Poll: Voor of tegen de nieuwe donorwet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ben jij voor of tegen de nieuwe donorwet en hoe sta jij nu geregistreerd in het donorregister?

Donorwet: voor Registratie: ja
417 (61%)
Donorwet: voor Registratie: nee
29 (4%)
Donorwet: voor Registratie: nabestaanden
23 (3%)
Donorwet: voor Niet geregistreerd
38 (5%)
Donorwet: tegen Registratie: ja
28 (4%)
Donorwet: tegen Registratie: nee
83 (12%)
Donorwet: tegen Registratie: nabestaanden
9 (1%)
Donorwet: tegen Niet geregistreerd
23 (3%)
Donorwet: maakt niet uit Registratie: ja
5 (0%)
Donorwet: maakt niet uit
1 (0%)
Registratie: nee
7 (1%)
Donorwet: maakt niet uit
1 (0%)
Registratie: nabestaanden
2 (0%)
Donorwet: maakt niet uit Niet geregistreerd
7 (1%)

Totaal aantal stemmen: 673

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 12:15

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 12:18

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 12:19

JdR, wat ga jij hard van stapel!

Er zijn dapere, lieve mensen die doen wat ik nooit heb gedurfd: gewoon bij leven een nier schenken aan een onbekende.

Niets te moord en noem maar op.

En EEG is een mooie techniek, maar inmiddels wel een soort van antiek.
Het is vooral gericht op de beide hersenhelften. (= Het 'nieuwere' gedeelte van het brein.)
Hersendood gaat over het oudste deel, de hersenstam.
(En je noemt idd een aantal simpele, hands on procedures die informatie over de hersenstam geven.)

Verder is de dood dan wel het sterven zogezegd ook een proces. Pal nadat je hart stopt met kloppen is je bloed nog niet gestold, een x aantal spijsverteringszaken gaan nog door, etc.

Jadeleigh263

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 12:37

Zijn er mensen die denken dat misschien 'hersendood' in de toekomst kan worden teruggedraaid? Het lijkt mij, wanneer je hersenen niet meer signalen kunnen afgeven om te ademen en wanneer er geen bloed meer wordt afgegeven aan de hersenen dat dat niet omkeerbaar gemaakt kan worden. Bloedtoevoer is immers nodig om zuurstof in je hersenen te krijgen. Wanneer dit niet gebeurt sterven cellen snel af en dit heeft rigoureuze gevolgen. Zeer belangrijke cellen in de hersenen sterven af en je zou je moeten afvragen dat wanneer ze in de toekomst misschien een manier hebben gevonden om het omkeerbaar te maken, of iemand nog wel zou kunnen functioneren. De hersens zijn namelijk voor een deel afgestorven waarbij veel schadelijke moleculen zijn vrijgekomen die andere cellen en weefsels hebben aangetast. Naar mijn mening zou iemand niet meer kunnen leven wanneer dit gebeurt, aangezien de hersenen dan geen signalen kunnen afgeven. En dan heb ik het niet over bewuste signalen maar ook onbewuste signalen die we nodig hebben om te kunnen overleven.
Ook wanneer je niet meer zelfstandig kan ademhalen betekent dat er niet meer zuurstof naar de organen, weefsels en cellen komt. Die zullen op den duur dus ook afsterven en tot de dood leiden. Kunstmatig aan de beademing kan dus gezien worden om je organen in leven te houden en het verder afsterven van organen/weefsels te voorkomen.

En dat is misschien wel een goed discussie punt. Je kan dan inderdaad zeggen dat je 'in leven' wordt gehouden voor je organen. Maar zekf vind ik het idee enger dat ik misschien eventueel in leven zou kunnen blijven, terwijl mijn cellen afsterven en ik nooit meer goed zou kunnen functioneren, dan dat ze mij zouden beschouwen als dood waarbij mijn organen nog aan andere mensen gegeven zouden kunnen worden.

