Zomertijd/ wintertijd discussie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zomertijd of wintertijd?

Permanent zomertijd {:}
275 (37%)
Permanent wintertijd :brr:
234 (32%)
Blijven wisselen met de klok
216 (29%)

Totaal aantal stemmen: 725

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 17:04

Ik wil permanente zomertijd. Ik word er altijd zo somber van als ik in de winter met donker naar het werk moet en met donker weer thuiskom.. Zo krijg ik dus helemaal geen zonlicht op mijn snufferd.

Maar flexibele werktijden zouden helemaal ideaal zijn inderdaad.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 17:34

Liefst gewoon blijven wisselen. Als het echt niet anders kan altijd zomertijd.

Ik wordt er zwaar chagrijnig van dat het zo vroeg donker is. Heb ook altijd even nodig weer in mn hum te komen om s avonds nog iets te gaan doen etc.
Langer donker smorgens vind ik juist wel lekker :+

grizzlybear

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 17:41

Sintara schreef:
Ik wil permanente zomertijd. Ik word er altijd zo somber van als ik in de winter met donker naar het werk moet en met donker weer thuiskom.. Zo krijg ik dus helemaal geen zonlicht op mijn snufferd.

Maar als het permanent zomertijd wordt dan blijft het tot ongeveer 10 uur 's ochtends donker

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 18:02

Ik snap werkelijk niet waarom we niet gewoon bij onze daadwerkelijke tijdzone horen maar gewoon stom meedoen met Duitsland. Dat zou al een heel stuk helpen met eerder licht worden 's ochtends.
Als ze daar nou eens mee beginnen en dan pas gaan prutsen met zomer/wintertijd...

JewEmm

Re: Zomertijd/ wintertijd discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 18:06

Als we overgaan op de daadwerkelijke tijdzone zitten we dus met permanente wintertijd. Ik zeg doen! :D

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 18:13

liever wintertijd.

In ieder geval niet meer wisselen elk halfjaar. Ik heb daar toch best moeite mee om aan te wennen, en de dieren ook (melkkoeien).

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 18:35

xmcw schreef:
Sintara schreef:

Maar als het permanent zomertijd wordt dan blijft het tot ongeveer 10 uur 's ochtends donker

Midden december ja. In deze periode en het vroege voorjaar is dat geen 10 uur. En ik zou in die perioden heel blij zijn als het al wat langer licht is. Nu bijvoorbeeld is het al pikdonker. Met zomertijd zou het 18.30 zijn. En dat maakt voor mij echt wezenlijk verschil! Half 6 op stal red ik niet. 18.00 uur wel, kan ik mooi nog even wat in het licht doen

wyoming

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 18:42

Voor mijzelf maakt het niks uit, ben zo weer gewend na het wisselen van de klok. Voor mijn kindjes zeg ik doe maar de zomertijd, allebei zomerkindjes en ze slapen nou eenmaal beter in de zomer, allebei rond half 8 wakker, nu is dat dus half 7.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 18:52

JewEmm schreef:
Als we overgaan op de daadwerkelijke tijdzone zitten we dus met permanente wintertijd. Ik zeg doen! :D

Precies! :D
Nou blijkt het ook nog eens een stuk gezonder te wezen om volgens wintertijd te leven, dus gewoon doen. Snap ook ineens waarom ik in de zomer altijd aankom. Ligt aan de tijd. Briljant excuus!

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 18:58

Wat een onzin dat het gezonder zou zijn. Dat is alleen een fabel verzonnen door voorstanders.

Het zou toch wel heerlijk zijn als het nu pas begon te schemeren en niet al pikkedonker zou zijn zoals nu. En je moet er toch ook niet aan denken dat het op die heerlijke zomeravonden waar het nu tot 22.00 of nog iets langer licht is al om 21.00 uur donker is. 's morgens maakt het allemaal niet zoveel uit in de winter.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 19:04

Dat is dus heel persoonlijk. Mij maakt het donker savonds geen fluit uit, maar in de ochtend juist wel :+

Je kan nooit iedereen tevreden houden. Ik vind t daarom prima zoals het is, of we houden gewoon onze eigen tijd, ook prima.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 19:16

Bloodymary schreef:
Wat een onzin dat het gezonder zou zijn. Dat is alleen een fabel verzonnen door voorstanders.

