Jouw ecologische voetafdruk: Hoe bewust ben jij ermee bezig?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 13:12

Macs schreef:
piezze schreef:
Ja hier ook afval scheiden, niets teveel proberen te kopen. Zelf alles vers bereiden. Geen overbodige pakjesvoeding. Ik erger me aan de overbodige verpakkingsmaterialen om bijv paprika/ komkommer. Het zou mooi zijn als je zelf met lege potjes naar de winkel zou mogen en ze daar vullen met bijv macaronie / melk / zaden etc.

Zo'n winkel heeft ooit in centrum Utrecht gezeten.
Het liep alleen niet.
Iedereen vond het concept geweldig en er waren veel bezoekers, maar er waren maar weinig mensen die daar hun wekelijkse boodschappen (konden) doen.
Plastic om groenten en fruit zou juist zijn om de houdbaarheid te verbeteren en dus minder weg te gooien.. ben er ook niet niet helemaal uit wat ik er van vind.

Geen idee of het de winkel is die jij bedoeld, maar er zit een verantwoorde winkel waar je heel veel producten zonder verpakking kan kopen: superfair. Helaas ook wel superduur :Y).

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 13:15

Laulitz schreef:
aikon schreef:
De plastic afval is zeker gegroeid :( De gratis tasjes zijn afgeschaft, maar de verpakking om goederen is gegroeid :O Hoezo plasticsoep tegengaan >;) Het is gewoon verplaatst. ^)

Verschrikkelijk he :(
Wij hergebruiken wel bijna alles van plastiek zakjes en bakjes, maar toch als we boodschappen hebben gedaan vloek ik altijd weer over de hoeveelheid plastic!

En toch is dat heus niet zo erg als je zou denken. Bij een bakje gehakt bijv is de impact van de verpakking maar 1% van het totaal, de rest is wat erin zit. Zeker als je het recyclet.
Het is meestal beter om producten te kopen die geen plastic verpakking nodig hebben, maar vaak kan dat niet. Dan kun je maar beter iets kopen met plastic verpakking, om bederving tegen te gaan, anders is de impact van het eten voor niets geweest :)*
https://www.bedrock.nl/verborgen-impact-milieu-eten/
Afbeelding

aikon

Re: Jouw ecologische voetafdruk: Hoe bewust ben jij ermee bezig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 18:48

Toch vreemd dat ik vaak in voorverpakte groente en fruit beschadigde en rottende producten tegen kom. Om van de laag condens (uit de koeling warme winkel in) maar te zwijgen. Dat bevordert het rotten van beschadigde producten. En dit zie ik in goedkope winkels en de duurdere.

Thuis haal ik het gelijk uit de verpakking en laat het luchten. Laat ik het 2 dagen zo liggen kan ik de helft weggooien. Nee, ik geloof er niet in dat die plasticzooi om voedsel beter is om voedsel verspilling tegen te gaan. En vlees hoeft ook niet dubbel verpakt. Bakje kan weggelaten worden. In vacuüm getrokken zakjes scheelt al de helft in plastic.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 19:35

Ik kwam vandaag er achter dat ik krentenbollen gekocht had die behalve in een gewone zak ook nog eens per stuk verpakt waren. Waar is dat dan weer goed voor? Foutje, 1 zakje er om is genoeg, niet per stuk graag.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 19:39

aikon schreef:
Toch vreemd dat ik vaak in voorverpakte groente en fruit beschadigde en rottende producten tegen kom. Om van de laag condens (uit de koeling warme winkel in) maar te zwijgen. Dat bevordert het rotten van beschadigde producten. En dit zie ik in goedkope winkels en de duurdere.

Thuis haal ik het gelijk uit de verpakking en laat het luchten. Laat ik het 2 dagen zo liggen kan ik de helft weggooien. Nee, ik geloof er niet in dat die plasticzooi om voedsel beter is om voedsel verspilling tegen te gaan. En vlees hoeft ook niet dubbel verpakt. Bakje kan weggelaten worden. In vacuüm getrokken zakjes scheelt al de helft in plastic.

