Meer mensen bezig met feminisme?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 11:35

Marie_Anne schreef:
En volgens mij begrijpen jij en Janneke mij niet, of ik jullie niet? Ik zeg niet dat vrouwen met hoofddoeken aan hun lot worden overgelaten. Iedere vrouw die een hoofddoek wil dragen moet de vrijheid hebben om dat te doen, dat staat buiten kijf.
Maar degene die hem eigenlijk liever niet zouden dragen en dit onder druk toch doen (ja, die ken ik), die worden wel aan hun lot overgelaten omdat niemand zijn vingers er aan wil branden. Omdat de kwestie hoofddoek zo ontzettend gevoelig ligt, dat zie ik ook weer in jullie reacties op de mijne.

;) Ja - dat woord 'hoofddoek', dat ligt gevoelig. (Er is nogal een hoeveelheid antisemitisme of hoe je het maar noemen wil over Nederland uitgegoten waarin 'dat kopvod' - het zal je maar gezegd worden - een rol speelde.)

Vandaar mijn 'uitbarsting' dat ik het verdom iets naars te zeggen over die vermaledijde hoofddoek.

Maar dat is wat mij betreft iets anders dan 'ik wil mijn vingers er niet aan branden dus laat ik het maar buiten beschouwing'.
Met die hoofddoek is niets mis, met islam of christendom is niets mis - maar wel met dwang, dreigen en geweld.
En dwang etc komt op allerlei plaatsen en manieren voor, maar de islam is niet het probleem. (Al is het tegenovergestelde erg populair.)
De islam biedt ook allerlei mogelijkheden en oplossingen, maar niet iedereen weet dat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 11:35

Shaggy09 schreef:
En betreft dat gender gedoe, natuurlijk is het rot dat mensen moeten opletten wat ze zeggen! Had er laatst nog een aan de kassa waarvan ik totaal niet wist wat het was. En die had een collega nodig. Stond ik daar door het oortje: er staat hier een uhm, man of vrouw aan de kassa'

Wat dacht je van: 'er staat hier iemand aan de kassa'? Zo moeilijk is dat toch niet.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 11:37

Shaggy09 schreef:
Zoals iemand hier eerder al vroeg: heb jij in het leven dus weldadig last van ongelijke rechten?

Ik vraag mij dat ook af, waarin merk jij dat je niet gelijk word behandeld?

Zijn er hier vrouwen met een hoge functie of vrouwen die naar een hoge functie toe aan het werken zijn?

Zijn er hier vrouwen waarvan de man thuis blijft bij de kinderen?

Zijn er hier vrouwen met een topfunctie die 3 dagen of minder per week werken?

De enige keer dat ik merk dat ik niet gelijk word behandeld is als ik een dier koop/verkoop en de man ouder is dan 40 (lang niet alle mannen!) en ze dan met mijn man proberen te praten en niet met mij :')

Gelukkig komt dit maar zelden voor en is dit ook waarschijnlijk omdat ze in hun leven nooit een vrouw zijn tegen gekomen die doet wat ik doe.

En ik moet eerlijk zeggen dat ik er eigenlijk helemaal geen last van heb dat die man zo doet, aangezien de mannen in mijn leven wel beter weten :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 12:32

Janneke2 schreef:
Marie_Anne schreef:
En volgens mij begrijpen jij en Janneke mij niet, of ik jullie niet? Ik zeg niet dat vrouwen met hoofddoeken aan hun lot worden overgelaten. Iedere vrouw die een hoofddoek wil dragen moet de vrijheid hebben om dat te doen, dat staat buiten kijf.
Maar degene die hem eigenlijk liever niet zouden dragen en dit onder druk toch doen (ja, die ken ik), die worden wel aan hun lot overgelaten omdat niemand zijn vingers er aan wil branden. Omdat de kwestie hoofddoek zo ontzettend gevoelig ligt, dat zie ik ook weer in jullie reacties op de mijne.

;) Ja - dat woord 'hoofddoek', dat ligt gevoelig. (Er is nogal een hoeveelheid antisemitisme of hoe je het maar noemen wil over Nederland uitgegoten waarin 'dat kopvod' - het zal je maar gezegd worden - een rol speelde.)

Vandaar mijn 'uitbarsting' dat ik het verdom iets naars te zeggen over die vermaledijde hoofddoek.

Maar dat is wat mij betreft iets anders dan 'ik wil mijn vingers er niet aan branden dus laat ik het maar buiten beschouwing'.
Met die hoofddoek is niets mis, met islam of christendom is niets mis - maar wel met dwang, dreigen en geweld.
En dwang etc komt op allerlei plaatsen en manieren voor, maar de islam is niet het probleem. (Al is het tegenovergestelde erg populair.)
De islam biedt ook allerlei mogelijkheden en oplossingen, maar niet iedereen weet dat.

Maar dat illustreert dus juist het probleem voor deze vrouwen. Jij begint nu direct de islam te verdedigen. Ik snap dat zeker wel hoor, maar ik heb daarover niets negatiefs gezegd. Ik zeg niet dat islam het probleem is, ik benoem alleen maar het probleem dat deze vrouwen hebben als voorbeeld van vrouwen die dubbel in het verdomhoekje zitten. Ik weet ook de oplossing niet helaas. Maar ontkennen dat het probleem bestaat is nooit een oplossing.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 12:53

Ik ben blij dat er mensen zijn die mijn vraag herhalen. Ik ben echt benieuwd naar de impact die dit op jullie dagelijkse leven heeft. Als ik alle verhandelingen zo lees, moet er onderhand een welhaast onleefbare situatie zijn ontstaan. Volgens mij valt dat allemaal wel mee. Maar ik ben dus oprecht benieuwd naar hoe jullie in je dagelijkse leven worden belemmerd. Mag kort en bondig hoor :+ .

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 12:54

Marie_Anne schreef:
Maar dat illustreert dus juist het probleem voor deze vrouwen. Jij begint nu direct de islam te verdedigen. Ik snap dat zeker wel hoor, maar ik heb daarover niets negatiefs gezegd. Ik zeg niet dat islam het probleem is, ik benoem alleen maar het probleem dat deze vrouwen hebben als voorbeeld van vrouwen die dubbel in het verdomhoekje zitten. Ik weet ook de oplossing niet helaas. Maar ontkennen dat het probleem bestaat is nooit een oplossing.

