Kabinet wil roken op terras verbieden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 14:51

Palmera schreef:
Daar gaat het niet om. Het gaat om het principe. En van die bemoeizucht word ik ziek.

Voorkomen dat er geen nieuwe rokers bijkomen vind ik geen bemoeizucht maar een goede zaak.
Niemand die er last van heeft, niemand die hoeft te stoppen als ze dat willen en de prijs van tabak hoeft niet meer omhoog.

Loolotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 14:53

Ik ben als enorme anti-roker absoluut tegen. Laat anderen toch lekker hun ding doen, ook als het niet jouw keuze is := Een bepaalde kant van het terras waar niet gerookt mag worden, lijkt me dan wel een oplossing maar weet niet hoe haalbaar dat is. Dan kunnen mensen die er last van hebben (zoals ik) maar wachten tot daar een tafeltje vrij is :j Mensen zullen t ook niet altijd leuk vinden dat ik mijn hond(en) meeneem, maar dan kunnen ze zelf lekker ergens anders gaan zitten.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 14:53

Firelight schreef:
Mars schreef:
Mijn oma vertelde pas als zij in de jaren 50/60 een feestje gaf ze sigaretten in glaasjes op tafel had staan van verschillende merken. Zegmaar de kaasstengels van toen :')

Dit was in de jaren 70 ook nog normaal, op verjaardagen en bruiloften: altijd glaasjes met sigaretten en een kist sigaren op tafel.
De leraren rookten ook gewoon in de klas en niemand zat te hoesten :D

Niemand zat te hoesten? Dat lijkt mij stug. De gevolgen zijn bij ons in de familie erg duidelijk:
Mijn oma overleed aan de gevolgen van COPD op haar 68e
Mijn moeder is van de jaren 50 en is erg zwaar longpatiente.
Mijn broertje heeft door goede medicatie en betere/schonere lucht dit veel beter onder controle, wel longpatiënt maar leefbaar.

Dus 'vroeger' hoestte er niemand van de sigaretten is echt een mega sprookje.

KarmaChansy

Re: Kabinet wil roken op terras verbieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 14:56

Al die bemoeizucht van de overheid, wat komt er na het roken? Geen Alcohol meer op het terras? geen zoetigheid want ook dat is slecht voor je.

Ik rook al jaren niet meer trouwens, maar dit vind ik ook te ver gaan.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 15:01

Voor alcohol is er al jaren een wetgeving voor wat betreft de hinder aan anderen. 'Wet op de openbare dronkenschap' is toch een klassieker? Max. promille bij het rijden bestaat ook al lang.
Wat mensen zelf met hun lever uitspoken is hun zaak, maar wat betreft alcohol is de publieke opinie toch al zover dat het niet geaccepteerd wordt dan toevallige voorbijgangers er last van hebben.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 15:07

Palmera schreef:
Cayenne schreef:
Wat is momenteel eigenlijk de prijs van een pakje sigaretten?
Misschien dat nog eens ophogen.

Prima idee. Dan graag ook op alles wat vet en suiker bevat. Zat veel te dikke mensen die een vreetverslaving hebben. Kost bakken met geld, om nog maar te zwijgen over de stank van frituurvet op straat als je langs een snackbar loopt. En wat dacht je van die stank van jouw portie bitterballen op het terras. In vet gebakken vlees notabene. :r Ik krijg mijn salade dan toch niet meer weg. En niemand die daar rekening mee houd of dat stinkvoer elders opeet. Ze kunnen trouwens toch ook thuis eten?

De frituurpan van de buurman ruik ik trouwens ook in mijn tuin. Walgelijke lucht.

Van de lucht van frituurvet word je niet ziek. Slechte vergelijking dit. Probeer het nog eens.

Een vettax komt er nog wel. Gezond eten moet meer gestimuleerd worden.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 15:08

Wijsje schreef:
Ben ik dan de enige die dit raar vind? Eerst moesten de rokers naar buiten zodat niet-rokers er geen last van hadden. En nu moeten de niet-rokers ineens ook buiten zitten en mag het daar straks ook niet meer.
Waarom niet de rokers buiten, en de rest gewoon binnen zoals ze wilden? Of het de uitbater zelf laten kiezen, duidelijk aangegeven wat een wel- of niet rokersterras is.
En over alcohol: ook dat veroorzaakt ontzettend veel overlast. Niet te begrijpen dat daar niet eens iets tegen gedaan wordt. Mensen onder invloed die raar gaan praten, hangerig worden, agressief of baldadig, iedere steeg in het centrum volplassen of kotsen, bleeh!

Helemaal mee eens!