Groenten en fruit is het inderdaad meestal niet nodig bij, maar wat dacht je van brood, vis en vlees?
Maar goed, zoals er al in het artikel te lezen valt, zolang je de verpakkingen gescheiden inlevert is de impact van dat plastic bakje eigenlijk minimaal. Wat erin zit is veel belangrijker (lees impactvoller)

@germie, lijkt mij dat dat ook een geval is van "beter goed inpakken dan weggooien" (al weet ik natuurlijk niet of dat ook de gedachtegang was bij de fabrikant)(en heb ik zelf ook nog nooit per stuk verpakte krentenbollen in een zak zien zitten := )

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 19:48

Voor gemakkelijk mee te geven aan kinderen op school of zo?
Ik heb het ook niet eerder gezien.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 19:55

bruintje123 schreef:
Voor gemakkelijk mee te geven aan kinderen op school of zo?
Ik heb het ook niet eerder gezien.

Gekocht in Duitsland. Maar ik had het nog niet eerder gezien. Wel bij chocolade croissants.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 22:19

Magrathea schreef:
aikon schreef:

Groenten en fruit is het inderdaad meestal niet nodig bij, maar wat dacht je van brood, vis en vlees?
Maar goed, zoals er al in het artikel te lezen valt, zolang je de verpakkingen gescheiden inlevert is de impact van dat plastic bakje eigenlijk minimaal. Wat erin zit is veel belangrijker (lees impactvoller)

@germie, lijkt mij dat dat ook een geval is van "beter goed inpakken dan weggooien" (al weet ik natuurlijk niet of dat ook de gedachtegang was bij de fabrikant)(en heb ik zelf ook nog nooit per stuk verpakte krentenbollen in een zak zien zitten := )

Dan moet de gemeente je wel die optie geven. Hier word buiten landbouw plastic geen plastic ingezameld. :( Gemeente wil het niet. Kost ze te veel om apart op te halen en op te slaan.
Kan je ook niet kwijt op het brengstation. Gemeente vind dat het vuil verwerkingsstation dat maar moet doen.
We kunnen hier ook ons blik niet kwijt bij de gemeente. Moet je maar naar de oudijzer boer brengen.

Hier is het alleen grijs, groen wat nog gehaald word. Voorheen ook glas, oudpapier, kleding, oudijzer, witgoed en ander snoer spul. Nu mag je zelf wegbrengen in de daarvoor staande bakken. Witgoed/ apparaten en oudijzer zelf naar het breng station brengen.
Gaat hier hard achteruit |(

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 22:56

Maar hoe zit het nu precies met dat afval scheiden? Want je hoort ook vaak dat het niets uitmaakt of dat het na inzameling alsnog op de grote hoop terecht komt?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 23:04

Juist niet :) Tegenwoordig zijn er erg goede afvalscheidinstallaties (heeft vast een andere naam maar okee). Denk bijvoorbeeld metaal, dat kun je makkelijk met een grote magneet eruit filteren. En ik weet niet waar jij woont aikon maar ik kan me indenken dat het op veel plekken efficienter is om alles op 1 hoop te gooien en het ter plekke te filteren, waarna alles op de juiste plek wordt geloost. Sterker nog, in veel gevallen kan dat zelfs beter werken dan gescheiden bakken, aangezien veel mensen de verkeerde spullen in die bakken gooien :( vooral bij PMD, chipszakken mogen daar bijvoorbeeld niet bij, net als piepschuim, vulmateriaal etc. En dan moet dat bij de PMD inzamelaar alsnog uitgezocht worden. Beter is het dan om al het restafval in een bulk te verzamelen en daarna pas te scheiden. Anders moet er ook weer een extra wagen voor komen, extra machines etc. en dat is dan weer niet efficient.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-18 23:16

Ik woon in friesland. Afval gaat naar west friesland afvalverwerking.

Beter is het om de hoeveelheid plastic in wat voor een vorm dan ook sterk te verminderen. Veel is gewoon nutteloos. Ik koop bewust en nog is 80% van de grijze container plastic :( Oké, hij staat maar 1 keer per 3 maanden aan de weg, maar toch. 5 jaar geleden stond hij maar 3 keer in het jaar aan de weg.
En dan heb je nog de categorie papieren verpakking is omgezet naar plastic, want goedkoper voor fabrikant _-:(

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 11:48

If everyone lived like you, we would need 2.8 Earths

4.8 Your Ecological Footprint (global hectares or gha)

Het zal niet echt meehelpen dat ik flink wat kilometers maak met de auto's elk jaar.