Het zou toch wel heerlijk zijn als het nu pas begon te schemeren en niet al pikkedonker zou zijn zoals nu. En je moet er toch ook niet aan denken dat het op die heerlijke zomeravonden waar het nu tot 22.00 of nog iets langer licht is al om 21.00 uur donker is. 's morgens maakt het allemaal niet zoveel uit in de winter.

Ik zou alle wetenschappers die zeggen dat wintertijd gezonder voor ons is als zomertijd in de winter toch geen voorstanders die een fabel de wereld in helpen willen noemen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 19:44

SusanH schreef:
Ik zou alle wetenschappers die zeggen dat wintertijd gezonder voor ons is als zomertijd in de winter toch geen voorstanders die een fabel de wereld in helpen willen noemen.

Het lijkt mij echt slechte wetenschap, of waarschijnlijker: slechte interpretatie van genuanceerde standpunten van wetenschappers.

Er zit zoveel spreiding tussen zowel het bioritme als de dagindeling van mensen, dat het volgens mij echt niet te zeggen is dat het stelselmatig gezonder of ongezonder is.

enjoymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 20:25

Zit er inderdaad zoveel spreiding in ons bio ritme? Ik begrijp dat er ochtend en avond mensen zijn, maar hoeveel uur scheelt dat echt in effectief zijn op bepaalde tijden?
Of doen we maar alsof omdat dat wel gemakkelijk is bij onze 24 uurs economie. Met alle gezondheid gevolgen daar bij.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 21:03

Volgens mij zit er behoorlijk veel spreiding in, als ik alleen kijk naar wat ik weet van mensen om me heen. Ik heb mensen gekend die (vrijwillig!!) om half zes opstaan maar om half tien 's avonds de dag wel afsluiten, terwijl anderen nooit voor 1 uur naar bed gaan maar graag ook niet voor tien uur 's ochtends gestoord willen worden.
En de spreiding van dagindeling is ook groot: sommige banen vereisen dat je vroeg begint, andere dat je tot laat door gaat. (En voor een deel niet vanwege de 24-uurseconomie, want die hebben we niet echt. Maar als je mensen met de bus naar hun werk wilt laten gaan, moeten de buschauffeurs onvermijdelijk eerder op dan de mensen die ze vervoeren. En als we na 'werktijd' willen ontspannen, dan werken er op die plekken mensen die dan hun uren maken zoals de horeca. Schoonmaak kan alleen maar plaatsvinden als een ruimte niet gebruikt wordt en valt dus grotendeels buiten de standaard werktijden op die plek. Etc.)
Wat is dan 'de' werktijd, en als dat zo uiteenloopt, wat valt er dan te zeggen over hoe 'natuurlijk' dat is en hoeveel invloed dat ene uurtje kan hebben?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 21:11

Maar het heeft echt invloed. Dat is bewezen. Ook is bewezen dat werken in ploegendienst of onregelmatig werk zoals in de zorg invloed heeft. Ik werk zelf onregelmatig en ik merk dat echt wel. Ik functioneer het best bij vooral dagdiensten. Maar ik heb ook veel late diensten. Eigenlijk meer, omdat we simpelweg meer late diensten nodig hebben. Ik ben dan echt uit mijn ideale ritme. Als ik vrij ben moet ik daar echt van bij komen. En het is bekend dat het effect heeft op je gezondheid. Zo heb je bijvoorbeeld meer kans op hart en vaatziekten als je onregelmatig werkt en heel erg uit je ritme wordt gehaald. Die uiteenlopende werktijden zijn vaak opgelegd en niet zelf gekozen en kunnen dus op langere termijn een groot effect hebben. En ja ik zou ook ander werk kunnen gaan doen maar in mijn werkveld liggen de banen die op kantoor tijden plaatsvinden niet voor het oprapen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 21:16

Gv draait al ruim 25 jaar drie ploegendienst. Zijn slaapritme is echt net als zijn eetritme naar de kl ote. Continue wissel maakt je niet gezonder. En je merkt hoe minder daglicht hoe moeier hij wordt, de nachtdiensten zijn helemaal slopend. De laatste dag voor de nachtdienst is ie echt gaar en dan mag hij nog een vijfde nacht doen. Zijn geluk is dat hij ligt en slaapt ongeacht waar. Afgelopen weken vooral dagdienst gedaan en zijn ritme is terug. Late dienst valt hem het beste omdat hij dan de ochtend in licht heeft gehad. Vroeg gaat nog wel omdat er dan middag licht is maar dat valt al moeilijker. Nacht tsja

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 21:22

SusanH schreef:
Maar het heeft echt invloed. Dat is bewezen. Ook is bewezen dat werken in ploegendienst of onregelmatig werk zoals in de zorg invloed heeft.

