Vlieg jij bewust niet voor je vakantie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 12:45

Mars schreef:
Dat neem ik niet aan voor een ander, ik zou zelf zitten balen als ik mn vliegvakanties op moet geven. Geniet er enorm van na een jaar hard werken er tussenuit.

Is er dan niet iets veel fundamentelers mis met hoe wij hier leven, dat we het ontvluchten ervan zo hard nodig hebben? Als we van ons dagelijks leven zo ongelukkig worden, hoe lang blijft zo'n vakantie dan nog genoeg om ergens richting gewoon te blijven functioneren?

Yv_

Re: Vlieg jij bewust niet voor je vakantie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 12:51

Ik ben nu 1x met de auto op vakantie geweest, maar wat een verschrikking was dat. Uren onderweg om alleen maar op de bestemming te komen. En niet lekker relaxed een broodje eten ofzo, nee gewoon opletten de hele tijd omdat je zit te sturen. Nee, snap echt niet dat mensen het fijn vinden om met de auto op vakantie te gaan :=. En daarbij ben ik ook niet zo'n Europa-vakantieganger, dit was meer een uitzondering :). Afrika is mijn land en nee, dat ga ik niet rijden, lopen of fietsen :).

En daarbij.. Files, boottochten, ferry's etc. Denk dat dat ook zat aan CO2-uitstoot geeft. Denk dat 15 uur reistijd naar Noorwegen met de auto niet veel onder zal doen als 1,5 uur vliegen?

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 12:52

tamary schreef:
Mars schreef:
Dat neem ik niet aan voor een ander, ik zou zelf zitten balen als ik mn vliegvakanties op moet geven. Geniet er enorm van na een jaar hard werken er tussenuit.

Is er dan niet iets veel fundamentelers mis met hoe wij hier leven, dat we het ontvluchten ervan zo hard nodig hebben? Als we van ons dagelijks leven zo ongelukkig worden, hoe lang blijft zo'n vakantie dan nog genoeg om ergens richting gewoon te blijven functioneren?

Wie (behalve jij) heeft het over 'ontvluchten' en 'ongelukkig'? Wat heeft dat nou te maken met een vliegreis maken?
Laatst bijgewerkt door Cowboy55 op 09-08-18 12:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Stephanie_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 12:53

tamary schreef:
Mars schreef:

Ieder heeft zo zn eigen reden om te gaan vliegen. De een kan alleen in november op vakanties omdat ze rekening moeten houden met andere (niet een al te beste tijd voor zonuurtjes binnen de 1500 km), andere willen graag andere culturen ontdekken of gewoon een keer met de voet aan de grand canyion staan(echt de moeite waard), een fabriek bezoeken in Pakistan is van belang voor mijn werk oa. Wil met Mn eigen ogen die fabrieken zien en de processen zien eens per jaar. Het blijven toch Pakistanen... je kan geen fabriek doorlopen met een iPad. Dan lopen ze letterlijk met je weg.

Dat mensen niet willen vliegen ivm milieu is hun keuze maar accepteer ook dat er mensen zijn die behoeften hebben die alleen vervuld kunnen worden met vliegen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 12:54

Yv_ schreef:
Ik ben nu 1x met de auto op vakantie geweest, maar wat een verschrikking was dat. Uren onderweg om alleen maar op de bestemming te komen. En niet lekker relaxed een broodje eten ofzo, nee gewoon opletten de hele tijd omdat je zit te sturen. Nee, snap echt niet dat mensen het fijn vinden om met de auto op vakantie te gaan :=. En daarbij ben ik ook niet zo'n Europa-vakantieganger, dit was meer een uitzondering :). Afrika is mijn land en nee, dat ga ik niet rijden, lopen of fietsen :).

En daarbij.. Files, boottochten, ferry's etc. Denk dat dat ook zat aan CO2-uitstoot geeft. Denk dat 15 uur reistijd naar Noorwegen met de auto niet veel onder zal doen als 1,5 uur vliegen?