Er bestaan legio oplossingen...!

Voor alle duidelijkheid: ik vind eigenlijk niet eens dat ik de islam verdedig - maar na alle verbale geweld van luitjes zoals Wilders en tegenwoordig Baudet is het helaas zo, dat mijn 'stellingname' dat ik de islam zie als iets "neutraals", (iets dat kan onderdrukken en kan vrij maken; tot geweld kan leiden of juist tot naastenliefde, etc)
...al weer heel erg snel een pro islam standpunt.

Een onderdeel van de oplossingen is het gif van Wilders cs neutraliseren of in elk geval benoemen.
...nogal wat moslima's hebben juist in reactie op het verbale geweld van Wilders (en het zwijgen daarover van veel anderen) gekozen voor een wat traditionelere stijl dan ze eigenlijk als moderne Nederlandse vrouwen gewild hadden.
(Ik praat over moslima's als jonge, ontwikkelde Nederlandse vrouwen. Uiteraard geldt dit net niet voor alle moslima's.)
Op zijn Hollands gezegd: de hoofddoek als geuzennaam.

Noch de geuzen, noch deze moslima's droegen dit uit vrije keuze...
( ;) "Hier zet men koffie en over".)
Maar als het oorlog is, moet je.

En binnen de islam zijn er -tig vrouwenorganisaties die zich al dan niet sluipenderwijze bezig houden met zaken als 'graag laat een huwelijk sluiten, eerst een opleiding' of steun geven aan vrouwen die nog Nederlands spreken en weinig contact met de omgeving hebben, etc.
Bedenk ook dat vrouwen in de islam in principe economisch zelfstandig zijn en daar ook rolmodellen voor hebben. Mohammed de profeet trouwde met zijn bazin, zij had een internationale handelsonderneming. Daarmee was zij geen uitzondering.

Dat soort dingen weten helpt ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 12:57

Amable schreef:
En ik denk dat dat de verschillen zijn die vooral opgelost zouden moeten worden. Want zolang vrouwen dus minder goed gehoord worden en meer moeten verdedigen waarom ze zeggen wat ze zeggen zullen ze per definitie al in het nadeel zijn. Dat maakt dus verschil voor de onderhandelingspositie wanneer het om salaris gaat, maar maakt het ook lastiger om op een leidinggevende plek terecht te komen.

Sorry hoor, maar als dit de problemen zijn die opgelost moeten worden dan hebben we het aardig goed in Nederland.

Dus een email onderschrift van een man krijgt betere reacties dan van een vrouw? Gebaseerd op een steekproef van 2 en gemeten als onderbuikgevoel? En wat als de email over het opvoeden van kinderen zou gaan? Neemt men de man nog steeds net zo serieus? En de transmannen, die nu meer ruimte in het openbaar vervoer krijgen en mensen die harder om hun grappen lachen? En mensen luisteren nu beter?

Het gras is altijd groener aan de andere kant. Als vrouw zal je ongetwijfeld in sommige situaties benadeeld worden tov een man. Maar andersom maak je nooit mee, dus misschien heb je het wel helemaal niet zo slecht.

Qua onderhandelposities en promoties sta je gewoon sterker als je bepaalde eigenschappen hebt. Een timide man zal het slechter doen dan een mondige vrouw. Maar dit heeft weinig met geslacht te maken. Moet er ook een beweging komen voor korte en minder knappe mannen, want die doen het ook slechter dan lange en knappe mannen.

Ik ben een groot voorstander van mensen gelijkwaardig behandelen. Zoals al eerder aangeven hebben vrouwen momenteel meer rechten dan mannen in NL. Om dan nog een beweging (feminisme) te hebben die dit verder moet promoten gaat mij wat te ver.

Ik kan me wel heel goed voorstellen dat je als buitenlanders, moslima, lichamelijk gehandicapte, trans, etc het een stuk moeilijker hebt. Dit lijken me groepen die de aandacht wel verdienen want daar zijn nog wezelijke verschillen met de "gemiddelde nederlander".

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 13:12

enzino schreef:
milou123 schreef:
Ja, dat is echt het geval Enzino.Recent onderzoek laat zien dat er gemiddeld gezien een verschil is van 16,5%! Bizar veel.

Linkje?
Want daar ben ik wel oprecht geinteresseerd in (heb zover vooral amerikaanse onderzoeken gezien en in veel gevallen kwam de methodiek regelrecht uit een zwitserse gatenkaasfabriek).

Linkje? Het zijn wetenschappelijke artikelen uit de databank, dan heb je niet zoveel aan een linkje. :+
Maar het is vast ook in het nieuws verschenen, ik he echter geen tijd om dat nu op te gaan zoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 13:22

Elise_0o schreef:
Ik vraag mij dat ook af, waarin merk jij dat je niet gelijk word behandeld?
...
Zijn er hier vrouwen waarvan de man thuis blijft bij de kinderen?

Ik denk dat het moeilijk is om zeker te weten dat je ongelijk behandeld wordt op basis van je geslacht, omdat er altijd andere factoren mee kunnen spelen. Ik heb wel eens meegemaakt in een vorige baan dat er een nieuwe leidinggevende gezocht werd en het aanbod ging direct naar de enige vrouw van de afdeling die net terug was van x maanden zwangerschapsverlof. En helaas voor de afdeling was ze kort daarna weer weg voor het volgende zwangerschapsverlof. Maar ik weet natuurlijk niet zeker dat het op basis van geslacht was ondanks dat de vermoedens er wel waren (ook onder de vrouwen van de afdeling waar we de werkvloer mee deelde, mede doordat ze er net zo lang uit was geweest en totaal niet meer op de hoogte was van wat er speelde).

