bioindustrie... voor en tegenstanders

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Alaskan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 16:02

enzino schreef:
Alaskan schreef:
Wat geeft ons daarnaast het recht om over hun leven te bepalen want ik weet zeker dat dieren de dood proberen te vermijden zodra ze dit kunnen?

God, evolutie, de natuur.

De mens heeft zichzelf boven de dieren geplaatst op het moment dat we controle over de dieren kregen. Die controle kregen we doordat we sneller/beter ontwikkelde en slimmer werden.

Wat bedoel je met "het recht" om over hun leven te bepalen?
Volgens de wet hebben wij dat recht, aangezien slachten (legaal) niet gelijk is aan moord (illegaal en dus ook strafbaar).

Ik denk dat ik mijn vraag wat verkeerd heb geformuleerd, officieel geeft inderdaad de wet hier toestemming voor.

Of bedoel je het filosofisch?
Volgens religies hebben we dat recht verkregen van God.
Als je religies afwijst dan hebben we inderdaad geen "recht".
Maar als tegenvraag, hebben dieren dan het recht om de dood uit te stellen of te vermijden? En wie heeft ze dat recht gegeven?

Ik ben niet religieus en bedoelde het meer op een ethische manier. Ik vind dus dat dieren dat recht van zich zelf hebben. De enige reden dat wij ‘boven’ de dieren staan komt door onze wapens etc. Wij hebben ons dus inderdaad verder ontwikkeld en wij kunnen dus ook keuzes maken. Waarom zouden wij het leven van een onschuldig wezen tegen zijn wil in nemen terwijl dit niet nodig is?

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 16:03

Lau schreef:
Wat ik mij dan altijd afvraag is waarom dit soort discussies altijd uit de hand lopen.
De vleeseters slaan de vegans om de oren met een kippenpoot. Terwijl de andere helft terug schiet met sojabonen.
Dat schiet toch niet op zo? Jullie willen elkaars mening niet horen, de meeste willen alleen hun mening opleggen.

Maar goed wat is mijn aandeel in dit alles:
Ja ik eet vlees, ja ik eet euro knallers. Maar daar tegenover probeer ik 2x in de week vega te eten.
Ik ben niet voor alleen maar vlees, ik ben ook niet voor alleen maar vega. Ik ben voor een gezonde balans. En wat is die dan? Voor mij is dat 2 dagen vega, minder vleeswaar en beter vlees. Dat zou mijn ideale balans zijn. Helaas is bio vlees erg duur en zit dit niet altijd in mijn budget.
Maar toch probeer ik minder vlees te eten, ik gebruik sws al geen zuivel dus aan die industrie ben ik niet schuldig.
Beelddenker hier _O- _O- _O-

Toch zie ik het niet zo. Ik geef het niet graag toe, maar ik zie punten in bijv. het laatste bericht van Enzino, waar ik flink over na moet denken om het evt. te kunnen weerleggen. Het zet mij dus wel degelijk aan het denken.

Waar ik echter allergisch voor ben is het feit dat er dus blijkbaar, wellicht zie ik het verkeerd, mensen zijn die niet echt verder/zelf nadenken over de gevolgen van hun acties. Er zijn keiharde feiten bekend, daarvoor weglopen zal ik niet snel begrijpen.

Overigens probeer ik iedereen in zijn/haar waarde te laten en enigszins te respecteren.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 16:10

Ailill schreef:
Lau schreef:
Wat ik mij dan altijd afvraag is waarom dit soort discussies altijd uit de hand lopen.
De vleeseters slaan de vegans om de oren met een kippenpoot. Terwijl de andere helft terug schiet met sojabonen.
Dat schiet toch niet op zo? Jullie willen elkaars mening niet horen, de meeste willen alleen hun mening opleggen.

Maar goed wat is mijn aandeel in dit alles:
Ja ik eet vlees, ja ik eet euro knallers. Maar daar tegenover probeer ik 2x in de week vega te eten.
Ik ben niet voor alleen maar vlees, ik ben ook niet voor alleen maar vega. Ik ben voor een gezonde balans. En wat is die dan? Voor mij is dat 2 dagen vega, minder vleeswaar en beter vlees. Dat zou mijn ideale balans zijn. Helaas is bio vlees erg duur en zit dit niet altijd in mijn budget.
Maar toch probeer ik minder vlees te eten, ik gebruik sws al geen zuivel dus aan die industrie ben ik niet schuldig.