Dan onderschat je de CO2 uitstoot van een vliegtuig behoorlijk := :o

En met een vliegtuig ben je binnen 1500 km in Europa vaak niet echt sneller als je het wachten, inchecken, security, wachten, vliegen, wachten, uitstappen, wachten op bagage, transfer naar bestemming meerekent.

Maar goed, ik vind met de auto op vakantie toch al fijner dan zo’n vliegtuig en dat hele wacht, incheck en security gedoe op vliegvelden.

Stephanie_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 12:57

Eerst uitslapen half 12 weggereden half 1 op vliegveld, kwart over 2 vliegen half 5 zit ik met Mn kont aan ver Gardameer. Ga je niet met de auto redden. Voor een week is de auto echt niet interessant.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 12:57

Ik heb het ook niet over sneller zijn Verootje, maar wel over die tig uren alleen maar oplettend in de auto zitten. Ik was gebroken toen ik terug kwam (nu moet ik er wel bij zeggen dat ik de enige bestuurder was en dat ik in 1x terug ben gereden). Laat mij maar lekker op mijn gemakkie op het vliegveld wachten :j.

Over die CO2-uitstoot.. Word er dan ook rekening mee gehouden hoeveel mensen er in een vliegtuig zitten en dat er maar max 5 in een auto kunnen? Dat als al die mensen uit het vliegtuig met de auto zouden gaan, er volgens mij helemaal niet zoveel verschil is?

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 12:59

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 13:01

Ja, same. Daarnaast ben ik echt een kampeerder, moet er niet aan denken om al die kampeerspulletjes mee te nemen in het vliegtuig...

@Stephanie, waar vlieg jij dat je binnen 3 kwartier vliegt? Gemiddeld vliegveld moet je nog steeds 2u van tevoren aanwezig zijn hoor.

@Yv; ik zei al eerder dat ik denk dat 1 persoon in het vliegtuig of 1 persoon in de auto denk ik zuiniger is met het vliegtuig. Gokje hoor, weet geen exacte cijfers. Maar als je met het hele gezin weggaat (2 volwassenen, 2-3 kinderen) kan het haast niet dat dat dat milieuvriendelijker is met het vliegtuig.
Vergeet ook niet dat de uitstoot van een vliegtuig op grote hoogte véél meer kwaad kan dan dicht bij de grond en dat met name korte vluchten erg veel uitstoot genereren (takeoff is een enorme brandstofslurper)

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 13:11

Magrathea, ik ga volgende maand bijna 3 weken kamperen in de Kalahari woestijn, denk je dat ik ook maar iets aan spullen mee sjouw?
Ze hebben daar ook tenten :)* En alles wat je verder nodig hebt. Echt waar.
En de aardappels hoeven ook niet mee...

Enige wat ik sjouw is camera gear :')

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 13:12

MarijeR schreef:
De CO2 uitstoot kan je hier mooi berekenen. En meteen wat aan doen als je dat wil.
https://www.treesforall.nl/uw-bijdrage/co2-compenseren/

Ik kom op zo'n 20ct per jaar aan compensatie wat ik zou 'moeten' betalen als ik doneer aan die site. :+
Ik reis gemiddeld ruim onder de 250km per jaar met het ov (vnl van en naar station/ziekenhuis/dierenarts), heb die 250 maar even aangehouden om de verdere uitstapjes erbij te pakken en ov algemeen aangeklikt.
Klik ik bus aan met hetzelfde aantal km kom ik op 40ct.
Als ik al met de auto ga is het met iemand mee, zeg dat dat 150km op jaarbasis is (ruim gerekend), dan kom ik op 0,3 ton co2 en 30ct.
Komt dus neer op maximaal 1 ton co2 per jaar, erg netjes denk ik zo. :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 13:23

Hmm, er stond laatst wel in de krant dat de berekeningsmethoden van CO2 compensatie websites nogal eens flink uiteen kunnen lopen. Ik weet dus niet hoe betrouwbaar deze site specifiek is :)

@Marije, nou fijn voor jou dat jij het allemaal zo goed weet, ik heb zelf liever mijn eigen spullen eigenlijk.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 13:40

Magrathea schreef:
Mijn punt is dat ze wel reisden maar niet per vliegtuig. En je negeert het tweede deel van mijn post.