Uit het oog van gelijkwaardigheid ben ik trouwens de huisman hier en werkt mijn vrouw 300 uur per maand. Ik zorg dus voor de kinderen. En dat kan soms grappige situaties opleveren als moeders mijn vrouw iets vragen over de opvoeding en ze naar mij kijkt voor het antwoord. Natuurlijk vraagt niemand mij ooit iets over de opvoeding, want wat kan een man daar nou van weten? :D

Toevoeging: om een recent voorbeeld te geven (niet uit eigen ervaring) van ongelijke behandeling op de werkvloer: James Damore vs Google. Hij is een class-action lawsuit begonnen tegen google voor ongelijke behandeling waarbij blanke mannen sterk benadeeld werden tov elke andere groep van minderheden. Het was zelfs zo erg dat leidinggevende actief probeerde promoties te blokkeren en mensen weigerde op te nemen in hun team op basis van geslacht en huidskleur.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-02-18 13:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 13:32

enzino schreef:
Amable schreef:
En ik denk dat dat de verschillen zijn die vooral opgelost zouden moeten worden. Want zolang vrouwen dus minder goed gehoord worden en meer moeten verdedigen waarom ze zeggen wat ze zeggen zullen ze per definitie al in het nadeel zijn. Dat maakt dus verschil voor de onderhandelingspositie wanneer het om salaris gaat, maar maakt het ook lastiger om op een leidinggevende plek terecht te komen.

Sorry hoor, maar als dit de problemen zijn die opgelost moeten worden dan hebben we het aardig goed in Nederland.

Dus een email onderschrift van een man krijgt betere reacties dan van een vrouw? Gebaseerd op een steekproef van 2 en gemeten als onderbuikgevoel?

...eh - dit soort onderzoeken, for your information wordt al zo'n dertig jaar gehouden.
Met telkenmale dezelfde teneur.

En dan wordt de mededeling 'dat het geen groot probleem zou zijn' wel erg neerbuigend.

O:) }:) :O
...of zal ik nu zeggen: "Och, jij bent een man, jij snapt dat niet"...?

Of: "Jij bent een man, jouw mening telt nu eenmaal niet..."...?
O:) }:) :O

En dan hebben we het nog niet over de wet van Sullerot.
Beroepen met veel status, daar kom je als vrouw moeilijk binnen - maar du momente dat het vrouwen toch lukt, daalt de status van dat beroep.

Lijkt mij geen klein probleempje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 13:41

milou123 schreef:
enzino schreef:
Linkje?
Want daar ben ik wel oprecht geinteresseerd in (heb zover vooral amerikaanse onderzoeken gezien en in veel gevallen kwam de methodiek regelrecht uit een zwitserse gatenkaasfabriek).

Linkje? Het zijn wetenschappelijke artikelen uit de databank, dan heb je niet zoveel aan een linkje. :+
Maar het is vast ook in het nieuws verschenen, ik he echter geen tijd om dat nu op te gaan zoeken.

De verschillen nemen af en jonge vrouwen verdienen zelfs meer nu. Aldus het CBS. Goed nieuws lijkt mij.
https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2016/47/krijgen-mannen-en-vrouwen-gelijk-loon-voor-gelijk-werk-

Janneke2

Re: Meer mensen bezig met feminisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 13:45

Mbt gelijk loon voor gelijk werk - vrouwen hebben inmiddels wel de opleidingsachterstand ingehaald.
Nog al wat keurige overheidsinstellingen zoals scholen betaalden voor "lesgeven aan 4VWO" meer aan mensen met drs voor hun naam dan aan mensen zonder die titel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 14:03

Marie_Anne schreef:
De verschillen nemen af en jonge vrouwen verdienen zelfs meer nu. Aldus het CBS. Goed nieuws lijkt mij.
https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2016/47/krijgen-mannen-en-vrouwen-gelijk-loon-voor-gelijk-werk-

Dat sluit inderdaad aan met wat ik overal hoor: vooral jonge vrouwen verdienen meer dan jonge mannen en dat verschil verdwijnt ergens rond de leeftijd dat veel vrouwen kinderen krijgen en daar de zorg van opnemen (zwangerschapsverlof, ouderverlof, ziektedagen, ziektedagen kind, etc). Kijkend naar de opleidingsniveaus van mannen en vrouwen zal dit verschil waarschijnlijk groter worden komende tijd.

Magrathea

Re: Meer mensen bezig met feminisme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 14:40

"In hoeverre heb jij hier in het dagelijks leven last van?"
Ik persoonlijk misschien niet zoveel. Maar dat komt omdat ik een student ben met een (momenteel) nogal nietszeggend leven.
Gelukkig gaat feminisme niet over het individu (wat ik hier wel steeds aangevoerd zie worden - ik dit, ik dat - het gaat echt niet om personen maar om groepen).

Maar goed, waar ik 'last' van heb:
- Vrouwelijke politici worden in de media anders behandeld dan hun mannelijke collega's: https://hardhoofd.com/2018/02/13/hard-t ... -onschuld/ (bronnen in stuk)
- Sponsoren staan in de rij voor Sven Kramer maar Irene Wüst moet weer op zoek, ondanks haar wereldrecords https://www.volkskrant.nl/sport/vier-go ... ~a4569186/ (ik ben me bewust dat dit een individu impliceert maar in het artikel wordt ook ingegaan op de algemene zaak)
- Er is beschamend weinig geld beschikbaar voor onderzoek naar menstruatieklachten ondanks dat de helft van de wereldbevolking menstrueert en velen daarvan klachten ondervinden https://www.voxweb.nl/nieuws/vrouwen-di ... er-de-pijn
(En mocht iemand hierbij denken: die vrouwen die met pijn naar het werk gaan, die moeten zich maar gewoon ziek melden en anders niet zeuren - dat past dus niet in het plaatje van de carrière makende vrouw. Plus, met gedegen onderzoek is het misschien wel mogelijk om die klachten zodanig te verminderen dat ook vrouwen met een hevige menstruatie gewoon door kunnen gaan met werken.)
- Doordat medisch onderzoek voornamelijk op mannen uit wordt gevoerd worden hartklachten soms niet als zodanig herkend: https://www.parool.nl/opinie/dit-is-let ... ~a4564970/