Toch zie ik het niet zo. Ik geef het niet graag toe, maar ik zie punten in bijv. het laatste bericht van Enzino, waar ik flink over na moet denken om het evt. te kunnen weerleggen. Het zet mij dus wel degelijk aan het denken.

Waar ik echter allergisch voor ben is het feit dat er dus blijkbaar, wellicht zie ik het verkeerd, mensen zijn die niet echt verder/zelf nadenken over de gevolgen van hun acties. Er zijn keiharde feiten bekend, daarvoor weglopen zal ik niet snel begrijpen.

Overigens probeer ik iedereen in zijn/haar waarde te laten en enigszins te respecteren.

En dat vind ik fijn, je denkt na over hoe je het formuleerd. Echter zijn er veel die het niet doen. En dat is jammer want het onderwerp is best interessant. De meest vleeseters hier denken bewust na. Anderen wat minder, en die bewust wording moet groeien.

Want waarom zou je tofu kauwen en vleesvervangers zijn goor. Nou ik kan je vertellen die vleesvervangers zijn super lekker! Helaas rete duur, en daar zit de knelling. Alles wat goed is is duur. Broodje hamburger 1 euro, vega optie 5+ euro. Alles wat goed voor ons is blijft duurder worden. Want ik denk dat als beter vlees zoals van de bio slager goedkoper word. Mensen vanzelf daarvoor gaan kiezen. Maar ook als mensen vaker kennis maken met lekkere vega gerechten ook die op het menu komen.
Er is ook een heel stuk onwetendheid.
Laatst bijgewerkt door Lau op 19-03-18 16:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Alaskan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 16:11

@Lau: Dat voorbeeld haha :') , maar ik snap wel wat je bedoelt! Gelukkig gaat dit steeds beter, ik eet plantaardig in een familie die erg veel vlees eet. Ik geef nooit gemene opmerkingen of andersom (grapjes wel natuurlijk), in het begin vonden ze het onzin maar er is best veel interesse nu. Daarnaast merk ik dat meer in de samenleving, dat het minder opgedrongen wordt van beide kanten en er meer ruimte is voor discussie (het blijft een gevoelig onderwerp en zulke mensen (extremisten?) hou je altijd die het kunenn verpesten, ik weet ook niet of ik soms moet lachen of huilen van het niveau onder facebookartikelen). Ik moedig het alleen maar aan als mensen bewuster worden en hun vlees/zuivel iname beperken :).

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 16:14

Alaskan schreef:
@Lau: Dat voorbeeld haha :') , maar ik snap wel wat je bedoelt! Gelukkig gaat dit steeds beter, ik eet plantaardig in een familie die erg veel vlees eet. Ik geef nooit gemene opmerkingen of andersom (grapjes wel natuurlijk), in het begin vonden ze het onzin maar er is best veel interesse nu. Daarnaast merk ik dat meer in de samenleving, dat het minder opgedrongen wordt van beide kanten en er meer ruimte is voor discussie (het blijft een gevoelig onderwerp en zulke mensen (extremisten?) hou je altijd die het kunenn verpesten, ik weet ook niet of ik soms moet lachen of huilen van het niveau onder facebookartikelen). Ik moedig het alleen maar aan als mensen bewuster worden en hun vlees/zuivel iname beperken :).

Ik lees alleen de berichten onder Fb en denk, O M G wat een niveau.
Verder lust ik geen melk, geen boter en kaas vind ik zozo. Alleen van geitenkaas kan ik genieten maar dat eet ik met mate.
Ik vind het knap dat er iig nog mensen open staan voor een normale discussie, en die lees ik met liefde mee.

Alaskan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 16:15

Citaat:
Want waarom zou je tofu kauwen en vleesvervangers zijn goor. Nou ik kan je vertellen die vleesvervangers zijn super lekker! Helaas rete duur, en daar zit de knelling. Alles wat goed is is duur. Broodje hamburger 1 euro, vega optie 5+ euro. Alles wat goed voor ons is blijft duurder worden. Want ik denk dat als beter vlees zoals van de bio slager goedkoper word. Mensen vanzelf daarvoor gaan kiezen. Maar ook als mensen vaker kennis maken met lekkere vega gerechten ook die op het menu komen.

