en dan wil hij je geen hand geven....

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 19:19

Indestal schreef:
Je onrein, dus vies...dat zou voor mij de boodschap zijn....een vorm van discriminatie.
Onrein is een breed begrip ;)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 19:19

Yenni schreef:
Nee meneer zei er niks bij.
Ik groette hem en toen we afrekende toen legde hij het geld neer op de kassa (doen meer klanten voor bijv er nog wat kleingeld bij te pakken) maar toen ik wisselgeld terug wou geven wees hij naar de kassa en zei dat ik het moest neerleggen.. met de kassabon hetzelfde verhaal.

Dat vind ik dan weer wel onvriendelijk. Meneer had je ook even kunnen vragen om het neer te leggen. c'est le ton qui fait la musique

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 19:20

Ik had het zelfde gedaan, jullie zouden collega's worden...dat zal gezellig zijn dan!.
Je hebt prima gehandeld,twijffel daar niet aan!

Ik ben benieuwd naar je collega zijn mening, hoe vond hij het om in diie positie gezet te worden?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 19:24

Loretta schreef:
Gelovigen eisen altijd meer respect op voor hun zienswijze en daarvoor moet alles en iedereen zich maar bij hun aanpassen. Onderling zijn gelovigen ook geen lieverdjes kijk maar eens hoeveel oorlogen er al in de naam van religie zijn uitgevochten in het vrrleden.

Als christen maak ik bezwaar tegen deze zienswijze. Behalve die rivieren bloed die het christendom op haar naam heeft staan. Dat klopt als een zwerende wond...

Nederland heeft een traditie om trots op te zijn: vrijheid. Toen op het Iberisch schiereiland de Joden vervolgd werden, mochten ze hier voluit Joods zijn.
Geen getreiter met varkensvlees moeten eten.

Niets geloven mag ook, hierzo, al eeuwen.

Maar spaar mij de slachtofferrol van 'gelovigen eisen aanpassingen'.
De jonge man in de OP eiste niets, in tegendeel.

Die heeft zich nota bene verontschuldigd - en is het dan in jouw ogen NOG steeds niet goed...? Jammer voor jou, dan. Welkom in Nederland: hier sluiten we compromissen.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 19:27

Vjestagirl schreef:
purny schreef:
waarom pakken joodse mensen dit dan niet aan? Heeft dit een bepaalde reden?

Hier kun je meer vinden over Negiah:
https://en.wikipedia.org/wiki/Negiah

Schoonheid. De aangegeven bron daarbij is Leviticus 18:6. Dat zijn de huwelijkswetten, en daartussen staat:

Niemand mag tot welke bloedverwant van zijn eigen familie dan ook naderen om de schaamdelen te ontbloten.

Om daar dan uit te concluderen dat je geen kassageld aan mag nemen... daar zitten best een hoop stappen tussen :=

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 19:29

Janneke2 schreef:
Loretta schreef:
Gelovigen eisen altijd meer respect op voor hun zienswijze en daarvoor moet alles en iedereen zich maar bij hun aanpassen. Onderling zijn gelovigen ook geen lieverdjes kijk maar eens hoeveel oorlogen er al in de naam van religie zijn uitgevochten in het vrrleden.

Als christen maak ik bezwaar tegen deze zienswijze. Behalve die rivieren bloed die het christendom op haar naam heeft staan. Dat klopt als een zwerende wond...

Nederland heeft een traditie om trots op te zijn: vrijheid. Toen op het Iberisch schiereiland de Joden vervolgd werden, mochten ze hier voluit Joods zijn.

Die heeft zich nota bene verontschuldigd - en is het dan in jouw ogen NOG steeds niet goed...? Jammer voor jou, dan. Welkom in Nederland: hier sluiten we compromissen.

Stel er komt hier een jongeman moslim werken. Die wel een hand geeft, maar pauze of iets dergelijks nodig heeft om zijn kleedje neer te leggen, vrij willen met de ramadan. Dan sluit ik toch al een compromis.
Daar heb ik helemaal niks op tegen.
Maar compromis sluit je niet van een kant. Ook dat gaat weer 2 kanten op

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 19:30

Prrrr schreef:
Vjestagirl schreef:

Hier kun je meer vinden over Negiah:
https://en.wikipedia.org/wiki/Negiah

Schoonheid. De aangegeven bron daarbij is Leviticus 18:6. Dat zijn de huwelijkswetten, en daartussen staat:

Niemand mag tot welke bloedverwant van zijn eigen familie dan ook naderen om de schaamdelen te ontbloten.

