Dieren levend gekookt en gevild in slachthuizen NL

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 11:42

Sintara schreef:
Qua foutmarge valt het mee, maar het extreme van sommige fouten is wel heel erg. Ik ben wel echt vóór om veel minder vlees te produceren en te eten wereldwijd.
Ikzelf eet door de weeks vrijwel altijd vegetarisch, bij mijn ouders in het weekend niet (bij mijn ouders gaat er regelmatig een haan het hoekje om en ook in de herfst lammeren, en daar redden ze het een heel eind mee) en in restaurants eet ik vega als ze een fatsoenlijke vega maaltijd hebben (komt niet vaak voor).
De vegetarische alternatieven voor een stukje vlees vallen mij persoonlijk trouwens tegen. Fijn dat veel mensen ze toereikend vinden, ikzelf vind alleen de ´kipschnitzel´ echt lekker. Het vega gehakt en de wokstukjes gaan wel met saus, al vind ik ze niet perse lekker..

Maar je kan ook heel lekker vegetarisch eten zonder vleesvervangers! :) En dat blijft echt niet bij een bak groenten ofzo. Als je wil kan ik wel wat van de favoriete receptjes hier opsturen. :)

Stripe000

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 11:48

julius_juut schreef:
Terug naar eigen vee en kleine dorpsslagertjes zal denk ik inderdaad al een hoop narigheid voorkomen. Veel mensen zullen opeens toch niet zo'n behoefte aan vlees hebben (liet die actie van 'kweek je eigen vleeskip' pakketten mooi zien) en geen lopende band werk slagerijen meer. Toezicht vanuit de eigenaren en kopers van het vee/vlees zal ook een hoop doen.

Ik eet ondertussen al zo'n 20 jaar geen dieren meer behalve als ik zelf te veel kippen/kalkoenen heb. Daarvan weet ik dat ze goed geleefd hebben en snel, netjes, en met nagenoeg geen stress gestorven zijn. Maar mijn honden en katten eten wel vlees. Moet zeggen dat ik dat wel lastig vind, daar is al helemaal weinig op te vinden waar dat vlees vandaan komt.

Mijn hond krijgt de biologische variant van Petfit voer, vers gestoomd vlees.
Dit is van dieren die erg diervriendelijk gehouden zijn en op goede manier geslacht.
Ben zelf als vegetariër ook echt op zoek gegaan naar zo eerlijk mogelijk voer voor onze hond.
Dit bestel ik in Duitsland

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 11:51

Resistance schreef:
Maar je kan ook heel lekker vegetarisch eten zonder vleesvervangers! :) En dat blijft echt niet bij een bak groenten ofzo. Als je wil kan ik wel wat van de favoriete receptjes hier opsturen. :)

Dankje! Ja graag, ik heb wel interesse. Ik heb wel neiging tot lage ijzer en vit B waardes wat het nog iets ingewikkelder maakt

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 11:54

Stripe000 schreef:
julius_juut schreef:
Terug naar eigen vee en kleine dorpsslagertjes zal denk ik inderdaad al een hoop narigheid voorkomen. Veel mensen zullen opeens toch niet zo'n behoefte aan vlees hebben (liet die actie van 'kweek je eigen vleeskip' pakketten mooi zien) en geen lopende band werk slagerijen meer. Toezicht vanuit de eigenaren en kopers van het vee/vlees zal ook een hoop doen.

Ik eet ondertussen al zo'n 20 jaar geen dieren meer behalve als ik zelf te veel kippen/kalkoenen heb. Daarvan weet ik dat ze goed geleefd hebben en snel, netjes, en met nagenoeg geen stress gestorven zijn. Maar mijn honden en katten eten wel vlees. Moet zeggen dat ik dat wel lastig vind, daar is al helemaal weinig op te vinden waar dat vlees vandaan komt.