Edit: misschien zouden mensen kunnen nadenken over hartdood, wat tegenwoordig als dood-dood wordt gezien. Bij hersendood kunnen je hersenen geen signalen meer afgeven, maar wanneer het om hartdood gaat, zijn je hersenen nog wel degelijk actief, deze sterven alleen pas later af. Als er organen worden gehaald uit iemand die hartdood is, zou hier veel meer bezwaringen voor moeten zijn (lijkt mij), dan voor hersendood aangezien in het geval van hartdood je nog wel een kans zou moeten kunnen hebben om te kunnen leven.
Laatst bijgewerkt door Jadeleigh263 op 19-02-18 12:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 12:39

mvdende schreef:
Heb thuis met de familie wel eens laten vallen dat ik geen donor wil zijn, en achtte dit genoeg om ook geen donor te worden. Nu verplicht de overheid mij om er tijd in te gaan stoppen om daadwerkelijk een nee in te vullen.

:(:)
Dit vind jij echt een goede reden om tegen deze wet te zijn?

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 12:45

mvdende schreef:
Ik ben een van de mensen die niets ingevuld heeft, met de rede dat het automatisch een nee, tenzij was. Heb thuis met de familie wel eens laten vallen dat ik geen donor wil zijn, en achtte dit genoeg om ook geen donor te worden. Nu verplicht de overheid mij om er tijd in te gaan stoppen om daadwerkelijk een nee in te vullen. Ik heb zoveel verhalen gehoord en zelf meegemaakt wat betreft orgaandonatie, dat ik er helemaal geen zin in heb, om iets af te geven. Ik sta wel ingeschreven als stamcel donor en bloeddonatie. Omdat ik op het moment supreme altijd nog zelf kan beslissen.

Daarnaast ben ik tegen de wet, mijn oma heeft geen computer, net zoals veel andere ouderen. Voor haar is het veel papierwerk om een mening door te geven. Terwijl een "nee ik wil niet" aan mijn ouders altijd genoeg was.

Mari_Anne graag mijn hele post lezen en quoten! Volgens mij geef ik verderop in mijn post nl aan waarom ik tegen de wet ben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 12:58

mvdende schreef:
mvdende schreef:
Ik ben een van de mensen die niets ingevuld heeft, met de rede dat het automatisch een nee, tenzij was. Heb thuis met de familie wel eens laten vallen dat ik geen donor wil zijn, en achtte dit genoeg om ook geen donor te worden. Nu verplicht de overheid mij om er tijd in te gaan stoppen om daadwerkelijk een nee in te vullen. Ik heb zoveel verhalen gehoord en zelf meegemaakt wat betreft orgaandonatie, dat ik er helemaal geen zin in heb, om iets af te geven. Ik sta wel ingeschreven als stamcel donor en bloeddonatie. Omdat ik op het moment supreme altijd nog zelf kan beslissen.

Daarnaast ben ik tegen de wet, mijn oma heeft geen computer, net zoals veel andere ouderen. Voor haar is het veel papierwerk om een mening door te geven. Terwijl een "nee ik wil niet" aan mijn ouders altijd genoeg was.

Mari_Anne graag mijn hele post lezen en quoten! Volgens mij geef ik verderop in mijn post nl aan waarom ik tegen de wet ben.

Heb ik gelezen. Maar je noemt ook het punt dat ik citeerde. En ik neem aan dat dat ook een belangrijk punt voor je is, anders zou je het niet noemen.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 12:59

Janneke2 schreef:
JdR, wat ga jij hard van stapel!

Er zijn dapere, lieve mensen die doen wat ik nooit heb gedurfd: gewoon bij leven een nier schenken aan een onbekende.

Niets te moord en noem maar op.

En EEG is een mooie techniek, maar inmiddels wel een soort van antiek.
Het is vooral gericht op de beide hersenhelften. (= Het 'nieuwere' gedeelte van het brein.)
Hersendood gaat over het oudste deel, de hersenstam.
(En je noemt idd een aantal simpele, hands on procedures die informatie over de hersenstam geven.)

Verder is de dood dan wel het sterven zogezegd ook een proces. Pal nadat je hart stopt met kloppen is je bloed nog niet gestold, een x aantal spijsverteringszaken gaan nog door, etc.

Waarom ga ik hard van stapel? Omdat ik precies benoem hoe iets ontstaan is en hoe het nu gaat?