Om daar dan uit te concluderen dat je geen kassageld aan mag nemen... daar zitten best een hoop stappen tussen :=

Hahaha. Dat is wel een heel ander uiterste.

Vjestagirl

Re: en dan wil hij je geen hand geven....

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 19:34

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 19:38

Ailill schreef:
dees_daan schreef:
Ailill, gewoon uit interesse, hoe kijk jij dan tegen het wel of niet aannemen aan? Zou jij deze jongen aannemen?
Nou is het toevallig mijn werk als recruiter om mensen aan te nemen, dus ik moet oppassen niet te objectief te reageren :)

Ik vind het lastig. Het hangt denk ik echt van de persoon af, als hij mij/mijn vrouwelijke collega kan overtuigen, met respect en zelfinzicht. Dan lijkt het mij dat hij dit ook bij klanten kan. Neemt niet weg dat het niet voor problemen kan zorgen. Echter zijn er wel meer zaken die voor problemen kunnen zorgen, daar schrik ik niet zo snel van.

Echter, ik kan met de meeste mensen goed door een deur, ik kan me indenken dat dit niet voor iedereen geldt.

Dat niet iedereen er respect voor zal hebben zou voor mij dus een reden zijn om hem niet aan te nemen. Het belang van het bedrijf zou voor mij belangrijker zijn. Nu zie ik ook regelmatig mensen voorbij komen die sowieso geen respect hebben voor ons als medewerkers dus misschien dat ik het daarom ook niet zou durven en ook voor de jongen zelf geen goed idee zou vinden.
Hangt er misschien wel vanaf in welke sector je werkzaam bent dan.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 19:40

Janneke2 schreef:
Loretta schreef:

Vrijheid is heel goed waarom zou je iemand dwingen om varkensvlees te eten. Allemaal prima maar ik kan niet ontkennen dat religie vaak is misbruikt om oorlogen goed te praten. Dat begon al met de kruistochten in de middeleeuwen al deze arme mensen die geronseld werden om mee te doen aan een "heilige" oorlog werden gewoon misbruikt om een ordinaire oorlog te uit te vechten. En heden ten dage is het nog niet veel anders als je kijkt naar het midden oosten.

Wat dat betrefd hebben we het hier in Nederland tot nu toe vrij goed gedaan met verschillende geloven die hier al eeuwen zijn. Maar ik kan niet ontkennen dat er door de hele geschiedenis heen al veel bloed vergoten is in de naam van religie.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 19:40

dorothea schreef:
Probleem is wel dat hij zowel met mannen als vrouwen buiten het bedrijf in aanraking gaat komen.

Ik ben het topic nog aan het doorlezen, maar tot nu toe vind ik het erg interessant. Ik weet ook niet zo goed wat mijn mening hierin is. Aan de ene kant denk ik 'je bent in Nederland, doe normaal' aan de andere kant is het blijkbaar een dusdanig belangrijk facet van het geloof voor iemand, dat hij zelfs bij zoiets belangrijks als een sollicitatiegesprek zich aan die principes houdt. Voor welke 'restricties' zou het geloof dan nog meer kunnen zorgen, gezien vanuit de Nederlandse omgangsvormen?

Overigens zou ik wel bang zijn dat zo iemand je cliënten gaat kosten, puur omdat dit voor veel mensen toch wel een no go is. Het ligt er dan ook weer aan wie je cliënten zijn natuurlijk..

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 19:41

daantjuhhh schreef:
Stel er komt hier een jongeman moslim werken. Die wel een hand geeft, maar pauze of iets dergelijks nodig heeft om zijn kleedje neer te leggen, vrij willen met de ramadan. Dan sluit ik toch al een compromis.
Daar heb ik helemaal niks op tegen.
Maar compromis sluit je niet van een kant. Ook dat gaat weer 2 kanten op

...de meeste moslims die ik ken werken gewoon door tijdens Ramadan.
Aangezien het momenteel in het warme seizoen valt, sturen wij onze collega's vaak iets eerder naar huis.

En bidden tijdens de pauze - zo lang duurt dat niet.
"Je kunt stommere dingen doen..." (denk ik als christen dan)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 19:41

Sizzle schreef:
Er is in mijn zienswijze geen goede fatsoenlijke middenweh oplossing behalve dat 1 partij bewust besluit toleranter te zijn dan de ander. Willen beide partijen niet van hun geloof/gewoonte afstappen dan kun je beter ook gewoon niet verder gaan.