Ja duh, tuurlijk gingen ze niet met het vliegtuig. Gaat een beetje moeilijk als deze niet gevonden is. Dat is zoiets als zeggen ik rijd geen auto want ik wacht tot de vliegende auto uitgevonden is.
Het punt was overigens de oerdrang van reizen, niet de manier waarop ze dat deden.

Op het 2e deel reageerde ik niet omdat dit niet relevant is voor mij. Ik ben geen "het boeit me allemaal niet" persoon.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 13:42

Stephanie_M schreef:
Eerst uitslapen half 12 weggereden half 1 op vliegveld, kwart over 2 vliegen half 5 zit ik met Mn kont aan ver Gardameer. Ga je niet met de auto redden. Voor een week is de auto echt niet interessant.

...maar de slaaptrein wel.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 13:51

Je hoeft helemaal niet 2 uur van te voren daar te zijn het is maar een guideline. Als je regelmatig vliegt weet je het binnen een veel kortere tijd te doen... :')

Als ik bijv. Om 10 uur op eindhoven vloog naar London was ik er rond kwart over 9/half 10.
Alleen handbagage dus direct door en online ingechecked. Passport controle en even wachten, boarden en klaar. Rijden naar eindhoven is een half uurtje (trein station 20 min).

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 14:03

Nagini schreef:
Je hoeft helemaal niet 2 uur van te voren daar te zijn het is maar een guideline. Als je regelmatig vliegt weet je het binnen een veel kortere tijd te doen... :')

Als ik bijv. Om 10 uur op eindhoven vloog naar London was ik er rond kwart over 9/half 10.
Alleen handbagage dus direct door en online ingechecked. Passport controle en even wachten, boarden en klaar. Rijden naar eindhoven is een half uurtje (trein station 20 min).

Ik weet niet hoe lang geleden jij vanaf Eindhoven vloog en of dat in het vakantieseizoen was. Maar dit hoef je nu echt niet meer te proberen. Zelfs buiten het seizoen ga je dan toch echt je vlucht missen.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 14:06

Wij hebben het dan wel heel fout gedaan deze vakantie. Met het vliegtuig naar Lapland (ook nog met tussenlanding dus dubbel vervuilend) en met een huurauto in ruim twee weken meer dan 3700 km gereden.
We hebben tijdens onze reis ook nog eens vier keer de ferry gepakt in plaats van enorm om te rijden.

Hele route met de eigen auto heb ik ook overwogen, maar wij hebben maar kleine autootjes die niet echt comfortabel zijn bij lange stukken rijden en bovendien zijn ze al meer dan tien jaar oud en wordt de kans op pech nogal groot (al ervaring mee met een weekend naar Berlijn in de auto).

Ik kan echt genieten van het rijden met een fijne huurauto dan.

Ik vind het hele wachten op het vliegveld geen probleem, mijn vakantie begint als ik de deur achter me dicht trek.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 14:11

Hier nog iemand die gewoon geniet van de vakantie *\o/* *\o/*

Iedereen maakt eigen keuzes, de een wil geen kinderen (waarbij ik nog steeds niet geloof dat het milieu bij de meeste doorslaggevend was, maar dat terzijde), de ander eet geen vlees, iemand gaat niet met het vliegtuig en de laatste koopt alleen maar tweedehands.

Uiteindelijk doet iedereen concessies, kan het altijd beter en altijd slechter.

Ik vraag mij altijd vooral af waarom mensen zo graag op willen dringen.
Het is net als met geloven. Het heeft geen zin om anderen maar je mening op te zitten dringen, ook al vind je iets ofheb je daadwerkelijk een punt. Leef gewoon je leven en zorg dat je een voorbeeld bent zoals jij denkt dat het moet zijn. Daar heb je meer aan.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 14:12

Heb je het topic doorgelezen Sunnda? :)

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 14:13

Sunnda schreef:
Hier nog iemand die gewoon geniet van de vakantie *\o/* *\o/*

Iedereen maakt eigen keuzes, de een wil geen kinderen (waarbij ik nog steeds niet geloof dat het milieu bij de meeste doorslaggevend was, maar dat terzijde), de ander eet geen vlees, iemand gaat niet met het vliegtuig en de laatste koopt alleen maar tweedehands.