Dit is van dieren die erg diervriendelijk gehouden zijn en op goede manier geslacht.
Ben zelf als vegetariër ook echt op zoek gegaan naar zo eerlijk mogelijk voer voor onze hond.

Maar hoe weet je dat ze op de goede manier zijn geslacht? In de supermarkt kun je ook vlees kopen met 4 sterren en beter leven keur merk.. Maar dan kan het beest nog zo'n goed leven hebben gehad, als ie levend word gekookt, verzopen of gevild word dan heeft ie daar niets meer aan. Las op facebook ook dat er iemand ergens in een slachthuis werkte waar hij de varkens aan haken moest hangen nadat ze door een heet bad waren gegaan daarna werden geschrobd door zo'n machine en nog door een schroeimachine moesten, en dan nog soms levend bij hem aankwamen.. Sorry maar dat vind ik echt te veel te ver gaan.

Heb niets tegen slachten maar zorg dat het snel en pijnloos is..

Stripe000

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 12:24

@Charmings, de dierenarts, via haar ben ik in aanraking gekomen met dit voer, heeft dit persoonlijk gecheckt. Het is geen immense slagerij maar kleinschalig en blijkbaar gaat het er daar netjes aan toe ( voer zover slachten überhaupt netjes kan gaan.
De runderen komen van biologische boerderij waar welzijn hoog in het vaandel staat.
Voor mij is dit het meest diervriendelijk wat ik onze hond kan geven en daarbij is het erg goed voer!

Dit voer is wel een heel stuk duurder dan normaal vers vlees maar dat heb ik er graag voor over.

Het is dit of geen hond,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 12:34

Dees schreef:
Het is tijd dat de traditionele vleesindustrie gestopt wordt.

Wat denken jullie over kweekvlees?
Ik vind dat echt een topontwikkeling. Snap dat het nu nog niet helemaal diervriendelijk gaat (geloof overigens berichtgeving van AD totaal niet - dat is een lobby van de traditionele vleesindustrie, te grote belangen), maar serieus, kweekvlees is imo echt dé oplossing.

Ondertussen eet ik dus biologisch vlees en heb zeer regelmatig een vegetarische vleesvervanger op het bord. Smaken prima.

Biologisch vlees is vlees waar je vanaf dag 1 controle op hebt wat betreft huisvesting, voer en slacht.
Gezien de huidige regelgeving denk ik niet dat jij achter je huis een vleesvaars hebt staan, denk nog minder dat je deze met een pen hebt afgeschoten en daarna laten versterven voor verwerking.
Dus biologisch |( |( .

Popstra

Re: Dieren levend gekookt en gevild in slachthuizen NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 12:35

Kweekvlees vind ik een goede ontwikkeling. Ben er ook zeer benieuwd naar

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 12:45

Resistance schreef:
Sintara schreef:
Qua foutmarge valt het mee, maar het extreme van sommige fouten is wel heel erg. Ik ben wel echt vóór om veel minder vlees te produceren en te eten wereldwijd.
Ikzelf eet door de weeks vrijwel altijd vegetarisch, bij mijn ouders in het weekend niet (bij mijn ouders gaat er regelmatig een haan het hoekje om en ook in de herfst lammeren, en daar redden ze het een heel eind mee) en in restaurants eet ik vega als ze een fatsoenlijke vega maaltijd hebben (komt niet vaak voor).
De vegetarische alternatieven voor een stukje vlees vallen mij persoonlijk trouwens tegen. Fijn dat veel mensen ze toereikend vinden, ikzelf vind alleen de ´kipschnitzel´ echt lekker. Het vega gehakt en de wokstukjes gaan wel met saus, al vind ik ze niet perse lekker..

