Plussize model op voorkant Cosmopolitan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 18:15

secricible schreef:
Klijntje schreef:
Ik vind de vergelijking met roken een beetje gek. Roken is een activiteit, dat wordt zichtbaar als iemand een sigaret vasthoudt, rook uitblaast enz. Ik snap dat we dergelijk gedrag geen podium willen geven.
Maar deze dame staat toch geen mayonaise naar binnen te werken met een litermaat ofzo? Ze doet toch niks? Ze staat te zijn wie ze is, in d’r ondergoed.

Het is toch beide gewoon een leefstijl? Alleen zitten die longen toevallig in het lijf en kun je het dus alleen laten zien met een sigaret. Dit soort morbide overgewicht is gewoon een gevolg van een verkeerde leefstijl. Ja, roken is bewuster dan verkeerd eten, maar beide bestaat uit een verkeerde leefstijl.

Mijn schoonmoeder heeft ook overgewicht. Maar ze fietst wel met 2 vingers in d'r neus 35km om bij haar bejaarde ouders te gaan poetsen.
En weer terug. Op dezelfde dag.
Dat doe ik haar niet na met mijn maatje 36.

Iemand is niet alleen zijn/haar lichaam.
We zeggen 'je HEBT blauwe ogen. Je HEBT bruin haar. Je HEBT grote voeten'.
En 'je BENT dik (of dun).' Ineens is het niet één van de vele eigenschappen die jou maken tot wie je bent, maar definieert alleen de vorm van je lichaam jou als complete persoon.
Dat klopt toch niet?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 18:17

Van de andere kant - als je bijvoorbeeld bij PCOS dus zoveel verder moet gaan dan min of meer regelmatig eten, dan klopt het toch dat iemand zegt dat het door PCOS komt? Die PCOS maakt dat iemand veel en veel verder moet zoeken dan de meesten. En misschien heeft iemand daar wel helemaal geen zin in om het zo'n grote positie in zijn of haar leven te geven. Dat mag natuurlijk, maar de keuze om het niet te doen is net zo valide: gewoon je leven leven is ook prima. En dan zeggen dat je overgewicht door PCOS en/of de behandeling komt is ook gewoon terecht: het maakt dat jouw lichaam anders reageert op normale omstandigheden.
Of iemand dan verder wil in andere keuzes is aan die persoon.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 18:20

In dit geval werd het benoemd omdat de vergelijking met roken werd gemaakt en mensen vinden dat dit soort extreme morbide obesitas net als roken niet op de cover hoort omdat het een ongezonde leefstijl als "acceptabel" neerzet.

En feit is gewoon dat extreem overgewicht ongezond is. Iemand die rookt kan ook 100 worden. Dat doet niks af aan dat overgewicht ongezond is. En ik vind dat iets ongezonds niet als statement moet fungeren op een magazine.

Shadow0 schreef:
Van de andere kant - als je bijvoorbeeld bij PCOS dus zoveel verder moet gaan dan min of meer regelmatig eten, dan klopt het toch dat iemand zegt dat het door PCOS komt? Die PCOS maakt dat iemand veel en veel verder moet zoeken dan de meesten. En misschien heeft iemand daar wel helemaal geen zin in om het zo'n grote positie in zijn of haar leven te geven. Dat mag natuurlijk, maar de keuze om het niet te doen is net zo valide: gewoon je leven leven is ook prima. En dan zeggen dat je overgewicht door PCOS en/of de behandeling komt is ook gewoon terecht: het maakt dat jouw lichaam anders reageert op normale omstandigheden.
Of iemand dan verder wil in andere keuzes is aan die persoon.

Ben ik met je eens, maar er is wel een verschil tussen dan zeggen "ik kan er niks aan doen" of "het is lastiger voor mij door (...) en dat accepteer ik". Persoonlijk maakt het mij niks uit, maar ik vind het ook geen reden om te zeggen "extreme obesitas overkomt me en moet daardoor zodanig geaccepteerd worden dat het als iets positiefs op een magazine cover moet".
Verschil zit voor mij in een persoon, of een rolmodel (cover).

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 18:22

Klijntje schreef:
secricible schreef:

Het is toch beide gewoon een leefstijl? Alleen zitten die longen toevallig in het lijf en kun je het dus alleen laten zien met een sigaret. Dit soort morbide overgewicht is gewoon een gevolg van een verkeerde leefstijl. Ja, roken is bewuster dan verkeerd eten, maar beide bestaat uit een verkeerde leefstijl.