En mijn persoonlijke ervaring:
- Waar mijn (mannelijke) collega-studenten (TU Delft) in de regel als zij een vraag hebben meer inzichtelijke uitleg krijgen (hoe je tot de oplossing komt dus) krijgen ik en andere vrouwen vaak meer het juiste antwoord gewoon toegeschoven. Dat is vervelend want daar leer je niks van. "Maar dan vraag je toch gewoon om meer uitleg?" Natuurlijk, maar ik vind het vervelend dat de eerste reactie van de docent blijkbaar is om het antwoord maar gewoon te geven want anders snap ik het niet, ofzo?
- Ik herken me in cijfers over dat tieners van mening zijn dat non-consentual sex onder sommige omstandigheden acceptabel is, zoals wanneer een van beide partijen dronken is, wanneer het meisje de jongen "opgegeild" heeft, of wanneer het eerst "ja" was en later "nee" (en daarmee bedoel ik niet achteraf)
- Ik ben met een technisch project bezig voor de stichting waar ik bestuurslid ben, en ik merk dat ik op veel plekken niet serieus word genomen en mijn mannelijke collega's wel. (Ook als ik hen vraag aan de telefoon exact te zeggen wat ik zeg. Het enige verschil is dus dat het via een mannenstem doorkomt.)
Ook heb ik al meegemaakt dat wanneer ik ze persoonlijk spreek ze zich voornamelijk richten tot mijn mannelijke collega. (Ik spreek mensen liever samen omdat twee meer onthouden dan een.) Dit terwijl ik vanaf het begin de contactpersoon ben geweest.
- Het concept 'mansplaining': dat mannen je iets uitleggen waar je absoluut geen uitleg nodig bij hebt. Denk het vervangen van een stop, het aansluiten van een microfoon, het feit dat je niet teveel stekkers op één stopcontact mag aansluiten. Ik noem het zo omdat ik dat nooit bij mannen zie gebeuren.

Maar, nogmaals, ik vind mijn eigen ervaringen nogal insignificant, omdat het toeval kan zijn dat dit gebeurt. Op grote schaal blijkt echter dat groepen hier last van hebben, ofwel dat het niet om incidenten gaat. En dáár heb ik last van: dat uit vele onderzoeken blijkt dat het geen incidenten zijn, maar dat het vervolgens wel eerst door iedereen onder een vergrootglas moet worden gelegd (zie eerste linkje over het interview bij Buitenhof).

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 14:43

milou123 schreef:
enzino schreef:
Quote van milou123:
Ja, dat is echt het geval Enzino.Recent onderzoek laat zien dat er gemiddeld gezien een verschil is van 16,5%! Bizar veel.
Eind /quote

Linkje?

https://www.womeninc.nl/loonverschil/ov ... 8nEALw_wcB

Dat heeft dus te maken met verschillende factoren. Daarna blijft er 'maar' 8% over, waarvan al vaker wordt aangekaart dat dit deels ook gebrek aan kundig onderhandelen is.

Mijn ervaring is dat vrouwen het hardst oordelen over vrouwen. Gelijkheid in sexe zal er *nooit* zijn. Mannen en vrouwen zijn nu eenmaal anders, met andere kwaliteiten vanuit de genenpool.

Betekent dat dat geen enkele vrouw houthakker kan of mag worden? Nee, maar fysiek zal het voor haar eerder zwaar zijn dan voor hem.

Iedereen moet gelijke kansen krijgen. Als je niet of minder geschikt bent voor een functie, kan dat best zijn om een fysieke of mentale kwaliteit. Soms zijn mannen in het voordeel, soms vrouwen.

Waar ik me echter vooral enórm aan stoor, zijn de dames die zo hard voorvechters zijn van 'positieve' discriminatie, en dan verdorie nog te klagen hebben als ze zelf niets waar kunnen maken. Schat, jij krijgt die managersfunctie omdat je een vrouw bent, en je wordt ontslagen niet omdat je een vrouw bent, maar omdat je een slechte manager bent.

Vrouwen die steen en been klagen over ongelijkheid, maar geen vinger uitsteken, opofferingen maken om zelf gelijk te worden.

Die wél zeuren over dat ze minder verdienen dan de man met dezelfde functie (die er 6 jaar langer werkt en 12 jaar ouder is), maar niets doen om zichzelf op te werken.

Dat soort vrouwen vind ik een regelrechte grote rochel in het gezicht van de vrouwen die álles hebben geriskeerd in de jaren 60 en die ervoor hebben gezorgd dat wij bevoorrecht zijn.

Begrijp me niet verkeerd, misstanden moeten absoluut aan de kaak gesteld worden. Die moeten, mijns inziens, voor iedereen aan de kaak gesteld worden. Man, vrouw, onzijdig, homo, hetero, oerhollander, buitenlander, weet ik het.

Ik vrees dat ik dus geen feminist ben :')

Merula123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 15:22

Shaggy09 schreef:
Was reuzegezellig , iedereen was het ook zo met elkaar eens. :D :D

Nee, ik weet nog wel dat in discussie was met iemand die niet kon accepteren dat er maar 2 geslachten zijn. Tuurlijk kun je je anders voelen, maar je bent een man óf een vrouw. :) Moest dat uitleggen dmv meerdere paginas en posts.

Maar die dacht daar even anders over, toen werd het nog een stuk gezelliger. _O-

Ik ga jou even van mijn vriendenlijst afhalen, jezus. Hoe lastig is het om andere mensen te respecteren? Er zijn gewoon meer dan twee geslachten en je ontkent nu het bestaan van een heleboel mensen met je ouderwetse gedachte.

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 15:48

Shaggy09 schreef:
Was reuzegezellig , iedereen was het ook zo met elkaar eens. :D :D

Nee, ik weet nog wel dat in discussie was met iemand die niet kon accepteren dat er maar 2 geslachten zijn. Tuurlijk kun je je anders voelen, maar je bent een man óf een vrouw. :) Moest dat uitleggen dmv meerdere paginas en posts.

Maar die dacht daar even anders over, toen werd het nog een stuk gezelliger. _O-

Ten eerste zijn er drie geslachten; man, vrouw en interseksueel (al geven zij zich meestal wel gewoon aan als man of vrouw). Overigens heeft niemand in dat topic gezegd dat er meer dan drie geslachten zijn, ik denk dat jij het verschil tussen gender en geslacht nog steeds niet inziet.. Daardoor ging die discussies pagina's lang voort inderdaad.
En wat betreft je 'probleem' van aan de kassa; 'Er staat een klant aan de kassa', 'Er staat iemand aan de kassa'.. Zoveel manieren om over iemand te spreken als je niet weet wat 'het' is.

Om on topic te blijven; ik ben niet extreem bezig met feminisme. Maar het interesseert me wel. Het wordt alleen soms 'moeilijk' als je al die verschillende 'interpretaties' krijgt, een definitie is makkelijk op te zoeken maar het begrijpen is voor sommige mensen precies nog wat anders.
En die grapjes tja... Om sommige dingen kan ik nog wel lachen. Maar het hangt heel erg af wat de intentie is van de grap. Als ik met mijn vrienden grapjes maak is het meestal net om te spotten met de stereotypering van de maatschappij, maar als iemand gemeend seksistische/racistische/homofobe/... dingen zegt 'voor de grap', dan kan ik er soms wat minder blij mee zijn.