Een goed gemaakte vegetarische maaltijd is nét zo vullend en rijk als één met vlees! Het is gewoon een kwestie van anders leren koken en verder denken dan A/V/G :) Er zijn echt goede vegetarische kookboeken op de markt die niet gewoon allerlei dingen bij elkaar gooien. Ik sport zeer intensief en eet altijd vegetarisch, en kom steeds aan voldoende eiwitten. Partnerlief is van een echte vleeseter naar flexitariër gegaan en eet even graag quorn en seitan mee als vlees. Sterker nog, hij verkiest het in veel gerechten *\o/*

Hij gaf gisteren aan vanaf heden zo vaak mogelijk vegetarisch te willen eten 's avonds. Al die kleine beetjes, die maken me toch echt gelukkig!

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 12:54

Overigens, mensen zouden ook wat meer moeten kijken naar welke merken ze kopen want ik kan je verzekeren dat je waarschijnlijk heeeel veel producten in huis hebt die op dieren getest zijn. L'Oreal, Rimmel, Dove, Garnier, ... Schwarzkopf, Syos... etc.
Dit vind ik ook heel ernstig, omdat je ook andere gezichtsverzorging kunt kopen, andere makeup... En niet altijd duurder hoor! Essense, Catrice, Lottie London, Makeup Revolution, Freedom, Etos eigen merk, allemaal proefdiervrij hoor. Maybelline bijvoorbeeld weer niet. Zelfde prijs segment. Maar eentje test op dieren en de andere niet. Dat is ook iets om te overwegen want makeup eet je niet en heb je in theorie al helemaal niet nodig om te overleven.

En deze dieren worden in tuigjes vastgezet en ingespoten/ingesmeerd met allerlei troep en erna alsnog afgemaakt. Zodat jij er zogezegd jonger uit kunt zien. Ik vind het zelf heel jammer dat er zo weinig awareness is en bedrijven zoals Boozyshop keihard liegen over de proefdiervrije status van een merk met mooie icoontjes. Bah! Want ookal is het in Europa verboden, ze testen nog altijd elders exact hetzelfde product wel van hetzelfde merk. Dat is imo gewoonweg niet proefdiervrij.

Ik ben als vegetarier (ruim 18 jaar, ik was 9 toen ik begon) niet tegen mensen die vlees eten. Doe je ding, maar mensen mogen wel bewust gemaakt worden van wat ze kopen. Ik kan dus niet tegen mensen die awwww zielig!!! roepen en vervolgens toch die plofkip bij de Jumbo halen. Wat wil je dan? Hou je mond dan gewoon en stop die neppe onzin. En mensen afzeiken omdat ze vlees eten moeten we ook niet doen. Dan zijn de niet-vlees eters net zo slecht bezig. Je moet elkaar informeren. En als iemand dan denkt minder te gaan eten, help er dan mee. Geef tips, wissel recepten uit, etc. Ze afkraken heeft toch ook geen zin?

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 12:57

Stripe000 schreef:
julius_juut schreef:

Ah mooi, ga ik daar eens even naar op zoek. :D Dankje!

Stripe000

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 13:20

Julius-juut

Kijk eens op petfitter.nl

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-18 13:22

chimello schreef:
Ik ben als vegetarier (ruim 18 jaar, ik was 9 toen ik begon) niet tegen mensen die vlees eten. Doe je ding, maar mensen mogen wel bewust gemaakt worden van wat ze kopen. Ik kan dus niet tegen mensen die awwww zielig!!! roepen en vervolgens toch die plofkip bij de Jumbo halen. Wat wil je dan? Hou je mond dan gewoon en stop die neppe onzin. En mensen afzeiken omdat ze vlees eten moeten we ook niet doen. Dan zijn de niet-vlees eters net zo slecht bezig. Je moet elkaar informeren. En als iemand dan denkt minder te gaan eten, help er dan mee. Geef tips, wissel recepten uit, etc. Ze afkraken heeft toch ook geen zin?

Je beseft dat je ze in dezelfde alinea zelf ook nog afkraakt?