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 15:12

ik heb alleen maar zoiets van wanneer gaat drank eens aangepakt worden
als men zo zeikt over roken buiten op terras, kan men ook wel beginnen over drank schenken bij restaurants etc...
want vele die daarna nog achter t stuur kruipen en t verkeer in gaan, dan valt die rokende buiten toch wel enorm mee.

en als we t over roken hebben, zullen we het dan ook eens hebben over wat vliegtuigen etc de lucht in spuiten (chemtrails) waar ook oliebol in zit wat je allemaal binnen krijgt.
Laatst bijgewerkt door NathalietjeB op 01-06-18 15:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 15:17

Loolotte schreef:
Ik ben als enorme anti-roker absoluut tegen. Laat anderen toch lekker hun ding doen, ook als het niet jouw keuze is := Een bepaalde kant van het terras waar niet gerookt mag worden, lijkt me dan wel een oplossing maar weet niet hoe haalbaar dat is. Dan kunnen mensen die er last van hebben (zoals ik) maar wachten tot daar een tafeltje vrij is :j Mensen zullen t ook niet altijd leuk vinden dat ik mijn hond(en) meeneem, maar dan kunnen ze zelf lekker ergens anders gaan zitten.

Respect voor jou :)

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 15:27

_Reneee schreef:
Palmera schreef:

Prima idee. Dan graag ook op alles wat vet en suiker bevat. Zat veel te dikke mensen die een vreetverslaving hebben. Kost bakken met geld, om nog maar te zwijgen over de stank van frituurvet op straat als je langs een snackbar loopt. En wat dacht je van die stank van jouw portie bitterballen op het terras. In vet gebakken vlees notabene. :r Ik krijg mijn salade dan toch niet meer weg. En niemand die daar rekening mee houd of dat stinkvoer elders opeet. Ze kunnen trouwens toch ook thuis eten?

De frituurpan van de buurman ruik ik trouwens ook in mijn tuin. Walgelijke lucht.

Van de lucht van frituurvet word je niet ziek. Slechte vergelijking dit. Probeer het nog eens.

Een vettax komt er nog wel. Gezond eten moet meer gestimuleerd worden.

Los van het feit dat de ongezond dikke mens wel degelijk ziek word van nog meer vet zitten er ook roet en fijnstofdeeltjes die in de lucht komen. Lucht die ook ik inadem. ;)

Nu mag jij het weer eens proberen.

En nog een toelichting: mijn voorgaande post heeft een hoge maat sarcasme. Probeer dat eens te begrijpen.

_Snow_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 15:47

Hier in Canada mag dat al een aantal jaren niet meer. Mensen die willen roken staan dus net buiten het terras. Je kunt nog steeds met elkaar kletsen, maar hierdoor zit de rook niet zo in elkaars gezicht.

Ook mijn universiteits campus (met kinderziekenhuis) is vanaf 1 januari dit jaar helemaal rookvrij. Ik rook zelf niet, maar mijn vrienden boeit het niet zo heel veel. Al rookt een van de professoren wel af en toe in de scheikunde afzuigkap :+

Alpha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 15:49

Maar in La Palma heb je helemaal geen bitterballen! :P Daar heb je tenminste wel lekkere lucht van goed voer <3 (tenzij er ergens een verdwaalde Friet van Piet zit, maar niet dat ik het me herinner).
*gaat weer onder meeleessteen*

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 16:02

Alpha89 schreef:
Maar in La Palma heb je helemaal geen bitterballen! :P Daar heb je tenminste wel lekkere lucht van goed voer <3 (tenzij er ergens een verdwaalde Friet van Piet zit, maar niet dat ik het me herinner).
*gaat weer onder meeleessteen*

Correct. Maar de populaire hamburger en friet met geraspte kaas, spek en vijf sauzen ( :brr: ) hebben we hier wel.

Los daarvan, ongeacht waar ik woon, heb ik nog steeds een mening over NL. :)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 16:10

NathalietjeB schreef:
en als we t over roken hebben, zullen we het dan ook eens hebben over wat vliegtuigen etc de lucht in spuiten (chemtrails) waar ook oliebol in zit wat je allemaal binnen krijgt.

Really?

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 16:12

Met een schuin oog naar Palmera: Mijn ouders zeiden, kan het niet gewoon zoals in Spanje? Daar mag de café eigenaar bepalen of er gerookt mag worden of niet. Klopt dit (nog)? Ze kennen namelijk iemand uit Benidorm die daar een café opgezet heeft.

Ik ben zelf een gezelschapsroker, heerlijk om een sigaretje op het terras op te steken - uiteraard wanneer er niemand zit te eten - maar ik vind het van de zotte dat rookruimtes niet meer mogen en nu ook nog een verbod op terrassen. Ik drink mijn wijntje wel op mijn eigen dakterras dan. Zal wel weer een heerlijke strop worden voor horeca eigenaren. Kunt toch gewoon eigenaren laten bepalen of ze rokers op het terras willen of niet? Het is immers in de buitenlucht en dan kunnen mensen zelf ook kiezen of ze op een rokersterras willen zitten of nee.