Overigens doneer ik (bij leven) rustig een nier mocht dat nodig zijn.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 13:01

Idd hersendood vaststellen is niet zomaar iets. En de tests om het vast te stellen zijn op zijn zachtst gezegd nogal omstreden. En op allerlei sites gewoon terug te vinden (dus waarom daar een bron bij moet? Voorstanders wordt ook niet om bronnen gevraagd hier). Je grijpt door organen te verwijderen in in het stervensproces. Over het algemeen gaan de meeste mensen ervan uit dat wanneer je hersenen en je hart dood zijn je ook daadwerkelijk dood bent. En idd je lichaam is dan overleden. Ik geloof dat het stervensproces dan nog niet klaar is. En dat je al je organen in je eigen lichaam nodig hebt om dat goed te kunnen afronden. Als een van jouw organen nog voortleeft op aarde kan dat niet.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 13:03

Gillbo schreef:
Isabonny schreef:
Ik ben tegen de donorwet, waarbij iedereen nu ongevraagd automatisch donor is.
Ik heb zelf wel ooit donorcodicil ingevuld, en ik vind ook dat iedereen dat voor zijn eigen moet uitmaken en er niet toe gedwongen moet worden. Je bent nu niet eens meer eigenaar van je eigen lichaam, tenminste dat voelt zo. Ik weet wel dat je je kunt afmelden, maar ik denk dat veel mensen ook daar niet de moeite voor doen, net zoals ze de moeite niet doen om een donorcodicil in te vullen.
Geweldig natuurlijk voor al die mensen die op een orgaan zitten te wachten, maar toch voel ik me er ongemakkelijk bij.

En dan ben ik bang voor dit soort verhalen...gebeurd in mijn familie:
Achternichtje uit Rotterdam kreeg dodelijk ongeluk in België. Had een donorcodicil. Ze hebben haar daar opengesneden en hetgeen ze nodig hadden/oftewel hetgeen nog bruikbaar was eruit gehaald.
Toen begrafenisondernemer haar kwam ophalen, was ze niet eens dichtgenaaid :x . Aangezien ze de grens over moesten, en begrafenisondernemer bang was voor consequenties als hij zo werd aangehouden, hebben ze in allerijl een arts uit Rotterdam laten overkomen die de boel is komen dichtnaaien. De moeder van het arme kind hebben ze dit alles nooit durven te vertellen.
En dat is waar ik dus bang voor ben...dat men lichamen niet meer als menselijk gaat zien, maar als iets wat je zo snel mogelijk moet "oogsten" |( .

Echt een broodje aap verhaal.Ze gaan niet zomaar iemand opensnijden om te pakken wat ze pakken kunnen.
Artsen gaan zo niet te werk, zij hebben respect voor een lichaam en laten dit echt niet opgesneden liggen om iemand uit Rotterdam haar dicht te maken.Lag ze nog op straat dan? Was ze niet in een ziekenhuis...waar donororganen worden verwijderd.

Haar moeder weet het niet maar jij wel......

MAW...ik lieg?
Ik zou niet weten waarom ik daarover iets moet verzinnen op mijn 46e }:0 .

Mijn moeder had het me ooit al eens verteld (Was haar nicht, is dus ook jaren geleden gebeurd), maar vertelde het van de week weer, n.a.v. de gebeurtenissen rondom de donorwet.
Begrafenisondernemer zal het iemand in de fam. verteld hebben, maar in elk geval niet aan haar moeder en de rest van de fam. heeft het toen ook nooit aan moeders willen vertellen. Zo gek is dat niet dat je iemand waar je van houdt beschermd tegen nog meer verdriet.
Uiteraard was het niet op straat, maar in het ziekenhuis.

Ik weet niet of je ooit op een 1e hulp van een Belgisch ziekenhuis bent geweest?
Ik wel een jaar of 25 geleden, toen iemand van onze groep motorrijders ten val kwam in de Ardennen, met mijn toenmalige vriend achterop.
Bestuurder van motor had zwaar gekneusde ribben en wat schrammen en mijn ex-vriend die geen leren motorpak aanhad, was met zijn kont gespiest in het sleepoog van een auto, waar hij tegenaan gegleden was. Hij bloedde als een rund. Op de 1e hulp van ziekenhuis van Luik zag het er echt niet fris uit, verouderd (toen al), vliegen die op het bloed zaten wat op de grond lag %) .