Ik vind het vergelijkbaar met iemand die geen katholiek huis binnen wil lopen (ja die zijn er) maar wel die persoon in zijn eigen huis wil ontvangen.

Wat is dat met dat Katholiek huis? Ik ben Rooms-katholiek,heb hier nog nooit van gehoord!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 19:43

Als je er niet eerder mee in aanraking bent geweest zal het je vast raar overgekomen zijn.

Ik werk op een school met heel veel islamitische leerlingen en diens ouders. Ze komen regelmatig op gesprek bij me om wat dingen te bespreken. De Turkse en Marokkaanse vaders geven eigenlijk allemaal een hand, de Somalische mannen eigenlijk geen van allen.

Wanneer ik vaders voor het eerst zie steek ik eigenlijk nooit vanuit mezelf mijn hand uit, ik wacht dan af wat zij doen.

Uit een verschillende Somalische gezinnen heb ik al meerdere kinderen in mijn mentorklas gehad. Vaak wacht ik de ouders in de gang op voor een gesprek en een vader is altijd van meters afstand al enorm enthousiast. Hij geeft dan wel geen hand maar laat meer dan voldoende zijn waardering blijken.

Laat ik hierbij zeggen dat ik echt wel voorstander ben van een hand geven maar wanneer iemand dat vanuit zijn geloof niet doet dan vind ik dat prima en heb ik daar respect voor.

Ik heb het leerlingen weleens gevraagd waarom vaders het niet doen. Het is inderdaad een vorm van respect. Mannen raken enkel hun eigen vrouw/moeder/zus aan. Ze willen vrouwen niet in verleiding brengen door ze aan te raken.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 19:44

Anjali, Ga maar eens diep in de biblebelt wonen, sommige vrienden mochten bij ons niet binnen ivm heidense beelden (maria en zo). Ik mocht wel bij hun binnen komen :')

Als het je koud laat dan maakt het niets uit, voel je je ‚aangegrepen‘ dan kun je beter niet elkaar gaan samen werken. Je wordt dan namelijk geacht je gevoel te negeren in het voordeel van de ander. Dat blijft gewoon altijd knagen.

Ik vraag me af hoe bokt reageerd al iemand zich verontschuldigd uit redpect geen getinte mensen de hand te schudden.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 29-04-18 19:53, in het totaal 1 keer bewerkt

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 19:53

MizzMontana schreef:
Maar wie van de twee kan dan bij zijn of haar standpunt blijven, als de ander uit overtuiging graag respectvol een hand geeft?

Beide kunnen bij hun standpunt blijven, TS mag het vervelend vinden dat ze geen hand krijgt, de islamitische jongen mag geen hand willen geven. Visie en overtuiging van beide blijft gehandhaafd.

In de praktijk zal de jongen geen hand geven, het is immers moeilijk iemand te dwingen je een hand te geven.

De vraag is hoe je ook tegen het weigeren van de hand aankijkt. Kies je ervoor om het te zien als een belediging? Of kies je ervoor om erover in gesprek te gaan en samen een nieuwe vorm van respectvolle kennismaking te bedenken die voor beide werkt? Volgens mij is het geven van een hand echt niet de enige manier om op respectvolle wijze kennis te maken.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 20:25

vec schreef:
Als je er niet eerder mee in aanraking bent geweest zal het je vast raar overgekomen zijn.

Ik werk op een school met heel veel islamitische leerlingen en diens ouders. Ze komen regelmatig op gesprek bij me om wat dingen te bespreken. De Turkse en Marokkaanse vaders geven eigenlijk allemaal een hand, de Somalische mannen eigenlijk geen van allen.

Wanneer ik vaders voor het eerst zie steek ik eigenlijk nooit vanuit mezelf mijn hand uit, ik wacht dan af wat zij doen.

Uit een verschillende Somalische gezinnen heb ik al meerdere kinderen in mijn mentorklas gehad. Vaak wacht ik de ouders in de gang op voor een gesprek en een vader is altijd van meters afstand al enorm enthousiast. Hij geeft dan wel geen hand maar laat meer dan voldoende zijn waardering blijken.

Laat ik hierbij zeggen dat ik echt wel voorstander ben van een hand geven maar wanneer iemand dat vanuit zijn geloof niet doet dan vind ik dat prima en heb ik daar respect voor.

Ik heb het leerlingen weleens gevraagd waarom vaders het niet doen. Het is inderdaad een vorm van respect. Mannen raken enkel hun eigen vrouw/moeder/zus aan. Ze willen vrouwen niet in verleiding brengen door ze aan te raken.