Al kan ik begrijpen dat het sommige mensen 'de keel uit gaat hangen', als er soms 'overdreven' veel heisa rond is. Vooral als de feministische kant fel gaat reageren op de tegenpool, dat maakt de kloof alleen maar groter. En met fel bedoel ik gewoon maar dat ze dingen roepen die niet meer veel inhoud hebben en het probleem eigenlijk gewoon voorbij lopen waardoor de tegenhangers het alleen maar fijner vinden om nog wat olie op het vuur te gooien. Maar het lijkt mij geen rede om daarom extra seksistisch beginnen te doen of te zeggen dat feminisme niet nodig is. In andere landen is feminisme nog steeds heel hard nodig, lijkt me net goed dat we dit dan ook als basis in Nederland/België houden en verder blijven ondersteunen waar het nodig is. Volgens mij kan dit andere landen later misschien ook wel verder helpen..

Ik lees nu ook wat over de hoofddoeken en dergelijke.. Hierover heb ik ook soms mijn twijfels. Met 'gewone hoofddoeken' (waarmee je je gezicht dus nog kan zien) heb ik niks op tegen. Maar als het dan de richting uitgaat dat de vrouw helemaal bedekt moet rondlopen, dan krijg ik toch mijn twijfels.. Tuurlijk heb je de vrijheid om je religie te uiten (al is volledig bedekt rondlopen in België gewoon verboden volgens mij), maar als het in een land zoals België/Nederland is, landen die streven voor gelijkheid voor de vrouw lijkt me dit toch een stap terug, je ontneemt gewoon de hele identiteit van iemand door zo bedekt rond te moeten lopen. Al heb je natuurlijk ook gewoon 'huisvrouwen' hier wat ook eerder 'conservatief' is en meestal gewoon de eigen keuze van de vrouw. Dus op dat punt twijfel ik zelf wat ik er van moet vinden. Ik denk dat ik het topic maar eens fatsoenlijk moet doornemen, heb nu alles maar half half gelezen want ik zou hier eigenlijk niet moeten zijn nu. :')

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 16:15

Net een heel verhaal getypt om in te haken op de posts van Margrathea, want ik herken me dus heel slecht in deze 'stigma's'.

Ik ervaar echt wel eens dat mensen of mannen 'moeilijk' doen of verkerd handelen naar mij. Maar ik zie dat allemaal als persoonlijke incidenten en kan mijn 'mannetje' (over taaltechnische emancipatie gesproken) prima staan. Ik ben mondig en heb een groot vermogen tot relativeren en uit te gaan van positiviteit.

Daarnaast voel me als blanke/westerse/goed opgeleide/vrije/hetero vrouw vrij en gelijk met anderen en probeer daarnaar te handelen. Maar voel me ook een beetje beschuldigd van discriminatie en belediging. Terwijl ik oprecht nóóit kwaad wil (of heb willen) doen door sinterklaas te vieren met een (al dan niet zwarte) Piet erbij, verkleed te gaan als indiaan (in noem even wat), te kijken naar satire, een barbie cadeau te geven aan mijn nichtje etc. Ik wil echt rekening houden met iedereen en ik wens ieder mens vrijheid en gelijkheid toe.

Ik merk dat ik dat heel lastig vind. Met de beste bedoelingen doe ik (doen wij) het toch fout.... en ik kan me voorstellen dat ook mannen dit zo kunnen hebben, zich van geen kwaad bewust, maar toch 'beschuldigd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 16:38

Magrathea schreef:
"In hoeverre heb jij hier in het dagelijks leven last van?"
Ik persoonlijk misschien niet zoveel. Maar dat komt omdat ik een student ben met een (momenteel) nogal nietszeggend leven.
Gelukkig gaat feminisme niet over het individu (wat ik hier wel steeds aangevoerd zie worden - ik dit, ik dat - het gaat echt niet om personen maar om groepen).

Maar goed, waar ik 'last' van heb:
- Vrouwelijke politici worden in de media anders behandeld dan hun mannelijke collega's: https://hardhoofd.com/2018/02/13/hard-t ... -onschuld/ (bronnen in stuk)
- Sponsoren staan in de rij voor Sven Kramer maar Irene Wüst moet weer op zoek, ondanks haar wereldrecords https://www.volkskrant.nl/sport/vier-go ... ~a4569186/ (ik ben me bewust dat dit een individu impliceert maar in het artikel wordt ook ingegaan op de algemene zaak)
- Er is beschamend weinig geld beschikbaar voor onderzoek naar menstruatieklachten ondanks dat de helft van de wereldbevolking menstrueert en velen daarvan klachten ondervinden https://www.voxweb.nl/nieuws/vrouwen-di ... er-de-pijn
(En mocht iemand hierbij denken: die vrouwen die met pijn naar het werk gaan, die moeten zich maar gewoon ziek melden en anders niet zeuren - dat past dus niet in het plaatje van de carrière makende vrouw. Plus, met gedegen onderzoek is het misschien wel mogelijk om die klachten zodanig te verminderen dat ook vrouwen met een hevige menstruatie gewoon door kunnen gaan met werken.)
- Doordat medisch onderzoek voornamelijk op mannen uit wordt gevoerd worden hartklachten soms niet als zodanig herkend: https://www.parool.nl/opinie/dit-is-let ... ~a4564970/