Ik kan me dus zulke toestanden wel voorstellen, vooral omdat dit verhaal (wat dus geen broodje aap is }:0 ) nog voor deze tijd is gebeurd.
Ik snap wel dat we hier niet in België zitten, maar voor ons is dat maar 25-30 km verderop.

En als artsen haast hebben en er gemakshalve maar van uit gaan dat iedereen nu donor is, kunnen er fouten gemaakt worden in de zin van: goed kijken of iemand wel echt donor is of zich toch heeft afgemeld. Er zullen wel standaard procedures zijn die opgevolgd moeten worden, maar waar mensen werken worden fouten gemaakt.

Jadeleigh263

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 13:06

Maar hoe willen je organen voortleven als jij niet op eigenkracht kan ademen? Zonder bloedtoevoer en zuurstof is leven van organen niet mogelijk. Hersendood wordt niet vastgesteld omdat 1 van de criteria eraan voldoet, het is niet of of, maar en en. En dit doen ze door naar 6 criteria te gaan kijken. Als één van die criteria nog wel mogelijk is, dan kan iemand niet als hersendood worden beschouwd?

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 13:10

Ik ben voor de donorwet en ben ook al donor sinds mijn 18de. Ik begrijp de bezwaren tegen de donorwet niet zo goed. Ik denk dat iedereen die geen donor wil zijn zich wel registreert met deze wet, terwijl veel mensen die best donor willen zijn zich nu niet registreren omdat ze gewoon niet bezig zijn dat ze nu dood kunnen gaan en denken dat het iets is wat ze altijd nog kunnen doen. En natuurlijk zullen die van de eerste groep er ook mensen zijn die de beslissing uit stellen, maar denk dat dit meer twijfelaars/ mensen die er nooit over nagedacht hebben zullen zijn en de mensen die echt niet willen nemen zich de moeite wel.
In mijn ogen verplicht niemand je donor te zijn, alleen is registratie verplicht op deze manier wat veel levens kan redden. En al is het maar 1 leven per jaar, dan vind ik de wet al waard.

Ik heb het idee dat veel mensen de spookverhalen rondom hersendood geloven. Verbaasd me zelfs wat mensen geloven. Als je hersendood bent, volgt onvermijdelijk ook hartdood.

Er zijn twee opties
1.) Je bent donor, wat gebruikt kan worden wordt geoogst waarna de machines worden uitgezet en je zult overlijden aan hartdood.
2.) Je bent geen donor, de machines worden uitgezet en je zult overlijden aan hartdood.

Indien je hersendood bent worden de machines namelijk ook niet aangelaten. Er is immers geen prognose meer, je bent dood, dat is onomkeerbaar.

Verschil is in eerste geval kan familie niet bij het daadwerkelijk overlijden aanwezig zijn en bij tweede wel. Vraag blijft wat is eigenlijk het overlijden? Uiteindelijk sterft iedereen aan hartdood, en toch stopt het hart vaak om andere redenen als dat het hart niet meer goed is.

Jadeleigh263

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 13:14

twinducklin schreef:
Ik ben voor de donorwet en ben ook al donor sinds mijn 18de. Ik begrijp de bezwaren tegen de donorwet niet zo goed. Ik denk dat iedereen die geen donor wil zijn zich wel registreert met deze wet, terwijl veel mensen die best donor willen zijn zich nu niet registreren omdat ze gewoon niet bezig zijn dat ze nu dood kunnen gaan en denken dat het iets is wat ze altijd nog kunnen doen. En natuurlijk zullen die van de eerste groep er ook mensen zijn die de beslissing uit stellen, maar denk dat dit meer twijfelaars/ mensen die er nooit over nagedacht hebben zullen zijn en de mensen die echt niet willen nemen zich de moeite wel.
In mijn ogen verplicht niemand je donor te zijn, alleen is registratie verplicht op deze manier wat veel levens kan redden. En al is het maar 1 leven per jaar, dan vind ik de wet al waard.

Ik heb het idee dat veel mensen de spookverhalen rondom hersendood geloven. Verbaasd me zelfs wat mensen geloven. Als je hersendood bent, volgt onvermijdelijk ook hartdood.

Er zijn twee opties
1.) Je bent donor, wat gebruikt kan worden wordt geoogst waarna de machines worden uitgezet en je zult overlijden aan hartdood.
2.) Je bent geen donor, de machines worden uitgezet en je zult overlijden aan hartdood.