Ik eet zelf nauwelijk vervangers uit de winkel maar ben zelf creatief met gerechten. Groenten en fruit van de markt is meestal een stuk goedkoper, heb je wel eens een burger gemaakt van linzen (en wat andere ingrediënten)? Niet duur en super lekker! Ik vraag me soms af hoe mensen erbij komen dat vegan eten zoveel duurder is, ik ben denk ik evenveel of zelfs minder kwijt dan mensen die vlees eten aan boodschappen (en eet lekker en gevarieerd).
Laatst bijgewerkt door Alaskan op 19-03-18 16:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 16:16

Alaskan schreef:
Waarom zouden wij het leven van een onschuldig wezen tegen zijn wil in nemen terwijl dit niet nodig is?

Aan de ene kant is het nog maar de vraag wat "nodig" is.
Hebben we vlees nodig? Hebben we vakanties nodig? Hebben we huisdieren nodig? Hebben we internet en TV nodig?

Nee, we hebben dat allemaal niet nodig. Maar voor veel mensen is het wel een belangrijk onderdeel van een plezierig leven. En zolang dat ethisch mogelijk is moeten die mensen de vrijheid hebben om hun geluk na te streven. Wat is een leven anders nog waard?

En of het ethisch mogelijk is veranderd continue. Honderd jaar geleden at niet iedereen elke dag vlees, tegenwoordig wel. Maar de tendens is nu dat mensen minder vlees eten en beter verantwoord vlees kiezen. Over misschien 50 jaar eten we mogelijk helemaal geen vlees meer.

Kuggur

Re: bioindustrie... voor en tegenstanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 16:17

Ik dacht dat dit een discussie zou moeten zijn over de bio industrie.
Niet over de ethische aspecten van vlees eten.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 16:18

Lau schreef:
Ailill schreef:

En dat vind ik fijn, je denkt na over hoe je het formuleerd. Echter zijn er veel die het niet doen. En dat is jammer want het onderwerp is best interessant. De meest vleeseters hier denken bewust na. Anderen wat minder, en die bewust wording moet groeien.

Poging tot inderdaad :j Net wat je zegt, die bewustwording moet groeien. Waarbij ik nog toe wil voegen dat, in mijn ervaring, de vleeseters bij een bepaald aantal specifieke zaken, heel snel hun kop in het zand steken. Wat overigens ook voor andere zaken (buiten dit topic) geldt, voor veel mensen is een daadwerkelijke confrontatie met de waarheid niet leuk. Inclusief mijzelf.

Ja en nee. Beter is helaas duurder, dat is een feit waar we niet aan kunnen ontkomen. Of nou ja, dat kán op zich wel, maar daar is veel voor nodig, o.a. tijd/besef/een mening/bepaalde acties.

Wat betreft de kosten, ik geloof dat Annemiek (8nnemiek) hier op Bokt behoorlijk groen-vega is en ik heb regelmatig recepten voorbij zien komen voor prima vleesvervangers, die uiteindelijk net zo duur/goedkoper zijn dan een stukje vlees. Het kán dus wel :)
Laatst bijgewerkt door Ailill op 19-03-18 16:18, in het totaal 1 keer bewerkt

mvdende

Er is ook een heel stuk onwetendheid.[/quote]

Zeker mee eens! Ik zou graag wat vaker een vleesvervanger eten, maar dit is zoveel duurder dan vlees. Als biologisch vlees even duur zou zijn als de kiloknaller, is de keuze snel gemaakt. Dan kies ik voor biologisch.

Helaas heb je nu 200g biologisch voor de prijs van 1kg kiloknaller. En dat is veel te veel voor mijn budget

Lau

Alaskan schreef:
Citaat:

Ik eet zelf nauwelijk vervangers uit de winkel maar ben zelf creatief met gerechten. Groenten en fruit van de markt is meestal een stuk goedkoper, heb je wel eens een burger gemaakt van linzen (en wat andere ingrediënten)? Niet duur en super lekker! Ik vraag me soms af hoe mensen erbij komen dat vegan eten zoveel duurder is, ik ben denk ik evenveel of zelfs minder kwijt dan mensen die vlees eten aan boodschappen.

Nog nooit gemaakt maar als je een recept hebt mag je hem pb’en.
Ik denk dat dat vooral komt omdat het in de winkel qua vervangers wel duurder is. Maar ook bio vlees is duurder. Groente is algemeen duur, en ik ben erachter gekomen dat het hier in de stad duurder is als 5 dorpen verderop. Dus daar zit ook nog een knelpunt.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 16:21

Ailill schreef:
Pantykous schreef:
Culturele verschillen moet je voor open staan. Ik eet geen hond maar kijk een CHinees er niet raar op aan dat hij dat wel doet.
Eens.

Al kijk ik er dan wél weer vreemd van op als hiervoor een afschuwelijke dood nodig is. Net als dat ik ervan opkijk dat er slachterijen zijn die het niet volgens de wettelijke regels doen.