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 13:48

Cayenne er is een verschil tussen kiloknallers vreten en vervolgens roepen dat het zielig is, en een stuk vlees eten waarvan je weet waar het vandaan komt. Denk dat ze dat bedoeld. Ik heb me ook schuldig gemaakt aan de kiloknaller en heb heel lang het goedkoopste vlees in de supermarkt gekocht. Maar na het zien van deze beelden ga ik wat beter kijken waar ik mn biefstuk ga kopen, want wil niet mee doen aan dit leed wat zich nu voordoet.

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 13:52

Moderatoropmerking:
Ik kan me voorstellen dat dit onderwerp een hoop gevoelens bij mensen op kan roepen. Maar zouden jullie het wel netjes willen houden? Het is niet nodig om mensen of gehele groepen compleet af te kraken. Je hoeft het zeker niet met elkaar eens te zijn, maar heb respect voor de elkaars visie en keuze en geef de ander de ruimte om dingen toe te kunnen lichten.

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 13:54

julius_juut schreef:
Maar hoe weet je dat ze op de goede manier zijn geslacht? In de supermarkt kun je ook vlees kopen met 4 sterren en beter leven keur merk.. Maar dan kan het beest nog zo'n goed leven hebben gehad, als ie levend word gekookt, verzopen of gevild word dan heeft ie daar niets meer aan. Las op facebook ook dat er iemand ergens in een slachthuis werkte waar hij de varkens aan haken moest hangen nadat ze door een heet bad waren gegaan daarna werden geschrobd door zo'n machine en nog door een schroeimachine moesten, en dan nog soms levend bij hem aankwamen.. Sorry maar dat vind ik echt te veel te ver gaan.

Heb niets tegen slachten maar zorg dat het snel en pijnloos is..

Als ik dit lees draait mijn maag om. Hoe kan iemand hiermee werken...hoe dan.

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 14:07

Kinke schreef:
Marie_Anne schreef:
Niet een heel verrassend of interessant bericht daarom wat mij betreft. Misschien moet je dan gewoon vertellen waarom jij het wel interessant vindt, ipv alleen de link plaatsen.

Dan ben jij hier denk ik de enige (m.u.v. mijzelf) die nu weet dat die boetes de periode 2015-2016 betroffen. Niet dat dit iets goedpraat overigens. Wat mij betreft sluiten ze acuut iedere slachterij waar men zulke toestanden aantreft.
Wat ik interessant vind, is de berichtgeving. Opeens komt dit gisteren in het nieuws. En bingo, je kon er al op wachten, de filmpjes uit België worden weer getoond alsof dit de beelden zijn die NU in Nederlandse slachterijen zijn gemaakt.
Na de extremiteiten in België zijn de meeste Nederlandse slachterijen overgegaan op camerabewaking.
Dit oude nieuws is door RTL de wereld ingeslingerd, net als de keer met die tweelingenfraude waaraan volgens hun alle boeren meededen, er megarijk van werden etc. Toen later bleek dat het heel anders zat bleef het stil…doodstil.
Zoals iemand anders uitrekende: 48 boetes in 2 jaar tijd..... er worden jaarlijks ca 2 miljoen runderen en 15 miljoen varkens geslacht.... dus 48 boetes op 34 miljoen handelingen.
En nee, dat hoort niet zo, maar men loopt hier te gillen alsof ieder varken levend gekookt wordt, runderen levend gevild worden etc.etc. Een uitgelezen kans voor de vega extremisten, jaja, u vindt ze ook op dit forum, om zieltjes te winnen.
Ben benieuwd wat de cijfers zijn voor 2017-2018.
Een bevriend melkveehouder opperde vanmorgen: nu er zoveel positieve reacties zijn gekomen op het nieuwe programma van Yvon Jaspers kon je hier op wachten, een gerichte en grote aanval van WD/Animal Rights/veganisten/vegetariers clubs om dit weer de grond in te slaan. Nu ik dit gebeuren een aantal jaren volg, vrees ik dat hij gelijk heeft.