Indien je hersendood bent worden de machines namelijk ook niet aangelaten. Er is immers geen prognose meer, je bent dood, dat is onomkeerbaar.

Verschil is in eerste geval kan familie niet bij het daadwerkelijk overlijden aanwezig zijn en bij tweede wel. Vraag blijft wat is eigenlijk het overlijden? Uiteindelijk sterft iedereen aan hartdood, en toch stopt het hart vaak om andere redenen als dat het hart niet meer goed is.

Ik ben het eens met wat je zegt, alleen niet over het stukje dat de machines niet worden aangelaten. Op de site van donorregister van de overheid staat wel degelijk dat ze de beademing weer aansluiten na alle testen wanneer is vastgesteld dat je hersendood bent, om de organen vitaal te houden tot aan de donatie :)

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 13:22

Jdr, dank voor de link, ik heb het gelezen.

Jij suggereert in jouw samenvatting van de informatie op de site van de transplantatiestichting dat het daadwerkelijk voorkomt dat patienten met nul gemeten activiteit in de hersenen (ECG) wel reactie kunnen geven op de reflextests, en dus niet hersendood zijn. M.a.w. dat het ECG onbetrouwbaar kàn zijn. Dat kan ik uit de gegeven informatie echt niet opmaken.
De reflextests vormen een dubbelcheck om echt absoluut zeker te zijn, omdat in dit geval logischerwijs alle procedures extreem nauwkeurig doorlopen moeten worden. Theoretisch is het denkbaar dat de ECG apparatuur door een storing een verkeerde uitslag geeft. In dat geval zouden de reflextests een ondervanging vormen.

Hoe dan ook, de omschrijving van de gehele werkwijze heeft mij persoonlijk eerder meer gerustgesteld dan dat deze vragen oproept.
Laatst bijgewerkt door Askja op 19-02-18 13:26, in het totaal 2 keer bewerkt

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 13:25

Jadeleigh263 schreef:
twinducklin schreef:

Er zijn twee opties

Ik ben het eens met wat je zegt, alleen niet over het stukje dat de machines niet worden aangelaten. Op de site van donorregister van de overheid staat wel degelijk dat ze de beademing weer aansluiten na alle testen wanneer is vastgesteld dat je hersendood bent, om de organen vitaal te houden tot aan de donatie :)

Machines worden aangesloten tot donatie inderdaad. Anders zou je hart ermee stoppen en kun je niet meer doneren.. of is dat niet wat je bedoeld?

Jadeleigh263

Re: Poll: Voor of tegen de nieuwe donorwet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 13:33

twinducklin schreef:
Machines worden aangesloten tot donatie inderdaad. Anders zou je hart ermee stoppen en kun je niet meer doneren.. of is dat niet wat je bedoeld?

Ja dat is wat ik bedoelde! Maar ik wist niet precies hoe je het bedoelde. Bedoelde je dat ze je niet meer aansluiten na hersendood gevolgd tot hartdood of alleen aansluiten na hersendood? :P want als je en hersendood en hartdood bent.. dan heeft aansluiten natuurlijk inderdaad geen zin meer!

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 14:13

Askja schreef:
Jdr, dank voor de link, ik heb het gelezen.

Jij suggereert in jouw samenvatting van de informatie op de site van de transplantatiestichting dat het daadwerkelijk voorkomt dat patienten met nul gemeten activiteit in de hersenen (ECG) wel reactie kunnen geven op de reflextests, en dus niet hersendood zijn. M.a.w. dat het ECG onbetrouwbaar kàn zijn. Dat kan ik uit de gegeven informatie echt niet opmaken.
De reflextests vormen een dubbelcheck om echt absoluut zeker te zijn, omdat in dit geval logischerwijs alle procedures extreem nauwkeurig doorlopen moeten worden. Theoretisch is het denkbaar dat de ECG apparatuur door een storing een verkeerde uitslag geeft. In dat geval zouden de reflextests een ondervanging vormen.

Hoe dan ook, de omschrijving van de gehele werkwijze heeft mij persoonlijk eerder meer gerustgesteld dan dat deze vragen oproept.

Ik suggereer niets. De tests zijn bedacht door artsen en uit de media blijkt wel dat er gevallen zijn waar mensen nog reflexen hebben.

