Raadgevend referendum sleepwet - 21 maart

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Raadgevend referendum sleepwet - 21 maart

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 09:10

Lijkt erop dat het een nee gaat worden, vind het mooi om te zien dat het erop lijkt dat vooral in 'jonge steden' met veel studenten en starters een duidelijke tegen is gestemd. Hoop dat de regering er ook iets mee gaat doen.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 09:15

Emmaa_ schreef:
Lijkt erop dat het een nee gaat worden, vind het mooi om te zien dat het erop lijkt dat vooral in 'jonge steden' met veel studenten en starters een duidelijke tegen is gestemd. Hoop dat de regering er ook iets mee gaat doen.

Ik zou er niet op hopen ;) Ik heb zelf voor gestemd en zie dat mijn gemeente ook voor heeft gestemd.
Ik verwacht alleen niet dat de regering iets met deze uitslag gaan doen.

Overigens vind ik het wel bizar om te zien dat het land zo verdeeld is over deze kwestie. Want met nog geen 2% verschil zit het wel heel dicht bij elkaar.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 09:44

Gisteravond leek jet een ja te worden. En nu lijjt het een nee te gaan worden.

https://www.ad.nl/politiek/tegenstander ... ~a42a5f8c/

Wat mij heel erg op valt is dat vooral het noorden van het land tegen is. Geeft ook gelijk duidelijjk aan waar het minste vertroueen in de politiek is.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 09:44

Emmaa_ schreef:

Ik ga er niet vanuit. Zat er overigens wel in dat veel jongeren tegen de wet zouden stemmen en veel ouderen voor. Veel IT'ers hebben ook tegen gestemd merk ik, maar ook dat verrast me niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 09:46

Exitium schreef:
Emmaa_ schreef:

Ik ga er niet vanuit. Zat er overigens wel in dat veel jongeren tegen de wet zouden stemmen en veel ouderen voor. Veel IT'ers hebben ook tegen gestemd merk ik, maar ook dat verrast me niet.

Ik ga er ook niet vanuit, maar het zou fijn zijn :))

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 09:47

Loretta schreef:

Wat mij heel erg op valt is dat vooral het noorden van het land tegen is. Geeft ook gelijk duidelijjk aan waar het minste vertroueen in de politiek is.

Zo zie je dus ook dat er eigenlijk meer gemeentes voor zijn, maar meer mensen tegen.
Dan is het maar goed voor de tegenstanders dat er geen Amerikaanse telling gedaan word :P

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 09:52

Ik heb tegen gestemd. Blij te zien dat mijn gemeente ook rood gekleurd is

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 09:58

Marjoow schreef:
Zo zie je dus ook dat er eigenlijk meer gemeentes voor zijn, maar meer mensen tegen.
Dan is het maar goed voor de tegenstanders dat er geen Amerikaanse telling gedaan word :P

Ach, gegeven het feit dat men zich gene ene platte pepernoot hoeft aan te trekken van de uitslag (en men dat ook niet zal doen) maakt het weinig uit hoe je telt. Je kunt net zo goed een afvalbak onder de Euromast zetten, alle stembiljetten van de Euromast naar beneden laten vallen en alleen de biljetten meetellen die in die afvalbak zijn geland. Maakt ook geen verschil.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 10:19

Cowboy55 schreef:
Marjoow schreef:

Ach, gegeven het feit dat men zich gene ene platte pepernoot hoeft aan te trekken van de uitslag (en men dat ook niet zal doen) maakt het weinig uit hoe je telt. Je kunt net zo goed een afvalbak onder de Euromast zetten, alle stembiljetten van de Euromast naar beneden laten vallen en alleen de biljetten meetellen die in die afvalbak zijn geland. Maakt ook geen verschil.

Is zo :)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 10:43

Volgens mij is het een nee geworden, als ik internet zo lees. Het is lang spannend geweest want lag dicht bij elkaar. Proficiat diegene die graag een Nee zagen.
Ik denk dat het goed is dat dit referendum is geweest. Het heeft iedereen scherp gemaakt en de overheid weet dat er aanpassingen zullen moeten komen in de wet en dat ze in de gaten worden gehouden :Y) .
Fijn om te zien dat ook de opkomst bij de jongere hoger was dan normaal. Althans zo heb ik het begrepen.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 10:44

pien_2010 schreef:
Volgens mij is het een nee geworden, als ik internet zo lees. Het is lang spannend geweest want lag dicht bij elkaar. Proficiat diegene die graag een Nee zagen.
Ik denk dat het goed is dat dit referendum is geweest. Het heeft iedereen scherp gemaakt en de overheid weet dat er aanpassingen zullen moeten komen in de wet en dat ze in de gaten worden gehouden :Y) .

Nou ik denk inderdaad dat het belangrijkste aan deze referenda niet zozeer de uitslag is, maar het feit dat de burger betrokken raakt en beter gaat begrijpen wat deze nieuwe wetten inhouden.
Laatst bijgewerkt door Marjo op 22-03-18 10:48, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 10:46

Tout a fait→ inderdaad Marjoow, zoals je ook kunt lezen in mijn bericht waarin ik schrijf: "het heeft iedereen scherp gemaakt"

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 10:48

pien_2010 schreef:
Tout a fait→ inderdaad Marjoow, zoals je ook kunt lezen in mijn bericht waarin ik schrijf: "het heeft iedereen scherp gemaakt"

Ik was het idd met je eens :P Had dat wat duidelijker kunnen neerzetten, excuus :D