Mijn schoonmoeder heeft ook overgewicht. Maar ze fietst wel met 2 vingers in d'r neus 35km om bij haar bejaarde ouders te gaan poetsen.
En weer terug. Op dezelfde dag.
Dat doe ik haar niet na met mijn maatje 36.

Iemand is niet alleen zijn/haar lichaam.
We zeggen 'je HEBT blauwe ogen. Je HEBT bruin haar. Je HEBT grote voeten'.
En 'je BENT dik (of dun).' Ineens is het niet één van de vele eigenschappen die jou maken tot wie je bent, maar definieert alleen de vorm van je lichaam jou als complete persoon.
Dat klopt toch niet?

Tot je zo dik bent en er gezegd wordt je hebt obesitas. En omdat daar een nare smaak aanzit is dat nog steeds naar en veroordelend om te horen. Niemand die zich veroordeeld zal voelen om zijn blauwe ogen in Nederland.

Om on topic te reageren. Ik vind het geen mooie cover maar meer om hoe ze op de foto staat. Ik denk dat deze vrouw er met een andere outfit nog beter op zou staan. Vind dit gaar geen recht toe doen eerlijk gezegd.

Het filmpje waar ze die taart eet als reactie op andere reacties vind op ronduit onsmakelijk en eerlijk gezegd ook wat onprofessioneel. Dat staat los van haar gewicht.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 18:26

secricible schreef:
Ben ik met je eens, maar er is wel een verschil tussen dan zeggen "ik kan er niks aan doen" of "het is lastiger voor mij door (...) en dat accepteer ik".

Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat dat dan ineens wel ok is. En misschien kun je dat vanaf nu ook zelf invullen, dat als iemand

Citaat:
Persoonlijk maakt het mij niks uit, maar ik vind het ook geen reden om te zeggen "extreme obesitas overkomt me en moet daardoor zodanig geaccepteerd worden dat het als iets positiefs op een magazine cover moet".

Ik wel eigenlijk.

Citaat:
Verschil zit voor mij in een persoon, of een rolmodel (cover).

Dat ligt er maar aan waar je het een rolmodel voor wilt laten zijn. Als het een aanbeveling is voor hoe je snel dik wordt, dan niet echt. Maar als het een rolmodel is voor hoe je je niet hoeft te laten neerhalen door vooroordelen en oordelen, dan prima. Dat is een rolmodel wat we volgens mij nodig hebben. (En niet alleen mensen die zelf met overgewicht kampen, maar ook iedereen die zichzelf wegcijfert om maar aan 'het plaatje' te voldoen.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 18:38

secricible schreef:
In dit geval werd het benoemd omdat de vergelijking met roken werd gemaakt en mensen vinden dat dit soort extreme morbide obesitas net als roken niet op de cover hoort omdat het een ongezonde leefstijl als "acceptabel" neerzet.

En feit is gewoon dat extreem overgewicht ongezond is. Iemand die rookt kan ook 100 worden. Dat doet niks af aan dat overgewicht ongezond is. En ik vind dat iets ongezonds niet als statement moet fungeren op een magazine.

En daarom denk ik dat alle maten op een cover moeten kunnen staan. Dan valt er geen statement meer te maken en is het gewoon een lichaam. Ik zie sowieso geen voorbeeld in de foto's van tijdschriften en dat is nu ook gewoonn niet realistisch.
Deze vrouw mag net zo goed op de cover staan als de vrouw die zich kapot traint en bang is om te eten, ook dat is niet gezond.
Ook rokers mogen hun lichaam laten zien, mensen die drugs gebruiken of verslaafd zijn aan iets anders ook. Je zet alleen die verslaving er niet bij op de foto en weet het vaak niet eens. Aangezien ze er bij deze vrouw ook geen tafel vol eten bij gezet hebben zie ik het probleem niet. Ze promoten geen eetverslaving, zeggen niet dat je lekker vet moet gaan eten om er ook zo uit te kunnen zien, en zeggen ook niet dat dit hét lichaam is.. Ze laten alleen zien dat dit ook kan, en dat iemand met dit lichaam ook gezien mag worden, juist een boost voor mensen die zich schamen en maar proberen er zo slank mogelijk uit te zien omdat ze bang zijn voor wat mensen van ze denken, deze reacties doen dat alleen flink teniet.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 18:46

dees_daan schreef:
secricible schreef:

En daarom denk ik dat alle maten op een cover moeten kunnen staan. Dan valt er geen statement meer te maken en is het gewoon een lichaam. Ik zie sowieso geen voorbeeld in de foto's van tijdschriften en dat is nu ook gewoonn niet realistisch.
Deze vrouw mag net zo goed op de cover staan als de vrouw die zich kapot traint en bang is om te eten, ook dat is niet gezond.