Precies!
Ik heb islamitische collega's, bijna allemaal geven een hand.
Ik heb er geen moeite mee, respect blijkt niet alleen uit een hand geven. Zeker niet, als de sollicitant het netjes uitlegt, zie ik geen probleem.
Behalve als hij solliciteert op een functie waar hij dagelijks (onbekende) vrouwen moet ontvangen. Dan lijkt hij mij niet de juiste kandidaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 20:46

Electra63 schreef:
vec schreef:

Precies!
Ik heb islamitische collega's, bijna allemaal geven een hand.
Ik heb er geen moeite mee, respect blijkt niet alleen uit een hand geven. Zeker niet, als de sollicitant het netjes uitlegt, zie ik geen probleem.
Behalve als hij solliciteert op een functie waar hij dagelijks (onbekende) vrouwen moet ontvangen. Dan lijkt hij mij niet de juiste kandidaat.

Voor mij zit het ook wel in het enthousiasme waarmee ik begroet wordt. Wanneer mijn hand afgewezen wordt op een norse manier en er geen wederzijds respect is zal ik er ook zeker wat van zeggen.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 20:46

Eigenlijk heel grappig de discussie wel of geen hand schudden. Als buitenlander op vakantie of wonend in ern ander land heb je je aan te passen aan de gewoonte, religie enz. van dat land. In sommige landen word je gewoon opgesloten als je je niet houdt aan deze gewoontes enz. In NL zijn we heel tolerant met andere geloven ed en staan we steeds meer toe. We zijn in NL een multiculturele smeltkroes maar moet je alles dan maar toestaan? Ik denk dat er soms meer moet worden gekeken hoe doen andere landen dat, je niet houden aan .....( noem maar op) dan zijn er gevolgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 20:51

Ben maar blij dat je in een land woont waar het een multiculturele samenleving is. Hoe veel je leert uit andere culturen, geloven en gemeenschappen. Wonen in een land waar heel erg veel kan en waar je fijn naast elkaar kunt leven.

Ik vind alles prima zolang er maar respect is en je jezelf er beide goed bij voelt.

Want ben nu eerlijk, wordt je er nu zoveel slechter van als je geen hand ontvangt van een persoon die dat volgens geloofsovertuiging niet doet en op een andere manier zijn respect aan je betuigt?

Ik hoef die hand echt niet als ik daarmee de andere persoon een slecht gevoel bezorg of problemen binnen zijn geloof.

Mama3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 21:00

Ik herinner me dat ik een collega had, Indiase achtergrond, die bij de kennismaking aangaf vanuit geloofsovertuiging geen handen te schudden.

Ik vond er verder niks van, inmiddels 3 jaar later schud hij gewoon handen, drinkt alcohol en ik zie bij hem een lichte smetvrees. Ik denk eerlijk gezegd dat hij ons daarom geen hand wilde schudden. Maar we werken sinds kort niet meer samen, dus ik kan het hem niet meer vragen.

Tijdens de ramadan werken onze collega's gewoon en hebben wij voor hen een aparte gebedsruimte ingericht.

Ik snap eigenlijk niet goed waarom je het gesprek niet met hem bent aangegaan. Misschien was je overrompeld, maar het gesprek meteen niet willen voeren vindt ik best respectloos. Je had juist wat meer van zijn achtergrond kunnen vragen..

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 21:09

Ik snap echt niet waarom de man nog een sollicitatie gesprek mocht doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 21:10

sneeuwpop schreef:
Ik snap echt niet waarom de man nog een sollicitatie gesprek mocht doen.

so wat enorm kortzichtig...

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 21:13

vec schreef:

Ik vind deze situatie eigenlijk een beetje het tegenovergestelde van die met de solicitant. In dit geval is de ader meer in de positie van klant of client weet niet hoe je het noemen moet. Andersom zou ik als klant niet snel zaken doen met iemand die mij geen hand wil geven. En als ik werkgever zou zijn zou ik mij toch liever met mensen van mijn eigen gezindheid willen omringen. Kunnen ook best wel mensen met een religie zijn maar niet degene die heel orthodox in hun religie zijn en die 24/7 alleen maar met hun geloof bezig zijn, ik zou me daar niet prettig bij voelen.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 21:14

Sizzle schreef:
Ik vraag me af hoe bokt reageerd al iemand zich verontschuldigd uit redpect geen getinte mensen de hand te schudden.

:') _/-\o_ ik heb al een idee :')