Ook weer eens. :j

Over de kosten: als je kookt heb je vaak een vast repertoire aan recepten. Ook krijg je een bepaalde basis mee vanuit je opvoeding. (meestal). Je bent iets gewend en daarvan afwijken is voor bijna alle mensen lastig. Dat wil niet zeggen dat het onmogelijk is, je moet er alleen voor openstaan en niet bang zijn voor een beetje trial en error.

Voor mijn partner was er geen maaltijd zonder vlees maar stevige pasta's met paddenstoelen eet hij nu met liefde op. Dan mist hij zijn vlees niet. :n

Voor mijn broertje is het lastiger, die eet dagelijks 10 eieren en zou het liefst elke dag een t-bone van een pond eten als het niet zo duur was.

Alaskan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 16:23

enzino schreef:
Alaskan schreef:
Waarom zouden wij het leven van een onschuldig wezen tegen zijn wil in nemen terwijl dit niet nodig is?

Hebben we vlees nodig? Hebben we vakanties nodig? Hebben we huisdieren nodig? Hebben we internet en TV nodig?

Nee, we hebben dat allemaal niet nodig. Maar voor veel mensen is het wel een belangrijk onderdeel van een plezierig leven. En zolang dat ethisch mogelijk is moeten die mensen de vrijheid hebben om hun geluk na te streven. Wat is een leven anders nog waard?

En of het ethisch mogelijk is veranderd continue. Honderd jaar geleden at niet iedereen elke dag vlees, tegenwoordig wel. Maar de tendens is nu dat mensen minder vlees eten en beter verantwoord vlees kiezen. Over misschien 50 jaar eten we mogelijk helemaal geen vlees meer.

Maar bij het kijken van TV nemen we niet iemands leven af. Ik ben ervan overtuigd dat we vlees niet nodig hebben om gezond te zijn, hier zijn duizenden artikelen voor en daar ben ik (en heel veel andere, ook hele bekende topsporters) het levende bewijs van.

‘Voor veel mensen is het een onderdeel van een plezierig leven.’
Er zijn tegenwoordig zoveel lekkere vervangende producten bijgekomen, in mijn ogen staan sommige mensen hier alleen niet voor open.

‘Wat is geluk anders nog waard?’
Ik vind dat mijn geluk niet boven dat van een ander onschuldig wezen staat en gelukkig kan iedereen zijn met vervangende producten/vegan eten. Als iemand zijn geluk alleen gebaseerd is op het stukje vlees wat iemand eet moet degene denk ik hiermee wat gaan doen.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 16:24

Ik sta er wel voor open want ik eet ook genoeg andere dingen maar ik kan echt nog wel genieten van een goed stuk vlees. :j

Overigens eens over dat stuk van gezond leven zonder vlees. Zijn genoeg voorbeelden van, idd zelfs topsporters en bodybuilders.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 16:25

enzino schreef:
Alaskan schreef:

Maar dan kun je toch op een gegeven moment ook denken: Hey, ik heb al zo'n hoop, genoeg is ook eens genoeg.

Voor de een zal dit minderen in frisdrank zijn, de ander zal wat minder vaak de auto pakken en weer een ander eet minder vlees. Uiteindelijk is het leven en laten leven.

Persoonlijk ben ik dan van mening dat ik mijzelf/mijn omgeving/een specifiek dier/de wereld een groter plezier doe door minder/vrijwel geen vlees te eten. Al komt hier ook een stukje persoonlijk ethiek bij kijken.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 16:27

]
Ailill schreef:
Pantykous schreef:
Eens.

Al kijk ik er dan wél weer vreemd van op als hiervoor een afschuwelijke dood nodig is. Net als dat ik ervan opkijk dat er slachterijen zijn die het niet volgens de wettelijke regels doen.

Over de kosten: als je kookt heb je vaak een vast repertoire aan recepten. Ook krijg je een bepaalde basis mee vanuit je opvoeding. (meestal). Je bent iets gewend en daarvan afwijken is voor bijna alle mensen lastig. Dat wil niet zeggen dat het onmogelijk is, je moet er alleen voor openstaan en niet bang zijn voor een beetje trial en error.

Voor mijn partner was er geen maaltijd zonder vlees maar stevige pasta's met paddenstoelen eet hij nu met liefde op. Dan mist hij zijn vlees niet. :n

Voor mijn broertje is het lastiger, die eet dagelijks 10 eieren en zou het liefst elke dag een t-bone van een pond eten als het niet zo duur was.