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 14:31

superlotje schreef:
zanakuzies schreef:

Ik geef niet en wil ook niet ontvangen, als het mijn tijd is is het mijn tijd. De wereld bevolking is al zo groot.

Is dat ongeacht de leeftijd waarop het 'jouw tijd' zou zijn? Voor mijn gevoel is 30 nl heel wat anders dan 80.

ik ben nu 24 heb een kind een man waar ik dolgelukkig mee ben, ik heb alles wat mn hartje begeerd en voor zover ik weet gezond. dus ja ook al zou ik 30 zijn dan maakt het me nog niet uit.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 14:36

Citaat:
Ik suggereer niets. De tests zijn bedacht door artsen en uit de media blijkt wel dat er gevallen zijn waar mensen nog reflexen hebben.

...maar laat dit mij nu uiterst suggestief in de oren klinken!

Die reflextesten (al dan niet bedacht door artsen) functioneren zo te lezen goed: wie nog een reflex toont, is niet hersendood.

Maar zoals alle reflexen: ze hebben niets met je bewustzijn van doen.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 15:25

Jadeleigh263 schreef:
twinducklin schreef:

Ja dat is wat ik bedoelde! Maar ik wist niet precies hoe je het bedoelde. Bedoelde je dat ze je niet meer aansluiten na hersendood gevolgd tot hartdood of alleen aansluiten na hersendood? :P want als je en hersendood en hartdood bent.. dan heeft aansluiten natuurlijk inderdaad geen zin meer!

Ik bedoelde dat de machines alleen aan blijven als je doneren gaat.
Indien hersendood en geen donor worden machines uitgezet en zal je hart er dus mee stoppen.

Machines worden pas na donatie uitgezet indien je donor bent. De ademhaling wordt wel tijdelijk stop gezet, maar die wordt weer terug aangezet na de test omdat je hart er anders mee stopt.

Ik bedoelde dat je ademhaling en bloedcirculatie kunstmatig op gang wordt gehouden om je organen van zuurstof te voorzien anders worden de meeste onbruikbaar.

De testen worden gedaan om zeker te weten dat je hersendood bent. Dat klinkt cru maar ze moeten nu eenmaal de basale reflexen allemaal testen omdat 1 aanwezig niet direct betekent dat je hersendood bent. Niet hersendood krijg je etiket comateus maar dat wil ook niet zeggen dat je ooit nog bijkomt.

Maar sommige lijken te denken in de wilde verhalen dat hersendood en in coma hetzelfde is. Iemand die hersendood is kan nooit meer bijkomen, als er al teveel schade is om de basale functies in stand te houden dan gaat bewustzijn nooit meer terug komen.
En ja er zijn verhalen in het verleden, maar je moet je af vragen of ze waar zijn en dan nog hoelang het geleden is. De wetenschap wordt steeds beter en de testen daarmee om hersendood vast te stellen steeds nauwkeuriger.

Maar m.i. heeft dat meer te maken met wantrouwen in de wetenschap dan in het wel / niet donor zijn. En daarom leg ik uit dat degene die hersendood zijn en dus mogen doneren uit dezelfde testen ook hersendood zijn en de apparatuur stop wordt gezet en dus zullen overlijden als ze geen donor zijn. Dus als daar een foute diagnose gesteld wordt ga je hoe dan ook dood. In Nederland wordt niemand " onzinnig in leven" gehouden tenzij je geld hebt en de kosten daarvoor zelf kunt betalen.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 15:26

Ik vind het heel erg dat deze wet er door is en ik kan niet begrijpen dat de voorstanders van deze wet zo makkelijk doen om het feit dat je lichaam nou niet meer van jezelf is.

Het is als of ik op straat loop, mijn tas wordt gejat en als ik aangifte wil doen de politie aan mij vraagt: Maar wat heb jij gedaan om jou tas te beschermen? Heb je er wel alles aangedaan om je tas te beschermen?

Mijn lichaam is van mij... En dat zou altijd zo moeten zijn en dat betekend NIET dat ik extra handelingen moet gaan verichten om mijn lichaam in takt te laten houden. Dat betekend dat ik niets hoef te doen want van mij is van mij...
En nu is mijn lichaam niet meer van mij maar van de overheid die de grondwet aan de kant geschoven heeft om deze wet er door heen te drukken.