En mijn persoonlijke ervaring:
- Waar mijn (mannelijke) collega-studenten (TU Delft) in de regel als zij een vraag hebben meer inzichtelijke uitleg krijgen (hoe je tot de oplossing komt dus) krijgen ik en andere vrouwen vaak meer het juiste antwoord gewoon toegeschoven. Dat is vervelend want daar leer je niks van. "Maar dan vraag je toch gewoon om meer uitleg?" Natuurlijk, maar ik vind het vervelend dat de eerste reactie van de docent blijkbaar is om het antwoord maar gewoon te geven want anders snap ik het niet, ofzo?
- Ik herken me in cijfers over dat tieners van mening zijn dat non-consentual sex onder sommige omstandigheden acceptabel is, zoals wanneer een van beide partijen dronken is, wanneer het meisje de jongen "opgegeild" heeft, of wanneer het eerst "ja" was en later "nee" (en daarmee bedoel ik niet achteraf)
- Ik ben met een technisch project bezig voor de stichting waar ik bestuurslid ben, en ik merk dat ik op veel plekken niet serieus word genomen en mijn mannelijke collega's wel. (Ook als ik hen vraag aan de telefoon exact te zeggen wat ik zeg. Het enige verschil is dus dat het via een mannenstem doorkomt.)
Ook heb ik al meegemaakt dat wanneer ik ze persoonlijk spreek ze zich voornamelijk richten tot mijn mannelijke collega. (Ik spreek mensen liever samen omdat twee meer onthouden dan een.) Dit terwijl ik vanaf het begin de contactpersoon ben geweest.
- Het concept 'mansplaining': dat mannen je iets uitleggen waar je absoluut geen uitleg nodig bij hebt. Denk het vervangen van een stop, het aansluiten van een microfoon, het feit dat je niet teveel stekkers op één stopcontact mag aansluiten. Ik noem het zo omdat ik dat nooit bij mannen zie gebeuren.

Maar, nogmaals, ik vind mijn eigen ervaringen nogal insignificant, omdat het toeval kan zijn dat dit gebeurt. Op grote schaal blijkt echter dat groepen hier last van hebben, ofwel dat het niet om incidenten gaat. En dáár heb ik last van: dat uit vele onderzoeken blijkt dat het geen incidenten zijn, maar dat het vervolgens wel eerst door iedereen onder een vergrootglas moet worden gelegd (zie eerste linkje over het interview bij Buitenhof).

Wat een mooie, goed onderbouwde post, Magrathea. Dank daarvoor +:)+

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 17:58

Magrathea schreef:
Zoals ik al zei... Veel problemen hebben hun bodem in de ongelijkheid van vrouwen. Als we die wegnemen (of verminderen) los je dus een hoop problemen op.

Wat de 'genderneutraal' discussie betreft... Net als bij de discussie over racisme, feminisme, LHBTI+ problemen... Ik kan er zó kwaad van worden dat dergelijke problemen door anderen worden geclaimd als zijnde "ik moet zo oppassen met wat ik zeg tegenwoordig! Straks zegt iemand op het internet iets gemeens tegen mij! Je kunt nergens meer grapjes over maken!" etc etc...
Steeds groter wordende groepen mensen durven eindelijk hun problemen op tafel te leggen (denk Zwarte Piet, #metoo) en vervolgens gaat de andere kant (dus degenen die nóóit zijn gediscrimineerd vanwege ofwel geslacht, ofwel geaardheid, etniciteit etc) jammeren dat het toch wel vervelend is dat ze niet meer alles kunnen zeggen. Het gaat niet om jou, denk ik dan. Het gaat om mensen die zich achtergesteld voelen, en je hoeft het niet met ze eens te zijn, we kunnen op zijn minst naar ze luisteren. Zo ook die carnavalsvereniging die verkleed ging als kannibalen. "Ze zijn zo snel beledigd" "Zo word je heel snel niet meer serieus genomen" "Kunnen we ons niet druk maken over echte problemen". Of: "Ik heb een vriend en die is zwart en die vindt het ook belachelijk dus het is belachelijk". Door sociale media kan iedereen maar roepen wat ze willen en heeft iedereen een platform, waardoor dat één grote echokamer wordt van haat en nijd. Wat is er in vredesnaam mis met proberen de wereld voor iedereen een beetje leuk te houden?

Om weer even terug te komen op al of niet genderneutraal: nou en? Als iemand zich niet prettig voelt bij de titel 'man' of 'vrouw', laat diegene lekker. Iedereen snapt dat sekse iets is dat over het algemeen vrij duidelijk is (penis of vagina) maar hoe iemand uiting geeft aan zichzelf (gender) heeft een ander echt verdomd weinig mee te maken. En ja, er zijn mensen (voornamelijk tieners) die zich enorm ongemakkelijk voelen bij die gevoelens (denk een jongen die dolgraag makeup wil dragen maar verder niet het idee heeft dat-ie eigenlijk een vrouw zou moeten zijn) en dan is het erg fijn om op internet zaken als "nonbinary" of "genderfluid" te kunnen googelen zodat ze weten dat ze niet raar zijn, niet alleen.
Maar goed, er blijkt regelmatig (bijvoorbeeld in dat topic) dat dat toch echt een enorm probleem is voor sommige mensen. :o Alsof je er ook maar enigszins last van hebt. O wacht, je wordt tegenwoordig aangesproken met "beste reizigers" in de trein... De horror... :') Het zou fijn zijn als er wat minder focus is op wat voor geslachtskenmerken je lichaam heeft en wat meer op hoe iemand is als persoon.

Oja, en intussen beweert eenzelfde groep dat LHBTI+ emancipatie in Nederland al voltooid is. Sure. :j

Sorry voor deze rant! Ik zit teveel op Facebook en frustreer me hier onwijs door :))

Over het hele genderneutrale gebeuren: uiteraard wordt er gefocust op wat er in iemands broek zit en niet op iemands gevoel daarbij. Hoe je je voelt bepaalt namelijk niet met welk type mensen je je kunt voortplanten, en wat er in je broek zit wel. Het gevoel bepaalt niet of je ineens door zwangerschap uit de running kunt zijn, en wat er in je broek zit wel. Hoe je jezelf ziet, bepaalt niet of je gemiddeld meer spierkracht, een lagere stem, meer beharing en een eerder kalende kop hebt, en wat er in je broek zit wel. Het bepaalt niet of je maandelijks door de hormonen een aantal dagen een stuk emotioneler en moeilijker bent en over het algemeen wisselender van stemming, en dat doet wat er in je broek zit wel.

Gevoelens zijn prima voor jezelf, maar niet echt objectief en fysiek vaststaand, en ze kunnen bovendien nog eens van dag tot dag veranderen. Niet dat ze daarmee geen betekenis hebben. Zeker niet, maar ze hebben wel voornamelijk betekenis voor hun eigenaar, en niet per se voor zijn omgeving. Datzelfde geldt ook voor gevoelens van gekwetstheid. Die zijn in de eerste plaats een zaak van de gekwetste, niet primair van de (vermeende) kwetser.