Dit klopt,
Ik loop heel vaak vast op punten zoals wat ga ik nu weer eten.
Daarom zou het goed zijn als er in de AH ofz een keer vega gekookt word. Want er zijn vaak demo’s bij ons, maar deze besteden geen aandacht aan vega.

De bio industrie is niet perdefinitie slecht, maar ook niet goed. Het produceert naar vraag, en de vraag is groot en het liefst goedkoop. Daardoor staan sommige dieren onder barre omstandigheden. En dit kan alleen stoppen als de vraag naar vlees krimpt, en zo kom je op het stukje bewustwording voor alle bevolkingsgroepen.
De grote vraag is hoe doe je dit op een toegankelijke en vriendelijke manier.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 16:28

Pantykous schreef:
Ailill schreef:
Eens.

Da's ook weer een feit.

Wel ben ik van mening dat men ook prima zelf na kan denken, vandaag de dag is vrijwel alles te vinden online, je kunt het zo gek niet bedenken of er is informatie/een handleiding beschikbaar. Waar een wil is, is een weg.

Overigens hier vanuit huis een nogal int. familie met diverse keukens, van jongs af aan weet ik dus niet beter. Echter, stamppotten kwam vroeger zelden tot nooit op tafel, ik had er zelf dan ook geen ervaring mee. Wat Googlen, 10 kilo verder en inmiddels lukt het aardig. Nu is dit natuurlijk ook een hogere wiskunde of zo, maar ik bedoel hiermee te zeggen dat de meeste mensen prima tot nieuwe inzichten/vaardigheden kunnen komen.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 16:30

Ik vind zelf altijd een interessante discussie en ben zelf heel erg op zoek wat in mijn situatie het beste is voor mij en het beest. Helemaal overstappen op vegetarisch zal voor mijn lijf nooit werken helaas.

Maar ik vind erg lastig om de juiste informatie te vinden in deze discussies, omdat nuance etc vaak ontbreekt.

Ik blijf dus lekker meelezen en hopen iets op te steken.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 16:31

Google is inderdaad een goed medium. Alleen als je aan een budget zit is het vrij lastig een recept te vinden waarvan het meeste in de aanbieding is. Dus kies je voor het vertrouwde wat je al kent, allerhande zou echt een streep voor kunnen krijgen door gerechten met de bonus aanbiedingen te creëren zowel vega als met vlees.
Laatst bijgewerkt door Lau op 19-03-18 16:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 16:32

Lau schreef:
Dit klopt,
Daarom zou het goed zijn als er in de AH ofz een keer vega gekookt word. Want er zijn vaak demo’s bij ons, maar deze besteden geen aandacht aan vega.

De bio industrie is niet perdefinitie slecht, maar ook niet goed. Het produceert naar vraag, en de vraag is groot en het liefst goedkoop. Daardoor staan sommige dieren onder barre omstandigheden. En dit kan alleen stoppen als de vraag naar vlees krimpt, en zo kom je op het stukje bewustwording voor alle bevolkingsgroepen.
Dit ligt voornamelijk aan de producent en niet zozeer aan de retailer. Nu heb ik vanuit mijn vorige baan veel te maken gehad met de zogeheten promotors die dus daadwerkelijk in de winkels staan om producten te promoten. Naast de bekende grote merken/producten die weer een nieuwe variant hebben, kwam ik meer honden/kattenvoer tegen dan bio-producten.

Inkoppertje: https://www.ah.nl/allerhande/recepten/R-L1383828464560/vegetarische-recepten

;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 16:33

Alaskan schreef:
Voor veel mensen is het een onderdeel van een plezierig leven.’
Er zijn tegenwoordig zoveel lekkere vervangende producten bijgekomen, in mijn ogen staan sommige mensen hier alleen niet voor open.

De dag dat een vleesvervanger op kan boksen qua smaak, prijs en beleving tegen een stukje vlees is de dag dat het slachten/houden van vee decimeerd zal worden op de wereld.

Ik ken geen enkele vleeseter die plezier beleefd uit het feit dat er een dier voor zijn vlees is gestorven dus iedereen zal massaal overstappen.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 16:35

enzino schreef:
Alaskan schreef:
Voor veel mensen is het een onderdeel van een plezierig leven.’

De dag dat een vleesvervanger op kan boksen qua smaak, prijs en beleving tegen een stukje vlees is de dag dat het slachten/houden van vee decimeerd zal worden op de wereld.

