enzino schreef:Alaskan schreef:Wat geeft ons daarnaast het recht om over hun leven te bepalen want ik weet zeker dat dieren de dood proberen te vermijden zodra ze dit kunnen?
God, evolutie, de natuur.
De mens heeft zichzelf boven de dieren geplaatst op het moment dat we controle over de dieren kregen. Die controle kregen we doordat we sneller/beter ontwikkelde en slimmer werden.
Wat bedoel je met "het recht" om over hun leven te bepalen?
Volgens de wet hebben wij dat recht, aangezien slachten (legaal) niet gelijk is aan moord (illegaal en dus ook strafbaar).
Ik denk dat ik mijn vraag wat verkeerd heb geformuleerd, officieel geeft inderdaad de wet hier toestemming voor.
Of bedoel je het filosofisch?
Volgens religies hebben we dat recht verkregen van God.
Als je religies afwijst dan hebben we inderdaad geen "recht".
Maar als tegenvraag, hebben dieren dan het recht om de dood uit te stellen of te vermijden? En wie heeft ze dat recht gegeven?
Ik ben niet religieus en bedoelde het meer op een ethische manier. Ik vind dus dat dieren dat recht van zich zelf hebben. De enige reden dat wij ‘boven’ de dieren staan komt door onze wapens etc. Wij hebben ons dus inderdaad verder ontwikkeld en wij kunnen dus ook keuzes maken. Waarom zouden wij het leven van een onschuldig wezen tegen zijn wil in nemen terwijl dit niet nodig is?