Hier zou ik wel wat voorbeelden van willen:
Djali schreef:Belgen hebben een slecht taalgebruik met veel onbestaande woorden, en Nederlanders spellen slechter.
corrina1994 schreef:Wat mij ook opvalt is dat Belgen vaak vinden dat ze 'deftig Nederlands' praten maar geen idee hebben wat voor verschil er is kwa woorden. Ze horen het vaak ook niet als ik Vlaamse woorden ga gebruiken.
Mijn vriend noemt zichzelf een 'taalnazi' maar zegt ook heel veel Vlaamse dingen.

Het is overigens niet omdat wij niet exact dezelfde woorden als Nederlanders hebben voor alles, dat Vlaams fout is en 'Hollands' goed.
In het kader daarvan trouwens, Belgen hebben echt een uitgebreidere woordenschat dan Nederlanders. Wij kennen vaak de Nederlandse alternatieven voor woorden wel ook al gebruiken we ze vrijwel niet in ons dagelijks leven, maar omgekeerd helemaal niet. Ik vind dat je dat hier op het forum ook echt terugziet. Veel Vlamingen blenden als het ware goed hier en lijken zich qua taalgebruik aan te passen aan de Nederlanders. Er zijn keren dat ik ze er niet tussenuit haal terwijl ik vaak aan bepaalde zinsconstructies of woorden wel kan zien dat een bokker Belg is.
Djali schreef:Belgen hebben dan weer wel meer gevoel voor vreemde talen leren dan Nederlanders. Hun Engels en Frans bijvoorbeeld is doorgaans stukken beter dan dat van Nederlanders.
Hier ben ik het gedeeltelijk niet mee eens. Nederlanders vind ik vaak beter Engels spreken dan Belgen, toch die die ik bijvoorbeeld online ontmoet. Er is geen enorm groot verschil in niveau maar ik heb vaak het gevoel dat ze er net dat tikkeltje beter in zijn, afhankelijk van persoon tot persoon uiteraard. Grammaticaal en wat zinsbouw betreft trouwens, de uitspraak bedoel ik niet.
Frans... tsja
Daar lijken Nederlanders dan weer geen aanleg voor te hebben
Belgen hebben in het Vlaams vaak ook Franse verbasteringen zitten of leenwoorden waardoor Frans minder ver van ons bed is. Bij Duits daarentegen is het omgekeerd. Dat kunnen Nederlanders vaak bizar goed vind ik en ze lijken er ook gewoon snel mee weg te zijn.