Ook rokers mogen hun lichaam laten zien, mensen die drugs gebruiken of verslaafd zijn aan iets anders ook. Je zet alleen die verslaving er niet bij op de foto en weet het vaak niet eens. Aangezien ze er bij deze vrouw ook geen tafel vol eten bij gezet hebben zie ik het probleem niet. Ze promoten geen eetverslaving, zeggen niet dat je lekker vet moet gaan eten om er ook zo uit te kunnen zien, en zeggen ook niet dat dit hét lichaam is.. Ze laten alleen zien dat dit ook kan, en dat iemand met dit lichaam ook gezien mag worden, juist een boost voor mensen die zich schamen en maar proberen er zo slank mogelijk uit te zien omdat ze bang zijn voor wat mensen van ze denken, deze reacties doen dat alleen flink teniet.

En dit ben ik absoluut met je eens, zie ook mijn eerste post in dit topic. Als dat zou zijn hoe het was, 100% waar. Maar feit is dat covers nu blijkbaar extremen moeten laten zien: of dun, of dik. En beide vind ik gewoon niet goed als het een statement is. Zowel de kapot trainende vrouw niet, als deze vrouw.
Het verschil is dat de magere vrouw al jaren op zijn retour is en wordt vervangen door iig iets minder extreme modellen (waarmee we er nog niet zijn overigens, maar die beweging is op gang). En het feit dat we nu aan de andere kant van het spectrum weer een extreme zoeken is precies waar mijn afkeur ligt.

Als maat 36-44 de stabdaard zou zijn en af en toe afgewisseld werd met maatje 34 en 56, zou deze dame daar wat mij betreft niet misstaan (waarbij ik persoonlijk moeite heb met de schaarse kleding, maar dan bij alle modellen, niet specifiek haar maar dat is een andere discussie).

Shadow, je eerste quote gaat niet helemaal lekker, maar ik denk uit je andere 2 quotes op te maken dat we wat betreft hier boven staat op 1 lijn liggen, want in je laatste opmerking kan ik me persoonlijk goed vinden. Ik vind alleen dat de realiteit ergens anders wordt gelegd, zie mij tekst hierboven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 19:00

Pff ik ben na pagina 3 gestopt met lezen, maar wil toch nog even dit melden:

Te dik, te dun, te lelijk, te mooi, whatever!!! Ga toch eens met zijn allen eerst eens heel goed naar jezelf kijken voordat men de spreekwoordelijke bek een dauw moet denken te kunnen geven over een ander...

Hoe harder men over een ander oordeelt, hoe meer er vaak mis is met jezelf en dat wordt verbloemd door vooral maar harder te zeiken over een ander...

En nu heb ik trek in een koekje... :Y)

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 19:01

Kijk weet je wat het is.. Nu ben ik misschien even bot en (te) eerlijk, maar dit is mijn mening:
Dit hieronder wil ik liever niet op een cover zien.
Afbeelding
Maar dit evenmin:
Afbeelding

En dat komt omdat dit gewoon (ongezonde) uitersten zijn. Een covermodel is naar mijn inziens bedoeld als voorbeeld, als rolmodel en ik denk dat een gezond gewicht daar wel heel belangrijk in is. Of het te dunne model te dun is vanwege een stofwisselingsziekte of anorexia is verschrikkelijk, maar dat weet ik 9/10 keer niet. En dat doet er voor mij ook niet veel toe. Dat sommige mensen met obesitas dit hebben door ziekte oid is afschuwelijk, maar ook dat weet je niet. En dat betekent absoluut niet dat ik deze mensen geen warm hart toedraag, een gezond gewicht of eventueel herstel! Maar ik denk wel dat covermodellen geen ongezond gewicht/uiterlijk moeten hebben (mager/dik).

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 19:08

Boras schreef:
Mensen verharden, ook op bokt.