+ geïsoleerd huis en zeer laag stroomverbruik
+ biologische septictank en wasmiddelen moeten veel biologisch afbreekbaar zijn ivm septictank.
+ gemiddeld 2x in de week douche per persoon (zeer laag waterverbruik, zelfs de jaren dat het regenwater niet voldoende is voor de tuin/paarden)
+ Alles word pas vervangen als het kapot is
+ kleding van de kinderen gaan naar de kledingbank
+ Afval wordt gescheiden.
+ Voedselresten gaan naar de kippen
+ kopen veel onverpakt of minimaal verpakt
+ plastic zakjes worden hergebruikt
+ droger wordt incidenteel gebruikt
+ warm water wordt opgewekt met een warmtepomp die gebruik maakt van de rest warmte van de cv
+ vloerverwarming op gehele beneden verdieping
+ kleding wassen met wasnoten en de gebruikte noten laat ik nog trekken tot handzeep (dat laatste is nog in experimentmodus)
+ giga compost/mesthoop :Y)
+ gaan nooit/zelden op vliegvakantie
(+ er komen zonnepanelen in de toekomst)

Maar eerlijk is eerlijk
- zware auto voor trailer (wordt wel binnenkort vervangen voor zuinigere, maar dat is ook discutabel of dat nu "zuinig" is)
- 2e auto die veel kilometers maakt, Diesel.
- hobbies waarvoor we veel onderweg zijn.
- 5 koppig huishouden (waarvan de kleintjes nog niet braaf altijd de lichten uit doen)
- kant en klaar is soms wel erg handig (hoewel ik ook gezondheidsbezwaren heb)
- we eten regelmatig vlees (wel vooral kip)
- We gaan niet met OV of fiets (iets met afstanden en voorzieningen)
- 1 aquarium (maar die houdt het vochtgehalte goed in huis)
- ik koop veel internationaal

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 11:53

Sinds gisteren baal ik.
Bij de supermarkt waar wij het meeste heen gaan zijn de plastic containers weggehaald.
Want in die gemeente halen ze dat voortaan aan huis op.
Mooi en aardig wij wonen tegen die grens van die gemeente aan maar horen er dus niet bij. Al word buitengebied sowieso niets opgehaald. Dus nu moeten we om gaan rijden om ons plastic verpakkingen kwijt te kunnen. Lekker milieu vriendelijk.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 12:15

Soms denken ze slim te zijn, maar dat valt dan vies tegen.

Net als hier, kringloopzaak haalde hier het glas, papier, kleding, ijzer en witgoed op eens in de 14 dagen. Het mag niet meer. Een ander bedrijf heeft het geprobeerd en werd per omgaande gesommeerd er mee te stoppen. De burgers (wij) moesten zelf onze afval wegbrengen om ons op deze manier bewuster te maken van wat we weggooien. En raad eens, :( de meesten gooien nu alles wat in de grijze container kan in de grijze container. Het is ze te veel werk om afval gescheiden weg te brengen.

De groen container legen ze nu in de winter eens in de 2 maanden. Is een test voor 2 jaar :roll: Voorheen eens in de 2 weken. Ik ben de pineut met mijn milieu vriendelijke kattenbakvulling en het stro en zaagsel uit het kippenhok. Voor de zomermaanden is het mogelijk een 2e bak er bij te krijgen, MAAR er zijn maar een beperkt aantal bakken beschikbaar 8)7

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 12:33

Ik weet trouwens niet of ik het al gezegd had, maar je kunt je oude kleding ook inleveren bij de H&M. Ook versleten kleding! Dat wordt dan gerecycled tot oa nieuwe kleding of tot verhuisdekens, isolatiemateriaal etc.
Dat schijnt ook best goed te werken want maar 1% gaat uiteindelijk de verbrandingsoven in (waar dan wel weer energie mee wordt opgewekt)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 20:05

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 20:30

Dat is al langer bekend, de consument is niet zo goed in plastic en aanverwanten scheiden, wat de afvalverwerker alsnog een hoop werk oplevert. Volgens mij zit de meerwaarde van plastic scheiden vooral in de bewustwording. Sinds wij plastic, blik en drinkkartonnen apart aanbieden, is onze grijze bak nagenoeg leeg.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-18 20:57