Ik ken geen enkele vleeseter die plezier beleefd uit het feit dat er een dier voor zijn vlees is gestorven dus iedereen zal massaal overstappen.
Maar toch is het blijkbaar, op vrijwel dagelijkse basis, ook weer niet zo onplezierig om het niet meer te doen.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 16:38

Ailill schreef:
Lau schreef:
Dit klopt,

Dit ligt voornamelijk aan de producent en niet zozeer aan de retailer. Nu heb ik vanuit mijn vorige baan veel te maken gehad met de zogeheten promotors die dus daadwerkelijk in de winkels staan om producten te promoten. Naast de bekende grote merken/producten die weer een nieuwe variant hebben, kwam ik meer honden/kattenvoer tegen dan bio-producten.

Inkoppertje: https://www.ah.nl/allerhande/recepten/R-L1383828464560/vegetarische-recepten

;)

Ik heb regelmatig mensen echt bio zien koken, of Indd vanuit de AH zelf. Dit gebeurd echt bijna wekelijks bij de AH waar ik boodschappen doe.
Maar dat er dan niet vega wordt gekookt prima, maar een optie qua recept ernaast zou leuk zijn.
De allerhande heeft Indd veel recepten nadeel is, ik shop alleen uit de bonus. Anders vind mijn bankrekening het niet leuk, dus het zou een leuke overweging voor AH zijn om een allerhande bonus recepten te doen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 16:39

mvdende schreef:

Zeker mee eens! Ik zou graag wat vaker een vleesvervanger eten, maar dit is zoveel duurder dan vlees. Als biologisch vlees even duur zou zijn als de kiloknaller, is de keuze snel gemaakt. Dan kies ik voor biologisch.

Helaas heb je nu 200g biologisch voor de prijs van 1kg kiloknaller. En dat is veel te veel voor mijn budget[/quote]

Nogmaals die van de Lidl en Aldi zijn prima te betalen en best lekker.
Ik eet ze steeds meer. Ik denk dat ik nog 1 of 2x per week iets van vlees eet en een keertje vis. De rest is vega.
Wel vind ik het jammer dat de soja zoals alpro best duur is. Ik vind het erg lekker en heb veel minder last van mijn buik dan wanneer ik melk/yoghurt of kwark eet.
Dat wissel ik dan een beetje af.

Voor mij was de film Cowspiricy wel een extra boost om er nog meer om te gaan letten.
Laatst bijgewerkt door Cowgirl op 19-03-18 16:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-18 16:40

Enzino, persoonlijk ben ik niet religieus dus ik geloof sowieso niet dat de mens een van God gegeven recht heeft om over dieren te beschikken.
Overigens zijn er ook religies die dit heel anders interpreteren dan als het recht om dieren te exploiteren, namelijk in de zin dat de mens vanwege zijn intellectuele (en daaruit voortvloeiende fysieke) superioriteit de verantwoordelijkheid heeft voor het welzijn en voortbestaan van de natuur in het algemeen en dieren in het bijzonder. Zie bijvoorbeeld het concept van rentmeesterschap binnen het christendom.

Filosofisch gezien denk ik dat het vraagstuk hoe de mens zich verhoudt tot het dier relevant is voor de mens, om te bepalen wie hij is/wil zijn. Hoe willen wij omgaan met zwakkeren, diegenen die door onze fysieke overheersing aan ons overgeleverd zijn/ afhankelijk van ons zijn (dieren èn mensen). Met zorgzaamheid en respect, of calculerend/amoreel, met slechts ons eigen voordeel voor ogen. Hebben dieren en natuur een intrinsieke waarde en betekenis, of wordt hun waarde afgemeten aan het nut dat ze hebben voor de mens. En als je daarover na gaat denken, wat voor consequenties heeft dat dan voor je dagelijks leven, je handelen en de keuzes die je maakt.
Het zou al heel wat schelen als meer mensen zich dit af zouden vragen. Dat hoeft helemaal niet op filosofisch niveau, het maakt al verschil als ouders moeite doen om hun kinderen liefde en respect voor hun omgeving (medemens, dieren, natuur) bij te brengen. Misschien eten ze er geen speklapje minder om, maar het leert ze wellicht dat het universum niet draait om de individuele mens.
En dat is wel het soort mentaliteit die nodig is om draagvlak te creëren voor innovaties in bijv. landbouw en veeteelt die niet uitsluitend gericht zijn op een optimale productie, maar in de eerste plaats op duurzaamheid, dierenwelzijn en natuurbehoud.