Dat ploegendienst of onregelmatig werk effecten hebben op iemands gezondheid ontken ik beslist niet. Maar dat gaat dan ook om veel grotere verschillen dan 1 uur.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 00:08

Shadow0 schreef:
Volgens mij zit er behoorlijk veel spreiding in, als ik alleen kijk naar wat ik weet van mensen om me heen. Ik heb mensen gekend die (vrijwillig!!) om half zes opstaan maar om half tien 's avonds de dag wel afsluiten, terwijl anderen nooit voor 1 uur naar bed gaan maar graag ook niet voor tien uur 's ochtends gestoord willen worden.
En de spreiding van dagindeling is ook groot: sommige banen vereisen dat je vroeg begint, andere dat je tot laat door gaat. (En voor een deel niet vanwege de 24-uurseconomie, want die hebben we niet echt. Maar als je mensen met de bus naar hun werk wilt laten gaan, moeten de buschauffeurs onvermijdelijk eerder op dan de mensen die ze vervoeren. En als we na 'werktijd' willen ontspannen, dan werken er op die plekken mensen die dan hun uren maken zoals de horeca. Schoonmaak kan alleen maar plaatsvinden als een ruimte niet gebruikt wordt en valt dus grotendeels buiten de standaard werktijden op die plek. Etc.)
Wat is dan 'de' werktijd, en als dat zo uiteenloopt, wat valt er dan te zeggen over hoe 'natuurlijk' dat is en hoeveel invloed dat ene uurtje kan hebben?

Maar het is wel degelijk zo dat het biologische klokje van de mens is gebouwd om bij donkerte te gaan slapen en bij licht op te staan. :) Feitje

Wel is het zo dat iedereen (ja vooral tegenwoordig met de 24-uurs economie) anders functioneert op het gebied van (werk)tijden. Sommige kunnen beter tegen weinig slaap dan andere en sommige zijn in de ochtend op hun productiefst en andere zijn in de avond productiever. Dat is maar goed ook, anders hadden we inderdaad geen horeca gelegenheden, geen nachtbussen rijden, maar ook geen vers broodje om 8 uur sochtends. :)

En ja, een 24-uurs economie zoals in NY hebben wij niet nee, maar hier zijn de winkels ook gewoon 7 dagen per week, 12 uur per dag of nog langer geopend. Je kan bijna niet meer een geen kantoor baan vinden zonder dan je verplicht in het weekend of avond uren moet werken. Ik vind dat soms best ernstig, ook gezien de stijgende cijfers van burn outs en overspannenheid bij de mensen tegenwoordig.

Het blijft een lastige kwestie, geen van beiden vind ik ideaal. Misschien is blijven wisselen gewoon de beste oplossing.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 00:40

Gemiddeld genomen staan de mensen toch op om 7:00 uur en gaan ze naar bed om 23:30 uur.

Bij permanente wintertijd sta je tussen 12 oktober en 12 maart op na zonsopgang. Dat zijn 5 maanden. Bij permanente zomertijd komt daar 2 maanden bij.

Gemiddeld werken mensen ook nog van 9:00 tot 17:00 uur.
Bij permanente wintertijd is het nooit donker als je naar je werk gaat.
Bij permanente zomertijd is het donker als je naar je werk gaat van 14 november tot 12 februari. Dat zijn 3 maanden.

Bij permanente wintertijd is het donker als je uit je werk komt tussen 7 november 17 januari. Dat is 2,4 maanden.
Bij permanente zomertijd is het nooit donker als je uit je werk komt.

Hoe je het ook went of keert. Er komt altijd iemand thuis in het donker, of gaat weg in het donker.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 08:11

Laura_ schreef:

Midden december ja. In deze periode en het vroege voorjaar is dat geen 10 uur. En ik zou in die perioden heel blij zijn als het al wat langer licht is. Nu bijvoorbeeld is het al pikdonker. Met zomertijd zou het 18.30 zijn. En dat maakt voor mij echt wezenlijk verschil! Half 6 op stal red ik niet. 18.00 uur wel, kan ik mooi nog even wat in het licht doen[/quote]

Precies. Wij moeten mest ruimen in de wei. Nou dat lukt nu dus echt niet meer.
Straks staan ze in de paddocks dan wordt het iets makkelijker omdat we daar het licht van de buitenbak hebben.