Moet er eerlijk zijn ook van schrikken, invullen wat de oorzaak is voor andere en de manier waarom.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 19:08

Dat hangt beide van de context af, zowel binnen het blad als in het grotere geheel. Het probleem bij magere modellen is dat het zolang de norm is en zo ontzettend gepromoot wordt. Dat probleem speelt bij overgewicht niet - het al een aantal eeuwen de norm niet en ik geloof dat er heel weinig mensen zijn die heel dik worden als doel op zich zien (waar het dun worden wel een doel is.)

En ten tweede denk ik dat het sowieso goed is om niet te snel naar termen als 'afschuwelijk' te grijpen.

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 19:11

Shadow0 schreef:
Dat hangt beide van de context af, zowel binnen het blad als in het grotere geheel. Het probleem bij magere modellen is dat het zolang de norm is en zo ontzettend gepromoot wordt. Dat probleem speelt bij overgewicht niet - het al een aantal eeuwen de norm niet en ik geloof dat er heel weinig mensen zijn die heel dik worden als doel op zich zien (waar het dun worden wel een doel is.)

En ten tweede denk ik dat het sowieso goed is om niet te snel naar termen als 'afschuwelijk' te grijpen.

Heel even snel inhakend op je 2e alinea (er vanuitgaande dat je mij bedoelde := )
Ik bedoel nauurlijk absoluut niet dat te dik of te dun zijn afschuwelijk is, maar als dit komt door ziekte lijkt mij dit wel afschuwelijk. :j

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 19:16

Liesje1611 schreef:
Heel even snel inhakend op je 2e alinea (er vanuitgaande dat je mij bedoelde := )
Ik bedoel nauurlijk absoluut niet dat te dik of te dun zijn afschuwelijk is, maar als dit komt door ziekte lijkt mij dit wel afschuwelijk. :j

Maar ook dan kan het gebruiken van dat soort woorden makkelijk afstand scheppen, het is dan toch makkelijk niet meer meeleven / inleven maar een soort eh, griezelen? Ik weet niet of ik dit helemaal goed uitleg, maar teveel nadruk op hoe erg het gevonden wordt is meestal niet fijn of steunend.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 19:55

Liesje1611 schreef:
Kijk weet je wat het is.. Nu ben ik misschien even bot en (te) eerlijk, maar dit is mijn mening:
[ [url=m/gzCoLF.jpg]Afbeelding[/url] ]
Maar dit evenmin:
[ [url=m/HENs6q.jpg]Afbeelding[/url] ]

En dat komt omdat dit gewoon (ongezonde) uitersten zijn. Een covermodel is naar mijn inziens bedoeld als voorbeeld, als rolmodel en ik denk dat een gezond gewicht daar wel heel belangrijk in is. Of het te dunne model te dun is vanwege een stofwisselingsziekte of anorexia is verschrikkelijk, maar dat weet ik 9/10 keer niet. En dat doet er voor mij ook niet veel toe. Dat sommige mensen met obesitas dit hebben door ziekte oid is afschuwelijk, maar ook dat weet je niet. En dat betekent absoluut niet dat ik deze mensen geen warm hart toedraag, een gezond gewicht of eventueel herstel! Maar ik denk wel dat covermodellen geen ongezond gewicht/uiterlijk moeten hebben (mager/dik).

Volgens mij zijn beiden gephotoshopt. De hoofden passen niet in verhouding bij de rest.
Maar ben het met je eens.

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 20:07

Liesje1611 schreef:
[ [url=m/gzCoLF.jpg]Afbeelding[/url] ]
Maar dit evenmin:
[ [url=m/HENs6q.jpg]Afbeelding[/url] ]

Eens hoor, die onderste hoef ik ook niet zien. Die tattoos, bah.

Zo, zo blijft er altijd wel iets te zeiken. Het zou zo mooi zijn als we eens wat meer naar onszelf kijken en niet overal maar een oordeel over willen vellen. Te dik, te dun, religie, huidskleur... Allemaal zo niet boeiend. Uiteindelijk poepen we allemaal.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 20:16

Poep jij nabster :wow:

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 21:51

Nee, ik niet uiteraard. Bah zeg.

MarlindeRooz

Re: Plussize model op voorkant Cosmopolitan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 21:53

Ik glitter.