Er zit inderdaad een tijd tussen het voor het eerst scheiden van plastic door mensen en ook het efficiënt verwerken ervan in de afval fabrieken. Dit komt omdat mensen eerst moeten leren goed scheiden. Kost tijd.
Daarnaast is er ook een ontbrekende samenwerking tussen producent en afvalverwerker. Het is namelijk zo dat producenten worden beloond voor het produceren van zo min mogelijk afval. Maar dit gaat in gewicht. Dus verpakkingen worden lichter. Dot betekent niet dat het makkelijker te scheiden is. Zo hebben vleesbakjes een minilaagje folie erin zitten. En dit kan niet gerecycled worden. Dus kan het harde plastic waar het aan vast zit ook niet gerecycled worden. Of in elk heb zou het voor goede verwerking gescheiden moeten worden maar dat is haast onmogelijk. Anderzijds zijn er bijvoorbeeld ook problemen doordat de kleur van het plastics soms hetzelfde is al de lopende band waar het vanaf gescheiden wordt dmv machines. Die kunnen plastic in de kleur van de band niet herkennen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 10:58

Maar hoeveel zin heeft het dan? En is naderhand scheiden dan niet efficiënter?
In sommige gemeentes wordt - volgens mij om die reden - helemaal geen afval meer gescheiden waar dat voorheen wel zo was.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 11:58

Ik weet het niet precies. Ik probeer in elk geval zo veel mogelijk te scheiden. Dat kan alleen maar beter zijn voor de verwerkers lijkt mij. Want anders hebben ze nog meer werk (en dus energie nodig) om alles te scheiden. Of het wordt minder goed gescheiden, waardoor de efficientie toch ook weer omlaag gaat.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 12:23

Magrathea H&M laat 15 ton! aan kleding verbranden. Lijkt mij iets meer dan 1%. En dat is niet alleen ingeleverde kleding. Ook van overproductie en wat winkels niet meer verkopen omdat het "uit de mode is". :(

https://www.rtlnieuws.nl/geld-en-werk/z ... -van-kolen

https://www.ad.nl/binnenland/henamp-m-v ... ~a393594c/

Het terugdringen van fossiele brandstoffen, prima, maar goed verkoopbaren kleding gebruiken??? H&M heeft voor mij afgedaan als kledingzaak. Ik kan met de beste wil ter wereld niet achter hun keuze staan. :n

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 12:29

aikon schreef:
Het terugdringen van fossiele brandstoffen, prima, maar goed verkoopbaren kleding gebruiken??? H&M heeft voor mij afgedaan als kledingzaak. Ik kan met de beste wil ter wereld niet achter hun keuze staan. :n

De vraag is alleen hoe goed verkoopbaar die kleding nog is. Bijna niemand is bereid om voor kleding van vorig jaar nog de volle mep te betalen. Voor nieuwe kleding wil men dat wel. Zolang de kosten van het maken en vervoeren van nieuwe kleding lager zijn dan wat er bij afprijzing van de oude kleding van de prijs af zou gaan, kan deze werkwijze prima uit.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 12:30

Hmm even verder lezen:
'"H&M verbrandt geen kleren die veilig zijn om te gebruiken", zegt Johanna Dahl, hoofd communicatie van H&M tegen Bloomberg. "Maar het is onze wettelijke verplichting om ervoor te zorgen dat kleding die schimmel bevat of niet voldoet aan onze strikte regels voor chemicaliën wordt vernietigd."

Het gaat dus niet om draagbare kleding volgens RTL.

Overigens kun je bij H&M ook oude kleding retour brengen voor een herbestemming.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 12:51

Oomens enig idee hoeveel verschil er zit tussen aanschafprijs en verkoopprijs? Al zouden ze ze voor de helft verkopen dan nog hebben ze winst. Er word gruwelijk veel verdient aan kleding. En daarbij, spijkerbroeken zijn tijdloos et als t-shirts met of zonder opdruk. Daarbij zijn in dump stores de kleding niet aan te slepen die "uit de mode zijn" Veel mensen gaat het om het merk, niet om de mode trend die dan heerst.

Wingerd er is door middel van onderzoek aangetoond dat er geen giftige stoffen gevonden zijn in de kleding.

Stuk uit het DA artikel: Operation X is een Deense tv programma net als onze zembla.

"Operation X, in bezit van de broeken, heeft na de verklaring van H&M de kledingstukken getest. Het laboratorium vond echter geen schadelijke stoffen, noch een verontrustende hoeveelheid bacteriën."

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 12:54

aikon schreef:
Oomens enig idee hoeveel verschil er zit tussen aanschafprijs en verkoopprijs? Al zouden ze ze voor de helft verkopen dan nog hebben ze winst.

Precies, dus levert nieuwe kleding maken en voor de volle prijs verkopen meer op dan de oude kleding voor de helft wegdoen.