoek gaan ze vrolijk door met afsteken. Heb net niet zo vriendelijk uit het raam geschreeuwd dat oud en nieuw voorbij is en dat ze moeten kappen. Hadden ze schijt aan dus net de politie gebeld. Hond was net weer een beetje in goede doen en die is nu weer over de pis. Normaal bel ik niet maar het is nu wel mooi geweest. Benieuwd of ze er wat mee doen. Op zich hebben we best een paar goede wijkagenten

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 18:27

ik hoorde langskomen, meldplicht voor raddraaiers.
En zelfs opsluiten tot nieuwjaarsdag.

Nou, als het beter werkt dan met die voetbalhooligans, ben ik voor.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 18:30

Welke voetbalhooligans? In Nederland is dat tegenwoordig nauwelijks een probleem hoor.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 19:45

dan heeft het wel gewerkt.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 20:43

A3a1 schreef:
ik hoorde langskomen, meldplicht voor raddraaiers.
En zelfs opsluiten tot nieuwjaarsdag.

Nou, als het beter werkt dan met die voetbalhooligans, ben ik voor.

Dat is dus wel een probleem; in een tijd dat het al super druk is is het amper mogelijk om achter de mensen aan te gaan die zich niet melden.
Het supersnelrecht wordt tegenwoordig wel vaker toegepast geloof ik (dus binnen een week ofzo een veroordeling voor vuurwerkidioten), dan sta je binnen no time al papiertjes te prikken.

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 10:04

Ach, als we nog politiemensen over hebben om elders korpsen te gaan trainen stel ik een tegenprestatie voor: handhaving vanaf 28 dec! En dan liefst met internationale collega’s die iets minder Nederlands denken.

Werd vanmorgen wakker met een briljant plan: een grote ondergrondse verzetsbeweging! (Oké, ik kijk teveel films) onder het motto: er is altijd een moment waarop die kofferbak met kilo’s vuurwerk open moet na het shoppen... een klein molotovcocktailtje zou het moeten doen toch?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 11:57

Dat respect voor politie en angst voor de hoge straffen moet je niet alleen rond oud en nieuw hebben natuurlijk. Dat moet er gewoon altijd zijn.
Zelfde als de mensen weer iemand aan moeten kunnen spreken op gedrag en dat dit indruk maakt ipv mensen dan gevaar lopen.

Als je een rotjochie in zijn kraag pakt, moeten de ouders zich schamen en hun excuses aanbieden, niet tegenover je gaan staan en hun prinsje beschermen en op een voetstuk zetten, waardoor kinderen/jeugd maar denken dat ze vogelvrij zijn.

Ik betwijfel alleen of we het nog kunnen omkeren. Je hoort en leest wel overal dat mensen boos zijn, dit niet meer zo willen etc etc, maar het is er al zo lang ingeslopen dat we misschien dat niet meer zo kunnen omkeren.

Het is ook vreemd dat er zo weinig controle is. Wij woonden tot 7jr geleden 3 jaar heel dichtbij de grens en de week voor oud en nieuw werden heel veel auto's aangehouden om te controleren op Duits vuurwerk. Daar hoor ik nu niks meer over.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 12:49

superpony schreef:
Magrathea schreef:
En de organisator zegt letterlijk in het nieuws dat als de gemeente wil optreden tegen dat men de regels aan de laars lapt "ze wel de wijk weer in gaan, is dat wat ze willen?" Ja sorry hoor maar die houding zorgt er dus voor dat we nu staan waar wees staan : Echt schokkend.

Echt schandalig. Een grote bek en een beetje dreigen en je mag alles?? Moet toch omgekeerd worden. Als de politie nou eens de macht had om zoveel indruk te maken.................

Ok. De politie krijgt meer macht en mag meer gaan doen met ingrijpen desnoods met hulp van de ME.
Stel je eens voor. De situatie loopt uit de hand en de ME begint met charges en de politie ook. Er staat een of andere droeftoeter die de boel gaat filmen zonder te laten zien wat er voor af is gegaan... De reacties die erop volgen. Want de politie is fout dan volgens de mensen.
Sinds de opkomst van social media gaat het allemaal niet meer zo makkelijk

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 14:15

Ik woon aan de Belgische grens en hier waren wel veel controles. :j

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 15:34

Purny, dat is regeren met angst.
Oei laten we maar geen ruzie maken met de boeven want dan worden ze misschien boos.
We geven liever een parkeerboete want dan hoef je de persoon niet te zien.
Niet handhaven uit angst dat er iemand gaat vechten geeft een staat waar de politie geregeerd wordt door bendes ipv omgekeerd. Blijkbaar is dat overigens al deels zo als ik de ervaringen van mijn kennissen meereken.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 15:39

Purny, dat wat je nu zegt, is dus precies het probleem. Bang dat de politie de l*l is, omdat ze te hard optreden......
In andere landen is het nog vrij normaal dat de politie zijn knuppel gebruikt als je een beetje bijdehand doet. Als je naar bepaalde landen op vakantie gaat, weet iedereen; respect voor de politie, niet te lollig doen, etc etc.
Als mensen naar Nederland komen, vertellen ze elkaar; in Nederland mag alles. Politie daar kan je niks maken.

Als de politie mag ingrijpen en het wordt gefilmd, kan niemand er wat over zeggen.

En buiten alles om, is het binnen Nederland al een enorm verschil hoe politie met burgers omgaat.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 15:44

Een vriend van mijn partner dacht vroeger ooit eens lollig te zwaaien naar de douane bij de Zwitserse grens zonder te stoppen.
Er sprongen 50 meter verder direct 4 man met geweren en honden op hun pad _O-
Ze hebben echt de hele auto binnenstebuiten gekeerd :')

In Basel staan ze tijdens het stappen vaak in hun auto in donkere steegjes in de binnenstad. Zodra er een ruzie uit de hand loopt rijden ze dan ineens tevoorschijn, vind dat behoorlijk indrukwekkend als je het stappen in NL gewend bent :P

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 15:45

Wat purny denk ik bedoelt is dat het voor de politie niet zo makkelijk is om "gewoon harder op te treden".
Het is een slechte zaak maar wel een waar aan gewerkt moet worden.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 15:50

Wat mij betreft mag er per direct een verbod komen.
Keer op keer blijkt maar weer dat teveel mensen niet om kunnen gaan met de bestaande regels rondom vuurwerk.
Was het maar alleen om middernacht, een uurtje ofzo, dan zou ik een ander dat “plezier” niet misgunnen. Echter door het veel te vroeg afsteken, moedwillig vernielen en het bewust vuurwerk gooien naar anderen zoals hulpverleners mag het van mij volledig in de ban.