Ik wil geen donor zijn en ook geen organen ontvangen. Ik geloof in reïncarnatie en ik wil intakt de wereld uit gaan zodat ik de wereld in takt opnieuw kan betreden als mijn tijd gekomen is. Ik geloof ook dat iedereen onderdeel van een lichaam een stukje van je ziel bevat en ik wil geen ziel van een ander in mij.

Ik heb omwille van mijn vriend, die niet wil accepteren dat ik niks wil ontvangen aangegeven dat mijn familie mag besluiten of er gedoneert gaat worden of niet.
Ondanks dat ik hier enorm tegen ben en dit heb ik gekozen omdat ik vind dat jou keuze evenredig zou moeten zijn aan het feit of je wel of niet zou willen ontvangen.

Dan over het hersendood...

Mijn opa is 11 jaar geleden in coma geraakt. 2 weken voor hij 76 zou worden. Na 3 dagen hebben de artsen hem hersendood verklaart. Diezelfde dag hoorde ik dat ik geslaagd was voor mijn examen. Ik heb dit tegen mijn opa verteld ondanks dat hij hersendood was. Ik had zijn linkerhand vast en mijn vader zijn rechterhand. Toen ik vertelde dat ik geslaagd was kneep mijn opa in onze handen en hij glimlachte. Zowel mijn vader als ik zagen dit. We hebben meer dingen verteld. Dingen waarvan we wisten dat hij daar geirriteerd van raakte of blij van werd. Hij reageerde telkens. Mijn familie heeft ditzelfde gedaan en mijn opa reageerde ook bij hun op dezelfde verhalen. Wij hebben de artsen gevraagd om meer onderzoek te doen want naar onze mening klopte de term hersendood niet. Maar dit werd geweigerd want meer onderzoek was niet nodig.
De artsen zeiden dat hij binnen een uur zou overleden zodra de apparatuur uitgeschakeld zou worden.
Maar hij begon weer te ademen en heeft ruim 12 uur gevochten voor zijn leven.
Toen hij overleden was vroegen de artsen om donatie van onder anderen zijn hoornvlies etc. Ze zeiden ook dat als ze een week gewacht hadden ze niet meer om donatie hadden mogen vragen.
Maar wij als familie hebben nog altijd het gevoel dat als hij langer de tijd had gekregen om tot rust te komen hij wellicht wel in leven was gebleven. Daarbij reageerde hij. Hoe hersendood ben je als je zo overduidelijk reageert?

Dit alles heeft ons als familie gesterkt in onze keuze om geen donatie te doen...

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 15:38

Janneke2 schreef:
Citaat:

...maar laat dit mij nu uiterst suggestief in de oren klinken!

Die reflextesten (al dan niet bedacht door artsen) functioneren zo te lezen goed: wie nog een reflex toont, is niet hersendood.

Maar zoals alle reflexen: ze hebben niets met je bewustzijn van doen.

En dát weet je dus niet. En dat is precies mijn bezwaar.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 15:43

Bovendien is het maar zeer de vraag of je bewustzijn ophoudt op het moment dat je voor de wetenschap dood bent.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 15:47

Ik ben 100% voor deze wet. Ik vind het een goede ontwikkeling omdat in de praktijk blijkt dat veel mensen best donor willen zijn, maar zich niet laten registreren. Ik denk ook dat er meer mensen wél donor willen zijn dan degene die geen donor willen zijn. Zo is het voor de meeste mensen dus een handeling minder.

Plus: Het blijft ten alle tijden je eigen keuze. Je lichaam blijft van jou, de keuze blijft van jou. Er is niemand die deze keuze voor je maakt. En daarbij; het zal de overheid aan hun derrière oxideren of jij wel of geen orgaandonor bent. Het maakt echter wel het verschil voor de zieke mensen die de organen hard nodig hebben.

M_D_H

Re: Poll: Voor of tegen de nieuwe donorwet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-18 16:15

Als het de overheid aan hun derrière oxideert waar bemoeien ze zich dan mee?

Het is logisch dat je meer handelingen moet verichten als je iets weg wilt geven dan wanneer je iets wil houden wat al van jou is.
Dus deze wet is niet logisch en tegen de grondwet in.