Maar nu op de wei...ook een hoofdlamp helpt je niet.

Ik koop het mestruimen af.(onder andere vanwege deze rede)

Maar voor een aantal stalgenoten is het echt vervelend.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 10:02

SusanH schreef:
Maar het heeft echt invloed. Dat is bewezen. Ook is bewezen dat werken in ploegendienst of onregelmatig werk zoals in de zorg invloed heeft. Ik werk zelf onregelmatig en ik merk dat echt wel. Ik functioneer het best bij vooral dagdiensten. Maar ik heb ook veel late diensten. Eigenlijk meer, omdat we simpelweg meer late diensten nodig hebben. Ik ben dan echt uit mijn ideale ritme. Als ik vrij ben moet ik daar echt van bij komen. En het is bekend dat het effect heeft op je gezondheid. Zo heb je bijvoorbeeld meer kans op hart en vaatziekten als je onregelmatig werkt en heel erg uit je ritme wordt gehaald. Die uiteenlopende werktijden zijn vaak opgelegd en niet zelf gekozen en kunnen dus op langere termijn een groot effect hebben. En ja ik zou ook ander werk kunnen gaan doen maar in mijn werkveld liggen de banen die op kantoor tijden plaatsvinden niet voor het oprapen.

Dat wisselen heeft wel invloed maar ik werk bv het liefste s avonds en snachts.
Ik wordt doodmoe van iedere dag werken maar niet van avonden en nachten werken.

En ploegendiensten vroeg-laat-nacht, steeds een week, dat vind ik ook nog goed te doen.

Uitzonderingen bevestigen de regel :D

Maar dat heeft niet zoveel te maken met zomer en wintertijd, toch?

@NatasjavE
Juist midden december is het pas om 10 uur licht, 21 december is de korste dag.
Ik schat dat de periode ongeveer van 7 decmber-7 januari is ( iedere week kwartier korter licht en daarna iedere week kwartier langer licht )
Maar dan is er natuurlijk nog een maand, dan is het nog tot kwart voor 9/9 uur donker.

Maar ja, ik snap dat als je er geen last van hebt, het totaal niet snapt, dat ik bv er depressief van wordt.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 10:25

Of blijven wisselen en anders wintertijd.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 10:27

A3a1 schreef:
@NatasjavE
Juist midden december is het pas om 10 uur licht, 21 december is de korste dag.
Ik schat dat de periode ongeveer van 7 decmber-7 januari is ( iedere week kwartier korter licht en daarna iedere week kwartier langer licht )
Maar dan is er natuurlijk nog een maand, dan is het nog tot kwart voor 9/9 uur donker.

Maar ja, ik snap dat als je er geen last van hebt, het totaal niet snapt, dat ik bv er depressief van wordt.

Dat maakt het ook zo lastig om of voor het een of voor het andere te kiezen.

Er is namelijk altijd een grote groep die je te kort doet.

Ik wordt namelijk van het omgekeerde, altijd wintertijd, depressief.

Daarom zie ik het liefste dat het zo blijft. Voor mijn gevoel ga je dan ook meer met het licht mee.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 10:55

Shanna schreef:
Persoonlijk ben ik voor de wintertijd (niet te verwarren met permanent winter), dat is de originele tijd (de zomertijd is pas in 1977 ingevoerd, daarvoor was er enkel wintertijd) en past ook veel beter bij mijn biologische klok. Ik heb in de zomertijd altijd erg veel last van het verzetten van de klok, en wordt als ik uitslaap standaard rond 9 u a 9:30 wakker. In de wintertijd verschuift mijn klok niet mee, en ben ik dus uitgerust rond 8 a 8:30 u. Juist omdat mijn inwendige klok niet mee verschuift ben ik in de zomertijd vaak en makkelijk tot 1 u 's nachts wakker waarna ik mn bed opzoek, waar in in de wintertijd om middernacht mn bed opzoek. De wintertijd past dus veel beter bij mijn inwendige klok, en dat is ook te verklaren.

Dit geldt ook voor mij, precies wat jij zegt
Ik functioneer veel beter in de wintertijd.
Ik werd afgelopen zondag fris en fruitig wakker om 8uur.
Terwijl ik bij zomertijd soms om half 10 nog denk, baaah ik wil nog slapen.