Uiteindelijk doet iedereen concessies, kan het altijd beter en altijd slechter.

Ik vraag mij altijd vooral af waarom mensen zo graag op willen dringen.
Het is net als met geloven. Het heeft geen zin om anderen maar je mening op te zitten dringen, ook al vind je iets ofheb je daadwerkelijk een punt. Leef gewoon je leven en zorg dat je een voorbeeld bent zoals jij denkt dat het moet zijn. Daar heb je meer aan.

+:)+ +:)+ +:)+

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 14:18

Vliegen via schiphol vind ik altijd heerlijk relaxt.
Oke, het kost 3 uur voordat ik er ben vanuit oost Groningen maar daarna even de koffer afgeven, security kost over het algemeen zelfs als ik met veel apparatuur reis maar een minuut of 10 via priority en paspoortcontrole ging zelfs laatst op een drukke zaterdagochtend nog heel vlot dankzij wat sluiproutes en de marechaussee :D
Daarna wachten in de lounge met gratis eten en drinken en een kwartiertje voor het boarden naar de gate lopen.
Met ochtend vluchten kom ik bewust wat vroeger om daar op m'n gemak te ontbijten.

Stephanie_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 14:22

Magrathea schreef:
Ja, same. Daarnaast ben ik echt een kampeerder, moet er niet aan denken om al die kampeerspulletjes mee te nemen in het vliegtuig...

@Stephanie, waar vlieg jij dat je binnen 3 kwartier vliegt? Gemiddeld vliegveld moet je nog steeds 2u van tevoren aanwezig zijn hoor.

@Yv; ik zei al eerder dat ik denk dat 1 persoon in het vliegtuig of 1 persoon in de auto denk ik zuiniger is met het vliegtuig. Gokje hoor, weet geen exacte cijfers. Maar als je met het hele gezin weggaat (2 volwassenen, 2-3 kinderen) kan het haast niet dat dat dat milieuvriendelijker is met het vliegtuig.
Vergeet ook niet dat de uitstoot van een vliegtuig op grote hoogte véél meer kwaad kan dan dicht bij de grond en dat met name korte vluchten erg veel uitstoot genereren (takeoff is een enorme brandstofslurper)

1.45 geen 3 kwartier als je goed geteld had ;). En dat kan op Schiphol ja met bagage.

Stephanie_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 14:23

Janneke2 schreef:
Stephanie_M schreef:

...maar de slaaptrein wel.

De trein komt niet in het dorp waar ik zit en als hij er al zou komen vraag ik me af of de kosten interessant zijn.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 14:24

...mijn indruk is van niet.
(Sunnda praat over geloof en opdringen en dat ze gewoon wil genieten. Off topic in wezen.)

@ Sunda: doe maar lekker genieten hoor, dat doe ik ook.
Maar de feiten zijn toch ook wel een puntje.
(En als o.a weiger ik te genieten ten koste van mijn kleinkinderen.)

@Stefanie: vier jij vakantie pal onder de startbaan dan...?

Mbt de kosten: hier is al eerder het verdrag van Chicago genoemd - om allerlei trieste redenen wordt het belastende vliegverkeer (...veel mensen vieren hun vakantie graag ver weg van get vliegveld...) een soort van gesubsidieerd.
Niet iedereen kan of heeft de moral fibers om te betalen voor de toekomst en kiest de goedkoop gehouden kerosine.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 09-08-18 14:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 14:27

tamary schreef:
Mars schreef:

Uh ik ben helemaal niet ongelukkig hoor. Geniet van een jaarlijkse vliegvakantie. Dat dat vluchten is maak jij ervan.