Je geeft zelf al aan dat "hoe iemand uiting geeft aan zichzelf (gender) heeft een ander echt verdomd weinig mee te maken". Precies. Als een mannetje zich als een vrouwtje wil gedragen of omgekeerd, dan is dat niet direct een zaak van de omgeving. Toch lijken allerlei organisaties die zich inzetten voor de genderbeweging zich precies te richten op die omgeving. Díe moeten zich aanpassen, omroepberichten veranderen, briefhoofden aanpassen, lespakketten volgen, wc's verbouwen en acceptatie tonen. Toch behoorlijk apart voor een overgrote meerderheid wiens zaak het - ook in jouw woorden - eigenlijk niet is, niet?

Dat is dan ook precies waar het tegenwoordig in doorslaat. Het gegeven dat een bepaalde minderheid mag bestaan, zich anders mag voelen, anders mag zijn en tot op zekere hoogte anders mag doen, betekent niet dat ze daarom de meerderheid van alles op mogen leggen.
Dat jij je als persoon niet zou identificeren als dame of heer, betekent niet dat de meerderheid die zich wél een dame of heer voelt, niet meer als zodanig mag worden aangesproken. Dat je toevallig de kleur van Zwarte Piet hebt en je niet prettig voelt bij het Sinterklaasfeest, betekent niet dat dat feest dan dus anders moet. Dat je als één van het handjevol Indianen in Nederland nooit je tooi op zou zetten in de polonaise, betekent niet dat niemand dat meer zou mogen doen.

Het is niet meer dan normaal dat als je ergens nieuw komt of in de minderheid bent (of zelfs allebei tegelijk), dat je je dan aanpast aan de heersende gebruiken, gewoonten, normen en opvattingen. Als Nederlandse in Saoedi-Arabië draag je dus gewoon netjes een hoofddoek, en als je als vrouw op de bouwplaats gaat werken dan ga je niet moeilijk doen over het soort humor daar. Dat is daar de cultuur, dat weet je voordat je erheen gaat en daar doe je het dus mee.

Het verschil tussen klassiek feminisme (opkomen voor de rechten van (biologische) vrouwen en het hele 'intersectionele' geneuzel (hard schreeuwen voor iedereen die zich miskend voelt), is dat vrouwen in onze maatschappij getalsmatig geen minderheid zijn, en al die erbij gesleepte groepen, zelfs als je ze bij elkaar optelt, wel.

Dan het stukje gelijk loon voor gelijk werk: wanneer je als baas een werknemer aanneemt, dan is bij een man de kans nog steeds veel groter dat je die langdurig fulltime kunt inzetten dan bij een vrouw in de 'risicoleeftijd' (20+ tot 40+). Ondanks jarenlange emancipatiestrijd is het namelijk nog steeds zo dat het over algemeen vrouwen zijn die zwanger worden en niet mannen. Na de geboorte van een kind gaan vrouwen gemiddeld ook nog steeds meer uren minder werken dan mannen. Met andere woorden: een vrouw aannemen is vaak riskanter dan een man, en iedere euro die een werkgever investeert in een vrouwelijke werknemer loopt de kans minder rendement op te leveren dan diezelfde euro geïnvesteerd in een man. Een manier voor werkgevers om zich hiervoor in te dekken, is om het te compenseren met een lager salaris. Een andere manier is om bij gelijke geschiktheid gewoon te kiezen voor een man, maar ik geloof dat dat onwenselijk schijnt te zijn. Iemand een derde optie die de kosten en de risico's niet bij de werkgever legt?

Merula123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 18:08

oomens schreef:
Dat je toevallig de kleur van Zwarte Piet hebt en je niet prettig voelt bij het Sinterklaasfeest, betekent niet dat dat feest dan dus anders moet. Dat je als één van het handjevol Indianen in Nederland nooit je tooi op zou zetten in de polonaise, betekent niet dat niemand dat meer zou mogen doen.

Het is niet meer dan normaal dat als je ergens nieuw komt of in de minderheid bent (of zelfs allebei tegelijk), dat je je dan aanpast aan de heersende gebruiken, gewoonten, normen en opvattingen. Als Nederlandse in Saoedi-Arabië draag je dus gewoon netjes een hoofddoek, en als je als vrouw op de bouwplaats gaat werken dan ga je niet moeilijk doen over het soort humor daar. Dat is daar de cultuur, dat weet je voordat je erheen gaat en daar doe je het dus mee.

Beetje extreem voorbeeld misschien, maar dat is als zeggen dat mensen niet tegen racisme in mochten gaan omdat het 'onderdeel van de cultuur daar' was. Slavernij was ook gewoon onderdeel van de Amerikaase cultuur toch? Ik snap niet waarom die mensen daar dan tegenin gingen, het is gewoon de cultuur. (*SARCASME*)

Culturen kunnen veranderen, en het is soms ook erg belangrijk dat dat gebeurt. Wees gewoon respectvol naar anderen en word niet boos omdat je mensen nu niet meer zomaar mag discrimineren.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 18:37

oomens schreef:
Over het hele genderneutrale gebeuren: uiteraard wordt er gefocust op wat er in iemands broek zit en niet op iemands gevoel daarbij. Hoe je je voelt bepaalt namelijk niet met welk type mensen je je kunt voortplanten, en wat er in je broek zit wel. Het gevoel bepaalt niet of je ineens door zwangerschap uit de running kunt zijn, en wat er in je broek zit wel. Hoe je jezelf ziet, bepaalt niet of je gemiddeld meer spierkracht, een lagere stem, meer beharing en een eerder kalende kop hebt, en wat er in je broek zit wel. Het bepaalt niet of je maandelijks door de hormonen een aantal dagen een stuk emotioneler en moeilijker bent en over het algemeen wisselender van stemming, en dat doet wat er in je broek zit wel.

Gevoelens zijn prima voor jezelf, maar niet echt objectief en fysiek vaststaand, en ze kunnen bovendien nog eens van dag tot dag veranderen. Niet dat ze daarmee geen betekenis hebben. Zeker niet, maar ze hebben wel voornamelijk betekenis voor hun eigenaar, en niet per se voor zijn omgeving. Datzelfde geldt ook voor gevoelens van gekwetstheid. Die zijn in de eerste plaats een zaak van de gekwetste, niet primair van de (vermeende) kwetser.