Dit zijn de gevallen die aangetroffen zijn bij de aangekondigde controles. De werkelijke frequentie van dit soort dingen is veel hoger.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 14:16

Stripe000 schreef:
@Charmings, de dierenarts, via haar ben ik in aanraking gekomen met dit voer, heeft dit persoonlijk gecheckt. Het is geen immense slagerij maar kleinschalig en blijkbaar gaat het er daar netjes aan toe ( voer zover slachten überhaupt netjes kan gaan.
De runderen komen van biologische boerderij waar welzijn hoog in het vaandel staat.
Voor mij is dit het meest diervriendelijk wat ik onze hond kan geven en daarbij is het erg goed voer!

Dit voer is wel een heel stuk duurder dan normaal vers vlees maar dat heb ik er graag voor over.

Het is dit of geen hond,

Er schijnt ook plantaardig hondevoer te bestaan. Zie internet.De hond die wij vroeger hadden moest bij de dierenarts gekochte sojabrokken eten omdat hij anders spijsverteringsproblemen kreeg.Maar ik geef toe dat het voor de meeste honden en vooral voor katten moeilijk is. Zelf ben ik gelukkig al vegetarier,anders had ik mijn ontbijt er vanmorgen wel uitgekotst na het lezen van deze narigheid.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 14:20

anjali schreef:
Stripe000 schreef:

Het is dit of geen hond,

Er schijnt ook plantaardig hondevoer te bestaan. Zie internet.De hond die wij vroeger hadden moest bij de dierenarts gekochte sojabrokken eten omdat hij anders spijsverteringsproblemen kreeg.Maar ik geef toe dat het voor de meeste honden en vooral voor katten moeilijk is. Zelf ben ik gelukkig al vegetarier,anders had ik mijn ontbijt er vanmorgen wel uitgekotst na het lezen van deze narigheid.

Mijn hond heeft helaas een hele gevoelige darm en kan niet veel hebben anders word ze heel ziek. Ze staat nu op een glutenvrije brok van wolfsblut, wat uit duitsland komt dus heb geen idee wat daar in zit.. Moet wel eerlijk er bij zeggen dat het welzijn van mijn dier heel erg belangrijk is, maar wil het op z'n minst wel eens proberen, betaal me nu ook scheel aan dit voer, dus dat het duur is maakt me nog niet veel uit.. Maar als ze er niet goed op reageert ga ik terug naar mijn oude merk..

Stripe000 is dit trouwens vers vlees of zijn het brokken, aangezien mijn hond van vers vlees ook ziek word.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 14:23

Morganlefay schreef:
Biologisch vlees is vlees waar je vanaf dag 1 controle op hebt wat betreft huisvesting, voer en slacht.
Gezien de huidige regelgeving denk ik niet dat jij achter je huis een vleesvaars hebt staan, denk nog minder dat je deze met een pen hebt afgeschoten en daarna laten versterven voor verwerking.
Dus biologisch |( |( .

Ik ben niet perse tegen het slachten van dieren en ik ben ook niet perse tegen het consumeren van dieren.
Ik vind op dit moment de biologische vleesindustrie de meest acceptabele.

lotje5lotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 14:26

Ik ben vroeger met school op excursie geweest naar het slachthuis (Landbouwschool)......ook een hele fijne ervaring....niet....
Nu woon ik tussen de kalverstallen in, blerende kalfjes van een paar dagen oud, na een paar dagen in de stal zijn ze murw en hoor je ze niet meer, tot ze worden opgehaald met veel kabaal....
Nu hebben ze nog een beetje ruimte in een groepshuisvesting van ca. 5 dieren bij elkaar, toen ik hier 30 jaar geleden kwam wonen waren het nog kistkalveren, dat gaat je voorstellingsvermogen te boven als je dat zag, zo krap en klein.
Als ze de muren van het slachthuis voor 1 dag van glas konden maken, zou het snel over zijn met de overconsumptie van fout vlees.
Laatst bijgewerkt door lotje5lotje op 20-06-18 14:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Dees