Het is altijd nog de keuze van mensen zelf om te roken, ik ben 21 en zie zoveel jeugd roken, dus al die maatregelen helpen nog geen barst. :+

Natuurlijk ligt het er ook wel aan waar deze discussie gevoerd wordt. Op het altijd heilige bokt zijn de reacties natuurlijk anders dan op een nieuwsbericht op Facebook. :D

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 16:14

Nah vet eten, alcohol etc allemaal ongezond maar het gaat hier over roken :D Er is geen enkele roker die niet weet dat t slecht voor je is. Maar laat mensen hun eigen keuzes maken, overheid heeft zich niet te bemoeien met wat je eet, drinkt etc.
En dus ook niet met mijn sigaretje.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 16:16

Tja, er is ook geen enkele persoon die chips/hamburgers etc eet en alcohol drinkt die niet weet dat het slecht is := Maar denk dat iedereen die hier zeurt wel eens zondigt, niet waar? :D

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 16:20

@Sureido: hier op de eilanden is wel degelijk een rookverbod van kracht. Ik denk dat de meesten daar niets op tegen hebben, we leven toch veel meer buiten.

En buiten is het geaccepteerd. Onder de bomen, op bankjes zitten vaak bejaarden de hele dag met elkaar te praten en te roken. Geen mens die daar voorbij loopt en erover mekkert. Net als terassen, bushaltes, voor de ingang van het winkelcentrum; de roker is hier gelukkig nog geen overal verstoten paria.

Het enige waar torenhoge boetes opstaan is een peuk uit het raam van je auto gooien. Dit met het oog op bosbranden.

Alpha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 16:21

Haha, true.
Ik ben ook van plan te emigreren en zal dan ongetwijfeld ook een mening over NL blijven houden ;-) alleen hoop ik tegen die tijd wel te kunnen juichen dat het roken op terrassen is verboden :P meeste Europese landen voeren al véél strengere regels i.v.m. roken, dus niet alleen in de horeca. Ik juich het alleen maar toe.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 16:21

Ik ben sinds een jaar van het roken af, en vind een sigaret die dichtbij wordt opgestoken soms heel verleidelijk ruiken en soms heel vies.
Dus voor mij zou het prettiger zijn als het verboden zou worden, dan heb ik daar geen last meer van. :o

Aan de andere kant, ik weet nog toen ik zelf nog rookte, hoe heerlijk het was om op een terrasje te zitten en een sigaret op te steken.
Dus ik begrijp wel dat mensen die roken, dit wel graag willen blijven doen.

Maar de toekomst zal steeds meer anti roken worden, dus het zal hier vast niet bij blijven.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-18 16:22

Maar ik heb serieus nog nooit meegemaakt dat iemand op het terras vroeg of er bezwaar was dat er een peuk werd opgestoken.
Ik vind het mooi om te lezen dat sommige mensen in dit topic dat wel doen, maar ik ben benieuwd wie dat wel eens heeft meegemaakt dat het werd gevraagd.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 16:24

Maar vragen die mensen dat aan hun eigen gezelschap of aan random tafels om zich heen? Dat eerste doe ik wel of ga naast de mederokers zitten maar dat tweede doe ik niet.

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 16:26

Mars schreef:
Maar vragen die mensen dat aan hun eigen gezelschap of aan random tafels om zich heen? Dat eerste doe ik wel of ga naast de mederokers zitten maar dat tweede doe ik niet.

Aan het eigen gezelschap.
Dus als je aan het tafeltje ernaast zit, krijg je wel rook tijdens je hoofdgerecht.
Althans, dat is mijn ervaring.

ArankaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 16:32

Ik ben een groot voorstander! Vind het zo naar en vies om tijdens het eten en drinken iemands rook in te ademen. Fijn dat de meeste mensen hier ook voorstander zijn.
Ik maak nooit ruzie, maar ik heb meerdere keren met uitgaan ‘ruzie’ gehad als ik iemand aansprak die stond te roken binnen. Ik vind dat zo ascosciaal, het is al vaak druk en benauwd en dan ga je ook nog de lucht vervuilen. En dan zeg je er iets van en dan krijg je toch een grote bek terug.
Als je nu al ziet hoe gek het is als je op een oud tv programma ziet dat mensen roken in een restaurant of ouders die bij kinderen roken, niet zo lang geleden was dat nog heel normaal.

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 16:40

Palmera schreef:
Ik begin vooral de bemoeizucht van het kabinet zorgwekkend te vinden, eigenlijk.

Dit. Ik vind het mogen roken eigenlijk gewoon ook een deel vrijheid, gaat de staat even alles komen bepalen. Wat is het volgende dan?

Dat eigenaren van het café/restaurant dit eventueel zelf mogen bepalen, oké. Maar ik kan me voorstellen dat sommige cafés dit niet eens willen. Hoeveel mensen verlies je als je nog niet eens even een sigaretje mag opsteken?
Ik zelf rook niet meer vaak, maar af en toe kan het wel goed voelen om een pintje te drinken en dan een sigaret op te steken. Natuurlijk zorg ik er wel voor dat het niet in mensen hun gezicht komt.

Misschien is het dan ook een idee om mensen die op straat lopen met een hele bak parfum over zich boetes te geven. Daar val je soms pas bijna flauw van...

(Heb nog niet alles gelezen, ga nu eens wat verder kijken in het topic. x))