Je geeft zelf al aan dat "hoe iemand uiting geeft aan zichzelf (gender) heeft een ander echt verdomd weinig mee te maken". Precies. Als een mannetje zich als een vrouwtje wil gedragen of omgekeerd, dan is dat niet direct een zaak van de omgeving. Toch lijken allerlei organisaties die zich inzetten voor de genderbeweging zich precies te richten op die omgeving. Díe moeten zich aanpassen, omroepberichten veranderen, briefhoofden aanpassen, lespakketten volgen, wc's verbouwen en acceptatie tonen. Toch behoorlijk apart voor een overgrote meerderheid wiens zaak het - ook in jouw woorden - eigenlijk niet is, niet?

Dat is dan ook precies waar het tegenwoordig in doorslaat. Het gegeven dat een bepaalde minderheid mag bestaan, zich anders mag voelen, anders mag zijn en tot op zekere hoogte anders mag doen, betekent niet dat ze daarom de meerderheid van alles op mogen leggen.
Dat jij je als persoon niet zou identificeren als dame of heer, betekent niet dat de meerderheid die zich wél een dame of heer voelt, niet meer als zodanig mag worden aangesproken. Dat je toevallig de kleur van Zwarte Piet hebt en je niet prettig voelt bij het Sinterklaasfeest, betekent niet dat dat feest dan dus anders moet. Dat je als één van het handjevol Indianen in Nederland nooit je tooi op zou zetten in de polonaise, betekent niet dat niemand dat meer zou mogen doen.

Het verschil tussen klassiek feminisme (opkomen voor de rechten van (biologische) vrouwen en het hele 'intersectionele' geneuzel (hard schreeuwen voor iedereen die zich miskend voelt), is dat vrouwen in onze maatschappij getalsmatig geen minderheid zijn, en al die erbij gesleepte groepen, zelfs als je ze bij elkaar optelt, wel.

Dan het stukje gelijk loon voor gelijk werk: wanneer je als baas een werknemer aanneemt, dan is bij een man de kans nog steeds veel groter dat je die langdurig fulltime kunt inzetten dan bij een vrouw in de 'risicoleeftijd' (20+ tot 40+). Ondanks jarenlange emancipatiestrijd is het namelijk nog steeds zo dat het over algemeen vrouwen zijn die zwanger worden en niet mannen. Na de geboorte van een kind gaan vrouwen gemiddeld ook nog steeds meer uren minder werken dan mannen. Met andere woorden: een vrouw aannemen is vaak riskanter dan een man, en iedere euro die een werkgever investeert in een vrouwelijke werknemer loopt de kans minder rendement op te leveren dan diezelfde euro geïnvesteerd in een man. Een manier voor werkgevers om zich hiervoor in te dekken, is om het te compenseren met een lager salaris. Een andere manier is om bij gelijke geschiktheid gewoon te kiezen voor een man, maar ik geloof dat dat onwenselijk schijnt te zijn. Iemand een derde optie die de kosten en de risico's niet bij de werkgever legt?

Wat een verademing, jouw post. Voor mij breng je hier de hele discussie terug in de juiste proporties.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 18:37

Citaat:

_/-\o_
Tja...
Kennelijk zijn dit soort geluiden van alle tijden.
Opkomen voor een minder machtige partij: meteen gaat het over 'niet doorslaan'.
*D * De grote lieve blanke man komt in vrede, is heus de kwaadste niet - maar geen kapsones svp.*
Want oej, iets inleveren als machtiger partij - geen denken aan.

Citaat:
Dat jij je als persoon (...) betekent niet dat de meerderheid die zich wél (...) voelt, niet meer als zodanig mag worden aangesproken. Dat je toevallig (...), betekent niet dat (...) dan dus anders moet.

...het is maar dat wij weten hoe het moet.
Citaat:

En daarna komt de sectie 'belachelijk maken'.
De aanhalingstekens rond een technische term, het woord geneuzel, de uitdrukking 'zich miskend voelen' (stakkers voelen zich zo, want nee - over uitbuiting, misbruik en nog zo wat kwesties rond macht wordt NIET gepraat), de groepen die 'erbij' worden gesleept, icm het getalsmatige feit dat de sterke sexe (vrouwen zijn door haar oestrogeen de sterke sexe) in de meerderheid is.
...want nee, praten over macht - dat geeft geen pas.

_/-\o_

En negeren is ook nog zo'n truc.
Tuurlijk worden vrouwen zwanger - ook jongetjes komen uit de buik van hun moeder.
Maar daarna, hoe hebben we het als maatschappij geregeld.
...kinderopvang...?
Het idee dat een full time baan van 40 uur de norm is ipv 25 uur - niets van te bekennen in Nederland.
'Dus' werken Nederlandse vrouwen minder. Niet omdat ze vrouw zijn (= biologie) of kinderen krijgen - maar omdat de boel op mannen is ingericht.

Het staat iedereen vrij om dit soort kolder 'evenwichtig' te vinden (de juiste proporties), maar dat is naar ik meen niet de insteek van het topic.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 19:06

Citaat:

Nee, misschien niet. Maar zijn dit nu echt zulke pijlers van onze Nederlandse cultuur en traditie dat een paar kleine aanpassingen/beperkingen het dagelijks leven van 'de gewone Nederlander' voorgoed in negatieve zin veranderen?
Anderzijds denk ik ook wel: zijn die aanpassingen nu echt zo belangrijk dat het welbevinden en levensgeluk van de voorvechters er compleet van afhangen? Ik heb soms de indruk dat het er meer om gaat dat men over en weer zijn gelijk wil halen dan dat er echt sprake is van een inhoudelijke maatschappelijke discussie.
(excuses als dit misschien enigszins off topic is)

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 19:23

Weet ik veel hoe 't exact ging, 't was in ieder geval vervelend in mijn positie.

Marie_Anne schreef:
Shaggy09 schreef:
En betreft dat gender gedoe, natuurlijk is het rot dat mensen moeten opletten wat ze zeggen! Had er laatst nog een aan de kassa waarvan ik totaal niet wist wat het was. En die had een collega nodig. Stond ik daar door het oortje: er staat hier een uhm, man of vrouw aan de kassa'

Wat dacht je van: 'er staat hier iemand aan de kassa'? Zo moeilijk is dat toch niet.