Grote_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 10:49

Gisteren op het stembureau gezeten en er waren verrassend veel mensen die niet eens wisten dat er naast gemeenteraadsverkiezingen ook nog een referendum werd gehouden. Die kwamen er ter plekke achter dat er 2 biljetten in die envelop zaten en hadden eigenlijk geen idee waar het over ging.
Mijn eigen schoonmoeder spande nog wel de kroon. Zij verklaarde voor de sleepwet te zijn omdat het tijd werd dat er iets werd gedaan aan het leegvissen van de Noordzee.
Soms vraag ik me af of democratie in de huidige vorm nou eigenlijk wel zo'n goed idee is als er zoveel mensen zijn die wel gebruik maken van hun stemrecht, maar zich totaal niet in de materie verdiepen.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 10:53

Ik zat net even tussen de uitslagen te neuzen van het referendum. In mijn gemeente is er nog geen uitslag, maar alles er omheen is sterk verdeeld. Grappig om te zien dat het op veel plaatsen erg close is, maar in Nijmegen bijvoorbeeld heeft 61.4% tegen gestemd.

Ik vond het ook wel lastig hoor, vond de keuze erg moeilijk. Ik vind het niet een simpele ja of nee vraag... Daarom heb ik nee gestemd, eigenlijk in de hoop dat er opnieuw naar de wet gekeken zal worden.

Grote_Beer schreef:
Mijn eigen schoonmoeder spande nog wel de kroon. Zij verklaarde voor de sleepwet te zijn omdat het tijd werd dat er iets werd gedaan aan het leegvissen van de Noordzee.

Dit is eigenlijk niet grappig, maar ik ga echt stuk hier :')

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 10:54

Grote_Beer schreef:
Gisteren op het stembureau gezeten en er waren verrassend veel mensen die niet eens wisten dat er naast gemeenteraadsverkiezingen ook nog een referendum werd gehouden. Die kwamen er ter plekke achter dat er 2 biljetten in die envelop zaten en hadden eigenlijk geen idee waar het over ging.
Soms vraag ik me af of democratie in de huidige vorm nou eigenlijk wel zo'n goed idee is als er zoveel mensen zijn die wel gebruik maken van hun stemrecht, maar zich totaal niet in de materie verdiepen.

Bizar dat zulke mensen dan alsnog een stem kunnen uitbrengen op materie waar ze geen enkel benul van hebben.
Dat is eigenlijk ook een beetje de reden dat ik geen groot voorstander van dergelijk referenda ben. Iedereen kan zonder enige kennis stemmen.
Eigenlijk zou er een korte quiz vooraf moeten zijn, waaruit blijkt of de stem geldig is of niet :')

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 10:56

Marjoow schreef:
Eigenlijk zou er een korte quiz vooraf moeten zijn, waaruit blijkt of de stem geldig is of niet :')

Toevallig hadden mijn vriend en ik het daar inderdaad ook over, ik zou dat eigenlijk best nuttig vinden.

Maarja, diezelfde onwetende personen stemmen ook voor de 'gewone' verkiezingen. Daar lijkt me een quizz wat minder haalbaar. Ik ga niet alle verkiezingsprogramma's uit mijn hoofd leren :')

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 10:57

Fortitude schreef:
Marjoow schreef:

Toevallig hadden mijn vriend en ik het daar inderdaad ook over, ik zou dat eigenlijk best nuttig vinden.

Maarja, diezelfde onwetende personen stemmen ook voor de 'gewone' verkiezingen. Daar lijkt me een quizz wat minder haalbaar. Ik ga niet alle verkiezingsprogramma's uit mijn hoofd leren :')

Haha klopt ook idd. Misschien een korte toelichting?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 11:00

Emmaa_ schreef:
Exitium schreef:

Ik ga er ook niet vanuit, maar het zou fijn zijn :))

Nogmaals, ongeacht of er iets mee gedaan wordt: let op wat er nu met deze informatie gebeurt (en welke partij(en) de uitkomst van het volk dus in de wind slaan) en knoop dat in je oren voor wanneer je weer gaat stemmen.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 11:19

Fortitude schreef:
Marjoow schreef:

Dat was voor mij dan ook de grootste afknapper van het Oekraine-Referendum (en daardoor ook referendums in het algemeen): veel te veel mensen die overduidelijk helemaal niks van het onderwerp afwisten en vervolgens voor of tegen stemden omdat: "Rutte een eikel is" of "Ze moeten met hun poten van de <VUL MAAR IETS IN> afblijven" of "Ze maken er toch wel een zooitje van daar in Rusland".

En ja, dit soort dotards heb je ook bij gewone verkiezingen, maar dan hebben ze geen rechtstreekse invloed op een hele concrete vraag. Dat scheelt wat mij betreft een slok op een borrel.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 12:32

Loretta schreef:

A) Ja, vind je het raar? Met alle gedraai en ellende rond de aardgaswinning en aardbevingen van de Haagse heren en dames.
B) I.v.m. gemeentelijke herindeling zijn er in Groningen geen gemeenteraadsverkiezingen. Vooral de tegenstanders van deze wet hebben de moeite genomen naar het stembureau te gaan.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 12:32

In Leeuwarden hetzelfde gok ik

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 13:56

Met een verschil van 0,6% is onze gemeente voor. -O-

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 14:08

De uitslag wordt waarschijnlijk genegeerd maar pricacy is nu toch een onderwerp geworden waar meer Nederlanders over na gaan denken.

Het laatste woord over de sleepwet is nog niet gezegd er zullen nog vele rechtszaken volgen over de WIV tot aan het Europese hof.

http://edestad.nl/lokaal/bit-stapt-naar ... gen-406514

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-18 14:11

Ik vind dat er best veel voor is gestemd := In mijn gemeente meer dan de helft. Begrijp echt niet waarom je voor zou stemmen. :n