CharmingS schreef:
Cayenne er is een verschil tussen kiloknallers vreten en vervolgens roepen dat het zielig is, en een stuk vlees eten waarvan je weet waar het vandaan komt. Denk dat ze dat bedoeld. Ik heb me ook schuldig gemaakt aan de kiloknaller en heb heel lang het goedkoopste vlees in de supermarkt gekocht. Maar na het zien van deze beelden ga ik wat beter kijken waar ik mn biefstuk ga kopen, want wil niet mee doen aan dit leed wat zich nu voordoet.

Ik heb die 'ontwikkeling' ook doorgemaakt (maar de filmpjes niet willen zien).
Ik heb besloten dat ik liever iets minder vlees eet en daar wat meer voor betaal dan dat ik 'kilo-knallers' koop. En toen ben ik dus overgestapt van supermarktvlees naar OKvlees.nl
Laatst bijgewerkt door Dees op 20-06-18 14:30, in het totaal 1 keer bewerkt

anjali

chimello schreef:
Overigens, mensen zouden ook wat meer moeten kijken naar welke merken ze kopen want ik kan je verzekeren dat je waarschijnlijk heeeel veel producten in huis hebt die op dieren getest zijn. L'Oreal, Rimmel, Dove, Garnier, ... Schwarzkopf, Syos... etc.
Dit vind ik ook heel ernstig, omdat je ook andere gezichtsverzorging kunt kopen, andere makeup... En niet altijd duurder hoor! Essense, Catrice, Lottie London, Makeup Revolution, Freedom, Etos eigen merk, allemaal proefdiervrij hoor. Maybelline bijvoorbeeld weer niet. Zelfde prijs segment. Maar eentje test op dieren en de andere niet. Dat is ook iets om te overwegen want makeup eet je niet en heb je in theorie al helemaal niet nodig om te overleven.

En deze dieren worden in tuigjes vastgezet en ingespoten/ingesmeerd met allerlei troep en erna alsnog afgemaakt. Zodat jij er zogezegd jonger uit kunt zien. Ik vind het zelf heel jammer dat er zo weinig awareness is en bedrijven zoals Boozyshop keihard liegen over de proefdiervrije status van een merk met mooie icoontjes. Bah! Want ookal is het in Europa verboden, ze testen nog altijd elders exact hetzelfde product wel van hetzelfde merk. Dat is imo gewoonweg niet proefdiervrij.

Ik heb hier iets staan van l,Oreal,als dat zo is dan koop ik dat voortaan niet meer.Graag proefdiervrije cosmetica. Weet jij iets van Yves St.Laurent? Want die gebruik ik ook.

Stripe000

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 14:28

Stripe000 is dit trouwens vers vlees of zijn het brokken, aangezien mijn hond van vers vlees ook ziek word.[/quote]

Vers gestoomd vlees, zit in blikken.
Als je wil kan ik je in contact brengen met Nederlandse dierenarts/ voedingsdeskundige , zij heeft er heel veel verstand van.
Dan zou je ook proefverpakking aan kunnen vragen.
Indien je dat wil graag via pb

ElsieC

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 14:29

Jammer dat dit in een beschaafd land als Nederland nog voor moet komen, hier in België is het niet veel beter. Vorig jaar werden slachthuis na slachthuis tijdelijk gesloten omdat ze niet voldeden aan de regelgeving.
Blij dat ik als vegetariër die onzin niet steun. Als je van dieren houdt vind ik dat je daar zo consistent mogelijk in moet blijven en niet enkel moet denken aan je hond en je paard.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 14:31

Nou Elsie.... die mug die me snachts uit mijn slaap houdt, help ik toch met enig genoegen wel naar zijn grootje :o