Tutti_Frutti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 22:02

Heb niet alle reacties tot in detail gelezen, maar ik zie vaak het woord rolmodel naar voren komen. Mijn inziens is deze vrouw een rolmodel voor vrouwen van alle maten, en wel in kracht en doorzettingsvermogen. Ondanks de vooroordelen en kritiek staat ze toch mooi op die cover. In een badpak, en die staat haar prachtig.

Toch snap ik de discussie wel, en ben ik het grotendeels er wel mee eens dat de extremen minder geadverteerd zouden moeten worden. We weten inmiddels wat voor effect de modellen met ondergewicht voor effect hebben gehad, maar om nou overgewicht te gaan promoten... Vanaf een cover kan je niet zien of deze vrouw medicatie slikt waardoor zij aankomt en dit gewicht weer moeilijk kwijt raakt. Moeten we dan een disclaimer bij elke foto gaan zetten? Ook bij dunnere modellen? Toen dacht ik dus, misschien gaat het verhaal achter de cover wel over haar gevecht met haar gewicht en PCOS, maar moet ze dan altijd maar over haar gewicht gaan praten?

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 22:06

Aan zelfvertrouwen ontbreekt het haar niet, maar dat beweert ook niemand. Nee, ik vind dit niet prachtig. Iemand noemde dat vollere mensen zich niet vertegenwoordigt zien in de media. Ik mezelf ook niet. Ik heb soms een onrustige huid, ik heb hier en daar een lijntje, een deukje, imperfecties. Ook dát zien we nergens terug, alles en iedereen wordt plat gephotoshopt. En daar mag wat mij betreft iets aan gebeuren. Normale dames op covers, zonder geknutsel aan lijntjes, rolletjes en noem maar op. Want perfect is niemand en gelukkig maar, als er iets saai is is het perfectie.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 22:10

Het grappige is denk ik nog wel dat er nu een topic is van momenteel 8 pagina's, notabene op een paardenforum, over dit magazine. Hoeveel bokkers hebben de cosmopolitan gegoogled, opgezocht en/of doorgelezen naar aanleiding van de cover en dit topic? Hun missie is denk ik geslaagd: naamsbekendheid, reclame, bezoekers en sales.
Ik denk heel eerlijk gezegd dat het ze bij veel magazines aan de reet roest wie of wat er op de voorpagina staat, of het wel of niet gezond is. Als het maar aandacht trekt en verkoopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 22:14

Stopping power. :j

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 22:16

Ik heb niet gegoogeld :D ben in m'n pauze naar de overkant gelopen is toevallig een primera.

Mij maakt het echt geen zak uit wie of wat er op de cover staat.
Ik zie persoonlijk zelf liever iemand die wat steviger is dan een graatmager persoon met maatje 32-34.

Dit is misschien wel extreem. Maar heb laatst waterpolo toernooi gehad en zat ook een flinke dame in het team van de tegenstander en die was flink snel en sterk in het water.

Zelf ook badpak maat 46. Cupmaat 80F en broekmaat L-XL net zoals damesshirt maat XL soms 1 kleiner soms 1 groter. En ja ook 1 heb rolletje en zal rond de 95 kilo wegen met 1.78 en heb volgens de maatstaven ook overgewicht.
Maar ik voel mij wel fit en gezond :)

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 22:17

Klopt voor cosmopolitan is het gewoon pure commercieel onzin.

Maar ergens is het wel mooi, je tochtecht niet op de cover als je heel dun bent. Ergens geeft het hoop dat modellen geen kapstokken zijn. Ik heb zot veel designer spul, hoe mooi dat het past als je voller bent. Dan spreek ik oer de papa 46die 38 is in de echte wereld.

Anoniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-18 22:17

Het is niet mijn smaak, maar dat ligt meer aan het type foto dan aan de persoon en haar figuur.
Ik vind het wel leuk dat gekleurde vrouwen en niet magere vrouwen ook eens op covers staan. Niet iedereen, sterker nog: bijna niemand, is blond met blauwe ogen en graatjemager, maar als je in een kiosk werkt zou je dat haast wel denken.
Er zijn zoveel meer mensen. Die mogen ook allemaal gezien worden.
En dit is echt niet meteen propaganda om je dik te maken hoor. Wedden dat binnenin dat blad gewoon de standaard tips voor betere seks en het beter volhouden van je dieet en een paar van die dramatische verhalen over vreemdgaan/verslaafd zijn/relaties met een groot leeftijdsverschil staan, zoals in iedere andere uitgave van dit en ieder ander jongevrouwenblad?